Raven? hier? Volgens mjin encyclopedie komen ze niet in ons land voor en zijn ze bovendien nog een goeie slag groter dan de kraaien die je vaak ziet. Ben je niet in de war met kraaien?quote:Op dinsdag 9 maart 2004 20:03 schreef Pearly het volgende:
Brood-overschotten en brood-kruimels e.d. kunnen altijd wel in de tuin worden gegooid. Daar profiteren de grotere vogelsoorten van als de Merel, de duif, de kraaien en raven, de ekster en ook de musjes natuurlijk. -knip-
Je kan eenden beter ook niet voeren. Ze vervelen zich dood als ze zelf geen eten meer hoeven te zoeken, waardoor de mannetjes vaak met z'n allen een vrouwtje gaan verkrachten. Soms verdrinkt het vrouwtje, andere keren sterven haar eventuele kuikens omdat de moeder zo vaak wordt belaagd door mannetjes dat ze niet op d'r kinderen kan letten.quote:Op donderdag 11 maart 2004 13:03 schreef daniman het volgende:
[..]
Raven? hier? Volgens mjin encyclopedie komen ze niet in ons land voor en zijn ze bovendien nog een goeie slag groter dan de kraaien die je vaak ziet. Ben je niet in de war met kraaien?
Je vraag weet ik verder niet te antwoorden. In principe kunnen de vogels wel voor zichzelf zorgen, maar waarom zou je ze niet ook wat mogen voeren? Al moet je er mee oppassen, mijn broer heeft laatst een eend brood gegeven aan de deur en nu staan ze elke dag voor de deur
Aaahhh ja... nee, ik bedoelde niet raven ...... ik ben in de war met Kouwen ...... (schrijf je dat zó)?quote:Op donderdag 11 maart 2004 13:03 schreef daniman het volgende:
[..]
Raven? hier? Volgens mjin encyclopedie komen ze niet in ons land voor en zijn ze bovendien nog een goeie slag groter dan de kraaien die je vaak ziet. Ben je niet in de war met kraaien?
Was het geen reiger? Een ooievaar is erg stoer hoorquote:Op donderdag 11 maart 2004 20:03 schreef Pearly het volgende:
Vanochtend liep ik in de keuken en zie ik in mijn ooghoek ineens iets kolossáááls voorbij vliegen. Ik keek nog eens goed! Ja hoor.... voor de 2de keer kwam die ooievaar alweer overgevlogen
Het zijn kauwenquote:Op vrijdag 12 maart 2004 09:44 schreef daniman het volgende:
cool, al die vogels!
Kouwen heb je goed geschreven! Grappige vogels, en ze kunnen ook tam worden heb ik gehoord.
Het verschil tussen ooievaars en reigers is heel goed te zien, ooievaars vliegen altijd met uitgestrekte nek, reigers trekken hun nek altijd in.quote:Op donderdag 11 maart 2004 22:53 schreef Pandorah het volgende:
[..]
Was het geen reiger? Een ooievaar is erg stoer hoor.
Wij hebben laatst ook een hele stoere vogel waargenomen in een park in Utrecht: een heilige Ibis!
heejho!! .. gak ....quote:Op zaterdag 13 maart 2004 19:36 schreef bonootje het volgende:
BOE ... omdat ik moest reageren van pearly :-)![]()
Kwakken staan op de Rode Lijst omdat hun broedbiotoop kwetsbaar is en omdat ze bijna als broedvogel uit Nederland verdwenen zijn.quote:Op maandag 15 maart 2004 13:23 schreef Natrix het volgende:
Die Heilige Ibissen zijn uitgezet en komen niet voor in het wild. Het meest bijzondere dat ik ooitgezien heb is twee kwakken. Eén kwak heb ik de hele avond kunnen bewonderen en begon zelfs te jagen !
Ik heb ze gezien in een gebied in de buurt van Alphen aan den Rijn. Het vervelende is dat een man die ik gisteren op mijn verhaardag sprak zei dat het ook afstammelingen kunnen zijn van een broedkolonie in Avifauna. Ik wil dat gewoon niet geloven.wat betreft die heilige Ibissen is het niet waar wat ik zei, je kan ook wilde exemplaren zien. Alleen zie je hier in Alphen vaak een groep afkomstig uit Avifauna.quote:Op donderdag 18 maart 2004 20:39 schreef Pearly het volgende:
[..]
Kwakken staan op de Rode Lijst omdat hun broedbiotoop kwetsbaar is en omdat ze bijna als broedvogel uit Nederland verdwenen zijn.
Is het niet geweldig als je zoiets dan tegenkomt?
Waar had je ze gezien Natrix ???
Het zijn mooie beesten trouwens!
Dat klopt: de ibissen rond Alphen zijn afkomstig uit Avifauna. Ze hebben toen bewust besloten om hun vleugels niet te knippen. Verder heb je in Zuid-Frankrijk nog een kolonie van die heilige ibissen.quote:Op zondag 21 maart 2004 17:15 schreef Natrix het volgende:
Ik heb ze gezien in een gebied in de buurt van Alphen aan den Rijn. Het vervelende is dat een man die ik gisteren op mijn verhaardag sprak zei dat het ook afstammelingen kunnen zijn van een broedkolonie in Avifauna. Ik wil dat gewoon niet geloven.wat betreft die heilige Ibissen is het niet waar wat ik zei, je kan ook wilde exemplaren zien. Alleen zie je hier in Alphen vaak een groep afkomstig uit Avifauna.
Wow, waar moet ik dan precies gaan zoeken in Artis ?quote:Op zondag 21 maart 2004 19:14 schreef Pandorah het volgende:
[..]
Dat klopt: de ibissen rond Alphen zijn afkomstig uit Avifauna. Ze hebben toen bewust besloten om hun vleugels niet te knippen. Verder heb je in Zuid-Frankrijk nog een kolonie van die heilige ibissen.
De ibis die ik in Utrecht heb gezien was een wilde want hij/zij had geen ringetje om. Het kan zijn dat ie Alpen zat wasof dat ie verdwaald is...
Wilde (!) kwaks (ofwel nachtreigers) zijn ook te vinden in Artis. Goed zoeken maar ze zitten er over het algemeen wel daar.
Ik ben ze een paar keer tegengekomen (einde van de middag) bij de vijver waar de pelikanen ed. zitten.quote:Op maandag 22 maart 2004 11:19 schreef Natrix het volgende:
Wow, waar moet ik dan precies gaan zoeken in Artis ?
Dat noemen ze nou lentekriebels lieffie!quote:Op zondag 21 maart 2004 18:34 schreef daniman het volgende:
Ik heb de laatste dagen als ik thuiskom steeds dat ik een vrolijk fluitend vogeltje hoor fluiten. Volgens mij een mees... van al die fluitende vogels word ik altijd erg vrolijk
wauw cool!quote:Op zaterdag 27 maart 2004 21:35 schreef bonootje het volgende:
hoi,hoi,
ik kwam vandaag (zaterdag) dus terug rijden van mijn werk en zag op een dijkje vlakbij St. Philipsland (het Rammegors om precies te zijn) een grote vogel op zag vliegen met iets in zijn snavel.
dus ik snel de parallelweg opgeschoten en de auto uit gerend,het trapje op en zag hem nog vliegen. Het was een bruine kiekendief (vrouwelijke) dat zag ik wel snel. maar het mooie was dat er dus ook nog een mannetje aan kwam zetten. heb er zeker 15 minuten (in mijn blousje best fris nog dus :-) ) naar staan kijken. Ze waren echt met een (beginnend) baltsritueel bezig. het naar elkaar toe vliegen, op de kop vliegen om vliegend prooi-overdracht te doen e.d . dit was een super mooie geweldig gezicht. Ik ga hier zeker nog meer kijken of ze tot broeden komen en of er jongen uit voort komen .
greeeetzz ro
Ik heb wel bij een boekenzaak voor tweedehands boeken (De Slegte in Arnhem) een vogelencyclopedie voor ongeveer 18 euro gekocht. Staan ontzettend veel vogels in en is erg mooi.quote:Op zaterdag 17 april 2004 18:47 schreef Pearly het volgende:
Hallo !
ik heb een vraag!
Weet iemand mij de titel ( of ISBN nummer ) van een goedkoop en handig vogel spot boekje voor een beginner?
Ik wil het graag via bol.com kunnen bestellen ....
Dank u!
als ik me niet vergis is dat een meerkoet!quote:Op vrijdag 30 april 2004 10:29 schreef Pearly het volgende:
*sjopt*
aahhhh mooie foto is dit zeg!!!!
Is dit nou een meerkoet ?
quote:Op zondag 27 februari 2005 14:15 schreef daniman het volgende:
Nou ben ik nog steeds nooit eens een dag weg geweest voor het vogels kijken... vaak komt het er niet van en in mijn eentje vind ik het ook niet leuk.
Als we hier een meeting zouden gaan houden voor het bezichtigen van vogels, dan zou ik me meteen inschrijven
Overigens is iemand die vaak bij me in de bus zit, ook een vervent vogelliefhebber en die stelde me laatst voor om in mei eens mee te gaan. Dat zou ik fantastisch vindenIk wil ook veel kennis van vogels hebben, maar het komt er maar steeds niet van en met alleen een boek schiet het weinig op, vaak leer je de vogels pas kennen als je ze in het echt heb gezien.
ik heb het gewoon vaak druk... en als ik een keer tijd heb denk ik er niet aan. Ik zou het echt moeten plannen. En zelfs dan weet ik niet eens waar ik het beste naar toe kan gaan. Maar goed, dat zoek ik dan nog wel uit, want ik ik wil toch eens een keer vogels gaan spotten!quote:Op zondag 27 februari 2005 18:12 schreef bonootje het volgende:
hoi,hoi, lang geleden dat ik hier eens gekeken heb.
maar hoe komt het dan dat je helemaal nog niet aan het spotten geweest bent ?? je woont in een hele mooie omgeving ( de veluwe) en alleen kan als je beginnend bent minder leuk zijn....maar juist door veel te spotten ( alleen of met andere) kun je jezelf steeds meer (praktijk) ervaring op doen. het is dan ook wel jammer dat je wat ver weg woont anders konden we best eens "het veld " in trekken. en jaargetijde doet er eigenlijk niet toe....de weersomstadigheden tot op zekere hoogte wel natuurlijk maar zelfs op een wat zombere dag kun je spontaan het leukste tegen komen
greetzzzzz ro
[..]
misschien een id om eens met een paar mensen ergens af te spreken op een zaterdag of zondag ???quote:Op zondag 27 februari 2005 14:15 schreef daniman het volgende:
Als we hier een meeting zouden gaan houden voor het bezichtigen van vogels, dan zou ik me meteen inschrijven
hmm wie wat waar wanneer?quote:Op dinsdag 1 maart 2005 08:06 schreef bonootje het volgende:
[..]
misschien een id om eens met een paar mensen ergens af te spreken op een zaterdag of zondag ???
quote:Op dinsdag 1 maart 2005 10:37 schreef Uhmmie het volgende:
[..]
hmm wie wat waar wanneer?
sounds like a plan
maareh.... moeten even kijken wanneer dan
ben officieel hard bezig met mijn huis verbouwen en het is vervelend koud op het moment
(en camera mag vast mee)
maar een dagje even er tussen uit... klinkt verleidelijk
van al die verf word je ook niet superblij
(ik wil gewoon NU verhuizen!!)
quote:Op dinsdag 1 maart 2005 10:48 schreef Daiha het volgende:
tvp
Zag laatst in mijn tuin nog een sperwer een spreeuw slaan, en voor het raam oppeuzelen.
Prachtig!
Nee hoor woon in Hardinxveld, met een tuin van 5 bij 5 meter ofzo. Zie die sperwer wel vaker overvliegen, toevallig zag ik hem net die spreeuw slaan en in ons tuintje neerstrijken.quote:Op dinsdag 1 maart 2005 11:18 schreef bonootje het volgende:
[..]
mazzelaar.... heb jij wel een grote tuin denk ik ?? is idd een geweldig gezicht (heb het wel eens op een videootje gezien )
greetzz ro
Open iig dan even een Vogel-meet topic, dan blijft deze ontopicquote:Op dinsdag 1 maart 2005 22:02 schreef bonootje het volgende:
[quote]Op dinsdag 1 maart 2005 18:27 schreef daniman het volgende:
lijkt mij ook reuze leuk om te meeten! Moeten we alleen wel een punt vinden dat het niet te ver weg voor iedereen is!
Als het aan mij ligt dan wel bij voorkeur op een zaterdag![]()
ontopic: mooie foto's! Ik moet maar snel mijn digitale cameraatje laten repareren, dan kan ik ook weer foto's maken als ik nog wat tegenkom.
[/qhallokidoki.. lijkt me het meest handig dat 1 iemand dit coordineerd, anders krijg je allemaal nodeloos heen en weer gemail. Iemand anders nog goede ideetjes ??? let it come to us all then![]()
done itquote:Op dinsdag 1 maart 2005 22:13 schreef Bluezz het volgende:
[..]
Open iig dan even een Vogel-meet topic, dan blijft deze ontopic
Paar weken geleden waren twee futen hier in de sloot al bezig met hun baltsrituelen, prachtig om te zienquote:Op dinsdag 1 maart 2005 13:10 schreef Radyhyn het volgende:
Nog een fototje van een fuut:
[afbeelding]
heeeeeeeeeeLa! ho ho .... dan is het toch juist lekker dat je er effe een zaterdagje uit kan. Althans .. ik heb dat wel gedaan toen ik de sleutel van mijn nieuwe huis kreeg.quote:Op woensdag 2 maart 2005 10:09 schreef Daiha het volgende:
Leuk idee!
Heb alleen op het moment absoluut geen tijd helaas..... Net een huis gekocht dus hard aan het verbouwen.
-edit- Fok! Staat blijkbaar iets te scherp afgesteldquote:Op woensdag 2 maart 2005 10:09 schreef Daiha het volgende:
Leuk idee!
Heb alleen op het moment absoluut geen tijd helaas..... Net een huis gekocht dus hard aan het verbouwen.
Maken jullie wel foto's en een verslag van de meeting??? Ben benieuwd wat er allemaal gespot gaat worden.
Wat denk jij? Ik zorg dan echt wel dat mijn cameraatje gemaakt is. En verslagen van de meeting doen we zowiezo wel, das makkelijker dan vogels fotograferen, vooral als vogels schuw zijnquote:Op woensdag 2 maart 2005 10:09 schreef Daiha het volgende:
Leuk idee!
Maken jullie wel foto's en een verslag van de meeting??? Ben benieuwd wat er allemaal gespot gaat worden.
Nu er sneeuw ligt: komen ze er dan ook niet op af? m\Want misschien heben ze al genoeg voedsel in de vrije natuur.quote:Op woensdag 2 maart 2005 23:06 schreef peejdorie het volgende:
Wij hebben in de tuin ook allerlei bolletjes en zakjes met vogelvoer, maar er komen maar heel weinig vogels op af, een enkele keer zie je een kool- of pimpelmees, maar daar blijft het ook bij.
Denk dat het komt doordat er zoveel katten rondlopen in de buurt.. wel erg jammer
mjah, het sneeuwt alleen niet echt bij onsquote:Op woensdag 2 maart 2005 23:55 schreef Againzender het volgende:
[..]
Nu er sneeuw ligt: komen ze er dan ook niet op af? m\Want misschien heben ze al genoeg voedsel in de vrije natuur.
Prachtig weer is dit om vogels te spotten met die sneeuw. Vanmiddag nog een boomklever gezien achter het huis
Maar volgens mij zag ik ook een groep van 40 kieviten over vliegen vandaag (westwaarts), kan dat kloppen
hoi,hoi, kan kloppen dat je kieviten gezien hebt...die zijn eigenlijk niet echt weggeweest(ik heb ze bijna dagelijks gezein de afgelopen paar maanden)quote:Op woensdag 2 maart 2005 23:55 schreef Againzender het volgende:
[..]
Nu er sneeuw ligt: komen ze er dan ook niet op af? m\Want misschien heben ze al genoeg voedsel in de vrije natuur.
Prachtig weer is dit om vogels te spotten met die sneeuw. Vanmiddag nog een boomklever gezien achter het huis
Maar volgens mij zag ik ook een groep van 40 kieviten over vliegen vandaag (westwaarts), kan dat kloppen
hmm je bent niet de enige hoor!quote:Op woensdag 2 maart 2005 10:09 schreef Daiha het volgende:
Leuk idee!
Het is een watersnip, dat zie je aan de lange snavel (je hebt nog twee snippen die hier voorkomen, houtsnip en bokje, waarvanhet bokje een kortere snavel heeft) en op de 2e foto zie je als je heel goed kijkt een lichte streep over z'n kop lopen (heeft alleen de watersnip). Maarreh leuk dat je die op je erf had! Zal ongetwijfeld met het winterweer te maken hebben.quote:Op donderdag 3 maart 2005 16:02 schreef ABgirl het volgende:
Net nog een apart vogeltje gezien, liep opeens bij ons op het erf, had hem daar nog nooit eerder gezien.
Denk zelf dat het een snip (zoals op vroegere hondertje) oid is
Weet iemand precies wat het is?
wel opletten dat je de lokatie van het plaatje er tussen zet.. en nie tde lokatie van de sitequote:Op zondag 6 maart 2005 16:20 schreef daniman het volgende:
waarom zo moeilijk: het volgende kan ook:
[img ]internetaddres[/img ]
de spaties in de img tag moet weg, en waar internetadres staat, moet iets staan zoals: http://www.daniman.nl/pics/vogeltje.jpg (alleen dan dus naar je eigen site of plaatjesopslagplaats
Wintervogels gaat specifiek over wintergasten, vogels die in de winter in NL voorkomen. Van mij mogen de 2 topics gewoon apart blijven. Ik weet niet hoe de rest hierover denktquote:Op zondag 6 maart 2005 23:02 schreef Bluezz het volgende:
Even een Mod vraagje aan de vogelaars hier.
Is het een idee om dit topic en Wintervogels samen te voegen, oftwel te 'mergen'
quote:Op maandag 7 maart 2005 12:54 schreef Radyhyn het volgende:
[..]
Wintervogels gaat specifiek over wintergasten, vogels die in de winter in NL voorkomen. Van mij mogen de 2 topics gewoon apart blijven. Ik weet niet hoe de rest hierover denkt![]()
quote:Op dinsdag 8 maart 2005 18:14 schreef Bluezz het volgende:
Ik zet je link ook even in het linkjes overzicht erbij
En we laten de vogelstopics gesplitst.
Komen er dan ook binnenkort Lente, Zomer en Herfstvogels???
(Dit voor de leek zoals ik die ook wel eens uit het raam/in de tuin kijkt)
quote:Op zaterdag 12 maart 2005 19:14 schreef Bluezz het volgende:
Je eerste linkje geeft hier een kruisje in het zwart
nou,ja wedstrijd klinkt gelijk zo van ....nanananan ikke eerst en jij lekker niet nananananaquote:Op dinsdag 15 maart 2005 12:36 schreef Daiha het volgende:
Het lijkt me wel leuk een klein wedstrijdje te doen, wie de eerste tjif-tjaf van het jaart hoort (en/of ziet) en de eerste zwaluw ziet.
Ook andere typische zomervogels zijn welkom! Het komend weekend zal er in verband met de zachte temperatuur en zuidenwind wel een invasie van zomervogels komen. Ikzelf heb op dit moment nog geen enkele zomervogel gezien.... Maarja ik kijk ook de hele dag uit op een snelweg, dus hoogstens heb ik kans op overvliegende zwaluwen oid. Zaterdag maar eens goed opletten.
Tuurlijk wel... ik wist eigenlijk het antwoord niet (Of spechten ook communiceren met het geroffel).quote:Op maandag 21 maart 2005 10:31 schreef Tinkerbell het volgende:
Mevrouw van Dale wacht nog steeds op het spechten-antwoord![]()
Of mogen leken hier geen vragen stellen?
Jaaaa leukquote:Op maandag 21 maart 2005 10:43 schreef Radyhyn het volgende:
[..]
Tuurlijk wel... ik wist eigenlijk het antwoord niet (Of spechten ook communiceren met het geroffel).
Ik heb ff voor je gezocht en het antwoord is JA
"Onder de gebruikers van de snavel als vocaal instrument, nemen de spechten de ereplaats in. Het sporadisch korte gehamer duidt enkel op het zoeken van voedsel. De lang aangehouden roffels in het voorjaar zijn echter zoveel als het roepen van een partner. Beide seksen doen het en ieder lid van de familie kan worden geïdentificeerd aan de intensiteit en het ritme van zijn percussie."
Bron: http://www.vogelbescherming.be/content/index.php?option=content&task=view&id=231&Itemid=40
Ik heb een keer gehad dat ik ergens gewoon op een weg liep en er een specht (Grote bonte specht) aan de andere kant steeds net iets voor mij uitvloog van boom tot boom. Steeds piktie een beetje in de boompjes voor eten en vloog weer naar de volgende.
Toen, in plaats van de volgende boom te pakken, landde hij tegen een lantaarn paal die tussen de bomen stond. Hij roffeld wat (klont wel raar) en dacht toen waarschijnlijk: Hey, dit is geen boom! En toen vloog ie weer naar de volgende
Wel leuk om eens te zien!
Dat lachen is mij nooit opgevallenquote:Op maandag 21 maart 2005 10:53 schreef Radyhyn het volgende:
Tinkerbell, hoor je de spechten ook lachen?
Dat is echt leuk om te horen: Ha-Ha-Ha-Ha-Ha
Ik moet er zelf ook altijd om lachen als ik het hoor. Dan denk ik: Jeej een specht
Die groene spechten hoor ik vaak lachen als ik bij mijn ouders ben, die wonen aan de rand van de stad en daar zitten ze regelmatig in de buurt.quote:Op maandag 21 maart 2005 10:53 schreef Radyhyn het volgende:
Ik moet er zelf ook altijd om lachen als ik het hoor. Dan denk ik: Jeej een specht
Ik zal je zeggen ik zit in Rotterdam op school en loop regelmatig even langs Blijdorp, en er zit zeker te weten een Kwak. Van buitenaf kan je deze gewoon zien want hij zit in de flamingo vijver of in de struiken er omheen. Hij kan volgens mij wel vliegen want laatst zat ie dus buiten de flamingo vijver. Of er meerdere zitten weet ik niet, want altijd als ik ga kijken zie ik er maar één.quote:Op vrijdag 26 maart 2004 20:14 schreef Natrix het volgende:
Ik was vandaag in Blijdorp en daar zag ik ook een kleine reiger bij de flamingo's zitten en het leek erg op een kwak ( kon zijn kop helaas niet goed zien). Aangezien Blijdorp voor zover ik weet geen kwakken verder houdt, zou het ook best een wilde geweest kunnen zijn.
Maar het ging eiegenlijk iets te gemakkelijk !
Dat ooievaarsdorp zit in Groot Ammers, vlakbij de A27. Ik zie ze daar ook vaak langs de snelweg en op lantaarnpalen.quote:Op dinsdag 5 april 2005 10:45 schreef Radyhyn het volgende:
Als ik over de snelweg (A27?) rijd richting Utrecht zie ik in de buurt van Lexmond vaak ooievaars. Vaak zitten ze ook boven de snelweg op de lantaarnpalen.
Ik geloof dat daaro ook ergens dat ooievaarsdorp zit.
Ik woon vlakbij het park, en in de populieren achter het huis hier zag ik er laatst ook eentje.quote:Op donderdag 7 april 2005 13:46 schreef Lempicka het volgende:
En er zit een bonte specht in het rembrandtpark in Amsterdam (meestal in de boom vlak voor mijn raam).
Hoe groot was tie?quote:Op zondag 10 april 2005 11:20 schreef Pearly het volgende:
Ik zag gisteren in 'open gebied aan de rand van een bos' een zwarte vogel opvliegen met een witte horizontale streep over zijn staart.
Ik heb geen ideeee wat het is!
hoi,hoi, het kan wel.... al is het idd wel erg zeldzaam dat een zwaluw op de grond gaat zitten maar ik heb het toch al wel een paar keertjes gezien dat een zwaluw op de gron ging zitten. Was wel een vreemd gezicht ja want ik dacht ook dat ze eigenlijk zelden of nooit op de grond gingen zitten maar heb het toch echt gezien, was heel apart.quote:Op maandag 11 april 2005 00:10 schreef Radyhyn het volgende:
Neej.. dat kan haast niet. (heb nog nooit een zwaluw op de grond zien zitten). En die zijn ook niet zo groot.
.
hoi,hoi, is leuk boekje om mee te starten Pearly... erg leuk boekje (ooit ook eens gehad :-)quote:Op maandag 11 april 2005 13:49 schreef Pearly het volgende:
[hier is de kaft]
Ik dacht dat het deze was. Maar ik zal nog eens de schrijvers hier vermelden als ik 'm binnen heb.
Een scholekster is geen soort ekster hoorquote:Op maandag 11 april 2005 16:39 schreef daniman het volgende:
Voor zover ik het van de foto kan aflezen lijkt het formaat ook wel te kloppen... De grootte van kauwtjes en Eksters verschillen niet zo veel.
gewoon je raam open laten staanquote:Op dinsdag 12 april 2005 22:21 schreef Hello_Kitty het volgende:
dit lijkt me het gepaste topic om wat raad te vragen.
Ik zit thuis met een psychotische pimpelmees. Het beest lijkt opzoek naar menselijk aandacht, hij hangt rond aan de zuidkant van het huis in de buurt van de voederbak voor het raam van de woonkamer op de benedenverdieping. Maar als ik naar mijn bureau op de bovenverdieping ga volgt het beestje me en gaat daar tegen de raam aanvliegen.
Ik heb er niet echt last van maar het beest blijft maar tegen de ruit aanvliegen dat ik bang ben dat hij er ooit eens wat aan gaat overhouden. Het rare is dat hij tegen de raam vliegt, maar als ik het raam openzet blijft hij effe voor het venster hangen en vliegt dan weg (ik had eigenlijk gedacht dat hij zou binnen vliegen wat dus niet gebeurt). Ik weet niet of er iets aan te doen is (ik zou hem eigenlijk een beetje missen) maar misschien dat iemand weet wat er met het beestje aan de hand kan zijn
het kan ook zijn dat het toeval is dat ie mee naar boven gaat... zoals ik het lees lijkt het op het roodborstje wat tegen het raam tikt ... zal ik maar zeggen. denk dat ie gewoon z'n eigen spiegelbeeld ziet en daar op anticipeert en dan in de aanval gaat. dat is eigenlijk het enigste wat ik op dit moment kan bedenken.quote:Op dinsdag 12 april 2005 22:21 schreef Hello_Kitty het volgende:
dit lijkt me het gepaste topic om wat raad te vragen.
Ik zit thuis met een psychotische pimpelmees. Het beest lijkt opzoek naar menselijk aandacht, hij hangt rond aan de zuidkant van het huis in de buurt van de voederbak voor het raam van de woonkamer op de benedenverdieping. Maar als ik naar mijn bureau op de bovenverdieping ga volgt het beestje me en gaat daar tegen de raam aanvliegen.
Ik heb er niet echt last van maar het beest blijft maar tegen de ruit aanvliegen dat ik bang ben dat hij er ooit eens wat aan gaat overhouden. Het rare is dat hij tegen de raam vliegt, maar als ik het raam openzet blijft hij effe voor het venster hangen en vliegt dan weg (ik had eigenlijk gedacht dat hij zou binnen vliegen wat dus niet gebeurt). Ik weet niet of er iets aan te doen is (ik zou hem eigenlijk een beetje missen) maar misschien dat iemand weet wat er met het beestje aan de hand kan zijn
quote:Op dinsdag 12 april 2005 18:27 schreef Pearly het volgende:
Thanxie Radyhyn
Morgen komt als het goed is mijn 'vogel'boekje binnen ... YeaH!
Nou, ik heb het dit weekeinde voor het eerst gehoord, idd erg grappigquote:Op maandag 21 maart 2005 10:53 schreef Radyhyn het volgende:
Jep kijk maar: Lente/Zomer Vogelsquote:Op maandag 25 april 2005 14:18 schreef Againzender het volgende:
[..]
Overigens, heeft er al iemand zwaluwen gezien? Ik mis ze een beetje met dit mooie weer![]()
oooooo oke dan :-) we wachten af dan maar ;-)quote:Op maandag 25 april 2005 21:47 schreef ikke_ook het volgende:
niet... tis nu alleen nog voor onze eigen waarnemingen.
Is al bekend dat er tegenwoordig veel minder mussen zijn, zie vogelbescherming maar bij een kennis barst het van de mussen, gewoon woonwijkje, maar bij m'n zus in Amsterdan (ouwe woning), toch vanouds een 'mussenstad' zijn ze er nauwelijks meer.quote:Op zondag 15 mei 2005 20:16 schreef Tinkerbell het volgende:
Zou het er aan liggen waar je woont? Ik heb erg veel mussen in de tuin. Ik woon in een oude wijk (jaren 40).
afgelopen zaterdag is me goed bevallen... ik ga je raad opvolgen! ik ga gewoon eens wat zaterdagen plannen om sochtends lekker vroeg op pad te gaan. Ik ga iig die vriend van mijn tante eens vragen, maar ga denk ik ook wel eens helemaal zelf, lekker zelf wat proberen te ontdekken en "uit te vogelen"quote:Op dinsdag 20 april 2004 10:16 schreef bonootje het volgende:
het is echt de moeite om soms eens op pad te gaan en "het veld "in te trekken met boekje en kijker(s) en eventueel fototoestel. mooiste en beste tijd is zo vroeg mogelijk in de morgen en met redelijk tot goed weer natuurlijk, met regen en storm heeft het niet zo veel nut als je wat wilt zien en/of horen natuurlijk.
dus Daniman a.s. weekend je wekkertje om 5.00 uur en op pad :-)
greetzzzz ro
als ik je een kleine tip mag geven.... koop een zakboekje over vogels .. is minder zwaar als je "bijbel"quote:Op maandag 16 mei 2005 09:53 schreef daniman het volgende:
[..]
afgelopen zaterdag is me goed bevallen... ik ga je raad opvolgen! ik ga gewoon eens wat zaterdagen plannen om sochtends lekker vroeg op pad te gaan. Ik ga iig die vriend van mijn tante eens vragen, maar ga denk ik ook wel eens helemaal zelf, lekker zelf wat proberen te ontdekken en "uit te vogelen"
en waarschijnlijk is het dan ook makkelijker op te zoeken wat een vogel is... hoewel mijn grote boek ook een index heeft... maar jaquote:Op maandag 16 mei 2005 11:27 schreef bonootje het volgende:
[..]
als ik je een kleine tip mag geven.... koop een zakboekje over vogels .. is minder zwaar als je "bijbel"![]()
greetzzzz ro
Ik zeg: JA, DOEN WE!quote:Op maandag 16 mei 2005 11:31 schreef bonootje het volgende:
maar even een klein vervolg op afgelopen zaterdag proberen te geven ......![]()
is het de moeite waard voor een vervolg ( als het aan mij ligt iig wel ) ???? en het dan ergens net na de zomervakanties plannen ofzo dan is er nu nog voldoende tijd om nog meer mensen hiervoor enthousiast te maken om mee te gaan.![]()
![]()
greetzzzz ro
hahahhaha is dat zo ????quote:Op zondag 22 mei 2005 15:12 schreef Pearly het volgende:
hoi hoi Daniman .....
Dan moet je toch weer bij ons Ro zijn !! Die kent toch weer wat meer eendjes.
Bonootje adviseerde me idd om ook eens een zakformaat vogelboekje te kopen. Is toch wat makkelijker dan zo'n groot dik boek waar ik elke keer weer vogels misquote:Op zondag 22 mei 2005 15:12 schreef Pearly het volgende:
hoi hoi Daniman .....
Dan moet je toch weer bij ons Ro zijn !! Die kent toch weer wat meer eendjes.
Maar goed : de eend met die licht bruine kring om het oog is de Nijlgans.
Die met die jonkies is volgens mij een Carolina eend.
De kuif eenden van jou worden in mijn boekje omschreven als de Eclips(kuif)eend. En het is zelfs een koppeltje.
En die mandarijn is idd PRACHTIG. Mooi Daniman!
Tip : Peter Hayman nieuwe zakgids VOGELS
ISBN : 90-5210-571-5
hm ik had toch wel verwacht eigenlijk dat jij je visie op de foto's even hiet had neergeplantquote:
Yep ... ik weet het!quote:Op maandag 23 mei 2005 00:30 schreef daniman het volgende:
[..]
Bonootje adviseerde me idd om ook eens een zakformaat vogelboekje te kopen. Is toch wat makkelijker dan zo'n groot dik boek waar ik elke keer weer vogels mis
Ja, ik las net nog op een site dat het een stern-soort is (Sterna hirundo). Dat 'hirundo' herinnerde mij meteen aan het Franse woord voor zwaluw, 'hirondelle', dus daar zie je ook meteen die overeenkomst met de gevorkte staart van de zwaluw in. Best interessant... Ik had ze dus nog nooit eerder gezien, en dacht eerst nog aan een scholekster, maar die heeft veel meer zwart en langere poten.quote:Op maandag 6 juni 2005 18:07 schreef ikke_ook het volgende:
Leuk! Visdiefjes zijn zeker mooie beestjesGrote kans dat het een visdiefje was idd.
Interessante info op die site, ikke_ook, bedankt!quote:Op maandag 6 juni 2005 18:27 schreef ikke_ook het volgende:
Visdiefjes(sterns) zien er ook veel slanker uit in hun vlucht
Meer info over het visdiefje
Wij wachten op de ontknopingquote:De échte vogelfreaks – ‘twichters’ in het jargon – communiceren met elkaar via een netwerk van beepers. Rond deze periode verkeren zij dan ook in een semi-autistische toestand, als waanzinnigen vastklampend aan hun apparaatje dat om de haverklap een cijfercode uitbraakt, die zij dan decoderen met een speciaal codeboekje. Vergeet het klassieke beeld van het in kakigroen geklede boswachtertype – pluim op de hoed – dat zich een weg door het struikgewas baant. De moderne vogelaar is uiterst mobiel, uitgerust met peperduur optisch materiaal en beschikt ten alle tijde over verschillende referentiewerken, zowel op papier als op cdrom, cd of internet.
hij is superrrr geweldiggg hahahhahahquote:Op dinsdag 7 juni 2005 00:17 schreef milagro het volgende:
www.koreus.com/files/200502/smart-bird.html
ik vind hem zo liefen grappig
ik weet, niet uniek, maar blijft leuk
Een hop?? Waar wonen jouw schoonouders?? Dat zijn prachtige vogels!quote:Op woensdag 8 juni 2005 15:33 schreef Againzender het volgende:
Mijn schoonouders hebben op dit moment een hop in de tuin zitten, mooi beest!
En een vogel die een roep heeft 'als een autoalarm' volgens mijn schoonvader, iemand een idee wat dat voor beest kan zijn
O ja, ze wonen in Zuid Frankrijk, daar zie je ze wat vaker dan in Nederland!quote:Op woensdag 8 juni 2005 15:43 schreef Daiha het volgende:
[..]
Een hop?? Waar wonen jouw schoonouders?? Dat zijn prachtige vogels!
Een autoalarm![]()
Misschien een wielewaal, die hebben een hele heldere, luidruchtige zang. Maar dan zullen jouw schoonouders wel een erg grote tuin moeten hebben met hoge loofbomen, anders zal het geen wielewaal zijn.
Shit zeg, dan zou ik ook wel met plezier naar mijn schoonouders gaan.quote:Op woensdag 8 juni 2005 16:28 schreef Againzender het volgende:
[..]
O ja, ze wonen in Zuid Frankrijk, daar zie je ze wat vaker dan in Nederland!
Een wielewaal had mijn schoonvader wel herkend denk ik. In de tuin staat niet zoveel loofhout. Bij de rivier staan wel wat populierachtige bomen, maar niet echt de omgeving voor een wielewaal.
Ik ga het wel eens uitzoeken als ik er ben.
Bij de rivier daar komen ook koereigers voor, ook mooie beestjes
Mijn ouders krijgen een vinex-wijk in hun achtertuin. Gevolg is wel dat er nu een grote kale zandvlakte achter het huis ligt, en er een ransuil gebruik maakt van de bomen in de tuin van mijn ouders als uitvalsbasis voor de jacht.quote:Op woensdag 8 juni 2005 16:35 schreef Daiha het volgende:
[..]
Shit zeg, dan zou ik ook wel met plezier naar mijn schoonouders gaan.
* jaloers is![]()
Mijn schoonouders wonen in een betonnen woonwijk, met 1 conifeer in hun tuin![]()
Ach, dit is betrekkelijke situatie, over een tijdje ben je blij als je een koolmeesje in de tuin ziet.quote:Op woensdag 8 juni 2005 16:40 schreef Againzender het volgende:
[..]
Mijn ouders krijgen een vinex-wijk in hun achtertuin. Gevolg is wel dat er nu een grote kale zandvlakte achter het huis ligt, en er een ransuil gebruik maakt van de bomen in de tuin van mijn ouders als uitvalsbasis voor de jacht.
Dat merk ik hier in Amsterdam al. In de oude wijken hoor je ze veel meer dan in de nieuwe wijken. Heel jammer. En de mensen maar klagen daar over muggen...quote:Op woensdag 8 juni 2005 16:49 schreef Daiha het volgende:
[..]
Ach, dit is betrekkelijke situatie, over een tijdje ben je blij als je een koolmeesje in de tuin ziet.![]()
Bij mij thuis scheren de gierzwaluwen nog over het huis. Ben benieuwd hoe lang ik daar nog van kan genieten, overal om ons heen worden nieuwbouwhuizen uit de grond gestampt zonder nestelmogelijkheden voor de gierzwaluwen....![]()
Ik zal het eens vragen, maar ze kunnen daar niet internetten, dus als ze er eentje maken, dan duurt het even voor ik hem hier in Nederland heb!quote:Op donderdag 9 juni 2005 09:49 schreef ImmovableMind het volgende:
Zou je je schoonouders willen vragen of ze een aantal foto's van die Hop (Upupa epops) kunnen maken. Zoals je kunt zien ziet hij er al exotisch uit. In Nederland is hij een zeldzame doortrekker die er een enkele keer ook wel broedt. In België wordt broeden ook sporadisch gesignaleerd.
Spreeuwen herkennen ze wel denk ik, maar die kunnen inderdaad fantastisch geluiden nadoen. Vroeger zat er altijd een kolonie spreeuwen in Utrecht CS. Daar zat er eentje tussen die een conducteursfluit kon nadoenquote:Spreeuwen (en Kauwen) kunnen daarintegen wel fantastisch goed geluiden nabootsen.
Wat leuk, zeg! Doet me denken aan het merelnest bij ons in de tuin vorig jaar:quote:Op donderdag 9 juni 2005 19:31 schreef Poison-Ivy het volgende:
hoe lief.....nog zo kwetsbaar, bij ons in de heg....
![]()
Geinig, die 3 kopjes zo uit dat nestquote:Op donderdag 9 juni 2005 21:13 schreef Scootmobiel het volgende:
[..]
Wat leuk, zeg! Doet me denken aan het merelnest bij ons in de tuin vorig jaar:
[afbeelding]
Dat waren er dus drie... Hoeveel zijn het er bij jou? Een stuk of vijf, zes?
En weet je ook wat voor vogels het zijn?
Hm, zo'n vermoeden had ik al idd, maar was er niet zeker van, vanwege het vele blauw op de vleugels. Een beetje hadden ze dat bij mij ook wel, maar niet zo duidelijk als op jouw foto.quote:Op donderdag 9 juni 2005 22:47 schreef Poison-Ivy het volgende:
Geinig, die 3 kopjes zo uit dat nest![]()
*Het zijn trouwens merels*
ik weet het al, voor mij is dat de uilquote:Op vrijdag 10 juni 2005 09:31 schreef Radyhyn het volgende:
Oei, das een moeilijke vraag... favoriete vogel...
Ik ga even denken hoor![]()
Ja!quote:Op zondag 19 juni 2005 10:35 schreef Uhmmie het volgende:
anders moet je even op dit linkje kijken
http://www.ivnvechtplassen.org/ivn_vogels/
staan van "alle" vogels de naam, toenaam en zang en korte uitleg over
vooral die zang is misschien best handig in dit geval
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |