quote:Op zaterdag 26 september 2026 14:57 schreef golfer het volgende:
Vanavond maak ik spaghetti met een door B. zelfgemaakte pestosaus en daarbij een varkenshaas die eerst in de sous vide is gegaard en daarna in de pan nog even wordt gekaramelliseerd en een kropsla-melange met een frisse vinaigrette.![]()
SPOILER: Authentieke ragu BologneseOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 0% gewijzigd door nelaeryn op 26-09-2026 19:30:24 ]"Common sense is not so common" --Voltaire
Altijd goed, zo'n rijsttafelquote:Op zaterdag 26 september 2026 19:29 schreef nelaeryn het volgende:
Gisteren uit eten geweest trouwens, voor de liefhebbers is hier de review.
In het klassieke Bolognese recept zit ook pancetta. Bij jou dus niet?quote:Op zaterdag 26 september 2026 19:22 schreef nelaeryn het volgende:
Vandaag Tagliatelle Bolognese gemaakt (dit is een authentiek ragu Bolognese recept van een 2 sterren chef uit Bologna.)
Ingrediënten (8 personen)
* 1 ui
* 2 stronken bleekselderij
* 2 wortels
* 200 ml rode wijn (wit mag ook)
* 75 gr tomatenpuree
* 400 gr hele (San Marzano) tomaten uit blik
* 700 ml passata
* 100 ml volle melk
* 500 gr half om half gehakt (kalfs/varken)
* Olijfolie
* Zout & peper
* Vers geraspte parmazaan of pecorino
In autentieke Bolognese hoort dus helemaal geen spek. Geen idee wie die 'Marianne Snel' is ook.quote:Op zaterdag 26 september 2026 20:18 schreef golfer het volgende:
In het klassieke Bolognese recept zit ook pancetta. Bij jou dus niet?
quote:Ik ben Marianne – receptontwikkelaar, foodfotograaf, maker van eten dat er goed uitziet maar ook écht goed smaakt.
Ziet er heerlijk uit. Dan zit ik er redelijk dichtbij met mijn bolognese saus alleen doe ik er nog wat oregano door en minder passata en maak hem met rundergehakt. Laat het ook een uurtje opstaan ipv van 5. Toevallig heb ik dit op maandag weer op het programma staan.quote:Op zaterdag 26 september 2026 20:34 schreef nelaeryn het volgende:
[..]
In autentieke Bolognese hoort dus helemaal geen spek. Geen idee wie die 'Marianne Snel' is ook.
[..]
Deze Italiaan is ook authentiek en gebruikt wel degelijk pancetta.quote:Op zaterdag 26 september 2026 20:34 schreef nelaeryn het volgende:
[..]
In autentieke Bolognese hoort dus helemaal geen spek. Geen idee wie die 'Marianne Snel' is ook.
[..]
Vind het wel grappig dat mensen die ik hier nog nooit heb zien getuigen van diepgaande culinaire kennis zo uitgesproken meningen zie postenquote:Op zaterdag 26 september 2026 20:34 schreef nelaeryn het volgende:
[..]
[..]
Heb je de ingrediënten wel verder bekeken? Klopt geen reet van. De verhoudingen kloppen niet. Er hoort ook geen bouillon in. Alleen peper en zout. Maar goed. Ik heb het ook wel eens met pancetta gemaakt, en tja, het kan, alleen voegt het niets toe (qua smaak). Maar dan moet je dus wel kalfsgehakt gebruiken en varkensgehakt (50/50). Dus even langs bij de slager, want kalf verkopen ze niet bij de super.quote:Op zaterdag 26 september 2026 21:24 schreef golfer het volgende:
Deze Italiaan is ook authen tiek en gebruikt wel degelijk pancetta.
Grappig dat jij het beter weet dan de ACCADEMIA ITALIANA DELLA CUCINAquote:Op zaterdag 26 september 2026 22:13 schreef nelaeryn het volgende:
[..]
Heb je de ingrediënten wel verder bekeken? Klopt geen reet van. De verhoudingen kloppen niet. Er hoort ook geen bouillon in. Alleen peper en zout. Maar goed. Ik heb het ook wel eens met pancetta gemaakt, en tja, het kan, alleen voegt het niets toe (qua smaak). Maar dan moet je dus wel kalfsgehakt gebruiken en varkensgehakt (50/50). Dus even langs bij de slager, want kalf verkopen ze niet bij de super.
De kunst van de Italiaanse keuken is juist om met zo weinig ingrediënten er iets goeds te maken...
Grappig dat je het opneemt voor iemand die claimt hoe het „hoort“ met een onderbouwing die juist dat tegenspreekt.quote:Op zaterdag 26 september 2026 23:45 schreef NoCigar het volgende:
Net alsof het een in steen gehouwen recept is. Doordat het zo expliciet is vastgelegd door die Accademia is het nu min of meer wel versteend terwijl het juist een levendig, dynamisch gerecht is.
Niet zo eeuwenoud als geclaimd ('ons recept is zonder tomaat, want van voor Columbus') , maar desondanks met heel veel individuele varianten.
En je ziet waar het toe leidt: op duizend kilometer van Italië hopeloos pedant gezeur over dit ingredient wel, en dat ingredient niet, alsof iedereen een of andere pathetische Italiaan geïnternaliseerd heeft die zijn identiteit ontleend aan recepten uit de buurt waar ie toevallig geboren is.
(oregano erbij slaat natuurlijk nergens op)
'Grappig dat je niet wat beter leest' en begrijpt dat ik het voor niemand opneem, alleen me wat uitspreek tegen al die mensen die zogenaamd weten hoe het hoort bij een heel dynamisch recept dat versteent is door codificatie. Heb jij ook last van je geïnternaliseerde Italiaan? Schreeuwt die in je oor: 'la carbonara non vuole la panna, cazzo'quote:Op zondag 27 september 2026 00:10 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Grappig dat je het opneemt voor iemand die claimt hoe het „hoort“ met een onderbouwing die juist dat tegenspreekt.
En wat maakt het ook uit... als je het maar lekker vindt toch? Begrijp dit soort dingen nooitquote:Op zondag 27 september 2026 12:15 schreef Molo het volgende:
Al dat gekanker op dè Italiaanse receptuur ook altijd, tranentrekkend gewoon![]()
Tomaten komen oorspronkelijk niet eens uit Italië en wat boeit het ook allemaal man
Hier boterham met boter en pindakaas met stukjes, lekker man
Prima maaltje met dit weer!quote:Op zondag 27 september 2026 17:16 schreef ChildoftheStars het volgende:
Vga met ei als v en paprika als g en gebakken aardappels als a
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Daarna doorgereden naar onze pas ontdekte shoarmaboer in Breda alwaar ik een fantastische Turkse pizza met shoarmavlees en extra groentjes heb verorberd, omnomnom
Plus baklava gekocht, die neem ik nu, met gemberthee![]()
Smaakte naar kartonquote:Op zondag 27 september 2026 18:38 schreef Molo het volgende:
[..]
Prima maaltje met dit weer!
Hier kant en klare dandan noodles, is alleen met tofugehakt ipv rundergehakt, had niet goed opgelet bij bestellen. Meh
Neem straks wel een lekker toetje
quote:Op zondag 27 september 2026 19:55 schreef Kanaroe het volgende:
Middagje gewandeld in de Beekse Bergen, heerlijk! Wel iets te druk voor ons, maar afijn wij hebben een abbo dus maakt niet uitNaam en adres graagSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Daarna doorgereden naar onze pas ontdekte shoarmaboer in Breda alwaar ik een fantastische Turkse pizza met shoarmavlees en extra groentjes heb verorberd, omnomnom
Plus baklava gekocht, die neem ik nu, met gemberthee
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
Zonde (neem aan de tofu), dan dan zelf is heel smaakvol met alle chiliquote:Op zondag 27 september 2026 20:28 schreef Molo het volgende:
[..]
Smaakte naar karton![]()
Zelfs met extra chili-olie en sesamzaadjes niet op te pimpen.
Heb maar hamburgervlees en brioche uit de vriezer gehaald en burgertje geflipt
quote:Op zondag 27 september 2026 19:55 schreef Kanaroe het volgende:
Middagje gewandeld in de Beekse Bergen, heerlijk! Wel iets te druk voor ons, maar afijn wij hebben een abbo dus maakt niet uitLeuke dag met lekkere afsluitersSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Daarna doorgereden naar onze pas ontdekte shoarmaboer in Breda alwaar ik een fantastische Turkse pizza met shoarmavlees en extra groentjes heb verorberd, omnomnom
Plus baklava gekocht, die neem ik nu, met gemberthee
Nu speculaasthee, straks zoute crackers met dip.Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
Stoof!quote:
Dönerland Brabantplein, Bredaquote:
Gewone, zeg maar.quote:Op zondag 27 september 2026 21:12 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Stoof!
Gewone of zuurvlees?
Ziet er top uit man.
Oh die croques zien er goed uit zeg!quote:Op maandag 28 september 2026 14:52 schreef Blues het volgende:
Lunch in Amsterdam bij Café Luxembourg.
[ link | afbeelding ]
Croque-monsieur en een jupiler
Ik heb nog nooit zo'n lekkere gegeten!quote:Op maandag 28 september 2026 15:34 schreef Molo het volgende:
[..]
Oh die croques zien er goed uit zeg!
En lekker bier ipv dat Amsterdamse spul uit de Dixie
quote:Perfect gebakken brood met gesmolten Gruyère, beenham,
bechamelsaus.
Wat enorm gezond joh, lekker hoorquote:Op maandag 28 september 2026 17:46 schreef ChildoftheStars het volgende:
Hier een simpel doch lekker maaltje: Halve courgette, paprika en een ui. Paar tenen knoflook, vega nuggets en de couscous niet aangeraakt. Die eet ik morgen wel ergens bij. Ogen groter dan de maag en zoWas weer erg lekker iig
[ afbeelding ]
Niet specifiek enorm gezond tochquote:Op maandag 28 september 2026 18:47 schreef Molo het volgende:
[..]
Wat enorm gezond joh, lekker hoor
Hier biefstuk en erbij conchiglie pasta met tomatenroomsaus, parmezaan en kikkererwten
Die witlofcombinatie schrijf ik opquote:Op maandag 28 september 2026 18:58 schreef Kanaroe het volgende:
[ link | afbeelding ]
Gekarameliseerde witlof met peer, spek en geitenkaas
Pompoen-aardappel-puree met gebakken uitjes en salie
Ja, eerst de witlof in de pan (op de snijkant, in roomboter), omdraaien en wat honing of bruine suiker en tijm erover, dan de peerpartjes mee bakken tot ze ook bruin en zacht zijn. En alles af en toe bewegen of omdraaienquote:Op maandag 28 september 2026 19:01 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Die witlofcombinatie schrijf ik op
Verwarm je die peer ook?
Baas boven baasquote:Op maandag 28 september 2026 18:58 schreef Kanaroe het volgende:
[ link | afbeelding ]
Dit is voor mij precies de goede omschrijving hoor! Ik schrijf dit op. Alleen zonder vlees danquote:Op maandag 28 september 2026 19:05 schreef Kanaroe het volgende:
[..]
Ja, eerst de witlof in de pan (op de snijkant, in roomboter), omdraaien en wat honing of bruine suiker en tijm erover, dan de peerpartjes mee bakken tot ze ook bruin en zacht zijn. En alles af en toe bewegen of omdraaien
Ik kook en bak op gevoel dus helemaal precies kan ik het niet uitleggen
Goeie combi
Stoofvlees???quote:Op maandag 28 september 2026 19:06 schreef marc0871 het volgende:
Nog wat stoof over.
Gegeten met een paar mienestjes.
Grandioos! Echt grandioos!quote:Op maandag 28 september 2026 18:58 schreef Kanaroe het volgende:
[ link | afbeelding ]
Dank je. Zag een aanbieding voorbij komen maar gaan we dus niet doen.quote:Op maandag 28 september 2026 13:14 schreef Molo het volgende:
Ik wilde porridge oats voor lunch, want lekker en prima gezond.
Nieuw merk voor mij geprobeerd, in de smaak cinnamon bun
[ afbeelding ]
Ik vind het oprecht knap om warm zachtboard met kaneel te produceren voor die prijs![]()
En ik hou echt van havermout dus dat is het probleem niet
Hoepla in de kieperton
Net een bak wontons met noodles in kippenbouillon gemaakt ter compensatie. Die stellen nooit teleur
Kan (weer) zo in een kookmagazinequote:Op maandag 28 september 2026 18:58 schreef Kanaroe het volgende:
[ link | afbeelding ]
Nou nouquote:
Oeh, dankjequote:Op maandag 28 september 2026 19:39 schreef FutureFairytale het volgende:
[..]
Kan (weer) zo in een kookmagazine
Nou, dank je welquote:Op maandag 28 september 2026 19:28 schreef blomke het volgende:
[..]
Grandioos! Echt grandioos!
KAn je met uitleggen welke peersoort en welke (peer) voorbereiding
Oe!quote:Op maandag 28 september 2026 18:58 schreef Kanaroe het volgende:
[ link | afbeelding ]
Ge-wel-dig! Ik ga het zeker proberenquote:Op maandag 28 september 2026 20:11 schreef Kanaroe het volgende:
[..]
Nou, dank je wel![]()
Het waren 2 Doyenne du comice-peren. In partjes, geschild en gewoon in de pan bij de witlof (zie mijn eerdere antwoord aan ChildoftheStars)
Plakken spek eerst krokant gebakken, af laten koelen en in reepjes geknipt
Leuk! Wel fotootje posten danquote:Op maandag 28 september 2026 20:19 schreef blomke het volgende:
[..]
Ge-wel-dig! Ik ga het zeker proberen
Soep kookboekje op de kop getikt op het werk, daar staan ook lekkere soepen inquote:Op dinsdag 29 september 2026 08:25 schreef Molo het volgende:
Saoto is lang geleden, dat moet ik echt weer eens fixen hier
Vanavond wil ik nasi koening en gado gado met gefrituurde tofu van de Tofumeisjes met pindasaus maken.
Nu heerlijk flat whites klappen, op naar een goeie dag
Ja maar het valt helaas erg tegen er zit veelsteveel komijn in, kreeg de helft op maar toen begon het me echt tegen te staan. 9,40 weggegooidquote:Op dinsdag 29 september 2026 18:34 schreef Kanaroe het volgende:
[..]
Ziet er heerlijk uitIs dat dan kant-en-klaar van de Ekoplaza?
Zonde zeg! Juist van zo'n 'dure' winkel verwacht je toch wel watquote:Op dinsdag 29 september 2026 18:39 schreef Karzai het volgende:
[..]
Ja maar het valt helaas erg tegen er zit veelsteveel komijn in, kreeg de helft op maar toen begon het me echt tegen te staan. 9,40 weggegooid
Ja, dit is wel misser van ze, zal het even doorgeven dat het niet te eten is zo.quote:Op dinsdag 29 september 2026 18:39 schreef Kanaroe het volgende:
[..]
Zonde zeg! Juist van zo'n 'dure' winkel verwacht je toch wel wat
quote:Op dinsdag 29 september 2026 14:07 schreef golfer het volgende:
Vanavond maak ik tagliatelle met de traditionele authentieke ragu Bolognese die nu al staat te pruttelen. Daarbij maak ik ook nog geroosterde prei.![]()
Wow wat een feestmaal!quote:Op dinsdag 29 september 2026 18:38 schreef Kanaroe het volgende:
[ link | afbeelding ]
Hier koude visschotel, met geroosterd tijgerbrood en verschillende rauwe groenten
Alles is op
Dat ziet er goddelijk uit zegquote:Op dinsdag 29 september 2026 18:38 schreef Kanaroe het volgende:
[ link | afbeelding ]
Hier koude visschotel, met geroosterd tijgerbrood en verschillende rauwe groenten
Alles is op
Dit ziet er gewoon professioneel uit.quote:Op dinsdag 29 september 2026 18:38 schreef Kanaroe het volgende:
[ link | afbeelding ]
Alles is op
Goed verzoek van je dochterquote:Op dinsdag 29 september 2026 20:39 schreef Molo het volgende:
Plan veranderde hier, het werd tteokbokki met groenten op verzoek van dochter, met Koreaanse kip erbij
Jammer he hoe duur voor zo'n klein bakje.quote:Op dinsdag 29 september 2026 18:54 schreef Kanaroe het volgende:
Thanks mensen, dit eten wij met enige regelmaat als het warm weer is.
Heel eenvoudig eigenlijk, maar het oog wil ook wat![]()
(De hollandse garnalen zijn helaas erg duur, maar wel zo lekker)
Ik ga eens een keer kijken, zit hier vlakbij. Ik hou van komijn en het ziet er goed uitquote:Op dinsdag 29 september 2026 18:39 schreef Karzai het volgende:
[..]
Ja maar het valt helaas erg tegen er zit veelsteveel komijn in, kreeg de helft op maar toen begon het me echt tegen te staan. 9,40 weggegooid
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |