Er moet een evenwicht zijn maar dit is niet meer te harden nee. (hahah poepgrapje)quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 19:33 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Als wat boeren weggaan hebben we meer ruimte om huizen te bouwen.
Meeste vlees is toch voor de export? Tot China en Dubai aan toe?
Vleesvarkens worden hier verzorgd en vervolgens getransporteerd naar Italië om te worden geslacht. Dat moet toch anders kunnen? Diervriendelijker en milieuvriendelijker?
Ik woon op 10 minuten loopafstand van een grote varkensboerderij en de lucht is niet de harden als die van die kant komt.![]()
Gewoon echt niet gezond.
Ja fok staat te juichen langs de kant....quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 19:33 schreef mcmlxiv het volgende:
Tja hadden deze terroristen geen verleden van bewust automobilisten en agenten in gevaar brengen, van asbest en ander gevaarlijk afval te dumpen en in brand te steken, bewust schade aan infrastructuur te veroorzaken dan zou je dit nog een ongeluk kunnen noemen.
En maar janken over XR de fok fans van deze terroristen.
Ik kan me nog herinneren dat ze in Groningen stad de binnenring hadden geblokkeerd, zodat het UMCG 2 uur niet bereikbaar was, dat de deur van het provinciehuis er uit werd gereden, en dat op de Vismarkt dwars door de dranghekken werd gereden, waarbij er bijna een fietser werd aangereden.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 19:33 schreef mcmlxiv het volgende:
Tja hadden deze terroristen geen verleden van bewust automobilisten en agenten in gevaar brengen, van asbest en ander gevaarlijk afval te dumpen en in brand te steken, bewust schade aan infrastructuur te veroorzaken dan zou je dit nog een ongeluk kunnen noemen.
En maar janken over XR de fok fans van deze terroristen.
Een eerdere casus uit 2012:quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 18:25 schreef MissButterflyy het volgende:
Dat gaat nu uitgezocht worden, wie precies verantwoordelijk is.
Maar eens zien wat er nu uit gaat komen.quote:Politie niet vervolgd voor filefuik A2
De betrokken politiemensen worden niet strafrechtelijk vervolgd voor het creëren van een filefuik op de A2 bij Abcoude in oktober vorig jaar. Een benzinedief reed in op de file en botste daarbij op een auto. De bestuurder van die auto kwam om het leven.
Toch wordt de opdrachtgever van de filefuik niet vervolgd omdat er geen landelijk beleid is over het creëeren van files. Hij kan daarom niet verantwoordelijk worden gehouden voor gevolgen ervan.
Ja dat had ik al eerder gemeld dat blijft een lelijke doorn in het oog hier.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 19:42 schreef AchJa het volgende:
[..]
Een eerdere casus uit 2012:
[..]
Maar eens zien wat er nu uit gaat komen.
Goh? Heb ik dat geschreven? Wil je nu ontkennen dat XR bij de verdedigers van onze extremistische boeren vrienden al vele malen voorbij zijn gekomen? Smerige insinuaties alsof XR dezelfde mate van geweld gebruikt als de storm troepen van FDF?quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 19:34 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Ja fok staat te juichen langs de kant....
De mono culturemaffia.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 19:47 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Goh? Heb ik dat geschreven? Wil je nu ontkennen dat XR bij de verdedigers van onze extremistische boeren vrienden al vele malen voorbij zijn gekomen? Smerige insinuaties alsof XR dezelfde mate van geweld gebruikt als de storm troepen van FDF?
FDF zijn terroristen, BBB is een door de agro maffia opgerichte en betaalde infiltratie club van de Nederlandse politiek. Notabene opgericht in het kantoor van het politbureau van de agro maffia, remarkable in Deventer. Gefinancierd door onder andere Bayer Monsanto. U weet wel van Roundup en vele andere middelen waarmee ze de bijen stand bijna om zeep hebben geholpen.
Tot voor enkele jaren zelfs op hetzelfde adres, Groninger straat 21 in Deventer.
Niels0Kurovski in NWS / Kamer wil belastingvoordeel Extinction Rebellion schrappenquote:
Dat weten we dus nog niet ...quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 18:56 schreef Gizmogirl28 het volgende:
[..]
Als diegene niet 1 van de slachtoffers is.
Stuk voor stuk gerelateerd en nee, mensen uit Twente neem ik niet serieus.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 19:51 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
Niels0Kurovski in NWS / Kamer wil belastingvoordeel Extinction Rebellion schrappen
Niels0Kurovski in NWS / Extinction Rebellion dreigt iedere dag de A12 te gaan bezetten
Niels0Kurovski in NWS / Blokkades Extinction Rebellion #2
Niels0Kurovski in NWS / Extinction Rebellion wil Utrecht CS blokkeren
Andersom begin je zelf wel constant over de boeren in de XR topics.
Dit topic is als een magneet voor reacties die bol staan van haat tegen boeren. En hoe groffer hoe minder empathie voor de verkeerssalachtoffersuit de TT.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 17:26 schreef spapaars het volgende:
De meest egoïstische mensen zijn de boeren.
Goud en zilversmeden trokken na de oorlog als eerste naar het platteland om het verzamelde goud en zilver op te kopen.
Als het aan hen lag, zouden winkels en zwembaden nog steeds op zondag gesloten zijn, met hun bezopen hypocrisie!
Daarvoor hoef je de snelweg niet op, wat je standpunten ook zijnquote:Op vrijdag 14 augustus 2026 19:51 schreef Durmada het volgende:
Ik heb meer een idee dat dit gewoon een ongelukkige samenloop van omstandigheden is geweest. Het recht op demonstratie is een groot goed.
Ja precies, goed dat we beiden in ieder geval jouw hypocrisie correct zien. Wilde het even dubbelchecken.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 20:05 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Stuk voor stuk gerelateerd en nee, mensen uit Twente neem ik niet serieus.
Van dezelfde users die vooraan staan met huilen wanneer je generaliseert over wat allochtonen dagelijks doen. Die hypocrieten moet je ook niet zo serieus nemen.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 20:09 schreef quo_ het volgende:
[..]
Dit topic is als een magneet voor reacties die bol staan van haat tegen boeren. En hoe groffer hoe minder empathie voor de verkeerssalachtoffersuit de TT.
Bovengenoemde reactie scoort uitermate hoge ogen qua haat en grofheid met een verzonnen voorbeeld van ook nog eens meer dan 80 jaar geleden.
Hoeveel doden precies bij XR demo's?quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 20:22 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
Ja precies, goed dat we beiden in ieder geval jouw hypocrisie correct zien. Wilde het even dubbelchecken.
Laten we het hier niet over XR demo's hebben alsjeblieft.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 20:26 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Hoeveel doden precies bij XR demo's?
Sterker nog; je hebt daar als demonstrant niks te zoeken.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 20:17 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Daarvoor hoef je de snelweg niet op, wat je standpunten ook zijn
Doe even niet zo flauw. het gaat om het principe en niet om een coinflip wie de eerste schuldige is. En de politie was zelf al de eerste... zoals reeds gemeld.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 20:26 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Hoeveel doden precies bij XR demo's?
Het OM en de politie benadrukken dat het de verantwoordelijkheid van de tractorbestuurders is om geen overtredingen te begaan, zoals het rijden op de snelweg.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 17:59 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
d'r is nooit echt nee gezegd en deze boeren hadden mondjes maat toestemming voor zover ik kan beoordelen.
Regels VS handhaving is al tijden een dingetje in nederland he :-P ik meen me een politie tweet te herinneren, maar goed ik kan er vanaf zijn.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 20:35 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Het OM en de politie benadrukken dat het de verantwoordelijkheid van de tractorbestuurders is om geen overtredingen te begaan, zoals het rijden op de snelweg.
https://nos.nl/artikel/2626830-kabinet-tegen-boeren-na-dodelijk-ongeluk-demonstreer-niet-op-snelweg-het-is-bloedlink
Ze hebben gewoon capaciteitstekort. Ik had het er laatst nog met de wijkagent over.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 20:36 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Regels VS handhaving is al tijden een dingetje in nederland he :-P ik meen me een politie tweet te herinneren, maar goed ik kan er vanaf zijn.
Nou dat ik zie liever een hoop meer blauw op straat. Dit halfbakken gedoe is ook niks.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 20:39 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Ze hebben gewoon capaciteitstekort. Ik had het er laatst nog met de wijkagent over.
Hoe heet ie ?quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 20:39 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Ze hebben gewoon capaciteitstekort. Ik had het er laatst nog met de wijkagent over.
Ik heb er meerdere. Twee heten er Sander. Handig he? Op een schip had ik ooit drie Eriks: Kapitein, afloskapitein en de HWTK. Ook superhandy. Mja, gewoon met rang aanspreken danmaar.quote:
Het is inderdaad opmerkelijk om te zien dat je nu mensen hebt die, na tijdenlang Extinction Rebellion verdedigen, nu ineens een probleem maken van het bezetten van of demonstreren op een snelweg. Hypocrieter ga je het niet krijgen.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 20:31 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Doe even niet zo flauw. het gaat om het principe en niet om een coinflip wie de eerste schuldige is. En de politie was zelf al de eerste... zoals reeds gemeld.
Blijf gewoon weg van die snelweg (allitteratie!)
.
Dit dus. Ben ook tegen demonstraties puur gericht op lastig vallen van anderen. Ook vind ik zoals de protesten eerder dat je de snelweg gebruikt om op locatie te komen anders dan nu dat als einddoel gebruiken. Dat ligt natuurlijk 100% aan het niet ingrijpen bij XR en dat ze inspelen op die hypocrisie alleen dat maakt het niet 'goed'.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 20:48 schreef HowardRoark het volgende:
niemand zou de snelweg als plek voor demonstratie moeten gebruiken, het is gewoon te gevaarlijk.
Tractoren op de snelweg hebben we al decennia mee te maken dat er niet wordt ingegrepen. Totaal ongepast om XR hier in te betrekken want die zijn vrij gemakkelijk aan te houden. Heb ik het nog niet eens over intimidatie met groot materieel, brandstichting etc. Bij de boeren heeft het terroristische kenmerken. Dat is van geheel andere orde.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 20:54 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
Dit dus. Ben ook tegen demonstraties puur gericht op lastig vallen van anderen. Ook vind ik zoals de protesten eerder dat je de snelweg gebruikt om op locatie te komen anders dan nu dat als einddoel gebruiken. Dat ligt natuurlijk 100% aan het niet ingrijpen bij XR en dat ze inspelen op die hypocrisie alleen dat maakt het niet 'goed'.
Uiteindelijk levert het ook weinig op, de mensen op de snelweg gaan niet over het beleid. Dat zijn activisten verstopt achter meerdere lagen aan bureaucratie en adviesinstanties. Maak het hen gewoon duidelijk dat ze helemaal niet zo anoniem zijn en geef hen persoonlijk op het werk wat wel verdiende aandacht.
het is niet zo moeilijk hoor. Als je maar wil.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 21:01 schreef HiZ het volgende:
Volgens mij moeten ze gewoon de wet handhaven en elke soort van demonstratie op de snelweg verbieden. Er zijn wetten over de verkeersveiligheid, dus een beperking van het demonstratierecht kan volledig gedekt zijn door EVRM.
Het is heel gepast maar dat komt waarschijnlijk omdat ik principieel ben in mijn standpunt dat willekeurige mensen treiteren geen demonstreren is. Klaarblijkelijk zie jij dat anders en ligt de grens natuurlijk strak om wat jouw vriendjes allemaal doen.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 20:57 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Tractoren op de snelweg hebben we al decennia mee te maken dat er niet wordt ingegrepen. Totaal ongepast om XR hier in te betrekken want die zijn vrij gemakkelijk aan te houden. Heb ik het nog niet eens over intimidatie met groot materieel, brandstichting etc. Bij de boeren heeft het terroristische kenmerken. Dat is van geheel andere orde.
Het is of iedereen mag de boel blokkeren of niemand, zo ingewikkeld is het niet.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 20:57 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Tractoren op de snelweg hebben we al decennia mee te maken dat er niet wordt ingegrepen.
De moeite die het al dan niet kost is geen excuus. Of je handhaaft of je doet het niet en gedoogt de boel.quote:Totaal ongepast om XR hier in te betrekken want die zijn vrij gemakkelijk aan te houden.
Complete onzin manquote:Op vrijdag 14 augustus 2026 20:57 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Tractoren op de snelweg hebben we al decennia mee te maken dat er niet wordt ingegrepen. Totaal ongepast om XR hier in te betrekken want die zijn vrij gemakkelijk aan te houden.
Heb ik het nog niet eens over intimidatie met groot materieel, brandstichting etc.
Bij de boeren heeft het terroristische kenmerken.
Dat is van geheel andere orde.
Ik vind die XR lui ook idioten, maar vind ik van een geheel andere orde.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 21:03 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
Het is heel gepast maar dat komt waarschijnlijk omdat ik principieel ben in mijn standpunt dat willekeurige mensen treiteren geen demonstreren is. Klaarblijkelijk zie jij dat anders en ligt de grens natuurlijk strak om wat jouw vriendjes allemaal doen.
Dan zou ik maar even de wiki pagina van terrorisme lezen. Het klopt precies wat ik zeg en wat ik al eerder zei, waterbombardement, de lat erover en materieel inbeslagnemen sta ik 100% achter.quote:
Wat is dan het probleem als we het met elkaar eens zijn dat demonstraties er puur op gericht om willekeurige mensen te irriteren altijd fout is. Je had mij ook gewoon direct gelijk kunnen geven, bespaart tijd.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 21:09 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Ik vind die XR lui ook idioten, maar vind ik van een geheel andere orde.
Neen. Als gezegd wordt dat het gedoogd wordt dan kun je achteraf niet klagen.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 19:27 schreef Kreator het volgende:
[..]
Ehh. De boeren zijn verantwoordelijk.
Haha.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 21:21 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Neen. Als gezegd wordt dat het gedoogd wordt dan kun je achteraf niet klagen.
Vraag dat aan de zzp'ers die hielpen bij Toeslagen.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 21:21 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Neen. Als gezegd wordt dat het gedoogd wordt dan kun je achteraf niet klagen.
Asbest fikt nietquote:Op vrijdag 14 augustus 2026 21:42 schreef mcmlxiv het volgende:
Asbest en ander gevaarlijk afval met strobalen en tractorbanden op de snelweg in de fik steken, bewust gevaarlijke situaties creëren, zoals altijd worden bij de terroristische acties van extreemrechtse bewegingen als FDF acties van dom-linkse bewegingen als XR gebruikt om vooral het geweld van de eigen beweging te normaliseren.
Het is als 20 september vorig jaar, zet wat van deze "heel normale Nederlanders met gezond verstand" bij elkaar en de haat, het geweld is nauwelijks meer te beteugelen.
Klopt, dat wordt een mooie verzameling zwaar schadelijk afval waar mensen longziekten van krijgen. Lief he die "demonstrerende" boeren.quote:
Het versplintert en wordt door het vuur en de wind kilometers verspreidt. Laat die terreurboeren daar maar eens flink aan snuivenquote:
maakt dat uit? asbest is sowesio een spook materiaal maar als je het gaat zagen of breken dan kan je je lol op ja.quote:
Smells like victory!quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 21:53 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Het versplintert en wordt door het vuur en de wind kilometers verspreidt. Laat die terreurboeren daar maar eens flink aan snuiven
quote:De boeren die vrijdag met hun tractoren over de A59 naar Den Bosch reden, werden daarbij begeleid door de politie. Dat zegt Sjaak Wijnen uit Wanroij, die als laatste tractor in de stoet reed. "We werden begeleid door de politie naar Uden en zo de A50 op via Paalgraven naar de A59."
Volgens Wijnen kwamen de tractoren samen in Wanroij. Van daaruit reed de groep richting Den Bosch voor de demonstratie. Er reden volgens hem een politieauto en twee politiemotoren mee. "We hebben toestemming om over de grote weg te rijden. Dat was ook de insteek van de politie: zo snel mogelijk daar komen."
Politie begeleidde de stoet
De tractoren reden volgens Wijnen met zwaailichten aan. Hij zegt dat de boeren vaker met dergelijke protestacties meerijden en zich aan de aanwijzingen van de politie houden. "Ik heb al zo vaak meegereden. We luisteren altijd naar wat de politie wil."
Wijnen reed als laatste tractor in de stoet. Het ongeluk gebeurde enkele kilometers terug, in de staart van de file. Toen hij uitstapte bij het provinciehuis in Den Bosch voor de demonstratie, hoorde hij van het ongeluk.
"Ik vind het verschrikkelijk dat het ongeluk is gebeurd", zegt hij. Volgens Wijnen reden de tractoren niet hard. "We reden niet snel. Het is allemaal file."
Hij vindt niet dat de boeren of de politie iets verkeerd hebben gedaan. "We hebben niks verkeerd gedaan. En de politie ook niet. Die heeft ons goed begeleid."
Schuldvraag nog onderzocht
Wijnen baalt er enorm van dat op verschillende plekken de schuld van het ongeluk in de schoenen van de boeren wordt geschoven. Hij vermoedt zelf dat de andere betrokken auto te hard heeft gereden: "Als je kijkt hoe de auto's in elkaar zitten, dan moet die laatste auto heel hard gereden hebben."
De politie onderzoekt nog hoe het ongeluk precies heeft kunnen gebeuren; de exacte toedracht staat dus nog niet vast.
'Verschrikkelijk wat daar is gebeurd'
Volgens Wijnen was binnendoor rijden ook niet per se veiliger geweest. "We hadden ook de dorpen in kunnen rijden. Als daar een fietser oversteekt, is dat ook heel gevaarlijk."
Wijnen heeft een rundveebedrijf en loonbedrijf in Wanroij. Hij benadrukt dat de boeren er volgens hem alles aan deden om veilig naar Den Bosch te komen. "We doen alles om op een goede manier daar te komen. Het is verschrikkelijk wat er is gebeurd."
Ze staan er nou niet bepaald om bekend dat ze de hand wel eens in eigen boezem steken, die boeren. Manmanman.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 21:59 schreef maily het volgende:
Boer Sjaak reed met tractor over snelweg; we werden door politie begeleid
[..]
Staat er toch echt :quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 21:59 schreef maily het volgende:
[..]
Tractoren zin tenminste nog voertuigen die in beweging, georganiseerd, met politiebegeleiding en in een stoet heel duidelijk en zichtbaar over de snelweg rijden. XR terroristen staan of zitten als voetgangertje/kneuzen die het zijn stil op een snelweg zonder enige goedkeuring of begeleiding met alle gevaarlijke scenario’s van dien.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 20:57 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Tractoren op de snelweg hebben we al decennia mee te maken dat er niet wordt ingegrepen. Totaal ongepast om XR hier in te betrekken want die zijn vrij gemakkelijk aan te houden. Heb ik het nog niet eens over intimidatie met groot materieel, brandstichting etc. Bij de boeren heeft het terroristische kenmerken. Dat is van geheel andere orde.
Er was in ieder geval vandaag geen sprake van politiebegeleiding.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 23:25 schreef GerryDV het volgende:
[..]
Tractoren zin tenminste nog voertuigen die in beweging, georganiseerd, met politiebegeleiding en in een stoet heel duidelijk en zichtbaar over de snelweg rijden. XR terroristen staan of zitten als voetgangertje/kneuzen die het zijn stil op een snelweg zonder enige goedkeuring of begeleiding met alle gevaarlijke scenario’s van dien.
Jij bent echt een grote zwetser man.
Bron? Ik reed er namelijk in tegengestelde richting langs en heb wedegelijk politie gezien ervoor en erachter. Kan een momentopname zijn. Ze gingen op dat moment over die grote brug.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 23:32 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Er was in ieder geval vandaag geen sprake van politiebegeleiding.
Wat maakt XR terroristen? Mag je me even uitleggen. Je kent de definitie niet eens.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 23:25 schreef GerryDV het volgende:
[..]
Tractoren zin tenminste nog voertuigen die in beweging, georganiseerd, met politiebegeleiding en in een stoet heel duidelijk en zichtbaar over de snelweg rijden. XR terroristen staan of zitten als voetgangertje/kneuzen die het zijn stil op een snelweg zonder enige goedkeuring of begeleiding met alle gevaarlijke scenario’s van dien.
In mijn ogen als ze genoeg last veroorzaken. Dus de trekkerboefjes en de UVA slopers en overige snelwegzitters kunnen w.m.b. in hetzelfde nablijfklasje blijven.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 23:39 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Wat maakt XR terroristen? Mag je me even uitleggen. Je kent de definitie niet eens.
https://nos.nl/artikel/26(...)litie-niet-altijd-inquote:Op vrijdag 14 augustus 2026 23:36 schreef GerryDV het volgende:
[..]
Bron? Ik reed er namelijk in tegengestelde richting langs en heb wedegelijk politie gezien ervoor en erachter. Kan een momentopname zijn. Ze gingen op dat moment over die grote brug.
Er is dus geprobeerd ze te weren van de snelwegen, maar dat is niet gelukt.quote:Afweging
De politie Oost-Brabant meldt dat zowel 's ochtends als 's middags is geprobeerd om tractoren van de snelweg te weren. Dat dit niet lukte zou te wijten zijn aan de diverse aanrijroutes en verschillende op- en afritten die werden gebruikt. "Gelet op de massale toestroom die relatief veilig verliep, is besloten te gedogen dat tractoren op de snelweg reden."
Volgens het OM zijn demonstraties vaak "op het snijvlak van openbare orde en strafrecht". Daarom wordt per situatie door de lokale driehoek (burgemeester, OM en politie) gekeken hoe er wordt opgetreden.
"Het is dus niet zo dat per definitie niet kan en zal worden opgetreden, maar dit zal zich moeten verhouden tot onder meer het demonstratierecht en het belang van de openbare orde", aldus een woordvoerder van het OM. "Dat is een afweging die telkens weer door het lokaal bevoegd gezag gemaakt moet worden."
Op een aantal locaties in de regio lukte het echter niet om tijdig te overleggen met de lokale driehoek, meldt de politiewoordvoerder. "Dat was niet werkbaar en haalbaar, gelet op de omvang en snelheid waarmee de tractoren via diverse (snel)wegen naar het provinciehuis reden."
quote:Het OM, de politie en ook de gemeente Den Bosch benadrukken dat het de verantwoordelijkheid van de tractorbestuurders is om geen overtredingen te begaan, zoals het rijden op de snelweg. Doen zij dat wel, dan kunnen ze bijvoorbeeld een boete krijgen.
Tja je moet ze niet weren maar zodra ze een overtreding begaan uit de trekker sleuren en in de boeien slaanquote:Op vrijdag 14 augustus 2026 23:43 schreef miss_sly het volgende:
[..]
https://nos.nl/artikel/26(...)litie-niet-altijd-in
[..]
Er is dus geprobeerd ze te weren van de snelwegen, maar dat is niet gelukt.
Tevens:
[..]
Oke. Dus toch een momentopname waar ik politie zag. Maak verder ook niet uit, goed zichtbare motorvoertuigen in beweging op de weg is nog altijd beter dan mensen die random op de weg gaan zitten.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 23:43 schreef miss_sly het volgende:
[..]
https://nos.nl/artikel/26(...)litie-niet-altijd-in
[..]
Er is dus geprobeerd ze te weren van de snelwegen, maar dat is niet gelukt.
Tevens:
[..]
1: hoe weet je dat de het overgrote deel van de mensen die nu schande spreken van de boeren dat niet ook deden bij de weg blokkades van XR?quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 20:48 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het is inderdaad opmerkelijk om te zien dat je nu mensen hebt die, na tijdenlang Extinction Rebellion verdedigen, nu ineens een probleem maken van het bezetten van of demonstreren op een snelweg. Hypocrieter ga je het niet krijgen.
Je kunt het natuurlijk ook gewoon unaniem afkeuren: niemand zou de snelweg als plek voor demonstratie moeten gebruiken, het is gewoon te gevaarlijk.
De Utrechtsebaan is het westelijke uiteinde van de snelweg A12 in Den Haag.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 23:49 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
1: hoe weet je dat de het overgrote deel van de mensen die nu schande spreken van de boeren dat niet ook deden bij de weg blokkades van XR?
2: de meeste wegblokkades van XR vonden plaats op de Utrechtsebaan in Den Haag. Hoewel daar borden met de aanduiding "A12" staan, is het geen snelweg. Maar een stadsontsluitingsweg met maximumsnelheid van 70km/u. De weg is wel verboden voor voetgangers en voertuigen die tot het "langzaam verkeer" behoren, zoals tractoren, fietsen en bromfietsen.
3: De Utrechtsebaan hangt vol matrixborden die voor een tijdige waarschuwing zorgen voor files. Het deel van de A59 waar vandaag het ongeval gebeurt is, kent geen systeem voor file waarschuwingen.
Kijk nou zeg... meerderen hebben het al in de gatenquote:Op vrijdag 14 augustus 2026 23:25 schreef GerryDV het volgende:
[..]
Die zijn nog wel het ergste. Die verwacht en zie je niet.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 23:49 schreef GerryDV het volgende:
[..]
Oke. Dus toch een momentopname waar ik politie zag. Maak verder ook niet uit, goed zichtbare motorvoertuigen in beweging op de weg is nog altijd beter dan mensen die random op de weg gaan zitten.
Ik zit ook wel eens achter een tractor, een file of een mongool die met een aanhangertje met 70 op de snelweg rijdt.
quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 21:59 schreef maily het volgende:
[..]
Boer Sjaak en zijn vriendjes hadden natuurlijk ook een paar autobussen kunnen huren om sneller en veilig naar Den Bosch te gaan.quote:Hij benadrukt dat de boeren er volgens hem alles aan deden om veilig naar Den Bosch te komen. "We doen alles om op een goede manier daar te komen. Het is verschrikkelijk wat er is gebeurd."
Dat "goed zichtbare" slaat natuurlijk nergens op. Het ongeluk gebeurde doordat er plotseling files ontstonden op onverwachte plekken. Voor die slachtoffers was het dus blijkbaar niet zo goed zichtbaar.quote:Op vrijdag 14 augustus 2026 23:49 schreef GerryDV het volgende:
[..]
Oke. Dus toch een momentopname waar ik politie zag. Maak verder ook niet uit, goed zichtbare motorvoertuigen in beweging op de weg is nog altijd beter dan mensen die random op de weg gaan zitten.
Ik zit ook wel eens achter een tractor, een file of een mongool die met een aanhangertje met 70 op de snelweg rijdt.
Of die arme boer Sjaak had in zn Volvo XC90 kunnen stappen en daarmee naar Den Bosch kunnen rijden.quote:Op zaterdag 15 augustus 2026 00:43 schreef OllieA het volgende:
[..]
[..]
Boer Sjaak en zijn vriendjes hadden natuurlijk ook een paar autobussen kunnen huren om sneller en veilig naar Den Bosch te gaan.
Ik weet waar de Utrechtsebaan ligt. Alles vanaf het spoorviaduct t/m Malieveld is geen snelweg.quote:Op zaterdag 15 augustus 2026 00:12 schreef StaceySinger het volgende:
[..]
De Utrechtsebaan is het westelijke uiteinde van de snelweg A12 in Den Haag.
En na dit ongeluk en oproepen van diverse partijen om op de terugweg de snelweg toch maar te vermijden, gingen grote groepen alsnog de snelweg op.quote:Op zaterdag 15 augustus 2026 00:43 schreef OllieA het volgende:
[..]
[..]
Boer Sjaak en zijn vriendjes hadden natuurlijk ook een paar autobussen kunnen huren om sneller en veilig naar Den Bosch te gaan.
Als je daar niet mee weet te dealen in het verkeer moet je je rijbewijs inleveren.quote:Op zaterdag 15 augustus 2026 01:09 schreef Middelpunt het volgende:
Dat "goed zichtbare" slaat natuurlijk nergens op. Het ongeluk gebeurde doordat er plotseling files ontstonden op onverwachte plekken. Voor die slachtoffers was het dus blijkbaar niet zo goed zichtbaar.
Stoer om dat zo te zeggen. Maar feit is nu eenmaal daar het risico vergroot wordt. Er rijden nu eenmaal mensen op e snelweg en die hebben de eigenschap dat ze wel eens fouten maken. Doordat er nu op onverwachte plekken files worden veroorzaakt, verhoog je de kans op nare ongelukken. Waarschijnlijk zijn die slachtoffers ook niet (alleen) degene die er achterop is geklapt. Dan kan je wel stoer roepen dat ze hun rijbewijs in moeten leveren, maar daar hebben die slachtoffers niks meer aan.quote:Op zaterdag 15 augustus 2026 08:41 schreef AchJa het volgende:
[..]
Als je daar niet mee weet te dealen in het verkeer moet je je rijbewijs inleveren.
onverwachte plekken ?quote:Op zaterdag 15 augustus 2026 11:40 schreef Middelpunt het volgende:
[..]
Stoer om dat zo te zeggen. Maar feit is nu eenmaal daar het risico vergroot wordt. Er rijden nu eenmaal mensen op e snelweg en die hebben de eigenschap dat ze wel eens fouten maken. Doordat er nu op onverwachte plekken files worden veroorzaakt, verhoog je de kans op nare ongelukken. Waarschijnlijk zijn die slachtoffers ook niet (alleen) degene die er achterop is geklapt. Dan kan je wel stoer roepen dat ze hun rijbewijs in moeten leveren, maar daar hebben die slachtoffers niks meer aan.
Er zijn geen matrixborden daar.quote:Op zaterdag 15 augustus 2026 11:55 schreef StaceySinger het volgende:
[..]
onverwachte plekken ?
Files kunnen overal ontstaan.
Ze worden zelfs op borden boven de weg aangegeven en ruim van tevoren zie waarschuwing borden
zachter rijden - 90-70-50 tot stapvoets.
https://www.omroepbrabant(...)renprotest-niet-fairquote:Het is "niet fair" om direct een verband te leggen tussen actievoerende boeren in Den Bosch en het dodelijke ongeluk op de A59, zegt vicevoorzitter Jos Ubels van de actiegroep Farmers Defence Force (FDF).
Geschreven door
Ron Vorstermans
"We zijn er altijd voor dat het veilig en netjes verloopt, voor boeren en burgers. Maar op dit moment wordt een rechtstreeks verband getrokken tussen het protest in Den Bosch en het ongeluk", zegt Ubels. "Ik wil opkomen voor actievoerders, door te zeggen dat het niet fair is hun nu de schuld te geven."
Ongeluk gebeurde in staart van file
Vrijdag overleden twee mensen bij een ongeluk op de A59. Dat gebeurde in de staart van een file die was ontstaan door tractoren die op de snelweg naar Den Bosch reden.
Ubels stelt dat kop-staartbotsingen ontstaan als automobilisten niet opletten, en dat het niet relevant is waardoor die file is ontstaan.
FDF gaat geen extra oproep doen om snelwegen te mijden met tractoren, zegt Ubels desgevraagd. In gedragscodes op de FDF-site voor eerdere protesten is te zien dat de organisatie leden oproept niet de snelweg op te gaan.
Volgens Ubels overlegt FDF bij acties ook met de autoriteiten over de veiligheid.
Alle verhalen over de boerenprotesten vind je op onze dossierpagina.
Diep triest maar wel in de lijn der verwachting. Zelfreflectie zit niet in het repertoire.quote:Op zaterdag 15 augustus 2026 12:00 schreef Gretzl het volgende:
Wat een leipo. Zeg dan niets vice-voorzitter...
Jos begrijpt niet hoeveel extra ongelukken er zouden gebeuren wanneer het wettelijk toegestaan is voor tractoren (of andere voertuigen met zo'n lage snelheid) om op de snelweg te rijden...
Gisteren was het helemaal bloedlink omdat er een groot snelheidsverschil ontstond tussen voertuigen op de linker- en rechterbaan. De tractoren zouden immers alleen rechts rijden. Zulke snelheidsverschillen geven - zeker op stukken snelweg zonder matrixborden - heel vervelende, plotselinge files.
[..]
https://www.omroepbrabant(...)renprotest-niet-fair
Toch heeft hij hier wat mij betreft wel gewoon gelijk hoor. Of geef je bij andere file-ongevallen ook de schuld aan de veroorzaker van die file, zoals Rijkswaterstaat of loslopende koeien bijvoorbeeld? Of de weginrichting, waardoor er een file op de rijstrook voor een afrit is bij grote drukte?quote:Op zaterdag 15 augustus 2026 12:00 schreef Gretzl het volgende:
Wat een leipo. Zeg dan niets vice-voorzitter...
Jos begrijpt niet hoeveel extra ongelukken er zouden gebeuren wanneer het wettelijk toegestaan is voor tractoren (of andere voertuigen met zo'n lage snelheid) om op de snelweg te rijden...
Gisteren was het helemaal bloedlink omdat er een groot snelheidsverschil ontstond tussen voertuigen op de linker- en rechterbaan. De tractoren zouden immers alleen rechts rijden. Zulke snelheidsverschillen geven - zeker op stukken snelweg zonder matrixborden - heel vervelende, plotselinge files. Waardoor je niet zelden een noodstop moet maken om een aanrijding te voorkomen. In de praktijk lukt het niet elke automobilist om daar goed op te reagren.
[..]
https://www.omroepbrabant(...)renprotest-niet-fair
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |