abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 4 september 2026 @ 17:07:36 #151
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_221725750
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 17:03 schreef TheInnocent het volgende:

[..]
Je hoeft niet aanvallend te reageren. Het waren exact jouw woorden en misschien was je zelf kort door de bocht en had je het kunnen uitleggen. Ik vraag verder niet om advies of antwoorden op de vragen waar ik mee zit, maar om het delen van ervaringen en of mensen zich wel of niet gelukkiger voelen met of zonder kinderen. Je bent nu zelf dingen buiten context aan het plaatsen en voor mij in te vullen.
Dat is niet waar. Hij heeft wel degelijk iets gezegd over hoe die zingeving eruit zou kunnen zien.

quote:
2s.gif Op donderdag 3 september 2026 19:23 schreef OllieA het volgende:

[..]
Daar zit naar mijn idee wel de kern, dus eigenlijk is vraag van TS niet beantwoordbaar.

Het is en blijft een sprong in het duister, waarbij zowel veel pro's als contra's genoemd kunnen worden, die ik hier niet ga oplepelen. Eén ding is zeker: je leven verandert drastisch als je een kind krijgt. Veel mensen onderschatten dat, ik heb dat zelf ook onderschat.

Verder wil ik zeggen dat een kind niet kan voorzien in zingeving aan je leven. Dat is een romantische fictie waarmee het kind tekort wordt gedaan.
Als je een kind van jezelf zou willen begeleiden in het worden van een zelfstandig, onafhankelijk individu, dan kan je paradoxaal genoeg, daar wel weer een doel en een zin aan ontlenen.

Sorry, makkelijker of duidelijker kan ik het niet maken.

[ Bericht 0% gewijzigd door Lienekien op 04-09-2026 17:59:45 (Zij is een hij.) ]
The love you take is equal to the love you make.
pi_221725753
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 16:55 schreef TheInnocent het volgende:

[..]
Dat zeg je goed vind ik, beide paden hebben een prijs, positief en negatief.

Ik ben er veel mee bezig en ik voel onrust omdat ik een tijdsdruk voel, vooral omdat de vrienden van mijn man kinderen krijgen en mijn traditionele moeder graag kleinkinderen wil. De mannelijke vrienden van mijn man zijn super happy en ik voel aan mijn man dat hij ook dat gevoel krijgt van oh wat leuk en hij benoemt ook letterlijk dat het goed gaat en zijn vrienden gelukkig zijn. Het zijn mannen die niet over emoties praten en we weten niet hoe hun traditionele vrouwen zich voelen. Zijn vrienden zijn erg lieve en burgerlijke mensen, hebben een goede carrière, geen hobby’s, traditioneel en eigenlijk heel saai.. met een saaie partner waarvan het merendeel parttime werkt of geen carrière heeft (wat helemaal prima is, maar gewoon heel andere persoonlijkheden dan ik). Ik denk dat mijn man een vertekend beeld heeft en onderschat hoe zwaar het eigenlijk is, en dan vooral voor moeders die ook willen werken.
Je geeft veel punten om op in te gaan. Ik ligt er eentje even uit. Die van je man.

Het is een herkenbaar fenomeen dat mannen het ouderschap soms optimistischer inschatten dan vrouwen. Voor een man verandert er veel, maar zijn lichaam blijft intact, hij hoeft geen zwangerschap of ontzwangering te ondergaan, en in de praktijk behouden mannen vaak meer van hun oorspronkelijke autonomie en werkidentiteit dan vrouwen.
Je man ziet het enthousiasme van zijn vrienden en denkt: "Zie je wel, dit is leuk en het werkt." Jij kijkt door een realistischer en kritischer glas: "Ja, maar wíé draagt hier de zwaarste last, en past die specifieke rolverdeling bij wie ik ben?" Je bent niet pessimistisch, je bent de consequenties aan het doorrekenen voor jouw specifieke situatie en persoonlijkheid.

Heb je wel eens concrete vragen aan je man gesteld, zoals "Hoe zie jij onze verdeling voor je als er een baby is? Hoeveel dagen ga jij minder werken? Hoe verdelen we de nachtdiensten als we allebei blijven werken?"

Pel ook zijn wens af: Voelt hij een diepe, eigen intrinsieke wens om vader te worden en een kind op te voeden, of voelt hij vooral het enthousiasme en de gezelligheid van 'de club' waar hij bij wil horen?

Ik vind het heel dapper dat je dit zo helder ziet en niet zomaar meegaat in de stroom van je omgeving of je moeder of zijn vriendengroep. Je beschermt hier niet alleen jezelf, maar ook de kwaliteit van je relatie.
pi_221725784
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 september 2026 17:07 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Dat is niet waar. Ze heeft wel degelijk iets gezegd over hoe die zingeving eruit zou kunnen zien.
[..]

Je hebt me het werk bespaard om zelf mijn post te moeten herhalen, waarvoor dank. ;) Ik ben overigens een hij.
And it's only the giving
That makes you
What you are
  vrijdag 4 september 2026 @ 17:18:44 #154
173391 SemperLibertas
Your pain is my gain.
pi_221725837
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 16:55 schreef TheInnocent het volgende:

[..]
Dat zeg je goed vind ik, beide paden hebben een prijs, positief en negatief.

Ik ben er veel mee bezig en ik voel onrust omdat ik een tijdsdruk voel, vooral omdat de vrienden van mijn man kinderen krijgen en mijn traditionele moeder graag kleinkinderen wil. De mannelijke vrienden van mijn man zijn super happy en ik voel aan mijn man dat hij ook dat gevoel krijgt van oh wat leuk en hij benoemt ook letterlijk dat het goed gaat en zijn vrienden gelukkig zijn. Het zijn mannen die niet over emoties praten en we weten niet hoe hun traditionele vrouwen zich voelen. Zijn vrienden zijn erg lieve en burgerlijke mensen, hebben een goede carrière, geen hobby’s, traditioneel en eigenlijk heel saai.. met een saaie partner waarvan het merendeel parttime werkt of geen carrière heeft (wat helemaal prima is, maar gewoon heel andere persoonlijkheden dan ik). Ik denk dat mijn man een vertekend beeld heeft en onderschat hoe zwaar het eigenlijk is, en dan vooral voor moeders die ook willen werken.
Begin er dan gewoon niet aan. Hij is schijnbaar conservatief/traditioneel en waarschijnlijk zijn die vrienden van hem die al vader zijn super happy omdat hun vrouw al het werk doet. Jij wil zelf ook gaan werken of aan het werk blijven terwijl hij alleen maar denkt: "Leuk, een kind", maar vervolgens geen correcte actie onderneemt om jou te ontlasten na 5 nachten met een huilbaby.
Le Diable
  vrijdag 4 september 2026 @ 17:20:53 #155
499136 nelaeryn
food & music
pi_221725850
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 september 2026 16:44 schreef Cockwhale het volgende:
De vraag is ook of je miljarden jaren aan ontwikkeling, om jouw 'genetic makeup' tot stand te brengen, wil beëindigen.
Nou, dat loopt wel los hoor, de wereldbevolking groeit gewoon gestaag verder ;)
"Common sense is not so common" --Voltaire
pi_221725886
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 september 2026 17:07 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Je geeft veel punten om op in te gaan. Ik ligt er eentje even uit. Die van je man.

Het is een herkenbaar fenomeen dat mannen het ouderschap soms optimistischer inschatten dan vrouwen. Voor een man verandert er veel, maar zijn lichaam blijft intact, hij hoeft geen zwangerschap of ontzwangering te ondergaan, en in de praktijk behouden mannen vaak meer van hun oorspronkelijke autonomie en werkidentiteit dan vrouwen.
Je man ziet het enthousiasme van zijn vrienden en denkt: "Zie je wel, dit is leuk en het werkt." Jij kijkt door een realistischer en kritischer glas: "Ja, maar wíé draagt hier de zwaarste last, en past die specifieke rolverdeling bij wie ik ben?" Je bent niet pessimistisch, je bent de consequenties aan het doorrekenen voor jouw specifieke situatie en persoonlijkheid.

Heb je wel eens concrete vragen aan je man gesteld, zoals "Hoe zie jij onze verdeling voor je als er een baby is? Hoeveel dagen ga jij minder werken? Hoe verdelen we de nachtdiensten als we allebei blijven werken?"

Pel ook zijn wens af: Voelt hij een diepe, eigen intrinsieke wens om vader te worden en een kind op te voeden, of voelt hij vooral het enthousiasme en de gezelligheid van 'de club' waar hij bij wil horen?

Ik vind het heel dapper dat je dit zo helder ziet en niet zomaar meegaat in de stroom van je omgeving of je moeder of zijn vriendengroep. Je beschermt hier niet alleen jezelf, maar ook de kwaliteit van je relatie.
Wow, dit vind ik een geweldige post. Dankjewel. :)

Het is een onderwerp dat ik vermijd (omdat ik niet nog meer druk wil voelen) en mijn man ook, want hij weet hoe ik er in sta en benoemt dat ook (“wil geen kinderen”). Af en toe wordt er wat benoemd en ergens op gereageerd aan de hand van situaties om ons heen. Een vriend van hem heeft bijvoorbeeld een afspraak met zijn vrouw, waarbij de afspraak is dat wie als eerste de zaterdag claimt dat die dag van hem/haar is en toevallig heeft de vriend iedere zaterdag een leuke dag en zit zij met de baby thuis. Mijn man vond dat bijv. een goede deal en ik absoluut niet, een goede deal is dat je de zorgtaken en vrije tijd eerlijk verdeelt. Mijn man bekijkt veel zaken vanuit het traditionele mannelijke perspectief, niet vanuit het perspectief van de (werkende) moeder. Dat vind ik soms zorgelijk en beangstigend als ik aan mezelf denk in zo’n fragiele situatie. We communiceren op dit vlak indirect en misschien ook omdat we het zelf ook niet helemaal weten. Mijn man kan verder zeer slecht tegen kritiek en kan iets snel als kritiek opvatten, wat ik ook liever vermijd en de sfeer goed houd. Communicatie is sowieso iets waar we allebei aan moeten werken.
pi_221725901
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 september 2026 17:20 schreef nelaeryn het volgende:

[..]
Nou, dat loopt wel los hoor, de wereldbevolking groeit gewoon gestaag verder ;)
Maar niet haar genen.
pi_221725962
Je moet eigenlijk ook gewoon doen wat voor jou goed voelt. Ik snap nooit zo goed waarom hier een discussie over gevoerd moet worden. Veel mensen hebben gewoon een kinderwens. Een enkeling ook niet. Tja, prima. Ik zou er uiteindelijk denk ik wel willen, want vriendschappen worden toch minder naarmate je ouder wordt.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  vrijdag 4 september 2026 @ 17:59:02 #159
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_221726047
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 17:40 schreef Discombobulate het volgende:
Je moet eigenlijk ook gewoon doen wat voor jou goed voelt. Ik snap nooit zo goed waarom hier een discussie over gevoerd moet worden. Veel mensen hebben gewoon een kinderwens. Een enkeling ook niet. Tja, prima. Ik zou er uiteindelijk denk ik wel willen, want vriendschappen worden toch minder naarmate je ouder wordt.
Dat klinkt niet als een kinderwens, dat klinkt als bang zijn om eenzaam oud te worden.
The love you take is equal to the love you make.
pi_221726140
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 september 2026 17:29 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Maar niet haar genen.
En dan? Ik vind dat gelul van je genenpoel doorzetten zo arrogant - alsof jouw genen zo geweldig en bijzonder zijn. Het lijkt me ook een slechte reden om een kind op aarde te zetten.
Frankly, my dear, I don't give a damn.
pi_221726152
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 17:28 schreef TheInnocent het volgende:

[..]
Wow, dit vind ik een geweldige post. Dankjewel. :)

Het is een onderwerp dat ik vermijd (omdat ik niet nog meer druk wil voelen) en mijn man ook, want hij weet hoe ik er in sta en benoemt dat ook (“wil geen kinderen”). Af en toe wordt er wat benoemd en ergens op gereageerd aan de hand van situaties om ons heen. Een vriend van hem heeft bijvoorbeeld een afspraak met zijn vrouw, waarbij de afspraak is dat wie als eerste de zaterdag claimt dat die dag van hem/haar is en toevallig heeft de vriend iedere zaterdag een leuke dag en zit zij met de baby thuis. Mijn man vond dat bijv. een goede deal en ik absoluut niet, een goede deal is dat je de zorgtaken en vrije tijd eerlijk verdeelt. Mijn man bekijkt veel zaken vanuit het traditionele mannelijke perspectief, niet vanuit het perspectief van de (werkende) moeder. Dat vind ik soms zorgelijk en beangstigend als ik aan mezelf denk in zo’n fragiele situatie. We communiceren op dit vlak indirect en misschien ook omdat we het zelf ook niet helemaal weten. Mijn man kan verder zeer slecht tegen kritiek en kan iets snel als kritiek opvatten, wat ik ook liever vermijd en de sfeer goed houd. Communicatie is sowieso iets waar we allebei aan moeten werken.
Ik zou eerst werken aan je relatie en je communicatie dan, voordat je aan kinderen begint. Het kan geen kwaad om eens samen naar een therapeut te gaan en helder uit te spreken wat je van elkaar verwacht en wat je mist. Hoeft niet met een therapeut per se hoor - je kunt het natuurlijk ook samen uitspreken als je er van overtuigd bent dat jullie beiden eerlijk en transparant en niet aanvallend kunnen zijn.
  vrijdag 4 september 2026 @ 18:28:21 #162
499136 nelaeryn
food & music
pi_221726164
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 september 2026 17:59 schreef Lienekien het volgende:
Dat klinkt niet als een kinderwens, dat klinkt als bang zijn om eenzaam oud te worden.
Daarbij zijn kinderen ook geen garantie tegen eenzaamheid. Voor hetzelfde geld emigreren ze als ze volwassen zijn, of raak je in een vechtscheiding waarbij de kinderen verliest, gaan ze dood door een nare ziekte of ongeluk, etc, etc.
pi_221726218
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 18:22 schreef aquawoman het volgende:

[..]
En dan? Ik vind dat gelul van je genenpoel doorzetten zo arrogant - alsof jouw genen zo geweldig en bijzonder zijn. Het lijkt me ook een slechte reden om een kind op aarde te zetten.
Arrogant? Het leven in zijn diversiteit is uniek. Het is helemaal geen slechte reden. Beter nog, het is DE reden voor de hele flora en fauna om te overleven, de reden waarom jij hier überhaupt rondloopt, de reden waarom je de drang voelt om je voort te planten en kinderen te willen. Het is pas arrogant om het belang daarvan te ontkennen.

Wat is volgens jou dan wel een goede reden om kinderen te krijgen? Want wat je ook noemt, volgens mij kun je daar ook met gemak op elke reden het stempeltje 'egoïstisch' drukken.
pi_221726285
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 september 2026 17:59 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Het leven is nou eenmaal ambigu. Verlangen is nooit iets zuivers. Het zijn instincten, verwachtingen, angsten, etc. Dat een kinderwens ook iets te maken heeft met niet eenzaam willen eindigen, betekend natuurlijk niet dat het daarom geen wens is. Vriendschappen veranderen ook naarmate je ouder wordt. Het zal nooit zo zijn als toen je vrienden had tijdens je puberteit. Vrienden hebben straks kinderen, die gaan jou minder zien, etc.
pi_221726297
Een wens is nooit een verlangen naar een gebrek van iets, maar altijd iets productiefs.
pi_221726318
Als mijn sociale leven zo zou zijn zoals toen ik 20 was, en ik was in feite een jaar of 85, dan zou ik kinderen absoluut niet missen. Nu ook niet, maar er zijn nou gewoon bepaalde paden die mensen bewandelen ongeacht wat ze er zelf over denken en rationaliseren. Het is niet voor niets dat we al honderdduizenden jaren bestaan en onszelf niet vrijwillig de vernietiging in werken. Evolutie blijft een krachtig iets.
  vrijdag 4 september 2026 @ 19:23:27 #167
224960 highender
Travellin' Light
pi_221726470
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 september 2026 18:38 schreef Cockwhale het volgende:
Arrogant? Het leven in zijn diversiteit is uniek. Het is helemaal geen slechte reden. Beter nog, het is DE reden voor de hele flora en fauna om te overleven, de reden waarom jij hier überhaupt rondloopt, de reden waarom je de drang voelt om je voort te planten en kinderen te willen. Het is pas arrogant om het belang daarvan te ontkennen.
Dat is uiteraard maar net hoeveel waarde je aan uniciteit hecht. Als je daar meer waarde aan hecht dan alle ellende die bij het leven komt kijken, ja, dan heb je vanuit jouw perspectief een punt. Even een minimaal plukje leed ter inspiratie, +/- 400.000 kinderen krijgen kanker, jaarlijks. Ik vermoed dat die niet zoveel waarde hechten aan het feit dat ze meegewerkt hebben aan het zogenaamde belang van het al dan niet doorgeven van genetisch materiaal op basis van willekeurige mutaties en natuurlijke selectie teneinde het o zo unieke leven in stand te houden. De natuur is volstrekt onverschillig, het is wat mij betreft dus niet vreemd om ook volstrekt onverschillig tegenover diezelfde natuur te staan.
quote:
Wat is volgens jou dan wel een goede reden om kinderen te krijgen? Want wat je ook noemt, volgens mij kun je daar ook met gemak op elke reden het stempeltje 'egoïstisch' drukken.
Dat is het sowieso, wat je van egoïsme vindt moet je uiteraard zelf weten.
pi_221726523
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 september 2026 18:38 schreef Cockwhale het volgende:

[..]

Evolutie is een heel langdurig en krachtig proces van verspilling, trial en error; wat overblijft is wat het is.

Daar valt verder geen enkele moreel of normatief principe uit te destilleren, laat staan een individuele keuze die TS lijkt te willen maken.

Alle anecdotiek die users haar hier kunnen aanreiken gaat niets bij die keuze helpen, het geeft slechts de illusie dat er sprake is van een meer overwogen keuze.

Daarbij zijn heel simpele zaken misschien nog wel het meest praktisch. Is er genoeg geld, ruimte, tijd? Dat soort dingen.

Maar gelukkiger? Minder eenzaam? Onbeantwoordbaar.
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_221726529
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 19:23 schreef highender het volgende:

[..]
Dat is uiteraard maar net hoeveel waarde je aan uniciteit hecht. Als je daar meer waarde aan hecht dan alle ellende die bij het leven komt kijken, ja, dan heb je vanuit jouw perspectief een punt. Even een minimaal plukje leed ter inspiratie, +/- 400.000 kinderen krijgen kanker, jaarlijks. Ik vermoed dat die niet zoveel waarde hechten aan het feit dat ze meegewerkt hebben aan het zogenaamde belang van het al dan niet doorgeven van genetisch materiaal op basis van willekeurige mutaties en natuurlijke selectie teneinde het o zo unieke leven in stand te houden. De natuur is volstrekt onverschillig, het is wat mij betreft dus niet vreemd om ook volstrekt onverschillig tegenover diezelfde natuur te staan.
[..]
Dat is het sowieso, wat je van egoïsme vindt moet je uiteraard zelf weten.
Het leven is - voor in ieder geval een deel - lijden, dat is onmiskenbaar en staat los van onze biologische drift om voort te planten. Als het lijden een reden is om geen kinderen te nemen, so be it, maar dat is hier niet ter sprake gekomen.
  Moderator vrijdag 4 september 2026 @ 19:37:11 #170
5428 crew  miss_sly
pi_221726530
quote:
2s.gif Op vrijdag 4 september 2026 19:35 schreef OllieA het volgende:

[..]
Evolutie is een heel langdurig en krachtig proces van verspilling, trial en error; wat overblijft is wat het is.

Daar valt verder geen enkele moreel of normatief principe uit te destilleren, laat staan een individuele keuze die TS lijkt te willen maken.

Alle anecdotiek die users haar hier kunnen aanreiken gaat niets bij die keuze helpen, het geeft slechts de illusie dat er sprake is van een meer overwogen keuze.

Daarbij zijn heel simpele zaken misschien nog wel het meest praktisch. Is er genoeg geld, ruimte, tijd? Dat soort dingen.

Maar gelukkiger? Minder eenzaam? Onbeantwoordbaar.
Er zijn veel te veel factoren waar je helemaal geen invloed op hebt inderdaad. Dus iedereen kan alleen zijn eigen verhaal vertellen, maar het zegt niets over de situatie van TS en hoe het voor haar zal zijn.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_221726543
Gebruik je momenteel de pil @TheInnocent?
  vrijdag 4 september 2026 @ 19:49:19 #172
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221726611
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 september 2026 15:28 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Omdat de meeste mensen die vrij willen zijn vaak van die "party people" zijn, elk weekend op stap, feestjes, festivals, vakanties etc. Hoe lang blijft dat leuk als er geen contrast in je leven is? En vooral als je lichaam het steeds minder goed trekt en je vriendenkring wel een ander leven start (of al eerder was ingegaan)?
Bij mij is dat party voor een aanzienlijk deel ingeruild voor hobby's als grote fietstochten, de politiek en het schrijverschap.

Daar ga ik het wel mee volhouden tot het einde zonder het gemis van eigen kinderen.
  Moderator vrijdag 4 september 2026 @ 19:55:24 #173
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_221726636
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 september 2026 18:28 schreef nelaeryn het volgende:

[..]
Daarbij zijn kinderen ook geen garantie tegen eenzaamheid. Voor hetzelfde geld emigreren ze als ze volwassen zijn, of raak je in een vechtscheiding waarbij de kinderen verliest, gaan ze dood door een nare ziekte of ongeluk, etc, etc.
Ja hoi :W

Goed, ik heb dus geen kinderwens en ben aantal jaar terug al geëmigreerd.

Heb wel nog gewoon regelmatig whatsapp contact met mijn (gescheiden) ouders en eerlijk? Eigenlijk is het contact haast diepgaander geworden sinds ik geëmigreerd ben. Mijn vader heeft helaas een zeer broze gezondheid en op het vliegtuig stappen naar Spanje is een flinke uitdaging voor hem, hij heeft het gelukkig wel 1X gedaan maar of het nog een tweede keer er van gaat komen betwijfel ik :@
Mijn moeder is daarentegen wel nog fit en vitaal en al meerdere keren op bezoek geweest hier. Dan hebben we echt quality time en dat is gewoon heel fijn.

Wat betreft leuker/minder leuk met/zonder kinderen... Tja ik weet wel vrij zeker van mezelf dat ik mijn leven leuker vind zonder. Ik voel totaal geen behoefte om te zorgen en mijn vrijheid in te leveren. Wellicht klinkt het onaardig, maar ik ben er gewoon eerlijk over.

Wat me overigens ook opvalt (en dit kan toeval zijn hoor) is dat een aantal vrouwen in mijn kennissenkring van vroeger inmiddels moeder zijn en pretty much hun totale identiteit ook hebben gebaseerd lijkt het op moeder zijn. Ik zie dan op hun Instagram reels eigenlijk maar één en hetzelfde onderwerp: het kind en het moederschap. Dan denk ik wel van, pfff waar is je persoonlijkheid gebleven...
Maar goed, zoals ik zei, bij verschillende vrouwen in mijn kring zag ik dit gebeuren, dus daarom dat het me opviel. Ik zeg dus niet dat 'alle moeders' zo zijn he.
  vrijdag 4 september 2026 @ 20:09:19 #174
277627 Seven.
We are Borg.
pi_221726739
Ik zal het maar zo samenvatten:

Het leven zonder kinderen is een stuk leuker, makkelijker en aangenamer. Maar als mens ben ik sinds het moederschap een stuk leuker, makkelijker en aangenamer. Mijn zelfliefde is enorm gegroeid sinds ik moeder ben.

Maar wat mij betreft is er ook geen liefde die zo diep gaat als die liefde voor mijn kind. Dat gaat echt veel dieper dan andere familie.
Resistance is futile.
  Moderator vrijdag 4 september 2026 @ 20:11:53 #175
38824 crew  Droopie
pi_221726756
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 september 2026 20:09 schreef Seven. het volgende:
Ik zal het maar zo samenvatten:

Het leven zonder kinderen is een stuk leuker, makkelijker en aangenamer. Maar als mens ben ik sinds het moederschap een stuk leuker, makkelijker en aangenamer. Mijn zelfliefde is enorm gegroeid sinds ik moeder ben.

Maar wat mij betreft is er ook geen liefde die zo diep gaat als die liefde voor mijn kind. Dat gaat echt veel dieper dan andere familie.
Met een knipoog zeg ik.
Wacht maar tot je kleinkinderen hebt, daar kan je blijkbaar nog veel meer van houden dan je eigen kinderen haha

De eerste paar jaar denk je de schijn hoog te houden, tot je het niet meer kan ontkennen aan je eigen kinderen.
Hell To The Liars
  vrijdag 4 september 2026 @ 21:53:16 #176
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221727387
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 20:11 schreef Droopie het volgende:

[..]
Met een knipoog zeg ik.
Wacht maar tot je kleinkinderen hebt, daar kan je blijkbaar nog veel meer van houden dan je eigen kinderen haha

De eerste paar jaar denk je de schijn hoog te houden, tot je het niet meer kan ontkennen aan je eigen kinderen.
Bij kleinkinderen heeft iemand meer lusten en minder lasten.
pi_221727390
Tot mijn 30e nooit gewild; krijsen, stront en veeleisende aandacht. Met andere woorden: altijd kut-kinderen dus. Het krijsen en de stront horen erbij, maar de aandacht die een kind vraagt en die ik geef/krijg vind ik i.t.t. vroeger ge-wel-dig. Ik heb overigens twee kinderen en een derde onderweg (nog een maandje); één jongen van inmiddels 18 en één van 4. De eerste acht maanden zijn onwijs kut, gigantisch kut, daarna wordt het rap leuker; lekker maf doen, dansen, zingen, zwemmen, spelletjes doen, rennen, vliegen, tieren, gillen, knuffelen, verhaaltjes voorlezen, op pad gaan, uitjes, samen een film met popcorn kijken, bouwen, schilderen, of juist haar te zien praten en spelen met Paw Patrol-poppetjes, etc. etc. etc. Het maakt het leven zóveel waardevoller en daarnaast ben ik er zelfverzekerder en verantwoordelijker van geworden, m.n. ook richting werk (beetje gek wel eigenlijk). Vele malen rustiger geworden op een aantal vlakken.

Dan komt de puberteit, m.n. de leeftijd van 14, 15, daar vind ik dan weer geen hol aan; ze denken dat ze heel wat zijn, maar stellen nog geen fluit voor. Huichelachtig gedrag, denken dat ze al o zo volwassen zijn of zelf kunnen, maar ondertussen een week lang in dezelfde smerige onderbroek rondlopen :r . Maarja, ook eventjes doorheen worstelen.

Vanaf 17/18 is het weer top; de leeftijd van werken en/of studeren, daadwerkelijk een enigszins eigen mening hebben die ook nog ergens op slaat, lekker uitgaan, ouwehoeren, etc. Enig nadeel: ik kan zoon steeds slechter aan, plus als ik hem een stomp geef, krijg ik een evenzo harde stomp terug :D .

Ja, ik ben gelukkiger met kinderen, ik geniet - meestal - intens. Ja, het slokt veel van je eigen vrije tijd op, maar in overleg met partner is er nog altijd van alles mogelijk. Alleen die ein-de-lo-ze was, och och och :{w
pi_221727414
Ik verlang nog wel eens terug naar de jaren dat ik alleen maar over mezelf hoefde na te denken maar eerlijk gezegd, als dat de rest van mijn leven wel zo was geweest was ik daar denk ik geen beter mens van geworden.
-nee-
  vrijdag 4 september 2026 @ 22:28:42 #179
499136 nelaeryn
food & music
pi_221727529
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 september 2026 19:55 schreef dick_laurent het volgende:
Ja hoi :W

Goed, ik heb dus geen kinderwens en ben aantal jaar terug al geëmigreerd.

Heb wel nog gewoon regelmatig whatsapp contact met mijn (gescheiden) ouders en eerlijk? Eigenlijk is het contact haast diepgaander geworden sinds ik geëmigreerd ben. Mijn vader heeft helaas een zeer broze gezondheid en op het vliegtuig stappen naar Spanje is een flinke uitdaging voor hem, hij heeft het gelukkig wel 1X gedaan maar of het nog een tweede keer er van gaat komen betwijfel ik :@
Mijn moeder is daarentegen wel nog fit en vitaal en al meerdere keren op bezoek geweest hier. Dan hebben we echt quality time en dat is gewoon heel fijn.

Wat betreft leuker/minder leuk met/zonder kinderen... Tja ik weet wel vrij zeker van mezelf dat ik mijn leven leuker vind zonder. Ik voel totaal geen behoefte om te zorgen en mijn vrijheid in te leveren. Wellicht klinkt het onaardig, maar ik ben er gewoon eerlijk over.

Wat me overigens ook opvalt (en dit kan toeval zijn hoor) is dat een aantal vrouwen in mijn kennissenkring van vroeger inmiddels moeder zijn en pretty much hun totale identiteit ook hebben gebaseerd lijkt het op moeder zijn. Ik zie dan op hun Instagram reels eigenlijk maar één en hetzelfde onderwerp: het kind en het moederschap. Dan denk ik wel van, pfff waar is je persoonlijkheid gebleven...
Maar goed, zoals ik zei, bij verschillende vrouwen in mijn kring zag ik dit gebeuren, dus daarom dat het me opviel. Ik zeg dus niet dat 'alle moeders' zo zijn he.
Wat een mooie, inhoudelijke reactie. Dankjewel voor het delen. En ik snap je wel. Sterkte met je vader ook. Mijn ouders ben ik jaren geleden al verloren. Beide na een lang en intensief proces en beide ook door rotziektes. O+
  vrijdag 4 september 2026 @ 22:32:26 #180
513556 Housemus
"In my house"
pi_221727545
Het is voor mij nooit een optie geweest vanwege onvruchtbaarheid. Heb vaak geen zin om tekst en uitleg te geven aan mensen hierover, maar het verantwoording moeten afleggen voor kinderloosheid is nog wel een beetje aanwezig in de maatschappij. Gelukkig neemt het wel af, alhoewel de suggestie van egoïsme en gebrek aan verdieping of oppervlakkigheid altijd aanwezig blijft.

[ Bericht 1% gewijzigd door Housemus op 04-09-2026 22:38:54 ]
pi_221727650
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 15:16 schreef aquawoman het volgende:
Ik ben 49 en heb geen kinderen. Ik vind het krijgen van kinderen een grote verantwoordelijkheid en ik denk niet dat ik die verantwoordelijkheid wil. Daarom heb ik er bewust voor gekozen om geen kinderen te krijgen en ik ban nog steeds heel blij met die beslissing. Ik gun. het andere mensen van harte, maar het lijkt me inderdaad heel zwaar. En ik vind mijn huidige leven heerlijk: veel vrijheid, een fijne partner, veel reizen, een carrière en ook veel ruimte om gewoon te chillen :)

Ik ben overigens wel dol op kinderen - ik heb twee neefjes waar ik een echte suikertante voor ben en met wie ik vaak op pad ga. Ook speel ik altijd met de kinderen van vrienden en vriendinnen en heb ik bijvoorbeeld een hele vlucht naar Spanje met een jongetje van 3 op mijn schoot gezeten omdat hij het zo gezellig vond. Ik kan echt genieten van de kinderen van anderen, maar ik voel eigenlijk nooit spijt dat ik er niet voor gekozen heb.
Heb je wel eens een (lange of korte) periode gehad waarin je twijfels had? Je komt erg zeker over van je keuze, wat me persoonlijk heel fijn lijkt!
  zaterdag 5 september 2026 @ 00:52:10 #182
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221727986
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 september 2026 22:32 schreef Housemus het volgende:
Het is voor mij nooit een optie geweest vanwege onvruchtbaarheid. Heb vaak geen zin om tekst en uitleg te geven aan mensen hierover, maar het verantwoording moeten afleggen voor kinderloosheid is nog wel een beetje aanwezig in de maatschappij. Gelukkig neemt het wel af, alhoewel de suggestie van egoïsme en gebrek aan verdieping of oppervlakkigheid altijd aanwezig blijft.
Ja sommige mensen hebben blijkbaar te weinig voorstellingsvermogen dat er meer mogelijk is om je leven mee te vullen dan enkel of zuipen en feesten danwel brave huisvader worden.
  zaterdag 5 september 2026 @ 01:59:14 #183
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_221728095
Ik mis de volgende nuance: wat vind het kind ervan? Een kind willen c.q. nemen is natuurlijk een vrij egoistische keuze van een persoon. And..... here we go 🤪
"Hoka Hey!"
  zaterdag 5 september 2026 @ 04:10:32 #184
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_221728144
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 september 2026 01:59 schreef matspontius het volgende:
Ik mis de volgende nuance: wat vind het kind ervan? Een kind willen c.q. nemen is natuurlijk een vrij egoistische keuze van een persoon. And..... here we go 🤪
In de zin van: zijn sommigen wel blíj dat ze überhaupt ooit op de wereld gezet zijn?

Het is zowat een eigen topic waard.
  zaterdag 5 september 2026 @ 04:43:49 #185
472044 Ghost_Buster
I aint 'fraid of no ghost
pi_221728150
Gelukkiger met of zonder kinderen?
MET! :Y 100 % zeker weten! ^O^
Die van ons zijn intussen volwassen, maar we zouden er geen seconde van willen missen! ^O^
pi_221728215
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 september 2026 01:59 schreef matspontius het volgende:
De keuze voor wel of geen kind(eren) is beide een egoïstische. Geen kind heeft erom gevraagd geboren te worden, maar in diezelfde hypothetische situatie kun je stellen dat geen kind heeft aangegeven dat het geboren wil worden en de mens in kwestie dat verzoek heeft afgewezen.
  zaterdag 5 september 2026 @ 07:26:56 #187
287741 matspontius
pi_221728224
quote:
7s.gif Op zaterdag 5 september 2026 07:21 schreef miss_sly het volgende:

[..]
De keuze voor wel of geen kind(eren) is beide een egoïstische. Geen kind heeft erom gevraagd geboren te worden, maar in diezelfde hypothetische situatie kun je stellen dat geen kind heeft aangegeven dat het geboren wil worden en de mens in kwestie dat verzoek heeft afgewezen.
Dat riekt naar een heel lastig ethisch vraagstuk! Goed punt wel.
"Hoka Hey!"
pi_221728313
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 september 2026 07:26 schreef matspontius het volgende:

[..]
Dat riekt naar een heel lastig ethisch vraagstuk! Goed punt wel.
Nou ja, eigenlijk vind ik het geen goed punt.
Het al dan niet kiezen voor een kind heeft alleen te maken met degene die de keuze maakt. Niet met het kind dat vervolgens al dan niet geboren wordt.
  zaterdag 5 september 2026 @ 08:57:10 #189
287741 matspontius
pi_221728440
quote:
7s.gif Op zaterdag 5 september 2026 08:14 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Nou ja, eigenlijk vind ik het geen goed punt.
Het al dan niet kiezen voor een kind heeft alleen te maken met degene die de keuze maakt. Niet met het kind dat vervolgens al dan niet geboren wordt.
:) De vraag/het vraagstuk op zich is een goed punt ....
"Hoka Hey!"
pi_221728527
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 22:57 schreef TheInnocent het volgende:

[..]
Heb je wel eens een (lange of korte) periode gehad waarin je twijfels had? Je komt erg zeker over van je keuze, wat me persoonlijk heel fijn lijkt!
Niet echt. Toen ik 40 werd heb ik er even een emotionele reactie op gehad. Maar toen heb ik me serieus afgevraagd of het verdriet over een kind ging of over het afsluiten van een mogelijkheid. En voor mij ging het echt over dat laatste.
  zaterdag 5 september 2026 @ 09:26:47 #191
513556 Housemus
"In my house"
pi_221728536
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2026 00:52 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ja sommige mensen hebben blijkbaar te weinig voorstellingsvermogen dat er meer mogelijk is om je leven mee te vullen dan enkel of zuipen en feesten danwel brave huisvader worden.
Ben zelf een huismus en vragen krijgen over familie en kinderen hoort erbij. Is ook een stukje interesse. Het gaat mij meer om het veroordelende en suggestieve van sommige opmerkingen. Je voelt je al defect en biologisch tekortschieten en dan voelen dergelijke opmerkingen een beetje als azijn. Daarom klets ik er maar wat omheen.

Het was ook om in dit topic aan te geven dat een keuze kunnen maken ook een voorrecht kan zijn. Ook al voelt die soms beklemmend vanwege de reikwijdte.
pi_221728551
Een vriend van mij is medio 40. Leeft in een grote stad. Gaat veel op stap, heeft een goede baan, gaat alleen op vakanties en geniet echt van het leven. Hoe vaak hij niet wordt gevraagd: "Waarom ben jij geen vader" of "wat erg dat je alleen bent en geen geszin kunt stichten". Eigenlijk is dat beschamend. Laat iedereen in zijn haar of zijn keuzes. Zijn keuze is dat hij bewust vrijgezel wilde blijven. Zijn leven zou ik niet meer willen (vroeger zeer zeker, en heb ik dit ook gehad). Maar voor iedereen is het anders.
pi_221729072
Lastige vraag want ik weet niet of ik gelukkiger zou zijn als ik geen kinderen zou hebben.
Ik had geen kinderwens maar man wel. Als hij geen kinderwens zou hebben gehad waren ze er waarschijnlijk niet gekomen. Ik zag echt op tegen de verantwoordelijkheid en zelf ook een nare jeugd gehad en twijfelde of ik wel een goede moeder zou zijn.
Kortom, uit compromis ging ik akkoord met één kind. Lang verhaal kort, na 6 jaar bleek ik opnieuw zwanger en hadden we ineens twee kinderen.
Ik heb best lang geworsteld met schuldgevoelens en deed buiten werk niks voor mezelf. Ik werkte 4 dagen en wilde dat de rest van de tijd echt naar de kinderen ging. Gelukkig was man altijd om 15:00 thuis en (schoon)ouders woonden binnen een straal van 1 km dus kinderen kregen op mijn werkdagen genoeg aandacht.

Nu zijn ze 23 en 17 jaar (wat zijn de jaren voorbij gevlogen!) en ik kan niet anders zeggen dat ik gelukkig ben met de keuze om wel kinderen te krijgen. Zoon is net afgestudeerd en bezig met zijn eerste serieuze baan en ik heb genoten om hem hierin te begeleiden. Dochter is net gestart met studeren en ook met haar zal ik veel praten over wat ze allemaal leert en doet. Ik ben zelf net gestart met mijn master dus wie weet zitten we straks tegelijkertijd op de kantoorkamer te studeren😁

Ik vond vooral de babytijd zwaar, van lagere school werd het makkelijker maar vanaf middelbare school werd het pas echt makkelijk al was de pubertijd ook niet altijd een feestje. Maar door altijd te gaan voor het goede gesprek en goed contact houden,zijn we die tijd toch goed doorgekomen.

Ja, het heeft veel vrije tijd, energie en agendaplanning gekost en vooral veel geld (studies, autorijlessen etc) maar het is me alles meegevallen.
Nu ze minder tijd vergen geniet ik dubbel van vrije tijd en vakanties met man.

Maar kinderen krijgen blijft een persoonlijke keuze en je weet nooit hoe dat gaat uitpakken en hoe zwaar of makkelijk het wordt.
pi_221729255
Ik ben 53, vrouw, kinderloos uit keuze. Genoeg geld, genoeg tijd, stabiele relatie sinds m’n 21ste.
Heb ik nu alle vrijheid om te gaan en staan waar ik wil? Neuh, daarvoor heb ik teveel beesten. Dus daarvoor heb ik die kindervrijheid niet gebruikt.

Maar met kinderen was mijn relatie vermoedelijk op de klippen gelopen, alsmede grote kans op teveel psychische druk op ons beiden.

Mijn inschatting is dat ik nu een stuk beter af ben dan ik zou zijn geweest met kinders.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_221729287
Volgens mij is het idee dat je moet kiezen een grote stressfactor. Meer dan de keuze wanneer die gemaakt blijkt te zijn.

De menselijke geest (en cultuur!) is niet goed toebereid voor die keuze want die bestaat alleen maar bij de gratie van medicatie, hulpmiddelen en ingrepen.

Mensen willen neuken en dus komen er kinderen. Of je (een van) beide wou is voor heel veel mensen geen keuzevrijheid.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Moderator zaterdag 5 september 2026 @ 13:09:00 #196
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_221729881
quote:
7s.gif Op zaterdag 5 september 2026 11:29 schreef sigme het volgende:
Volgens mij is het idee dat je moet kiezen een grote stressfactor. Meer dan de keuze wanneer die gemaakt blijkt te zijn.

De menselijke geest (en cultuur!) is niet goed toebereid voor die keuze want die bestaat alleen maar bij de gratie van medicatie, hulpmiddelen en ingrepen.

Mensen willen neuken en dus komen er kinderen. Of je (een van) beide wou is voor heel veel mensen geen keuzevrijheid.
Sure, dat en peer pressure van ouders/familie is ook heel vaak een factor. Al helemaal in meer streng gelovige omgevingen (of dat nou Christelijke or Islamitische achtergronden zijn, beiden promoten enorm het zoveel mogelijk baren van kinderen)

Ben overigens wel blij dat mijn ouders me er totaal vrij in hebben gelaten. Ze hebben wel eens laten vallen dat ze het wel leuk hadden gevonden om opa/oma te worden.

Dat begrijp ik heel goed, en ergens vind ik het jammer dat ik ze dat niet heb kunnen geven...maar niet zó jammer dat ik voor hen dan maar besloot om dan toch maar een kind te verwekken. ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door dick_laurent op 05-09-2026 13:15:34 ]
pi_221731041
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 09:33 schreef Hexagon het volgende:

Bij veel ouders van tegenwoordig heb ik het idee dat ze die kindere enorm micromanagen en er extreem veel tijd e energie in steken. Ook bijvoorbeeld om kinderen bezig te houden en te vermaken. Of ze in bed te krijgen. Daar waren mijn eigen ouders bijvoorbeeld veel makkelijker in. Die hadden zoiets van "daar is je speelgoed en daar wonen je vriendjes, dus bedenk maar wat je gaat doen" en als ik naar bed moest dan moest ik gewoon op mijn kamer blijven of ik nu sliep of niet. En als ze naar een feestje of uit eten gingen regelden ze gewoon een oppas. Iets wat veel ouders tegenwoordig dan weer eng vinden.
Onze buren een paar deuren verderop hebben een meisje van 4, dat kind zit al op hockey. Dan denk ik echt bij mezelf, doe ff normaal.

Zelf leef ik eigenlijk ook wel een beetje met het idee dat ze maar één keer deze leeftijd heeft, dus ik vermaak haar graag. Voor je het weet, gaan ze weer hun eigen gang en schamen ze zich voor je.

Verjaardagsfeestjes ook zoiets; de volwassenen in een kringetje die suffe gesprekken voeren, terwijl ik het liefst op het gras lig te rollebollen met de kinderen.

Dat heeft natuurlijk wel een keerzijde, zoals jij ook benoemt.

Naar bed gaan, maak ik hier geen ding van. Verhaaltje lezen, lamp uit en dan zoekt ze het maar uit. :)
pi_221732147
Ik heb het geluk gehad om kinderen van anderen te mogen opvoeden en ja dat heeft mij heel wat grijze haren bezorgd maar ook veel veel prachtige momenten.

Nu mag ik nog steeds genieten van een van mijn bonus kinderen! O+ al ruim 20 jaar in mijn leven.

Maar nu zonder kinderen (waar ik op moet letten) mis ik het stiekem toch wel een beetje, zorgt er wel voor dat je leven wat meer invulling krijgt (verplicht :+, dat dan wel weer)
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_221738150
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 17:40 schreef Discombobulate het volgende:
Veel mensen hebben gewoon een kinderwens. Een enkeling ook niet.
Wel meer dan 'een enkeling'. En daar is niets mis mee. Ik moet er ook absoluut niet aan denken.
pi_221738202
quote:
1s.gif Op donderdag 3 september 2026 17:45 schreef TheInnocent het volgende:
Wat is jullie ervaring? Altijd al een kinderwens gehad? Gelukkiger in het leven met kinderen en waarom wel/niet?
Nooit. En mijn leven zal echt niet 'gelukkiger' of 'voller' zijn als ik wel kinderen zou nemen. Ik heb rust en vrijheid, dat is mij alles waard.
Ik vind ze vreselijk. Doe mij maar dieren :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')