Het maakt je denk ik veel ongelukkiger wanneer je kind ziek is, of ongelukkig, of gepest wordt, of een beperking heeft, omdat dat je heel veel zorgen geeft. Financieel lastiger is niet fijn, maar ik ken genoeg mensen die daardoor niet ongelukkig zijn.quote:Op vrijdag 4 september 2026 09:43 schreef theunderdog het volgende:
Ik geloof dat het heel erg afhangt van je (financiële) situatie. Als je er lekker bij zit, dan maken kinderen gelukkiger. Maar zodra een kind het je financieel lastiger maakt, maakt het ongelukkig.
Daarom ook dat kinderen in deze tijd een (onbewust) statussymbool zijn. Ja, of een symbool van domheid en je eigen financiele plaatje niet inzien.
Meh, beetje te generaliserend. Mijn moeder was jarenlang alleenstaand met 3 kinderen, en ondanks dat ze heel weinig geld had, ging ze daar zo goed mee om dat we nooit echt iets hebben hoeven missen. Wat ik me vooral herinner is dat ze er altijd voor ons was en we leuke creatieve activiteiten deden in de tuin.quote:Op vrijdag 4 september 2026 09:43 schreef theunderdog het volgende:
Ik geloof dat het heel erg afhangt van je (financiële) situatie. Als je er lekker bij zit, dan maken kinderen gelukkiger. Maar zodra een kind het je financieel lastiger maakt, maakt het ongelukkig.
Daarom ook dat kinderen in deze tijd een (onbewust) statussymbool zijn. Ja, of een symbool van domheid en je eigen financiele plaatje niet inzien.
Deels wel eens, hoor. Maar tegelijkertijd is de wereld wel veranderd tov vroegah.quote:Op vrijdag 4 september 2026 09:33 schreef Hexagon het volgende:
Het is wellicht stuurman aan wal. Maar ik heb wel het idee dat veel ouders tegewoordig het een stuk zwaarder en moeilijker voor zichzelf maken dan dat ouders dat 30/40 jaar geleden deden.
Op mijn school zaten genoeg kinderen uit gezinnen van 3 of 4 kinderen. En die ouders hadden ook gewoon een leven en vrienden. Die hadden vaak wat meer een laissez faire houding. Ze waren er voor de kinderen als het nodig was, maar lieten ze ook het meer zelf uitzoeken.
Bij veel ouders van tegenwoordig heb ik het idee dat ze die kindere enorm micromanagen en er extreem veel tijd e energie in steken. Ook bijvoorbeeld om kinderen bezig te houden en te vermaken. Of ze in bed te krijgen. Daar waren mijn eigen ouders bijvoorbeeld veel makkelijker in. Die hadden zoiets van "daar is je speelgoed en daar wonen je vriendjes, dus bedenk maar wat je gaat doen" en als ik naar bed moest dan moest ik gewoon op mijn kamer blijven of ik nu sliep of niet. En als ze naar een feestje of uit eten gingen regelden ze gewoon een oppas. Iets wat veel ouders tegenwoordig dan weer eng vinden.
Niet ongelukkiger dan toen ze het financieel goed hadden?quote:Op vrijdag 4 september 2026 09:46 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het maakt je denk ik veel ongelukkiger wanneer je kind ziek is, of ongelukkig, of gepest wordt, of een beperking heeft, omdat dat je heel veel zorgen geeft. Financieel lastiger is niet fijn, maar ik ken genoeg mensen die daardoor niet ongelukkig zijn.
????quote:Op vrijdag 4 september 2026 09:50 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Meh, beetje te generaliserend. Mijn moeder was jarenlang alleenstaand met 3 kinderen, en ondanks dat ze heel weinig geld had, ging ze daar zo goed mee om dat we nooit echt iets hebben hoeven missen. Wat ik me vooral herinner is dat ze er altijd voor ons was en we leuke creatieve activiteiten deden in de tuin.
Maar als je ouders niet met geld om kunnen gaan en alleen voor de tv liggen.. ja dan zul je inderdaad een minder leuke jeugd hebben.
Kinderen maken het je per definitie financieel lastiger, want die krengen zijn pleurisduur.quote:Op vrijdag 4 september 2026 09:43 schreef theunderdog het volgende:
Nee, kinderen kosten je per definitie iets. Maar 'lastiger' zit het hem erin of je het financieel merkt.quote:Op vrijdag 4 september 2026 09:53 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Kinderen maken het je per definitie financieel lastiger, want die krengen zijn pleurisduur.
Als je tevens echt denkt dat dit de enige factor is die maakt dat je blij bent met je kinderen of niet ben je, excuses le mot, teringdom.
Je merkt het per definitie, tenzij je vier keer modaal verdient.quote:Op vrijdag 4 september 2026 09:54 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Nee, kinderen kosten je per definitie iets. Maar 'lastiger' zit het hem erin of je het financieel merkt.
Hoezo niet? Ik was gelukkig als kind daardoor. Sorry had dat er als conclusie onder moeten zetten begrijp ikquote:Op vrijdag 4 september 2026 09:53 schreef theunderdog het volgende:
[..]
????
Dit heeft toch niets met geluk te maken?
Je moeder was/is een toppertje. Maar ik durf mijn testikels (niet mijn hoofd) op het hakblok te zetten dat ze graag wat meer geld had gehad.quote:Op vrijdag 4 september 2026 09:57 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Hoezo niet? Ik was gelukkig als kind daardoor. Sorry had dat er als conclusie onder moeten zetten begrijp ikEn m'n moeder overigens ook, ook al had ze weinig geld.
Ah had het dikgedrukte in je post verkeerd gelezen, dacht dat het over de kinderen ging.
Je hoeft het financieel helemaal niet goed te hebben om gelukkig te zijn, volgens mij. Je moet niet in volslagen armoede leven, maar dat is weer een ander uiterste.quote:Op vrijdag 4 september 2026 09:50 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Niet ongelukkiger dan toen ze het financieel goed hadden?
Dat is cope.
Dus dan merk je het niet per definitie.quote:Op vrijdag 4 september 2026 09:56 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Je merkt het per definitie, tenzij je vier keer modaal verdient.
Graag wat meer geld willen is toch wat anders dan ongelukkig?quote:Op vrijdag 4 september 2026 09:59 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Je moeder was/is een toppertje. Maar ik durf mijn testikels (niet mijn hoofd) op het hakblok te zetten dat ze graag wat meer geld had gehad.
Oke. 97% van Nederlanders merkt duidelijk de financiele gevolgen van het krijgen van een kind.quote:Op vrijdag 4 september 2026 10:00 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dus dan merk je het niet per definitie.
Ik word een beetje verdrietig van je.
'ongelukkiger'quote:Op vrijdag 4 september 2026 10:01 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Graag wat meer geld willen is toch wat anders dan ongelukkig?
Ja natuurlijk, maar het maakte haar ook niet óngelukkig. Gelukkiger kun je altijd zijn denk ik, met of zonder kinderen, er is altijd ruimte voor verbetering. Maar als je daarmee in je hoofd gaat zitten breek je het geluk dat je hebt misschien ook weer wat af.quote:Op vrijdag 4 september 2026 09:59 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Je moeder was/is een toppertje. Maar ik durf mijn testikels (niet mijn hoofd) op het hakblok te zetten dat ze graag wat meer geld had gehad.
Eens dat dat een goede mentaliteit is als je eenmaal een kind hebt. Maar mocht je geen kinderen hebben, maar wel de wens terwijl je het nu al nog maar net red qua financieren, denk ik niet dat het verstandig is om aan kinderen te beginnen.quote:Op vrijdag 4 september 2026 10:03 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Ja natuurlijk, maar het maakte haar ook niet óngelukkig. Gelukkiger kun je altijd zijn denk ik, met of zonder kinderen, er is altijd ruimte voor verbetering. Maar als je daarmee in je hoofd gaat zitten breek je het geluk dat je hebt misschien ook weer wat af.
En als je het zodanig gaat merken dat je veel dingen niet meer kan doen waar je gelukkig van wordt, moet je niet aan kinderen beginnen. Dat was heel mijn punt.quote:Op vrijdag 4 september 2026 10:01 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Oke. 97% van Nederlanders merkt duidelijk de financiele gevolgen van het krijgen van een kind.
Je stelde: als het krijgen van een kind het je financieel lastiger maakt, maakt dat ongelukkig.quote:Op vrijdag 4 september 2026 10:02 schreef theunderdog het volgende:
[..]
'ongelukkiger'
Het ging namelijk om het wel willen/nemen van kinderen. Ik denk dat het voor je geluksniveau niet verstandig is om kinderen te willen/nemen, als je al weet dat een kind je in financiële moeilijkheden brengt.
Oke, semantiek. Ik heb het er natuurlijk wel over dat de financiële moeilijkheden zodanig zijn dat heel veel waar je gelukkig van wordt, niet meer kunnen. Dat alles draait om het kind, en je je financieel niet meer vrij voelt om andere dingen te kunnen doen.quote:Op vrijdag 4 september 2026 10:11 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Je stelde: als het krijgen van een kind het je financieel lastiger maakt, maakt dat ongelukkig.
Financiële moeilijkheden is wel heel iets anders dan financieel lastiger. Het is vaak zo dat zeker in het begin een kind het financieel lastiger maakt. Vaak zal een van de of beide ouders minder uren gaan werken, er zal iets van opvang moeten komen, wat geld kost, en luiers en dergelijke zijn ook niet gratis. Dus ja, je levert er vast wel iets op in. Dat is financieel lastiger.
Als je al geen cent te makken hebt, dan zal een kind je in financiële moeilijkheden kunnen brengen. Dat lijkt me inderdaad geen slimme keuze dan.
Dat is wel fundamenteel iets anders, natuurlijk. Dat is niet per se semantiekquote:Op vrijdag 4 september 2026 10:14 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Oke, semantiek. Ik heb het er natuurlijk wel over dat de financiële moeilijkheden zodanig zijn dat heel veel waar je gelukkig van wordt, niet meer kunnen. Dat alles draait om het kind, en je je financieel niet meer vrij voelt om andere dingen te kunnen doen.
Het is misschien niet populair wat ik zeg. Omdat het cynisch en confronterend is, maar denk jij niet dat een kinderwens per definitie voor een deel irrationeel is? dat iedereen het onderschat? en dat veel ouders wel degelijk ongelukkiger werden, maar de liefde voor hun kind zorgt voor een soort coping?quote:Op vrijdag 4 september 2026 10:18 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat is wel fundamenteel iets anders, natuurlijk. Dat is niet per se semantiek
Maar ja, dat kan zeker wel een probleem zijn. Zeker als een van beide eigenlijk liever niet wilde, en er toch een kind komt, en dan blijkt dat je van alles op moet geven. Niet alleen financieel, maar ook qua tijd.
Daarom vind ik het allerbelangrijkste binnen een relatie dat je echt beide een kind wil, en niet de een maar toegeeft voor de ander. Daarom is er bij ons geen tweede gekomen, want mijn man wilde dat echt niet. En ik vind dat je dan niet je zin mag doordrijven (hoewel ik dat toch wel vaker heb gehoord).
Ik kan pas een kind nemen als we allebei een vast contract hebben en er een huis met tuin is.quote:Op vrijdag 4 september 2026 09:44 schreef nelaeryn het volgende:
[..]
Social media speelt ook een grote rol tegenwoordig, alles voor het perfecte plaatje op de socials. Sommigen hebben er zelfs een verdienmodel van gemaakt, door zichzelf en/of hun kinderen te hoereren op de socials.
Sowieso kun je minder dingen doen waar je gelukkig van wordt met een kind, omdat die nou eenmaal ook tijd en aandacht nodig heeft. Zo ging ik graag een paar dagen fietsen in het weekend, tentje mee. Dat is ook rap minder geworden.quote:Op vrijdag 4 september 2026 10:11 schreef theunderdog het volgende:
[..]
En als je het zodanig gaat merken dat je veel dingen niet meer kan doen waar je gelukkig van wordt, moet je niet aan kinderen beginnen. Dat was heel mijn punt.
Of wanneer je geen koopwoning kan betalen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |