Zo heeft het weinig zin om de discussie nog aan te gaan. Goed bezig.quote:Op vrijdag 4 september 2026 10:31 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Zij is niet veranderd. Dat maakt niet uit. Maar het is niet in het voordeel van de partij om deze apparatus wederom naar voren te schuiven.
Maar blijkbaar is dit iets dat de oude PvdA heeft gekregen als tegemoetkoming in het tolereren van de pro pallie wappies.
Klinkt als het verhaal van Henri Bontenbal.quote:Op vrijdag 4 september 2026 10:23 schreef Perrin het volgende:
[..]
Nee, zo zwart-wit zie ik het zeker niet. En ik ben ook geen Jacob Rees-Mogg in vermomming.![]()
Ik denk alleen dat we onze problemen niet oplossen door er steeds meer geld, beleid en goede bedoelingen tegenaan te smijten.
De komende tien jaar zou ik vooral de basis weer op orde willen krijgen: economische groei, veel meer woningen, betrouwbare en betaalbare energie, een houdbare verzorgingsstaat, beter gecontroleerde migratie en serieus investeren in defensie en infrastructuur.
Vergrijzing, schaarse ruimte, tegenvallende productiviteit en een onzekerder wordende wereld dwingen ons keuzes te maken. En dat betekent onvermijdelijk dat niet alles tegelijk kan.
De zorg en verzorgingsstaat kunnen niet onbeperkt blijven groeien. Migratie moet passen bij wat een samenleving daadwerkelijk kan dragen. En de middenklasse en het bedrijfsleven moeten voldoende ruimte houden om te werken, sparen, ondernemen en investeren. Ook klimaat en defensie zijn belangrijke doelen, maar ze hebben wel een prijs en dezelfde euro kun je maar één keer uitgeven.
Voor mij is dat uiteindelijk minder een ideologisch verhaal dan een kwestie van eerlijkheid tegenover elkaar. We moeten weer onderscheid durven maken tussen wat wenselijk, haalbaar en betaalbaar is.
Ik zou graag een overheid zien die wat minder belooft, maar meer waarmaakt; die minder probeert te micromanagen, maar wel zorgt voor veiligheid, infrastructuur en ruimte om te bouwen. En een samenleving die niet alleen nadenkt over hoe we welvaart verdelen, maar ook over hoe we haar blijven creëren.
Dat klinkt misschien minder aantrekkelijk dan de belofte dat alles tegelijk kan. Maar juist in een tijd waarin de marges kleiner worden, lijkt het me een behoorlijk ambitieuze vorm van realisme.
Het is natuurlijk wel wat het is, zij het wat uitgesproken.quote:Op vrijdag 4 september 2026 10:36 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Zo heeft het weinig zin om de discussie nog aan te gaan. Goed bezig.
Die zitten prima in de Tweede Kamer. Daarnaast mag je de persoonlijke steekjes achterwege laten, je kan prima zonder.quote:Op vrijdag 4 september 2026 10:40 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Het is natuurlijk wel wat het is, zij het wat uitgesproken.
Hamer is echt geen sterk debater. De Hoop, Westerveld, en als het toch oude apparatsjiek moet zijn dan zou ik eerder denken aan Bos of Dijsselbloem.
Het ligt er lagendik bovenop dat het een vreemd compromis is. Dit ziet er niet uit als merit based hiring.
Maar dat had jij ook wel door, alleen kun je dat concept niet zo snel herkennen en beschrijven. Dat doe ik wel voor je.
Er zit zeker veel overlap. Bontenbal legt alleen wat meer nadruk op solidariteit, gezinnen en het sociale vangnet. Daar kan ik me overigens goed in vinden.quote:Op vrijdag 4 september 2026 10:40 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Klinkt als het verhaal van Henri Bontenbal.
Eens. Ik zou daarom ook liever een beleid zien waarin wij ons minder bemoeien met oorlog en de asielmigratie beperken en ons wat meer richten op onze eigen demografische problemen en de banden met met landen die energie en grondstoffen produceren zouden herstellen.quote:Op vrijdag 4 september 2026 10:56 schreef Perrin het volgende:
[..]
Er zit zeker veel overlap. Bontenbal legt alleen wat meer nadruk op solidariteit, gezinnen en het sociale vangnet. Daar kan ik me overigens goed in vinden.
Ik ben alleen wat minder optimistisch over hoeveel we ons tegelijk kunnen veroorloven en waar uiteindelijk die grenzen liggen.
Wie zijn de audentes dan?quote:Op vrijdag 4 september 2026 10:34 schreef Perrin het volgende:
Audentes fortuna iuvat was wel een aardige TT geweest.
Serpens, serpens! Cornelia clamat.quote:Op vrijdag 4 september 2026 12:16 schreef phpmystyle het volgende:
Had ik ook maar gymnasium gedaan vroeger, dan had ik begrepen waar deze weledelgestrenge heren het over hadden gehad.
Ik denk dus ik besta!quote:Op vrijdag 4 september 2026 12:17 schreef nostra het volgende:
[..]
Serpens, serpens! Cornelia clamat.
Na ieder incident is de reflex hetzelfde: meer toezicht. Het levert weer een extra regel, loket of toezichthouder op. Alleen blijkt meer toezicht helaas niet automatisch meer grip op te leveren.quote:Op vrijdag 4 september 2026 12:18 schreef nostra het volgende:
[ afbeelding ]
'Personeelsbestand toezichthouders groeit met 60% in vijftien jaar tijd' https://fd.nl/politiek/16(...)utm_term=app-android
De Kamer als het goed is.quote:Op vrijdag 4 september 2026 12:23 schreef Perrin het volgende:
[..]
Na ieder incident is de reflex hetzelfde: meer toezicht. Het levert weer een extra regel, loket of toezichthouder op. Alleen blijkt meer toezicht helaas niet automatisch meer grip op te leveren.
De Algemene Rekenkamer ziet nog steeds versnipperde verantwoordelijkheden, gebrekkige informatie en weinig zicht op wat al dat toezicht daadwerkelijk oplevert. En zo groeit vooral de bureaucratie.
Quis custodiet ipsos custodes?
Marcus et Cornelia in horto ambulantquote:Op vrijdag 4 september 2026 12:17 schreef nostra het volgende:
[..]
Serpens, serpens! Cornelia clamat.
Ja, je optimisme is in je berichten inderdaad niet al te overdadig aanwezigquote:Op vrijdag 4 september 2026 10:56 schreef Perrin het volgende:
[..]
Er zit zeker veel overlap. Bontenbal legt alleen wat meer nadruk op solidariteit, gezinnen en het sociale vangnet. Daar kan ik me overigens goed in vinden.
Ik ben alleen wat minder optimistisch over hoeveel we ons tegelijk kunnen veroorloven en waar uiteindelijk die grenzen liggen.
In de Eerste Kamer wordt niet zo getruct gedebatteerd en Mariette Hamer is 8 jaar voorzitter van de SER geweest, een prima keuze aldus.quote:Op vrijdag 4 september 2026 10:40 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Het is natuurlijk wel wat het is, zij het wat uitgesproken.
Hamer is echt geen sterk debater. De Hoop, Westerveld, en als het toch oude apparatsjiek moet zijn dan zou ik eerder denken aan Bos of Dijsselbloem.
Het ligt er lagendik bovenop dat het een vreemd compromis is. Dit ziet er niet uit als merit based hiring.
Maar dat had jij ook wel door, alleen kun je dat concept niet zo snel herkennen en beschrijven. Dat doe ik wel voor je.
Deze is veel geschikter:quote:
Er gaan wel debatten vooraf aan de verkiezingen.quote:Op vrijdag 4 september 2026 13:14 schreef -XOR- het volgende:
[..]
In de Eerste Kamer wordt niet zo getruct gedebatteerd en Mariette Hamer is 8 jaar voorzitter van de SER geweest, een prima keuze aldus.
Culpa inopi, meritum diviti, fortuna triumphat.quote:Op vrijdag 4 september 2026 13:27 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Deze is veel geschikter:
Fortuna pauperes sua culpa deserit.
Mwah de belangrijkste verkiezingsdebatten worden door de partijleiders/ fractievoorzitters van de tweede kamer gevoerd.quote:Op vrijdag 4 september 2026 13:31 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Er gaan wel debatten vooraf aan de verkiezingen.
Ik twijfel ook niet aan haar kundigheid, ik denk oprecht dat ze een uitstekend bureaucraat is en goed past binnen het partij-apparaat.
Inderdaad. Als er al substantiële belangstelling voor is….quote:Op vrijdag 4 september 2026 13:45 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Mwah de belangrijkste verkiezingsdebatten worden door de partijleiders/ fractievoorzitters van de tweede kamer gevoerd.
Helaas. Omdat het dan vooral soundbites scoren is of TikTok-filmpjes in plaats van serieuze oplossingen.quote:Op vrijdag 4 september 2026 13:45 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Mwah de belangrijkste verkiezingsdebatten worden door de partijleiders/ fractievoorzitters van de tweede kamer gevoerd.
Het lastige is ook dat het primair om de provincies en waterschappen gaat volgend jaar maart. Die boeien echt niemand….quote:Op vrijdag 4 september 2026 14:08 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Helaas. Omdat het dan vooral soundbites scoren is of TikTok-filmpjes in plaats van serieuze oplossingen.
De Eerste Kamer is meer en meer een verlengstuk van de Tweede Kamer geworden en technisch gezien zijn het natuurlijk Provinciale Statenverkiezingen, dus het is niet zo dat mensen überhaupt op een fractievoorzitter kunnen stemmen.quote:Op vrijdag 4 september 2026 14:08 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Helaas. Omdat het dan vooral soundbites scoren is of TikTok-filmpjes in plaats van serieuze oplossingen.
De Kamer vindt het al jaren prima wanneer er door regeringsleden tegen de Kamer gelogen wordt. De coalitie verdedigt het toch wel. Dan hoeven ze ook niet te komen huilen over het al dan niet uit kunnen voeren van hun controlerende functie.quote:
Ooit hadden we een motie van wantrouwen ervoor.quote:Op vrijdag 4 september 2026 14:36 schreef probeer het volgende:
[..]
De Kamer vindt het al jaren prima wanneer er door regeringsleden tegen de Kamer gelogen wordt. De coalitie verdedigt het toch wel. Dan hoeven ze ook niet te komen huilen over het al dan niet uit kunnen voeren van hun controlerende functie.
Er is in de Tweede Kamer nog nooit een Motie van Wantrouwen aangenomen.quote:Op vrijdag 4 september 2026 14:40 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Ooit hadden we een motie van wantrouwen ervoor.
In de VS durven ze tenminste de president door het huis te impeachen. Helaas heb je daar een 2/3de meerderheid voor nodig in de senaat
"Denique mores humani aut labor durus parum valent, nam fortuna caeca eventum decernit et ultimum triumphum agit. Vita igitur vana est."quote:Op vrijdag 4 september 2026 13:36 schreef Perrin het volgende:
Culpa inopi, meritum diviti, fortuna triumphat.
Colijn V.quote:Op vrijdag 4 september 2026 14:47 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Er is in de Tweede Kamer nog nooit een Motie van Wantrouwen aangenomen.
Speelden op korte termijn ook wel urgentere zaken.quote:
Nou ja, de fracties in de Tweede Kamer hebben gewoon de leiding genomen over de fracties in de Eerste. De facto bestaat de Eerste Kamer niet meer, je kunt er net zo goed robots neerzetten die altijd met de partij mee stemmen.quote:Op vrijdag 4 september 2026 14:18 schreef -XOR- het volgende:
[..]
De Eerste Kamer is meer en meer een verlengstuk van de Tweede Kamer geworden
Wie zit er uberhaupt in de Eerste Kamer?quote:Op vrijdag 4 september 2026 16:32 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Nou ja, de fracties in de Tweede Kamer hebben gewoon de leiding genomen over de fracties in de Eerste. De facto bestaat de Eerste Kamer niet meer, je kunt er net zo goed robots neerzetten die altijd met de partij mee stemmen.
Gelul.quote:Op vrijdag 4 september 2026 16:32 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Nou ja, de fracties in de Tweede Kamer hebben gewoon de leiding genomen over de fracties in de Eerste. De facto bestaat de Eerste Kamer niet meer, je kunt er net zo goed robots neerzetten die altijd met de partij mee stemmen.
Nee. Hij heeft volkomen gelijk. Wat mij betreft werkt democratie niet, niks wordt opgelost. En kom niet met dat gelul aan dat een PRO-kabinet het wel gaat oplossen.quote:
Alleen krankzinnige politici zijn voor vermogensAANWASbelasting. VVD heeft dus weer groot gelijk.quote:Op vrijdag 4 september 2026 17:17 schreef nostra het volgende:
https://nos.nl/artikel/26(...)winstbelasting-box-3
Op zich wel grappig dit. De rechter heeft al 5 jaar geleden besloten dat de huidige opzet illegaal is, maar nu is er bij heel veel partijen geen haast. Het feit dat de overheid illegaal belasting int van mensen schijnt geen probleem te zijn voor dezelfde partijen die moord en brand schreeuwen over stikstof.quote:Op vrijdag 4 september 2026 17:17 schreef nostra het volgende:
https://nos.nl/artikel/26(...)winstbelasting-box-3
Ja, maak er gewoon een eenvoudige vermogensbelasting van.quote:Op vrijdag 4 september 2026 18:05 schreef Kickinalfa het volgende:
En daar komt bij dat niemand gelukkig wordt van de aanwas belasting en dat het altijd als een tussenstation werd gezien.
Het lijkt me altijd een win win als er een onwenselijk tussenstation wordt overgeslagen.
Ja in zoverre is het nu "tijdelijke" systeem van het echte rendement doorgeven best vol te houden.quote:Op vrijdag 4 september 2026 18:09 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ja, maak er gewoon een eenvoudige vermogensbelasting van.
Dat laatste lijkt me veruit het eenvoudigste.quote:Op vrijdag 4 september 2026 18:11 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ja in zoverre is het nu "tijdelijke" systeem van het echte rendement doorgeven best vol te houden.
Of maak er iets simpels van obv totaal vermogen * x percentage.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |