abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221719569
Ik zit nu op een leeftijd van 35+ en binnenkort komt er weer een jaartje bij.. ben al een tijdje getrouwd en heb geen kinderen. Ik heb niet eerder een kinderwens gehad en ik heb die wens nog steeds niet. Het moederschap zie ik wel van dichtbij bij vriendinnen en het ziet er erg slopend uit vooral voor de moeder in kwestie. Sommigen geven hun carrière op anderen overleven met een fulltime baan. Ik hoor ze grappend zeggen: “je krijgt er veel voor terug” maar ze hebben het zwaar, heel zwaar.

Toch denk ik dat het een doel geeft aan je leven ergens en dan ga ik daar weer over nadenken. Is dat niet gelukkig blijven? En ik word gelukkig van leven in vrede en rust en vrijheid om te doen wat ik wil. Een fulltime werkweek geeft me die ruimte en financiële safety. Maar ik blijf toch met die vraag zitten.. mis ik iets in mijn leven als ik voor een kinderloos leven zou kiezen (los van of het lukt) of ga ik er spijt van krijgen later? Die vraag houdt me bijna dagelijks bezig.

Wat is jullie ervaring? Altijd al een kinderwens gehad? Gelukkiger in het leven met kinderen en waarom wel/niet?
  Spellchecker donderdag 3 september 2026 @ 17:51:50 #2
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_221719620
Wat vindt je partner ervan?
pi_221719644
Als je voor het één kiest, zul je nooit weten of je met de andere keuze gelukkiger zou zijn geworden.

Ik heb eigenlijk heel lang een beetje gedubd of ik wel of geen kind(eren) wilde. Tijdje wel, tijdje niet. Maar uiteindelijk kwam bij mij toch wel echt het gevoel naar boven dat ik heel graag een kind wilde.

Dat kind is inmiddels 17 en ik vind het alleen nog maar leuker worden. Ik was ook al blij met de baby, peuter, kleuter, maar naarmate zou ouder werd en je er meer echt mee kon communiceren, vond ik het alleen maar leuker worden.

De eerste jaren vonden we wel zwaar, en met het opgroeien werd dat minder. Er was een tijd dat ik wellicht wel een tweede had gewild, maar dat wilde mijn man niet, dus is het bij een gebleven. Terugkijkend en naar het heden kijken, vind ik één kind eigenlijk perfect.

Maar ik zou ook zonder kind gelukkig hebben kunnen worden. Er waren genoeg dingen die we graag hadden willen doen die met kind moeilijker of uitgesteld werden.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  donderdag 3 september 2026 @ 17:57:09 #4
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_221719656
Heb zelf geen kinderen. Weet niet of ik met kinderen gelukkiger zou zijn geweest, maar dat doet er ook helemaal niet toe. Denk dat je in beide situaties gewoon een heel ander leven hebt, maar dat je ook in beide situaties gelukkig kunt zijn. Dat heb je grotendeels zelf in de hand.

Ben erg gelukkig :Y
<a href="https://forum.fok.nl/topic/1321859/1/30" target="_blank" >HuHu en kwiwi hebben een kindje gemaakt</a> O+
pi_221719709
De eerste twee jaar is een beetje behelpen. Daarna wordt het rap makkelijker.
pi_221719748
Ik vind dat mensen zonder kinderen altijd zo'n leeg bestaan lijkten te hebben :@
Tegelijk zijn kinderen duur, tijdrovend en ontzettend ingewikkeld in een ingewikkelde wereld dus ik begrijp helemaal dat je er geen zin in zou hebben.
pi_221719754
quote:
1s.gif Op donderdag 3 september 2026 17:51 schreef maily het volgende:
Wat vindt je partner ervan?
Hij weet dat ik geen kinderwens heb en zegt “ik hoor het wel als je het wilt”. Mijn man heeft sowieso een veel te romantisch beeld ervan gehad. Zijn vrienden hebben een vrouw die al het huishouden doet en de zorg voor het kind op zich neemt, ook ouders en schoonouders die oppassen en ik vind dat eigenlijk best zwaar klinken. Hij probeert het wel positief te brengen van joh kijk die en die lukt het ook, zij werken er ook bij en het gaat goed allemaal. En dan denk ik: weet jij veel of het goed gaat? We hebben de moeders in kwestie niet gesproken. Ook vind ik niemand te vergelijken omdat we allemaal andere persoonlijkheden hebben en van verschillende dingen gelukkig worden en ook in verschillende maten dingen kunnen handelen (emotioneel of fysiek). Zowel als man en vrouw zijnde.
  donderdag 3 september 2026 @ 18:16:03 #8
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_221719755
Je zult allemaal verschillende antwoorden krijgen.
Als je het gevoel niet hebt, zou ik er niet aan beginnen.
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_221719869
Ik heb 2 kinderen, waarvan 1 met adhd en autisme, met bijbehorende meltdowns.

Spijt zal ik niet zeggen, want ik hou ontzettend veel van der en wil der absoluut niet kwijt. Andere kant is dat het echt echt echt heel zwaar kan zijn.
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
pi_221719907
Ik ben veel gelukkiger met kinderen. Ze zijn nu 7 en 10, volgens mij nu de leeftijd dat je ze nog kunt knuffelen en gek doen zonder dat het awkward wordt. Later zul je vast meer diepgaande gesprekken mee kunnen voeren, maar voorlopig is het nog leuk en simpel.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_221719922
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 18:09 schreef Jahr00n het volgende:
Jij hebt duidelijk geen kinderen. Hoe ouder ze worden, hoe meer gedoe.
"Common sense is not so common" --Voltaire
pi_221719957
Nooit een wens gehad, en nu met 35 nog niet. Kan me er geen voorstellen maken dat kinderen in mijn leven en zo wild is het allemaal niet. Zou er niet slecht in zijn denk ik, behalve vanwege het feit dat ik echt echt niet wil. Vind mn leven helemaal niet leeg en vind geld en tijd heel gezellig om te hebben.

Wel moeilijk mee gehad met vriend, die heeft lang getwijfeld en neigde voor hij mij kende naar ja. Als hij een andere vriendin had gehad had hij ook kinderen gehad, 100%.
pi_221719974
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 18:09 schreef Jahr00n het volgende:
^ Dit

Mijn manneke wordt binnenkort 8 en het is echt geweldig! *O*

Het liefst heb ik er nog 2 koters bij, maar ja; moet ik wel weer een dame voor vinden! :')
pi_221719989
quote:
1s.gif Op donderdag 3 september 2026 18:45 schreef Ridocar het volgende:
Ik ben veel gelukkiger met kinderen. Ze zijn nu 7 en 10, volgens mij nu de leeftijd dat je ze nog kunt knuffelen en gek doen zonder dat het awkward wordt. Later zul je vast meer diepgaande gesprekken mee kunnen voeren, maar voorlopig is het nog leuk en simpel.
Hier hebben we al behoorlijk veel diepgaande gesprekken over de oerknal, het universum, het ontstaan van het leven, religie en veel andere dingen! :D
pi_221719995
Ik wil best kinderen maar geen stief kinderen.
pi_221720009
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 18:59 schreef ToT het volgende:
^ Dit
Wacht maar tot ze gaan puberen, dan beginnen de problemen meestal pas ;)
"Common sense is not so common" --Voltaire
pi_221720020
quote:
1s.gif Op donderdag 3 september 2026 19:01 schreef Joopklepzeiker het volgende:
Ik wil best kinderen maar geen stief kinderen.
Mee eens. Heb wel een relatie gehad met iemand die kinderen had. Niet ideaal.
pi_221720032
quote:
7s.gif Op donderdag 3 september 2026 19:04 schreef nelaeryn het volgende:

[..]
Wacht maar tot ze gaan puberen, dan beginnen de problemen meestal pas ;)
Dat geloof ik wel, ja. :Y
pi_221720037
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 19:05 schreef ToT het volgende:

[..]
Mee eens. Heb wel een relatie gehad met iemand die kinderen had. Niet ideaal.
Als het niet uit mijn zak komt word er ook niet uit mijn zak voor betaald.
pi_221720053
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 18:15 schreef C64 het volgende:
Ik vind dat mensen zonder kinderen altijd zo'n leeg bestaan lijkten te hebben :@
Tegelijk zijn kinderen duur, tijdrovend en ontzettend ingewikkeld in een ingewikkelde wereld dus ik begrijp helemaal dat je er geen zin in zou hebben.
Ik heb sinds een halfjaar kinderen, maar vond juist mensen met kinderen altijd zo’n leeg bestaan hebben :D

Ik vind het echt leuk om kinderen te hebben, maar het is ook zwaar en die ultieme vrijheid om lekker spontaan van alles te doen mis ik wel hoor. Dat was uiteindelijk het meest waardevolle wat ik had denk ik.

Is het nu dan shit? Nee, anders. Maar ik snap mensen die geen kinderen willen wel erg goed.
pi_221720054
quote:
1s.gif Op donderdag 3 september 2026 19:06 schreef Joopklepzeiker het volgende:

[..]
Als het niet uit mijn zak komt word er ook niet uit mijn zak voor betaald.
Ik had een super leuke klik met die koters, maar het blijft een gedoe van dat je hun echte vader niet bent.
pi_221720114
Denk uiteindelijk dat het wel beter is met kinderen, vooral als je echt ouder begint te worden.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_221720164
Niet perse een kinderwens gehad, maar heb nu 2 jonge kinderen en ondanks dat de eerste maanden echt pittig zijn had ik niet anders gewild.

Nu voelt het compleet, heb er wel een heel ander leven voor moeten achter laten maar met mij bijna al mn vrienden nu ook.

Spontane vakanties, biertjes drinken, even uit eten, nachtje doorhalen, dat zit er nu echt totaal niet meer in.
pi_221720174
Ik heb geen kinderen, mijn hudige vriendin heeft een tienerdochter uit een vorige relatie maar die heb ik nog niet ontmoet
pi_221720185
quote:
7s.gif Op donderdag 3 september 2026 17:55 schreef miss_sly het volgende:
Als je voor het één kiest, zul je nooit weten of je met de andere keuze gelukkiger zou zijn geworden.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Daar zit naar mijn idee wel de kern, dus eigenlijk is vraag van TS niet beantwoordbaar.

Het is en blijft een sprong in het duister, waarbij zowel veel pro's als contra's genoemd kunnen worden, die ik hier niet ga oplepelen. Eén ding is zeker: je leven verandert drastisch als je een kind krijgt. Veel mensen onderschatten dat, ik heb dat zelf ook onderschat.

Verder wil ik zeggen dat een kind niet kan voorzien in zingeving aan je leven. Dat is een romantische fictie waarmee het kind tekort wordt gedaan.
Als je een kind van jezelf zou willen begeleiden in het worden van een zelfstandig, onafhankelijk individu, dan kan je paradoxaal genoeg, daar wel weer een doel en een zin aan ontlenen.

Sorry, makkelijker of duidelijker kan ik het niet maken.
And it's only the giving
That makes you
What you are
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')