Vandaag om een uurtje of 11 de deur uitgegaan om een rondje te gaan doen.
In eerste instantie om roofvogelnesten te zoeken om ze voor het broedseizoen in kaart te kunnen brengen. De nesten die we vorig broedseizoen al in kaart hadden waar we broedsucces hadden waren allemaal nog onbezet ( de zichtbare dan) ben bij een buizerdnest geweest waar we vorig jaar een aantal jongen af hebben zien vliegen maar ook dat was tot nu nog onbezet. Naast de bomenrij waar dit nest zit staan ook een aantal knotwilgen, althans die er ooit voor doorgegaan zijn. Ik ben er bij gaan kijken in de hele stille hoop om er heel misschien een uil(tje) in kunnen ontdekken. Helaas…. Geen uil… maar tot mijn verbazing wel een vrouw wilde eend. Op een meter of 2 hoogte zit gewoon een wilde eend te broeden. Dit was een hele grappige ontdekking. Nadat ik een tijdje in de buurt rond gestruind had zag ik het vrouwtje van het nest afvliegen en ben er dan ook gelijk naar toe gelopen om eens een kijkje te nemen. Er liggen 2 eieren op het nest en gezien de grootte van het nest zullen er geen eieren meer bij komen.
http://home.wanadoo.nl/rvantilborg/wilde%20eend.htmHierna ben ik verder gegaan om eens een kijkje te nemen in een “bosje” met wat jonge struik en boom aanplant midden in een weiland. Toen ik uit de auto stapte hoorde ik hem al roepen…. Een tjiftjaf. Luid en duidelijk. Terwijl ik dichterbij de struiken kwam werd het steeds duidelijker hoorbaar en heb hem dan ook op 2 meter gezien en best aardig op de camera vast kunnen leggen.
Ondertussen heb ik nog een aantal torenvalken en bruine kiekendieven gezien die lekker op en tegen de wind in lucht hingen.
Verder ben ik nog doorgegaan naar het Rammegors om eens via de andere kant een stukje route te lopen. Op de loopplank hoorde en zag ik een fitis op een meter of 4 van mij vandaan ( wat een dagje zo… 2 schuwe,qua uiterlijk, op elkaar lijkende vogel soorten van zo dichtbij te zien,helaas foto lukte niet)
Ook hier bruine kiekendieven aanwezig 3 stuks zelfs. En een flink kabaal van ganzen die er volgens mij aan het nestelen zijn in het dikke riet.
Terwijl het aardig begon door te regen weer terug naar de auto gegaan en besloten om weer huiswaarts te gaan.
Ondanks het mindere weer toch wel even leuk geweest.
Waargenomen soorten : torenvalk,rietganzen,bruine kiekendieven ( 6),rietgors (M),graspieper,scholeksters,kieviten,wulpen,kraaien,kauwen,bergeenden,fitis, tjiftjaf.
Zou je niettegenstaande de recente gebeurtenissen toch nog een verblijf op amoureus gebied in overweging willen nemen,,,alsjeblieft....