Hopelijk kunnen we met de ervaringen van HB-ouders eventuele HB-kinderen helpen hun weg te vinden op school en in het gewone leven
Khad vroeger wel in groep 8 wiskunde voor 2e jaars havo,
quote:
Op maandag 2 juni 2003 21:06 schreef Nausicaa het volgende:
Hmm, op het kdv denken ze inmiddels ook dat ik met de zweep over Jordens ontwikkeling ga of zoVorige week heeft hij vriend en vijand (nou ja, die heeft-ie niet hoor) verbaasd door te zeggen dat hij moest plassen, en dat ook nog echt heeft gedaan, op de grote peuter wc! Hij is net twee geworden, en hoewel 'wij' op die leeftijd al lang zindelijk waren, is het in deze tijd een wonder dat kinderen er al mee bezig zijn, blijkbaar
En vandaag heeft hij een stuk of 7 letters op de trui van de leidster correct benoemd! Ze vielen echt van hun stoel van verbazing! (Dat komt: wij hebben dat boekje met A is een aapje, dat eet uit zijn poot, B is de bakker, die bakt voor ons brood enzovoort, en daar leert Jorden de letters uit! Niet dat dat moet van mij, natuurlijk niet, maar hij vindt het zo leuk. Roept keihard ABC! als hij ergens letters ziet, bijvoorbeeld reclameletters op een gevel.)
Nee hoor, van mij hoeft hij echt niet te kunnen lezen op deze leeftijd. Maar ik vind het wel grappig!
Welke tweejarige hier kon trouwens al wel alle letters herkennen?
quote:
Op maandag 2 juni 2003 21:09 schreef Rewimo het volgende:
Nee, met letters doet Christan niks, maar kleuren en tellen dat is het helemaalBij alles wordt de kleur genoemd en de gekste dingen worden geteld. Even voor de goede orde: tot 2 gaat het goed
Maar hij kent de getallen tot 10 (al slaat hij voor het gemak 5 over) en daarna telt hij vrolijk 11, 12, 16, 12
quote:
Op maandag 2 juni 2003 21:12 schreef Grijs het volgende:[..]
Dat is Daan. Momenteel is hij daar trouwens helemaal niet meer mee bezig, maar hij herkent ze nog wel.
quote:
Op maandag 2 juni 2003 21:15 schreef Nausicaa het volgende:[..]
Jorden telt: één, twee, vier, acht...... Maar heeft geen flauw idee wat hij aan het doen is hoor! Het is voor hem meer een rijmpje wat niet rijmt, iets wat hij vaak hoort (we tellen altijd tot 10 als we aan het puffen zijn, twee keer per dag).
Grijs, ik vermoed dat het bij Jorden ook niet blijft duren tot hij 6 is en eindelijk mag leren lezen. Zal wel weer overgaan denk ik.
quote:
Op maandag 2 juni 2003 21:21 schreef Grijs het volgende:[..]
Daan pikt allerlei dingen snel op, hij kent alle kleuren ook al en kan iig tot 13 tellen. Ook vormen kent hij (ster, driehoek etc.) en alle vingers (duim, wijsvinger enzo). Zo zijn er steeds weer andere dingen die hij wil weten.
Het houdt dus niet echt op, maar het zijn steeds weer andere dingen die zijn belangstelling hebben. Reken daar bij Jorden ook maar op.
Jorden wordt trouwens wel lekker vroeg zindelijk! Daan is nog niet zo ver, helaas.
quote:
Op dinsdag 3 juni 2003 08:12 schreef berney het volgende:[..]
Anouk kon dat op tweejarige leeftijd. Wij hadden een legpuzzel bij lidle geloof ik met het abc en elke letter had dan weer iets anders de a van aardbei de b van Berna(mn eigen naam) de c van ome Chris enz.En telkens variëren he, zo breidde wij dat uit. Bovendien hebben wij Robbie konijn peuter en sesamstraat met letters nou dat vindt ze prachtig. Al wil ze er nu niet meer zoveel mee spelen. (freddie fish roels momenteel).
quote:
Op dinsdag 3 juni 2003 08:25 schreef ayla1 het volgende:
Onze jongste dochter, nu 10, kon op haar tweede alle letters van het alfabet benoemen, zij had zo'n speelschooltje van Fisherprice met van die magneetletters en vroeg steeds welke letter is dit?
Op haar vierde begon ze van de ene op de andere dag te lezen, geen woordjes maar ineens hele volzinnen las ze voor uit kranten, tijdschriften en boekjes. Op een dag stonden we voor een splitsing en vroeg ze opeens, gaan we nu naar Leeuwarden of naar Heerenveen, bleek dat ze de verkeersborden aan het lezen was.
Ze was toen 4 jaar en 2 maanden oud.Daar schrokken wij eerst wel van, want wat moet zo'n kind dan straks in groep 3 nog leren, gelukkig speelde de school hier goed op in en kreeg ze een speciaal computerprogramma waar zij op mocht werken als de rest met taal bezig was. Ze zat al op avi 9 toen ze in groep 3 begon.
Nu is ze tien, met haar taalgebruik, lezen, begrijpend lezen, schrijven enz. ligt ze voor op haar klasgenootjes, maar met alle andere vakken doet ze het prima maar niet extreem beter dan de rest van de klas.
We hebben dan ook besloten om haar geen klas over te laten slaan destijds, omdat ze sociaal emotioneel prima in de groep waar ze in zat paste.
Gelukkig ook maar, want wij zagen destijds al een hoogbegaafd kind voor ons en dat is meestal geen pretje voor zo'n kind.
quote:
Op dinsdag 3 juni 2003 10:10 schreef akkien het volgende:[..]
een kind wat een klas overslaat is niet altijd hoogbegaafd. Ik heb zelf een klas overgslagen en ik ben absoluut niet hoogbegaafd. Ik kon goed leren, dat is wel waar. Omdat ik op een kleine, nog maar net opgerichte school zat, waren er nog maar weinig mogelijkheden om mij in mijn eigen klas bezig te houden. Ze hebben toen besloten om mij, samen met een ander jongetje uit de klas in een combinatieklas te plaatsen. Dan kon ik mijn eigen tempo aangeven en toch verder werken.
Ik wil ook niet zeggen dat ik er nooit problemen mee gehad heb. Op een bepaald moment is iedereen 16, en ik was nog maar 14. Iedereen mocht uitgaan enzo, en ik niet. Maar ik geloof zeker niet dat het echt moeilijk is voor een kind. Je zult versteld staan hoe snel een kind er aan went.
quote:
Op dinsdag 3 juni 2003 10:17 schreef Rewimo het volgende:
Ayla, ik kon ook op mijn vierde al lezen (en schrijven), ik kan me nog goed herinneren dat ik de eerste klas inkwam en alle woordjes aan de muur al kon lezen. Ik mocht ook niet aan elkaar schrijven van de juf, ze legde me uit dat mijn klasgenootjes dat niet konden lezenIk was verder ook een (hele) goede leerling, maar heeft me ook genekt. Want alles kwam me aanwaaien zonder dat ik er iets voor hoefde te doen. Dat heeft me op de middelbare school behoorlijk opgebroken. Ik had niet geleerd om zelfstandig te werken en van discipline om iets te leren was al helemaal geen sprake
Een fatsoenlijk werkstuk kon ik niet in elkaar draaien... (Was ook pre-computertijdperk hè)
Sinds een jaar of 5 weet ik dat ik hoogbegaafd ben. Maar in de tijd dat ik op de lagere school zat, had je nog geen extra lesprogramma's voor kinderen als ik (helaas). Ik werd aan het begin van de zesde klas, toen ik alle rekenboekjes al uit had, vrolijk 40 taken terug gezet, en mocht weer vooraan in het laatste rekenboekje beginnen
quote:
Op dinsdag 3 juni 2003 10:35 schreef dice het volgende:[..]
Herkenbaar ... klasgenootjes zaten te worstelen met 'simpele' boekjes en ik las Lord Of The Rings
En dat aanwaaien en de daaruit volgende luiheid heeft mij ook een aardige klap opgeleverd ...
quote:
Op dinsdag 3 juni 2003 10:38 schreef Stout het volgende:[..]
dit klinkt als mijn man ! Hij is zonder een poot uit te steken het vwo doorgerold
onze jongste is ook zo'n vlotterik, hij herkent inderdaad ook al flink wat letters en cijfers en kan tot 5 tellen in volgorde, daarna is het 6,8.7.9.11
we zullen wel zien
quote:
Op dinsdag 3 juni 2003 11:18 schreef moussy het volgende:[..]
hier dus nog zo 1... Bij mij nekte het me in het examenjaar, toen ben ik van school gegaan. Uiteindelijk ben ik wel verder gegaan met leren (lees; aanwezig zijn) en heb ik nog een jaar overgeslagen en uiteindelijk een diploma gehaald. Op mijn elfde zat ik trouwens al op de middelbare school.. en de werkstukken werden door mijn moeder gemaakt
[..]ik kan niet zeggen of ik hoogbegaafd ben, ben ik volens mij ook niet. Vier jaar geleden heb ik wel eens een IQ test gedaan bij 1 of ander centrum waar ik bijzonder hoog mee scoorde, maar ik zou niet eens meer weten hoe of wat
het boeit me ook eigenlijk niet zo. nou moet ik zeggen dat ik soms ook vreselijk "simpel" kan zijn
René zit daarom nu wel op een school waar ze de kinderen regelmatig tussen door testen om te kijken hoe of wat. Toen René een jaar, twee jaar was, waren er vermoedens dat ze hoogbegaafd zou zijn, ik merk er niks aan hoor ik vind haar niet anders dan andere kinderen, maar ze schijnt op school wel erg vlot te zijn voor een jongste kleuter. Maar ach, wat ís nou hoogbegaafd. Trouwens niet alleen om dat, maar ook voor als ze misschien juist niet mee zou kunnen komen.
quote:
Op dinsdag 3 juni 2003 11:44 schreef Rewimo het volgende:[..]
Herkenbaar
![]()
Hoogbegaafd, tja... Ik moet wel zeggen dat er een hoop dingen op hun plaats vielen door dat "etiketje". Ik heb geleerd me in te houden als mensen iets niet zo snel snappen als ik, of als ik weer eens hele andere verbanden leg of conclusies trek dan 'normale' mensen
![]()
Verder ben ik een kruk in wiskunde (hoewel ik prima kan rekenen), bij mij uit het zich echt in een fikse talenknobbel.
Hebben jullie dat nou ook, dat je soms je mond maar houdt om niet zo betweterig over te komen? Zit je met mensen te praten, en iemand vraagt zich af hoe iets ook alweer heet, of hoe iets in elkaar zit. Iedereen zit te piekeren en ik weet het antwoord allang. Toch zeg ik dan vaak niks...
quote:
Op dinsdag 3 juni 2003 12:54 schreef Stout het volgende:[..]
Dat herken ik ja ! Soms mega frustrerend
En wat dat wiskunde, daar snap ik geen hout van maar Talen en logische zaken vliegen me aan !
Maar nee, hoogbegaafd ben ik niet. En ik denk ook niet dat Jorden dat is. Hoeft ook niet hoor!
[Dit bericht is gewijzigd door Nausicaa op 03-06-2003 13:53]
Dus ik mijn kladwerk ingeleverd om te bewijzen dat ik het echt zelf geschreven had. Kreeg ik een 9, omdat er volgens hem nog ergens een komma tussen moest Er zat niet 1 foutje in het hele verhaal.
Kwaad dat ik was! Omdat hij me niet geloofde en omdat hij letterlijk ging kommaneuken omdat hij te beroerd was om zijn ongelijk toe te geven. Bah!
Zulke ervaringen zou ik mijn kind graag besparen...
quote:Ja, dat lijkt me ook niet prettig.
Op dinsdag 3 juni 2003 13:53 schreef Rewimo het volgende:Zulke ervaringen zou ik mijn kind graag besparen...
[Dit bericht is gewijzigd door Nausicaa op 03-06-2003 15:00]
quote:Dat is ook wel fijn! Houden zo Bixister!
Op dinsdag 3 juni 2003 13:31 schreef bixister het volgende:
ik heb laatst m'n Hb laten testen en 't was nog mooi hoog.
quote:Ja, dat heb ik ook gehoord. Of ik daar nou blij mee ben
Op dinsdag 3 juni 2003 15:01 schreef melonovy het volgende:
wist je trouwens dat kinderen het grootste gedeelte van hun intelligentie van hun moeder krijgen...
Mijn eigen moeder is trouwens niet HB, mijn vader ook niet, al zijn ze beslist niet dom Hoe zit dat bij jullie?
Wanneer merk je dat je kind hoogbegaafd is?? want in bepaalde dingen loopt Anouk erg voor en in andere dingen weer achter(praten bv vanwege dr neusamandelen is ze achteruit gegaan terwijl ze voor de operatie volzinnen sprak.
Maak me er wel ongerust over.
(ik kon trouwens ook op mijn vierde lezen en heb mijn hele schooltijd dat etiketje hoogbegaafd gehad, maar nu is er nog maar weinig van te merken. Ik was gewoon wat sneller en wat streberiger dan de rest denk ik)
Waar ze een paar jaar terug wel tegenaanliep was dat zij al veel moeilijker spelletjes speelde dan haar vriendinnetjes, dat snapte ze eerst niet, maar nu heeft ze wel door dat de 1 nu eenmaal verder is in haar/zijn ontwikkeling dan de ander.
Ze speelt dan ook "grotë mensen" spelletjes met ons en met haar vriendinnetjes pakt ze gewoon andere.
quote:Ik denk dat je in zekere zin wel gelijk hebt. Voor mij is een kind HB als dat is aangetoond, en niet als de ouders vinden dat het HB is
Op dinsdag 3 juni 2003 15:42 schreef phileine het volgende:
Zonder iemand voor het hoofd te willen stoten, vind ik dat tegenwoordig wel erg snel het etiket "hoogbegaafd" op een kind wordt geplakt. Bij mijn stiefzoon in de klas op de lagere school waren 7 van de 23 kinderen hoogbegaafd, dat lijkt me erg stug. Wij hebben hem ook het hoogbegaafdengroepje in weten te praten (omdat het gewoon leuker onderwijs was) omdat hij toevallig goed kan schaken. Zijn resultaten werden er overigens niet beter van, maar ook niet slechter en hij had veel meer plezier in school. Is het niet gewoon zo dat elk kind een aantal talenten heeft, en dat als die talenten op een bepaald gebied vallen het ineens "hoogbegaafd" heet? Niet dat het verder veel uitmaakt hoor, voor mij is het vooral een teken dat de scholen het onderwijs eens anders aan moeten gaan pakken, als blijkt dat zoveel kinderen in aanmerking komen voor het hoogbegaafden onderwijs.(ik kon trouwens ook op mijn vierde lezen en heb mijn hele schooltijd dat etiketje hoogbegaafd gehad, maar nu is er nog maar weinig van te merken. Ik was gewoon wat sneller en wat streberiger dan de rest denk ik)
Een HB-kind hebben lijkt misschien leuk en interessant, maar HB-kinderen kunnen het erg moeilijk hebben, op school, maar ook met het leggen van contacten. Omdat van het kind verwacht wordt dat het met leeftijdgenootjes speelt, die echter vaak in hele andere dingen geïnteresseerd zijn dan het kind zelf.
Ik wil beslist niet beweren dat èlk HB-kind die moeilijkheden heeft, maar het komt wel vaker voor dan bij 'gewone' kinderen.
Een nuttige link in dit verband: www.pharosnl.nl, de vereniging voor ouders van HB-kinderen. En voor HB-volwassenen: www.nl.mensa.org
En als iemand het leuk vindt, heb ik ook nog ergens een link naar de Mensa-thuistest
Daarentegen, en wel kind van 2 kan dat.. Met 14 maanden liep Storm trap, op en af, safe genoeg om alleen te laten. Met 20 maanden kwam hij papa en opa "dag dag" zeggen. Op het dak van de nieuwe keuken in aanbouw. Met 2 jaar kon hij boren, schroeven, spijkeren, schuren, schaven en meer van dat soort dingen. Ik heb zelfs foto's waar hij ingespannen zijn best doet met troffels van Opa een muur aan te smeren, let wel.. nog steeds 20 maand.
Mijn idee is dat een kind een groot aantal gebieden kan ontwikkelen. Van die gebieden heeft één gebied de voorkeur van het kind. Danwel intrinsiek, danwel door omgeving. Sommige kinderen zijn daarin neutraal, het gemiddelde kind.
Bij Storm merk ik dus nu pas dat hij zijn aandacht verlegt naar taal, waarschijnlijk omdat hij merkt dat hij taal nodig heeft om dingen gedaan te krijgen. Opa roepen, naar een werkbank vol gereedschap wijzen en die roepen maakt de kans dat je krijgt wat je wilt wel erg klein. Hetzelfde geld voor een apothekerskast in de keuken met etenswaar. Hij leert momenteel zo'n twintig nieuwe woorden per dag, is begonnen met het vervoegen van werkwoorden. Wanneer hij naar bed gaat moet papa beloven "Die ophalen, wanneer die een dutje heeft gedaan", en na zijn dutje is het "Papa heeft die opgehaald, die heeft een klein dutje gedaan en gaat nu met papa mee naar mama die op de baby moet passen". Zijn zinnen groeien dus ook hard.
Schiet maar op onze theorie
Vaak gaat het met sprongetjes: een tijdje lichamelijk heel snel, dan weer geestelijk, en zo afwisselend steeds een ander gebied. Ik denk zelf dat bij HB-kinderen de sprongen groter zijn op bepaalde gebieden, en dan vooral geestelijk natuurlijk.
quote:
Op dinsdag 3 juni 2003 13:44 schreef Nausicaa het volgende:
Ik kan me een paar dingen herinneren van toen ik klein was. Eentje daarvan is dat ik héél erg boos was toen de juffrouw van de kleuterschool ons meldde dat we 'lagere schoolwerk' zouden gaan doen. Ik blij, leerde ik eindelijk lezen (ik probeerde al een tijdje de Donald Duck te lezen, maar dat lukte natuurlijk niet). En wat gingen we doen, daar op die kleuterschool? Stempelen! Oei wat was ik boos. Dat was geen lagere schoolwerk! Dat was stom stempelen!![]()
quote:Okee
Op dinsdag 3 juni 2003 15:01 schreef melonovy het volgende:
wist je trouwens dat kinderen het grootste gedeelte van hun intelligentie van hun moeder krijgen...
Telt het trouwens als je al een abonnement op de bieb had, toen je pas 3 maanden oud was?
quote:Wel als je toen je eigen boekjes al hardop voorlas
Op dinsdag 3 juni 2003 23:00 schreef ChrisJX het volgende:[..]
Okee
Telt het trouwens als je al een abonnement op de bieb had, toen je pas 3 maanden oud was?
quote:Stond in een of ander boek dat je een kind het beste kunt vergelijken met een stad met stroomstoring. Stuk voor stuk zie je om je heen de wijken weer oplichten als de stroom ingeschakeld wordt en uiteindelijk heeft alles stroom ( dus kan je kind alles) alleen de volgorde waarin je kind dat doet verschilt per kind. Kay liep met 7 - 9 maanden maar praat nu (met 18 maanden) nog steeds niet echt duidelijke zinnen. Hij kan overigens wel uitstekend duidelijk maken wat hij wil, bv door een lege flip-top fles in je handen te drukken om aan te geven dat hij dorst heeft
Op dinsdag 3 juni 2003 22:46 schreef Rewimo het volgende:
Ik schiet nietMeestal richten kinderen zich inderdaad op een gebied tegelijk. Soms eerst iets lichamelijks, zoals Storm, soms iets geestelijks. Christan liep pas met 17 maanden, maar de tijd die hij niet liep, besteedde hij aan praten
Hoewel de echte taalspurt pas kwam, toen hij het lopen onder de knie had.
Vaak gaat het met sprongetjes: een tijdje lichamelijk heel snel, dan weer geestelijk, en zo afwisselend steeds een ander gebied. Ik denk zelf dat bij HB-kinderen de sprongen groter zijn op bepaalde gebieden, en dan vooral geestelijk natuurlijk.
quote:Ik las laatst dat een kind met 3 jaar zinnen van 3 of 4 woorden moet kunnen maken. Hij heeft dus nog de tijd
Op woensdag 4 juni 2003 08:29 schreef dice het volgende:
Kay liep met 7 - 9 maanden maar praat nu (met 18 maanden) nog steeds niet echt duidelijke zinnen.
quote:Tuurlijk, maak me ook geen zorgen
Op woensdag 4 juni 2003 08:32 schreef Rewimo het volgende:[..]
Ik las laatst dat een kind met 3 jaar zinnen van 3 of 4 woorden moet kunnen maken. Hij heeft dus nog de tijd
Christan maakt trouwens al zinnen van veel meer dan 4 woorden (zonder dat ik het idee heb dat ie meer dan normaal begaafd is hoor
).
quote:Kan dat niet (ook) komen doordat je omgeving nu homogener is samengesteld? Als je volwassen bent en zelf je vrienden kiest, kies je vaak mensen met wie je op één lijn zit (qua niveau ed). Terwijl je op de basisschool met allerlei kinderen in de klas zit die heel erg uiteenlopen in niveau.
Op dinsdag 3 juni 2003 15:42 schreef phileine het volgende:
(ik kon trouwens ook op mijn vierde lezen en heb mijn hele schooltijd dat etiketje hoogbegaafd gehad, maar nu is er nog maar weinig van te merken. Ik was gewoon wat sneller en wat streberiger dan de rest denk ik)
quote:Wow, van die aboriginals
Op dinsdag 3 juni 2003 22:01 schreef Spuuglokje het volgende:
Gisteravond had ik op Wouters school een ouders-gesprek. Dan bespreekt de juf dus wat de vorderingen van je kind zijn. Ze vertelde me dat Wouter de aantekening 'fase 1-2 kind' heeft, dwz, dat hij in speciale zorgvergaderingen zal worden besproken. Zijn ontwikkeling zal intensief worden gevolgd, er zal op gelet worden dat hij de nodige extra uitdagingen krijgt binnen de vaste thema's in zijn groep. Wouter is gelukkig heel sociaal, legt graag contacten, maar is op cognitief niveau zoveel verder dan zijn klasgenootjes, dat hem dat wel eens parten speelt. Tijdens het spelen gebruikt hij namelijk zoveel moeilijke woorden, dat de anderen hem eigenlijk niet goed kunnen volgen. Juf vertelde me ook dat ze daarom denkt dat Wouter haar ook graag uitnodigt om mee te spelen, want dan kan hij op hetzelfde niveau communiceren. Hij kent ook alle letters, kan lezen en schrijven, kent de getallen, eenvoudige rekensommen enz.
Wat betreft mezelf: ik herken heel veel in jouw verhalen, Rewimo! Ik moest ook ineens denken aan mijn brugklastijd. Ik had een leraar Engels die me een heel gemene streek leverde. Ik vond Engels erg leuk, dus haalde ik een 10. Krijg ik een 9 op mijn rapport'Ik geef geen tienen', zei hij. Wat vond ik dat oneerlijk! Nou, toen dacht ik, dan is Frans vanaf nu favoriet, dus daar haalde ik toen wel tienen voor. En op Engels negens, omdat ik er niks meer voor wou doen
. Ik heb sowiezo bijna niks gedaan op het VWO, ligt ook aan mijn perfectionisme
. Als ik maar (bijna) niks deed, was het niet erg als ik geen superhoge cijfers haalde.
Oja, toen Wouter nog maar net op de peuterschool zat, vertelde de peuterleidster dat een kindje er 2 weken niet was, omdat ze naar familie in Australie was. Wouter zei toen: o, daar waar ook aboriginals wonen! De leidster viel zowat van haar stoel van verbazing.
quote:Nee ik bedoel eigenlijk dat er nu gewoon niets van me terecht is gekomen. Al die mooie beloftes, en ik heb nooit een studie afgemaakt en ook geen topbaan (helemaal geen baan momenteel). Sterker nog, ik heb jaren verloren aan allerlei problemen. Problemen die voor een groot deel zijn veroorzaakt door die speciale behandeling die ik als "hoogbegaafde" heb gehad.
Op zondag 11 januari 2004 20:35 schreef poemojn het volgende:[..]
Kan dat niet (ook) komen doordat je omgeving nu homogener is samengesteld? Als je volwassen bent en zelf je vrienden kiest, kies je vaak mensen met wie je op één lijn zit (qua niveau ed). Terwijl je op de basisschool met allerlei kinderen in de klas zit die heel erg uiteenlopen in niveau.
Hetzelfde zie ik bij mijn pleegbroer. In mijn tijd werd er nog niet getest op hoogbegaafdheid, in zijn tijd wel. Hij heeft een iq van 160 of zoiets, maar hardstikke problemen om op een goede manier in het leven te staan en sociaal te functioneren. Net als ik indertijd. Ik werd altijd beschouwd als "anders", kreeg andere opdrachten etc., terwijl ik alleen maar hartstochtelijk graag bij de groep wou horen.
quote:Wouter wordt op 17 maart 6 jaar, maar die opmerking maakte hij toen hij net 3 was. Tja, Wouter onthoudt gewoon bijna alles (en daar word ik ook wel eens moe van
Op zondag 11 januari 2004 22:01 schreef Loena-tik- het volgende:[..]
Wow, van die aboriginals
Hoe oud is Wouter eigenlijk?
quote:Zou dat anders zijn als de hele groep een hoog intelligentieniveau had (hoogbegaafdenklas ed)? De kans is sowieso toch erg groot dat je ook buiten de groep zou vallen als je géén speciale opdrachten kreeg?
Op zondag 11 januari 2004 22:10 schreef phileine het volgende:
Ik werd altijd beschouwd als "anders", kreeg andere opdrachten etc., terwijl ik alleen maar hartstochtelijk graag bij de groep wou horen.
Ik ben wel hoogbegaafd, maar door mijn PDD schijn ik niet alles te benutten. (vraag me niet hoe het kan, maar het zal wel)
Van hetgeen ik wel benut lig ik net iets boven de "normale" {alhoewel, wat is normaal) kinders.
Ik heb gelukkig ook helemaal geen problemen gehad met mijn Hb, simpelweg omdat ik er zelfs eigenlijk niets van merk... Behalve op het moment dat ik weer eens een test maak van het een of het ander.
Kwam op 130 (56 vragen goed). Maar heb 't idee dat 't een beetje geflatteerd is. (en ik had nog twee stomme (en dan ook echt stomme) fouten ook)
quote:Ik had 133
Op woensdag 14 januari 2004 23:17 schreef phileine het volgende:
En Rewimo? Nou moet je natuurlijk vertellen hoe hoogbegaafd je bent
Ik kwam op 137 deze keer, dus het is redelijk rechtgetrokken
nu haalde ik die extreem hoge scores altijd doordat ik zo snel was, en dat speelde hier geen rol, maar ik vond het wel prettig "normaal"
quote:Alles bij elkaar een minuut of 20 denk ik, Jessie. Je hebt per vraag maar een beperkte tijd, voor sommige vragen meer dan voor andere.
Op donderdag 15 januari 2004 14:24 schreef jessie het volgende:
O leuk ga ik vanavond eens doen als ik tijd heb. Hoe lang duurt dat ongeveer?
(niet dat ik denk dat ik HB ben hoor in tegendeel )
Ik wil het gemiddelde gewoon een beetje rechttrekken
(Ik ben vast niet de enige die bij de meeste vragen met haar vingers zat te trommelen tot de tijd voorbij was )
quote:En werd je daarmee toegelaten? Heb me altijd afgevraagd waar zij de grens leggen. Mij werd toen verteld dat je bij 1 van de twee tests die zij afnamen in het 98e of 99e percentiel moest zitten, maar ze zeiden er niet bij welk IQ zij als ondergrens daarvoor namen.
Op donderdag 15 januari 2004 14:15 schreef Rewimo het volgende:
Ik had 133Dat haalde ik bij Mensa ook dus dat klopt aardig dan.
quote:Ik zat inderdaad in het 98e percentiel en daarbij stond dat de resultaten van mijn test ongeveer overeenkomen met een IQ van 133. Ik kon dus toegelaten worden.
Op donderdag 15 januari 2004 14:37 schreef thaleia het volgende:[..]
En werd je daarmee toegelaten? Heb me altijd afgevraagd waar zij de grens leggen. Mij werd toen verteld dat je bij 1 van de twee tests die zij afnamen in het 98e of 99e percentiel moest zitten, maar ze zeiden er niet bij welk IQ zij als ondergrens daarvoor namen.
Overigens een hele leuke test om te doen. Je ziet al snel wie de afvallers zijn omdat zij de tests niet binnen de gestelde tijd afkrijgen Er zit een behoorlijke tijdsdruk achter de test. Ik vond 'm echt leuk, had ook alles af, dat scheelt misschien in de beleving
quote:ik ben hem nu aan het doen... het rommelen herken ik!
Op donderdag 15 januari 2004 14:34 schreef Rewimo het volgende:[..]
Alles bij elkaar een minuut of 20 denk ik, Jessie. Je hebt per vraag maar een beperkte tijd, voor sommige vragen meer dan voor andere.
(Ik ben vast niet de enige die bij de meeste vragen met haar vingers zat te trommelen tot de tijd voorbij was
)
quote:Hm, ik dacht even "huh? met 133 al?" maar 133 op een "officiele" (althans dat zeggen zij) test is natuurlijk wel wat anders dan 133 bij BNN of op een willekeurige internetsite. Anders zou nu half Fok! zich daar aan kunnen gaan melden
Op donderdag 15 januari 2004 14:41 schreef Rewimo het volgende:
Ik zat inderdaad in het 98e percentiel en daarbij stond dat de resultaten van mijn test ongeveer overeenkomen met een IQ van 133. Ik kon dus toegelaten worden.
quote:Op de meeste internettests scoor ik dan ook dik boven de 140
Op donderdag 15 januari 2004 14:43 schreef thaleia het volgende:[..]
Hm, ik dacht even "huh? met 133 al?" maar 133 op een "officiele" (althans dat zeggen zij) test is natuurlijk wel wat anders dan 133 bij BNN of op een willekeurige internetsite. Anders zou nu half Fok! zich daar aan kunnen gaan melden
(kleuren bijv, snapt ie niks van..)
Maar kleuren herkent hij al heel erg lang. Zelfs zo goed dat hij er grapjes mee maakt, we hebben een Paddingtonboek over kleuren en dan zegt ie het expres fout (met glimmende pretoogjes ). Maar o wee als ik het een keer fout zeg
Dan is het huis te klein en word ik nadrukkelijk gecorrigeerd
quote:Jaaaaa
Op donderdag 15 januari 2004 15:00 schreef Rewimo het volgende:
we hebben een Paddingtonboek over kleuren en dan zegt ie het expres fout (met glimmende pretoogjes). Maar o wee als ik het een keer fout zeg
Dan is het huis te klein en word ik nadrukkelijk gecorrigeerd
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |