abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221722066
Als je ervoor kiest geen kinderen te krijgen, dan kies je er meteen voor om ook geen kleinkinderen te krijgen. Sommige mensen krijgen last van eenzaamheid op latere leeftijd. Je partner overlijdt of vertrekt. Daar zit je dan “moederziel” alleen in je mooie woning met al je gespaarde geld, zonder dat er iemand is die zich voor je interesseert. Een leeg bestaan.
  vrijdag 4 september 2026 @ 06:49:38 #42
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_221722231
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 01:36 schreef Kottnauer het volgende:
Als je ervoor kiest geen kinderen te krijgen, dan kies je er meteen voor om ook geen kleinkinderen te krijgen. Sommige mensen krijgen last van eenzaamheid op latere leeftijd. Je partner overlijdt of vertrekt. Daar zit je dan “moederziel” alleen in je mooie woning met al je gespaarde geld, zonder dat er iemand is die zich voor je interesseert. Een leeg bestaan.
Dit heeft mijn oma ook met 3 kinderen en 9 kleinkinderen, zijn allemaal naar het buitenland vertrokken. En nu voelt ze zich nóg meer alleen zegt ze, omdat ze weet dat ze kinderen en kleinkinderen heeft maar ze zelden ziet.
Andere families hebben weer ruzie met elkaar. Dus kinderen hebben is geen garantie op geen eenzaamheid.
Daarentegen heeft mijn buurman van 87 een grote groep vrienden die hij meerdere keren per week ziet :D Laat mij maar oud worden zoals de buurman denk ik dan.
<a href="https://forum.fok.nl/topic/1321859/1/30" target="_blank" >HuHu en kwiwi hebben een kindje gemaakt</a> O+
pi_221722276
Denk als je elke dag aan het chemo-infuus moet in het ziekenhuis je echt wel iets van kinderen mist als je ze nooit hebt gehad.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  vrijdag 4 september 2026 @ 07:22:21 #44
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_221722295
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 07:12 schreef Discombobulate het volgende:
Denk als je elke dag aan het chemo-infuus moet in het ziekenhuis je echt wel iets van kinderen mist als je ze nooit hebt gehad.
Maak er hier tweewekelijks van, eerder in dit decennium, en op bescheidener schaal ben ik opnieuw 'in de molen' beland. Toegegeven - de extra steun was best lekker geweest.

Maar nee, toch beter van niet.

[ Bericht 2% gewijzigd door Eightyone op 04-09-2026 10:36:01 ]
pi_221722300
Lange tijd een vrij leven gehad en nul behoefte aan kinderen en trouwen.
Eind 20 de liefde leren kennen en paar jaar later kinderen gekregen. Een bewuste keuze. In een andere levensfase. Het is heel anders maar een gezin is ook fijn.

Ik ben nu echter chronisch ziek en er komt heel veel van het gezin op de schouders van mijn partner. En dat vind ik verschrikkelijk. Andersom had ik het ook gedaan maar toch wil je het samen doen
  vrijdag 4 september 2026 @ 07:29:01 #46
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_221722315
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 07:23 schreef cinderloom het volgende:
Lange tijd een vrij leven gehad en nul behoefte aan kinderen en trouwen.
Eind 20 de liefde leren kennen en paar jaar later kinderen gekregen. Een bewuste keuze. In een andere levensfase. Het is heel anders maar een gezin is ook fijn.

Ik ben nu echter chronisch ziek en er komt heel veel van het gezin op de schouders van mijn partner. En dat vind ik verschrikkelijk. Andersom had ik het ook gedaan maar toch wil je het samen doen
Het gevoel alsof je andere mensen onbedoeld tot last bent.
pi_221722388
Wat ook meespeelt: het MIT (met de Club van Rome) voorspelde in 1972 de ineenstorting van de beschaving rond het jaar 2040 en we liggen nog altijd op schema. Dit kan natuurlijk een trage collapse zijn, maar ik geloof niet dat het laatste kwart van deze eeuw en daarna nou zo leuk worden.
  vrijdag 4 september 2026 @ 08:03:38 #48
228417 TheGirlNextDoor
Of gewoon Buurmeisje.
pi_221722395
Ik weet niet anders dan dat ik moeder wilde worden. Vanaf mn 5e ofzo vroeg ik al aan mijn moeder hoe baby's gemaakt worden en of ik zelf ook al een baby mocht. Mijn grootste angst was altijd dat ik nooit zelf moeder zou worden.

Gelukkig nu 2 mooie meisjes rondlopen, en ik weet zeker dat ik doodongelukkig zou zijn geworden als ik ze niet had gehad. Maar voor mij was dus mijn hele leven al duidelijk dat dat mijn doel in het leven was. Ja, het is retezwaar, maar nu ze ouder worden wordt het makkelijker en ik ben zo vreselijk trots op ze. Dat weegt veel zwaarder dan hoe retezwaar de moeilijke momenten kunnen zijn.
Mankind must put an end to war, or war will put an end to mankind.
|| justdiggit.org ||
  vrijdag 4 september 2026 @ 08:29:00 #49
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221722483
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 01:36 schreef Kottnauer het volgende:
Je kan natuurlijk ook een sociaal leven opbouwen. Ook als je oud bent.
  vrijdag 4 september 2026 @ 08:35:28 #50
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_221722508
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 18:15 schreef C64 het volgende:
Ik vind dat mensen zonder kinderen altijd zo'n leeg bestaan lijkten te hebben :@
Tegelijk zijn kinderen duur, tijdrovend en ontzettend ingewikkeld in een ingewikkelde wereld dus ik begrijp helemaal dat je er geen zin in zou hebben.
Hoewel ik kleine kinderen leuk vind, denk ik van poepluiers uitmesten en snottebellen afvegen niet de geestelijke voldoening te kunnen krijgen die ik uit boeken, docu's en podcasts haal dus ik ben wel een beetje nieuwsgierig naar jouw definitie van een leeg bestaan?
  vrijdag 4 september 2026 @ 08:37:53 #51
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_221722524
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 07:12 schreef Discombobulate het volgende:
Nee hoor. Als je al mensen om je heen wil, kunnen dat ook goede vrienden of partner zijn.
Ik vind kinderen nemen omdat je bang bent op enig moment eenzaam/alleen te zijn, persoonlijk een rare reden om kinderen te nemen. Je kunt ook in vriendschappen investeren.
<a href="https://forum.fok.nl/topic/1321859/1/30" target="_blank" >HuHu en kwiwi hebben een kindje gemaakt</a> O+
pi_221722532
Geen kinderen hier. Ik hoor wel dat mensen die bewust geen kinderen hebben vaak uit een niet doorsnee gezinssituatie komen. In mijn geval klopt dat, mijn moeder stond er alleen voor. Ik heb ook geen broers of zussen. Een vader heb ik nooit gekend, maar ik ben liefdevol opgegroeid. Daar ligt het in mijn geval niet aan. Mijn man daarentegen heeft een slechte jeugd gehad met veel ellende. Hij wilde ook bewust geen kinderen.
Nu ik 50+ ben zie ik om me heen wel dat de mensen van mijn leeftijd met kinderen wel een gezelliger leven hebben. Mijn man en ik zijn alleen, beide geen broers of zussen en geen ouders meer. Dan bekruipt me af en toe best wel een akelig gevoel van alleen zijn, zeker als een van ons zal overlijden.
Daarentegen horen we wel bij het gezin van mijn nicht waarmee ik als zus ben opgegroeid. Haar kinderen hebben we geholpen toen ze een huis kochten, en misschien kijken ze ook nog een keer naar ons om als het nodig is.
pi_221722547
Hier 1 kind met verschillende beperkingen die het leven enorm beperken. Ik zou hem echt niet willen missen en hou heel veel van hem maar of ik gelukkiger ben nu met kind, nee dat niet. In de zorg is er helaas niet 'zoals in de liefde ' op ieder potje past een dekseltje. Dus om zelf 24/7 te kunnen zorgen kan ik niet meer werken en heb ik geen sociaal leven;) maar ik doe het met heel veel liefde!
pi_221722584
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 september 2026 06:49 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Dit heeft mijn oma ook met 3 kinderen en 9 kleinkinderen, zijn allemaal naar het buitenland vertrokken. En nu voelt ze zich nóg meer alleen zegt ze, omdat ze weet dat ze kinderen en kleinkinderen heeft maar ze zelden ziet.
Andere families hebben weer ruzie met elkaar. Dus kinderen hebben is geen garantie op geen eenzaamheid.
Daarentegen heeft mijn buurman van 87 een grote groep vrienden die hij meerdere keren per week ziet :D Laat mij maar oud worden zoals de buurman denk ik dan.
Klopt. Dat komt ook voor, weet ik uit eigen ervaring.
pi_221722592
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 08:29 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Je kan natuurlijk ook een sociaal leven opbouwen. Ook als je oud bent.
Zeker. Zeer belangrijk om dat te doen.
pi_221722607
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 september 2026 06:49 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Klopt hoor. Mijn grootouders hadden 7 kinderen. Uiteindelijk was er van de 7 maar eentje die er altijd voor ze was. Tot de erfenis in beeld was, toen jankten degenen die er nooit waren het hardste. :')
pi_221722619
Kinderen krijgen of niet. Als je er teveel over nadenkt en het gaat rationaliseren, dan kom je vaak tot de conclusie dat je ze niet wil, of dat je niet weet of je ze wil. Dat denkproces kan zo lang duren dat van uitstel afstel komt.

Als je een rustig kalm leven wil: neem geen kinderen.

Als je daarentegen een meer gevuld leven wil, met meer pieken en dalen: neem wel kinderen. Je zult vele mooie momenten erbij krijgen, maar ook risico op onnoemelijk veel leed. Je leeft in de angst dat het kind iets overkomt en soms gebeurt dat helaas ook.

Maar je lééft wel meer.
pi_221722631
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 08:48 schreef Kottnauer het volgende:

[..]
Zeker. Zeer belangrijk om dat te doen.
Dat is zeker belangrijk. Toch is dat best moeilijk, omdat onze vrienden met gezin steeds meer binnen hun eigen kring in het gezin blijven.
Toen mijn moeder net was overleden hebben we aan onze vrienden maar erg weinig gehad. Daar heb ik wel een douw van gehad eerlijk gezegd, terwijl ze altijd bij ons terecht konden en dat ook deden.
  Vis een optie? vrijdag 4 september 2026 @ 09:02:48 #59
70532 loveli
N
pi_221722698
Probeer het eens. Hele volksstammen hebben ze ook gehad en de meesten hebben er geen spijt van gekregen.
crap in = crap out
pi_221722712
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 09:02 schreef loveli het volgende:
Probeer het eens. Hele volksstammen hebben ze ook gehad en de meesten hebben er geen spijt van gekregen.
Maar als het niet bevalt druk je ze niet weer even terug hè?
pi_221722727
quote:
Dat denken we. Het is ook wel erg moeilijk om van de kinderen die je wel hebt te zeggen dat je ze liever niet gehad hebt. Ik denk dat daar wel een taboe op ligt, zeker voor moeders.

En dat de meesten er geen spijt van gekregen lijken te hebben, wil niet zeggen dat je zelf er dus ook geen spijt van zult krijgen. Je zult maar net tot die groep horen die wel spijt krijgt. Dan zit je met de gebakken peren.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_221722741
Ik heb een kind van twee en ik weet niet of ik gelukkiger ben. Ik ben wel anders gelukkig.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_221722744
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 september 2026 09:08 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Dat denken we. Het is ook wel erg moeilijk om van de kinderen die je wel hebt te zeggen dat je ze liever niet gehad hebt. Ik denk dat daar wel een taboe op ligt, zeker voor moeders.

En dat de meesten er geen spijt van gekregen lijken te hebben, wil niet zeggen dat je zelf er dus ook geen spijt van zult krijgen. Je zult maar net tot die groep horen die wel spijt krijgt. Dan zit je met de gebakken peren.
Ik ken dit soort mensen.
En ook mensen die beter geen kinderen hadden kunnen nemen omdat het voor de kinderen echt kut ouders waren. Die kinderen waren de dupe, je zal maar ter wereld komen bij dat soort lui. ;(
pi_221722764
Kinderen uitproberen :D Eigenlijk jammer dat je ze niet kan leasen hè. Wanneer het even tegen zit breng je ze weer weg :P
pi_221722782
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 09:15 schreef Sunshine1982 het volgende:
Kinderen uitproberen :D Eigenlijk jammer dat je ze niet kan leasen hè. Wanneer het even tegen zit breng je ze weer weg :P
Beetje zoals tijdens de coronaperiode. Toen namen veel mensen een huisdier, die vervolgens, na de coronaperiode, weer weg werden gedaan, omdat het toch teveel gedoe bleek te zijn.
"Common sense is not so common" --Voltaire
pi_221722854
Wij zijn ook heel bewust en gelukking kind-vrij. We hebben diverse neefjes en nichtjes die een prima aanvulling op ons eigen vrije leven vormen, en die het maar wat leuk vinden: zo'n gekke oom en tante met wie je kan kamperen in het bos of over dingen praten die je niet met je ouders wilt bespreken.

Denk dat dit een typisch gevalletje is van "bij twijfel niet doen" TS :D
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  vrijdag 4 september 2026 @ 09:33:41 #67
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221722857
Het is wellicht stuurman aan wal. Maar ik heb wel het idee dat veel ouders tegewoordig het een stuk zwaarder en moeilijker voor zichzelf maken dan dat ouders dat 30/40 jaar geleden deden.

Op mijn school zaten genoeg kinderen uit gezinnen van 3 of 4 kinderen. En die ouders hadden ook gewoon een leven en vrienden. Die hadden vaak wat meer een laissez faire houding. Ze waren er voor de kinderen als het nodig was, maar lieten ze ook het meer zelf uitzoeken.

Bij veel ouders van tegenwoordig heb ik het idee dat ze die kindere enorm micromanagen en er extreem veel tijd e energie in steken. Ook bijvoorbeeld om kinderen bezig te houden en te vermaken. Of ze in bed te krijgen. Daar waren mijn eigen ouders bijvoorbeeld veel makkelijker in. Die hadden zoiets van "daar is je speelgoed en daar wonen je vriendjes, dus bedenk maar wat je gaat doen" en als ik naar bed moest dan moest ik gewoon op mijn kamer blijven of ik nu sliep of niet. En als ze naar een feestje of uit eten gingen regelden ze gewoon een oppas. Iets wat veel ouders tegenwoordig dan weer eng vinden.
pi_221722865
quote:
Daar rust nog wel een taboe op.
Je eigen kinderen niet leuk vinden of er spijt van hebben. :{
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_221722870
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 09:33 schreef Hexagon het volgende:
Het is wellicht stuurman aan wal. Maar ik heb wel het idee dat veel ouders tegewoordig het een stuk zwaarder en moeilijker voor zichzelf maken dan dat ouders dat 30/40 jaar geleden deden.

Op mijn school zaten genoeg kinderen uit gezinnen van 3 of 4 kinderen. En die ouders hadden ook gewoon een leven en vrienden. Die hadden vaak wat meer een laissez faire houding. Ze waren er voor de kinderen als het nodig was, maar lieten ze ook het meer zelf uitzoeken.

Bij veel ouders van tegenwoordig heb ik het idee dat ze die kindere enorm micromanagen en er extreem veel tijd e energie in steken. Ook bijvoorbeeld om kinderen bezig te houden en te vermaken. Of ze in bed te krijgen. Daar waren mijn eigen ouders bijvoorbeeld veel makkelijker in. Die hadden zoiets van "daar is je speelgoed en daar wonen je vriendjes, dus bedenk maar wat je gaat doen" en als ik naar bed moest dan moest ik gewoon op mijn kamer blijven of ik nu sliep of niet. En als ze naar een feestje of uit eten gingen regelden ze gewoon een oppas. Iets wat veel ouders tegenwoordig dan weer eng vinden.
Als ze eenmaal op school zitten is dat ook een stuk makkelijker dan wanneer ze 1 en 3 zijn.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
  Spellchecker vrijdag 4 september 2026 @ 09:36:55 #70
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_221722878
quote:

^O^
  vrijdag 4 september 2026 @ 09:36:57 #71
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221722879
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 september 2026 09:35 schreef capricia het volgende:

[..]
Daar rust nog wel een taboe op.
Je eigen kinderen niet leuk vinden of er spijt van hebben. :{
Ik denk dat dat er ook maar weinig zijn. Daar is ons lijf gewoon op gebouwd.

Ik denk ook als kinderen er bij mij wel waren gekomen ik nu een totaal ander, maar even gelukkig leven had gehad.
  Spellchecker vrijdag 4 september 2026 @ 09:38:51 #72
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_221722892
quote:
Zo werkt het natuurlijk niet _O-
pi_221722913
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 09:36 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ik denk dat dat er ook maar weinig zijn. Daar is ons lijf gewoon op gebouwd.

Ik denk ook als kinderen er bij mij wel waren gekomen ik nu een totaal ander, maar even gelukkig leven had gehad.
Zijn vooral vrouwen waar het het sterkst speelt.
Spijtmoeders, is de naam. Het is een super groot taboe en moeilijk te doorbreken. Ook lastig om te meten. Lees percentage van 5 tot 15%.

Komt omdat moederschap toch nog vaak wordt gezien als het ultieme doel in het leven van een vrouw.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_221722916
Ik geloof dat het heel erg afhangt van je (financiële) situatie. Als je er lekker bij zit, dan maken kinderen gelukkiger. Maar zodra een kind het je financieel lastiger maakt, maakt het ongelukkig.

Daarom ook dat kinderen in deze tijd een (onbewust) statussymbool zijn. Ja, of een symbool van domheid en je eigen financiele plaatje niet inzien.
pi_221722918
quote:
Bij veel ouders van tegenwoordig heb ik het idee dat ze die kindere enorm micromanagen en er extreem veel tijd e energie in steken.
Social media speelt ook een grote rol tegenwoordig, alles voor het perfecte plaatje op de socials. Sommigen hebben er zelfs een verdienmodel van gemaakt, door zichzelf en/of hun kinderen te hoereren op de socials.
"Common sense is not so common" --Voltaire
pi_221722928
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 09:43 schreef theunderdog het volgende:
Ik geloof dat het heel erg afhangt van je (financiële) situatie. Als je er lekker bij zit, dan maken kinderen gelukkiger. Maar zodra een kind het je financieel lastiger maakt, maakt het ongelukkig.

Daarom ook dat kinderen in deze tijd een (onbewust) statussymbool zijn. Ja, of een symbool van domheid en je eigen financiele plaatje niet inzien.
Het maakt je denk ik veel ongelukkiger wanneer je kind ziek is, of ongelukkig, of gepest wordt, of een beperking heeft, omdat dat je heel veel zorgen geeft. Financieel lastiger is niet fijn, maar ik ken genoeg mensen die daardoor niet ongelukkig zijn.
  vrijdag 4 september 2026 @ 09:50:13 #77
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_221722947
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 09:43 schreef theunderdog het volgende:

Meh, beetje te generaliserend. Mijn moeder was jarenlang alleenstaand met 3 kinderen, en ondanks dat ze heel weinig geld had, ging ze daar zo goed mee om dat we nooit echt iets hebben hoeven missen. Wat ik me vooral herinner is dat ze er altijd voor ons was en we leuke creatieve activiteiten deden in de tuin.
Maar als je ouders niet met geld om kunnen gaan en alleen voor de tv liggen.. ja dan zul je inderdaad een minder leuke jeugd hebben.
pi_221722948
quote:

Deels wel eens, hoor. Maar tegelijkertijd is de wereld wel veranderd tov vroegah.
De reden waarom veel ouders een oppas tegenwoordig enger vinden, is omdat er ook veel meer bekend is over wat er voor vreselijke dingen kunnen gebeuren met een oppas. En die gebeurden ongetwijfeld vroeger ook, maar dan wist men daar minder van. En wat je niet weet, kun je je ook geen zorgen over maken.
Ik ben het wel met je eens dat wat meer laissez faire, zeker naarmate de kinderen ouder worden, belangrijk is. En laat je kinderen eens dingen uitvreten die je niet weet, en zelf hun problemen oplossen met vriendjes en op school in plaats van er constant tussen te springen. Mar ook: laat die stomme horloges waarmee je je kind overal kunt volgen lekker links liggen. Je hoeft niet altijd te weten waar je kind is en wat het doet.
pi_221722952
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 september 2026 09:46 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Het maakt je denk ik veel ongelukkiger wanneer je kind ziek is, of ongelukkig, of gepest wordt, of een beperking heeft, omdat dat je heel veel zorgen geeft. Financieel lastiger is niet fijn, maar ik ken genoeg mensen die daardoor niet ongelukkig zijn.
Niet ongelukkiger dan toen ze het financieel goed hadden?

Dat is cope.
pi_221722966
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 september 2026 09:50 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Meh, beetje te generaliserend. Mijn moeder was jarenlang alleenstaand met 3 kinderen, en ondanks dat ze heel weinig geld had, ging ze daar zo goed mee om dat we nooit echt iets hebben hoeven missen. Wat ik me vooral herinner is dat ze er altijd voor ons was en we leuke creatieve activiteiten deden in de tuin.
Maar als je ouders niet met geld om kunnen gaan en alleen voor de tv liggen.. ja dan zul je inderdaad een minder leuke jeugd hebben.
????

Dit heeft toch niets met geluk te maken?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')