abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221652532
Probeer morgen mezelf te dwingen tot wat tekenen en schilderen
Vraagt meer aandacht en concentratie
Alleen ik wil het weer oppakken

Vanavond lukt hopelijk het lezen ook weer
Ben het een beetje zat dat dingen telkens niet lukken. Alleen op den duur moet je jezelf een schop geven en gewoon weer doen. Of iig proberen
pi_221652809
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2026 15:58 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]
Gevoel van veiligheid

Er is een periode geweest, toen ik tiener was, dat er een reële angst was waarbij mijn moeder en ik ieder met een wapen sliepen. Er waren toen veel toestanden met mijn broer (die woonde niet meer thuis) en we bang waren dat hij binnen zou komen
Ik snap het
Klote dat je dit mee hebt moeten maken zeg
  dinsdag 25 augustus 2026 @ 18:46:24 #103
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_221653195
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2026 15:38 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]
Psychotisch klachten
Bipolair uit de bocht vliegen
Ptss toestanden
Het gaat net wel/niet goed. Dus dan willen ze me een paar dagen daar hebben om me weer in ritme te drukken. Alleen dat wil ik niet. Dus de slaappil ligt klaar. Misschien toch ook weer een mes onder mijn kussen en de lamp aan

Het is echt even angsten negeren
Ah zo. Lief aangeboden van ze, maar ik kan je geen ongelijk geven hoor.
“A wizard is never late, nor is he early .He arrives precisely when he means to.”
pi_221653789
Waaaaarom voel ik me altijd zo schuldig
Heb drie kwartier lang een Jehovahgetuige aan de deur. Zeggen "geen interesse" vond ik te sneu... en ik vind alsnog sneu en voel ik me schuldig

Vijfenveertig (plusminus) minuten! Bizar verhaal aanhoren...

Hopelijk kom ik nu niet op een soort aanbellijst te staan. Heb een paar jaar terug een Johovah aan de deur gehad die meerdere malen kwam, want ik niet wegstuur _O-

Ulch
  Spellchecker dinsdag 25 augustus 2026 @ 20:07:20 #105
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_221653803
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2026 20:06 schreef ChildoftheStars het volgende:
Heb drie kwartier lang een Jehovahgetuige aan de deur. Zeggen "geen interesse" vond ik te sneu... en ik vind alsnog sneu en voel ik me schuldig

Hopelijk kom ik nu niet op een soort aanbellijst te staan. Heb een paar jaar terug een Johovah aan de deur gehad die meerdere malen kwam, want ik niet wegstuur _O-

Ulch
Tijd voor een videodeurbel :P
pi_221653835
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2026 20:07 schreef maily het volgende:

[..]
Tijd voor een videodeurbel :P
Tijd om de deur niet open te doen :Y
Thuis met de intercom is gemakkelijker, want dan zie je ze niet. Dan is het "mag ik..?" en dan "sorry, nee, maar veel succes en een fijne avond"
  Spellchecker dinsdag 25 augustus 2026 @ 20:09:42 #107
197773 crew  maily
pi_221653841
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2026 20:09 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]
Thuis met de intercom is gemakkelijker, want dan zie je ze niet. Dan is het "mag ik..?" en dan "sorry, nee, maar veel succes en een fijne avond"
Nog beter :Y
pi_221653862
Het is ook veel te gevaarlijk om de deur open te doen in de avond :N
Echt een enorm risico
Moet ik niet weer doen :N Zeker in de avond niet

Stomme stomme stomme ik
pi_221653902
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2026 20:11 schreef ChildoftheStars het volgende:
Het is ook veel te gevaarlijk om de deur open te doen in de avond :N
Echt een enorm risico
Moet ik niet weer doen :N Zeker in de avond niet

Stomme stomme stomme ik
Niet zo negatief over jezelf, zo laat was het niet en het waren Jehova getuigen, ik zou er alleen de volgende keer geen 3 kwartier mee bezig zijn, zonde van je tijd
pi_221654250
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2026 20:09 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]
Volgende keer ben je dus gewoon niet thuis. Kun je eventueel nog een buur appen zodat ze opdringerige Jehova's voor je kunnen wegjorissen?
pi_221654347
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 augustus 2026 20:42 schreef DoubleDip het volgende:

[..]
Volgende keer ben je dus gewoon niet thuis. Kun je eventueel nog een buur appen zodat ze opdringerige Jehova's voor je kunnen wegjorissen?
Gewoon niet opendoen ja
Lekker laten bellen en lekker blijven zitten :)

En dan maar mijn schuldgevoelens overleven

ik heb eigenlijk nog niet bij de buren durven aanbellen om me voor te stellen :@
  Spellchecker dinsdag 25 augustus 2026 @ 20:50:16 #112
197773 crew  maily
pi_221654354
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2026 20:49 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]
Gewoon niet opendoen ja
Lekker laten bellen en lekker blijven zitten :)

En dan maar mijn schuldgevoelens overleven

ik heb eigenlijk nog niet bij de buren durven aanbellen om me voor te stellen :@
Die doen waarschijnlijk ook niet open :P
Je zou een kaartje in de bus kunnen doen.
pi_221654399
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2026 20:50 schreef maily het volgende:

[..]
Die doen waarschijnlijk ook niet open :P
Je zou een kaartje in de bus kunnen doen.
Oh ja dat is wel een goede oplossing

Kan ik morgen wel eventjes fiksen

Ben zo bang om te storen en zo sociaal ongemakkelijk.

--------

Ga proberen of ik mezelf om elf uur zo gek krijg om een slaappil in te nemen. Zit al vanaf na het eten in de weerstand. Ik begrijp niet waarom dit huis zo onveilig aanvoelt. En ik begrijp ook niet waarom ik het niet los kan laten.
pi_221655863
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2026 20:53 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]
Oh ja dat is wel een goede oplossing

Kan ik morgen wel eventjes fiksen

Ben zo bang om te storen en zo sociaal ongemakkelijk.

--------

Ga proberen of ik mezelf om elf uur zo gek krijg om een slaappil in te nemen. Zit al vanaf na het eten in de weerstand. Ik begrijp niet waarom dit huis zo onveilig aanvoelt. En ik begrijp ook niet waarom ik het niet los kan laten.
Ik denk dat als je dat eenmaal in gedachten hebt
Het ook moeilijk weg te schakelen is
Accepteren dat het nu zo voelt
Betekend niet dat het ook zo is
Je bent gewend aan je bovenwoning
Waar je nu eenmaal minder snel last hebt van..

En
Ik denk dat jouw brein je nu eenmaal graag bang heeft
Anderen spreken vrij
één stem wordt stilgezet
recht is niet voor elk
  woensdag 26 augustus 2026 @ 09:39:13 #115
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_221656621
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2026 20:06 schreef ChildoftheStars het volgende:

Ulch
Plak zo'n sticker op je deur en klaar.
“A wizard is never late, nor is he early .He arrives precisely when he means to.”
  Moderator / Redactie FP woensdag 26 augustus 2026 @ 09:58:45 #116
183088 crew  TheStigsDutchCousin
Brabo Bastard
pi_221656734
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2026 09:39 schreef LordofLeaves het volgende:

[..]
Plak zo'n sticker op je deur en klaar.
Dit ja. Of gewoon niet opendoen idd.
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
pi_221657174
Slaappil heeft geholpen
Om kwart over tien wakker _O-
Morgen weer normaal doen

Vandaag even bellen met de psych

Verder creabea

Misschien knip ik zo het ergste onkruid uit de tuin (dingen tussen de tegels langer dan ik) zodat ik een keukenstoel buiten kan zetten.

Ben zo blij dat ik thuis zelf geen tuin heb _O-
pi_221659407
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2026 11:08 schreef ChildoftheStars het volgende:
Slaappil heeft geholpen
Om kwart over tien wakker _O-
Morgen weer normaal doen

Vandaag even bellen met de psych

Verder creabea

Misschien knip ik zo het ergste onkruid uit de tuin (dingen tussen de tegels langer dan ik) zodat ik een keukenstoel buiten kan zetten.

Ben zo blij dat ik thuis zelf geen tuin heb _O-
Fijn dat je goed geslapen hebt. :Y

Ik heb een best behoorlijk grote tuin en ben daar elke dag heel blij mee. :Y

Fijne dag verder.
pi_221661580
Vandaag een beetje in een dissociatieve bui
Nu er even uit, maar schiet er telkens in en uit
Psych wil dat ik de komende twee nachten zeker ook slaapmeds neem
Van mijn schoonzus een heel lief cadeau gekregen (DIY-pakket om een kraaltjeskerstboom te maken), waar ik vrijdag met koel weer mee begin

Ondanks de positieve dingen voel ik me echt verrot
Lukt me ook even niet zo goed om de schijn op te houden
pi_221663685
Netjes, kwart over tien naar bed. Netjes gelezen tot kwart voor elf. Natuurlijk worden wakker om tien voor twee
Enge geluiden, onprettig voelen

Net ongesteld geworden, voor ik naar ben ging

Als mijn thee op heb op de bank gaan dutten
pi_221663789
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 02:37 schreef ChildoftheStars het volgende:
Netjes, kwart over tien naar bed. Netjes gelezen tot kwart voor elf. Natuurlijk worden wakker om tien voor twee
Enge geluiden, onprettig voelen

Net ongesteld geworden, voor ik naar ben ging

Als mijn thee op heb op de bank gaan dutten
Hopelijk slaap je :*
Anderen spreken vrij
één stem wordt stilgezet
recht is niet voor elk
pi_221664213
quote:
99s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 04:39 schreef greysbones het volgende:

[..]
Hopelijk slaap je :*
Iets drieën in slaap gevallen

Wel op de bank, iets met angst en zo

Misschien dadelijk even mijn bedje alsnog proberen
  donderdag 27 augustus 2026 @ 09:21:49 #123
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_221664409
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 08:44 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]
Iets drieën in slaap gevallen

Wel op de bank, iets met angst en zo

Misschien dadelijk even mijn bedje alsnog proberen
Gaat het weer ietsje beter?
pi_221666026
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 09:21 schreef LordofLeaves het volgende:

[..]
Gaat het weer ietsje beter?
Ik heb even anderhalf uur geslapen
Nu meer oke

Op zich valt de vermoeidheid mee, alleen een erg pijnlijke ongesteldheid. Net pijnstillers genomen, hopelijk werken die snel

Verder beetje haken met een serie is prima :Y
Had gisteren bedacht om vandaag chocolade te halen, geen fut voor.

Mu thee iig
pi_221666375
Psych heeft een appje over slapen

Was er zo van overtuigd dat er ratten waren die in mijn mond wilden kruipen _O-

Even afwachten wat zij zegt

Nu maar rustig haken
Sowieso slapen met het raam dicht. De onrust van alle geluiden zijn dan minder. Dan maar een benauwd hok
pi_221666378
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 11:35 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]
Ik heb even anderhalf uur geslapen
Nu meer oke

Op zich valt de vermoeidheid mee, alleen een erg pijnlijke ongesteldheid. Net pijnstillers genomen, hopelijk werken die snel

Verder beetje haken met een serie is prima :Y
Had gisteren bedacht om vandaag chocolade te halen, geen fut voor.

Mu thee iig
Had je je slaapmedicatie niet ingenomen?

Ik begrijp je weerstand en waar dat van komt maar als je slaaptekort te groot wordt dan ga je nog meer in die spiraal zitten. Je gaat door de vermoeidheid niet meer helder kunnen denken, nog meer angstig worden en weerstand krijgen en dan gaat op een bepaald moment een opname geen optie meer zijn maar een noodzaak. Ik lees dat je dit liever niet wil, wat ik begrijp, maar dan zal je helaas zelf voor je nachtrust moeten zorgen?

Dit is geen kritiek he? Gewoon een bezorgdheid. Jij weet meestal erg goed wat nodig is voor jezelf staande te houden. Maar je fundament is even weggevallen en je slaap begint mee te lijden. En ik weet wat slaaptekort met mijn psyche kan doen, ieders psyche trouwens;(
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_221666467
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 12:05 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Had je je slaapmedicatie niet ingenomen?

Ik begrijp je weerstand en waar dat van komt maar als je slaaptekort te groot wordt dan ga je nog meer in die spiraal zitten. Je gaat door de vermoeidheid niet meer helder kunnen denken, nog meer angstig worden en weerstand krijgen en dan gaat op een bepaald moment een opname geen optie meer zijn maar een noodzaak. Ik lees dat je dit liever niet wil, wat ik begrijp, maar dan zal je helaas zelf voor je nachtrust moeten zorgen?

Dit is geen kritiek he? Gewoon een bezorgdheid. Jij weet meestal erg goed wat nodig is voor jezelf staande te houden. Maar je fundament is even weggevallen en je slaap begint mee te lijden. En ik weet wat slaaptekort met mijn psyche kan doen, ieders psyche trouwens;(
Ik had ze wel ingenomen, alleen ik werd ineens wakker.
Slaap thuis altijd met de ramen open, alleen hier geeft dat teveel geluid (de rand van rolgordijnen tegen de ramen tikken etc). Dat maakt me al angstig en toen hoorde ik ineens ratten en muizen rondlopen en piepen.

Dus ik heb net met de psycholoog en psychiater gesproken. Heb vanochtend direct bericht gestuurd. De afspraak is slapen met raam dicht, ook al is dat muf (overdag als ik er ben luchten). En een lorazepam naast mijn bed (halfje) om te nemen om me weer uit de paniek te halen en in standje slaap te duwen.

De paniek/schrik/onveiligheid was groter dan de slaappil.

Je hebt helemaal gelijk, voelt ook zeker niet als kritiek. Alleen ik was wel braaf geweest en had ze ingenomen :Y
Als ik alsnog slecht slaap vannacht app ik morgen direct weer het fact. Alleen dat zien we dan wel. Nog twee nachten met Zopiclon nemen en dan weer zonder proberen (is ook de afspraak)
pi_221666507
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 12:21 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]
Ik had ze wel ingenomen, alleen ik werd ineens wakker.
Slaap thuis altijd met de ramen open, alleen hier geeft dat teveel geluid (de rand van rolgordijnen tegen de ramen tikken etc). Dat maakt me al angstig en toen hoorde ik ineens ratten en muizen rondlopen en piepen.

Dus ik heb net met de psycholoog en psychiater gesproken. Heb vanochtend direct bericht gestuurd. De afspraak is slapen met raam dicht, ook al is dat muf (overdag als ik er ben luchten). En een lorazepam naast mijn bed (halfje) om te nemen om me weer uit de paniek te halen en in standje slaap te duwen.

De paniek/schrik/onveiligheid was groter dan de slaappil.

Je hebt helemaal gelijk, voelt ook zeker niet als kritiek. Alleen ik was wel braaf geweest en had ze ingenomen :Y
Als ik alsnog slecht slaap vannacht app ik morgen direct weer het fact. Alleen dat zien we dan wel. Nog twee nachten met Zopiclon nemen en dan weer zonder proberen (is ook de afspraak)
Heel strak plan O+
Je bent, ondanks de pittige omstandigheden, super goed bezig. Blijf dat zelf ook zo zien he O+
pi_221666554
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 12:30 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Heel strak plan O+
Je bent, ondanks de pittige omstandigheden, super goed bezig. Blijf dat zelf ook zo zien he O+
Dank je :* O+

Baal alleen zo dat het me niet lukt om me veilig te voelen

Zodra ik hier wegga is dat gevoel er vast wel en dan weer wennen aan mijn thuis _O-
pi_221666664
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 12:39 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]

Zodra ik hier wegga is dat gevoel er vast wel en dan weer wennen aan mijn thuis _O-
Mja dat herken ik wel. En dat is echt geen fijn gevoel... En dan neig ik ook om allerlei trucjes uit te halen maar dan schiet ik helemaal in OCD gedrag :X

Daarom dat ik zeg dat jij het echt goed doet! Mag je trots op zijn!!
  donderdag 27 augustus 2026 @ 13:18:36 #131
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_221667008
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 12:04 schreef ChildoftheStars het volgende:
Psych heeft een appje over slapen

Was er zo van overtuigd dat er ratten waren die in mijn mond wilden kruipen _O-

Even afwachten wat zij zegt

Nu maar rustig haken
Sowieso slapen met het raam dicht. De onrust van alle geluiden zijn dan minder. Dan maar een benauwd hok
Misschien een tip (het werkt voor mij): maak gebruik van ambience geluiden als je wil gaan slapen. Kan van alles zijn waar jij je prettig bij voelt, zoals vallende regen of huilende wind. :)
pi_221667408
Wilde net zoiets voorstellen
Koptelefoon/oortjes met muziek die je prettig vindt een idee ?
Anderen spreken vrij
één stem wordt stilgezet
recht is niet voor elk
pi_221667419
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 12:39 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]

Ennn
Geef jezelf even de tijd
Nieuwe plek
Nieuwe geluiden
Waar je brein aan moet wennen
Anderen spreken vrij
één stem wordt stilgezet
recht is niet voor elk
  Moderator / Redactie FP donderdag 27 augustus 2026 @ 15:02:57 #134
Brabo Bastard
pi_221667581
quote:
99s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 14:39 schreef greysbones het volgende:

[..]
Ennn
Geef jezelf even de tijd
Nieuwe plek
Nieuwe geluiden
Waar je brein aan moet wennen
Dit ja :Y
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
pi_221667705
Koptelefoon vind ik niet fijn. Wil wel kunnen horen wat er gebeurt. Beetje te eng

En misschien idd tijd. Hoop het

Deed net een dutje. Medicijnen die bezorgd werden. Klemde een beetje met veel gemorrel
Wist niet dat je zo bang kon zijn en later normale post. Pfffft...

Het nare is dat mijn standaard reactie bij stress bevriezen is. Dus ik kan niet eens op mezelf vertrouwen

Maar goed... zo zij het
  donderdag 27 augustus 2026 @ 19:09:34 #136
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_221669219
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 15:27 schreef ChildoftheStars het volgende:
Koptelefoon vind ik niet fijn. Wil wel kunnen horen wat er gebeurt. Beetje te eng

Telefoon naast je bed werkt ook prima hoor. Heb zelf ook geen oortjes in. Het moet wel realistisch zijn. :P
pi_221669242
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 19:09 schreef LordofLeaves het volgende:

[..]
Telefoon naast je bed werkt ook prima hoor. Heb zelf ook geen oortjes in. Het moet wel realistisch zijn. :P
Kijk vanavond even of het fijn is

Ik heb enkel een "normale" koptelefoon, geen oortjes, dus dat ligt bizar :+
  donderdag 27 augustus 2026 @ 19:12:11 #138
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_221669253
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 19:11 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]
Kijk vanavond even of het fijn is

Ik heb enkel een "normale" koptelefoon, geen oortjes, dus dat ligt bizar :+
Ja, geen koptelefoon op in bed. :D Ben ooit bijna een keer gewurgd door het snoer. :P
pi_221669287
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 19:12 schreef LordofLeaves het volgende:

[..]
Ja, geen koptelefoon op in bed. :D Ben ooit bijna een keer gewurgd door het snoer. :P
Kan ook draadloos ;)
maar nee, moet even met los geluid "luisteren" en kijken of mijn telefoon dat wel een nacht trekt zonder leeg te gaan
  donderdag 27 augustus 2026 @ 19:18:00 #140
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_221669304
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 19:16 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]
Kan ook draadloos ;)
maar nee, moet even met los geluid "luisteren" en kijken of mijn telefoon dat wel een nacht trekt zonder leeg te gaan
Mocht je een oude smartphone hebben liggen, dan kun je die ook prima gebruiken. Zolang Youtube het maar doet.
  donderdag 27 augustus 2026 @ 19:35:48 #141
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_221669539
CotS, omdat je veel haakt: is het geen idee om de dieren die over hebt aan een kinderziekenhuis te schenken?
pi_221669614
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 19:18 schreef LordofLeaves het volgende:

[..]
Mocht je een oude smartphone hebben liggen, dan kun je die ook prima gebruiken. Zolang Youtube het maar doet.
Niet hier. Ach moet ook niet miepen

quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 19:35 schreef Boca_Raton het volgende:
CotS, omdat je veel haakt: is het geen idee om de dieren die over hebt aan een kinderziekenhuis te schenken?
Nee, want ze zijn niet kindveilig en kunnen ook niet de wasmachine in. Voor die knuffels zijn er veel, strenge regels. Geheel terecht
  donderdag 27 augustus 2026 @ 19:42:18 #143
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_221669634
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 19:40 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]
Niet hier. Ach moet ook niet miepen
[..]
Nee, want ze zijn niet kindveilig en kunnen ook niet de wasmachine in. Voor die knuffels zijn er veel, strenge regels. Geheel terecht
:{ Ow, jammer. Ik zag ‘t wel zitten.
pi_221669709
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 19:42 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
:{ Ow, jammer. Ik zag ‘t wel zitten.
Op gebied van knutselen en haken ben ik erg egocentrisch/egoïstisch: Doe het puur voor mijn eigen plezier (ontspanning) en doe het voor mezelf, niet voor anderen. Wil daarin eigenlijk ook geen concessies doen. Daarom is het zeer zeer zeer zelden dat ik voor anderen haak. Hooguit vijf keer gedaan in vijftien jaar tijd. Hooguit zet ik soms na een tijd iets in de weggeefkast.

Haken vooral is een truc om mijn hoofd niet teveel weg laten dwalen in psychotische krochten.

Het is heel slecht van me, maar tja...
  donderdag 27 augustus 2026 @ 19:51:08 #145
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_221669746
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 19:47 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]
Op gebied van knutselen en haken ben ik erg egocentrisch/egoïstisch: Doe het puur voor mijn eigen plezier (ontspanning) en doe het voor mezelf, niet voor anderen. Wil daarin eigenlijk ook geen concessies doen. Daarom is het zeer zeer zeer zelden dat ik voor anderen haak. Hooguit vijf keer gedaan in vijftien jaar tijd. Hooguit zet ik soms na een tijd iets in de weggeefkast.

Haken vooral is een truc om mijn hoofd niet teveel weg laten dwalen in psychotische krochten.

Het is heel slecht van me, maar tja...
Niet slecht (het is van jou!) maar wel opvallend. Maar waar laat je ze dan allemaal..?
pi_221669777
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 19:51 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Niet slecht (het is van jou!) maar wel opvallend. Maar waar laat je ze dan allemaal..?
Gewoon in de boekenkasten en hobbykamer en in de vensterbanken etc
En afwisselen
En soms een paar naar de weggeefkast.
pi_221669791
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 19:52 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]
Gewoon in de boekenkasten en hobbykamer en in de vensterbanken etc
En afwisselen
En soms een paar naar de weggeefkast.
Durf het bijna niet te vragen?
Hoeveel heb je er ondertussen :D
Hell To The Liars
pi_221669808
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 19:53 schreef Droopie het volgende:

[..]
Durf het bijna niet te vragen?
Hoeveel heb je er ondertussen :D
Geen flauw idee _O-
Veel, maar dat vind ik gezellig O+
pi_221669848
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 19:54 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]
Geen flauw idee _O-
Veel, maar dat vind ik gezellig O+
Mijn vader heeft 78(!) Van die glazen diertjes.

Vind ik ook echt heel leuk staan.
Hell To The Liars
pi_221669893
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 19:58 schreef Droopie het volgende:

[..]
Mijn vader heeft 78(!) Van die glazen diertjes.

Vind ik ook echt heel leuk staan.
Dat idee dus! Gewoon gezelligheid :Y
pi_221671395
Inmiddels zoveel slechte ervaringen met slapen in dit huis dat ik echt gedemotiveerd om naar bed te gaan -O-

Zeker na de angst van vanmiddag

Fact heeft bericht om te bellen over hoe dit weekend door te komen, dit gaat niet goed
  Spellchecker donderdag 27 augustus 2026 @ 22:06:48 #152
197773 crew  maily
pi_221671404
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 22:05 schreef ChildoftheStars het volgende:
Inmiddels zoveel slechte ervaringen met slapen in dit huis dat ik echt gedemotiveerd om naar bed te gaan -O-

Zeker na de angst van vanmiddag

Fact heeft bericht om te bellen over hoe dit weekend door te komen, dit gaat niet goed
Kun je NU iemand bellen? Je bestie?
  Moderator / Redactie FP donderdag 27 augustus 2026 @ 22:08:36 #153
Brabo Bastard
pi_221671417
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 22:06 schreef maily het volgende:

[..]
Ja dit. Bellen!
"Omae wa mou shindeiru."
pi_221671434
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 22:06 schreef maily het volgende:

[..]
Heb al met mijn bestie geappt. Die laat ik lekker slapen, ze zit met een ziek kind, dus slaapt amper.

Het is gewoon roofbouw die week dat ik hier zit. Ben jaren niet zo bang geweest als dat ik nu en hier ben.

Mocht het niet gaan dan bel ik de crisisdienst denk ik wel. Een plan voor het weekend kan morgen ook wel gemaakt worden.

Om elf uur probeer ik het maar weer. Alleen met heel veel weerzin. 'k Ben dit stomme gedoe echt spuugzat.
  Spellchecker donderdag 27 augustus 2026 @ 22:11:22 #155
197773 crew  maily
pi_221671450
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 22:10 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]
Heb al met mijn bestie geappt. Die laat ik lekker slapen, ze zit met een ziek kind, dus slaapt amper.

Het is gewoon roofbouw die week dat ik hier zit. Ben jaren niet zo bang geweest als dat ik nu en hier ben.

Mocht het niet gaan dan bel ik de crisisdienst denk ik wel. Een plan voor het weekend kan morgen ook wel gemaakt worden.

Om elf uur probeer ik het maar weer.
Alleen met heel veel weerzin. 'k Ben dit stomme gedoe echt spuugzat.
Klinkt alsof je niet tot elf uur moet wachten met bellen ....
pi_221671513
Waarom zou je wachten met bellen? Waarom niet gewoon nu vast?
pi_221671572
Ik denk dat niet naar bed durven gaan valt onder crisis

Eigenlijk überhaupt geen zin om de hulpverlening in te schakelen. Die roepen slaapmeds, maar die werken niet nu. De angst is groter dan de werking van die pillen.
Dat erkennen ze wel, maar ja... duw er een extra pil bij

Merk dat ik gefrustreerd ben en raak.

Zit gewoon een beetje te spelen met de tijd. Elf uur naar bed. Of niet. Of wel. Of niet

...

Het is gewoon ingewikkeld nu en iets verkeerd zeggen tegen mij heel gemakkelijk. Als ik de verkeerde tref als ik bel kan enorm triggeren.
pi_221672069
Zo'n moment dat ik wel weet wat het fact van me verlangt, maar ik kan me er gewoon niet toe zetten. Op dit moment ben ik bang. Wil niet weer die paniekaanvallen. Nog nooit eerder zo hard gedacht dat ik dood zou gaan op een nare manier.
Dit huis voelt zo verschrikkelijk onveilig aan. En niemand lijk het te snappen. Ben zo teruggeworpen in mijn jeugd. Alles moeten horen, want het is gewoon onveilig en moet direct kunnen reageren. Alleen durf daar ook niet op te vertrouwen, want ik bevries van angst

Waar PTSS keihard met Schizofrenie botst. Ik ben al angstig door de PTSS, alleen ik hoor en zie en ervaar dingen die anderen niet meekrijgen. Die toevallig heel goed aansluit bij de PTSS.

Hopelijk belt het fact me morgen, heb iig een appje gestuurd.

Ik voel me afschuwelijk
pi_221672076
Houd je haaks ChildoftheStars. :* Ik kwam je topic tegen door de actieve topics.

Niets zo vervelend als je huis niet veilig aanvoelt. *;
pi_221672083
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 00:19 schreef Shii het volgende:
Houd je haaks ChildoftheStars. :* Ik kwam je topic tegen door de actieve topics.

Niets zo vervelend als je huis niet veilig aanvoelt. *;
Dank je wel O+
Gelukkig een tijdelijke woning :Y
En net besloten om toch maar te proberen te lezen in bed zo... misschien heb ik een paar uurtjes rust

En hopelijk weet het fact morgen wat, dit is geen doen

Jij ook vast een slaap lekker :* O+
pi_221672096
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 00:21 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]
Dank je wel O+
En net besloten om toch maar te proberen te lezen in bed zo... misschien heb ik een paar uurtjes rust

Ah lezen geeft wel afleiding hopelijk. :*

Of nadenken over iets creatiefs dat je wil gaan maken? Ik zat afgelopen dagen ineens weer helemaal in de haakmodus en zit dan YT-filmpjes te kijken om eenvoudig een leuke trui te haken. Soms liggen mijn projecten heel lang stil en ineens heb ik dan weer zin om iets op te pakken. En dan lig ik in m'n bed alvast een trui te haken, bij wijze van spreken.
pi_221672180
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 00:21 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]
Dank je wel O+

En ik ben gewoon wakker hè
Dus je mag gerust hier posten
Of in dm
:*
Anderen spreken vrij
één stem wordt stilgezet
recht is niet voor elk
pi_221672232
quote:
99s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 01:04 schreef greysbones het volgende:

[..]
En ik ben gewoon wakker hè
Dus je mag gerust hier posten
Of in dm
Dank je wel

Begon net weg te zakken
Keihard te regeren
Nu daar maar naar luisteren
pi_221672253
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 01:26 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]
Dank je wel

Begon net weg te zakken
Keihard te regeren
Nu daar maar naar luisteren
Lekker druppelende regen
Of hard oorverdovende regen O+
Anderen spreken vrij
één stem wordt stilgezet
recht is niet voor elk
pi_221672336
Ik weet niet goed wat ik moet zeggen behalve dat ik hoop dat je angsten over het huis gaan verdwijnen.

Sterkte!
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 08:28:06 #166
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_221672705
Oef CotS, wat was het weer zwaar gisterenavond? Hoe is het nu? Hopelijk neemt het fact snel contact op. :*
pi_221675323
Goedemorgen Cots
Nou ja goedenmiddag
Hopelijk een goed helpend gesprek gehad :* O+
Anderen spreken vrij
één stem wordt stilgezet
recht is niet voor elk
pi_221675759
Hey

Sorry voor een late reactie
Dan jullie wel :*

Vannacht een uurtje om drie slaap gehad
Om acht uur wekker, want ik zou om half tien videobellen met een vriendin. Alleen zij dacht half elf (ik had gelijk :+ ) Datwas balen

Mijn begeleider is net weg
Moet vanavond extra meds nemen en morgen ook. Zondag zonder proberen en dan maandag weer bellen

Iedereen is het erover eens dat het niet goed gaat. Ik ook

Het nare is dat hier niet echt een oplossing voor is. Ik moet er eenmaal doorheen. Alleen als het slapen zo blijft komt er eerder vroeger dan later een opname

Ben zo moe
pi_221677042
Aan de ene kant voel ik me relatief oké, zolang ik onderuit hang
Aan de andere kant is het een lastige dag > omdat ik onderuit hang
Rond een uur of tien slaappillen erin en hopen dat ik eindelijk een fatsoenlijke nacht maak

Ga toch proberen om zonder licht te slapen. Misschien ben ik dan wat gemakkelijker weg

Wel begonnen aan een volgende knuffel en ik hoop (vingers gekruist) dat ik morgen fut heb voor tekenen/schilderen

Gelukkig weekend, dan mag ik lekker een pyjamadagje

Slapen zal toch eens moeten lukken dunkt mij
pi_221677156
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 16:42 schreef ChildoftheStars het volgende:
Rond een uur of tien slaappillen erin en hopen dat ik eindelijk een fatsoenlijke nacht maak

Ga toch proberen om zonder licht te slapen. Misschien ben ik dan wat gemakkelijker weg

Wel begonnen aan een volgende knuffel en ik hoop (vingers gekruist) dat ik morgen fut heb voor tekenen/schilderen

Licht aan een slaapmasker een optie ?
Anderen spreken vrij
één stem wordt stilgezet
recht is niet voor elk
pi_221677244
quote:
99s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 17:04 schreef greysbones het volgende:

[..]
Licht aan een slaapmasker een optie ?
Ik heb er aan gedacht.
Alleen denk dat als ik iets hoor direct wil zien. Durf me dan niet te bewegen

Ach... nait soezen en lamp uit, pil in ;) hopelijk lukt het

Moet me er een keer overheen zetten
pi_221677816
Ik weet niet wat er in Groningen mogelijk is, hier is er Ixta Noa en die bieden respijt aan, dat is een slaapplek voor 2 weken waar je overdag ook nog de mogelijkheden hebt aan te sluiten bij de inloop, het zijn geen therapeuten maar wel vrijwilligerswerk met ervaringsdeskundiheid
Ik heb wel goede ervaringen met Ixta Noa gehad
Ik lees net dat Ixta Noa ook in Groningen zit
  Spellchecker vrijdag 28 augustus 2026 @ 18:33:22 #173
197773 crew  maily
pi_221677842
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 16:42 schreef ChildoftheStars het volgende:

Zou je iemand willen laten logeren?
In een andere kamer.

Om je minder onrustig etc./niet alleen te voelen?
pi_221677990
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 18:28 schreef Cupfighter het volgende:
Ik weet niet wat er in Groningen mogelijk is, hier is er Ixta Noa en die bieden respijt aan, dat is een slaapplek voor 2 weken waar je overdag ook nog de mogelijkheden hebt aan te sluiten bij de inloop, het zijn geen therapeuten maar wel vrijwilligerswerk met ervaringsdeskundiheid
Ik heb wel goede ervaringen met Ixta Noa gehad
Ik lees net dat Ixta Noa ook in Groningen zit
Dank je wel voor de tip!
Ben daarvan op de hoogte idd. Ken ook wel mensen die daar zijn geweest :Y
Op dit moment wil ik toch hier slapen, want ik moet er toch aan wennen. Fact en ik zijn van mening dat "even doorbijten" het beste is.
Als het niet gaat dan met het fact overleggen wat verstandig is

Inloopplekken zijn voor mij niet prettig. Ik ben geen fan van lotgenotencontact. Kan niet goed uitleggen waarom. Het is "gewoon niet mijn ding". Zelfde verhaal dat ik absoluut geen therapiegroepen wil et cetera. Dat geeft verschrikkelijk veel stress en ik lig altijd buiten de groep in zulke settingen.

quote:
1s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 18:33 schreef maily het volgende:

[..]
Zou je iemand willen laten logeren?
In een andere kamer.

Om je minder onrustig etc./niet alleen te voelen?
Ik zou niet weten wie. Mijn vrienden hebben drukke banen en wonen ver weg. Hebben gezinnen. Dus tja... zal er alleen doorheen moeten gaan vrees ik

Gewoon heel erg hard hopen dat ik vannacht wel slaap en dat ik niet verder in de problemne geraak.
pi_221678256
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 17:12 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]
Ik heb er aan gedacht.
Alleen denk dat als ik iets hoor direct wil zien. Durf me dan niet te bewegen

Ach... nait soezen en lamp uit, pil in ;) hopelijk lukt het

Moet me er een keer overheen zetten
met een slaapmasker kun je makkelijk gluren
tis meer het idee dat je niet je licht uit hoeft te doen maar wel de rust aan je ogen
Anderen spreken vrij
één stem wordt stilgezet
recht is niet voor elk
pi_221678264
quote:
99s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 19:29 schreef greysbones het volgende:

[..]
met een slaapmasker kun je makkelijk gluren
tis meer het idee dat je niet je licht uit hoeft te doen maar wel de rust aan je ogen
Als het vanavond niet lukt ga ik morgen opzoek naar een slaapmasker :Y
Het proberen waard idd
pi_221678286
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 19:30 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]
Als het vanavond niet lukt ga ik morgen opzoek naar een slaapkamer :Y
Het proberen waard idd
misschien ook prettiger voor je brein
dat je wat escapes hebt
soort trick your brain
Anderen spreken vrij
één stem wordt stilgezet
recht is niet voor elk
pi_221678299
quote:
99s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 19:32 schreef greysbones het volgende:

[..]
misschien ook prettiger voor je brein
dat je wat escapes hebt
soort trick your brain
Ja
Op dit moment kan het me even niet meer schelen hoe, als ik maar slaap. En ook even gewoon een uurtje of acht doorslapen. Want twee tot vier uur red ik wel. Alleen heb gewoon meer dan dat nodig
pi_221678345
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 18:49 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]
Dank je wel voor de tip!
Ben daarvan op de hoogte idd. Ken ook wel mensen die daar zijn geweest :Y
Op dit moment wil ik toch hier slapen, want ik moet er toch aan wennen. Fact en ik zijn van mening dat "even doorbijten" het beste is.
Als het niet gaat dan met het fact overleggen wat verstandig is

Inloopplekken zijn voor mij niet prettig. Ik ben geen fan van lotgenotencontact. Kan niet goed uitleggen waarom. Het is "gewoon niet mijn ding". Zelfde verhaal dat ik absoluut geen therapiegroepen wil et cetera. Dat geeft verschrikkelijk veel stress en ik lig altijd buiten de groep in zulke settingen.
[..]
Ik zou niet weten wie. Mijn vrienden hebben drukke banen en wonen ver weg. Hebben gezinnen. Dus tja... zal er alleen doorheen moeten gaan vrees ik

Gewoon heel erg hard hopen dat ik vannacht wel slaap en dat ik niet verder in de problemne geraak.
Voor mij werken inloopgroepen wel daar heb ik het idee dat ik als mens tenminste nog mee tel, maar als je er stress van krijgt is dat inderdaad geen aanrader

Hoop dat je vannacht goed slaapt
pi_221678557
Ik heb vet lang gedoucht. Stond er wel tien minuten onder oid
Haren wassen, maskertjes, scrubben... één en al zelfzorg. Ruik lekker, voel me fris. En belangrijker, ben een beetje rozig. Nu lekker hangen en warme kamillethee drinken en rustig worden.
  Moderator / Redactie FP vrijdag 28 augustus 2026 @ 20:08:31 #181
Brabo Bastard
pi_221678572
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2026 20:06 schreef ChildoftheStars het volgende:
Ik heb vet lang gedoucht. Stond er wel tien minuten onder oid
Haren wassen, maskertjes, scrubben... één en al zelfzorg. Ruik lekker, voel me fris. En belangrijker, ben een beetje rozig. Nu lekker hangen en warme kamillethee drinken en rustig worden.
Doe lekker rustig aan en je eigen ding :*
"Omae wa mou shindeiru."
pi_221680382
*O*

Geslapen

Netjes tot de wekker
Nu thee en koffie

Nachtlamp uit en overlooplamp aan en de deur een stuk dicht
Komende nacht proberen om helemaal donker te slapen

Maar nu rustig wakker worden
pi_221680387
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 08:28 schreef ChildoftheStars het volgende:
*O*

Geslapen

Netjes tot de wekker
Nu thee en koffie

het is hier iig stuk koeler nu als afgelopen nachten. scheelt ook wel weer :)
Do what you love, love what you do!
pi_221680419
quote:
*O*

Geslapen

Netjes tot de wekker
Nu thee en koffie

*O* :Y *O*
pi_221680479
Fijn zeg dat je goed geslapen hebt
pi_221680790
Jullie weten niet hoe opgelucht ik ben

Vanavond gewoon weer om half elf naar bed en slapen.
Niemand heeft me vermoord _O-

Als de was gedaan is ga ik wat schilderen denk ik :Y
Nu haken
pi_221680844
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 09:15 schreef ChildoftheStars het volgende:

Nu haken
Nice, nou volhouden toch :)
Do what you love, love what you do!
  Moderator / Redactie FP zaterdag 29 augustus 2026 @ 09:25:28 #188
Brabo Bastard
pi_221680892
quote:
*O*

Geslapen

Netjes tot de wekker
Nu thee en koffie

Goed nieuws lieve CotS O+
"Omae wa mou shindeiru."
pi_221681545
quote:

Nu haken
Wat fijn Cots
Wat enorm fijn! O+
Anderen spreken vrij
één stem wordt stilgezet
recht is niet voor elk
pi_221681638
quote:

Nu haken
Fijn dat het goed ging vannacht. Succes met schilderen.
  zaterdag 29 augustus 2026 @ 13:35:31 #191
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_221682742
quote:

Nu haken
*O* *O* *O*
pi_221684428
Vandaag een goede dag
Lekker bezig, wel erg moe, maar dat geeft niet. Komende nacht weer lekker slapen

Mis mijn moeder wel eventjes heel erg. Zit eigenlijk in een soort ontkenning en net lukte dat even niet

Proberen maar verder rustig te knutselen. Poeh he...

Misschien zo lekker met de laptop onderuit. Thuis is het rond vier uur naar beneden en koffie. Serie kijken. Moet wel leren om rust te nemen.
  zaterdag 29 augustus 2026 @ 18:38:53 #193
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_221686059
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2026 16:08 schreef ChildoftheStars het volgende:
Vandaag een goede dag
Lekker bezig, wel erg moe, maar dat geeft niet. Komende nacht weer lekker slapen

Mis mijn moeder wel eventjes heel erg. Zit eigenlijk in een soort ontkenning en net lukte dat even niet

Proberen maar verder rustig te knutselen. Poeh he...

Misschien zo lekker met de laptop onderuit. Thuis is het rond vier uur naar beneden en koffie. Serie kijken. Moet wel leren om rust te nemen.
Je doet het goed. :) Wens je een fijne avond toe! :Y
pi_221689387
Weer een erg slechte nacht
Ik ben gesloopt
  Moderator / Redactie FP zondag 30 augustus 2026 @ 09:43:01 #195
Brabo Bastard
pi_221689391
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2026 09:42 schreef ChildoftheStars het volgende:
Ik ben gesloopt
;( :*
"Omae wa mou shindeiru."
pi_221689645
Mijn handen weigeren ook gewoon dienst
En voel me fysiek echt niet fijn
Ik wil gewoon naar huis -O- ik heb heimwee, gewoon mijn eigen bedje, mijn hobbykamer, geen paniekaanvallen en zo

Nu lukt niets. Zelfs haken niet. Echt alles is eventjes rot
  zondag 30 augustus 2026 @ 10:35:07 #197
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_221689678
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2026 09:42 schreef ChildoftheStars het volgende:
Ik ben gesloopt
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2026 10:26 schreef ChildoftheStars het volgende:
Ik wil gewoon naar huis -O- ik heb heimwee, gewoon mijn eigen bedje, mijn hobbykamer, geen paniekaanvallen en zo

Hang in there! Hopelijk verloopt de rest van de dag wel positief. :) :*
  Spellchecker zondag 30 augustus 2026 @ 11:01:03 #198
197773 crew  maily
pi_221689791
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2026 10:26 schreef ChildoftheStars het volgende:

Heel begrijpelijk ....
pi_221693132
Morgen belt begeleider
Dat is wel eventjes fijn denk ik, ergens ook niet. Zij weten de oplossing ook niet
Ja... ze snappen dat ik bang ben, maar snappen niet dat ik mezelf er maar niet overheen kan zetten. Overdag kan ik de schrik en paniekaanvallen weg ademen en redeneren. Alleen in de nacht niet. Dan durf ik niet eens me te bewegen om een lorazepam in te nemen.

Wel een anderhalf uur gehaakt. Nu is de batterij echt op.
Hoop zo enorm dat ik vannacht wel kan slapen
Hoe moet ik dit volhouden -O-

Sorry dat ik vandaag zo negatief ben. Het is me gewoon teveel en ben zo teleurgesteld en verdrietig en bang
pi_221694302
Goed dat morgen de begeleider belt

Oplossing lijkt me ook lastig

Hoop dat je vannacht goed slaapt

Sterkte
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')