quote:
Op woensdag 2 september 2026 11:15 schreef miss_sly het volgende:[..]
Ik weet het, en ik hoor het ook van anderen. Maar het is voor mij echt een enorme drempel.
En als er dan verhalen komen van mensen die in India zijn geweest en daar tijdens een jungletocht onder de enorme spinnenwebben met spinnen door liepen, ben ik gewoon al klaar.
En dat vind ik zelf ook heel erg jammer, dus ik wil er echt wel wat mee doen. Maar zomaar daarhaan gaan in de hoop dat het wel mee zal vallen, vind ik toch lastig.
Ik begrijp het, maar het is zó jammer.
Ik ben zelf ook geen fan van spinnen, totaal niet. Maar heb op den duur toch de keuze gemaakt om verre reizen te gaan maken.
Het 'gewoon daarheen gaan in de hoop dat het wel mee zal vallen' zal in de praktijk - veelal - gewoon als een erg bevredigende ervaring uitvallen.
En áls je eens een grote spin tegen komt, wat dan? Je man (en evt dochter?) zijn er toch ook bij? Gewoon een stukje omlopen, niets aan de hand. Dit leer je trouwens ook bij bv cognitieve gedragstherapie. Maak rationeel wat volgens jou je angst of gevaar is.
Begin gewoon 'risicoloos', bijvoorbeeld door alleen de stranden of steden van Thailand en Vietnam te bezoeken. Niet de jungle of bossen/parken in te treden. Klein beginnen. Eigenlijk is dat al een stukje exposure (therapie) die je dan onderneemt.
En als je die stap hebt genomen en daar 'overheen' bent, kun je eens een dag er op uit trekken naar een van de vele nationale parken. Steeds een stapje verder.
De hotels in die landen zijn vaak prima. Als je een beetje goed hotel uitkiest, kom je gewoon in brandschone kamers terecht met prima service en gastvrijheid. Geen beest te zien.
Ga je voor goedkopere opties, zoals hostels, ja, dan zoek je het (risico) zelf wel een beetje op...
Ervaring met exposure heb ik zelf niet, je kunt iets met die spinnen doen wat anderen zeggen, maar het is niet per sé nodig om gewoon die stap te wagen. Denk ik.
PS: cognitieve gedragstherapie kun je op minischaal zelf al een beetje uitoefenen met de
5 G's.
Zet op papier waar je tegenaan loopt, hoe je het ervaart, wat je gevoel daarbij is, je angst...beschrijf wat het ergste is wat er volgens jou zou kunnen gebeuren.
Dit kan al helpen irrationele gedachten om te zetten naar meer realistischere gedachten.
[ Bericht 8% gewijzigd door Salina op 02-09-2026 11:35:04 ]
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.