Het zoveelste incidentje met gestoorde Syriërs maar je mag er niet teveel van vinden want 'ze hebben zoveel meegemaakt'.quote:Dion (14) werd bijna doodgeslagen bij zwembad Grijpskerk, twee jonge Syriërs (15 en 16) aangehouden
Dion van den Berg (14) uit Burum, net over de grens in Friesland, werd eind juni bijna doodgeslagen bij het zwembad in Grijpskerk. Hij is nog altijd niet hersteld. Twee jongens zijn aangehouden op verdenking van poging tot doodslag.
„Het ging best goed”, zegt Dion over zijn eerste schooldagen in havo 4. Van leren kwam nog niet zoveel, het betrof voornamelijk introductie. „Volgende week beginnen we weer met de stof.”
Dion vond het leuk om zijn klasgenoten weer te zien. Ze wisten natuurlijk allemaal wat er met hem gebeurd was. Voor de vakantie had hun mentor hen van het geweldsdelict verteld. Menigeen had hem een kaart gestuurd, geappt of bezocht.
En die ene, die Dion écht nooit meer tegen hoopt te komen, dié is gelukkig van school af. Want mede door toedoen van deze knaap belandde hij eind juni op de intensive care.
Zwembad in Grijpskerk
Dion was op vrijdag 26 juni met zijn broer Jordy (destijds 16) in het zwembad in Grijpskerk. Toen ze na sluitingstijd naar huis wilden fietsen, sprak een jongen hen aan. Dion kende hem, het was een maat van een klasgenoot.
De jongen zei dat hij zijn krantenwijk in de vakantie wel wilde overnemen. Tijdens dit gesprek doemde de betreffende klasgenoot van Dion echter plotseling op uit de bosjes. Hij duwde Dions fiets omver en de andere jongen, die hem had aangesproken over de krantenwijk, gaf hem vervolgens een harde klap in de nek.
Intensive care UMCG
Dion belandde met levensgevaarlijk letsel op de intensive care van het UMCG in Groningen. Doordat zijn nekslagader was gescheurd, kwam er een bloedprop in de hersenen terecht die een herseninfarct veroorzaakte. Hierdoor raakte Dion aan een kant verlamd en was hij zijn spraak kwijt. Hiervoor revalideert hij nog in Beetsterzwaag.
De jongen die uit de bosjes sprong, was enkele maanden eerder bij Dion in de klas gekomen. Hoewel hij afwijkend gedrag vertoonde, zo sloeg hij medeleerlingen uit het niets, kregen de scholieren te horen dat ze niet op de aanvallen moesten reageren. De jongen had veel meegemaakt in Syrië, werd hen verteld, hij had het moeilijk.
Op een dag nam deze knaap waterpistooltjes mee naar school. Dion spoot er een docent mee nat en moest nablijven. Toen de leerkracht na het uitzitten van de straf vroeg of Dion de speeltjes terug wilde hebben, antwoordde hij dat die van zijn klasgenoot waren. Sindsdien was het mis.
Jongens aangehouden
De jongens zijn beiden begin juli aangehouden, Dions klasgenoot (16) thuis in Gerkesklooster, de maat (15), eveneens een Syriër, in het azc in Sneek. De twee minderjarigen hebben enkele dagen in bewaring gezeten en daarna is hun voorlopige hechtenis geschorst. Ze worden beiden verdacht van poging tot doodslag.
Twee weken geleden liet het Lauwers College Dion en zijn ouders weten dat de jongen niet terugkeert in de klas en overgeplaatst is naar een andere locatie. De familie reageerde opgelucht op het horen van dit bericht. Dion had het „geen fijn idee” gevonden om weer met de jongen geconfronteerd te worden.
Het Lauwers College in Buitenpost geeft aan vanwege privacy geen mededelingen te doen over leerlingen of eventuele gebeurtenissen waarbij zij betrokken zijn. „In algemene zin geldt dat het Lauwers College de veiligheid en het welzijn van leerlingen en medewerkers zeer serieus neemt en, wanneer daar aanleiding toe is, handelt volgens de daarvoor geldende procedures”, meldt waarnemend directeur Jos te Marvelde.
https://www.dvhn.nl/regio(...)llege/160358260.html
Gelukkig, dan kunnen anderen ook kennismaken.quote:Twee weken geleden liet het Lauwers College Dion en zijn ouders weten dat de jongen niet terugkeert in de klas en overgeplaatst is naar een andere locatie.
Dat blijkt maar weer nadat ze een leerling in de klas opnemen waarvan ze al weten dat hij enorm agressief is.quote:Het Lauwers College in Buitenpost geeft aan vanwege privacy geen mededelingen te doen over leerlingen of eventuele gebeurtenissen waarbij zij betrokken zijn. „In algemene zin geldt dat het Lauwers College de veiligheid en het welzijn van leerlingen en medewerkers zeer serieus neemt en, wanneer daar aanleiding toe is, handelt volgens de daarvoor geldende procedures”, meldt waarnemend directeur Jos te Marvelde.
En dan dat als advies geven aan de rest van de klasquote:De jongen die uit de bosjes sprong, was enkele maanden eerder bij Dion in de klas gekomen. Hoewel hij afwijkend gedrag vertoonde, zo sloeg hij medeleerlingen uit het niets, kregen de scholieren te horen dat ze niet op de aanvallen moesten reageren. De jongen had veel meegemaakt in Syrië, werd hen verteld, hij had het moeilijk.
Ik kan het niet eens meer 'rot' vinden. Gewoon terug. Weg ermee. Ga je eigen land maar repareren in plaats van het onze te verzieken.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 13:21 schreef SebbeSwensje het volgende:
Ja, heel rot wat ze daar allemaal hebben meegemaakt, maar stuur ze toch maar terug.
Dit zijn inderdaad de kinderen waar het COA en politici altijd mee schermen als het gaat om het regelen extra opvangplekken.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 13:24 schreef LXIV het volgende:
Zijn dat van die 16-jarigen met een volle baard en dikke armen die kinderasiel gekregen hebben
En beginnende kraaienpootjes in het gezicht.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 13:24 schreef LXIV het volgende:
Zijn dat van die 16-jarigen met een volle baard en dikke armen die kinderasiel gekregen hebben
Scholen worden nu eenmaal gedomineerd door vrouwen. Laat het maar gebeuren dan is het sneller voorbijquote:Op zaterdag 22 augustus 2026 13:24 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Dat blijkt maar weer nadat ze een leerling in de klas opnemen waarvan ze al weten dat hij enorm agressief is.
[..]
En dan dat als advies geven aan de rest van de klas![]()
Je moet dus maar gewoon klappen ontvangen van die Syriër en daar niet op reageren, want die vluchteling is zo zielig en anders word hij nog agressiever.
In algemene zin geldt dat dit soort wollig managementgebrabbel vaak een dekentje is om te bedekken dat het bestuur een situatie niet kan of wil oplossen. En laten we wel wezen, met overplaatsing is dit niet voorbij, maar nu krijgen leerlingen van een andere school de klappen.quote:„In algemene zin geldt dat het Lauwers College de veiligheid en het welzijn van leerlingen en medewerkers zeer serieus neemt en, wanneer daar aanleiding toe is, handelt volgens de daarvoor geldende procedures”, meldt waarnemend directeur Jos te Marvelde
Dus de school geeft gewoon zwart op wit toe dat ze kinderen geen veilige omgeving kunnen bieden en deze onveilige situatie bewust laten voortduren. Daar moet je toch wat mee kunnen als je als ouders samenwerkt. Ik zou mijn kind er niet meer willen hebben, en de leerplichtambtenaar en/of rechter haarfijn uitleggen waarom.quote:Hoewel hij afwijkend gedrag vertoonde, zo sloeg hij medeleerlingen uit het niets, kregen de scholieren te horen dat ze niet op de aanvallen moesten reageren.
Sure, en wonderen bestaanquote:Op zaterdag 22 augustus 2026 13:37 schreef SebbeSwensje het volgende:
Wellicht is hij overgeplaatst naar een locatie in Syrië en dan is er gewoon goed gehandeld. Laten we de verdere berichtgeving nog even afwachten.
Gezien mijn eigen ervaringen zou dit zomaar eens dichter bij de waarheid kunnen liggen, mee eens.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 13:40 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Sure, en wonderen bestaan.
Er is oprecht een grotere kans dat Dion aangeklaagd wordt voor het uitlokken van geweld door een zielig traumaslachtoffer inmiddels.
Nou ja, de kans dat ie uitgezet wordt is 0, dus alles is waarschijnlijker dan datquote:Op zaterdag 22 augustus 2026 13:41 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Gezien mijn eigen ervaringen zou dit zomaar eens dichter bij de waarheid kunnen liggen, mee eens.
"Ik ben tevreden als we de overlastgevers eindelijk keihard aanpakken en terugsturen."quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 13:41 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Nou ja, de kans dat ie uitgezet wordt is 0, dus alles is waarschijnlijker dan dat.
Ja, deze jongen is zielig en moet geholpen worden, maar als Dion toevallig erg goed had kunnen vechten en zich had kunnen verdedigen was hij zeker weten aangehouden.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 13:42 schreef Gizmogirl28 het volgende:
Hoe kan je iemand die uit het niks agressief word bij anderen laten zonder consequenties.
Alleen maar omdat HIJ een trauma heeft, nu zijn er meer met een trauma maar als die een keer uithalen dan zijn er wel gelijk consequenties want die zijn te blank om de snuit.
Jetten, ik hoef er verder geen woorden meer aan vuil te maken denk ikquote:Op zaterdag 22 augustus 2026 13:43 schreef RotatoR het volgende:
[..]
"Ik ben tevreden als we de overlastgevers eindelijk keihard aanpakken en terugsturen."
~ Rob Jetten
Iedereen die goed kan vechten, wordt toch nooit aangevallen door ontspoorde jongeren?quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 13:44 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Ja, deze jongen is zielig en moet geholpen worden, maar als Dion toevallig erg goed had kunnen vechten en zich had kunnen verdedigen was hij zeker weten aangehouden.
Die zieligheidsindustrie is echt walgelijk.
Het zorgt alleen maar voor nog meer haat.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 13:44 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Ja, deze jongen is zielig en moet geholpen worden, maar als Dion toevallig erg goed had kunnen vechten en zich had kunnen verdedigen was hij zeker weten aangehouden.
Die zieligheidsindustrie is echt walgelijk.
En dan roepen ow dat hadden we niet zien aankomen, het is zo'n lieve jongen.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 13:47 schreef Fleischmeister het volgende:
Maar nu slaat ie dus mensen willekeurig zonder aanleiding. Het antwoord "moet je niet op reageren". Dus wat nu? Wachten tot ie iemand de strot doorsnijdt zonder aanleiding?
Die dan volgens "de media" en politiek 100% uit de hoek van de blanken komt uiteraard.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 13:56 schreef Gizmogirl28 het volgende:
[..]
Het zorgt alleen maar voor nog meer haat.
Daar komt het wel op neer ja.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 13:57 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Die dan volgens "de media" en politiek 100% uit de hoek van de blanken komt uiteraard.
"Wij" liggen dood te bloeden op straat maar dat willen stoppen is racisme.
Dat zijn die dingen die open moeten blijven toch?quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 14:00 schreef Qarrad het volgende:
Dus in juni wordt hun leerling mishandeld door een andere leerling die al eerder agressief gedrag heeft vertoond, met levensgevaarlijk en mogelijk blijvend letsel ten gevolg, en dan wacht de school tot twee weken geleden om te beslissen om de dader niet meer bij zijn slachtoffer in de klas te plaatsen, en dan mag de dader op een andere locatie rondlopen tot hij nog iemand ongelukkig ramt?
Heeft er in dit land nog iemand van het woord "grens" gehoord?
Ook Buitenpost de school om de hoek van het Lauwers college. Dit waren ook syriers.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 14:00 schreef Qarrad het volgende:
Dus in juni wordt hun leerling mishandeld door een andere leerling die al eerder agressief gedrag heeft vertoond, met levensgevaarlijk en mogelijk blijvend letsel ten gevolg, en dan wacht de school tot twee weken geleden om te beslissen om de dader niet meer bij zijn slachtoffer in de klas te plaatsen, en dan mag de dader op een andere locatie rondlopen tot hij nog iemand ongelukkig ramt?
Heeft er in dit land nog iemand van het woord "grens" gehoord?
Ik heb nooit gesnapt en zal nooit snappen dat door oorlog en geweld getraumatiseerde mensen gewoon in een voor hen vreemde cultuur worden geplaatst. Dat is gewoon vragen om ellende. En bij tekenen van plotselinge agressie moet daar door zo'n school direct op worden ingegrepen, of dat nou bij Jan de Boer, Pjotr Koblenski of Memmeth Al-Salaam is.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 13:42 schreef Gizmogirl28 het volgende:
Hoe kan je iemand die uit het niks agressief word bij anderen laten zonder consequenties.
Alleen maar omdat HIJ een trauma heeft, nu zijn er meer met een trauma maar als die een keer uithalen dan zijn er wel gelijk consequenties want die zijn te blank om de snuit.
Ik lig niet bloedend op straat hoor, jij wel?quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 13:57 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Die dan volgens "de media" en politiek 100% uit de hoek van de blanken komt uiteraard.
"Wij" liggen dood te bloeden op straat maar dat willen stoppen is racisme.
Vandaar ook "wij" tussen aanhalingstekens he?quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 14:18 schreef Jippie het volgende:
[..]
Ik lig niet bloedend op straat hoor, jij wel?
Als ik word gemept, mep ik terug.
Een andere ouder sloeg jouw kind? Je hebt betrokkene toch wel helemaal de touwtyfus getrapt?quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 14:12 schreef xzaz het volgende:
Dat 'laat maar hij kan er niets aan doen mentaliteit' is al zo oud als de weg naar Rome.
Ooit een hele discussie met een ouder gehad die mijn kind sloeg en ik zei 'gewoon terugslaan'. Maar dat was niet de bedoeling er moest melding gemaakt worden waarna dat kind met ouder excuses kon worden gemaakt.![]()
Ik leer mijn kinderen gewoon om terug te slaan. Geen genade.
Dat roep ik ook al jaren, veel beter om in een veilig land met een soort gelijke cultuur opvangen, dit is gewoon een dubbel shock, plus slachtoffers in het land waar ze heen gaan, in dit geval Nederland.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 14:15 schreef Jippie het volgende:
[..]
Ik heb nooit gesnapt en zal nooit snappen dat door oorlog en geweld getraumatiseerde mensen gewoon in een voor hen vreemde cultuur worden geplaatst. Dat is gewoon vragen om ellende. En bij tekenen van plotselinge agressie moet daar door zo'n school direct op worden ingegrepen, of dat nou bij Jan de Boer, Pjotr Koblenski of Memmeth Al-Salaam is.
Ik ben 16 broer, wollahquote:Op zaterdag 22 augustus 2026 13:24 schreef LXIV het volgende:
Een volwassene die jouw kind slaat? Wat? I would've lost my marbles. Big time.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 14:12 schreef xzaz het volgende:
Dat 'laat maar hij kan er niets aan doen mentaliteit' is al zo oud als de weg naar Rome.
Ooit een hele discussie met een ouder gehad die mijn kind sloeg en ik zei 'gewoon terugslaan'. Maar dat was niet de bedoeling er moest melding gemaakt worden waarna dat kind met ouder excuses kon worden gemaakt.![]()
Ik leer mijn kinderen gewoon om terug te slaan. Geen genade.
Ik denk dat daar iets niet goed ging:quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 14:19 schreef AchJa het volgende:
[..]
Een andere ouder sloeg jouw kind? Je hebt betrokkene toch wel helemaal de touwtyfus getrapt?
Wat was hier tegen de policy precies trouwens? Begint irritant te worden inmiddels.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 13:29 schreef HeatWave het volgende:
Koran <nee>
[ Bericht 3% gewijzigd door Jippie op 22-08-2026 14:08:37 ]
Dan zou je ieder mens wel de kans moeten geven om fysiek de meerdere te kunnen worden. Dus men had ruime vrijstaande woningen moeten bouwen voor ieder mens.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 14:21 schreef Cockwhale het volgende:
Dat advies, "niet op de aanvallen reageren"... Nee, je moet ze tering inslaan als ze je aanvallen, zodat ze nederigheid ontwikkelen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |