Men neme,
Een steelpannetje en doe daarin wat melk, dan pindakaas en roeren maar tot het een geheel wordt.
Voeg toe, sambal, Ketchap, knoflookpoeder, en mengen maar weer.
Dit alles op een laag pitje of tijdelijk even helemaal uit.
Is ie te dik, melk erbij, te dun , pindakaas erbij, tot ie goed is .
dan de finising touch, een flinke gooi bruine basterdsuiker, naar believen .
Et Voila, klaar, en heerlijk, je kunt zelf de smaak bepalen door ingredienten in meer of mindere mate erin te doen .
En jij?
quote:Ik niet.
Op dinsdag 25 maart 2003 19:46 schreef Kanjer het volgende:En jij?
quote:Yep, zo die je dat.
Op dinsdag 25 maart 2003 19:48 schreef Yinyang het volgende:
pakje, water erbij, op vuur zetten, roeren, klaar
quote:Ik denk dat die van Kanjer lekkerder is! Want die kan je geheel naar eigen smaak maken..
Op dinsdag 25 maart 2003 19:49 schreef SirPeter het volgende:[..]
Yep, zo die je dat.
quote:Bijna perfect... ik mis alleen nog een gefruit uitje erdoor.... heel fijn gesneden uiteraard...
Op dinsdag 25 maart 2003 19:46 schreef Kanjer het volgende:
Ik maak het altijd zelf en wel als volgt:Men neme,
Een steelpannetje en doe daarin wat melk, dan pindakaas en roeren maar tot het een geheel wordt.
Dit alles op een laag pitje of tijdelijk even helemaal uit.Is ie te dik, melk erbij, te dun , pindakaas erbij, tot ie goed is .
Et Voila, klaar, en heerlijk, je kunt zelf de smaak bepalen door ingredienten in meer of mindere mate erin te doen .
En jij?
klaar.
En vooral géén suiker erbij! Ik blief geen zoete pindasaus!
quote:Die van de wijcko roeleert big time (dat is toch die in dat bruine emmertje?)
Op dinsdag 25 maart 2003 19:48 schreef berserker10 het volgende:
Of een beetje wijcko met water en sambal
quote:same here, al moet ik zeggen dat de basterdsuiker nieuw is voor mij...
Men neme,Een steelpannetje en doe daarin wat melk, dan pindakaas en roeren maar tot het een geheel wordt.
Dit alles op een laag pitje of tijdelijk even helemaal uit.Is ie te dik, melk erbij, te dun , pindakaas erbij, tot ie goed is .
doe er overigens soms een heel klein beetje kokosmelk door en wat djahe door..ook niet mis
Wie helpt mij? Ik heb nl geen zin om het bij de chinees te gaan halen want de enige chinees bij mij in de buurt heeft juist net weer hele ranzige...
Als ik een hele dag moet werken (van 11:00 tot 24:00 ofzo) eet ik op mijn werk (een restaurant). Als het dan druk is geweest maakt de kok meestal snel even nasi met saté. Hij gooit altijd een beetje cola door de satésaus. Ik denk dat dat hetzelfde is als die basterdsuiker... errug lekker.
quote:Volgens mij is het toch echt sambal manis en ketjap. want van ketjap manis heb ik nog nooit gehorod
Op dinsdag 25 maart 2003 20:43 schreef SuperRembo het volgende:
Zo maak ik mijn satésaus altijd:
- fijn gesnippert (of geraspt) uitje en knoflook fruiten
- gemalen komijn en koriander erbij
- pindakaas, ketjap manis, santen, sambal, suiker en water erbij
(En dus niet te warm laten worden, anders schift het)
quote:Kom je onder een steen vandaan ?
Op dinsdag 25 maart 2003 21:53 schreef Dauthi het volgende:[..]
Volgens mij is het toch echt sambal manis en ketjap. want van ketjap manis heb ik nog nooit gehorod
quote:Vreemd dan, ik heb ook altijd ketjap manis.
Op dinsdag 25 maart 2003 21:53 schreef Dauthi het volgende:[..]
Volgens mij is het toch echt sambal manis en ketjap. want van ketjap manis heb ik nog nooit gehorod
Oh ja, calve-hot en melk
[TIP MODE]
Eet kroepoek met satesaus als je thuis komt van uitgaan!
[/TIP MODE]
quote:Omdat dat véél lekkerder is!
Op dinsdag 25 maart 2003 21:36 schreef Brendovic het volgende:
Ik snap dat echt niet, waarom maken als je het voor goedkoper kant en klaar kan halen
Mijn satésaus is ook met een gefruit uitje/knoflook, santen en een beetje gember (en natuurlijk pindakaas, koriander en de hele al genoemde zut)
Overigens ook zéér lekker: Thaise sataysaus (nee, geen typvaut! )
Deze maak je met Rode currypasta, santen, vissaus, laos (poeder), pindakaas, bruine suiker en limoensap.
Is dus een beetje zurig van smaak (vergeleken met die andere), maar o-zo lekker! De bijbehorende satay maak je van reepjes biefstuk die je marineert in rode curry, limoensap en vissaus en die je vervolgens even grilt. Saus erover en wat verse korianderblaadjes en...
* nu honger heeft
-ui fruiten
-knoflook, sambal, sate kruiden (bamboe sesate ?), gestampte kerimienoten toevoegen
-azijn toevoegen
- suiker toevoegen
-water toevoegen
- ketjap toevoegen
- en last but not least de pindakaas.... de allergoedkoopste wel te verstaan, die geeft 't beste resultaat (van de Aldi)
Als het gehhel te dik is: meer water toevoegen.
Je kan ook 'vet-sin' toevoegen, maar dat doe ik nooit.
quote:bedankt voor het recept, ik zal het eens proberen is vast erg lekker.
Ik maak het altijd zelf en wel als volgt:- recept -
En jij?
Ik heb nu (bijna) kant en klare van Remia.
alleen even 1,5 min. opwarmen in de magnetron (tenzij je van koude satésaus houdt natuurlijk)
meestal vind ik dat kant en klare magnetron spul niet echt smakelijk maar ik moet zeggen dat deze toch wel lekker is. (al blijft dat natuurlijk een kwestie van smaak)
heb trouwens ook al eens kant en klare van Suzi Wan gehad, die was ook lekker.
't is bijna 6.00 en ik post hier in een topic over satésaus
quote:graag gedaan
Op zaterdag 5 juli 2003 04:20 schreef saladito het volgende:
Allemaal bedankt voor de tips,maar Ils jij vooral.
Morgen in de keuken
quote:Wijcko met water en (zoete) chilisaus is ook erg lekker.
eerst uitje fruiten
dan pindakaas + melk
lekker lepeletje sambal
ketjap manis
TOMATEN KETCHUP --> die heb ik nog niet gezien
en maar roeren tot hij net begint te koken
quote:Manis is Indonesisch voor zoet, Asin voor zout.
Op dinsdag 25 maart 2003 21:53 schreef Dauthi het volgende:
quote:Pindakaas of zo'n bakje met harde pasta, water (melk schift snel) erbij. Sambal, knoflook, ketjap en basterdsuiker naar smaak.
Ik maak het altijd zelf en wel als volgt:
Men neme,
Dit alles op een laag pitje of tijdelijk even helemaal uit.
Is ie te dik, melk erbij, te dun , pindakaas erbij, tot ie goed is .
En jij?
Had laatst bij de toko een zak met korrels voor sate-saus.
Ook nu sambal, knoflook, ketjap en basterdsuiker naar smaak.
Erg handig die korrels kun je gemakkelijk een klein beetje toevoegen.
quote:
Op dinsdag 25 maart 2003 19:58 schreef ramses het volgende:[..]
Die van de wijcko roeleert big time (dat is toch die in dat bruine emmertje?)
en klaar heb ik dat lekkere dikke satesaus,,,
brr. dat moet wel het goorste zijn dat ik ooit gegeten heb, dat chicken tonight, wat een smerige satesaus is dat, je moet de tip van de topicstarter ns volgen, dan weet je pas wat lekkere satesaus is en hoef je die chicken tonight rommel nooit meer!
quote:Kun je toch ook pindakaas met stukjes pinda gebruiken. Hoef je geen pinda's meer te pletten. Scheelt werk.
Op dinsdag 25 maart 2003 19:58 schreef Sorella het volgende:
Ik doe pindakaas in een steelpan, smelten, melk erbij, knoflook,ketjap, gembersiroop, komijnpoeder, gember poeder, klein beetje azijn, paprikapoeder en koriander.
Ga ik op de sjieketoer dan plet ik wat pinda's en gooi dat er ook bij.
quote:Kijk je kan de stukjes nog zien drijven.
Op dinsdag 25 maart 2003 19:58 schreef Sorella het volgende:
Ik doe pindakaas in een steelpan, smelten, melk erbij, knoflook,ketjap, gembersiroop, komijnpoeder, gember poeder, klein beetje azijn, paprikapoeder en koriander.
Ga ik op de sjieketoer dan plet ik wat pinda's en gooi dat er ook bij.
Dat was pindasuas die vele malen lekkerder was dan de standaard satesaus
Als k strax weer op mezelf woon ga ik dat recept weer lekker toepassen...
quote:Ik maak het precies hetzelfde. Maar dan met nog veel ui erbij
Ik maak het altijd zelf en wel als volgt:Men neme,
En jij?
quote:Nodig me maar eens uit voor een sateetje...
Op zondag 6 juli 2003 17:25 schreef bassiebas het volgende:
Net als TS heb ik t ook vaak klaargemaakt..Dat was pindasuas die vele malen lekkerder was dan de standaard satesaus
Als k strax weer op mezelf woon ga ik dat recept weer lekker toepassen...
2 lepels pindakaas, scheut ketjap, lepeltje bruine suiker, lepeltje laos ( gember was op), kleint beetje tomatenketchup en water
o en sambal natuurlijk !
quote:Wijcko met melk en zonder sambal
quote:A was het lekker? haha, had m zelf nog niet eens geprobeerd, maar wist dat ik ergens een recept had gezien met pinda's.
Op maandag 7 juli 2003 03:56 schreef saladito het volgende:
Ils,moet het even kwijt.
Vandaag sate saus gemaakt volgens jouw recept,hmmmmmmm.
Heel erg lekker,alleen een nadeel,had een zooitje visite en allemaal proeven met stokbrood,DAG sate saus.
Maar trots,had er succes mee.
Zei eerder pindakaas is hier niet te koop,maar dat is toch wel het geval,alleen heet het hier mantequilla de mani.(pindaboter)
Je moet het maar weten,maar hou me in het vervolg toch aan jouw advies.
Otra vez,mil gracias
ik hoorde laatst idd iemand vragen om satesaus op basis van iets anders ja, schijtn dus wel te kenne ofzoquote:Op zondag 26 september 2004 14:40 schreef Martijn_77 het volgende:
Is sate saus altijd op basis van pinda's?
Heb je geen andere sate sausen (bijvoorbeeld ketjap?)
Ik wordt al moe als ik dit lees... Ik ben een grote fan van die magnetron saus van verstegen. Beetje sambal erdoor en klaar. en vooral makkelijk...quote:Op woensdag 11 mei 2005 10:19 schreef Spindizzy het volgende:
Ik maak hem meestal zelf:
-Gesnipperd uitje en een teen knoflook fruiten in wat olie (als ik het in huis heb gaat er verse gember in en een pepertje)
-Kruiden toevoegen (gemberpoeder, djinten, ketoembar)
-Sambal en flink wat ketjap erbij
-Pindakaas
-Melk
-Ff pruttelen en laten indikken.
Klaar
Probeer het eens! Het is een hele smakelijke combinatie!quote:Op woensdag 11 mei 2005 10:23 schreef Zwansen het volgende:
Sperzieboontjes en pindasaus? Hmmm, nooit van gehoord...
Nooit Gado Gado gegeten?quote:Op woensdag 11 mei 2005 10:23 schreef Zwansen het volgende:
Sperzieboontjes en pindasaus? Hmmm, nooit van gehoord...
Dan moet je die Suzi Wan nemenquote:Op woensdag 11 mei 2005 10:32 schreef Quantor het volgende:
Ik wil juist lekkere "zoete" pindasaus, niet van die scherpe/pittige.
Suzi Wan... lekkerquote:Op woensdag 11 mei 2005 10:28 schreef BBQ-kip het volgende:
Ik vind de pindasaus van Suzi Wan altijd wel lekker, die zit tegenwoordig in zakken die je in de magnetron kan opwarmen.
Voor mij de perfecte pindasaus, maar iedereen denkt daar natuurlijk heel anders over.
Ik vind beide soorten wel lekker. Beetje afwisselen. Of voor friet heb ik liever zoete en voor nasi liever pittig bijv.quote:Op woensdag 11 mei 2005 10:32 schreef Quantor het volgende:
Ik wil juist lekkere "zoete" pindasaus, niet van die scherpe/pittige.
Wijcko!!quote:Op woensdag 11 mei 2005 10:35 schreef UFOtje het volgende:
Pfff... welk merk is dat ook alweer?
Een vrij grote bruine "emmer".
Is die niet van Versteegen? Mijn favoriet IIG!quote:Op woensdag 11 mei 2005 10:37 schreef DrukVout het volgende:
Wij hebben altijd van die bruine emmer die je moet aanmengen met Melk. Ik vind die uit de magnetron altijd veels te duur en nieteens lekker.
Wijko, met een rode deksel.....quote:Op woensdag 11 mei 2005 10:35 schreef UFOtje het volgende:
Pfff... welk merk is dat ook alweer?
Een vrij grote bruine "emmer".
Klopt!quote:Op woensdag 11 mei 2005 10:47 schreef DrukVout het volgende:
[afbeelding]
De beste pindasaus voor mij! Wel een beetje dik aub.
Is een hele lekkere en makkelijke saus en gelukkig zo te koop bij de plaatselijke C1000quote:Op woensdag 11 mei 2005 10:28 schreef BBQ-kip het volgende:
Ik vind de pindasaus van Suzi Wan altijd wel lekker, die zit tegenwoordig in zakken die je in de magnetron kan opwarmen.
Voor mij de perfecte pindasaus, maar iedereen denkt daar natuurlijk heel anders over.
Gewoon eens proberen. Spruitjes met pindasaus is ook ontzettend lekker. Eigenlijk zijn er maar weinig dingen die niet lekkerder worden met pindasausquote:Op woensdag 11 mei 2005 10:41 schreef UFOtje het volgende:
Heerlijk topic!
Alleen zie ik de combinatie met sperzieboontjes niet zo heel erg zitten.![]()
Dat is idd de lekkerstequote:Op woensdag 11 mei 2005 10:28 schreef BBQ-kip het volgende:
Hmmm. Moet dat spul in de oven?quote:Op woensdag 11 mei 2005 11:57 schreef Shreever het volgende:
Ik doe het altijd heel makkelijk![]()
[afbeelding]
juist.. gebruik ik dus ook altijd.. heerlijk.. ook met gebakken aardappeltjes d'r bij..quote:
Inderdaad, met gebakken aardappels is het heerlijk, en snel klaar dus ideaal als je een keer geen zin hebt om uitgebreid te kokenquote:Op woensdag 11 mei 2005 12:51 schreef avotar het volgende:
[..]
juist.. gebruik ik dus ook altijd.. heerlijk.. ook met gebakken aardappeltjes d'r bij..
Ah, heb ik je kunnen overtuigen met mijn overredingskrachtquote:Op woensdag 11 mei 2005 17:55 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Het is Suzi-Wan geworden, ik laat jullie weten of ik het wat vind
Mmmm mooi om te weten dank je!!quote:Op woensdag 11 mei 2005 19:18 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Ik vond 'm erg naar de pindasaus van de Chinees smaken. Niet vies ofzo, ook makkelijk klaar te maken, maar het is absoluut niet de meest lekkere pindasaus die ik ooit geproefd heb.
die met het rode deksel is 'kant en klaar' en heeft een andere samenstelling dan die met het bruine deksel.quote:Op woensdag 11 mei 2005 21:00 schreef DrukVout het volgende:
Wyko heeft toch maar 1 soort? Wij hebben altijd de bruine deksel. Kon geen foto daar van vinden.
quote:Op woensdag 11 mei 2005 10:47 schreef DrukVout het volgende:
[afbeelding]
De beste pindasaus voor mij! Wel een beetje dik aub.
leuk, een keer gedaan in frankrijk, een rijsttafel voor 12 man was ook erg leuk maar ze vonden de sate saus het lekkerstquote:Op maandag 7 juli 2003 03:56 schreef saladito het volgende:
Dat klinkt goedquote:Op zondag 12 juni 2005 21:31 schreef Rizzz het volgende:
Paar scheppen pindakaas (met stukjes), samen met wat ketjap en citroensap (niet zo erg veel) en aanmengen met water. En dan zoveel sambal erdoor als je wil...![]()
Vergeet de komijn en wat knoflook en gembersiroop + poeder ook nietquote:Op zondag 12 juni 2005 21:31 schreef Rizzz het volgende:
Paar scheppen pindakaas (met stukjes), samen met wat ketjap en citroensap (niet zo erg veel) en aanmengen met water. En dan zoveel sambal erdoor als je wil...![]()
Kom je ook eten?quote:Op zondag 12 juni 2005 21:59 schreef Vahlto het volgende:
Tss, dat Anthraxx dat niet eerst aan mij vraagt, zeg...
Dat betekent zeker, dat ik zelf moet koken?quote:Op zondag 12 juni 2005 22:01 schreef Anthraxx het volgende:
[..]
Kom je ook eten?
je bent niet eens online
Ligt eraan of de snackbar om de hoek nog open is. Nadat ik alles verneukt heb trouwens.quote:Op zondag 12 juni 2005 22:06 schreef Vahlto_II het volgende:
[..]
Dat betekent zeker, dat ik zelf moet koken?
Het is dat de afstand een beetje heel erg groot is, anders had ik wel bij je langs willen komen hoorquote:Op zondag 12 juni 2005 22:09 schreef Anthraxx het volgende:
[..]
Vannacht.
Ook jij mag komen eten hoor.
Waar Anthraxx woont, is voor iedereen de afstand een probleem.quote:Op zondag 12 juni 2005 22:10 schreef Tristessa het volgende:
[..]
Het is dat de afstand een beetje heel erg groot is, anders had ik wel bij je langs willen komen hoor.
Okee, true. Maar je moet wel toegeven dat Leeuwarden ook niet bepaald dicht bij alles isquote:Op zondag 12 juni 2005 22:11 schreef Vahlto het volgende:
[..]
Waar Anthraxx woont, is voor iedereen de afstand een probleem..
Wel dicht bijquote:Op zondag 12 juni 2005 22:13 schreef Tristessa het volgende:
[..]
Okee, true. Maar je moet wel toegeven dat Leeuwarden ook niet bepaald dicht bij alles is.
Daar hebben we [CUL-SC] Deel 19. deze zomer richting La Douce France voorquote:Op zondag 12 juni 2005 22:58 schreef Vahlto het volgende:
Dan kunnen wij hier verder met de slowchat!.
Sinds een paar maanden probeer ik inderdaad wat culinairs te maken. Nu ben ik echter een week alleen thuis dus moet ik wel.quote:Op zondag 12 juni 2005 23:29 schreef Mini_rulez het volgende:
Wow Annie, jij ook al culinair bezig?![]()
Ontopic: die recepten met pindakaas zijn allemaal leuk en aardig, maar dat kant-en-klare spul uit een potje is meestal ook net pindakaas, dus krijg je dan met al die recepten niet precies (of bijna) hetzelfde maar dan met meer werk?
Dat klopt, dat word er officieel ook niet ingedaan.quote:Op maandag 13 juni 2005 22:52 schreef Hilzillah het volgende:
Heb nog niemand gezien die er tomaten puree bij doet
RECEPT!! Wil ik proberen!quote:Op maandag 13 juni 2005 23:31 schreef Shark.Bait het volgende:
op geitesaté wordt officieel ketjap manis met gesnipperde sjalotjes als satesaus gedaan.
Recept is opgeslagen!quote:Op woensdag 11 mei 2005 20:31 schreef djkoelkast het volgende:
Men neme:
Specially baked pinda's (van Duyvis)
men male die in een Magic Bullet (of kloon) met een scheutje olie (archide is het beste), een schepje maizena en water of melk.(...)
De allergoedkoopste. Niet moeilijk doen!quote:Op maandag 13 juni 2005 12:08 schreef Lestat het volgende:
Welke pindakaas zou nou het beste zijn om te gebruiken?
PDC of was 't nou PCD? van de Aldi.quote:Op woensdag 15 juni 2005 02:25 schreef dutch-mamma het volgende:
[..]
De allergoedkoopste. Niet moeilijk doen!
Je had vroeger (misschien nu nog wel, maar hier niet meer) pindakaas van pmc of pdc, i.i.g. één of andere afkorting, en dat was spotgoedkoop, maar wel de allerlekkerste (tenzij je de gemalen poppestront van Calvé lekker vindt... ja, ik wel, op een witte boterham, maar niet door de saus!)
Limoenblad doet ook wonderen! Echt een aanrader is de sate. Bij mij gaat er altijd de goedkoopste pindakaas in en een mengsel van limoenblad, gember, uitje, kokosmelk, paar pepers, wat [lange stengels waarvan ik de naam nu vergeten ben, aaarggg] en malen maar. Het mengsel even aanzetten in de olie en dan blussen met kokosmelk. Hierin de pindakaas gooien en op dikte brengen. Daarna met ketjap op smaak brengen. Voor de niet hete eters nog wat zoete chilisaus erbij, voor de hete eters sambal....quote:Op woensdag 15 juni 2005 02:34 schreef dutch-mamma het volgende:
Vervang die half melk half water eens door een blikkie kokosmelk... *kwijl*
Knoflook en gember, natuurlijk!!! Hoe kon ik die vergeten!!!
En pdc bij de Aldi?!? ik zal eens kijken, vroeger was het bij Dirkson...
kambing is geit.quote:
ik zal vanavond wel ff posten ergens...quote:Op woensdag 15 juni 2005 01:59 schreef Hilzillah het volgende:
RECEPT!! Wil ik proberen!
Citroengras (sereh)?quote:Op woensdag 15 juni 2005 09:49 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Limoenblad doet ook wonderen! Echt een aanrader is de sate. Bij mij gaat er altijd de goedkoopste pindakaas in en een mengsel van limoenblad, gember, uitje, kokosmelk, paar pepers, wat [lange stengels waarvan ik de naam nu vergeten ben, aaarggg] en malen maar. Het mengsel even aanzetten in de olie en dan blussen met kokosmelk. Hierin de pindakaas gooien en op dikte brengen. Daarna met ketjap op smaak brengen. Voor de niet hete eters nog wat zoete chilisaus erbij, voor de hete eters sambal....
*kwijl*quote:Op woensdag 15 juni 2005 09:49 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Limoenblad doet ook wonderen! Echt een aanrader is de sate. Bij mij gaat er altijd de goedkoopste pindakaas in en een mengsel van limoenblad, gember, uitje, kokosmelk, paar pepers, wat [lange stengels waarvan ik de naam nu vergeten ben, aaarggg] en malen maar. Het mengsel even aanzetten in de olie en dan blussen met kokosmelk. Hierin de pindakaas gooien en op dikte brengen. Daarna met ketjap op smaak brengen. Voor de niet hete eters nog wat zoete chilisaus erbij, voor de hete eters sambal....
Dank je! En het magische woord was inderdaad sereh. Wat ik ook wel eens doe is het mengsel maken en dan in blokjes invriezen. Kan ik heel snel een sate saus maken met wat pindakaas, kokosmelk en een blok 'boemboe'...quote:Op woensdag 15 juni 2005 11:23 schreef dutch-mamma het volgende:
[..]
*kwijl*
Zo maak je stoeptegel nog lekker...!
Die stengels is volgens mij sereh.
Ik wou a.s. weekend bbq-en, en daar hoort satésaus bij, ik heb weer heel wat dingen om uit te proberen!
Ik zal binnenkort eens kijken of de Marokkaanse slager hier ook geitenvlees verkoopt. Heb ooit op één of andere pasar malam wel eens saté kambing gehad en dat was niet vies...!
lol dankje Shark Bait, wie weet hoe lekker een keit kan zijnquote:Op woensdag 15 juni 2005 09:55 schreef Shark.Bait het volgende:
kambing is geit.
gambing is een keit.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |