Hopelijk kunnen we met de ervaringen van HB-ouders eventuele HB-kinderen helpen hun weg te vinden op school en in het gewone leven
Khad vroeger wel in groep 8 wiskunde voor 2e jaars havo,
quote:
Op maandag 2 juni 2003 21:06 schreef Nausicaa het volgende:
Hmm, op het kdv denken ze inmiddels ook dat ik met de zweep over Jordens ontwikkeling ga of zoVorige week heeft hij vriend en vijand (nou ja, die heeft-ie niet hoor) verbaasd door te zeggen dat hij moest plassen, en dat ook nog echt heeft gedaan, op de grote peuter wc! Hij is net twee geworden, en hoewel 'wij' op die leeftijd al lang zindelijk waren, is het in deze tijd een wonder dat kinderen er al mee bezig zijn, blijkbaar
En vandaag heeft hij een stuk of 7 letters op de trui van de leidster correct benoemd! Ze vielen echt van hun stoel van verbazing! (Dat komt: wij hebben dat boekje met A is een aapje, dat eet uit zijn poot, B is de bakker, die bakt voor ons brood enzovoort, en daar leert Jorden de letters uit! Niet dat dat moet van mij, natuurlijk niet, maar hij vindt het zo leuk. Roept keihard ABC! als hij ergens letters ziet, bijvoorbeeld reclameletters op een gevel.)
Nee hoor, van mij hoeft hij echt niet te kunnen lezen op deze leeftijd. Maar ik vind het wel grappig!
Welke tweejarige hier kon trouwens al wel alle letters herkennen?
quote:
Op maandag 2 juni 2003 21:09 schreef Rewimo het volgende:
Nee, met letters doet Christan niks, maar kleuren en tellen dat is het helemaalBij alles wordt de kleur genoemd en de gekste dingen worden geteld. Even voor de goede orde: tot 2 gaat het goed
Maar hij kent de getallen tot 10 (al slaat hij voor het gemak 5 over) en daarna telt hij vrolijk 11, 12, 16, 12
quote:
Op maandag 2 juni 2003 21:12 schreef Grijs het volgende:[..]
Dat is Daan. Momenteel is hij daar trouwens helemaal niet meer mee bezig, maar hij herkent ze nog wel.
quote:
Op maandag 2 juni 2003 21:15 schreef Nausicaa het volgende:[..]
Jorden telt: één, twee, vier, acht...... Maar heeft geen flauw idee wat hij aan het doen is hoor! Het is voor hem meer een rijmpje wat niet rijmt, iets wat hij vaak hoort (we tellen altijd tot 10 als we aan het puffen zijn, twee keer per dag).
Grijs, ik vermoed dat het bij Jorden ook niet blijft duren tot hij 6 is en eindelijk mag leren lezen. Zal wel weer overgaan denk ik.
quote:
Op maandag 2 juni 2003 21:21 schreef Grijs het volgende:[..]
Daan pikt allerlei dingen snel op, hij kent alle kleuren ook al en kan iig tot 13 tellen. Ook vormen kent hij (ster, driehoek etc.) en alle vingers (duim, wijsvinger enzo). Zo zijn er steeds weer andere dingen die hij wil weten.
Het houdt dus niet echt op, maar het zijn steeds weer andere dingen die zijn belangstelling hebben. Reken daar bij Jorden ook maar op.
Jorden wordt trouwens wel lekker vroeg zindelijk! Daan is nog niet zo ver, helaas.
quote:
Op dinsdag 3 juni 2003 08:12 schreef berney het volgende:[..]
Anouk kon dat op tweejarige leeftijd. Wij hadden een legpuzzel bij lidle geloof ik met het abc en elke letter had dan weer iets anders de a van aardbei de b van Berna(mn eigen naam) de c van ome Chris enz.En telkens variëren he, zo breidde wij dat uit. Bovendien hebben wij Robbie konijn peuter en sesamstraat met letters nou dat vindt ze prachtig. Al wil ze er nu niet meer zoveel mee spelen. (freddie fish roels momenteel).
quote:
Op dinsdag 3 juni 2003 08:25 schreef ayla1 het volgende:
Onze jongste dochter, nu 10, kon op haar tweede alle letters van het alfabet benoemen, zij had zo'n speelschooltje van Fisherprice met van die magneetletters en vroeg steeds welke letter is dit?
Op haar vierde begon ze van de ene op de andere dag te lezen, geen woordjes maar ineens hele volzinnen las ze voor uit kranten, tijdschriften en boekjes. Op een dag stonden we voor een splitsing en vroeg ze opeens, gaan we nu naar Leeuwarden of naar Heerenveen, bleek dat ze de verkeersborden aan het lezen was.
Ze was toen 4 jaar en 2 maanden oud.Daar schrokken wij eerst wel van, want wat moet zo'n kind dan straks in groep 3 nog leren, gelukkig speelde de school hier goed op in en kreeg ze een speciaal computerprogramma waar zij op mocht werken als de rest met taal bezig was. Ze zat al op avi 9 toen ze in groep 3 begon.
Nu is ze tien, met haar taalgebruik, lezen, begrijpend lezen, schrijven enz. ligt ze voor op haar klasgenootjes, maar met alle andere vakken doet ze het prima maar niet extreem beter dan de rest van de klas.
We hebben dan ook besloten om haar geen klas over te laten slaan destijds, omdat ze sociaal emotioneel prima in de groep waar ze in zat paste.
Gelukkig ook maar, want wij zagen destijds al een hoogbegaafd kind voor ons en dat is meestal geen pretje voor zo'n kind.
quote:
Op dinsdag 3 juni 2003 10:10 schreef akkien het volgende:[..]
een kind wat een klas overslaat is niet altijd hoogbegaafd. Ik heb zelf een klas overgslagen en ik ben absoluut niet hoogbegaafd. Ik kon goed leren, dat is wel waar. Omdat ik op een kleine, nog maar net opgerichte school zat, waren er nog maar weinig mogelijkheden om mij in mijn eigen klas bezig te houden. Ze hebben toen besloten om mij, samen met een ander jongetje uit de klas in een combinatieklas te plaatsen. Dan kon ik mijn eigen tempo aangeven en toch verder werken.
Ik wil ook niet zeggen dat ik er nooit problemen mee gehad heb. Op een bepaald moment is iedereen 16, en ik was nog maar 14. Iedereen mocht uitgaan enzo, en ik niet. Maar ik geloof zeker niet dat het echt moeilijk is voor een kind. Je zult versteld staan hoe snel een kind er aan went.
quote:
Op dinsdag 3 juni 2003 10:17 schreef Rewimo het volgende:
Ayla, ik kon ook op mijn vierde al lezen (en schrijven), ik kan me nog goed herinneren dat ik de eerste klas inkwam en alle woordjes aan de muur al kon lezen. Ik mocht ook niet aan elkaar schrijven van de juf, ze legde me uit dat mijn klasgenootjes dat niet konden lezenIk was verder ook een (hele) goede leerling, maar heeft me ook genekt. Want alles kwam me aanwaaien zonder dat ik er iets voor hoefde te doen. Dat heeft me op de middelbare school behoorlijk opgebroken. Ik had niet geleerd om zelfstandig te werken en van discipline om iets te leren was al helemaal geen sprake
Een fatsoenlijk werkstuk kon ik niet in elkaar draaien... (Was ook pre-computertijdperk hè)
Sinds een jaar of 5 weet ik dat ik hoogbegaafd ben. Maar in de tijd dat ik op de lagere school zat, had je nog geen extra lesprogramma's voor kinderen als ik (helaas). Ik werd aan het begin van de zesde klas, toen ik alle rekenboekjes al uit had, vrolijk 40 taken terug gezet, en mocht weer vooraan in het laatste rekenboekje beginnen
quote:
Op dinsdag 3 juni 2003 10:35 schreef dice het volgende:[..]
Herkenbaar ... klasgenootjes zaten te worstelen met 'simpele' boekjes en ik las Lord Of The Rings
En dat aanwaaien en de daaruit volgende luiheid heeft mij ook een aardige klap opgeleverd ...
quote:
Op dinsdag 3 juni 2003 10:38 schreef Stout het volgende:[..]
dit klinkt als mijn man ! Hij is zonder een poot uit te steken het vwo doorgerold
onze jongste is ook zo'n vlotterik, hij herkent inderdaad ook al flink wat letters en cijfers en kan tot 5 tellen in volgorde, daarna is het 6,8.7.9.11
we zullen wel zien
quote:
Op dinsdag 3 juni 2003 11:18 schreef moussy het volgende:[..]
hier dus nog zo 1... Bij mij nekte het me in het examenjaar, toen ben ik van school gegaan. Uiteindelijk ben ik wel verder gegaan met leren (lees; aanwezig zijn) en heb ik nog een jaar overgeslagen en uiteindelijk een diploma gehaald. Op mijn elfde zat ik trouwens al op de middelbare school.. en de werkstukken werden door mijn moeder gemaakt
[..]ik kan niet zeggen of ik hoogbegaafd ben, ben ik volens mij ook niet. Vier jaar geleden heb ik wel eens een IQ test gedaan bij 1 of ander centrum waar ik bijzonder hoog mee scoorde, maar ik zou niet eens meer weten hoe of wat
het boeit me ook eigenlijk niet zo. nou moet ik zeggen dat ik soms ook vreselijk "simpel" kan zijn
René zit daarom nu wel op een school waar ze de kinderen regelmatig tussen door testen om te kijken hoe of wat. Toen René een jaar, twee jaar was, waren er vermoedens dat ze hoogbegaafd zou zijn, ik merk er niks aan hoor ik vind haar niet anders dan andere kinderen, maar ze schijnt op school wel erg vlot te zijn voor een jongste kleuter. Maar ach, wat ís nou hoogbegaafd. Trouwens niet alleen om dat, maar ook voor als ze misschien juist niet mee zou kunnen komen.
quote:
Op dinsdag 3 juni 2003 11:44 schreef Rewimo het volgende:[..]
Herkenbaar
![]()
Hoogbegaafd, tja... Ik moet wel zeggen dat er een hoop dingen op hun plaats vielen door dat "etiketje". Ik heb geleerd me in te houden als mensen iets niet zo snel snappen als ik, of als ik weer eens hele andere verbanden leg of conclusies trek dan 'normale' mensen
![]()
Verder ben ik een kruk in wiskunde (hoewel ik prima kan rekenen), bij mij uit het zich echt in een fikse talenknobbel.
Hebben jullie dat nou ook, dat je soms je mond maar houdt om niet zo betweterig over te komen? Zit je met mensen te praten, en iemand vraagt zich af hoe iets ook alweer heet, of hoe iets in elkaar zit. Iedereen zit te piekeren en ik weet het antwoord allang. Toch zeg ik dan vaak niks...
quote:
Op dinsdag 3 juni 2003 12:54 schreef Stout het volgende:[..]
Dat herken ik ja ! Soms mega frustrerend
En wat dat wiskunde, daar snap ik geen hout van maar Talen en logische zaken vliegen me aan !
Maar nee, hoogbegaafd ben ik niet. En ik denk ook niet dat Jorden dat is. Hoeft ook niet hoor!
[Dit bericht is gewijzigd door Nausicaa op 03-06-2003 13:53]
Dus ik mijn kladwerk ingeleverd om te bewijzen dat ik het echt zelf geschreven had. Kreeg ik een 9, omdat er volgens hem nog ergens een komma tussen moest Er zat niet 1 foutje in het hele verhaal.
Kwaad dat ik was! Omdat hij me niet geloofde en omdat hij letterlijk ging kommaneuken omdat hij te beroerd was om zijn ongelijk toe te geven. Bah!
Zulke ervaringen zou ik mijn kind graag besparen...
quote:Ja, dat lijkt me ook niet prettig.
Op dinsdag 3 juni 2003 13:53 schreef Rewimo het volgende:Zulke ervaringen zou ik mijn kind graag besparen...
[Dit bericht is gewijzigd door Nausicaa op 03-06-2003 15:00]
quote:Dat is ook wel fijn! Houden zo Bixister!
Op dinsdag 3 juni 2003 13:31 schreef bixister het volgende:
ik heb laatst m'n Hb laten testen en 't was nog mooi hoog.
quote:Ja, dat heb ik ook gehoord. Of ik daar nou blij mee ben
Op dinsdag 3 juni 2003 15:01 schreef melonovy het volgende:
wist je trouwens dat kinderen het grootste gedeelte van hun intelligentie van hun moeder krijgen...
Mijn eigen moeder is trouwens niet HB, mijn vader ook niet, al zijn ze beslist niet dom Hoe zit dat bij jullie?
Wanneer merk je dat je kind hoogbegaafd is?? want in bepaalde dingen loopt Anouk erg voor en in andere dingen weer achter(praten bv vanwege dr neusamandelen is ze achteruit gegaan terwijl ze voor de operatie volzinnen sprak.
Maak me er wel ongerust over.
(ik kon trouwens ook op mijn vierde lezen en heb mijn hele schooltijd dat etiketje hoogbegaafd gehad, maar nu is er nog maar weinig van te merken. Ik was gewoon wat sneller en wat streberiger dan de rest denk ik)
Waar ze een paar jaar terug wel tegenaanliep was dat zij al veel moeilijker spelletjes speelde dan haar vriendinnetjes, dat snapte ze eerst niet, maar nu heeft ze wel door dat de 1 nu eenmaal verder is in haar/zijn ontwikkeling dan de ander.
Ze speelt dan ook "grotë mensen" spelletjes met ons en met haar vriendinnetjes pakt ze gewoon andere.
quote:Ik denk dat je in zekere zin wel gelijk hebt. Voor mij is een kind HB als dat is aangetoond, en niet als de ouders vinden dat het HB is
Op dinsdag 3 juni 2003 15:42 schreef phileine het volgende:
Zonder iemand voor het hoofd te willen stoten, vind ik dat tegenwoordig wel erg snel het etiket "hoogbegaafd" op een kind wordt geplakt. Bij mijn stiefzoon in de klas op de lagere school waren 7 van de 23 kinderen hoogbegaafd, dat lijkt me erg stug. Wij hebben hem ook het hoogbegaafdengroepje in weten te praten (omdat het gewoon leuker onderwijs was) omdat hij toevallig goed kan schaken. Zijn resultaten werden er overigens niet beter van, maar ook niet slechter en hij had veel meer plezier in school. Is het niet gewoon zo dat elk kind een aantal talenten heeft, en dat als die talenten op een bepaald gebied vallen het ineens "hoogbegaafd" heet? Niet dat het verder veel uitmaakt hoor, voor mij is het vooral een teken dat de scholen het onderwijs eens anders aan moeten gaan pakken, als blijkt dat zoveel kinderen in aanmerking komen voor het hoogbegaafden onderwijs.(ik kon trouwens ook op mijn vierde lezen en heb mijn hele schooltijd dat etiketje hoogbegaafd gehad, maar nu is er nog maar weinig van te merken. Ik was gewoon wat sneller en wat streberiger dan de rest denk ik)
Een HB-kind hebben lijkt misschien leuk en interessant, maar HB-kinderen kunnen het erg moeilijk hebben, op school, maar ook met het leggen van contacten. Omdat van het kind verwacht wordt dat het met leeftijdgenootjes speelt, die echter vaak in hele andere dingen geïnteresseerd zijn dan het kind zelf.
Ik wil beslist niet beweren dat èlk HB-kind die moeilijkheden heeft, maar het komt wel vaker voor dan bij 'gewone' kinderen.
Een nuttige link in dit verband: www.pharosnl.nl, de vereniging voor ouders van HB-kinderen. En voor HB-volwassenen: www.nl.mensa.org
En als iemand het leuk vindt, heb ik ook nog ergens een link naar de Mensa-thuistest
Daarentegen, en wel kind van 2 kan dat.. Met 14 maanden liep Storm trap, op en af, safe genoeg om alleen te laten. Met 20 maanden kwam hij papa en opa "dag dag" zeggen. Op het dak van de nieuwe keuken in aanbouw. Met 2 jaar kon hij boren, schroeven, spijkeren, schuren, schaven en meer van dat soort dingen. Ik heb zelfs foto's waar hij ingespannen zijn best doet met troffels van Opa een muur aan te smeren, let wel.. nog steeds 20 maand.
Mijn idee is dat een kind een groot aantal gebieden kan ontwikkelen. Van die gebieden heeft één gebied de voorkeur van het kind. Danwel intrinsiek, danwel door omgeving. Sommige kinderen zijn daarin neutraal, het gemiddelde kind.
Bij Storm merk ik dus nu pas dat hij zijn aandacht verlegt naar taal, waarschijnlijk omdat hij merkt dat hij taal nodig heeft om dingen gedaan te krijgen. Opa roepen, naar een werkbank vol gereedschap wijzen en die roepen maakt de kans dat je krijgt wat je wilt wel erg klein. Hetzelfde geld voor een apothekerskast in de keuken met etenswaar. Hij leert momenteel zo'n twintig nieuwe woorden per dag, is begonnen met het vervoegen van werkwoorden. Wanneer hij naar bed gaat moet papa beloven "Die ophalen, wanneer die een dutje heeft gedaan", en na zijn dutje is het "Papa heeft die opgehaald, die heeft een klein dutje gedaan en gaat nu met papa mee naar mama die op de baby moet passen". Zijn zinnen groeien dus ook hard.
Schiet maar op onze theorie
Vaak gaat het met sprongetjes: een tijdje lichamelijk heel snel, dan weer geestelijk, en zo afwisselend steeds een ander gebied. Ik denk zelf dat bij HB-kinderen de sprongen groter zijn op bepaalde gebieden, en dan vooral geestelijk natuurlijk.
quote:
Op dinsdag 3 juni 2003 13:44 schreef Nausicaa het volgende:
Ik kan me een paar dingen herinneren van toen ik klein was. Eentje daarvan is dat ik héél erg boos was toen de juffrouw van de kleuterschool ons meldde dat we 'lagere schoolwerk' zouden gaan doen. Ik blij, leerde ik eindelijk lezen (ik probeerde al een tijdje de Donald Duck te lezen, maar dat lukte natuurlijk niet). En wat gingen we doen, daar op die kleuterschool? Stempelen! Oei wat was ik boos. Dat was geen lagere schoolwerk! Dat was stom stempelen!![]()
quote:Okee
Op dinsdag 3 juni 2003 15:01 schreef melonovy het volgende:
wist je trouwens dat kinderen het grootste gedeelte van hun intelligentie van hun moeder krijgen...
Telt het trouwens als je al een abonnement op de bieb had, toen je pas 3 maanden oud was?
quote:Wel als je toen je eigen boekjes al hardop voorlas
Op dinsdag 3 juni 2003 23:00 schreef ChrisJX het volgende:[..]
Okee
Telt het trouwens als je al een abonnement op de bieb had, toen je pas 3 maanden oud was?
quote:Stond in een of ander boek dat je een kind het beste kunt vergelijken met een stad met stroomstoring. Stuk voor stuk zie je om je heen de wijken weer oplichten als de stroom ingeschakeld wordt en uiteindelijk heeft alles stroom ( dus kan je kind alles) alleen de volgorde waarin je kind dat doet verschilt per kind. Kay liep met 7 - 9 maanden maar praat nu (met 18 maanden) nog steeds niet echt duidelijke zinnen. Hij kan overigens wel uitstekend duidelijk maken wat hij wil, bv door een lege flip-top fles in je handen te drukken om aan te geven dat hij dorst heeft
Op dinsdag 3 juni 2003 22:46 schreef Rewimo het volgende:
Ik schiet nietMeestal richten kinderen zich inderdaad op een gebied tegelijk. Soms eerst iets lichamelijks, zoals Storm, soms iets geestelijks. Christan liep pas met 17 maanden, maar de tijd die hij niet liep, besteedde hij aan praten
Hoewel de echte taalspurt pas kwam, toen hij het lopen onder de knie had.
Vaak gaat het met sprongetjes: een tijdje lichamelijk heel snel, dan weer geestelijk, en zo afwisselend steeds een ander gebied. Ik denk zelf dat bij HB-kinderen de sprongen groter zijn op bepaalde gebieden, en dan vooral geestelijk natuurlijk.
quote:Ik las laatst dat een kind met 3 jaar zinnen van 3 of 4 woorden moet kunnen maken. Hij heeft dus nog de tijd
Op woensdag 4 juni 2003 08:29 schreef dice het volgende:
Kay liep met 7 - 9 maanden maar praat nu (met 18 maanden) nog steeds niet echt duidelijke zinnen.
quote:Tuurlijk, maak me ook geen zorgen
Op woensdag 4 juni 2003 08:32 schreef Rewimo het volgende:[..]
Ik las laatst dat een kind met 3 jaar zinnen van 3 of 4 woorden moet kunnen maken. Hij heeft dus nog de tijd
Christan maakt trouwens al zinnen van veel meer dan 4 woorden (zonder dat ik het idee heb dat ie meer dan normaal begaafd is hoor
).
quote:Kan dat niet (ook) komen doordat je omgeving nu homogener is samengesteld? Als je volwassen bent en zelf je vrienden kiest, kies je vaak mensen met wie je op één lijn zit (qua niveau ed). Terwijl je op de basisschool met allerlei kinderen in de klas zit die heel erg uiteenlopen in niveau.
Op dinsdag 3 juni 2003 15:42 schreef phileine het volgende:
(ik kon trouwens ook op mijn vierde lezen en heb mijn hele schooltijd dat etiketje hoogbegaafd gehad, maar nu is er nog maar weinig van te merken. Ik was gewoon wat sneller en wat streberiger dan de rest denk ik)
quote:Wow, van die aboriginals
Op dinsdag 3 juni 2003 22:01 schreef Spuuglokje het volgende:
Gisteravond had ik op Wouters school een ouders-gesprek. Dan bespreekt de juf dus wat de vorderingen van je kind zijn. Ze vertelde me dat Wouter de aantekening 'fase 1-2 kind' heeft, dwz, dat hij in speciale zorgvergaderingen zal worden besproken. Zijn ontwikkeling zal intensief worden gevolgd, er zal op gelet worden dat hij de nodige extra uitdagingen krijgt binnen de vaste thema's in zijn groep. Wouter is gelukkig heel sociaal, legt graag contacten, maar is op cognitief niveau zoveel verder dan zijn klasgenootjes, dat hem dat wel eens parten speelt. Tijdens het spelen gebruikt hij namelijk zoveel moeilijke woorden, dat de anderen hem eigenlijk niet goed kunnen volgen. Juf vertelde me ook dat ze daarom denkt dat Wouter haar ook graag uitnodigt om mee te spelen, want dan kan hij op hetzelfde niveau communiceren. Hij kent ook alle letters, kan lezen en schrijven, kent de getallen, eenvoudige rekensommen enz.
Wat betreft mezelf: ik herken heel veel in jouw verhalen, Rewimo! Ik moest ook ineens denken aan mijn brugklastijd. Ik had een leraar Engels die me een heel gemene streek leverde. Ik vond Engels erg leuk, dus haalde ik een 10. Krijg ik een 9 op mijn rapport'Ik geef geen tienen', zei hij. Wat vond ik dat oneerlijk! Nou, toen dacht ik, dan is Frans vanaf nu favoriet, dus daar haalde ik toen wel tienen voor. En op Engels negens, omdat ik er niks meer voor wou doen
. Ik heb sowiezo bijna niks gedaan op het VWO, ligt ook aan mijn perfectionisme
. Als ik maar (bijna) niks deed, was het niet erg als ik geen superhoge cijfers haalde.
Oja, toen Wouter nog maar net op de peuterschool zat, vertelde de peuterleidster dat een kindje er 2 weken niet was, omdat ze naar familie in Australie was. Wouter zei toen: o, daar waar ook aboriginals wonen! De leidster viel zowat van haar stoel van verbazing.
quote:Nee ik bedoel eigenlijk dat er nu gewoon niets van me terecht is gekomen. Al die mooie beloftes, en ik heb nooit een studie afgemaakt en ook geen topbaan (helemaal geen baan momenteel). Sterker nog, ik heb jaren verloren aan allerlei problemen. Problemen die voor een groot deel zijn veroorzaakt door die speciale behandeling die ik als "hoogbegaafde" heb gehad.
Op zondag 11 januari 2004 20:35 schreef poemojn het volgende:[..]
Kan dat niet (ook) komen doordat je omgeving nu homogener is samengesteld? Als je volwassen bent en zelf je vrienden kiest, kies je vaak mensen met wie je op één lijn zit (qua niveau ed). Terwijl je op de basisschool met allerlei kinderen in de klas zit die heel erg uiteenlopen in niveau.
Hetzelfde zie ik bij mijn pleegbroer. In mijn tijd werd er nog niet getest op hoogbegaafdheid, in zijn tijd wel. Hij heeft een iq van 160 of zoiets, maar hardstikke problemen om op een goede manier in het leven te staan en sociaal te functioneren. Net als ik indertijd. Ik werd altijd beschouwd als "anders", kreeg andere opdrachten etc., terwijl ik alleen maar hartstochtelijk graag bij de groep wou horen.
quote:Wouter wordt op 17 maart 6 jaar, maar die opmerking maakte hij toen hij net 3 was. Tja, Wouter onthoudt gewoon bijna alles (en daar word ik ook wel eens moe van
Op zondag 11 januari 2004 22:01 schreef Loena-tik- het volgende:[..]
Wow, van die aboriginals
Hoe oud is Wouter eigenlijk?
quote:Zou dat anders zijn als de hele groep een hoog intelligentieniveau had (hoogbegaafdenklas ed)? De kans is sowieso toch erg groot dat je ook buiten de groep zou vallen als je géén speciale opdrachten kreeg?
Op zondag 11 januari 2004 22:10 schreef phileine het volgende:
Ik werd altijd beschouwd als "anders", kreeg andere opdrachten etc., terwijl ik alleen maar hartstochtelijk graag bij de groep wou horen.
Ik ben wel hoogbegaafd, maar door mijn PDD schijn ik niet alles te benutten. (vraag me niet hoe het kan, maar het zal wel)
Van hetgeen ik wel benut lig ik net iets boven de "normale" {alhoewel, wat is normaal) kinders.
Ik heb gelukkig ook helemaal geen problemen gehad met mijn Hb, simpelweg omdat ik er zelfs eigenlijk niets van merk... Behalve op het moment dat ik weer eens een test maak van het een of het ander.
Kwam op 130 (56 vragen goed). Maar heb 't idee dat 't een beetje geflatteerd is. (en ik had nog twee stomme (en dan ook echt stomme) fouten ook)
quote:Ik had 133
Op woensdag 14 januari 2004 23:17 schreef phileine het volgende:
En Rewimo? Nou moet je natuurlijk vertellen hoe hoogbegaafd je bent
Ik kwam op 137 deze keer, dus het is redelijk rechtgetrokken
nu haalde ik die extreem hoge scores altijd doordat ik zo snel was, en dat speelde hier geen rol, maar ik vond het wel prettig "normaal"
quote:Alles bij elkaar een minuut of 20 denk ik, Jessie. Je hebt per vraag maar een beperkte tijd, voor sommige vragen meer dan voor andere.
Op donderdag 15 januari 2004 14:24 schreef jessie het volgende:
O leuk ga ik vanavond eens doen als ik tijd heb. Hoe lang duurt dat ongeveer?
(niet dat ik denk dat ik HB ben hoor in tegendeel )
Ik wil het gemiddelde gewoon een beetje rechttrekken
(Ik ben vast niet de enige die bij de meeste vragen met haar vingers zat te trommelen tot de tijd voorbij was )
quote:En werd je daarmee toegelaten? Heb me altijd afgevraagd waar zij de grens leggen. Mij werd toen verteld dat je bij 1 van de twee tests die zij afnamen in het 98e of 99e percentiel moest zitten, maar ze zeiden er niet bij welk IQ zij als ondergrens daarvoor namen.
Op donderdag 15 januari 2004 14:15 schreef Rewimo het volgende:
Ik had 133Dat haalde ik bij Mensa ook dus dat klopt aardig dan.
quote:Ik zat inderdaad in het 98e percentiel en daarbij stond dat de resultaten van mijn test ongeveer overeenkomen met een IQ van 133. Ik kon dus toegelaten worden.
Op donderdag 15 januari 2004 14:37 schreef thaleia het volgende:[..]
En werd je daarmee toegelaten? Heb me altijd afgevraagd waar zij de grens leggen. Mij werd toen verteld dat je bij 1 van de twee tests die zij afnamen in het 98e of 99e percentiel moest zitten, maar ze zeiden er niet bij welk IQ zij als ondergrens daarvoor namen.
Overigens een hele leuke test om te doen. Je ziet al snel wie de afvallers zijn omdat zij de tests niet binnen de gestelde tijd afkrijgen Er zit een behoorlijke tijdsdruk achter de test. Ik vond 'm echt leuk, had ook alles af, dat scheelt misschien in de beleving
quote:ik ben hem nu aan het doen... het rommelen herken ik!
Op donderdag 15 januari 2004 14:34 schreef Rewimo het volgende:[..]
Alles bij elkaar een minuut of 20 denk ik, Jessie. Je hebt per vraag maar een beperkte tijd, voor sommige vragen meer dan voor andere.
(Ik ben vast niet de enige die bij de meeste vragen met haar vingers zat te trommelen tot de tijd voorbij was
)
quote:Hm, ik dacht even "huh? met 133 al?" maar 133 op een "officiele" (althans dat zeggen zij) test is natuurlijk wel wat anders dan 133 bij BNN of op een willekeurige internetsite. Anders zou nu half Fok! zich daar aan kunnen gaan melden
Op donderdag 15 januari 2004 14:41 schreef Rewimo het volgende:
Ik zat inderdaad in het 98e percentiel en daarbij stond dat de resultaten van mijn test ongeveer overeenkomen met een IQ van 133. Ik kon dus toegelaten worden.
quote:Op de meeste internettests scoor ik dan ook dik boven de 140
Op donderdag 15 januari 2004 14:43 schreef thaleia het volgende:[..]
Hm, ik dacht even "huh? met 133 al?" maar 133 op een "officiele" (althans dat zeggen zij) test is natuurlijk wel wat anders dan 133 bij BNN of op een willekeurige internetsite. Anders zou nu half Fok! zich daar aan kunnen gaan melden
(kleuren bijv, snapt ie niks van..)
Maar kleuren herkent hij al heel erg lang. Zelfs zo goed dat hij er grapjes mee maakt, we hebben een Paddingtonboek over kleuren en dan zegt ie het expres fout (met glimmende pretoogjes ). Maar o wee als ik het een keer fout zeg
Dan is het huis te klein en word ik nadrukkelijk gecorrigeerd
quote:Jaaaaa
Op donderdag 15 januari 2004 15:00 schreef Rewimo het volgende:
we hebben een Paddingtonboek over kleuren en dan zegt ie het expres fout (met glimmende pretoogjes). Maar o wee als ik het een keer fout zeg
Dan is het huis te klein en word ik nadrukkelijk gecorrigeerd
quote:Ik heb de BNN test niet gedaan, maar wel een 'echte' waarbij ik 140 scoorde en een andere op internet waarbij ik 138 scoorde, ik hou het voor het gemak maar op 139.
Op donderdag 15 januari 2004 15:39 schreef Troel het volgende:
Ik heb 139 gescoord
Nou ammenooitniet, ik was een Mavoklantje, maar ik ben nu eenmaal goed in tests maken (was heel handig met examens).
ik heb ooit wel eens een iqtest voor een cursus moeten doen, die cursus had 2 niveaus..Lbo/Mavo en Havo/Vwo. Ik deed de test voor de cursus op Mavoniveau, werd ik opgebeld waarom ik de cursus niet op Havo/VWO niveau wilde doen. Ik had als een van de besten die iqtest gemaakt. Ze keken een beetje raar op toen ik zei dat dat te hoog gegrepen voor me was
en er zullen best vaak joekels van spelvouten in mijn teksten zitten, want taal was al helemaal niet mijn sterkste punt
Mja...quote:Op zondag 13 januari 2008 13:43 schreef TearSong het volgende:
Wat ik me nu afvraag n.a.v. dit topic en een aantal reacties is hoe sommige mensen dan weten dat hun kind hoogbegaafd is, al op jonge leeftijd. Ik moet zeggen dat ik er namelijk helemaal niet mee bezig ben...ik weet wel dat Tomas vrij snel is met sommige dingen en ik herken dus een aantal dingen hier ook wel (hij is van april 2005 en telt tot 20, herkent makkelijk alle kleuren, veel van de letters, vertelt hele verhalen en gebruikt volzinnen en is enorm goed in spellen en puzzels voor een hogere leeftijd) maar eigenlijk heb ik echt niet zoiets van 'misschien is hij wel hoogbegaafd'. Misschien is hij op dat gebied iets sneller dan het gemiddelde maar goed dat heb je nou eenmaal met kinderen, er zijn vast ook wel weer dingen waar hij minder snel mee is. Wordt er niet te snel 'hoogbegaafd' geroepen als een kind een beetje voor ligt in de ontwikkeling?
Tegen de tijd dat die kinderen naar de basisschool gaan kan het allang weer een beetje rechtgetrokken zijn met de leeftijdsgenoten lijkt mij?
Ik heb niet echt het hele topic doorgelezen, maar het probleem is: het wordt vaak niet 'ontdekt'. Je komt er achter na veel lezen en vaak tegen problemen aan lopen. (hetzij de standaard Nederlandse reactie: doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg (wat op zich een niet-intelligente uitspraak is, in dit geval) of gewoon onbegrip en dat je kind zich maar moet aanpassen).quote:Op zondag 13 januari 2008 14:13 schreef TearSong het volgende:
Tja, als ik eerlijk mag zijn en zou mogen kiezen voor mijn kind, hoogbegaafd of niet, dan zou ik ervoor bedanken. Liever 'gewoon' intelligent of 'gewoon' dan echt hoogbegaafd. Maar goed, in hoeverre valt daar bij echt jonge kinderen al wat over te zeggen? Wordt dat niet pas 'ontdekt' als ze naar de basisschool gaan? En in hoeverre passen sommige van de voorbeelden die hier in dit topic worden aangehaald dus ook echt bij hoogbegaafdheid..vraag ik me dan af.
Hoogbegaafd != Hoogintelligent.quote:Op zondag 13 januari 2008 14:23 schreef Igraine het volgende:
Maar ook in hoogbegaafdheid of hoogintelligentie, hoe je het noemen wil, zitten verschillen.
Helemaal mee eensquote:Op zondag 13 januari 2008 14:35 schreef Igraine het volgende:
Punt blijft dat je moet inspringen op de behoeftes van je kind, of hij/zij nu ondermaats, gemiddeld of bovenmaats presteert.
ah ja dat bedoel ik idd. (was al bezig met mijn reactie en zag daarna deze van jou pasquote:Op zondag 13 januari 2008 14:35 schreef Igraine het volgende:
Dat is ook zo, het lijkt af en toe de spuigaten uit te lopen met al die hoogbegaafden.
Punt blijft dat je moet inspringen op de behoeftes van je kind, of hij/zij nu ondermaats, gemiddeld of bovenmaats presteert.
Met als gevolg dat als het daadwerkelijk zo is, dat je dan maar niets mag zeggen..."quote:Op zondag 13 januari 2008 14:33 schreef piglet het volgende:
Toevallig las ik vandaag in een boek ook iets hierover. Ik was het met de schrijfster eens: vroeger was gewoon je de slimste van de klas, tegenwoordig 'heb je HB'Net zoiets als ADHD, komen ze nu ook weer een beetje van terug.
Dat dusquote:Op zondag 13 januari 2008 15:07 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Met als gevolg dat als het daadwerkelijk zo is, dat je dan maar niets mag zeggen...""
Ja, vekwisting van eventueel talent, maar je moet natuurlijk niet denken dat je 'beter' bent dan de restquote:Op zondag 13 januari 2008 15:19 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Dat dusBovendien is de slimste van de klas heus niet altijd de hoogbegaafde, misschien is dat wel het kind met de laagste cijfers, omdat de lesstof hem of haar niet kan boeien. Zo'n kind komt veel te laag terecht, verliest daar nog meer zijn of haar interesse en loopt ergens in het vervolgtraject vast. De slimste van de klas? Ja, waarschijnlijk wel, alleen is het er door foute begeleiding nooit uitgekomen.
En dat is dus precies de reden dat ik het zeg, omdat degenen die het wel echt hebben nu op 1 hoop gegooid worden met mensen die vroegen 'gewoon' slim waren maar nu ook zo nodig dat etiketje moeten krijgen. De totale groep met dat etiketje wordt daardoor ongeloofwaardig groot en dat lijkt me erg lastig voor kinderen zoals Connor (en hun ouders).quote:Op zondag 13 januari 2008 15:07 schreef Five_Horizons het volgende:
Met als gevolg dat als het daadwerkelijk zo is, dat je dan maar niets mag zeggen...""
Met dat soort vooroordelen moet je je leven lang omgaan, ook wanneer je wél dat HB stempeltje hebt. Er is niet overal evenveel begrip voor. Als kind zijnde, is dat extra sneu, zeker als dat de reden is om de signalen niet op te pakken.quote:Op zondag 13 januari 2008 15:23 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ja, vekwisting van eventueel talent, maar je moet natuurlijk niet denken dat je 'beter' bent dan de rest, want HB is toch lekker makkelijk
, altijd goed kunnen leren. Zo'n kind is echt niet HB, want dan zou hij/zij wel veel betere cijfers halen. (met alle respect overigens, maar met zulke vooroordelen moet je blijkbaar kunnen omgaan....)
""
echt testen kan pas vanaf een jaar of 6 met de WISC III, Daarvoor gebruiken ze volgens mij de Raven test, maar nooit eerder dan dat een kind 4 is. Daarvoor spreek je dan ook nooit over hoogbegaafd of hoogintelligent maar van een ontwikkelingsvoorsprong. (zo is mij verteld)quote:Op zondag 13 januari 2008 17:17 schreef MeNicole het volgende:
@Tearsong.
Ik denk dat ze al heel vroeg kunnen testen op HB. Ze wilden Mikael met 14 maanden al doorsturen om te laten testen omdat ie zo voor loopt. Nu geloof ik daar zelf niet heel erg in. Hij was 14 maandenPraten doet ie dan wel heel goed maar er zijn andere dingen die hij gewoon nog niet kan. Ik denk dus idd ook dat het straks wel weer recht trekt. Daar ga ik nu tenminste even vanuit. En zi niet zien we dat over 3 jaar wel weer. Maar nu gewoon nog niet. Laat mijn bijna peuter gewoon aub nog peuter zijn.
Daar ben ik het wel mee eens. Vooral nu Judith (4 jaar) sinds kort naar school gaat. Judith is ook best slim, maar op een hele andere manier dan haar broer. Ze kan (gelukkig!) nog niet lezen, waardoor school voor haar veel interessanter is. Ze geniet echt van de schooldagen en ik geniet mee! Ook wel heerlijk dat ik haar juf niet zo in haar nek hoef te hijgen... Natuurlijk houden we haar ook wel in de gaten, maar het loopt op school gewoon veel lekkerder dan bij haar broer in die tijd.quote:Op zondag 13 januari 2008 14:13 schreef TearSong het volgende:
Tja, als ik eerlijk mag zijn en zou mogen kiezen voor mijn kind, hoogbegaafd of niet, dan zou ik ervoor bedanken. Liever 'gewoon' intelligent of 'gewoon' dan echt hoogbegaafd. Maar goed, in hoeverre valt daar bij echt jonge kinderen al wat over te zeggen? Wordt dat niet pas 'ontdekt' als ze naar de basisschool gaan? En in hoeverre passen sommige van de voorbeelden die hier in dit topic worden aangehaald dus ook echt bij hoogbegaafdheid..vraag ik me dan af.
Mijn man is ook duidelijk hoogbegaafd, maar wilde daar ook heel lang niet aan. Vooral vanwege zijn eigen vooroordelen t.o.v. hoogbegaafdheid. Dat hoogbegaafden ook 'gewone mensen' zoals hij konden zijn, ging er bij hem heel lang niet in. Totdat hij zich wat meer in hoogbegaafdheid verdiepte en hij veel herkenning tegenkwam (vooral wat onderpresteren en 'niet leren leren' betreft).quote:Op zondag 13 januari 2008 17:49 schreef Llewella het volgende:
En ik denk ook dat etiketjes als hoogbegaafd; adhd etc te snel geplakt worden.
Ik heb zelf hele andere voorstellingen bij hoogbegaafdheid; maar ik heb ook al eens het etiketje geplakt gekregen. Ja het is dan even goed voor me ego, maar zelf klopt het niet bij m'n gevoel. Ik noem het gewoon heel intelligent, maar kan me ook als een dom blondje gedragen of erg naief
Mag ik (persoonlijk) daar 'snel verveeld in werk/onderwijs', 'sociaal niet sterk'(in de zin van: veel te hoge eisen aan mensen stellen) en 'aparte gedachtenkronkels' aan toevoegen?quote:Op zondag 13 januari 2008 22:18 schreef Grijs het volgende:
hij veel herkenning tegenkwam (vooral wat onderpresteren en 'niet leren leren' betreft).
Ik denk niet zozeer uit vooroordelen, maar vooral ook vanuit de opvoeding die ik omtrent dit heb gehad vanuit mijn vader.quote:Op zondag 13 januari 2008 22:18 schreef Grijs het volgende:
[..]
Mijn man is ook duidelijk hoogbegaafd, maar wilde daar ook heel lang niet aan. Vooral vanwege zijn eigen vooroordelen t.o.v. hoogbegaafdheid. Dat hoogbegaafden ook 'gewone mensen' zoals hij konden zijn, ging er bij hem heel lang niet in. Totdat hij zich wat meer in hoogbegaafdheid verdiepte en hij veel herkenning tegenkwam (vooral wat onderpresteren en 'niet leren leren' betreft).
Wat ik mij dus afvraag is of dat gevoel van jou niet uit vooroordelen voort komt?
Zeker dat eerste is voor mij wel herkenbaar; nu pas kan ik me richten wat betreft m'n werk en ook redelijk goed qua hobby, maar voorheen sprong ik graag van hak op de tak, was ik enorm onrustig en steeds opzoek naar een nieuwe uitdaging omdat ik erg snel was uitgekeken op dingen. Gelukkig heb ik inmiddels wel m'n draai gevonden, en dat geeft een stuk meer rust! (Ik moest ook wel, m'n lichaam ging er ook gewoon kapot aan aan de stress).quote:Op zondag 13 januari 2008 22:53 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Mag ik (persoonlijk) daar 'snel verveeld in werk/onderwijs', 'sociaal niet sterk'(in de zin van: veel te hoge eisen aan mensen stellen) en 'aparte gedachtenkronkels' aan toevoegen?
Waar haal je dit vandaanquote:Op woensdag 23 januari 2008 20:36 schreef thaleia het volgende:
Als het algehele niveau van het onderwijs alsmaar daalt, terwijl de mens gemiddeld steeds slimmer wordt, zullen steeds meer kinderen niet op hun plek zitten in een normale schoolklas.
zozo, moet nog geboren worden en kan al tellen!quote:Op dinsdag 8 april 2008 02:30 schreef KD-fotografie het volgende:
En Demi, ze is een slimme meid, ze is van mei 2008 en telt tot 15, ze praat erg goed maar ik denk bovenal dat ze erg nieuwsgierig is en graag met de wat oudere kindjes mee wil doen, heb zelf niet het idee dat ze hb is, gelukkig!
Jups, Wij zijn in Den Haag geweest, bij een mevrouw gespecialiseerd in jonge(re) kinderen.Heel tevreden over. Zij voelt de kinderen zeer goed aan. Daan was al helemaal afgegleden naar niks doen, regressief gedrag, apathie. Zij had m binnen een middag keihard aan het werk. zijn oogjes straalden weer. Hij heeft het er nu drie jaar later nog over.quote:Op maandag 7 april 2008 20:12 schreef Five_Horizons het volgende:
Even een kick:
Zijn er hier ouders die hun kind hebben laten testen m.b.v. een psycholoog?
Wij gaan i.s.m. school deze weg volgen en ik ben op zoek naar ervaringen in die richting.
Kun je mij daar de naam van PMmen?quote:Op dinsdag 8 april 2008 08:57 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Jups, Wij zijn in Den Haag geweest, bij een mevrouw gespecialiseerd in jonge(re) kinderen.Heel tevreden over. Zij voelt de kinderen zeer goed aan. Daan was al helemaal afgegleden naar niks doen, regressief gedrag, apathie. Zij had m binnen een middag keihard aan het werk. zijn oogjes straalden weer. Hij heeft het er nu drie jaar later nog over.![]()
haha, 2005 dus, zal het meteen veranderen.quote:Op dinsdag 8 april 2008 03:02 schreef erikkll het volgende:
[..]
zozo, moet nog geboren worden en kan al tellen!
Mijn man en ik hebben wel eens tegen elkaar gezegd (toen kinderen nog laaaang niet in beeld waren), dat we misschien wel eens een hoogbegaafd kind konden krijgen. Hoewel we toen nog niet eens wisten dat er hb in de familie voorkwam. Het leek ons in elk geval niets, een hb kind.quote:Op dinsdag 8 april 2008 02:30 schreef KD-fotografie het volgende:
Ik ben zelf een beetje angstig voor HB (..)
Volgens mij is dat helemaal niet geaccepteerd.quote:Op dinsdag 8 april 2008 15:22 schreef nokwanda het volgende:
Waarom is dat onder volwassenen wel geaccepteerdf maar niet of nauwelijks als het om een kind gaat?
Hoogbegaafden zijn hoogintelligent. Hoogintelligenten zijn niet persé hoogbegaafd. Hoogbegaafdheid gaat veel verder. (op allerlei gebieden kunnen dan problemen ontstaan: snel verveeld zijn, niet kunnen leren (de vaardigheid om te leren ontbreekt dan), je niet begrepen voelen en daar uiteindelijk hard tegenaan lopen (het einzelgänger-verhaal, niet in een groep passen)quote:Op dinsdag 8 april 2008 20:10 schreef nokwanda het volgende:
Je hebt het nu al in 3 posts over het verschil tussen hoogbegaafd en hoogintelligent.
Kun je mij uitleggen welk verschil of welke verschillen jij bedoelt?
Dat ze andere getallen gebruiken, maakt het verschil nog niet minder relevantquote:Op dinsdag 8 april 2008 20:49 schreef nokwanda het volgende:
Volgens die uitleg is het aantal HB nog lager dan het in het dagelijks taalgebruik is.
Er zijn ook weer andere modellen die niet dit onderscheid maken in naam, maar verschillende (4) vormen van hoogbegaafdheid onderscheiden.
En die relatie met asperger komt idd wel voor, maar nogmaals... echt veel minder dan vaak gedacht. omdat een psych het roept wil dat nog niet zeggen dat dat ook zo is. Vaak zijn die verschijnselen gerelateerd aan het model op de site waarvan je zojuist de link gaf. De sociale contacten. Dit asperer stempel kan HB mensen vaak meer kwaad doen dan goed.
Jongens dan.quote:
Ik weet dat er een redelijke lobby is, maar ik ben vooral benieuwd naar de manieren van hoe en wat. Ik vind alles best, als Pharos er maar niét bij betrokken wordt...quote:Op maandag 25 augustus 2008 15:07 schreef Grijs het volgende:
Nou, ik vind het best een positief bericht. Het geld is dan misschien niet zoveel, maar het begint met bewustwording dat er meer nodig is voor hoogbegaafde kinderen in het basisonderwijs, dan dat er momenteel op de meeste scholen aangeboden wordt. En dat spreekt wel uit het artikel.
Ik had ook niet de illusie dat we er ooit iets aan zouden hebbenquote:Op maandag 25 augustus 2008 15:22 schreef nokwanda het volgende:
De lobby komt van verschillende kanten. Verschillende belangenbehartigers, vanuit verschillende meningen en disciplines zitten daarover om tafel met het ministerie.
Overigens is het artikel geen tekst van het ministerie zelf.
Maar de subsidie komt er. Dat staat vast. Alleen gaat het door allerlei bureaucratische regels niet lukken om er voor het schooljaar 2009 gebruik van te maken. Dus....zing het nog een jaartje uit.
Heel herkenbaar, de oudste heeft geschiedenis, ging over jagers/verzamelaars. Hij vond het toaal oud nieuws en gelukkig heeft de meester het goed door, hij krijgt nu gewoon wat aangepast bladen, meer uitdaging en dat werkt goed.quote:Op woensdag 27 augustus 2008 01:01 schreef Grijs het volgende:
Over topdown leren:
Daan heeft afgelopen week voor het eerst aardrijkskunde gehad, alleen had hij niet het idee dat hij met aardrijkskunde bezig was. Zoals ik het begrepen heb, moesten ze een plattegrond (na?)tekenen van een zwembad en daar de mensen als stipjes intekenen op hokjespapier. Vervolgens moesten ze de hokjes met 1-3 geel maken, van 4-6 groen enz. Hij snapte niet wat dat met aardrijkskunde had te maken, dus heb ik onze Bosatlas erbij gepakt en plaatjes over bevolkingsdichtheid laten zien. Toen snapte hij waar ze mee bezig waren.
Voor hem werkt het dus andersom dan hoe ze het in de klas leren. Maar nu kan ik me niet voorstellen dat de andere kinderen wel weten waar ze mee bezig zijn, of dat ze later de link kunnen leggen met wat ze nu gedaan hebben...
waarom ik denk aan HB? Is de algemene ontwikkelingsvoorsprong (ze schrijft en leest al een beetje, ze rijmt, ze rekent zeg maar al dat soort dingetjes) verder is ze motorisch ook al vrij ver. Ze kan aardig overweg met een bal (gooien en vangen van een kleine bal over een afstand van een meter of 6-8), fietsen zonder zijwieltjes, klimmen en klauteren etc etc. En haar interesse in een groep ligt alleen bij de oudere kinderen of de begeleiders. Maar goed uiteindelijk interesseert me dat allemaal niet zo veel... je weet het gewoon als ouder....dan kun je wel 10 dingen gaan opnoemen van dit en dat kan ze al maar dat interesseert me niet... je weet het gewoon (ik weet ook niet hoe ik dat verder moet uitleggen)quote:Op dinsdag 28 februari 2012 13:34 schreef Brighteyes het volgende:
Interessant dat je eerst begint over HB en dan over een autistische slag. Heb je daar al eens naar laten kijken? Wat maakt dan dat je denk dat ze HB is?
quote:Pharos is een oudervereniging van en voor ouders van hoogbegaafde kinderen. Met ongeveer 1700 leden is Pharos de grootste landelijke vereniging van ouders van hoogbegaafde kinderen.
Ik heb geen ervaring met hoogbegaafdheid ofzo, maar ik vind het ook niet heel uitzonderlijk klinken. Ik herken het van mijn eigen kind, maar ook van andere kinderen om me heen. En no way dat dat allemaal hoogbegaafde kindjes zijn, die van mezelf evenmin.quote:Op dinsdag 28 februari 2012 14:43 schreef debuurvrouw het volgende:
Het komt mij ook wel over als gewone peuterdrift eigenlijkde wereld naar je hand willen zetten, duidelijke stappen. Als je je zorgen maakt of het wellicht een stoornis in het autistisch spectrum betreft zou ik dat uit laten zoeken.
Het heeft denk ik, zover ikdat kan beoordelen, iig niets te maken met een hogere intelligentie of al dan niet hoogbegaafd zijn.
Ik gebruik de term zelf ook niet voor mijn eigen kinderen. Maar goed, ik vind het ook niet belangrijk. Het enige is dat ze Op een voor hen goede plek komen.quote:Op dinsdag 28 februari 2012 15:46 schreef Brighteyes het volgende:
Sorry!![]()
Ik dacht aan Loena en Five oa.
Waarom niet van te voren vragen welke kleur bord ze wil? Waarom niet stappen in die juiste volgorde doen? Sommige zaken zijn ook gewoon heel makkelijk te omzeilenquote:Op dinsdag 28 februari 2012 13:31 schreef tinny het volgende:
Enorme kick...
Waar ik met name tegen aan loop is het gedrag van alle dag zeg maar.
Mijn dochter is vermoedelijk HB maar aangezien ze pas 3jr10mnd is is dat lastig objectief vast te stellen (natuurlijk zien wij wel als ouders enorm veel dingen waarvan we denken, hee dat is anders dan bij onze andere 2 kinderen )
Het is met name dus de dingen van alle dag, en een soort autistische slag die daar bij hoort en voor veel frustratie zorgt.
- jas aan doen om naar buiten te gaan, en dan buiten erachter komen dat niet eerst de linker mouw maar de rechter mouw is aangegaan --> driftbui
- perse een blauw bord willen nadat het eten er op is geschept --> driftbui
- bij het slapen gaan perse de laatste 5 stappen in exact de juiste volgorde willen doen (1. verhaal, 2. staartjes uit, 3 knuffel geven, 4 slokje water, 5 lampje uit) , andersom of 1 stap vergeten --> driftbui
etc etc...
Dit drijft ons elke dag wel tot randje wanhoop, het is zo zwaar.....
Herkent iemand dit?
dat..quote:Op dinsdag 28 februari 2012 20:09 schreef Troel het volgende:
[..]
Waarom niet van te voren vragen welke kleur bord ze wil? Waarom niet stappen in die juiste volgorde doen? Sommige zaken zijn ook gewoon heel makkelijk te omzeilen
ow, ik schuif ook regelmatig eten overquote:Op dinsdag 28 februari 2012 20:15 schreef Vicky het volgende:
[..]
dat..
Wij vragen altijd welke kleur beker ze willen om.zo drama's te voorkomen.
Verder lijkt het grdrag heel erg op mijn peuters gedrag.
Waarom zo snel een stempel willen drukken?
goh kan mijn kind zijnquote:Op dinsdag 28 februari 2012 20:53 schreef Troel het volgende:
[..]
ow, ik schuif ook regelmatig eten overOf laat het zelf opscheppen. Of zelfs zelf een bord en een beker pakken enzo. En ja, hier wil er ook iemand altijd als eerste beneden of boven of waar dan ook zijn. Als iemand anders eerder was, dan is er wel weer wat op te verzinnen waardoor je alsnog eerste kan zijn hoor
Amen.quote:Op woensdag 29 februari 2012 15:27 schreef E.T. het volgende:
Over het 'hoogbegaafd' zijn en 'dat weet je als ouder' wil ik alleen maar benadrukken dat je je daar héél erg in kan vergissen.. Beide kanten op overigens.
Ze hebben vanuit school Mikael ook getest. Ze kwamen er maar niet uit wat het nou was. Nou het was helemaal niks. Hij loopt gewoon voor. Maar is ook niet raar want op de psz deed ie werkjes voor groep 1, in groep 1 van groep 2. En nu zit ie in groep 2 zich rot te vervelen. Maar eigenwijs op school en toch willen testen. Moest wel lachen om de uitkomstquote:Op woensdag 29 februari 2012 15:27 schreef E.T. het volgende:
In die driftbuien en de aanleidingen daarvoor zie ik ook niets bijzonders behalve 'normaal' peuter/kleutergedrag.
Over het 'hoogbegaafd' zijn en 'dat weet je als ouder' wil ik alleen maar benadrukken dat je je daar héél erg in kan vergissen.. Beide kanten op overigens.
Nou ja, dat snap ik dan weer niet zo.quote:Op woensdag 29 februari 2012 15:39 schreef MeNicole2 het volgende:
[..]
Ze hebben vanuit school Mikael ook getest. Ze kwamen er maar niet uit wat het nou was. Nou het was helemaal niks. Hij loopt gewoon voor. Maar is ook niet raar want op de psz deed ie werkjes voor groep 1, in groep 1 van groep 2. En nu zit ie in groep 2 zich rot te vervelen. Maar eigenwijs op school en toch willen testen. Moest wel lachen om de uitkomst
Omdat wij al aan hadden gegeven dat testen niet nodig was. Wij hebben zelf ook wel door dat ie voorloopt. Maar wij weten dat dat komt doordat ie steeds voor een klas verder heeft gewerkt. maar hij is pas hier op school gekomen toen ie eind groep 1 zat. En we hebben toen aangegeven dat ie op zijn andere school voorliep op het werken. Nou ze zouden wel zien. Toen bleek dat ie zich verveelde hebben ze meteen getest. Ze vroegen toestemming en toen nog een keer aangegeven hoe dat zat op zijn oude school. Nou ja doe dan maar want ze wilden hem geen extra werk geven. En toen de uitslag kwam schaamde juf zich wel een beetje dat ze zo'n iemand had laten testen. Daar moest ik dus om lachen. Als ze gewoon meteen geluisterd had dan was dat allemaal niet nodig geweest. Nu krijgt ie gewoon extra werk en is het goed.quote:Op woensdag 29 februari 2012 16:09 schreef E.T. het volgende:
Ik snap het lachen om de uitkomst niet zo?
helemaal goed punt.quote:Op woensdag 29 februari 2012 15:27 schreef E.T. het volgende:
In die driftbuien en de aanleidingen daarvoor zie ik ook niets bijzonders behalve 'normaal' peuter/kleutergedrag.
Ja... Dus zoek even in je agenda of je nog ergens een gaatje hebt om te lachen om haar leuke grapje.quote:Op woensdag 29 februari 2012 16:34 schreef _evenstar_ het volgende:
Hij is Dus niet HB maar omdat Ze hun niet geloofde en het nu toch niet bleek en normaal begaafd scoorde schaamde Juf zich en schijnbaar is dat lollig want Nicole had gelijk en Juf niet.. En dat is schijnbaar leuk
Juf schaamde zich omdat ze hem aan aangemeld en "slecht" scoorde. En dat vond ik wel grappig ja want als ze gewoon geluisterd had en eventueel contact had opgenomen met zijn oude school was alles niet nodig geweest. Ze betalen veel geld voor zo'n test terwijl iedereen had kunnen zeggen dat het niet nodig was.quote:Op woensdag 29 februari 2012 16:34 schreef _evenstar_ het volgende:
Hij is Dus niet HB maar omdat Ze hun niet geloofde en het nu toch niet bleek en normaal begaafd scoorde schaamde Juf zich en schijnbaar is dat lollig want Nicole had gelijk en Juf niet.. En dat is schijnbaar leuk
Mikael zit op een heel erg presatiegerichte school he. Ze grijpen alles aan om maar hun status hoger te krijgen. Ze testen heel veel kinderen op HB. Wat de uitslagen daarvan zijn weet ik niet.quote:Op woensdag 29 februari 2012 16:41 schreef miss_sly het volgende:
Maar ik vind het alsnog een vreemd verhaal, MeNicole, want wat ET juist zegt, is dat het verkeerd beoordelen twee kanten op kan werken: je kunt als ouder onterecht denken dat je kind hoogbegaafd is, maar ook dat het dat niet is. Dus is het juist als een school aangeeft te willen testen, bepaald niet iets om zich voor te schamen als de uitslag aangeeft dat er geen sprake is van hoogbegaafdheid. Het is dan alleen goed dat zij als onafhankelijke instantie hebben willen testen of het aan de orde is.
....en dan zijn ze gewoon slim en kunnen ze goed meekomen met stof die voorloopt zonder verdere problemen...quote:Op woensdag 29 februari 2012 17:06 schreef debuurvrouw het volgende:
dus HB kinderen zijn statusverhogend? Zal het doorgeven aan school.
Evenstar je hebt PMquote:Op woensdag 29 februari 2012 16:42 schreef _evenstar_ het volgende:
En wat betreft HB wel of niet.. Ik kreeg hier ook de vraag omdat Ze Dus bij anderen nu ook meer en meer laat zien en bijv mineralen encyclopedie voorleest , bij me ouders wipneus en pim leest en qua sommen enzo die Ze zelf maakt etc Terwijl op school Ze bijv de cito dan weer slecht maakt.. En Juf dan aan komt met of Ze heeft giga faalangst of Ze snapt het echt niet.. En Ik vermoed dat eerste.. Ik ga maar mee op wat Arwen hier zelf vraagt en biedt dat maar aan?
School draait het dan zo dat het aan hun ligt en dan kunnen ze dat weer op de site zetten en vertellen met de rondleidingen.quote:Op woensdag 29 februari 2012 17:06 schreef debuurvrouw het volgende:
dus HB kinderen zijn statusverhogend? Zal het doorgeven aan school.
Ja, want een school kan kinderen hoogbegaafd maken.quote:Op woensdag 29 februari 2012 17:56 schreef MeNicole2 het volgende:
[..]
School draait het dan zo dat het aan hun ligt en dan kunnen ze dat weer op de site zetten en vertellen met de rondleidingen.
Dat dus en ALS Ik zo een Nare gedachten had over een school wisselde Ik ook al moest Ik dan verder "reizen"quote:Op woensdag 29 februari 2012 18:21 schreef Meimeltje het volgende:
Kunnen ze dus beter op hun site zetten: "op zoek naar hoogbegaafde kinderen".
Ik zou dus echt nooit voor zo'n school kiezen!!
...al zouden de mijne hoogbegaafd zijn
Dat laatste wat jij schrijft, is helemaal waar. Ik zie dat in mijn directe omgeving ook.quote:Op woensdag 29 februari 2012 19:02 schreef debuurvrouw het volgende:
Ja, dat klopt wel. Van een school die er mee om weet te gaan. Maar een school die claimt kinderen hoogbegaafd te kunnen maken
Da's alleen voor domme ouders ofzo? Of is hoogbegaafdheid besmettelijk?
En trouwens, goed kunnen leren, mee kunnen komen of voorlopen is iets compleet anders dan hoogbegaafd zijn.
En dan eens niet te kijken naar wat ze zouden moeten kunnen op x-leeftijd maar naar wat ze doen ! ( zo kwamen ze er bij jongste achter dat ie daarin verder is dan leeftijdsgenoten, verklaarde een hoop hier) en niet t labettje sociaal emotioneel zwak gelijk plakken...want dat bleek dus niet aan de orde....quote:Ik denk dat de grootste uitdaging niet eens zit in het begeleiden op intellectueel gebied, maar veel meer op sociaal-emotioneel gebied.
Ja precies. Hoevaak ik al wel niet gehoord heb dat 'zulke kinderen' baat zouden hebben bij extra sociale lessen... terwijl ze juist vaak voorlopen en daardoor aansluiting met de rest missen.quote:Op woensdag 29 februari 2012 21:05 schreef Muks het volgende:
[..]
En dan eens niet te kijken naar wat ze zouden moeten kunnen op x-leeftijd maar naar wat ze doen ! ( zo kwamen ze er bij jongste achter dat ie daarin verder is dan leeftijdsgenoten, verklaarde een hoop hier) en niet t labettje sociaal emotioneel zwak gelijk plakken...want dat bleek dus niet aan de orde....
Kun je ons vertellen wat voor ons ouders valkuilen zouden kunnen zijn?quote:Op woensdag 29 februari 2012 23:10 schreef krokdown het volgende:
Ik ben hoogbegaafd, vraag maar raak.
Ja klopt dat doen we ook al bij onnoemelijk veel zaken.quote:Op dinsdag 28 februari 2012 20:09 schreef Troel het volgende:
[..]
Waarom niet van te voren vragen welke kleur bord ze wil? Waarom niet stappen in die juiste volgorde doen? Sommige zaken zijn ook gewoon heel makkelijk te omzeilen
Dat is een kwestie van een keuze geven. Of het bovenste bordje, of het bordje in de gekozen kleur. Of aangeven "Ik heb rood en geel, welke wil je?"quote:Op donderdag 1 maart 2012 09:10 schreef tinny het volgende:
[..]
Ja klopt dat doen we ook al bij onnoemelijk veel zaken.
Maar op een gegeven moment ben je de hele dag hier mee bezig (worden het wel heel veel van die dingen)
En als tweede merk je ook dat ze (1 vinger hebbende) de hele hand pakken ("welk kleur bord wil je? - Blauw, maar je moet wel de onderste van de stapel pakken)
kortom het gaat aan je knagen.... dat je denkt... dit is niet meer normaal.
Maar volgens mij zijn hoogbegaafde kinderen hier meestal wel bedrevener in dan andere kinderen.quote:Op donderdag 1 maart 2012 09:37 schreef Spuuglokje het volgende:
Het is inderdaad maar net de ruimte die je je kind toestaat. Anders blijf je de hele dag aan het onderhandelen over van alles en nog wat. Hoogbegaafd of niet.
Natuurlijk kan dat.quote:Op donderdag 1 maart 2012 12:02 schreef Troel het volgende:
Dan ken ik enkel hoogbegaafde kinderen, dat zou kunnen
Overschatten van het kunnen, maar ook onderschatten.quote:Op woensdag 29 februari 2012 23:16 schreef Grijs het volgende:
[..]
Kun je ons vertellen wat voor ons ouders valkuilen zouden kunnen zijn?
Dan zou ik zeggen, dít blauwe bord kun je van me krijgen, is het niet goed, dan pak je zelf maar het juiste bord. En hoe het dan verder gaat / kan gaan, in ieder geval bij ons thuis:quote:Op donderdag 1 maart 2012 09:10 schreef tinny het volgende:
[..]
Ja klopt dat doen we ook al bij onnoemelijk veel zaken.
Maar op een gegeven moment ben je de hele dag hier mee bezig (worden het wel heel veel van die dingen)
En als tweede merk je ook dat ze (1 vinger hebbende) de hele hand pakken ("welk kleur bord wil je? - Blauw, maar je moet wel de onderste van de stapel pakken)
kortom het gaat aan je knagen.... dat je denkt... dit is niet meer normaal.
Ook dit staat wat mij betreft los van hoogbegaafdheid, je moet met alle kinderen op deze manier omgaanquote:Op donderdag 1 maart 2012 14:54 schreef krokdown het volgende:
[..]
Overschatten van het kunnen, maar ook onderschatten.
Het teveel willen pushen en het te graag willen van de ouders, maar ook je kind extra special willen laten voelen omdat deze hoogbegaafd is.
Het beste voor je kind (en ik spreek uit ervaring) is het om je kind zich zo normaal mogelijk te laten voelen, want dit is namelijk de enige wens van een hoogbegaafd kind.
Voor de rest hoor je je kind zoveel mogelijk te steunen en moet je natuurlijk wel zorgen dat hij zich zo goed mogelijk kan ontwikkelen en laat je kind op de sport waar je kind voor kiest!
Met vriendelijke groet,
Krokdown
was het maar zo simpel!quote:Op donderdag 1 maart 2012 21:52 schreef MaLo het volgende:
[..]
Dan zou ik zeggen, dít blauwe bord kun je van me krijgen, is het niet goed, dan pak je zelf maar het juiste bord. En hoe het dan verder gaat / kan gaan, in ieder geval bij ons thuis:
"Maar ik kan er niet bij mama!"
"Dan zorg je maar dat je erbij kunt, als dat bord zo belangrijk voor je is"
"Maar JIJ moet mij dat bord geven mama, anders eet ik niet! Wil je soms dat ik doodga van de honger mam? Nee toch?? *smekende oogjes*"
"Dan eet je maar niet, en je weet het, geen eten betekent 's avonds ook geen snoepje bij het drinken".
* kind gaat mopperend toch maar eten van het eerste bord *
quote:Op vrijdag 2 maart 2012 09:17 schreef tinny het volgende:
[..]
was het maar zo simpel!
1.Dan zou ik zeggen, dít blauwe bord kun je van me krijgen, is het niet goed, dan pak je zelf maar het juiste bord. En hoe het dan verder gaat / kan gaan, in ieder geval bij ons thuis:
2. "Maar ik kan er niet bij mama!"
3. "Dan zorg je maar dat je erbij kunt, als dat bord zo belangrijk voor je is"
4. "Maar JIJ moet mij dat bord geven mama, anders eet ik niet! Wil je soms dat ik doodga van de honger mam? Nee toch?? *smekende oogjes*"
5. "Dan eet je maar niet, en je weet het, geen eten betekent 's avonds ook geen snoepje bij het drinken".
6."Nou dan ga ik niet eten!"
7. OK ook goed maar als wij klaar zijn ruim ik de lunch tafel op en kun je niet meer eten
--- heel de fam eet rustig zijn boterham, en na 25 min wordt de lunch tafel afgeruimt --
8. " Huil huil neeeeeeeee ik moet nog eten"
9. " we hebben je vantevoren gewaarschuwd als we klaar zijn ruimen we op en kun je niet meer eten"
10." Huil huil driftbui Huil Huil, op de grond storten"
-- ondertussen wordt er gewoon verder opgeruimt --
11." kom we gaan een trein bouwen (tegen andere dochter)"
12." Stomme trein " (pakt af en gooit weg)
13. ouder op de knie'n "ik wil niet dat je dat doet, nog een keer is straf/op de gang"
14. " Stomme trein " (pakt af en gooit weg)"
-- dus straf/op de gang
-- driftbui huil huil driftbui
etc etc
Zo'n negatieve cycli kan dan rustig een uurtje of 2-4 duren (en als je pech hebt zo'n 2-3 keer per dag)
We hebben ook wel eens een andere aanpak geprobeerd (veel positief, of veel uitleggen, of veel negeren) en dat dan een paar weken, maar uiteindelijk draait het bij de oudste altijd uit op wrijving.
Bij de jongste twee werkt het wel gewoon en zul je inderdaad netjes uitkomen bij stap 5. waarna alles weer goed is....
Maar de oudste niet...
quote:Op zaterdag 3 maart 2012 12:06 schreef Spuuglokje het volgende:
Weet je wat zo fijn is? Wij hebben alleen maar witte borden.
Zeg je echt "dan zorg je maar dat je er bij kunt als dat zo belangrijk voor je is??" Wat een rare opmerking. Zeg je dat ook als hij een spelletje/puzzel/handdoek wil?quote:Op vrijdag 2 maart 2012 09:17 schreef tinny het volgende:
[..]
was het maar zo simpel!
1.Dan zou ik zeggen, dít blauwe bord kun je van me krijgen, is het niet goed, dan pak je zelf maar het juiste bord. En hoe het dan verder gaat / kan gaan, in ieder geval bij ons thuis:
2. "Maar ik kan er niet bij mama!"
3. "Dan zorg je maar dat je erbij kunt, als dat bord zo belangrijk voor je is"
4. "Maar JIJ moet mij dat bord geven mama, anders eet ik niet! Wil je soms dat ik doodga van de honger mam? Nee toch?? *smekende oogjes*"
5. "Dan eet je maar niet, en je weet het, geen eten betekent 's avonds ook geen snoepje bij het drinken".
6."Nou dan ga ik niet eten!"
7. OK ook goed maar als wij klaar zijn ruim ik de lunch tafel op en kun je niet meer eten
--- heel de fam eet rustig zijn boterham, en na 25 min wordt de lunch tafel afgeruimt --
Tinny quootte mij in dat stuk, ik zeg dat inderdaad. Als ik een puzzel / handdoek voor kindlief heb gepakt (nadat ik gevraagd heb welke kleur / hoeveel stukjes etc het moet zijn en kind vindt het dan nog niet goed, dan moet ze het zelf maar pakken hoor. En "ik kan er niet bij" is hier meestal gewoon luiheid, dus vandaarquote:Op zaterdag 3 maart 2012 14:52 schreef Grunsfan het volgende:
[..]
Zeg je echt "dan zorg je maar dat je er bij kunt als dat zo belangrijk voor je is??" Wat een rare opmerking. Zeg je dat ook als hij een spelletje/puzzel/handdoek wil?
En inderdaad, waarom van te voren niet gewoon vragen welk bord hij wil? Of keuze uit 2 geven? Je geeft je kind zo heel veel ruimte maar geen grenzen inderdaad, mooi gezegd door Moonah. En ook ik zie hier niet perse hoogbegaafd, als wel doodgewoon peutergedrag in.
Jij bent juf he? Hoe weet jij dat een kind (mogelijk) hoogbegaafd is? Hoe signaleer je dat? Ervaring of via objectieve waarnemingen? Ben ik wel benieuwd naarquote:Op zondag 4 maart 2012 20:46 schreef Moonah het volgende:
Grappig toch, hoe verschillend ouders om kunnen gaan met de HB van hun kinderen.
Van de week had ik een gesprek met de moeder van een kind van wie ik ervan overtuigd ben dat hij HB is. Ik stelde voor hem te laten testen zodat hij volgend jaar kan deelnemen aan de plusklas. Moeder reageerde uiterst verrast en bescheiden: "Ja, we weten natuurlijk wel dat hij goed kan meekomen, maar echt hoogbegaafd???".
Dat scheelt waarschijnlijk wel.quote:Op zaterdag 3 maart 2012 12:39 schreef debuurvrouw het volgende:
Oh, en ik ben ongevoelig voor smekende oogjes en de dan verhonger ik. Doei, geen tijd voor, geen zin in. Je kan eten van het bord wat er staat.
En eet je niet, heb je duidelijk geen trek. En kinderen die geen boterhammen eten en dus geen trek hebben krijgen ook geen extra's in de vorm van koek en snoep.
ja, ik ben best rechtlijnig ja.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |