Ik zou eerst werken aan je relatie en je communicatie dan, voordat je aan kinderen begint. Het kan geen kwaad om eens samen naar een therapeut te gaan en helder uit te spreken wat je van elkaar verwacht en wat je mist. Hoeft niet met een therapeut per se hoor - je kunt het natuurlijk ook samen uitspreken als je er van overtuigd bent dat jullie beiden eerlijk en transparant en niet aanvallend kunnen zijn.quote:Op vrijdag 4 september 2026 17:28 schreef TheInnocent het volgende:
[..]
Wow, dit vind ik een geweldige post. Dankjewel.![]()
Het is een onderwerp dat ik vermijd (omdat ik niet nog meer druk wil voelen) en mijn man ook, want hij weet hoe ik er in sta en benoemt dat ook (“wil geen kinderen”). Af en toe wordt er wat benoemd en ergens op gereageerd aan de hand van situaties om ons heen. Een vriend van hem heeft bijvoorbeeld een afspraak met zijn vrouw, waarbij de afspraak is dat wie als eerste de zaterdag claimt dat die dag van hem/haar is en toevallig heeft de vriend iedere zaterdag een leuke dag en zit zij met de baby thuis. Mijn man vond dat bijv. een goede deal en ik absoluut niet, een goede deal is dat je de zorgtaken en vrije tijd eerlijk verdeelt. Mijn man bekijkt veel zaken vanuit het traditionele mannelijke perspectief, niet vanuit het perspectief van de (werkende) moeder. Dat vind ik soms zorgelijk en beangstigend als ik aan mezelf denk in zo’n fragiele situatie. We communiceren op dit vlak indirect en misschien ook omdat we het zelf ook niet helemaal weten. Mijn man kan verder zeer slecht tegen kritiek en kan iets snel als kritiek opvatten, wat ik ook liever vermijd en de sfeer goed houd. Communicatie is sowieso iets waar we allebei aan moeten werken.
Daarbij zijn kinderen ook geen garantie tegen eenzaamheid. Voor hetzelfde geld emigreren ze als ze volwassen zijn, of raak je in een vechtscheiding waarbij de kinderen verliest, gaan ze dood door een nare ziekte of ongeluk, etc, etc.quote:Op vrijdag 4 september 2026 17:59 schreef Lienekien het volgende:
Dat klinkt niet als een kinderwens, dat klinkt als bang zijn om eenzaam oud te worden.
Arrogant? Het leven in zijn diversiteit is uniek. Het is helemaal geen slechte reden. Beter nog, het is DE reden voor de hele flora en fauna om te overleven, de reden waarom jij hier überhaupt rondloopt, de reden waarom je de drang voelt om je voort te planten en kinderen te willen. Het is pas arrogant om het belang daarvan te ontkennen.quote:Op vrijdag 4 september 2026 18:22 schreef aquawoman het volgende:
[..]
En dan? Ik vind dat gelul van je genenpoel doorzetten zo arrogant - alsof jouw genen zo geweldig en bijzonder zijn. Het lijkt me ook een slechte reden om een kind op aarde te zetten.
Het leven is nou eenmaal ambigu. Verlangen is nooit iets zuivers. Het zijn instincten, verwachtingen, angsten, etc. Dat een kinderwens ook iets te maken heeft met niet eenzaam willen eindigen, betekend natuurlijk niet dat het daarom geen wens is. Vriendschappen veranderen ook naarmate je ouder wordt. Het zal nooit zo zijn als toen je vrienden had tijdens je puberteit. Vrienden hebben straks kinderen, die gaan jou minder zien, etc.quote:Op vrijdag 4 september 2026 17:59 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dat klinkt niet als een kinderwens, dat klinkt als bang zijn om eenzaam oud te worden.
Dat is uiteraard maar net hoeveel waarde je aan uniciteit hecht. Als je daar meer waarde aan hecht dan alle ellende die bij het leven komt kijken, ja, dan heb je vanuit jouw perspectief een punt. Even een minimaal plukje leed ter inspiratie, +/- 400.000 kinderen krijgen kanker, jaarlijks. Ik vermoed dat die niet zoveel waarde hechten aan het feit dat ze meegewerkt hebben aan het zogenaamde belang van het al dan niet doorgeven van genetisch materiaal op basis van willekeurige mutaties en natuurlijke selectie teneinde het o zo unieke leven in stand te houden. De natuur is volstrekt onverschillig, het is wat mij betreft dus niet vreemd om ook volstrekt onverschillig tegenover diezelfde natuur te staan.quote:Op vrijdag 4 september 2026 18:38 schreef Cockwhale het volgende:
Arrogant? Het leven in zijn diversiteit is uniek. Het is helemaal geen slechte reden. Beter nog, het is DE reden voor de hele flora en fauna om te overleven, de reden waarom jij hier überhaupt rondloopt, de reden waarom je de drang voelt om je voort te planten en kinderen te willen. Het is pas arrogant om het belang daarvan te ontkennen.
Dat is het sowieso, wat je van egoïsme vindt moet je uiteraard zelf weten.quote:Wat is volgens jou dan wel een goede reden om kinderen te krijgen? Want wat je ook noemt, volgens mij kun je daar ook met gemak op elke reden het stempeltje 'egoïstisch' drukken.
Evolutie is een heel langdurig en krachtig proces van verspilling, trial en error; wat overblijft is wat het is.quote:Op vrijdag 4 september 2026 18:38 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Arrogant? Het leven in zijn diversiteit is uniek. Het is helemaal geen slechte reden. Beter nog, het is DE reden voor de hele flora en fauna om te overleven, de reden waarom jij hier überhaupt rondloopt, de reden waarom je de drang voelt om je voort te planten en kinderen te willen. Het is pas arrogant om het belang daarvan te ontkennen.
Wat is volgens jou dan wel een goede reden om kinderen te krijgen? Want wat je ook noemt, volgens mij kun je daar ook met gemak op elke reden het stempeltje 'egoïstisch' drukken.
Het leven is - voor in ieder geval een deel - lijden, dat is onmiskenbaar en staat los van onze biologische drift om voort te planten. Als het lijden een reden is om geen kinderen te nemen, so be it, maar dat is hier niet ter sprake gekomen.quote:Op vrijdag 4 september 2026 19:23 schreef highender het volgende:
[..]
Dat is uiteraard maar net hoeveel waarde je aan uniciteit hecht. Als je daar meer waarde aan hecht dan alle ellende die bij het leven komt kijken, ja, dan heb je vanuit jouw perspectief een punt. Even een minimaal plukje leed ter inspiratie, +/- 400.000 kinderen krijgen kanker, jaarlijks. Ik vermoed dat die niet zoveel waarde hechten aan het feit dat ze meegewerkt hebben aan het zogenaamde belang van het al dan niet doorgeven van genetisch materiaal op basis van willekeurige mutaties en natuurlijke selectie teneinde het o zo unieke leven in stand te houden. De natuur is volstrekt onverschillig, het is wat mij betreft dus niet vreemd om ook volstrekt onverschillig tegenover diezelfde natuur te staan.
[..]
Dat is het sowieso, wat je van egoïsme vindt moet je uiteraard zelf weten.
Er zijn veel te veel factoren waar je helemaal geen invloed op hebt inderdaad. Dus iedereen kan alleen zijn eigen verhaal vertellen, maar het zegt niets over de situatie van TS en hoe het voor haar zal zijn.quote:Op vrijdag 4 september 2026 19:35 schreef OllieA het volgende:
[..]
Evolutie is een heel langdurig en krachtig proces van verspilling, trial en error; wat overblijft is wat het is.
Daar valt verder geen enkele moreel of normatief principe uit te destilleren, laat staan een individuele keuze die TS lijkt te willen maken.
Alle anecdotiek die users haar hier kunnen aanreiken gaat niets bij die keuze helpen, het geeft slechts de illusie dat er sprake is van een meer overwogen keuze.
Daarbij zijn heel simpele zaken misschien nog wel het meest praktisch. Is er genoeg geld, ruimte, tijd? Dat soort dingen.
Maar gelukkiger? Minder eenzaam? Onbeantwoordbaar.
Bij mij is dat party voor een aanzienlijk deel ingeruild voor hobby's als grote fietstochten, de politiek en het schrijverschap.quote:Op vrijdag 4 september 2026 15:28 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Omdat de meeste mensen die vrij willen zijn vaak van die "party people" zijn, elk weekend op stap, feestjes, festivals, vakanties etc. Hoe lang blijft dat leuk als er geen contrast in je leven is? En vooral als je lichaam het steeds minder goed trekt en je vriendenkring wel een ander leven start (of al eerder was ingegaan)?
Ja hoiquote:Op vrijdag 4 september 2026 18:28 schreef nelaeryn het volgende:
[..]
Daarbij zijn kinderen ook geen garantie tegen eenzaamheid. Voor hetzelfde geld emigreren ze als ze volwassen zijn, of raak je in een vechtscheiding waarbij de kinderen verliest, gaan ze dood door een nare ziekte of ongeluk, etc, etc.
Met een knipoog zeg ik.quote:Op vrijdag 4 september 2026 20:09 schreef Seven. het volgende:
Ik zal het maar zo samenvatten:
Het leven zonder kinderen is een stuk leuker, makkelijker en aangenamer. Maar als mens ben ik sinds het moederschap een stuk leuker, makkelijker en aangenamer. Mijn zelfliefde is enorm gegroeid sinds ik moeder ben.
Maar wat mij betreft is er ook geen liefde die zo diep gaat als die liefde voor mijn kind. Dat gaat echt veel dieper dan andere familie.
Bij kleinkinderen heeft iemand meer lusten en minder lasten.quote:Op vrijdag 4 september 2026 20:11 schreef Droopie het volgende:
[..]
Met een knipoog zeg ik.
Wacht maar tot je kleinkinderen hebt, daar kan je blijkbaar nog veel meer van houden dan je eigen kinderen haha
De eerste paar jaar denk je de schijn hoog te houden, tot je het niet meer kan ontkennen aan je eigen kinderen.
Wat een mooie, inhoudelijke reactie. Dankjewel voor het delen. En ik snap je wel. Sterkte met je vader ook. Mijn ouders ben ik jaren geleden al verloren. Beide na een lang en intensief proces en beide ook door rotziektes.quote:Op vrijdag 4 september 2026 19:55 schreef dick_laurent het volgende:
Ja hoi
Goed, ik heb dus geen kinderwens en ben aantal jaar terug al geëmigreerd.
Heb wel nog gewoon regelmatig whatsapp contact met mijn (gescheiden) ouders en eerlijk? Eigenlijk is het contact haast diepgaander geworden sinds ik geëmigreerd ben. Mijn vader heeft helaas een zeer broze gezondheid en op het vliegtuig stappen naar Spanje is een flinke uitdaging voor hem, hij heeft het gelukkig wel 1X gedaan maar of het nog een tweede keer er van gaat komen betwijfel ik
Mijn moeder is daarentegen wel nog fit en vitaal en al meerdere keren op bezoek geweest hier. Dan hebben we echt quality time en dat is gewoon heel fijn.
Wat betreft leuker/minder leuk met/zonder kinderen... Tja ik weet wel vrij zeker van mezelf dat ik mijn leven leuker vind zonder. Ik voel totaal geen behoefte om te zorgen en mijn vrijheid in te leveren. Wellicht klinkt het onaardig, maar ik ben er gewoon eerlijk over.
Wat me overigens ook opvalt (en dit kan toeval zijn hoor) is dat een aantal vrouwen in mijn kennissenkring van vroeger inmiddels moeder zijn en pretty much hun totale identiteit ook hebben gebaseerd lijkt het op moeder zijn. Ik zie dan op hun Instagram reels eigenlijk maar één en hetzelfde onderwerp: het kind en het moederschap. Dan denk ik wel van, pfff waar is je persoonlijkheid gebleven...
Maar goed, zoals ik zei, bij verschillende vrouwen in mijn kring zag ik dit gebeuren, dus daarom dat het me opviel. Ik zeg dus niet dat 'alle moeders' zo zijn he.
Heb je wel eens een (lange of korte) periode gehad waarin je twijfels had? Je komt erg zeker over van je keuze, wat me persoonlijk heel fijn lijkt!quote:Op vrijdag 4 september 2026 15:16 schreef aquawoman het volgende:
Ik ben 49 en heb geen kinderen. Ik vind het krijgen van kinderen een grote verantwoordelijkheid en ik denk niet dat ik die verantwoordelijkheid wil. Daarom heb ik er bewust voor gekozen om geen kinderen te krijgen en ik ban nog steeds heel blij met die beslissing. Ik gun. het andere mensen van harte, maar het lijkt me inderdaad heel zwaar. En ik vind mijn huidige leven heerlijk: veel vrijheid, een fijne partner, veel reizen, een carrière en ook veel ruimte om gewoon te chillen
Ik ben overigens wel dol op kinderen - ik heb twee neefjes waar ik een echte suikertante voor ben en met wie ik vaak op pad ga. Ook speel ik altijd met de kinderen van vrienden en vriendinnen en heb ik bijvoorbeeld een hele vlucht naar Spanje met een jongetje van 3 op mijn schoot gezeten omdat hij het zo gezellig vond. Ik kan echt genieten van de kinderen van anderen, maar ik voel eigenlijk nooit spijt dat ik er niet voor gekozen heb.
Ja sommige mensen hebben blijkbaar te weinig voorstellingsvermogen dat er meer mogelijk is om je leven mee te vullen dan enkel of zuipen en feesten danwel brave huisvader worden.quote:Op vrijdag 4 september 2026 22:32 schreef Housemus het volgende:
Het is voor mij nooit een optie geweest vanwege onvruchtbaarheid. Heb vaak geen zin om tekst en uitleg te geven aan mensen hierover, maar het verantwoording moeten afleggen voor kinderloosheid is nog wel een beetje aanwezig in de maatschappij. Gelukkig neemt het wel af, alhoewel de suggestie van egoïsme en gebrek aan verdieping of oppervlakkigheid altijd aanwezig blijft.
In de zin van: zijn sommigen wel blíj dat ze überhaupt ooit op de wereld gezet zijn?quote:Op zaterdag 5 september 2026 01:59 schreef matspontius het volgende:
Ik mis de volgende nuance: wat vind het kind ervan? Een kind willen c.q. nemen is natuurlijk een vrij egoistische keuze van een persoon. And..... here we go 🤪
De keuze voor wel of geen kind(eren) is beide een egoïstische. Geen kind heeft erom gevraagd geboren te worden, maar in diezelfde hypothetische situatie kun je stellen dat geen kind heeft aangegeven dat het geboren wil worden en de mens in kwestie dat verzoek heeft afgewezen.quote:Op zaterdag 5 september 2026 01:59 schreef matspontius het volgende:
Ik mis de volgende nuance: wat vind het kind ervan? Een kind willen c.q. nemen is natuurlijk een vrij egoistische keuze van een persoon. And..... here we go 🤪
Dat riekt naar een heel lastig ethisch vraagstuk! Goed punt wel.quote:Op zaterdag 5 september 2026 07:21 schreef miss_sly het volgende:
[..]
De keuze voor wel of geen kind(eren) is beide een egoïstische. Geen kind heeft erom gevraagd geboren te worden, maar in diezelfde hypothetische situatie kun je stellen dat geen kind heeft aangegeven dat het geboren wil worden en de mens in kwestie dat verzoek heeft afgewezen.
Nou ja, eigenlijk vind ik het geen goed punt.quote:Op zaterdag 5 september 2026 07:26 schreef matspontius het volgende:
[..]
Dat riekt naar een heel lastig ethisch vraagstuk! Goed punt wel.
quote:Op zaterdag 5 september 2026 08:14 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Nou ja, eigenlijk vind ik het geen goed punt.
Het al dan niet kiezen voor een kind heeft alleen te maken met degene die de keuze maakt. Niet met het kind dat vervolgens al dan niet geboren wordt.
Niet echt. Toen ik 40 werd heb ik er even een emotionele reactie op gehad. Maar toen heb ik me serieus afgevraagd of het verdriet over een kind ging of over het afsluiten van een mogelijkheid. En voor mij ging het echt over dat laatste.quote:Op vrijdag 4 september 2026 22:57 schreef TheInnocent het volgende:
[..]
Heb je wel eens een (lange of korte) periode gehad waarin je twijfels had? Je komt erg zeker over van je keuze, wat me persoonlijk heel fijn lijkt!
Ben zelf een huismus en vragen krijgen over familie en kinderen hoort erbij. Is ook een stukje interesse. Het gaat mij meer om het veroordelende en suggestieve van sommige opmerkingen. Je voelt je al defect en biologisch tekortschieten en dan voelen dergelijke opmerkingen een beetje als azijn. Daarom klets ik er maar wat omheen.quote:Op zaterdag 5 september 2026 00:52 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja sommige mensen hebben blijkbaar te weinig voorstellingsvermogen dat er meer mogelijk is om je leven mee te vullen dan enkel of zuipen en feesten danwel brave huisvader worden.
Sure, dat en peer pressure van ouders/familie is ook heel vaak een factor. Al helemaal in meer streng gelovige omgevingen (of dat nou Christelijke or Islamitische achtergronden zijn, beiden promoten enorm het zoveel mogelijk baren van kinderen)quote:Op zaterdag 5 september 2026 11:29 schreef sigme het volgende:
Volgens mij is het idee dat je moet kiezen een grote stressfactor. Meer dan de keuze wanneer die gemaakt blijkt te zijn.
De menselijke geest (en cultuur!) is niet goed toebereid voor die keuze want die bestaat alleen maar bij de gratie van medicatie, hulpmiddelen en ingrepen.
Mensen willen neuken en dus komen er kinderen. Of je (een van) beide wou is voor heel veel mensen geen keuzevrijheid.
Onze buren een paar deuren verderop hebben een meisje van 4, dat kind zit al op hockey. Dan denk ik echt bij mezelf, doe ff normaal.quote:Op vrijdag 4 september 2026 09:33 schreef Hexagon het volgende:
Bij veel ouders van tegenwoordig heb ik het idee dat ze die kindere enorm micromanagen en er extreem veel tijd e energie in steken. Ook bijvoorbeeld om kinderen bezig te houden en te vermaken. Of ze in bed te krijgen. Daar waren mijn eigen ouders bijvoorbeeld veel makkelijker in. Die hadden zoiets van "daar is je speelgoed en daar wonen je vriendjes, dus bedenk maar wat je gaat doen" en als ik naar bed moest dan moest ik gewoon op mijn kamer blijven of ik nu sliep of niet. En als ze naar een feestje of uit eten gingen regelden ze gewoon een oppas. Iets wat veel ouders tegenwoordig dan weer eng vinden.
Wel meer dan 'een enkeling'. En daar is niets mis mee. Ik moet er ook absoluut niet aan denken.quote:Op vrijdag 4 september 2026 17:40 schreef Discombobulate het volgende:
Veel mensen hebben gewoon een kinderwens. Een enkeling ook niet.
Nooit. En mijn leven zal echt niet 'gelukkiger' of 'voller' zijn als ik wel kinderen zou nemen. Ik heb rust en vrijheid, dat is mij alles waard.quote:Op donderdag 3 september 2026 17:45 schreef TheInnocent het volgende:
Wat is jullie ervaring? Altijd al een kinderwens gehad? Gelukkiger in het leven met kinderen en waarom wel/niet?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |