abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_25850849
Bij deze geopend...... een lente/zomer vogels topic. Er is natuurlijk ook plaats voor andere leuke/mooie/aparte lente/zomer ervaringen
iedereen veel spot plezier gewenst.

en ikzelf ga weer proberen om samen met 2 andere weer het roofvogelkartering op te pakken ( vorig broedseizoen ook aan mee gedaan en hiervoor een certificaat behaald alleen door persoonlijke omstandigheden helaas niet echt heel actief aan meegedaan dus alle credits voor het vorig broedseizoen gaan naar de andere 2 )
'k zal ook proberen om af en toe hier wat van te melden.
vorig broedseizoen hebben we zelfs een boomvlaknest met 2 jongen in "ons"gebied gehad. deze hadden hun nest gemaakt in een oud buizerdnest. Op een hele winderige avond wilde we de jongen goed gaan bekijken , althans een officieel erkende ringer die samen met zijn zoon ( een klimmer) dit kwam doen. Toen de klimmer bijna bij het nest was vlogen de jongen van het nest en bleken ze dus iets ouder te zijn als wij gedacht hadden. Ze maakte dan ook uit zichzelf al hoogte en dat was een goed teken, dan zijn ze namelijk in staat om voor zichzelf te gaan zorgen. We zijn daarna nog naar een buizerdnest gegaan maar door de hele harde wind was het niet verantwoord om te gaan klimmen dus moesten we de aktie helaas afblazen.
Ik hoop dan ook dat we dit jaar een wat rustiger zomertje krijgen zodat we nog wat vaker met de klimmer en ringer jongen kunnen zien en ze geringd de rest van hun leven in te sturen.

greetzzzz ro
Zou je niettegenstaande de recente gebeurtenissen toch nog een verblijf op amoureus gebied in overweging willen nemen,,,alsjeblieft....
  woensdag 30 maart 2005 @ 13:06:44 #2
63358 Radyhyn
Melodramatic fool
pi_25853449
De pimpelmeesjes zijn bij mij in de tuin al het nestkastje aan het vullen met stro.
Leuk altijd die nestelende vogels.

Bij mij in de buurt zitten ook elk jaar boomvalken te nestelen. Ik geloof dat er 3 jongen zijn uitgevlogen.
Vorig jaar zat ook een paartje bruine kiekedief in het riet te broeden.

Met de vogelwerkgroep tellen we elk jaar de boeren-, gier- en huiszwaluwnesten. Het gaat alleen niet zo best. Elk jaar zijn er weer meer nesten leeg :S
Sleep All Day, Party All Night, Its Great To Be Radyhyn!
Vv (nov '14) & Aa (nov '16)
  woensdag 30 maart 2005 @ 19:55:57 #3
63358 Radyhyn
Melodramatic fool
pi_25863539
Owwwww... net had ik een zwarte roodstaart bij mij in de achter tuin.
Wat een mooi ding zeg.
Het was een vrouwtje (wat grijzer en minder zwart dan het mannetje).

Ze was druk bezig met het vangen van vliegjes en dit was een erg leuk gezicht!

Helaas heb ik geen foto kunnen nemen omdat de batterij van de camera op was.

Hier wel foto van zo'n zwarte roodstaart die ik op internet heb gevonden:

[ Bericht 8% gewijzigd door Radyhyn op 30-03-2005 20:02:15 ]
pi_26107867
Vandaag om een uurtje of 11 de deur uitgegaan om een rondje te gaan doen.
In eerste instantie om roofvogelnesten te zoeken om ze voor het broedseizoen in kaart te kunnen brengen. De nesten die we vorig broedseizoen al in kaart hadden waar we broedsucces hadden waren allemaal nog onbezet ( de zichtbare dan) ben bij een buizerdnest geweest waar we vorig jaar een aantal jongen af hebben zien vliegen maar ook dat was tot nu nog onbezet. Naast de bomenrij waar dit nest zit staan ook een aantal knotwilgen, althans die er ooit voor doorgegaan zijn. Ik ben er bij gaan kijken in de hele stille hoop om er heel misschien een uil(tje) in kunnen ontdekken. Helaas…. Geen uil… maar tot mijn verbazing wel een vrouw wilde eend. Op een meter of 2 hoogte zit gewoon een wilde eend te broeden. Dit was een hele grappige ontdekking. Nadat ik een tijdje in de buurt rond gestruind had zag ik het vrouwtje van het nest afvliegen en ben er dan ook gelijk naar toe gelopen om eens een kijkje te nemen. Er liggen 2 eieren op het nest en gezien de grootte van het nest zullen er geen eieren meer bij komen.

http://home.wanadoo.nl/rvantilborg/wilde%20eend.htm

Hierna ben ik verder gegaan om eens een kijkje te nemen in een “bosje” met wat jonge struik en boom aanplant midden in een weiland. Toen ik uit de auto stapte hoorde ik hem al roepen…. Een tjiftjaf. Luid en duidelijk. Terwijl ik dichterbij de struiken kwam werd het steeds duidelijker hoorbaar en heb hem dan ook op 2 meter gezien en best aardig op de camera vast kunnen leggen.
Ondertussen heb ik nog een aantal torenvalken en bruine kiekendieven gezien die lekker op en tegen de wind in lucht hingen.

Verder ben ik nog doorgegaan naar het Rammegors om eens via de andere kant een stukje route te lopen. Op de loopplank hoorde en zag ik een fitis op een meter of 4 van mij vandaan ( wat een dagje zo… 2 schuwe,qua uiterlijk, op elkaar lijkende vogel soorten van zo dichtbij te zien,helaas foto lukte niet)
Ook hier bruine kiekendieven aanwezig 3 stuks zelfs. En een flink kabaal van ganzen die er volgens mij aan het nestelen zijn in het dikke riet.
Terwijl het aardig begon door te regen weer terug naar de auto gegaan en besloten om weer huiswaarts te gaan.
Ondanks het mindere weer toch wel even leuk geweest.

Waargenomen soorten : torenvalk,rietganzen,bruine kiekendieven ( 6),rietgors (M),graspieper,scholeksters,kieviten,wulpen,kraaien,kauwen,bergeenden,fitis, tjiftjaf.
Zou je niettegenstaande de recente gebeurtenissen toch nog een verblijf op amoureus gebied in overweging willen nemen,,,alsjeblieft....
  zaterdag 9 april 2005 @ 22:21:15 #5
63358 Radyhyn
Melodramatic fool
pi_26109760
JAAAAAAAHHHHHH!!!!!!

Mijn eerste ZWALUW van dit jaar.
(Ok het waren er twee )

Huiszwaluwen, om precies te zijn. Ze vlogen gewoon door de wijk.

Hebben jullie al zwaluwen gespot?

Er zijn vier soorten zwaluwen die je in Nederland ziet.

1. De gierzwaluw. De gierzwaluw is te herkennen aan een sikkelvormig silhouet, het is net een vliegend ankertje. Zijn roep klinkt als ‘srie-rie'. Gierzwaluwen leven in een kolonie.
’s Morgens en ’s avonds vliegen ze in grote groepen die elkaar lijken te achtervolgen.
Ze vliegen altijd, dag en nacht!

2. Huiszwaluw. Huiszwaluwen zijn 12,5 cm lang en hebben een korte gevorkte staart. De bovenzijde is een glanzend donkerblauwzwart verenkleed met een melkwitte stuitvlek, de onderzijde is helder wit met inbegrip van kin en keel.
Het zijn kolonievogels; ze leven en broeden in groepen. Op mooie zomerdagen horen we hun heldere roep ‘prrrit – prrrit’. Een heerlijk gekwetter.

3. Boerenzwaluw. Behalve aan zijn lange, diep gevorkte staart is de Boerenzwaluw gemakkelijk te herkennen aan zijn donker verenpak met metaalblauwe gloed, zijn roodbruine keel en voorhoofd en roomwitte buik.

4. Oeverzwaluw. De oeverzwaluw is de kleinste zwaluw (12 cm) die in Nederland voorkomt: chocola bruin van boven, wit van onder met over de borst een bruine band. De staart is licht gevorkt. Hij maakt een droog, raspend geluid.

Meer info op http://www.zwaluwen.info/
pi_26111873
ehhhhh ja 3 dagen geleden zag ik boerenzwaluwen vliegenvlakbij het rammegors

greetzzz ro
pi_26156781
Ben vanavond nog ff bij het nest van de wilde eend gaan kijken ( met familie en die vonde het ook geweldig om te zien) en tot mijn verbazing...... er lagen nu 3 eieren in....dus dit was wel een erg "vers "nest. kan zomaar zijn dat er woensdag wel 4 en misschien nog meer in komen te liggen maar houd het voorlopig toch maar op deze 3 en maximaal 4.
ook al is het "maar" een wilde eend.... blijft een erg leuke ervaring zo....
http://home.wanadoo.nl/rvantilborg/vogels.htm ......voor een update

o,jaa vlak voordat we bij de eend waren vloog er in de slootskant nog een kleine zilverreiger op ook altijd leuk...
greetzzz ro
pi_26158105
Vandaag had ik een zwarte roodstaart in de tuin

Hier kun je hem zien en over hem lezen:

http://www.vogelvisie.nl/(...)warte_roodstaart.php

[ Bericht 47% gewijzigd door kissa op 11-04-2005 22:09:27 ]
pi_26158318
Ah, Radyhyn heeft hem ook gezien
Sorry, had ik niet gezien.......
  dinsdag 12 april 2005 @ 07:27:43 #10
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_26163404
dat geeft toch niet joh kissa
patat ftw :)
  dinsdag 12 april 2005 @ 09:31:20 #11
63358 Radyhyn
Melodramatic fool
pi_26164625
Leuk zeg!

Mooie vogels he?
pi_26165173
hoi,hoi , ik heb gister ook "mijn"eerste grauwe ganzen kuikens gezien 5 a 6 . kon het niet zo snel zien hoeveel precies reed er met de auto langs over een dijk.

greetzz ro
  dinsdag 12 april 2005 @ 10:40:19 #13
102511 Daiha
Fragile Emotional Disorder
pi_26165880
quote:
Op zaterdag 9 april 2005 22:21 schreef Radyhyn het volgende:
JAAAAAAAHHHHHH!!!!!!

Mijn eerste ZWALUW van dit jaar.
(Ok het waren er twee )

Huiszwaluwen, om precies te zijn. Ze vlogen gewoon door de wijk.

Hebben jullie al zwaluwen gespot?
Nee.....jammer genoeg nog steeds niet, ik baal ervan dat ik 8 uur per dag op kantoor zit. Ben ook nog steeds druk bezig met mijn nieuwe huis dus ff geen tijd.

Vorig jaar zag ik mijn eerste boerenzwaluw al eind maart......

Je hebt trouwens in Nederland ook nog de nachtzwaluw.... Die heb ik alleen nog nooit gezien, komen alleen voor op zandverstuivingen en heidevelden (Veluwe, Brabant).
Tranendal
  dinsdag 12 april 2005 @ 10:47:43 #14
63358 Radyhyn
Melodramatic fool
pi_26166036
Ja klopt.
Die heb ik maar niet bij de zwaluwen genoemd want die vogel is heel wat anders dan wat 'normaal' onder een zwaluw wordt verstaan

Ik heb er ook nog nooit een gezien.
pi_26300430
hoi,hoi, ben vandaag weer eens bij "mijn " eendje gaan kijken. er lagen nu inmiddels al 7 eieren op het nest http://home.wanadoo.nl/rvantilborg/vogels.htm
de moedereend zat weer keurig op het nest.

een meter of 500 verderop hoorde ik een buizerd mauwen... daar hadden we afgelopen donderdag al een nieuw gebouwd nest ontdekt.dus maar hopen dat de buizerd op dat nest gaat broeden.

greetzzzz ro
pi_26417512
jaaaaaaaaaaaaaaaaaa "mijn " eerste koekoek gehoord vanavond en zelfs zien vliegen , luid dan toch altijd naar mijn gevoel de echte zomer in als ik dat geluid weer hoor.

greetzzz ro
  maandag 2 mei 2005 @ 20:08:06 #17
63358 Radyhyn
Melodramatic fool
pi_26675119
Mijn eerste gierzwaluwen heb ik gehoord en gezien op 30 april.
Zowel in Breda als Zwijndrecht. Gaaf ey

Bonootje.. zijn de eendjes al geboren?
pi_27048678
maar even een klein vervolg op afgelopen zaterdag proberen te geven ......

is het de moeite waard voor een vervolg ( als het aan mij ligt iig wel ) ???? en het dan ergens net na de zomervakanties plannen ofzo dan is er nu nog voldoende tijd om nog meer mensen hiervoor enthousiast te maken om mee te gaan.

greetzzzz ro
  maandag 16 mei 2005 @ 12:00:45 #19
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_27049383
Je bent aan het crossposten Bonootje! Een topic is toch wel genoeg?
pi_27054325
quote:
Op maandag 16 mei 2005 12:00 schreef daniman het volgende:
Je bent aan het crossposten Bonootje! Een topic is toch wel genoeg?
zekerheid voor alles ;-)

hoe meer zielen hoe meer vreugd
pi_27055045
kijk hier voor het laatste (foto) nieuws van het nest van "mijn "wilde eend

greetzzz ro
  maandag 16 mei 2005 @ 16:29:45 #22
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_27056114
quote:
Op maandag 16 mei 2005 15:25 schreef bonootje het volgende:

[..]

zekerheid voor alles ;-)

hoe meer zielen hoe meer vreugd
das waar
pi_27057112
quote:
Op maandag 16 mei 2005 15:52 schreef bonootje het volgende:
kijk hier voor het laatste (foto) nieuws van het nest van "mijn "wilde eend

greetzzz ro
Wat een mooie serie
  vrijdag 20 mei 2005 @ 17:20:01 #24
70844 Marietje_34
neuronennetwerkster
pi_27191747
leuk topic

ik volg al een aantal weken de webcams van de slechtvalken, prachtige roofvogels die het tegenwoordig gelukkig weer wat beter doen. Een tijdje terug waren ze bijna uitgestorven De eieren zijn inmiddels uitgekomen. Op deze site ook een link naar een slechtvalkwerkgroep in New York, ik heb er 1 uit z'n eitje zien wurmen, geweldig Die webcam is echt live, ik moet steeds even kijken hoe het met ze gaat

Gisteren zijn ze allevier geringd (in NY dus), ze waren er beduusd van volgens mij want ik heb ze daarna niet meer zien rondscharrelen, ze zaten de rest van de dag weer op een kluitje tegen mekaar aan.
http://www.werkgroepslechtvalk.nl

en die in NY:
http://www.55water.com/falcons/
Het enige wat ik zeker weet, is dat ik niets zeker weet...denk ik.
  zaterdag 21 mei 2005 @ 08:23:29 #25
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_27208488
Gisteren op weg naar huis (ik had mijn nieuwe camera opgehaald en liep door het park terug naar huis) hoorde ik nog een vogel heel mooi fluiten. Ik kon hem alleen niet zien (zat volgens mij nogal hoog in de boom en er zaten heel veel bladeren aan die boom), en weet daardoor niet wat voor vogel het zal zijn geweest. De vogel had steeds een kort signaal (niet altijd hetzelfde signaal) dat ie dan drie keer herhaalde. Vaak floot ie een signaal alsof ie "Hallooooo" riep overigens (waarbij de Hal dus een ongeveer een grote terts (sorry voor de muziekterm) hoger klonk dan de "looo".

En nee, het was geen merel. Merels kunnen ook van alles fluiten, maar die fluiten niet op de manier zoals die vogel dat deed.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')