abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator vrijdag 4 september 2026 @ 10:34:52 #101
5428 crew  miss_sly
pi_221723261
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 10:22 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Het is misschien niet populair wat ik zeg. Omdat het cynisch en confronterend is, maar denk jij niet dat een kinderwens per definitie voor een deel irrationeel is? dat iedereen het onderschat? en dat veel ouders wel degelijk ongelukkiger werden, maar de liefde voor hun kind zorgt voor een soort coping?

Dit is absoluut niet een soort anti-kind opinie. Ik denk namelijk dat kinderen je ook heel veel kunnen brengen. Maar ik denk ook dat de kinderwens vaak niet overeen komt met de realiteit.
Ik ben het helemaal met je eens dat een kinderwens voor een deel irrationeel is. Het is voor een groot deel een gevoel dat je een kind wil. Rationele argumenten kun je er dan ook niet op loslaten met pro's of cons. Dat het niet overeenkomt met de realiteit lijkt me nogal logisch; realiteit is per definitie iets dat je dus ervaart en niet van tevoren echt kunt inschatten.

Wat mij betreft zorgt de liefde voor je kind niet voor een soort coping. Dan doe je het gevoel voor je kind echt tekort, vind ik. Ik ben ook echt niet ongelukkiger geworden toen ik een kind kreeg. Mijn leven veranderde wel, en dat was in sommmige opzichten jammer, maar ik ben daar niet ongelukkig(er) door geworden. Er kwamen andere dingen waar ik gelukkig(er) van werd voor in de plaats. Of sommige gevoelens verdiepten.

Dus nee, ik vind de idee dat een kind krijgen per definitie voor een ongelukkiger leven zorgt dat je minder zo ervaart vanwege coping niet echt kloppend. Ik kan me daar tenminste niet in vinden.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_221723262
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 10:33 schreef Ludachrist het volgende:

[..]
Sowieso kun je minder dingen doen waar je gelukkig van wordt met een kind, omdat die nou eenmaal ook tijd en aandacht nodig heeft. Zo ging ik graag een paar dagen fietsen in het weekend, tentje mee. Dat is ook rap minder geworden.
Ik neem aan dat je partner je dat toch wel gunt?
  Moderator vrijdag 4 september 2026 @ 10:35:31 #103
5428 crew  miss_sly
pi_221723267
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 september 2026 10:31 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Een kinderwens is in wezen puur egoïsme.
Net als geen kinderwens :)
pi_221723270
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 10:33 schreef Ludachrist het volgende:

[..]
Sowieso kun je minder dingen doen waar je gelukkig van wordt met een kind, omdat die nou eenmaal ook tijd en aandacht nodig heeft. Zo ging ik graag een paar dagen fietsen in het weekend, tentje mee. Dat is ook rap minder geworden.
Je kan sowieso niet exact hetzelfde, even vaak doen. Maar er zijn genoeg mensen die het heel goed weten te combineren. Maar dat gaat dus enkel als je het ook (financieel) goed voor elkaar hebt.

Ja, of je moet echt een soort obsessie hebben voor het moederen/vaderen. Dat je gelukkig kan worden/zijn als dat het enige is in je leven.
  Moderator vrijdag 4 september 2026 @ 10:37:36 #105
5428 crew  miss_sly
pi_221723276
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 september 2026 10:34 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Het is zeker met jonge kinderen niet altijd alleen een kwestie van gunnen.

Mijn man was de eerste jaren dat we een kind hadden doordeweeks heel veel weg voor zijn werk. Dus was ik vaak een alleenstaande moeder, waarbij ik een baan, de kinderopvang en de zorg en huishouden dus doordeweeks alleen deed. Ik had de weekenden toch ook wel vaak nodig om even bij te komen en het even samen te doen.
pi_221723278
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 september 2026 10:34 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Elk weekend weg zijn om te fietsen? Hahahaha, nee :')
Hoeren neuken, nooit meer werken.
  Moderator vrijdag 4 september 2026 @ 10:39:00 #107
5428 crew  miss_sly
pi_221723281
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 10:37 schreef Ludachrist het volgende:

[..]
Dat zou ook een beetje raar zijn. Jij ieder weekend weg om te fietsen, en wanneer zou dan haar weekend vrij zijn?
pi_221723286
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 10:37 schreef Ludachrist het volgende:

[..]
Dit klonk niet als elk weekend.. :D
quote:
Zo ging ik graag een paar dagen fietsen in het weekend, tentje mee.
Ja. Als je dat ieder weekend doet, dan snap ik wel dat dat anders is als je kinderen neemt.
pi_221723298
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 september 2026 10:37 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Het is zeker met jonge kinderen niet altijd alleen een kwestie van gunnen.

Mijn man was de eerste jaren dat we een kind hadden doordeweeks heel veel weg voor zijn werk. Dus was ik vaak een alleenstaande moeder, waarbij ik een baan, de kinderopvang en de zorg en huishouden dus doordeweeks alleen deed. Ik had de weekenden toch ook wel vaak nodig om even bij te komen en het even samen te doen.
Dit is iets wat jullie van te voren overlegd hebben?
Klinkt zwaar, voor jou als vrouw.
Kan me goed voorstellen dat menigeen hier geen zin in heeft. Wat hou je dan nog over van je leven?
pi_221723305
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 september 2026 10:39 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Dit klonk niet als elk weekend.. :D
[..]
Ja. Als je dat ieder weekend doet, dan snap ik wel dat dat anders is als je kinderen neemt.
Ik ging (bijna) elk weekend een paar dagen fietsen. Dat houdt op. Nu doe ik dat twee keer per jaar ofzo.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_221723324
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 10:41 schreef Ludachrist het volgende:

[..]
Ik ging (bijna) elk weekend een paar dagen fietsen. Dat houdt op. Nu doe ik dat twee keer per jaar ofzo.
Ik pak de woensdagmiddag en een volledige dag in het weekend, om te fietsen. En ik ga een paar keer per jaar met vrienden op vakantie om te MTBen. Dat kan een weekje Canarische eilanden zijn. Of zoals binnenkort lang weekend Luxemburg.

Heb het ook gewoon nodig voor mijn geestelijke gezondheid.
  Moderator vrijdag 4 september 2026 @ 10:47:58 #112
5428 crew  miss_sly
pi_221723337
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 september 2026 10:41 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Dit is iets wat jullie van te voren overlegd hebben?
Klinkt zwaar, voor jou als vrouw.
Kan me goed voorstellen dat menigeen hier geen zin in heeft. Wat hou je dan nog over van je leven?
Zeker hebben we dat overlegd. En toch weet je dan niet hoe het gaat zijn, natuurlijk.
Het was soms ook wel zwaar, maar het ging uiteindelijk ook wel prima. Je krijgt er een routine in en dan loopt het allemaal wel prima. Tenzij er iets raars onverwachts gebeurt.
Maar het was ook best leuk, samen met mijn dochter. Ik werkte wel parttime, dus 3 dagen van 9-18 uur, en de andere twee dagen deden dochter en ik het gewoon rustig aan. En dan gingen we naar Artis ofzo.

Het is vooral het feit dat je dan geen klankbord hebt, geen andere volwassene om mee te praten. Maar we maakten er dan altijd een feestje van om hem op te halen van Schiphol, bijvoorbeeld. Sta je daar weer met een peuter voor de deuren van arrivals 1 te wachten, kind helemaal blij O+
  vrijdag 4 september 2026 @ 10:50:09 #113
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_221723349
Ik ben inmiddels 46 en heb nooit de behoefte gevoeld om aan kinderen te beginnen, nooit een moedergevoel gehad ook. Ik heb niks met baby's, voel stress bij huilende kinderen en vind het leven interessant genoeg met alleen katten, mijn geweldige partner, sporten, hobby's en reizen waar ik maar heen wil.

Ik heb ouders gehad die zelf al moeite genoeg hadden met leven/overleven en mijn moeder had moeite met mijn broer en mij rond de leeftijd dat je gaat hechten (omdat mijn vader toen veel offshore op zee werkte en zij weken alleen thuis was met ons), ik vermoed dat dat mede de oorzaak is.

Aan de andere kant heb ik een lichaam wat heel stabiel is qua eisprong en hormonen (nog steeds), dus het was er ideaal voor geweest, maar we gaan er helemaal niks mee doen :P
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_221723680
quote:
1s.gif Op donderdag 3 september 2026 17:45 schreef TheInnocent het volgende:
Ik zit nu op een leeftijd van 35+ en binnenkort komt er weer een jaartje bij.. ben al een tijdje getrouwd en heb geen kinderen. Ik heb niet eerder een kinderwens gehad en ik heb die wens nog steeds niet. Het moederschap zie ik wel van dichtbij bij vriendinnen en het ziet er erg slopend uit vooral voor de moeder in kwestie. Sommigen geven hun carrière op anderen overleven met een fulltime baan. Ik hoor ze grappend zeggen: “je krijgt er veel voor terug” maar ze hebben het zwaar, heel zwaar.

Toch denk ik dat het een doel geeft aan je leven ergens en dan ga ik daar weer over nadenken. Is dat niet gelukkig blijven? En ik word gelukkig van leven in vrede en rust en vrijheid om te doen wat ik wil. Een fulltime werkweek geeft me die ruimte en financiële safety. Maar ik blijf toch met die vraag zitten.. mis ik iets in mijn leven als ik voor een kinderloos leven zou kiezen (los van of het lukt) of ga ik er spijt van krijgen later? Die vraag houdt me bijna dagelijks bezig.

Wat is jullie ervaring? Altijd al een kinderwens gehad? Gelukkiger in het leven met kinderen en waarom wel/niet?
Stel je die vraag over 10 jaar nog eens. Ben ik gelukkig nu ik geen kinderen meer kan krijgen?
pi_221723738
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 09:33 schreef Gripper het volgende:
Wij zijn ook heel bewust en gelukking kind-vrij. We hebben diverse neefjes en nichtjes die een prima aanvulling op ons eigen vrije leven vormen, en die het maar wat leuk vinden: zo'n gekke oom en tante met wie je kan kamperen in het bos of over dingen praten die je niet met je ouders wilt bespreken.

Denk dat dit een typisch gevalletje is van "bij twijfel niet doen" TS :D
Deze rol heb ik ook jarenlang vervuld. Oom zijn, geweldig.

Ik vind m’n kinderen ook geweldig en ik geniet ook van het ouder zijn, maar de vrijheid om op avontuur te gaan en 10 uur per week rondjes te fietsen is nu wel ernstig ingeperkt en dat is soms wel eventjes lastig. Anderzijds hebben we 2 weken terug heel spontaan een avondje Parijs gedaan toen we er doorheen reden na vakantie en dat ging ook gewoon super.
  Vis een optie? vrijdag 4 september 2026 @ 11:52:43 #116
70532 loveli
N
pi_221723741
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 september 2026 11:39 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Stel je die vraag over 10 jaar nog eens. Ben ik gelukkig nu ik geen kinderen meer kan krijgen?
Dan opent ze er een topic over.
crap in = crap out
  vrijdag 4 september 2026 @ 12:06:37 #117
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221723810
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 september 2026 09:50 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Deels wel eens, hoor. Maar tegelijkertijd is de wereld wel veranderd tov vroegah.
De reden waarom veel ouders een oppas tegenwoordig enger vinden, is omdat er ook veel meer bekend is over wat er voor vreselijke dingen kunnen gebeuren met een oppas. En die gebeurden ongetwijfeld vroeger ook, maar dan wist men daar minder van. En wat je niet weet, kun je je ook geen zorgen over maken.
De wereld op microniveau in Nederland is zo veranderd dat die veiliger is dan 30/40 jaar geleden. Mensen maken zichzelf echt bang. En dat hyperbeschermende micromanagen is zowel voor ouders als voor kinderen niet goed. Ouders raken er doodvermoeid van en kinderen leren nooit zichzelf redden.
  vrijdag 4 september 2026 @ 12:10:54 #118
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221723840
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 september 2026 09:44 schreef nelaeryn het volgende:

[..]
Social media speelt ook een grote rol tegenwoordig, alles voor het perfecte plaatje op de socials. Sommigen hebben er zelfs een verdienmodel van gemaakt, door zichzelf en/of hun kinderen te hoereren op de socials.
De meeste micromanagement ouders die ik ken zitten nauwelijks op social media. Zijn volledig intern gericht en leggen het zichzelf op.
  Moderator vrijdag 4 september 2026 @ 12:18:18 #119
5428 crew  miss_sly
pi_221723886
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 12:06 schreef Hexagon het volgende:

[..]
De wereld op microniveau in Nederland is zo veranderd dat die veiliger is dan 30/40 jaar geleden. Mensen maken zichzelf echt bang. En dat hyperbeschermende micromanagen is zowel voor ouders als voor kinderen niet goed. Ouders raken er doodvermoeid van en kinderen leren nooit zichzelf redden.
Zoals ik al zei: grotendeels eens.
  vrijdag 4 september 2026 @ 12:23:22 #120
499136 nelaeryn
food & music
pi_221723905
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 12:10 schreef Hexagon het volgende:
De meeste micromanagement ouders die ik ken zitten nauwelijks op social media. Zijn volledig intern gericht en leggen het zichzelf op.
Dat jij ze niet kent wil niet zeggen dat ze er niet zijn, ik ken er namelijk genoeg. En ik ben blijkbaar niet de enige. 72% van de Nederlandse ouders zetten hun kinderen op social media...
"Common sense is not so common" --Voltaire
  vrijdag 4 september 2026 @ 12:29:05 #121
335476 oppiedoppie
My mind is my small universe..
pi_221723937
Ik had eigenlijk nooit een kinderwens. Op mijn 29e raakte ik onverwacht zwanger en eerlijk gezegd is dat achteraf het mooiste wat mij is overkomen.

Misschien scheelt het dat ik een heel makkelijk kind had. Ze sliep goed, at alles, was vrijwel nooit ziek en ik heb het zeker niet als zwaar ervaren. Ik was bovendien alleenstaande moeder, maar had juist ontzettend veel plezier met haar. Het was gezellig samen, er kwamen altijd vriendinnetjes over de vloer en ons huis was een fijne plek om te zijn.

Teglijk snap ik je twijfel ook wel. Als ik nooit een kind had gekregen, had ik waarschijnlijk ook niet het gevoel gehad dat ik iets miste. Je kunt gelukkig zijn met kinderen en gelukkig zijn zonder kinderen.

Mijn ervaring is alleen dat ik er persoonlijk enorm veel voor terug heb gekregen. Voor mij heeft het mijn leven rijker gemaakt dan ik van tevoren had kunnen bedenken.
To BG or not to BG!
  vrijdag 4 september 2026 @ 12:58:54 #122
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221724112
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 september 2026 12:23 schreef nelaeryn het volgende:

[..]
Dat jij ze niet kent wil niet zeggen dat ze er niet zijn, ik ken er namelijk genoeg. En ik ben blijkbaar niet de enige. 72% van de Nederlandse ouders zetten hun kinderen op social media...
Ja, bijna iedereen zet wel eens een foto op social media ook de ouders die ik ken. Dat is wat anders dan er een dagtaak van maken.
  vrijdag 4 september 2026 @ 13:00:30 #123
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221724126
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 12:29 schreef oppiedoppie het volgende:
Ik had eigenlijk nooit een kinderwens. Op mijn 29e raakte ik onverwacht zwanger en eerlijk gezegd is dat achteraf het mooiste wat mij is overkomen.

Dat is denk ik ook hoe het bij de meeste mensen werkt als er een kind komt. Ons lijf is zo geprogrammeerd dat we dat gewoon leuk vinden, of we dat nou vooraf verwacht hadden of niet.
pi_221724991
Bedankt voor jullie reacties, interessante inzichten en gedeelde ervaringen. Ik lees terug dat het toch echt een gevoel is dat mensen hebben en ik heb dat gevoel (nog) niet. Ik vind kinderen ook niet leuk als ze druk zijn, word onrustig van gekrijs en discussies en ik kan me dan zelfs aan kinderen ergeren. Dan besef ik dat het een momentopname was en er ouders zijn die dat dagelijks meemaken. Er is geen aan en uit knop. Ik denk aan mijn collega’s die nog dagelijks chronisch slaaptekort hebben en zich door de week heen slepen om vervolgens in het weekend te belanden op kinderfeestjes of activiteiten waar ze geen zin in hebben. Tegelijkertijd zijn ze blij met dat ze hun kinderen hebben. Ik vraag me oprecht af hoe dat kan? Het is een heel zwaar offer in je leven, vooral als je het heel belangrijk vindt om te gaan en staan waar en wanneer je wil. Die vrijheid… genoeg slaap, reizen buiten de schoolvakanties, rust in het hoofd, dat is er allemaal niet meer. Voor vrouwen geldt dat ook nog het lichaam kapot gaat en er een tijd komt van afhankelijkheid van je partner. Dan hoop je dat je ook gezond kind krijgt. Het mooie leven kan onverwacht drastisch veranderen en die gedachte maakt me erg angstig.

Dan vraag ik me af of de kinderwens zo sterk is dat mensen met een kinderwens dit allemaal op willen geven of iig bereid zijn daartoe en het risico nemen of vinden jullie dit niet zo belangrijk (of denk ik gewoon veel te veel na)?
pi_221725037
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 15:03 schreef TheInnocent het volgende:
Bedankt voor jullie reacties, interessante inzichten en gedeelde ervaringen. Ik lees terug dat het toch echt een gevoel is dat mensen hebben en ik heb dat gevoel (nog) niet. Ik vind kinderen ook niet leuk als ze druk zijn, word onrustig van gekrijs en discussies en ik kan me dan zelfs aan kinderen ergeren. Dan besef ik dat het een momentopname was en er ouders zijn die dat dagelijks meemaken. Er is geen aan en uit knop. Ik denk aan mijn collega’s die nog dagelijks chronisch slaaptekort hebben en zich door de week heen slepen om vervolgens in het weekend te belanden op kinderfeestjes of activiteiten waar ze geen zin in hebben. Tegelijkertijd zijn ze blij met dat ze hun kinderen hebben. Ik vraag me oprecht af hoe dat kan? Het is een heel zwaar offer in je leven, vooral als je het heel belangrijk vindt om te gaan en staan waar en wanneer je wil. Die vrijheid… genoeg slaap, reizen buiten de schoolvakanties, rust in het hoofd, dat is er allemaal niet meer. Voor vrouwen geldt dat ook nog het lichaam kapot gaat en er een tijd komt van afhankelijkheid van je partner. Dan hoop je dat je ook gezond kind krijgt. Het mooie leven kan onverwacht drastisch veranderen en die gedachte maakt me erg angstig.

Dan vraag ik me af of de kinderwens zo sterk is dat mensen met een kinderwens dit allemaal op willen geven of iig bereid zijn daartoe en het risico nemen of vinden jullie dit niet zo belangrijk (of denk ik gewoon veel te veel na)?
Wat je omschrijft (de drang naar autonomie, de waarde van rust en vrijheid, de angst voor het verlies van je eigen lichaam en de enorme impact van de zorg voor een kind) is voor heel veel mensen een groot vraagstuk.

In de psychologie wordt dan vaak ook onderscheid gemaakt tussen twee vormen van welzijn:
1. Hédonisch geluk: Direct plezier, comfort, rust, vrijheid, kunnen gaan en staan waar je wilt.

2. Eudaimonisch geluk: Zingeving, betekenisgeving, bouwen aan iets dat groter is dan jezelf, ook als dat moeite en pijn kost.

Het hebben van kinderen verlaagt vaak het alledaagse comfort (hédonisch geluk), maar verhoogt voor veel mensen het gevoel van diepe zingeving (eudaimonisch geluk). Mensen met een kinderwens zijn bereid hun dagelijks comfort in te leveren voor die lange-termijnzingeving.

Als dit voor jou niet speelt, dan heb je in weze je antwoord al.
Denk ik?
pi_221725063
Ik ben 49 en heb geen kinderen. Ik vind het krijgen van kinderen een grote verantwoordelijkheid en ik denk niet dat ik die verantwoordelijkheid wil. Daarom heb ik er bewust voor gekozen om geen kinderen te krijgen en ik ban nog steeds heel blij met die beslissing. Ik gun. het andere mensen van harte, maar het lijkt me inderdaad heel zwaar. En ik vind mijn huidige leven heerlijk: veel vrijheid, een fijne partner, veel reizen, een carrière en ook veel ruimte om gewoon te chillen :)

Ik ben overigens wel dol op kinderen - ik heb twee neefjes waar ik een echte suikertante voor ben en met wie ik vaak op pad ga. Ook speel ik altijd met de kinderen van vrienden en vriendinnen en heb ik bijvoorbeeld een hele vlucht naar Spanje met een jongetje van 3 op mijn schoot gezeten omdat hij het zo gezellig vond. Ik kan echt genieten van de kinderen van anderen, maar ik voel eigenlijk nooit spijt dat ik er niet voor gekozen heb.
Frankly, my dear, I don't give a damn.
pi_221725080
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 september 2026 15:12 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Wat je omschrijft (de drang naar autonomie, de waarde van rust en vrijheid, de angst voor het verlies van je eigen lichaam en de enorme impact van de zorg voor een kind) is voor heel veel mensen een groot vraagstuk.

In de psychologie wordt dan vaak ook onderscheid gemaakt tussen twee vormen van welzijn:
1. Hédonisch geluk: Direct plezier, comfort, rust, vrijheid, kunnen gaan en staan waar je wilt.

2. Eudaimonisch geluk: Zingeving, betekenisgeving, bouwen aan iets dat groter is dan jezelf, ook als dat moeite en pijn kost.

Het hebben van kinderen verlaagt vaak het alledaagse comfort (hédonisch geluk), maar verhoogt voor veel mensen het gevoel van diepe zingeving (eudaimonisch geluk). Mensen met een kinderwens zijn bereid hun dagelijks comfort in te leveren voor die lange-termijnzingeving.

Denk ik?
Je kunt ook zingeving vinden in een leven zonder eigen kinderen lijkt me. Ik vind het belangrijk om een positieve invloed te hebben op het leven van anderen en doe daar ook actief mijn best voor.

Mijn partner en ik zeggen ook soms tegen elkaar " wij hebben geen kinderen zodat we meer ruimte hebben om andere mensen te helpen."
Frankly, my dear, I don't give a damn.
pi_221725089
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 15:20 schreef aquawoman het volgende:

[..]
Je kunt ook zingeving vinden in een leven zonder eigen kinderen lijkt me. Ik vind het belangrijk om een positieve invloed te hebben op het leven van anderen en doe daar ook actief mijn best voor.

Mijn partner en ik zeggen ook soms tegen elkaar " wij hebben geen kinderen zodat we meer ruimte hebben om andere mensen te helpen."
Zeker.
En daarmee heb je het stuk zingeving, betekenisgeving, bouwen aan iets dat groter is dan jezelf, ook gewoon afgedekt. :)
pi_221725109
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 11:52 schreef loveli het volgende:

[..]
Dan opent ze er een topic over.
Sowieso.

Ik vraag mij wel af of mensen nog steeds van al die vrijheid genieten als ze 50+ zijn, en geen kinderen hebben.

Ik zie eigenlijk ook niet in waarom je een vaste relatie zou aangaan als je geen kinderen wilt. Een vaste relatie is ook een belemmering van vrijheid.
pi_221725115
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 september 2026 15:24 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Sowieso.

Ik vraag mij wel af of mensen nog steeds van al die vrijheid genieten als ze 50+ zijn, en geen kinderen hebben.
Waarom zou het dan anders zijn als je pak hem beet 55 bent?
pi_221725129
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 september 2026 15:25 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Waarom zou het dan anders zijn als je pak hem beet 55 bent?
Omdat de meeste mensen die vrij willen zijn vaak van die "party people" zijn, elk weekend op stap, feestjes, festivals, vakanties etc. Hoe lang blijft dat leuk als er geen contrast in je leven is? En vooral als je lichaam het steeds minder goed trekt en je vriendenkring wel een ander leven start (of al eerder was ingegaan)?
pi_221725151
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 september 2026 15:28 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Omdat de meeste mensen die vrij willen zijn vaak van die "party people" zijn, elk weekend op stap, feestjes, festivals, vakanties etc. Hoe lang blijft dat leuk als er geen contrast in je leven is? En vooral als je lichaam het steeds minder goed trekt en je vriendenkring wel een ander leven start (of al eerder was ingegaan)?
Ah zo .
Thanks.
pi_221725164
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 september 2026 15:24 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Sowieso.

Ik zie eigenlijk ook niet in waarom je een vaste relatie zou aangaan als je geen kinderen wilt. Een vaste relatie is ook een belemmering van vrijheid.
Die ik er voor over heb want het is een hele fijne leuke toevoeging in mn leven. En zo belemmerend vind ik het niet!
  Forum Admin vrijdag 4 september 2026 @ 15:42:14 #134
58651 crew  murp
murp
pi_221725201
2 dochters van 14 en 16 en deze leeftijden zijn zoo leuk!
Ik ben zo blij dat ik kinderen heb!
  vrijdag 4 september 2026 @ 15:44:22 #135
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_221725213
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 september 2026 15:28 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Ik vind dat een beperkte definitie van vrijheid.
The love you take is equal to the love you make.
pi_221725234
Iedereen moet voor zichzelf beslissen, zonder bemoeienissen van de buitenwereld. Ik vind wel dat er erg veel vooroordelen op en neer gaan tussen team kinderen en team bewust kinderloos.

Ik heb zelf kinderen en het zijn wel echt mijn beste vrienden geworden. We doen alles samen en ik kan ook veel dingen doen waar ik voorheen niemand voor had. Maar tegelijkertijd kan het ook echt heel zwaar zijn, zeker als je niet op steun van vrienden of familie kan rekenen .
pi_221725361
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 september 2026 15:44 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Ik vind dat een beperkte definitie van vrijheid.
Nou ik hanteer vooral de definitie van mensen die geen kinderen willen vanwege vrijheid. Maar zo'n zelfde soort limiet 'rekening houden met, niet alles meer kunnen doen wat en wanneer je wil' komt ook met een relatie.
  vrijdag 4 september 2026 @ 16:20:54 #138
499136 nelaeryn
food & music
pi_221725438
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 september 2026 16:09 schreef Cockwhale het volgende:
Nou ik hanteer vooral de definitie van mensen die geen kinderen willen vanwege vrijheid. Maar zo'n zelfde soort limiet 'rekening houden met, niet alles meer kunnen doen wat en wanneer je wil' komt ook met een relatie.
Het hangt er maar helemaal vanaf hoe je een relatie samen invult. En als vrijgezel loop je net zo goed 'limieten' aan.
"Common sense is not so common" --Voltaire
pi_221725482
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 september 2026 15:12 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]

Denk ik?
Ik wworstel met de vraag waarom ik het gevoel niet heb en of het gevoel nog zal komen op korte termijn. Is het wel zo dat kinderen zingeving brengen? Een andere user vond van niet en gaf aan het flink onderschat te hebben.

Ik snap verder dat er concepten zijn in de psychologie, maar ik zie het als een spectrum (als ik het zo mag verwoorden). We zitten allemaal ergens op het spectrum van hedonisme en eudemonisme. Zingeving kun je hebben met of zonder kinderen. Wel maken kinderen je leven rijker/drukker en brengt het een andere dynamiek in je leven denk ik. Dat geldt ook voor het hebben van een carrière/leuke baan en het helpen van mensen waar je bijv voldoening uit haalt.

Ik wil vooral niet depressief of ongelukkig worden of spijt hebben van een onomkeerbare keuze. En ik heb een heel leuk leven op dit moment, waardoor het onzekere mij angst geeft.

[ Bericht 4% gewijzigd door TheInnocent op 04-09-2026 16:38:56 ]
pi_221725532
quote:

[..]
Dat klopt in zekere zin als je compromissen sluit om de relatie te behouden. Er zijn keuzes in relaties en relaties kun je verbreken en weer met andere mensen aangaan zonder de ander weer te zien. Dat geeft weer een gevoel van vrijheid. Een kind heb je voor het leven en je zal dan ook altijd contact moeten houden met een eventuele ex-partner. Je kan niet meer terug. Dus ik vind het niet bepaald vergelijkbare situaties.
pi_221725569
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 16:28 schreef TheInnocent het volgende:

[..]
Ik wworstel met de vraag waarom ik het gevoel niet heb en of het gevoel nog zal komen op korte termijn. Is het wel zo dat kinderen zingeving brengen? Een andere user vond van niet en gaf aan het flink onderschat te hebben.

Ik snap verder dat er concepten zijn in de psychologie, maar ik zie het als een spectrum (als ik het zo mag verwoorden). We zitten allemaal ergens op het spectrum van hedonisme en eudemonisme. Zingeving kun je hebben met of zonder kinderen. Wel maken kinderen je leven rijker/drukker en brengt het een andere dynamiek in je leven denk ik.

Ik wil vooral niet depressief of ongelukkig worden of spijt hebben van een onomkeerbare keuze.
Er is geen 'perfecte' keuze zonder verlies:

Krijg je kinderen, dan offer je vrijheid, rust, je lichaam en spontaniteit op voor de kans op een unieke band en die vorm van zingeving.
Krijg je geen kinderen, dan kies je voor vrijheid, mentale rust, ruimte voor je relatie en jezelf, maar laat je het avontuur van het ouderschap aan je voorbijgaan.

Beide paden hebben een 'prijs'.

Ook denk ik dat geen beslissing ook een beslissing is. Zeker als je de drift tot het krijgen van kinderen niet voelt. Dan is het toch prima zo.

Ben je er veel mee bezig, met deze keuze en geeft het je ook onrust?
pi_221725595
De vraag is ook of je miljarden jaren aan ontwikkeling, om jouw 'genetic makeup' tot stand te brengen, wil beëindigen.
pi_221725616
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 16:28 schreef TheInnocent het volgende:

[..]

Ik snap verder dat er concepten zijn in de psychologie, maar ik zie het als een spectrum (als ik het zo mag verwoorden). We zitten allemaal ergens op het spectrum van hedonisme en eudemonisme. Zingeving kun je hebben met of zonder kinderen. Wel maken kinderen je leven rijker/drukker en brengt het een andere dynamiek in je leven denk ik.

Ik wil vooral niet depressief of ongelukkig worden of spijt hebben van een onomkeerbare keuze.
Als je met die andere user mijn post #25 bedoelt, dan vind ik je samenvatting hier nogal kort door de bocht.

Verder, wanneer ik je posts hier lees en je overige postgeschiedenis, zou ik zeggen: vooral geen kinderen krijgen.
Geen relaties aangaan die je vrijheden zullen beperken, en niet teveel nadenken. Gewoon lekker leven en gaan en staan waar je wil. Chillen en zo.
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_221725624
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 18:15 schreef C64 het volgende:
Ik vind dat mensen zonder kinderen altijd zo'n leeg bestaan lijkten te hebben :@
Tegelijk zijn kinderen duur, tijdrovend en ontzettend ingewikkeld in een ingewikkelde wereld dus ik begrijp helemaal dat je er geen zin in zou hebben.
Dat komt omdat jij (vul ik even in?) de route hebt bewandeld waar je kinderen hebt 'gekregen'. Ik vind andersom juist mensen met kinderen vaak een wat leeg bestaan hebben. Zij 'moeten' heel veel van hun eigen tijd in andere mensen stoppen en komen nauwelijks aan zichzelf toe. Ook zie je toch vaak dat er ook veel stress op een relatie komt en is het nog maar de vraag of het met het kind in kwestie altijd goed gaat (zowel medisch als qua ontwikkeling).

Kortom: het verhaal heeft altijd 2 kanten. In de tijd dat andere mensen kinderen op de wereld zetten kan je de wereld ook zelf ontdekken, daadwerkelijk carrière maken of bijv. lekker egoistisch 6 maanden aan de andere kant van de wereld gaan wonen. Het heeft ook voordelen.
pi_221725671
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 september 2026 16:41 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Er is geen 'perfecte' keuze zonder verlies:

Krijg je kinderen, dan offer je vrijheid, rust, je lichaam en spontaniteit op voor de kans op een unieke band en die vorm van zingeving.
Krijg je geen kinderen, dan kies je voor vrijheid, mentale rust, ruimte voor je relatie en jezelf, maar laat je het avontuur van het ouderschap aan je voorbijgaan.

Beide paden hebben een 'prijs'.

Ook denk ik dat geen beslissing ook een beslissing is. Zeker als je de drift tot het krijgen van kinderen niet voelt. Dan is het toch prima zo.

Ben je er veel mee bezig, met deze keuze en geeft het je ook onrust?
Dat zeg je goed vind ik, beide paden hebben een prijs, positief en negatief.

Ik ben er veel mee bezig en ik voel onrust omdat ik een tijdsdruk voel, vooral omdat de vrienden van mijn man kinderen krijgen en mijn traditionele moeder graag kleinkinderen wil. De mannelijke vrienden van mijn man zijn super happy en ik voel aan mijn man dat hij ook dat gevoel krijgt van oh wat leuk en hij benoemt ook letterlijk dat het goed gaat en zijn vrienden gelukkig zijn. Het zijn mannen die niet over emoties praten en we weten niet hoe hun traditionele vrouwen zich voelen. Zijn vrienden zijn erg lieve en burgerlijke mensen, hebben een goede carrière, geen hobby’s, traditioneel en eigenlijk heel saai.. met een saaie partner waarvan het merendeel parttime werkt of geen carrière heeft (wat helemaal prima is, maar gewoon heel andere persoonlijkheden dan ik). Ik denk dat mijn man een vertekend beeld heeft en onderschat hoe zwaar het eigenlijk is, en dan vooral voor moeders die ook willen werken.
  vrijdag 4 september 2026 @ 16:57:59 #146
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_221725685
quote:

[..]
Als je denkt dat het allemaal feestbeesten zijn die tot hun dood willen rondneuken, dan zie je het echt verkeerd.
The love you take is equal to the love you make.
pi_221725722
quote:
2s.gif Op vrijdag 4 september 2026 16:47 schreef OllieA het volgende:

[..]
Als je met die andere user mijn post #25 bedoelt, dan vind ik je samenvatting hier nogal kort door de bocht.

Verder, wanneer ik je posts hier lees en je overige postgeschiedenis, zou ik zeggen: vooral geen kinderen krijgen.
Geen relaties aangaan die je vrijheden zullen beperken, en niet teveel nadenken. Gewoon lekker leven en gaan en staan waar je wil. Chillen en zo.
Je hoeft niet aanvallend te reageren. Het waren exact jouw woorden en misschien was je zelf kort door de bocht en had je het kunnen uitleggen. Ik vraag verder niet om advies of antwoorden op de vragen waar ik mee zit, maar om het delen van ervaringen en of mensen zich wel of niet gelukkiger voelen met of zonder kinderen. Je bent nu zelf dingen buiten context aan het plaatsen en voor mij in te vullen.
  vrijdag 4 september 2026 @ 17:05:44 #148
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221725736
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 september 2026 16:44 schreef Cockwhale het volgende:
De vraag is ook of je miljarden jaren aan ontwikkeling, om jouw 'genetic makeup' tot stand te brengen, wil beëindigen.
Dit zijn de overpeinzingen hoor. Wat een verantwoordelijkheid rust er eigenlijk op een ieders schouders
"Doe maar gek, want er zijn al genoeg gewone mensen" - Ted Langenbach
pi_221725740
Met al die persoonlijke ellende van afgelopen jaren had ik er absoluut geen kinderen bij willen of kunnen hebben.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam, met dubbel s welteverstaan.
  vrijdag 4 september 2026 @ 17:06:47 #150
173391 SemperLibertas
Your pain is my gain.
pi_221725741
Het is een illusie om te denken dat het leven beter wordt met kinderen. Kinderen hebben is keihard werken, afzien en offers brengen zonder dat daar iets tegenover staat.

Tegelijkertijd krijgt je leven wel meer diepgang en leer je jezelf erg goed kennen.

Als mijn kinderen het huis uit zijn dan slaak ik een zucht van opluchting en verdriet. Dat maakt het ouderschap dubbel en gecompliceerd.
Le Diable
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')