abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_26860522
Vanmorgen bij het plaatsen van wat kleine plantjes kwam ik in de grond dit ei tegen, het is een enorm ei. Hoogte van het ei is 10 cm en de omtrek is op het dikste gedeelte 20 cm. Ik heb geen idee van welk dier dit ei is. Een kip, gans en zwaan valt af want die begraven hun eieren niet.
pi_26860690
hmm ik weet het ook niet.

mischien zit er wel iets in, als je nou in een donkere ruimte gaat staan (wc, kast, kelder) en je zet er een wc of keuken rol tegenaan en dan met een zaklamp erop schijnen, en dan via de wcrol kijken of je wat donkers erin ziet zitten.
de mensheid zorgt voor zn eigen ondergang.
  maandag 9 mei 2005 @ 19:13:05 #3
17698 nappel
raar menneke..
pi_26861050
Misschien 'n zwaanzin?

Geen idee..
..'t lijkt wél op een vogelei...

Ga er es een tijdje op zitten, wellicht komt er nog wat uit?
Kopen ze dure kunstmest, maar als de hond in de tuin schijt doen ze moeilijk..
pi_26861154
het is tegen de lamp aan nogal doorzichtig met ergens een dooier zo te zien. Het gewicht van het ei is trouwens ca 160 gram.
  maandag 9 mei 2005 @ 19:33:37 #5
108933 Pina_Colalalalalada
I want my jar of dirt!
pi_26861690
quote:
Op maandag 9 mei 2005 18:55 schreef Duintje het volgende:
Een kip, gans en zwaan valt af want die begraven hun eieren niet.
Volgens mij begraaft geen enkele vogel zijn/haar eieren.
Roofdieren begraven soms wel de eieren die ze vinden/stelen (appeltje voor de dorst ), dus dat lijkt me het meest logische.
Ik zet 5 euro in op een zwane(n)ei.
In mijn vrije tijd mag ik graag zeldzame vogels negeren
pi_26861826
quote:
Op maandag 9 mei 2005 19:33 schreef Pina_Colalalalalada het volgende:

[..]

Volgens mij begraaft geen enkele vogel zijn/haar eieren.
Roofdieren begraven soms wel de eieren die ze vinden/stelen (appeltje voor de dorst ), dus dat lijkt me het meest logische.
Ik zet 5 euro in op een zwane(n)ei.
Er zijn wel een aantal vogels die hun eieren begraven, maar voor zover ik weet nergens in Nederland (grond is hier veel te koud), het zijn meestal vogels die in de woestijn leven in Australie enzo.
...
pi_26861934
Oke, ik kan me vinden in een Zwanenei. maar wat doet een zwanenei dan in de voortuin onder een struikje in de grond?
pi_26862093
Tja,
- hond pakt ei uit nest
- hond denkt "wat moet ik hier nou eigenlijk mee?"
- hond begraaft ei in de tuin van Duintje
...
pi_26862185
quote:
Op maandag 9 mei 2005 19:41 schreef Duintje het volgende:
Oke, ik kan me vinden in een Zwanenei. maar wat doet een zwanenei dan in de voortuin onder een struikje in de grond?
Buurtkinderen?
Kind haalt het ei uit het nest en verstopt het?

Is de plek toegankelijk voor buurtkinderen of evt. je eigen kroost (mocht je die hebben)?
pi_26862583
mijn eigen kroost, is ergens moderator op Fok, en die doet dat niet hoor, Kinderen zijn er niet in deze buurt, (lekker rustig) En een hond? neeh, die loopt niet van de gracht met een ei in zijn bek hierheen legt het voor de tuin graaft een gat, doet het ei erin en begraaft het weer.Zijn trouwens ook geen honden hier in de buurt. Ik heb rtouwens nog geen zwanenest gezien hier bij de gracht. En is ook een beetje link om in de buurt te komen van zo'n nest hoor.
pi_26863314
Eieren van knobbelzwanen zijn grijs/groen. Lijkt niet op jouw ei.

Ik heb nog ergens een betere foto (*zoekt*)

Ik heb ook wel eens gehoord dat egels wel eens eieren roven.
pi_26865155
Jawel roven, maar kunnen ze daar ook heel ver mee lopen? Er is dit jaar in de omtrek geen zwanenest te bekennen.
De eieren van de knobbelzwaan zijn volgens mij geschikt voor de "groene eieren met ham"
pi_26865602
Misschien is het handig dat we even melden dat de vogelaars in het vogeltopic er zeker van zijn dat het een zwanenei is

Hoe het in je tuin gekomen is (en begraven), is een raadsel
pi_26865799
Wow spannend dit...
  maandag 9 mei 2005 @ 21:36:21 #15
15600 BB-King
Long live the King!
pi_26865894
Jeetje... je ziet toch zo dat het een struisvogelei is.
Wat lees je mijn signature? Heb ik soms wat van je aan?
  maandag 9 mei 2005 @ 21:37:50 #16
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_26865939
quote:
Op maandag 9 mei 2005 19:48 schreef Grobbenkuiken het volgende:
Is de plek toegankelijk voor buurtkinderen of evt. je eigen kroost (mocht je die hebben)?
Kroost meldt en nee, ik was het niet, zélfs niet in een Pasen/ 1 April grap combinatie. .

Belachelijk groot ding trouwens en ze wilde niet eens een omelet maken. .
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  maandag 9 mei 2005 @ 21:39:55 #17
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_26866015
quote:
Op maandag 9 mei 2005 21:27 schreef Tinkerbell het volgende:
Hoe het in je tuin gekomen is (en begraven), is een raadsel
Volgende stap dus, wat voor beesten begraven zwaneneieren? Er zijn géén honden in de buurt, geen loslopende koters. Kroost was het dus ook niet ( ) en egels zijn ongeveer net zo groot als dat ei zelf.

En vos lijkt me érg stug namelijk.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_26866026
Krokodillenei
Nouja, van een hele grote kroko dan he
Zo'n Godzilla idee Tumdumdum... Tumdumdumdum... Tumdumdumdumduuuummm....
pi_26871716
Ganzenei??
pi_26872436
schreef kissa het volgende:[/b]
Ganzenei??
[/quote]

Nee, we zijn er overuit dat het gewoon een zwanenei is, maar weten nog niet hoe het in de grond terecht kwam. Er is duidelijk iets wat eieren begraaft in de voortuin.
  dinsdag 10 mei 2005 @ 01:57:20 #21
42636 TheSeeker_NL
Damn fine coffee
pi_26872474
ik wil dit volgen
  dinsdag 10 mei 2005 @ 10:32:16 #22
63358 Radyhyn
Melodramatic fool
pi_26876313
Ok.. nog wat verdere vragen om erachter te komen hoe het ei in de grond is beland.
1. Hoe diep zat het ei?
2. Zat het ei vast in de grond gestampt of lag het er losjes in?
3. In wat voor omgeving woon je? Landelijk, bij een bos, gewoon in een woonwijk.
4. Is er water in de buurt?
5. Zitten er dat je weet grotere roofdieren in de buurt? Bv vos ofzo.
6. Hoe lang heb je die plek niet omgespit?
7. Heb je gekeken of er meer eieren liggen?

Es kijken of ik er dan wat meer van kan maken
Sleep All Day, Party All Night, Its Great To Be Radyhyn!
Vv (nov '14) & Aa (nov '16)
  dinsdag 10 mei 2005 @ 10:55:37 #23
63358 Radyhyn
Melodramatic fool
pi_26876917
Een vos kan eieren iig wel zonder te beschadigen pakken en dan begraven.

http://www.bbc.co.uk/radio4/gqt/fox.shtml

Maar of hij nou zn bek zo ver open kan doen dat er een zwanen-ei in kan, dat weet ik niet
pi_26883787

Ok.. nog wat verdere vragen om erachter te komen hoe het ei in de grond is beland.
1. Hoe diep zat het ei?
----ongeveer 5 cm

2. Zat het ei vast in de grond gestampt of lag het er losjes in?
----niet aangestampt zo te zien

3. In wat voor omgeving woon je? Landelijk, bij een bos, gewoon in een woonwijk.
--- rustige woonwijk nabij een gracht

4. Is er water in de buurt?
----ja dus, maar in dit stuk van de gracht heeft nog nooit een zwaan gebroed, wel in de grachten die door de groenstrook lopen, maar dat is 5 min fietsen hiervandaan. Daar zijn jaarlijks zwanenesten.

5. Zitten er dat je weet grotere roofdieren in de buurt? Bv vos ofzo.
----Er is hier wel eens een vos geweest, maar dit jaar nog niet gehoort dat er een is.

6. Hoe lang heb je die plek niet omgespit?
---paar weken

7. Heb je gekeken of er meer eieren liggen?
---in een stukje aan de andere kant van het paadje lagen 2 kleinere eieren in de grond, dat was een dag eerder maar er geen aandacht aan geschonken eigenlijk.

Es kijken of ik er dan wat meer van kan maken

[/quote]
  dinsdag 10 mei 2005 @ 16:03:29 #25
63358 Radyhyn
Melodramatic fool
pi_26885545
Aangezien er al eerder een vos is waargenomen in de buurt en omdat er ook meerdere eieren liggen denk ik dat het een vos is geweest.
Het is een van de grotere landroofdieren in Nederland en het is bekend dat vossen, als er genoeg voedsel is (zoals nu met veel eieren), eten begraven zodat ze een voorraadje hebben.

Het zou ook zo kunnen zijn dat de vos een nestje jongen heeft waardoor hij zijn voorraad wat verder van huis begraaft om zo geen ongewenst bezoek in de buurt van zijn hol te krijgen.

Het ei kan in een onbewaakt moment gejat zijn van een zwaan. Of het kan zijn dat het ei niet uit is gekomen en nog in het nest lag terwijl pa en ma zwaan met eventuele andere jongen al aan het zwemmen waren.

Een vos zal vast een of ander foefje hebben om een groot ei te vervoeren. (Kippen eieren zijn iig geen probleem). Zoals een vos ook een foefje heeft om een egel te vangen.
Als een vos een egel wilt killen terwijl deze opgerold is dan pist hij erover heen waarna de egel zich uitrolt. Dan kan de vos bij het onbeschermde deel (buik) van de egel waarna hij em killt en opeet.

Gewoon eens in de schemering ('s ochtens en 's avonds) wat vaker naar buiten kijken, misschien zie je dan wel een vos in je voortuin (Zou wel kewl zijn).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')