Dit heeft mijn oma ook met 3 kinderen en 9 kleinkinderen, zijn allemaal naar het buitenland vertrokken. En nu voelt ze zich nóg meer alleen zegt ze, omdat ze weet dat ze kinderen en kleinkinderen heeft maar ze zelden ziet.quote:Op vrijdag 4 september 2026 01:36 schreef Kottnauer het volgende:
Als je ervoor kiest geen kinderen te krijgen, dan kies je er meteen voor om ook geen kleinkinderen te krijgen. Sommige mensen krijgen last van eenzaamheid op latere leeftijd. Je partner overlijdt of vertrekt. Daar zit je dan “moederziel” alleen in je mooie woning met al je gespaarde geld, zonder dat er iemand is die zich voor je interesseert. Een leeg bestaan.
Maak er hier tweewekelijks van, eerder in dit decennium, en op bescheidener schaal ben ik opnieuw 'in de molen' beland. Toegegeven - de extra steun was best lekker geweest.quote:Op vrijdag 4 september 2026 07:12 schreef Discombobulate het volgende:
Denk als je elke dag aan het chemo-infuus moet in het ziekenhuis je echt wel iets van kinderen mist als je ze nooit hebt gehad.
Het gevoel alsof je andere mensen onbedoeld tot last bent.quote:Op vrijdag 4 september 2026 07:23 schreef cinderloom het volgende:
Lange tijd een vrij leven gehad en nul behoefte aan kinderen en trouwen.
Eind 20 de liefde leren kennen en paar jaar later kinderen gekregen. Een bewuste keuze. In een andere levensfase. Het is heel anders maar een gezin is ook fijn.
Ik ben nu echter chronisch ziek en er komt heel veel van het gezin op de schouders van mijn partner. En dat vind ik verschrikkelijk. Andersom had ik het ook gedaan maar toch wil je het samen doen
Je kan natuurlijk ook een sociaal leven opbouwen. Ook als je oud bent.quote:Op vrijdag 4 september 2026 01:36 schreef Kottnauer het volgende:
Als je ervoor kiest geen kinderen te krijgen, dan kies je er meteen voor om ook geen kleinkinderen te krijgen. Sommige mensen krijgen last van eenzaamheid op latere leeftijd. Je partner overlijdt of vertrekt. Daar zit je dan “moederziel” alleen in je mooie woning met al je gespaarde geld, zonder dat er iemand is die zich voor je interesseert. Een leeg bestaan.
Hoewel ik kleine kinderen leuk vind, denk ik van poepluiers uitmesten en snottebellen afvegen niet de geestelijke voldoening te kunnen krijgen die ik uit boeken, docu's en podcasts haal dus ik ben wel een beetje nieuwsgierig naar jouw definitie van een leeg bestaan?quote:Op donderdag 3 september 2026 18:15 schreef C64 het volgende:
Ik vind dat mensen zonder kinderen altijd zo'n leeg bestaan lijkten te hebben
Tegelijk zijn kinderen duur, tijdrovend en ontzettend ingewikkeld in een ingewikkelde wereld dus ik begrijp helemaal dat je er geen zin in zou hebben.
Nee hoor. Als je al mensen om je heen wil, kunnen dat ook goede vrienden of partner zijn.quote:Op vrijdag 4 september 2026 07:12 schreef Discombobulate het volgende:
Denk als je elke dag aan het chemo-infuus moet in het ziekenhuis je echt wel iets van kinderen mist als je ze nooit hebt gehad.
Klopt. Dat komt ook voor, weet ik uit eigen ervaring.quote:Op vrijdag 4 september 2026 06:49 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Dit heeft mijn oma ook met 3 kinderen en 9 kleinkinderen, zijn allemaal naar het buitenland vertrokken. En nu voelt ze zich nóg meer alleen zegt ze, omdat ze weet dat ze kinderen en kleinkinderen heeft maar ze zelden ziet.
Andere families hebben weer ruzie met elkaar. Dus kinderen hebben is geen garantie op geen eenzaamheid.
Daarentegen heeft mijn buurman van 87 een grote groep vrienden die hij meerdere keren per week zietLaat mij maar oud worden zoals de buurman denk ik dan.
Zeker. Zeer belangrijk om dat te doen.quote:Op vrijdag 4 september 2026 08:29 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Je kan natuurlijk ook een sociaal leven opbouwen. Ook als je oud bent.
Klopt hoor. Mijn grootouders hadden 7 kinderen. Uiteindelijk was er van de 7 maar eentje die er altijd voor ze was. Tot de erfenis in beeld was, toen jankten degenen die er nooit waren het hardste.quote:Op vrijdag 4 september 2026 06:49 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Dit heeft mijn oma ook met 3 kinderen en 9 kleinkinderen, zijn allemaal naar het buitenland vertrokken. En nu voelt ze zich nóg meer alleen zegt ze, omdat ze weet dat ze kinderen en kleinkinderen heeft maar ze zelden ziet.
Andere families hebben weer ruzie met elkaar. Dus kinderen hebben is geen garantie op geen eenzaamheid.
Daarentegen heeft mijn buurman van 87 een grote groep vrienden die hij meerdere keren per week zietLaat mij maar oud worden zoals de buurman denk ik dan.
Dat is zeker belangrijk. Toch is dat best moeilijk, omdat onze vrienden met gezin steeds meer binnen hun eigen kring in het gezin blijven.quote:Op vrijdag 4 september 2026 08:48 schreef Kottnauer het volgende:
[..]
Zeker. Zeer belangrijk om dat te doen.
Maar als het niet bevalt druk je ze niet weer even terug hè?quote:Op vrijdag 4 september 2026 09:02 schreef loveli het volgende:
Probeer het eens. Hele volksstammen hebben ze ook gehad en de meesten hebben er geen spijt van gekregen.
Dat denken we. Het is ook wel erg moeilijk om van de kinderen die je wel hebt te zeggen dat je ze liever niet gehad hebt. Ik denk dat daar wel een taboe op ligt, zeker voor moeders.quote:Op vrijdag 4 september 2026 09:02 schreef loveli het volgende:
Probeer het eens. Hele volksstammen hebben ze ook gehad en de meesten hebben er geen spijt van gekregen.
Ik ken dit soort mensen.quote:Op vrijdag 4 september 2026 09:08 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat denken we. Het is ook wel erg moeilijk om van de kinderen die je wel hebt te zeggen dat je ze liever niet gehad hebt. Ik denk dat daar wel een taboe op ligt, zeker voor moeders.
En dat de meesten er geen spijt van gekregen lijken te hebben, wil niet zeggen dat je zelf er dus ook geen spijt van zult krijgen. Je zult maar net tot die groep horen die wel spijt krijgt. Dan zit je met de gebakken peren.
Beetje zoals tijdens de coronaperiode. Toen namen veel mensen een huisdier, die vervolgens, na de coronaperiode, weer weg werden gedaan, omdat het toch teveel gedoe bleek te zijn.quote:Op vrijdag 4 september 2026 09:15 schreef Sunshine1982 het volgende:
Kinderen uitproberenEigenlijk jammer dat je ze niet kan leasen hè. Wanneer het even tegen zit breng je ze weer weg
Daar rust nog wel een taboe op.quote:Op vrijdag 4 september 2026 09:02 schreef loveli het volgende:
Als ze eenmaal op school zitten is dat ook een stuk makkelijker dan wanneer ze 1 en 3 zijn.quote:Op vrijdag 4 september 2026 09:33 schreef Hexagon het volgende:
Het is wellicht stuurman aan wal. Maar ik heb wel het idee dat veel ouders tegewoordig het een stuk zwaarder en moeilijker voor zichzelf maken dan dat ouders dat 30/40 jaar geleden deden.
Op mijn school zaten genoeg kinderen uit gezinnen van 3 of 4 kinderen. En die ouders hadden ook gewoon een leven en vrienden. Die hadden vaak wat meer een laissez faire houding. Ze waren er voor de kinderen als het nodig was, maar lieten ze ook het meer zelf uitzoeken.
Bij veel ouders van tegenwoordig heb ik het idee dat ze die kindere enorm micromanagen en er extreem veel tijd e energie in steken. Ook bijvoorbeeld om kinderen bezig te houden en te vermaken. Of ze in bed te krijgen. Daar waren mijn eigen ouders bijvoorbeeld veel makkelijker in. Die hadden zoiets van "daar is je speelgoed en daar wonen je vriendjes, dus bedenk maar wat je gaat doen" en als ik naar bed moest dan moest ik gewoon op mijn kamer blijven of ik nu sliep of niet. En als ze naar een feestje of uit eten gingen regelden ze gewoon een oppas. Iets wat veel ouders tegenwoordig dan weer eng vinden.
quote:Op vrijdag 4 september 2026 09:33 schreef Hexagon het volgende:
Het is wellicht stuurman aan wal. Maar ik heb wel het idee dat veel ouders tegewoordig het een stuk zwaarder en moeilijker voor zichzelf maken dan dat ouders dat 30/40 jaar geleden deden.
Op mijn school zaten genoeg kinderen uit gezinnen van 3 of 4 kinderen. En die ouders hadden ook gewoon een leven en vrienden. Die hadden vaak wat meer een laissez faire houding. Ze waren er voor de kinderen als het nodig was, maar lieten ze ook het meer zelf uitzoeken.
Bij veel ouders van tegenwoordig heb ik het idee dat ze die kindere enorm micromanagen en er extreem veel tijd e energie in steken. Ook bijvoorbeeld om kinderen bezig te houden en te vermaken. Of ze in bed te krijgen. Daar waren mijn eigen ouders bijvoorbeeld veel makkelijker in. Die hadden zoiets van "daar is je speelgoed en daar wonen je vriendjes, dus bedenk maar wat je gaat doen" en als ik naar bed moest dan moest ik gewoon op mijn kamer blijven of ik nu sliep of niet. En als ze naar een feestje of uit eten gingen regelden ze gewoon een oppas. Iets wat veel ouders tegenwoordig dan weer eng vinden.
Ik denk dat dat er ook maar weinig zijn. Daar is ons lijf gewoon op gebouwd.quote:Op vrijdag 4 september 2026 09:35 schreef capricia het volgende:
[..]
Daar rust nog wel een taboe op.
Je eigen kinderen niet leuk vinden of er spijt van hebben.
Zo werkt het natuurlijk nietquote:Op vrijdag 4 september 2026 09:02 schreef loveli het volgende:
Zijn vooral vrouwen waar het het sterkst speelt.quote:Op vrijdag 4 september 2026 09:36 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik denk dat dat er ook maar weinig zijn. Daar is ons lijf gewoon op gebouwd.
Ik denk ook als kinderen er bij mij wel waren gekomen ik nu een totaal ander, maar even gelukkig leven had gehad.
Social media speelt ook een grote rol tegenwoordig, alles voor het perfecte plaatje op de socials. Sommigen hebben er zelfs een verdienmodel van gemaakt, door zichzelf en/of hun kinderen te hoereren op de socials.quote:Op vrijdag 4 september 2026 09:33 schreef Hexagon het volgende:
Bij veel ouders van tegenwoordig heb ik het idee dat ze die kindere enorm micromanagen en er extreem veel tijd e energie in steken.
Het maakt je denk ik veel ongelukkiger wanneer je kind ziek is, of ongelukkig, of gepest wordt, of een beperking heeft, omdat dat je heel veel zorgen geeft. Financieel lastiger is niet fijn, maar ik ken genoeg mensen die daardoor niet ongelukkig zijn.quote:Op vrijdag 4 september 2026 09:43 schreef theunderdog het volgende:
Ik geloof dat het heel erg afhangt van je (financiële) situatie. Als je er lekker bij zit, dan maken kinderen gelukkiger. Maar zodra een kind het je financieel lastiger maakt, maakt het ongelukkig.
Daarom ook dat kinderen in deze tijd een (onbewust) statussymbool zijn. Ja, of een symbool van domheid en je eigen financiele plaatje niet inzien.
Meh, beetje te generaliserend. Mijn moeder was jarenlang alleenstaand met 3 kinderen, en ondanks dat ze heel weinig geld had, ging ze daar zo goed mee om dat we nooit echt iets hebben hoeven missen. Wat ik me vooral herinner is dat ze er altijd voor ons was en we leuke creatieve activiteiten deden in de tuin.quote:Op vrijdag 4 september 2026 09:43 schreef theunderdog het volgende:
Ik geloof dat het heel erg afhangt van je (financiële) situatie. Als je er lekker bij zit, dan maken kinderen gelukkiger. Maar zodra een kind het je financieel lastiger maakt, maakt het ongelukkig.
Daarom ook dat kinderen in deze tijd een (onbewust) statussymbool zijn. Ja, of een symbool van domheid en je eigen financiele plaatje niet inzien.
Deels wel eens, hoor. Maar tegelijkertijd is de wereld wel veranderd tov vroegah.quote:Op vrijdag 4 september 2026 09:33 schreef Hexagon het volgende:
Niet ongelukkiger dan toen ze het financieel goed hadden?quote:Op vrijdag 4 september 2026 09:46 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het maakt je denk ik veel ongelukkiger wanneer je kind ziek is, of ongelukkig, of gepest wordt, of een beperking heeft, omdat dat je heel veel zorgen geeft. Financieel lastiger is niet fijn, maar ik ken genoeg mensen die daardoor niet ongelukkig zijn.
????quote:Op vrijdag 4 september 2026 09:50 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Meh, beetje te generaliserend. Mijn moeder was jarenlang alleenstaand met 3 kinderen, en ondanks dat ze heel weinig geld had, ging ze daar zo goed mee om dat we nooit echt iets hebben hoeven missen. Wat ik me vooral herinner is dat ze er altijd voor ons was en we leuke creatieve activiteiten deden in de tuin.
Maar als je ouders niet met geld om kunnen gaan en alleen voor de tv liggen.. ja dan zul je inderdaad een minder leuke jeugd hebben.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |