Hallo open deur, wat fijn dat je je ook in dit topic begeeftquote:Op zondag 30 augustus 2026 13:48 schreef Lospedrosa het volgende:
Zit allemaal tussen de oren.
Na 3 weken training krijg je iedereen zo ver uit een vliegtuig te springen met parachute
Je meent het. Als het iets was als "even een paar weken naar de sportschool en het is opgelost" hadden veel minder mensen er last van lijkt mequote:
Dit heeft mijn jongste dochter ook, door oorproblem denk ik, ze hoorde lang heel slecht, is geopereerd waarna ze heel goed hoorde en zo in carnaval terechtkwam.quote:Op zondag 30 augustus 2026 13:57 schreef heywoodu het volgende:
Overigens: plotselinge harde geluiden of überhaupt de kans daar op. Dus een kind dat met een ballon speelt (die kan zeker met een kind elk moment knallen), een hond (kan op elk moment gaan blaffen, ik ga echt niet op bezoek bij iemand met hond), bepaalde sporten (startpistolen, of van die opblaasklapdingen die enorm hard knallen als iemand er op gaat staan), onweer. Om maar te zwijgen over de hel dat de tweede helft van december vaak is.
De jaren maken het helaas niet beter ofzo.
Ach ja, Monk. Pure parodie van alle fobieën die een mens kan hebben.quote:Op zondag 30 augustus 2026 14:33 schreef Joopklepzeiker het volgende:
Hoogtevrees.
Ikzelf ken iemand met smetvrees.
[ afbeelding ]
Kun je de A2 niet mijden en andere snelwegen pakken?quote:Op zondag 30 augustus 2026 18:35 schreef Magica het volgende:
Ik heb ook echt hoogtevrees en spinnenangst maar daar kan ik mee leven. En wespen btw
Maar helaas heb ik sinds 8 jaar (paniekaanvallen op de A2 gehad) een auto rijd fobie op de snelwegdaar wil ik heel graag wat aan doen maar weet niet hoe. Heb rijles genomen en toen gewoon gereden over de snelweg maar het is het alleen rijden waar ik heel erge angst voor heb
en dat zou ik moeten aanpakken
Dit heb ik ook! Vooral met ballonnen en vuurwerk. De kans op harde knallen zorgen dat ik echt constant zo zit:quote:Op zondag 30 augustus 2026 13:57 schreef heywoodu het volgende:
Overigens: plotselinge harde geluiden of überhaupt de kans daar op. Dus een kind dat met een ballon speelt (die kan zeker met een kind elk moment knallen), een hond (kan op elk moment gaan blaffen, ik ga echt niet op bezoek bij iemand met hond), bepaalde sporten (startpistolen, of van die opblaasklapdingen die enorm hard knallen als iemand er op gaat staan), onweer. Om maar te zwijgen over de hel dat de tweede helft van december vaak is.
Niet perse bang voor spinnen maar had idd in Australie wel echt altijd en overal het gevoel van… zou er nou een giftig beest in mn schoenen zitten of ergens verstopt waar je het niet verwacht.quote:Op zondag 30 augustus 2026 13:30 schreef miss_sly het volgende:
Spinnen.
Op een dusdanige manier dat ik niet naar Australië of Zuidoost Azië ofzo op vakantie durf, bang grote spinnen tegen te komen. Of kamperen in een tentje, want spinnen. Etc.
Zo "fijn" dat ik niet de enige ben...quote:Op zondag 30 augustus 2026 13:57 schreef heywoodu het volgende:
Volgens mij krijg ik dan echt een hartverzakking. En ga ik heel hard gillen.quote:Op zondag 30 augustus 2026 18:56 schreef 111210 het volgende:
[..]
Niet perse bang voor spinnen maar had idd in Australie wel echt altijd en overal het gevoel van… zou er nou een giftig beest in mn schoenen zitten of ergens verstopt waar je het niet verwacht.
Uiteindelijk maar 1x verast door een zwarte weduwe op ooghoogte dus dat viel relatief mee denk ik dan
Ja, en dan zit je zo gespannen, en schrik je alleen maar harder, en raak je meer gespannen. Vicieuze cirkel, lekker man.quote:Op zondag 30 augustus 2026 18:42 schreef TheGirlNextDoor het volgende:
[..]
Dit heb ik ook! Vooral met ballonnen en vuurwerk. De kans op harde knallen zorgen dat ik echt constant zo zit:
[ afbeelding ]
Ik word altijd raar aangekeken als ik zeg dat ik bang ben voor ballonnen/harde knallenZo fijn om te lezen dat ik niet de enige ben!
Daarnaast ook spinnenangst, hoewel dat vooral geldt voor de grotere en al helemaal als ze gaan lopen. Stil in een hoekje kan ik ze nog wel handelen, maar zodra ze gaan bewegen, instant panic
Hier geen paniekaanvallen maar toch een paar keer in de problemen geraakt met vrachtwagens die ineens naar links omgaan terwijl ik erlangs reed.quote:Op zondag 30 augustus 2026 18:35 schreef Magica het volgende:
Ik heb ook echt hoogtevrees en spinnenangst maar daar kan ik mee leven. En wespen btw
Maar helaas heb ik sinds 8 jaar (paniekaanvallen op de A2 gehad) een auto rijd fobie op de snelwegdaar wil ik heel graag wat aan doen maar weet niet hoe. Heb rijles genomen en toen gewoon gereden over de snelweg maar het is het alleen rijden waar ik heel erge angst voor heb
en dat zou ik moeten aanpakken
Maar dit is geen angst neem ik aan?quote:Op zondag 30 augustus 2026 19:37 schreef SemperLibertas het volgende:
Ik probeer zoveel mogelijk mensen te vermijden als ik niet verplicht in contact met ze hoef te staan. Voor mijn werk heb ik geen keuze, maar verder hou ik zoveel mogelijk afstand van het menselijk ras.
Mensen zijn doodvermoeiend. Mensen moeten altijd wat van je. Mensen zijn de grootste plaag op deze planeet.
Eigenlijk meer de angst voor sociale verplichtingenquote:Op zondag 30 augustus 2026 19:39 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Maar dit is geen angst neem ik aan?
Gewoon geen zin in?
Ja, preciesquote:Op zondag 30 augustus 2026 19:14 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ja, en dan zit je zo gespannen, en schrik je alleen maar harder, en raak je meer gespannen. Vicieuze cirkel, lekker man.
Als ik in de trein zit en er gaat iemand met een hond in de buurt zitten ben ik indien enigszins mogelijk ook gewoon weg
Neem dan oordoppen mee als ultieme wapen en doe ze direct in als je die hont ziet, dan kan er niks gebeuren!quote:Op zondag 30 augustus 2026 19:14 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ja, en dan zit je zo gespannen, en schrik je alleen maar harder, en raak je meer gespannen. Vicieuze cirkel, lekker man.
Als ik in de trein zit en er gaat iemand met een hond in de buurt zitten ben ik indien enigszins mogelijk ook gewoon weg
+1quote:Op zondag 30 augustus 2026 23:01 schreef Cockwhale het volgende:
Tja zijn het fobieën, kom het vrijwel nooit tegen, maar... Tunnels en buizen met water. Glory holes (nee, niet die) in stuwmeren zijn zo'n beetje mijn ergste nachtmerrie op dat gebied.
[ afbeelding ]
Verder, diepe wateren in het donker.
Sowieso, zeer diep water waarbij het onbekend is wat er onder je zit, de diepe duisternis in het water, tientallen meters of meer...
Nee het is gewoon snelweg in algemeenquote:Op zondag 30 augustus 2026 18:37 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Kun je de A2 niet mijden en andere snelwegen pakken?
Alleen al naar dat ding op foto kijken laat mijn maag draaienquote:Op zondag 30 augustus 2026 23:01 schreef Cockwhale het volgende:
Tja zijn het fobieën, kom het vrijwel nooit tegen, maar... Tunnels en buizen met water. Glory holes (nee, niet die) in stuwmeren zijn zo'n beetje mijn ergste nachtmerrie op dat gebied.
[ afbeelding ]
Sowieso, zeer diep water waarbij het onbekend is wat er onder je zit, de diepe duisternis in het water, tientallen meters of meer...
quote:Op zondag 30 augustus 2026 23:01 schreef Cockwhale het volgende:
[ afbeelding ]
Vraag me af. of dit gefotoshopt o.i.d. is.... een stuwdam heeft meestal z'n doorlaat via poorten in de damwand, niet via een overstroombuis als deze. Idem indien er turbines in zitten; die moeten luchtvrij aangestroomd worden.quote:Op maandag 31 augustus 2026 09:58 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Alleen al naar dat ding op foto kijken laat mijn maag draaien
En hier kan ik me ook wel in vinden.quote:Op zondag 30 augustus 2026 19:49 schreef SemperLibertas het volgende:
[..]
Eigenlijk meer de angst voor sociale verplichtingen
Helaas geen photoshopquote:Op maandag 31 augustus 2026 10:03 schreef blomke het volgende:
[..]
[..]
Vraag me af. of dit gefotoshopt o.i.d. is.... een stuwdam heeft meestal z'n doorlaat via poorten in de damwand, niet via een overstroombuis als deze. Idem indien er turbines in zitten; die moeten luchtvrij aangestroomd worden.
[ afbeelding ]
Hoe dan?quote:Op maandag 31 augustus 2026 10:30 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Helaas geen photoshop![]()
Die ondingen bestaan echt
Voor als het water te hoog wordt in stuwmeren. Nood afvoer zeg maarquote:
Nuja, dat heb ik bij wat dingen die ik hier leesquote:Op dinsdag 1 september 2026 12:21 schreef Lienekien het volgende:
Ik ben wel bang voor bepaalde dingen, maar een fobie is wel een graadje of wat erger.
Nou... Als je een fobie voor spinnen hebt en je weet dat er eentje achter een hoekje is gekropen of in je slaapkamer achter een kast zit, dan kan dat behoorlijk verlammend zijn.quote:Op dinsdag 1 september 2026 12:24 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Nuja, dat heb ik bij wat dingen die ik hier leesNiet om de angst voor bijvoorbeeld insecten te down playen, maar een fobie is echt iets wat je leven beheerst. Ik vraag me af in hoeverre een angst voor spinnen dat doet?
Dat is toch tijdelijk? Of je gaat in een andere kamer slapen. Je kunt ervan weg lopen, dat probeer ik er denk ik mee te zeggen. Hetzelfde hoogtevrees. Als je weer dichtbij de grond bent verdwijnt het. Sorry, maar ik probeer gewoon te begrijpen hoe dit levensbeheersend is.quote:Op dinsdag 1 september 2026 12:33 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Nou... Als je een fobie voor spinnen hebt en je weet dat er eentje achter een hoekje is gekropen of in je slaapkamer achter een kast zit, dan kan dat behoorlijk verlammend zijn.
Wie zijn wij om te bepalen of iets levensbeheersend is?
Noem dan eens een echte fobie volgens jouw definitie?quote:Op dinsdag 1 september 2026 12:39 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Dat is toch tijdelijk? Of je gaat in een andere kamer slapen. Je kunt ervan weg lopen, dat probeer ik er denk ik mee te zeggen. Hetzelfde hoogtevrees. Als je weer dichtbij de grond bent verdwijnt het. Sorry, maar ik probeer gewoon te begrijpen hoe dit levensbeheersend is.
Angst en fobie zijn twee verschillende dingen imo.
Ik ga af op hoe sommigen het hier omschrijven.quote:Op dinsdag 1 september 2026 12:33 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Nou... Als je een fobie voor spinnen hebt en je weet dat er eentje achter een hoekje is gekropen of in je slaapkamer achter een kast zit, dan kan dat behoorlijk verlammend zijn.
Wie zijn wij om te bepalen of iets levensbeheersend is?
Hier kan ik ook niet tegen. Dan doe ik geen oog meer dicht. Zou dan meteen ergens anders willen slapen.quote:Op maandag 31 augustus 2026 08:45 schreef hilliebillie het volgende:
Een fobie is een groot woord, maar heb wel angst om te moeten overgeven. Ik begrijp dat het pas een fobie is als het irrationeel is en je er dus alles aan doet om het te vermijden (dus niet uit eten want misschien is de kip wel niet gaar of geen langer stukken in de auto want misschien wordt je wel wagenziek, dat heb ik dan weer niet). Maar als er ook maar iemand in m’n directe omgeving ziek is, krijg ik al schrik dat ie misschien moet overgeven. (Als man ziek is, slaap ik nog liever beneden op de bank dan dat ik merk dat ie boven de pot hangt).
Vliegangst wordt gezien als een erkende fobie volgens mij en in hoeverre beïnvloedt dat je leven? Vliegen is bepaald geen noodzaak in het leven. En dat geldt voor bijna alle angsten. Ik weet dan niet wat dan de definitie is van fobie. Een fobie is een overmatige angst, maar hoeft niet iets te zijn wat je hele leven bepaalt.quote:Op dinsdag 1 september 2026 12:24 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Nuja, dat heb ik bij wat dingen die ik hier leesNiet om de angst voor bijvoorbeeld insecten te down playen, maar een fobie is echt iets wat je leven beheerst. Ik vraag me af in hoeverre een angst voor spinnen dat doet?
Ik ontwijk plaatsen, ik ga niet mee naar bepaalde dingen of zeg zelfs helemaal af, zit half december met een kuthumeur van de spanning en stress (en ga dan alleen boodschappen doen als het écht moet en dan zo vroeg in de ochtend mogelijk, als ik het vergeet eet ik liever de hele dag niks dan alsnog te gaan) en ben regelmatig weken zenuwachtig voor ik ergens naartoe moet. Letterlijk mijn leven beheersen, nee, dat niet, maar het heeft zeker weten invloed op mijn dagelijkse leven.quote:Op dinsdag 1 september 2026 12:24 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Bedankt voor de uitlegquote:Op dinsdag 1 september 2026 13:42 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ik ontwijk plaatsen, ik ga niet mee naar bepaalde dingen of zeg zelfs helemaal af, zit half december met een kuthumeur van de spanning en stress (en ga dan alleen boodschappen doen als het écht moet en dan zo vroeg in de ochtend mogelijk, als ik het vergeet eet ik liever de hele dag niks dan alsnog te gaan) en ben regelmatig weken zenuwachtig voor ik ergens naartoe moet. Letterlijk mijn leven beheersen, nee, dat niet, maar het heeft zeker weten invloed op mijn dagelijkse leven.
Ik dacht dat je het over agorafobie had.quote:Op dinsdag 1 september 2026 13:42 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ik ontwijk plaatsen, ik ga niet mee naar bepaalde dingen of zeg zelfs helemaal af, zit half december met een kuthumeur van de spanning en stress (en ga dan alleen boodschappen doen als het écht moet en dan zo vroeg in de ochtend mogelijk, als ik het vergeet eet ik liever de hele dag niks dan alsnog te gaan) en ben regelmatig weken zenuwachtig voor ik ergens naartoe moet. Letterlijk mijn leven beheersen, nee, dat niet, maar het heeft zeker weten invloed op mijn dagelijkse leven.
Mensen met een fobie hebben zo veel last van angst dat het hun dagelijks leven beïnvloedt. Daarom is een fobie ook een angststoornis.quote:Op dinsdag 1 september 2026 13:12 schreef livelink het volgende:
[..]
Vliegangst wordt gezien als een erkende fobie volgens mij en in hoeverre beïnvloedt dat je leven? Vliegen is bepaald geen noodzaak in het leven. En dat geldt voor bijna alle angsten. Ik weet dan niet wat dan de definitie is van fobie. Een fobie is een overmatige angst, maar hoeft niet iets te zijn wat je hele leven bepaalt.
Ik heb het denk ik verkeerd uitgelegd en het was nogal simplistisch gesteld lees ik nuquote:Op dinsdag 1 september 2026 12:49 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Noem dan eens een echte fobie volgens jouw definitie?
Bij de uitleg van @heywoodu gaat het dan weer juist om die harde knallen, niet om de spinnen.quote:Op dinsdag 1 september 2026 14:24 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Ik heb het denk ik verkeerd uitgelegd en het was nogal simplistisch gesteld lees ik nuNa de uitleg van @:heywoodu snap ik de fobie voor spinnen beter.
Nee, dat zijn het niet.quote:Op dinsdag 1 september 2026 12:39 schreef Sunshine1982 het volgende:
Angst en fobie zijn twee verschillende dingen imo.
quote:Wat is een fobie?
Een fobie is een angststoornis. Het is een belemmering in je dagelijkse leven. Bij een fobie ben je angstig voor plaatsen, dieren, dingen of situaties waar geen reden voor is, want er is geen aantoonbaar gevaar. Je weet zelf dat deze angst niet reëel is, maar toch houd je er rekening mee en probeer je te voorkomen dat je in een dergelijke situatie terechtkomt. Klachten als gevolg van deze angst zijn bijvoorbeeld overmatig transpireren en pijn op de borst.
https://www.parnassiagroep.nl/angststoornis/fobie%C3%ABn-en-angst
Pleinvrees is het niet, meer het ontwijken van de kans op plotselinge harde geluiden wat op meer plekken en in meer situaties het geval is dan je je realiseert als je er geen last van hebtquote:Op dinsdag 1 september 2026 14:11 schreef Salina het volgende:
[..]
Ik dacht dat je het over agorafobie had.
Even teruggescrold maar je hebt het over iets anders blijkbaar. Komt best wel overeen met agorafobie of de bekendere term 'straatvrees' qua consequenties zoals jij die beschrijft en ervaart. Al is de angst een andere.
Anyway, agorafobie (met paniekklachten) is wel echt kut, dat wens je niemand toe. Been there, done that, bought the t-shirt.
Gelukkig is met therapie (cognitieve gedragstherapie) en medicijnen veel te overwinnen.
Maar wat jij beschrijft is toch ook enigszins 'invloed hebbend op je dagelijkse leven'? Als je plekken vermijd, niet naar drukke plekken en feestjes gaat? Misschien geen 10/10 op de schaal van invloed op je dagelijkse leven maar toch wel ergens...
'en ben regelmatig weken zenuwachtig voor ik ergens naartoe moet.'quote:Op dinsdag 1 september 2026 15:36 schreef TheGirlNextDoor het volgende:
[..]
Bij de uitleg van @:heywoodu gaat het dan weer juist om die harde knallen, niet om de spinnen.
Ja, vooral rond de tweede helft van december, want vuurwerk. Heb ik ook. Ik kom dan bijna niet meer buiten, of verplaats mezelf zo snel mogelijk van binnen naar auto en weer terug.quote:Op dinsdag 1 september 2026 16:01 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
'en ben regelmatig weken zenuwachtig voor ik ergens naartoe moet.'
Ik dacht dat dit uit angst voor spinnen was. Angst dat er ergens spinnen zijn.
Maakt ook niet uit verder, dit klinkt ook heftig!
Dus het zijn soms twee verschillende dingen en het is niet hetzelfde.quote:Op dinsdag 1 september 2026 16:09 schreef nelaeryn het volgende:
[..]
Maar elke fobie is wél een angststoornis.
Niet echt. In de basis is het hetzelfde. Het verschil zit hem in de manier waarop je brein, of beter gezegd de amygdala, die angst interpreteert.quote:Op dinsdag 1 september 2026 16:15 schreef Lienekien het volgende:
Dus het zijn soms twee verschillende dingen en het is niet hetzelfde.
quote:Met ultrageluid leren hersenen sneller angst af
Amygdala
Meijer richtte de geluidsgolven op de amygdala, een amandelvormig gebiedje diep in de hersenen dat bepaalt hoe sterk emotionele ervaringen worden opgeslagen. 'We weten uit dierenonderzoek dat de amygdala een grote rol speelt bij angst, en op hersenscans zien we dat dit gebied actief is wanneer mensen angst ervaren. Maar het was bij mensen nog nooit bewezen dat de amygdala daadwerkelijk cruciaal is voor het aan- én afleren van angst.'
Het is niet zo zwart wit denk ik. Net zoals vliegangst wat hier eerder werd gepost is niet dagelijks maar kan toch echt niet leuk zijn wanneer jij thuis moet blijven terwijl je ergens heel graag heen wilt. Ik denk dat we misschien dagelijks moeten schrappen en gewoon moeten zeggen 'als het je leven beinvloedt'.quote:Op dinsdag 1 september 2026 16:28 schreef TheGirlNextDoor het volgende:
Jammer wel, die discussie over de definitie.
Nu durf (haha) ik niet meer te spreken van een fobie want ik heb er niet dágelijks last van, maar in bepaalde situaties zeker wel. Het is een enorm irrationele angst, want we gaan niet dood van harde geluiden, maar ik ga er nu ook niet meer verder over willen uitwijden, 'want het is geen fobie'. Ik ben vast niet de enige.
Jammer van het potentieel mooie topic.
Ik kan niet op de naam van de user komen maar die was ook panisch... heeft therapie gevolgd en heeft nu serieus spinnen als huisdieren... ik ga eveb graven naar de naam vd user..quote:Op zondag 30 augustus 2026 13:30 schreef miss_sly het volgende:
Spinnen.
Op een dusdanige manier dat ik niet naar Australië of Zuidoost Azië ofzo op vakantie durf, bang grote spinnen tegen te komen. Of kamperen in een tentje, want spinnen. Etc.
Ik zou er heel graag mee aan de slag willen, maar weet niet zo goed hoe. Ik heb het zelf wel een keer geprobeerd door naar een vogelspinnententoonstelling te gaan. Zaten ze allemaal in terraria en waren goed te zien. Daar kon ik nog wel langs lopen.
En toen ging een medewerker met een spin op de hand een en ander vertellen en vroeg vervolgens of iemand ook de spin op zijn/haar hand wilde. Meisje van een jaar of vier naast me wilde dat wel. Haar handje verdween bijna onder de spin![]()
Toen ben ik heel snel naar huis gegaanen voelde me een lafaard en watje tov dat schattige kleine meisje dat niet bang was
Ik heb jouw post gemist toen ik me afvroeg in hoeverre spinnen een fobie kunnen zijnquote:Op zondag 30 augustus 2026 13:30 schreef miss_sly het volgende:
Spinnen.
Ik zou er heel graag mee aan de slag willen, maar weet niet zo goed hoe. Ik heb het zelf wel een keer geprobeerd door naar een vogelspinnententoonstelling te gaan. Zaten ze allemaal in terraria en waren goed te zien. Daar kon ik nog wel langs lopen.
En toen ging een medewerker met een spin op de hand een en ander vertellen en vroeg vervolgens of iemand ook de spin op zijn/haar hand wilde. Meisje van een jaar of vier naast me wilde dat wel. Haar handje verdween bijna onder de spin![]()
Toen ben ik heel snel naar huis gegaanen voelde me een lafaard en watje tov dat schattige kleine meisje dat niet bang was
Het is gewoon een beetje jammer dat zo een topic dan verzandt in: dit is geen fobie want je kan je aanpassen.quote:Op dinsdag 1 september 2026 16:28 schreef TheGirlNextDoor het volgende:
Nu durf (haha) ik niet meer te spreken van een fobie want ik heb er niet dágelijks last van, maar in bepaalde situaties zeker wel. Het is een enorm irrationele angst, want we gaan niet dood van harde geluiden, maar ik ga er nu ook niet meer verder over willen uitwijden, 'want het is geen fobie'. Ik ben vast niet de enige.
Ik vind het altijd jammer als zo’n topic verzandt omdat mensen wat dingen noemen waar ze nerveus van kunnen worden.* Dat doet imo ook geen recht aan mensen met echte fobieën.quote:Op dinsdag 1 september 2026 16:28 schreef TheGirlNextDoor het volgende:
Maar door de discussie ga ik dus twijfelen aan mezelf. Heb ik dan wel een echte fobie? Of val ik onder de categorie mensen die wat nerveus worden? Aangezien aangehaald werd dat je er dagelijks last van moet hebben. En dat heb ik niet.quote:Op dinsdag 1 september 2026 18:26 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik vind het altijd jammer als zo’n topic verzandt omdat mensen wat dingen noemen waar ze nerveus van kunnen worden.* Dat doet imo ook geen recht aan mensen met echte fobieën.
*Waar ik dus niet de mensen mee bedoel die hier posten met hun fobieën.
Richt je dan vooral op de herkenning die je vond in dit topic. Die is toch bevestigend?quote:Op dinsdag 1 september 2026 18:45 schreef TheGirlNextDoor het volgende:
[..]
Maar door de discussie ga ik dus twijfelen aan mezelf. Heb ik dan wel een echte fobie? Of val ik onder de categorie mensen die wat nerveus worden? Aangezien aangehaald werd dat je er dagelijks last van moet hebben. En dat heb ik niet.
De nuance om het dagelijkse dan weg te laten, kwam pas na mijn opmerking.
Maargoed, ik twijfel sowieso al altijd aan mezelf, dus dat deel zal wel aan mij liggen.
Ja, maar ik heb dan dus moeite met die discussie, omdat ik dan het idee heb dat ik (en degenen die hetzelfde hebben als ik) geen echte fobie hebben en dus dat wij ons maar aanstellen ofzo. Maargoed, nogmaals, dat is dus wat het met mij doet. En ik wil daar dan wel even voor opkomen voor het geval er anderen zijn die het ook hebben maar denken "laat maar, ik mijd het topic wel". Ofzoquote:Op dinsdag 1 september 2026 18:53 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Richt je dan vooral op de herkenning die je vond in dit topic. Die is toch bevestigend?
Ja maar nu is het topic wel dood geslagen door gedoe over iets niet een fobie mogen noemen...quote:Op dinsdag 1 september 2026 18:26 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik vind het altijd jammer als zo’n topic verzandt omdat mensen wat dingen noemen waar ze nerveus van kunnen worden.* Dat doet imo ook geen recht aan mensen met echte fobieën.
*Waar ik dus niet de mensen mee bedoel die hier posten met hun fobieën.
Jij hebt de meetlat voor 'fobie' wel heel hoog. In een land als Australie komen daadwerkelijk gevaarlijke spinnen voor. Dat je daar bang voor bent is eerder gezond. Een echte fobie is toch eerder dat je ook bang bent voor de spinnen die in Nederland voorkomen?quote:Op zondag 30 augustus 2026 13:30 schreef miss_sly het volgende:
Spinnen.
Dat is echt onzin.quote:Op zondag 30 augustus 2026 13:48 schreef Lospedrosa het volgende:
Zit allemaal tussen de oren.
Na 3 weken training krijg je iedereen zo ver uit een vliegtuig te springen met parachute
Dat ben ik ook. Het is meer een voorbeeld van wat ik dus niet doe omdat ik bang ben voor spinnen. Ik zou heel graag eens naar Australië willen. En ik zou heel graag eens gewoon kamperen in een tent op een echte natuurcamping. En spullen zelf uit de schuur halen ipv dat door mijn man laten doen. Nou ja, enz.quote:Op dinsdag 1 september 2026 19:26 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Jij hebt de meetlat voor 'fobie' wel heel hoog. In een land als Australie komen daadwerkelijk gevaarlijke spinnen voor. Dat je daar bang voor bent is eerder gezond. Een echte fobie is toch eerder dat je ook bang bent voor de spinnen die in Nederland voorkomen?
Bedoel enkel te zeggen dat vrijwel niemand gelukkig wordt van de spinnen die je in Australië tegenkomt. Maar als je ook serieus angstig bent van de spinnen in Nederland, dan kan je wel spreken van een fobie ja.quote:Op dinsdag 1 september 2026 19:28 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat ben ik ook. Het is meer een voorbeeld van wat ik dus niet doe omdat ik bang ben voor spinnen. Ik zou heel graag eens naar Australië willen. En ik zou heel graag eens gewoon kamperen in een tent op een echte natuurcamping. En spullen zelf uit de schuur halen ipv dat door mijn man laten doen. Nou ja, enz.
Maar goed, ik heb al begrepen dat je vooral niet van een fobie mag spreken in dit topic als het niet levensontwrichtend is, dus ik zal me verder van commentaar onthouden.
Ik vond het niet erg. Praten over intensiteit, frequentie en definitie kan gebeuren in een topic. Dan raakt het meer conceptueel. Het siert je dat je mensen niet ongemakkelijk wilt doen laten voelen.quote:Op dinsdag 1 september 2026 19:26 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik had er niet over moeten beginnen. En het laatste wat ik wil is iemand ongemakkelijk laten voelen of een topic verzieken
Ik vind dit eigenlijk niet in verhouding staan tot wat ik gezegd heb in dit topic.quote:Op dinsdag 1 september 2026 19:23 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Ja maar nu is het topic wel dood geslagen door gedoe over iets niet een fobie mogen noemen...
Is een mep krijgen niet genoeg om te mogen praten over mishandeling? Moet het door en door rammel zijn?
Is een paar dagen niet kunnen eten wegens armoede niet genoeg om te mogen spreken over honger hebben (want in Afrika hebben ze pas honger)?
Zie je wat ik bedoel?
Mensen kunnen zelf wel bepalen of iets hun beperkt, ook al is het iets banaals in de ogen van een ander. Daarom is het een irrationele angst.
En ja er zullen altijd wel een paar hihahootjes voorbij komen. Maar dan kan een TR gezet worden.
Je hebt gelijk. Ik vergeleek de angst voor insecten, hoogtes e.d. met mijn eigen fobie die ik had en het voelde voor mij niet als een fobie, meer als een angst. En dat ligt dus aan mij.quote:Op dinsdag 1 september 2026 19:23 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Ja maar nu is het topic wel dood geslagen door gedoe over iets niet een fobie mogen noemen...
Is een mep krijgen niet genoeg om te mogen praten over mishandeling? Moet het door en door rammel zijn?
Is een paar dagen niet kunnen eten wegens armoede niet genoeg om te mogen spreken over honger hebben (want in Afrika hebben ze pas honger)?
Zie je wat ik bedoel?
Mensen kunnen zelf wel bepalen of iets hun beperkt, ook al is het iets banaals in de ogen van een ander. Daarom is het een irrationele angst.
En ja er zullen altijd wel een paar hihahootjes voorbij komen. Maar dan kan een TR gezet worden.
Het is okequote:Op dinsdag 1 september 2026 19:26 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik had er niet over moeten beginnen. En het laatste wat ik wil is iemand ongemakkelijk laten voelen of een topic verzieken
En dat is zeker je goed recht. Niet twijfelen aan jezelf, jij weet het beste wat je voelt. Niet een fokker zoals ik die jou niet kent.quote:Op dinsdag 1 september 2026 20:18 schreef TheGirlNextDoor het volgende:
[..]
Het is okeZoals je zelf in een eerdere post al aangaf, waarschijnlijk wat te simplistisch gesteld of verkeerd uitgelegd. Je had ook medestanders, dus voel je vooral niet 'alleen' verantwoordelijk ofzo, voorzover daar sprake van is.
Wilde, in mijn geval, enkel laten weten wat zo'n discussie met mij (en mogelijk anderen) doet. Niet dat het er niet mag zijn, maar het kan inderdaad wel zorgen dat er mensen zijn die denken "laat maar dan, ik stel me blijkbaar aan". Dat is gewoon jammer.
quote:Op dinsdag 1 september 2026 20:39 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
En dat is zeker je goed recht. Niet twijfelen aan jezelf, jij weet het beste wat je voelt. Niet een fokker zoals ik die jou niet kent.
Jawel. Maar soms zo heftig dat je er niet vanaf komt. Of het enkel erger wordt met zo'n 'training'.quote:
Gewoon op vakantie gaan naar Zuid-Oost Azië joh. Geen enkel probleem, kan je niets gebeuren.quote:Op zondag 30 augustus 2026 13:30 schreef miss_sly het volgende:
Spinnen.
Ik weet het, en ik hoor het ook van anderen. Maar het is voor mij echt een enorme drempel.quote:Op woensdag 2 september 2026 10:58 schreef Salina het volgende:
[..]
Gewoon op vakantie gaan naar Zuid-Oost Azië joh. Geen enkel probleem, kan je niets gebeuren.
Ik ben 7 keer in Z-O Azië geweest (Indonesië 2x, Thailand 2x, Vietnam, Maleisië & Singapore, Sri Lanka), nog een keer in Colombia, Mexico en op Cuba.
Nergens een eng beest tegengekomen. Als toerist blijf je toch veelal een beetje op de gebaande paden.
Zo nu en dan eens een klein schorpioentje of gekko, maar dat is dan ook alles.
Laat je angst je niet weerhouden.
Zolang je niet letterlijk heel erg de jungle in trekt (en van de veelal aanwezige trekpaden afwijkt die niet voor niets zijn gemaakt), kan je zo goed als niets gebeuren.
Een bezoek aan ZO Azië is te mooi om je hele leven te laten schieten. Een wereld aan onbekende bloemen, fruitsoorten, bomen gaat voor je open.![]()
Ik las ook ergens iets over een angst voor op de snelweg rijden. Er zijn goede, gespecialiseerde rijscholen/instructeurs die daar mee aan de slag kunnen.
Zelf heb ik een lichte angst voor naalden, dus injecties en vaccinaties: liever niet als het echt niet hoeft of verplicht is.
Heb nu onder voorbehoud iets geboekt voor Madagascar, dus vaccinatie mogelijk wel raadzaam.![]()
Al ben ik ook "ongevaccineerd" Sri Lanka doorgekomen; dat is ook een soort ietwat armoediger ("minder schoon") ZO Azië zeg maar.
En heel stom, maar effectief: beginnen met contact met spinnen in Nederland? keertje een heel kleintje oppakken, en dan steeds groter. Of zelfs eerst met handschoenen, wc papier enz enz.quote:Op woensdag 2 september 2026 11:15 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik weet het, en ik hoor het ook van anderen. Maar het is voor mij echt een enorme drempel.
En als er dan verhalen komen van mensen die in India zijn geweest en daar tijdens een jungletocht onder de enorme spinnenwebben met spinnen door liepen, ben ik gewoon al klaar.
En dat vind ik zelf ook heel erg jammer, dus ik wil er echt wel wat mee doen. Maar zomaar daarhaan gaan in de hoop dat het wel mee zal vallen, vind ik toch lastig.
Op de camping in Frankrijk huurden wij een grote safaritent met sanitair enzo. Heel mooi en fijn allemaal, maar 's nachts kwamen er monsters van spinnen (in mijn ogen dan he) door de planken de tent in. Mijn man kon dan eerst op spinnenjacht voor we naar bed konden, en ik slaap twee weken bijzonder weinig en heel slecht.
Ik ben al een stuk minder bang dan vroeger. De hele kleintjes doen me niet zoveel meer. Ik schrik wel even, maar ben daar vrijwel direct weer overheen. Van die langpoten tegen het plafond doen me ook niet meer echt iets.quote:Op woensdag 2 september 2026 11:18 schreef theunderdog het volgende:
[..]
En heel stom, maar effectief: beginnen met contact met spinnen in Nederland? keertje een heel kleintje oppakken, en dan steeds groter. Of zelfs eerst met handschoenen, wc papier enz enz.
Ik begrijp dat maar al te goed. Maar omdat je aangeeft er wel 'iets' aan te willen doen.quote:Op woensdag 2 september 2026 11:27 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik ben al een stuk minder bang dan vroeger. De hele kleintjes doen me niet zoveel meer. Ik schrik wel even, maar ben daar vrijwel direct weer overheen. Van die langpoten tegen het plafond doen me ook niet meer echt iets.
Maar echte spinnen...
Het stomme is ook: als ik iets zie bewegen op de grond of tegen de muur, schrik ik. Als het geen spin blijkt, maar een langpootmug of een ander insect, is het meteen over. Maar als het een spin is...
De gedachte met mijn hand in de buurt te moeten komen, bezorgt me al zweethanden. Kleintjes zou misschien nog kunnen, maar ik ben al blij dat ik daar niet meer van in paniek raak en rustig kan blijven en doorgaan met wat ik aan het doen was of van plan was.
Ik begrijp het, maar het is zó jammer.quote:Op woensdag 2 september 2026 11:15 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik weet het, en ik hoor het ook van anderen. Maar het is voor mij echt een enorme drempel.
En als er dan verhalen komen van mensen die in India zijn geweest en daar tijdens een jungletocht onder de enorme spinnenwebben met spinnen door liepen, ben ik gewoon al klaar.
En dat vind ik zelf ook heel erg jammer, dus ik wil er echt wel wat mee doen. Maar zomaar daarhaan gaan in de hoop dat het wel mee zal vallen, vind ik toch lastig.
Dat zijn nu juist de spinnen waar ik tot kokhalzen aan toe onpasselijk van word. Mijn vriend gelukkig niet en hij is bang voor van die dikke spinnen dus we vullen elkaar mooi aan zo. Ik haal die dikke, harige weg voor hem en hij die langpoten voor mij.quote:Op woensdag 2 september 2026 11:27 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik ben al een stuk minder bang dan vroeger. De hele kleintjes doen me niet zoveel meer. Ik schrik wel even, maar ben daar vrijwel direct weer overheen. Van die langpoten tegen het plafond doen me ook niet meer echt iets.
Maar echte spinnen...
Het stomme is ook: als ik iets zie bewegen op de grond of tegen de muur, schrik ik. Als het geen spin blijkt, maar een langpootmug of een ander insect, is het meteen over. Maar als het een spin is...
De gedachte met mijn hand in de buurt te moeten komen, bezorgt me al zweethanden. Kleintjes zou misschien nog kunnen, maar ik ben al blij dat ik daar niet meer van in paniek raak en rustig kan blijven en doorgaan met wat ik aan het doen was of van plan was.
Dit dus. Ik ben dus ook bang voor de tandarts. Ook weer een soort jeugdtrauma dat veroorzaakt werd door de schooltandarts. Tandartsen in opleiding die in mijn ogen pure sadisten waren.quote:
Ik vind dat zo mooi om te zien. Toen ik nog werkte, fietste ik dagelijks langs een soort natuurgebied met veel struiken.quote:Op donderdag 3 september 2026 12:01 schreef Sunshine1982 het volgende:
Dan vinden jullie de herfst vast niet leuk met allerlei spinnen in spinnenwebben buiten. Ik ben niet echt bang voor spinnen, maar als ik er door eentje heen loop ga ik toch wel een beetje in de stress modus dat ie misschien ergens op mij looptZal voor jullie wel veel erger zijn!
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |