Volgens mij is dat helemaal niet geaccepteerd.quote:Op dinsdag 8 april 2008 15:22 schreef nokwanda het volgende:
Waarom is dat onder volwassenen wel geaccepteerdf maar niet of nauwelijks als het om een kind gaat?
Hoogbegaafden zijn hoogintelligent. Hoogintelligenten zijn niet persé hoogbegaafd. Hoogbegaafdheid gaat veel verder. (op allerlei gebieden kunnen dan problemen ontstaan: snel verveeld zijn, niet kunnen leren (de vaardigheid om te leren ontbreekt dan), je niet begrepen voelen en daar uiteindelijk hard tegenaan lopen (het einzelgänger-verhaal, niet in een groep passen)quote:Op dinsdag 8 april 2008 20:10 schreef nokwanda het volgende:
Je hebt het nu al in 3 posts over het verschil tussen hoogbegaafd en hoogintelligent.
Kun je mij uitleggen welk verschil of welke verschillen jij bedoelt?
Dat ze andere getallen gebruiken, maakt het verschil nog niet minder relevantquote:Op dinsdag 8 april 2008 20:49 schreef nokwanda het volgende:
Volgens die uitleg is het aantal HB nog lager dan het in het dagelijks taalgebruik is.
Er zijn ook weer andere modellen die niet dit onderscheid maken in naam, maar verschillende (4) vormen van hoogbegaafdheid onderscheiden.
En die relatie met asperger komt idd wel voor, maar nogmaals... echt veel minder dan vaak gedacht. omdat een psych het roept wil dat nog niet zeggen dat dat ook zo is. Vaak zijn die verschijnselen gerelateerd aan het model op de site waarvan je zojuist de link gaf. De sociale contacten. Dit asperer stempel kan HB mensen vaak meer kwaad doen dan goed.
Jongens dan.quote:
Ik weet dat er een redelijke lobby is, maar ik ben vooral benieuwd naar de manieren van hoe en wat. Ik vind alles best, als Pharos er maar niét bij betrokken wordt...quote:Op maandag 25 augustus 2008 15:07 schreef Grijs het volgende:
Nou, ik vind het best een positief bericht. Het geld is dan misschien niet zoveel, maar het begint met bewustwording dat er meer nodig is voor hoogbegaafde kinderen in het basisonderwijs, dan dat er momenteel op de meeste scholen aangeboden wordt. En dat spreekt wel uit het artikel.
Ik had ook niet de illusie dat we er ooit iets aan zouden hebbenquote:Op maandag 25 augustus 2008 15:22 schreef nokwanda het volgende:
De lobby komt van verschillende kanten. Verschillende belangenbehartigers, vanuit verschillende meningen en disciplines zitten daarover om tafel met het ministerie.
Overigens is het artikel geen tekst van het ministerie zelf.
Maar de subsidie komt er. Dat staat vast. Alleen gaat het door allerlei bureaucratische regels niet lukken om er voor het schooljaar 2009 gebruik van te maken. Dus....zing het nog een jaartje uit.
Heel herkenbaar, de oudste heeft geschiedenis, ging over jagers/verzamelaars. Hij vond het toaal oud nieuws en gelukkig heeft de meester het goed door, hij krijgt nu gewoon wat aangepast bladen, meer uitdaging en dat werkt goed.quote:Op woensdag 27 augustus 2008 01:01 schreef Grijs het volgende:
Over topdown leren:
Daan heeft afgelopen week voor het eerst aardrijkskunde gehad, alleen had hij niet het idee dat hij met aardrijkskunde bezig was. Zoals ik het begrepen heb, moesten ze een plattegrond (na?)tekenen van een zwembad en daar de mensen als stipjes intekenen op hokjespapier. Vervolgens moesten ze de hokjes met 1-3 geel maken, van 4-6 groen enz. Hij snapte niet wat dat met aardrijkskunde had te maken, dus heb ik onze Bosatlas erbij gepakt en plaatjes over bevolkingsdichtheid laten zien. Toen snapte hij waar ze mee bezig waren.
Voor hem werkt het dus andersom dan hoe ze het in de klas leren. Maar nu kan ik me niet voorstellen dat de andere kinderen wel weten waar ze mee bezig zijn, of dat ze later de link kunnen leggen met wat ze nu gedaan hebben...
waarom ik denk aan HB? Is de algemene ontwikkelingsvoorsprong (ze schrijft en leest al een beetje, ze rijmt, ze rekent zeg maar al dat soort dingetjes) verder is ze motorisch ook al vrij ver. Ze kan aardig overweg met een bal (gooien en vangen van een kleine bal over een afstand van een meter of 6-8), fietsen zonder zijwieltjes, klimmen en klauteren etc etc. En haar interesse in een groep ligt alleen bij de oudere kinderen of de begeleiders. Maar goed uiteindelijk interesseert me dat allemaal niet zo veel... je weet het gewoon als ouder....dan kun je wel 10 dingen gaan opnoemen van dit en dat kan ze al maar dat interesseert me niet... je weet het gewoon (ik weet ook niet hoe ik dat verder moet uitleggen)quote:Op dinsdag 28 februari 2012 13:34 schreef Brighteyes het volgende:
Interessant dat je eerst begint over HB en dan over een autistische slag. Heb je daar al eens naar laten kijken? Wat maakt dan dat je denk dat ze HB is?
quote:Pharos is een oudervereniging van en voor ouders van hoogbegaafde kinderen. Met ongeveer 1700 leden is Pharos de grootste landelijke vereniging van ouders van hoogbegaafde kinderen.
Ik heb geen ervaring met hoogbegaafdheid ofzo, maar ik vind het ook niet heel uitzonderlijk klinken. Ik herken het van mijn eigen kind, maar ook van andere kinderen om me heen. En no way dat dat allemaal hoogbegaafde kindjes zijn, die van mezelf evenmin.quote:Op dinsdag 28 februari 2012 14:43 schreef debuurvrouw het volgende:
Het komt mij ook wel over als gewone peuterdrift eigenlijkde wereld naar je hand willen zetten, duidelijke stappen. Als je je zorgen maakt of het wellicht een stoornis in het autistisch spectrum betreft zou ik dat uit laten zoeken.
Het heeft denk ik, zover ikdat kan beoordelen, iig niets te maken met een hogere intelligentie of al dan niet hoogbegaafd zijn.
Ik gebruik de term zelf ook niet voor mijn eigen kinderen. Maar goed, ik vind het ook niet belangrijk. Het enige is dat ze Op een voor hen goede plek komen.quote:Op dinsdag 28 februari 2012 15:46 schreef Brighteyes het volgende:
Sorry!![]()
Ik dacht aan Loena en Five oa.
Waarom niet van te voren vragen welke kleur bord ze wil? Waarom niet stappen in die juiste volgorde doen? Sommige zaken zijn ook gewoon heel makkelijk te omzeilenquote:Op dinsdag 28 februari 2012 13:31 schreef tinny het volgende:
Enorme kick...
Waar ik met name tegen aan loop is het gedrag van alle dag zeg maar.
Mijn dochter is vermoedelijk HB maar aangezien ze pas 3jr10mnd is is dat lastig objectief vast te stellen (natuurlijk zien wij wel als ouders enorm veel dingen waarvan we denken, hee dat is anders dan bij onze andere 2 kinderen )
Het is met name dus de dingen van alle dag, en een soort autistische slag die daar bij hoort en voor veel frustratie zorgt.
- jas aan doen om naar buiten te gaan, en dan buiten erachter komen dat niet eerst de linker mouw maar de rechter mouw is aangegaan --> driftbui
- perse een blauw bord willen nadat het eten er op is geschept --> driftbui
- bij het slapen gaan perse de laatste 5 stappen in exact de juiste volgorde willen doen (1. verhaal, 2. staartjes uit, 3 knuffel geven, 4 slokje water, 5 lampje uit) , andersom of 1 stap vergeten --> driftbui
etc etc...
Dit drijft ons elke dag wel tot randje wanhoop, het is zo zwaar.....
Herkent iemand dit?
dat..quote:Op dinsdag 28 februari 2012 20:09 schreef Troel het volgende:
[..]
Waarom niet van te voren vragen welke kleur bord ze wil? Waarom niet stappen in die juiste volgorde doen? Sommige zaken zijn ook gewoon heel makkelijk te omzeilen
ow, ik schuif ook regelmatig eten overquote:Op dinsdag 28 februari 2012 20:15 schreef Vicky het volgende:
[..]
dat..
Wij vragen altijd welke kleur beker ze willen om.zo drama's te voorkomen.
Verder lijkt het grdrag heel erg op mijn peuters gedrag.
Waarom zo snel een stempel willen drukken?
goh kan mijn kind zijnquote:Op dinsdag 28 februari 2012 20:53 schreef Troel het volgende:
[..]
ow, ik schuif ook regelmatig eten overOf laat het zelf opscheppen. Of zelfs zelf een bord en een beker pakken enzo. En ja, hier wil er ook iemand altijd als eerste beneden of boven of waar dan ook zijn. Als iemand anders eerder was, dan is er wel weer wat op te verzinnen waardoor je alsnog eerste kan zijn hoor
Amen.quote:Op woensdag 29 februari 2012 15:27 schreef E.T. het volgende:
Over het 'hoogbegaafd' zijn en 'dat weet je als ouder' wil ik alleen maar benadrukken dat je je daar héél erg in kan vergissen.. Beide kanten op overigens.
Ze hebben vanuit school Mikael ook getest. Ze kwamen er maar niet uit wat het nou was. Nou het was helemaal niks. Hij loopt gewoon voor. Maar is ook niet raar want op de psz deed ie werkjes voor groep 1, in groep 1 van groep 2. En nu zit ie in groep 2 zich rot te vervelen. Maar eigenwijs op school en toch willen testen. Moest wel lachen om de uitkomstquote:Op woensdag 29 februari 2012 15:27 schreef E.T. het volgende:
In die driftbuien en de aanleidingen daarvoor zie ik ook niets bijzonders behalve 'normaal' peuter/kleutergedrag.
Over het 'hoogbegaafd' zijn en 'dat weet je als ouder' wil ik alleen maar benadrukken dat je je daar héél erg in kan vergissen.. Beide kanten op overigens.
Nou ja, dat snap ik dan weer niet zo.quote:Op woensdag 29 februari 2012 15:39 schreef MeNicole2 het volgende:
[..]
Ze hebben vanuit school Mikael ook getest. Ze kwamen er maar niet uit wat het nou was. Nou het was helemaal niks. Hij loopt gewoon voor. Maar is ook niet raar want op de psz deed ie werkjes voor groep 1, in groep 1 van groep 2. En nu zit ie in groep 2 zich rot te vervelen. Maar eigenwijs op school en toch willen testen. Moest wel lachen om de uitkomst
Omdat wij al aan hadden gegeven dat testen niet nodig was. Wij hebben zelf ook wel door dat ie voorloopt. Maar wij weten dat dat komt doordat ie steeds voor een klas verder heeft gewerkt. maar hij is pas hier op school gekomen toen ie eind groep 1 zat. En we hebben toen aangegeven dat ie op zijn andere school voorliep op het werken. Nou ze zouden wel zien. Toen bleek dat ie zich verveelde hebben ze meteen getest. Ze vroegen toestemming en toen nog een keer aangegeven hoe dat zat op zijn oude school. Nou ja doe dan maar want ze wilden hem geen extra werk geven. En toen de uitslag kwam schaamde juf zich wel een beetje dat ze zo'n iemand had laten testen. Daar moest ik dus om lachen. Als ze gewoon meteen geluisterd had dan was dat allemaal niet nodig geweest. Nu krijgt ie gewoon extra werk en is het goed.quote:Op woensdag 29 februari 2012 16:09 schreef E.T. het volgende:
Ik snap het lachen om de uitkomst niet zo?
helemaal goed punt.quote:Op woensdag 29 februari 2012 15:27 schreef E.T. het volgende:
In die driftbuien en de aanleidingen daarvoor zie ik ook niets bijzonders behalve 'normaal' peuter/kleutergedrag.
Ja... Dus zoek even in je agenda of je nog ergens een gaatje hebt om te lachen om haar leuke grapje.quote:Op woensdag 29 februari 2012 16:34 schreef _evenstar_ het volgende:
Hij is Dus niet HB maar omdat Ze hun niet geloofde en het nu toch niet bleek en normaal begaafd scoorde schaamde Juf zich en schijnbaar is dat lollig want Nicole had gelijk en Juf niet.. En dat is schijnbaar leuk
Juf schaamde zich omdat ze hem aan aangemeld en "slecht" scoorde. En dat vond ik wel grappig ja want als ze gewoon geluisterd had en eventueel contact had opgenomen met zijn oude school was alles niet nodig geweest. Ze betalen veel geld voor zo'n test terwijl iedereen had kunnen zeggen dat het niet nodig was.quote:Op woensdag 29 februari 2012 16:34 schreef _evenstar_ het volgende:
Hij is Dus niet HB maar omdat Ze hun niet geloofde en het nu toch niet bleek en normaal begaafd scoorde schaamde Juf zich en schijnbaar is dat lollig want Nicole had gelijk en Juf niet.. En dat is schijnbaar leuk
Mikael zit op een heel erg presatiegerichte school he. Ze grijpen alles aan om maar hun status hoger te krijgen. Ze testen heel veel kinderen op HB. Wat de uitslagen daarvan zijn weet ik niet.quote:Op woensdag 29 februari 2012 16:41 schreef miss_sly het volgende:
Maar ik vind het alsnog een vreemd verhaal, MeNicole, want wat ET juist zegt, is dat het verkeerd beoordelen twee kanten op kan werken: je kunt als ouder onterecht denken dat je kind hoogbegaafd is, maar ook dat het dat niet is. Dus is het juist als een school aangeeft te willen testen, bepaald niet iets om zich voor te schamen als de uitslag aangeeft dat er geen sprake is van hoogbegaafdheid. Het is dan alleen goed dat zij als onafhankelijke instantie hebben willen testen of het aan de orde is.
....en dan zijn ze gewoon slim en kunnen ze goed meekomen met stof die voorloopt zonder verdere problemen...quote:Op woensdag 29 februari 2012 17:06 schreef debuurvrouw het volgende:
dus HB kinderen zijn statusverhogend? Zal het doorgeven aan school.
Evenstar je hebt PMquote:Op woensdag 29 februari 2012 16:42 schreef _evenstar_ het volgende:
En wat betreft HB wel of niet.. Ik kreeg hier ook de vraag omdat Ze Dus bij anderen nu ook meer en meer laat zien en bijv mineralen encyclopedie voorleest , bij me ouders wipneus en pim leest en qua sommen enzo die Ze zelf maakt etc Terwijl op school Ze bijv de cito dan weer slecht maakt.. En Juf dan aan komt met of Ze heeft giga faalangst of Ze snapt het echt niet.. En Ik vermoed dat eerste.. Ik ga maar mee op wat Arwen hier zelf vraagt en biedt dat maar aan?
School draait het dan zo dat het aan hun ligt en dan kunnen ze dat weer op de site zetten en vertellen met de rondleidingen.quote:Op woensdag 29 februari 2012 17:06 schreef debuurvrouw het volgende:
dus HB kinderen zijn statusverhogend? Zal het doorgeven aan school.
Ja, want een school kan kinderen hoogbegaafd maken.quote:Op woensdag 29 februari 2012 17:56 schreef MeNicole2 het volgende:
[..]
School draait het dan zo dat het aan hun ligt en dan kunnen ze dat weer op de site zetten en vertellen met de rondleidingen.
Dat dus en ALS Ik zo een Nare gedachten had over een school wisselde Ik ook al moest Ik dan verder "reizen"quote:Op woensdag 29 februari 2012 18:21 schreef Meimeltje het volgende:
Kunnen ze dus beter op hun site zetten: "op zoek naar hoogbegaafde kinderen".
Ik zou dus echt nooit voor zo'n school kiezen!!
...al zouden de mijne hoogbegaafd zijn
Dat laatste wat jij schrijft, is helemaal waar. Ik zie dat in mijn directe omgeving ook.quote:Op woensdag 29 februari 2012 19:02 schreef debuurvrouw het volgende:
Ja, dat klopt wel. Van een school die er mee om weet te gaan. Maar een school die claimt kinderen hoogbegaafd te kunnen maken
Da's alleen voor domme ouders ofzo? Of is hoogbegaafdheid besmettelijk?
En trouwens, goed kunnen leren, mee kunnen komen of voorlopen is iets compleet anders dan hoogbegaafd zijn.
En dan eens niet te kijken naar wat ze zouden moeten kunnen op x-leeftijd maar naar wat ze doen ! ( zo kwamen ze er bij jongste achter dat ie daarin verder is dan leeftijdsgenoten, verklaarde een hoop hier) en niet t labettje sociaal emotioneel zwak gelijk plakken...want dat bleek dus niet aan de orde....quote:Ik denk dat de grootste uitdaging niet eens zit in het begeleiden op intellectueel gebied, maar veel meer op sociaal-emotioneel gebied.
Ja precies. Hoevaak ik al wel niet gehoord heb dat 'zulke kinderen' baat zouden hebben bij extra sociale lessen... terwijl ze juist vaak voorlopen en daardoor aansluiting met de rest missen.quote:Op woensdag 29 februari 2012 21:05 schreef Muks het volgende:
[..]
En dan eens niet te kijken naar wat ze zouden moeten kunnen op x-leeftijd maar naar wat ze doen ! ( zo kwamen ze er bij jongste achter dat ie daarin verder is dan leeftijdsgenoten, verklaarde een hoop hier) en niet t labettje sociaal emotioneel zwak gelijk plakken...want dat bleek dus niet aan de orde....
Kun je ons vertellen wat voor ons ouders valkuilen zouden kunnen zijn?quote:Op woensdag 29 februari 2012 23:10 schreef krokdown het volgende:
Ik ben hoogbegaafd, vraag maar raak.
Ja klopt dat doen we ook al bij onnoemelijk veel zaken.quote:Op dinsdag 28 februari 2012 20:09 schreef Troel het volgende:
[..]
Waarom niet van te voren vragen welke kleur bord ze wil? Waarom niet stappen in die juiste volgorde doen? Sommige zaken zijn ook gewoon heel makkelijk te omzeilen
Dat is een kwestie van een keuze geven. Of het bovenste bordje, of het bordje in de gekozen kleur. Of aangeven "Ik heb rood en geel, welke wil je?"quote:Op donderdag 1 maart 2012 09:10 schreef tinny het volgende:
[..]
Ja klopt dat doen we ook al bij onnoemelijk veel zaken.
Maar op een gegeven moment ben je de hele dag hier mee bezig (worden het wel heel veel van die dingen)
En als tweede merk je ook dat ze (1 vinger hebbende) de hele hand pakken ("welk kleur bord wil je? - Blauw, maar je moet wel de onderste van de stapel pakken)
kortom het gaat aan je knagen.... dat je denkt... dit is niet meer normaal.
Maar volgens mij zijn hoogbegaafde kinderen hier meestal wel bedrevener in dan andere kinderen.quote:Op donderdag 1 maart 2012 09:37 schreef Spuuglokje het volgende:
Het is inderdaad maar net de ruimte die je je kind toestaat. Anders blijf je de hele dag aan het onderhandelen over van alles en nog wat. Hoogbegaafd of niet.
Natuurlijk kan dat.quote:Op donderdag 1 maart 2012 12:02 schreef Troel het volgende:
Dan ken ik enkel hoogbegaafde kinderen, dat zou kunnen
Overschatten van het kunnen, maar ook onderschatten.quote:Op woensdag 29 februari 2012 23:16 schreef Grijs het volgende:
[..]
Kun je ons vertellen wat voor ons ouders valkuilen zouden kunnen zijn?
Dan zou ik zeggen, dít blauwe bord kun je van me krijgen, is het niet goed, dan pak je zelf maar het juiste bord. En hoe het dan verder gaat / kan gaan, in ieder geval bij ons thuis:quote:Op donderdag 1 maart 2012 09:10 schreef tinny het volgende:
[..]
Ja klopt dat doen we ook al bij onnoemelijk veel zaken.
Maar op een gegeven moment ben je de hele dag hier mee bezig (worden het wel heel veel van die dingen)
En als tweede merk je ook dat ze (1 vinger hebbende) de hele hand pakken ("welk kleur bord wil je? - Blauw, maar je moet wel de onderste van de stapel pakken)
kortom het gaat aan je knagen.... dat je denkt... dit is niet meer normaal.
Ook dit staat wat mij betreft los van hoogbegaafdheid, je moet met alle kinderen op deze manier omgaanquote:Op donderdag 1 maart 2012 14:54 schreef krokdown het volgende:
[..]
Overschatten van het kunnen, maar ook onderschatten.
Het teveel willen pushen en het te graag willen van de ouders, maar ook je kind extra special willen laten voelen omdat deze hoogbegaafd is.
Het beste voor je kind (en ik spreek uit ervaring) is het om je kind zich zo normaal mogelijk te laten voelen, want dit is namelijk de enige wens van een hoogbegaafd kind.
Voor de rest hoor je je kind zoveel mogelijk te steunen en moet je natuurlijk wel zorgen dat hij zich zo goed mogelijk kan ontwikkelen en laat je kind op de sport waar je kind voor kiest!
Met vriendelijke groet,
Krokdown
was het maar zo simpel!quote:Op donderdag 1 maart 2012 21:52 schreef MaLo het volgende:
[..]
Dan zou ik zeggen, dít blauwe bord kun je van me krijgen, is het niet goed, dan pak je zelf maar het juiste bord. En hoe het dan verder gaat / kan gaan, in ieder geval bij ons thuis:
"Maar ik kan er niet bij mama!"
"Dan zorg je maar dat je erbij kunt, als dat bord zo belangrijk voor je is"
"Maar JIJ moet mij dat bord geven mama, anders eet ik niet! Wil je soms dat ik doodga van de honger mam? Nee toch?? *smekende oogjes*"
"Dan eet je maar niet, en je weet het, geen eten betekent 's avonds ook geen snoepje bij het drinken".
* kind gaat mopperend toch maar eten van het eerste bord *
quote:Op vrijdag 2 maart 2012 09:17 schreef tinny het volgende:
[..]
was het maar zo simpel!
1.Dan zou ik zeggen, dít blauwe bord kun je van me krijgen, is het niet goed, dan pak je zelf maar het juiste bord. En hoe het dan verder gaat / kan gaan, in ieder geval bij ons thuis:
2. "Maar ik kan er niet bij mama!"
3. "Dan zorg je maar dat je erbij kunt, als dat bord zo belangrijk voor je is"
4. "Maar JIJ moet mij dat bord geven mama, anders eet ik niet! Wil je soms dat ik doodga van de honger mam? Nee toch?? *smekende oogjes*"
5. "Dan eet je maar niet, en je weet het, geen eten betekent 's avonds ook geen snoepje bij het drinken".
6."Nou dan ga ik niet eten!"
7. OK ook goed maar als wij klaar zijn ruim ik de lunch tafel op en kun je niet meer eten
--- heel de fam eet rustig zijn boterham, en na 25 min wordt de lunch tafel afgeruimt --
8. " Huil huil neeeeeeeee ik moet nog eten"
9. " we hebben je vantevoren gewaarschuwd als we klaar zijn ruimen we op en kun je niet meer eten"
10." Huil huil driftbui Huil Huil, op de grond storten"
-- ondertussen wordt er gewoon verder opgeruimt --
11." kom we gaan een trein bouwen (tegen andere dochter)"
12." Stomme trein " (pakt af en gooit weg)
13. ouder op de knie'n "ik wil niet dat je dat doet, nog een keer is straf/op de gang"
14. " Stomme trein " (pakt af en gooit weg)"
-- dus straf/op de gang
-- driftbui huil huil driftbui
etc etc
Zo'n negatieve cycli kan dan rustig een uurtje of 2-4 duren (en als je pech hebt zo'n 2-3 keer per dag)
We hebben ook wel eens een andere aanpak geprobeerd (veel positief, of veel uitleggen, of veel negeren) en dat dan een paar weken, maar uiteindelijk draait het bij de oudste altijd uit op wrijving.
Bij de jongste twee werkt het wel gewoon en zul je inderdaad netjes uitkomen bij stap 5. waarna alles weer goed is....
Maar de oudste niet...
quote:Op zaterdag 3 maart 2012 12:06 schreef Spuuglokje het volgende:
Weet je wat zo fijn is? Wij hebben alleen maar witte borden.
Zeg je echt "dan zorg je maar dat je er bij kunt als dat zo belangrijk voor je is??" Wat een rare opmerking. Zeg je dat ook als hij een spelletje/puzzel/handdoek wil?quote:Op vrijdag 2 maart 2012 09:17 schreef tinny het volgende:
[..]
was het maar zo simpel!
1.Dan zou ik zeggen, dít blauwe bord kun je van me krijgen, is het niet goed, dan pak je zelf maar het juiste bord. En hoe het dan verder gaat / kan gaan, in ieder geval bij ons thuis:
2. "Maar ik kan er niet bij mama!"
3. "Dan zorg je maar dat je erbij kunt, als dat bord zo belangrijk voor je is"
4. "Maar JIJ moet mij dat bord geven mama, anders eet ik niet! Wil je soms dat ik doodga van de honger mam? Nee toch?? *smekende oogjes*"
5. "Dan eet je maar niet, en je weet het, geen eten betekent 's avonds ook geen snoepje bij het drinken".
6."Nou dan ga ik niet eten!"
7. OK ook goed maar als wij klaar zijn ruim ik de lunch tafel op en kun je niet meer eten
--- heel de fam eet rustig zijn boterham, en na 25 min wordt de lunch tafel afgeruimt --
Tinny quootte mij in dat stuk, ik zeg dat inderdaad. Als ik een puzzel / handdoek voor kindlief heb gepakt (nadat ik gevraagd heb welke kleur / hoeveel stukjes etc het moet zijn en kind vindt het dan nog niet goed, dan moet ze het zelf maar pakken hoor. En "ik kan er niet bij" is hier meestal gewoon luiheid, dus vandaarquote:Op zaterdag 3 maart 2012 14:52 schreef Grunsfan het volgende:
[..]
Zeg je echt "dan zorg je maar dat je er bij kunt als dat zo belangrijk voor je is??" Wat een rare opmerking. Zeg je dat ook als hij een spelletje/puzzel/handdoek wil?
En inderdaad, waarom van te voren niet gewoon vragen welk bord hij wil? Of keuze uit 2 geven? Je geeft je kind zo heel veel ruimte maar geen grenzen inderdaad, mooi gezegd door Moonah. En ook ik zie hier niet perse hoogbegaafd, als wel doodgewoon peutergedrag in.
Jij bent juf he? Hoe weet jij dat een kind (mogelijk) hoogbegaafd is? Hoe signaleer je dat? Ervaring of via objectieve waarnemingen? Ben ik wel benieuwd naarquote:Op zondag 4 maart 2012 20:46 schreef Moonah het volgende:
Grappig toch, hoe verschillend ouders om kunnen gaan met de HB van hun kinderen.
Van de week had ik een gesprek met de moeder van een kind van wie ik ervan overtuigd ben dat hij HB is. Ik stelde voor hem te laten testen zodat hij volgend jaar kan deelnemen aan de plusklas. Moeder reageerde uiterst verrast en bescheiden: "Ja, we weten natuurlijk wel dat hij goed kan meekomen, maar echt hoogbegaafd???".
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |