abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221517140
quote:
Techniekles verdwijnt uit de onderbouw: nog maar half zo veel uur als in 2007
Kim Einder | 7 augustus 2026

De ruim 900.000 middelbare scholieren die binnenkort weer in de schoolbanken plaatsnemen, krijgen veel minder techniekles dan leerlingen in bijvoorbeeld 2007 kregen. Het aantal lesuren in de onderbouw daalde sindsdien met 58 procent, terwijl Nederland snakt naar meer vakmensen die met hun handen werken.
https://www.nu.nl/binnenl(...)uur-als-in-2007.html

zie het artikel voor grafieken e.d.

destijds waren scholen via de basisvorming nog verplicht om 150 klokuren techniek te geven, en tegenwoordig bepalen zij de urenindeling volledig zelf.

aldus het genot van decentralisatie in nederland
pi_221517150
Jammer.

Juist zulke dingen , de basisdingen, zijn goed om te weten voor kinderen. als ze de basisvaardigheden hebben zullen ze later misschien sneller zelf dingen ondernemen ipv uitbesteden.
Lachen joh.
pi_221517195
Tjah tijden veranderen, in veel "technische" beroepen verdwijnt techniek voor een deel door automatisering en betere tools, neemt niet weg dat je de basis nog steeds goed moet leren. Het is wel bijvoorbeeld handig tegenwoordig om fatsoenlijk Engels te spreken, al was het maar omdat de helft van je collegas geen Nederlands spreekt.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_221517203
quote:
Bij het vak techniek bouwen onderbouwleerlingen bijvoorbeeld een brug van ijsstokjes die minstens 10 kilo kan dragen, of maken ze een bootje dat vaart op een zonnecel.
Wij deden 25 jaar geleden nooit dit soort leuke dingen. Een heleboel figuurgezaag vooral met van die klotezaagjes waarvan in mijn herinnering het blad altijd bot was en heel snel brak, en af en toe mocht je een draadje solderen. Ik heb er niets geleerd eigenlijk.

Niettemin, dit vak kan zeker z'n nut hebben om kinderen te enthousiasmeren voor techniek, mits goed aangepakt. Maar zoals altijd met onderwijsbeleid (en veel beleidsterreinen eigenlijk) is het een stuk makkelijker om maar iets hols te roepen als "meer waardering voor werken met de handen" dan er ook werkelijk iets mee te doen, dus de uitkomst zal uiteindelijk wel zijn dat de kwaliteit en kwantiteit nog verder afneemt, en we over tien jaar lezen dat techniekles nog weer minder is geworden ten opzichte van 2026.
  vrijdag 7 augustus 2026 @ 10:10:38 #5
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_221517223
Verwijfing van de maatschappij.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  vrijdag 7 augustus 2026 @ 10:11:52 #6
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_221517227
Lijkt me positief, van een beetje figuurzagen en sleutelhangers maken ga je niet beter rekenen.

En je gaat ook niet de techniek in. Hoeft ook niet want werkgevers huren toch liever een goedkope Pool in.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 7 augustus 2026 @ 10:17:18 #7
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_221517251
Was in mijn tijd al gaande. Vond het echt een prachtig vak, maar helaas is het gesneuveld toen ik in de bovenbouw zat. Het technieklokaal was omgebouwd naar een verdacht breed regulier lokaal.

Er was ook verzorging, dat is tegelijk gesneuveld, maar dat kan ik me echt totaal niet meer herinneren.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_221517268
quote:
9s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 10:08 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Wij deden 25 jaar geleden nooit dit soort leuke dingen. Een heleboel figuurgezaag vooral met van die klotezaagjes waarvan in mijn herinnering het blad altijd bot was en heel snel brak, en af en toe mocht je een draadje solderen. Ik heb er niets geleerd eigenlijk.

Niettemin, dit vak kan zeker z'n nut hebben om kinderen te enthousiasmeren voor techniek, mits goed aangepakt. Maar zoals altijd met onderwijsbeleid (en veel beleidsterreinen eigenlijk) is het een stuk makkelijker om maar iets hols te roepen als "meer waardering voor werken met de handen" dan er ook werkelijk iets mee te doen, dus de uitkomst zal uiteindelijk wel zijn dat de kwaliteit en kwantiteit nog verder afneemt, en we over tien jaar lezen dat techniekles nog weer minder is geworden ten opzichte van 2026.
Dit dus. Het had weinig met techniek en meer met handenarbeid te maken. Nooit echt de toegevoegde waarde van gezien.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_221517278
Beter gaan we genderstudies oppakken.
pi_221517302
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 10:20 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Dit dus. Het had weinig met techniek en meer met handenarbeid te maken. Nooit echt de toegevoegde waarde van gezien.
quote:
14s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 10:11 schreef MichaelScott het volgende:
Lijkt me positief, van een beetje figuurzagen en sleutelhangers maken ga je niet beter rekenen.

En je gaat ook niet de techniek in. Hoeft ook niet want werkgevers huren toch liever een goedkope Pool in.
Oh ja. De sleutelhangertjes, die waren er ook nog. Idem voor gefrobel met een led diode, als je soldeerde zoals voorgeschreven ging het lampje aan. Of uit. Nou, te gek.

Als we kinderen enthousiast willen maken voor techniek is het denk ik raadzaam om het vak het niveau van, met alle respect, de sociale werkplaats te laten ontstijgen.
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 7 augustus 2026 @ 10:35:08 #11
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_221517327
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 10:20 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Mijn school had beiden. Handenarbeid heeft het wel overleefd tot het heden. En voor beiden valt wat te zeggen, zelfs voor het vwo.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_221517538
Schreeuwend tekort aan techneuten. Wat gaan we in Nederland doen? Technieklessen halveren en inzetten op burgerschap en maatschappijleer.
Het gezond verstand is totaal vertrokken uit Nederland.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_221517638
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 11:24 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Schreeuwend tekort aan techneuten. Wat gaan we in Nederland doen? Technieklessen halveren en inzetten op burgerschap en maatschappijleer.
Vergeet genderstudies en andere totale onzin niet.
pi_221517773
quote:
9s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 10:29 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Als we kinderen enthousiast willen maken voor techniek is het denk ik raadzaam om het vak het niveau van, met alle respect, de sociale werkplaats te laten ontstijgen.
Dat vraagt om een enorme investering, zowel van de school als het kind. In China of Singapore zie ik zoiets nog wel van de grond komen, maar ik heb de hoop een beetje opgegeven dat wij ook zoiets kunnen. Alleen al gemotiveerd personeel vinden dat zoiets goed uit kan leggen is een probleem.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  vrijdag 7 augustus 2026 @ 11:42:11 #15
512523 SimonB.
Nog steeds hoogst.
pi_221517867
In m'n hele leven nog nooit een uur "techniek" of iets dergelijks gehad.
Voorheen Bargehassus.
pi_221517911
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 11:24 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Eens.

Van de andere kant... ik werk op een universiteit (buitenland) en wij leiden ingenieurs op. Bij lessen in het eerste jaar valt me op dat minstens 50% van de studenten daar niets te zoeken heeft. Ze hebben geen affiniteit met techniek. Heel simpel: ze snappen niet hoe je Excel gebruikt. Dat moet er van nature ingebakken zitten. Je moet van nature zo nieuwsgierig zijn, dat je wil weten hoe je dat gebruikt (of Excel goed of slecht is, is een andere discussie).

Ze hebben een bloedhekel aan programmeren. Wij doen niet anders! Je ziet bijvoorbeeld juist daarom dat ons curriculum steeds meer managementachtige vakken heeft, omdat ze dat wel kunnen en ze dat wel leuk vinden. Beetje met standaarden klooien. Rapportjes schrijven. Maar de keiharde techniek, dat wordt steeds minder. Vooral abstracte vakken zijn een drama. Nog erger: vakken waarbij initiatief wordt gevraagd. Ik had een vak waarbij studenten zelfstandig een microscoop moesten maken, mbv een 3D printer en lensjes uit wegwerpcamera's. Totale chaos.

Ik heb passie voor techniek. Maar ik vind het lastig om met eerste en tweede jaars studenten te werken. Als je dit op de middelbare school moet gaan doen... geef mijn portie maar aan Fikkie!

[ Bericht 4% gewijzigd door Lyrebird op 07-08-2026 11:51:11 ]
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  vrijdag 7 augustus 2026 @ 11:53:38 #17
499136 nelaeryn
food & music
pi_221517945
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 10:35 schreef Nattekat het volgende:
Mijn school had beiden. Handenarbeid heeft het wel overleefd tot het heden. En voor beiden valt wat te zeggen, zelfs voor het vwo.
Ik vond handvaardigheid wel een tof vak op het vwo. We kregen best leuke projectjes. En we leerden o.a. hoe je moet solderen. Daar heb ik nu nog steeds profijt van. Heb je ook niet voor elk wissewasje een goedkope Poolse arbeider nodig ;)
"Common sense is not so common" --Voltaire
  vrijdag 7 augustus 2026 @ 12:03:40 #18
512523 SimonB.
Nog steeds hoogst.
pi_221517995
quote:
7s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 11:53 schreef nelaeryn het volgende:

[..]
Ik vond handvaardigheid wel een tof vak op het vwo. We kregen best leuke projectjes. En we leerden o.a. hoe je moet solderen. Daar heb ik nu nog steeds profijt van. Heb je ook niet voor elk wissewasje een goedkope Poolse arbeider nodig ;)
Voor zover ik mij kan herinneren hadden we het ene jaar tekenen en het andere jaar handenarbeid. En inderdaad, ik denk dat solderen in al die jaren het enige is dat ik heb geleerd. Ook vooral veel met klei gerotzooid.

Nee, tekenen, handenarbeid... Niet aan mij besteed.
Voorheen Bargehassus.
  vrijdag 7 augustus 2026 @ 12:07:05 #19
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_221518012
Mijn vraag is waar gaan de uren heen?

Ik ben zelf van mening dat iedereen een soort basis moet hebben over hoe shit werkt.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  vrijdag 7 augustus 2026 @ 12:08:11 #20
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_221518018
quote:
9s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 10:08 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]

Het lokaal uitroken met gesmolten plastic boven zo'n gloeidraad. _O-
Dat vak was twintig jaar geleden inderdaad ook al een paar uurtjes opvang in mijn herinnering. Al viel toen ook al op dat de helft van de mensen echt helemaal niks kan.
quote:
Volgens mij is er nooit een tekort aan techneuten geweest. Ja, uitvoerend, maar op het vmbo bestond dit vak volgens mij sowieso al niet.
  vrijdag 7 augustus 2026 @ 12:10:54 #21
499136 nelaeryn
food & music
pi_221518030
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 12:03 schreef SimonB. het volgende:
Voor zover ik mij kan herinneren hadden we het ene jaar tekenen en het andere jaar handenarbeid. En inderdaad, ik denk dat solderen in al die jaren het enige is dat ik heb geleerd. Ook vooral veel met klei gerotzooid.

Nee, tekenen, handenarbeid... Niet aan mij besteed.
Wij hadden beide vakken, elk jaar. Tekenen en schilderen vond ik juist leuk, maar daar ben ik dan ook redelijk goed in. Muziekles hadden we trouwens ook. Was wel lachen, lekker een beetje drummen en met synthesizers pielen.
  vrijdag 7 augustus 2026 @ 12:14:10 #22
512523 SimonB.
Nog steeds hoogst.
pi_221518050
quote:
7s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 12:10 schreef nelaeryn het volgende:

[..]
Wij hadden beide vakken, elk jaar. Tekenen en schilderen vond ik juist leuk, maar daar ben ik dan ook redelijk goed in. Muziekles hadden we trouwens ook. Was wel lachen, lekker een beetje drummen en met synthesizers pielen.
Muziek hadden we ook elk jaar. Maar alleen klassiek en zelf spelen was er niet bij.
Was ook een behoorlijk streng gereformeerde school. Eerste jaren moesten de dames nog verplicht een rok aan en zo...
Voorheen Bargehassus.
  vrijdag 7 augustus 2026 @ 12:21:44 #23
499136 nelaeryn
food & music
pi_221518096
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 12:14 schreef SimonB. het volgende:
Muziek hadden we ook elk jaar. Maar alleen klassiek en zelf spelen was er niet bij.
Was ook een behoorlijk streng gereformeerde school. Eerste jaren moesten de dames nog verplicht een rok aan en zo...
Oh, dat is wel minder. Ik zat op een openbare, met nogal van die vrijgevochten types als docent. Die moest je per se met je en hun voornaam aanspreken. En een aantal woonden zelfs in (anti)kraakpanden en dat leverde weleens gedoe op :D
pi_221518109
Leuk! Daar gaat een stukje van mijn baan... grapje! :+

Er zal vast wel weer meer geïnvesteerd worden in hands-on vakken, bij mij op school valt het allemaal reuze mee al zie ik wel dat er steeds minder voor kiezen want kan veel meer verdienen als: vul in welk onzin beroep.

Beetje loodgieter doet meer verdienen dan een manager, maar dat zien ze niet.
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_221518512
Men kan tegenwoordig al niks zelf repareren, dat wordt alleen maar erger.
pi_221518809
Door paar keer wisselen van school en 1x blijven zitten heb ik 6 jaar techniek gehad :X
1e school was wel het beste leerde ik solderen en een afvoer in elkaar zetten enzo. Later meer veredelde handarbeid idd
pi_221519210
Mijn zoon heeft ook geen technieklessen gehad, maar heeft wel zelf een keuken geinstalleerd en radiatoren opgehangen met behulp van youtube instructie filmpjes. En dochter een complete wagen (tiny house) opgebouwd op een platte kar zonder technieklessen. :D
  vrijdag 7 augustus 2026 @ 14:21:11 #28
499136 nelaeryn
food & music
pi_221519261
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 13:11 schreef Magica het volgende:
Door paar keer wisselen van school en 1x blijven zitten heb ik 6 jaar techniek gehad :X
1e school was wel het beste leerde ik solderen en een afvoer in elkaar zetten enzo. Later meer veredelde handarbeid idd
Oh, wij kregen iets 'kunstzinnigere' opdrachten, zoals een Eiffeltoren op schaal nabouwen met soldeer en ijzerdraad.

Plaatje ter illustratie.
pi_221519274
quote:
14s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 10:11 schreef MichaelScott het volgende:

Heb je het nu over het basis onderwijs? Dan noem ik het handenarbeid. Maar dat was in de jaren 60/70 al zeer beperkt.

In de onderbouw(wat dat ook moge zijn) is minder techniek lessen toch wel een nadeel. Tijd dat een lts weer in ere hersteld gaat worden voor kinderen die iets met techniek hebben en niet alleen praktisch, maar eventueel zich ook theoretisch kunnen ontwikkelen.
pi_221519275
Jammer. Je moet jonge mensen een beetje lekker maken met techniek. Vakmannen zijn er toch al te kort
pi_221519299
quote:
7s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 14:21 schreef nelaeryn het volgende:

[..]
Oh, wij kregen iets 'kunstzinnigere' opdrachten, zoals een Eiffeltoren op schaal nabouwen met soldeer en ijzerdraad.
[ afbeelding ]
Plaatje ter illustratie.
Ja dat is toch meer veredelde handarbeid :P
Kan me ook nog herinneren veel met hard plastic en dat eeuwige zinloze figuurzagen :{
pi_221519312
quote:
7s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 12:08 schreef Nobu het volgende:
Al viel toen ook al op dat de helft van de mensen echt helemaal niks kan.
De helft maar?
Optimist.
  vrijdag 7 augustus 2026 @ 14:33:44 #33
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_221519321
Logisch, er is veel meer te verdienen als Diversiteitsofficer of Inclusiviteitscoach in Nederland :').
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
  vrijdag 7 augustus 2026 @ 14:33:58 #34
499136 nelaeryn
food & music
pi_221519324
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 14:28 schreef Magica het volgende:
Ja dat is toch meer veredelde handarbeid :P
Kan me ook nog herinneren veel met hard plastic en dat eeuwige zinloze figuurzagen :{
Kwam ook wat rekenvaardigheid en ruimtelijk inzicht bij kijken, want het moest wel allemaal precies op een bepaalde schaal gemaakt worden. Dus even iets 'in elkaar flansen' was er niet bij, anders werd je projectje gewoon afgekeurd ;)
pi_221519332
quote:
Nu denkt iedere midwit al dat hij de volgende Nietzsche of Hegel is. _O-
  vrijdag 7 augustus 2026 @ 14:42:18 #36
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_221519346
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 14:24 schreef Cherni het volgende:

[..]
Heb je het nu over het basis onderwijs? Dan noem ik het handenarbeid. Maar dat was in de jaren 60/70 al zeer beperkt.

In de onderbouw(wat dat ook moge zijn) is minder techniek lessen toch wel een nadeel. Tijd dat een lts weer in ere hersteld gaat worden voor kinderen die iets met techniek hebben en niet alleen praktisch, maar eventueel zich ook theoretisch kunnen ontwikkelen.
Nee, ik heb het over de techniekles op de middelbare die niet verder kwam dan figuurzagen en een flesopener van een plaatje metaal maken. Zonde van de tijd, net als de lessen verzorging waar we te horen kregen wat gezonde voeding was.

Best jammer want afgaande op posts in dit topic waren er ook scholen die er wel tijd en moeite in staken.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_221519356
quote:
14s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 14:42 schreef MichaelScott het volgende:

[..]
Nee, ik heb het over de techniekles op de middelbare die niet verder kwam dan figuurzagen en een flesopener van een plaatje metaal maken. Zonde van de tijd, net als de lessen verzorging waar we te horen kregen wat gezonde voeding was.

Best jammer want afgaande op posts in dit topic waren er ook scholen die er wel tijd en moeite in staken.
Dat was de ouderwetse LTS of huishoudschool, toch?
  vrijdag 7 augustus 2026 @ 14:46:44 #38
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_221519367
quote:

[..]

Het is natuurlijk ook gewoon onderdeel van vorming, kijken wat voor discipline past bij een kind, het ene kind wil lezen en boeken schrijven, het andere kind wil met zijn handen werken, dingen maken. Maar dan moet een kind daar wel mee bekend raken natuurlijk.

Uiteraard heeft het maken van een asbak van klei of een metalen flesopener weinig praktisch nut, maar je moet ergens beginnen.
Get woke, go broke!
pi_221519373
quote:

[..]

Dat is toch nooit anders geweest. Heb een half jaar mavo/havo gehad alvorens ik naar de lts ging. En mavo/havo noemde men dat ook handenarbeid. Dat waren geloof ik destijds ook maar 2 uurtjes per week net zoals 2 uurtjes gym. En daar viel dan ook tekenles onder en wat met klooien met een stenleymes en karton.
  vrijdag 7 augustus 2026 @ 14:52:23 #40
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_221519385
Beter brengen ze de ouderwetse LTS weer terug. Gewoon op het curriculum van toen. Dan ontlast je meteen een hoop overig vmbo.
Life is what you make it.
pi_221519401
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 14:43 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Welnee, lts kreeg je perspectief tekenen(2 en 3 punts), vaktekenen, en afhankelijk van de richting, schilderen, bouw, metaal(lassen, draaien, frezen), procestechniek, installatie, automonteur(populaire richting destijds), electro.

[ Bericht 0% gewijzigd door Cherni op 07-08-2026 15:04:06 ]
pi_221519529
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 14:43 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
In mijn geval gewoon havo/vwo hoor, dan had je in de onderbouw ook gewoon verplicht techniek op het niveau "we gaan ditmaal een iets moeilijker dier figuurzagen". Toondoof, net als informatica, dat bij ons gegeven werd door een vent die dicht bij z'n pensioen zat, en anno 2002 qua computerkennis grotendeels in circa 1980 was blijven steken.

Achteraf gezien vond ik veel vakken op school eerder een temperend dan enthousiasmerend effect hebben voor de bijbehorende interessegebieden.
  vrijdag 7 augustus 2026 @ 15:04:32 #43
499136 nelaeryn
food & music
pi_221519536
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 14:46 schreef HeatWave het volgende:
Uiteraard heeft het maken van een asbak van klei of een metalen flesopener weinig praktisch nut, maar je moet ergens beginnen.
Het heeft nut in de zin dat het de ontwikkeling van je creative denkvermogen en ruimtelijk inzicht stimuleert, en hoe je dingen zelf 'from scratch' kunt maken. Dat zijn zaken die in de praktijk juist goed van pas kunnen komen, met name bij bètastudies.
pi_221519560
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 15:04 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
In mijn geval gewoon havo/vwo hoor, dan had je in de onderbouw ook gewoon verplicht techniek op het niveau "we gaan ditmaal een iets moeilijker dier figuurzagen". Toondoof, net als informatica, dat bij ons gegeven werd door een vent die dicht bij z'n pensioen zat, en anno 2002 qua computerkennis grotendeels in 1980 was blijven steken.

Achteraf gezien vond ik veel vakken op school eerder een temperend dan enthousiasmerend effect hebben voor de bijbehorende interessegebieden.
Dat vond ik ooit ook, ben niet muziek gaan studeren omdat de muzieklessen op school zo enthousiasmerend waren.
  vrijdag 7 augustus 2026 @ 15:10:15 #45
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_221519695
quote:
7s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 15:04 schreef nelaeryn het volgende:

[..]
Het heeft nut in de zin dat het de ontwikkeling van je creative denkvermogen en ruimtelijk inzicht stimuleert, en hoe je dingen zelf 'from scratch' kunt maken. Dat zijn zaken die in de praktijk juist goed van pas kunnen komen, met name bij bètastudies.
Ja, ok, dat bedoelde ik er mee. Het eindproduct is wellicht nutteloos, maar de werkwijze, de techniek, het gebruik van bepaalde gereedschappen, materiaaleigenschappen etc is de toegevoegde waarde van dat soort vakken.
Get woke, go broke!
pi_221519787
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 15:05 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Dat vond ik ooit ook, ben niet muziek gaan studeren omdat de muzieklessen op school zo enthousiasmerend waren.
Dan kun je beter bij een plaatselijke fanfare beginnen of harmonie als je met houten instrumenten wil beginnen zoals klarinet.
pi_221519796
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 15:13 schreef Cherni het volgende:

[..]
Dan kun je beter bij een plaatselijke fanfare beginnen of harmonie als je met houten instrumenten wil beginnen zoals klarinet.
Ja, meestal iets buitenschools en ouders hebben die dat stimuleren, telt uiteraard ook voor techniek.
pi_221519806
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 13:00 schreef n__n het volgende:
Men kan tegenwoordig al niks zelf repareren, dat wordt alleen maar erger.
Daardoor kan die loodgieter uit de voorgaande post zo goed verdienen. Of elektricien of timmerman, metselaar etc.
  vrijdag 7 augustus 2026 @ 15:16:13 #49
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_221519814
Muziek "studeren" en dan anderen de maat willen nemen, wel leuk gevonden B-).
Get woke, go broke!
pi_221519899
quote:
7s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 15:04 schreef nelaeryn het volgende:

[..]
Mwah vond ik nogal tegenvallen. Ze kunnen je beter een keer een wastafel laten aansluiten of band plakken. En bij verzorging ehbo.

Ik heb TU gedaan maar die technieklessen met figuurzagen en tassen van spijkerbroeken maken waren waardeloos.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_221519917
quote:
10s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 15:16 schreef HeatWave het volgende:
Muziek "studeren" en dan anderen de maat willen nemen, wel leuk gevonden B-).
Die reactie vind ik origineel gevonden.. _O-
  vrijdag 7 augustus 2026 @ 15:32:48 #52
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_221519924
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 15:30 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Die reactie vind ik origineel gevonden.. _O-
Het moet tussen het moddergooien door wel een beetje luchtig blijven hier natuurlijk B-).
Get woke, go broke!
pi_221519940
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 15:28 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Mwah vond ik nogal tegenvallen. Ze kunnen je beter een keer een wastafel laten aansluiten of band plakken. En bij verzorging ehbo.

Ik heb TU gedaan maar die technieklessen met figuurzagen en tassen van spijkerbroeken maken waren waardeloos.
Wat moet ik verstaan onder verzorging? Hoe ik mijn tanden moet poetsen? ehbo is wel handig.

Banden plakken en vele andere klusjes die in huis wel vaker voorkomen hoop ik toch dat ouders daar in bijdragen om dit hun kinderen te leren.
pi_221519941
quote:
14s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 15:32 schreef HeatWave het volgende:

[..]
Het moet tussen het moddergooien door wel een beetje luchtig blijven hier natuurlijk B-).
Inderdaad, beter dan zuurpruimerij, haha. Ik denk overigens dat het middelbaar onderwijs sowieso een grondige herziening nodig heeft.
  vrijdag 7 augustus 2026 @ 15:38:25 #55
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_221519957
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 15:34 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Inderdaad, beter dan zuurpruimerij, haha. Ik denk overigens dat het middelbaar onderwijs sowieso een grondige herziening nodig heeft.
Dat sowieso, al moet ik zeggen dat 1 van "mijn" kinderen net cum laude geslaagd is van een topschool. Maar met haar en dr vriendje kan ik dan ook oprecht goeie, inhoudelijke, gesprekken houden over van alles en nog wat. Van alcoholgebruik tot "internetcultuur", geschiedenis, wetenschap, die zijn echt niet dom en ontwetend iig.
Get woke, go broke!
pi_221519973
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 15:38 schreef HeatWave het volgende:

[..]
Dat sowieso, al moet ik zeggen dat 1 van "mijn" kinderen net cum laude geslaagd is van een topschool. Maar met haar en dr vriendje kan ik dan ook oprecht goeie, inhoudelijke, gesprekken houden over van alles en nog wat. Van alcoholgebruik tot "internetcultuur", geschiedenis, wetenschap, die zijn echt niet dom en ontwetend iig.
Dat is mooi! Nu nog een baan waar ze gelukkig van wordt neem ik aan?
  vrijdag 7 augustus 2026 @ 15:42:21 #57
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_221519985
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 15:41 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Komt goed, al jaren actief op de (ik hou het vaag) hobbyclub waar ze vanaf dr 6de lid van is, en nu werkt ze er parttime. Nog geen hele duidelijke toekomstplannen, maar die komt er wel *).
Get woke, go broke!
  vrijdag 7 augustus 2026 @ 15:45:50 #58
499136 nelaeryn
food & music
pi_221519998
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 15:28 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

Zoals iemand anders al opmerkte, de invulling van het vak handarbeid lijkt nogal te verschillen per school. Tassen maken van spijkerbroeken heb ik dan weer nooit gehad. Figuurzagen wel, maar dat was dan weer om maquettes op schaal te maken. Toch wel handig als je b.v. iets met architectuur, planologie of stedenbouwkundigheid wil gaan doen ;)
pi_221520000
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 15:41 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Dat zal vast lukken. Interesse, daar valt alles samen mee. Niet iedereen heeft iets met techniek. En niet iedereen heeft interesse om een alfa studie te volgen. Beide zijn nodig.
pi_221520012
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 15:46 schreef Cherni het volgende:

[..]
Dat zal vast lukken. Interesse, daar valt alles samen mee. Niet iedereen heeft iets met techniek. En niet iedereen heeft interesse om een alfa studie te volgen. Beide zijn nodig.
Ja en muziek vinden sommige dan weer overbodig, ik heb met veel motivatie ooit het conservatorium gehaald en was de kans toen op werk al niet groot. Gelukkig was het klimaat toen niet zo anti-subsidie voor cultuur.
pi_221520090
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 15:49 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Ja en muziek vinden sommige dan weer overbodig, ik heb met veel motivatie ooit het conservatorium gehaald en was de kans toen op werk al niet groot. Gelukkig was het klimaat toen niet zo anti-subsidie voor cultuur.
Een deel van mijn familie zijn alle beroepsmuziekanten geweest. Je zou zeggen dat het in mijn genen zou moeten zitten. Heb 3 jaar bij een harmonie trompet gespeeld, Zeg maar een jaar omdat de eerste twee jaar puur solfege(zingend de stukken doorlopen en met de armen de maat aangeven) was. Was zo rond de 8 jaar oud.
Maar het is nooit echt mijn liefde geweest. Je betaalde alleen contributie. Ik weet niet meer wat dat koste maar zal nooit meer zijn geweest dan 5 gulden per maand.

Maar ja, in het plaatselijke dorp kon je destijds alleen maar naar het voetbal, harmonie(blauw of rood), welpen/verkenners, schutterij. Meer was er niet. Later nog wielrennen en daar had ik veel meer mee. Dat heb ik tot mijn 18e intensief gedaan. Maar zuipen, stappen en meiden en studie gooide roet in het eten en dat vond ik toch veel leuker 😃.
  vrijdag 7 augustus 2026 @ 16:10:27 #62
499136 nelaeryn
food & music
pi_221520133
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 15:05 schreef Firuze60 het volgende:
Hangt natuurlijk ook van de school en de leraar in kwestie af. Muziekles was juist hartstikke tof bij ons. Onze muziekleraar was een echte muziekgek die zijn liefde voor muziek heel enthousiast kon overbrengen. En dat we gewoon zelf lekker mochten aanklooien met allerlei instrumenten hielp natuurlijk ook wel mee ;)
pi_221520151
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 16:03 schreef Cherni het volgende:

[..]
Een deel van mijn familie zijn alle beroepsmuziekanten geweest. Je zou zeggen dat het in mijn genen zou moeten zitten. Heb 3 jaar bij een harmonie trompet gespeeld, Zeg maar een jaar omdat de eerste twee jaar puur solfege(zingend de stukken doorlopen en met de armen de maat aangeven) was. Was zo rond de 8 jaar oud.
Maar het is nooit echt mijn liefde geweest. Je betaalde alleen contributie. Ik weet niet meer wat dat koste maar zal nooit meer zijn geweest dan 5 gulden per maand.

Maar ja, in het plaatselijke dorp kon je destijds alleem maar naar het voetbal, harmonie(blauw of rood), welpen/verkenners, schutterij. Meer was er niet. Later nog wielrennen en daar had ik veel meer mee. Dat heb ik tot mijn 18e intensief gedaan. Maar zuipen, stappen en meiden en studie gooide roet in het eten en dat vond ik toch veel leuker 😃.
Ik kreeg mijn eerste (dwarsfluit) muzieklessen van een politieman die speelde in een politie-harmonie want die was goedkoper dan de muziekschool (vonden mijn ouders), zijn enorm enthousiasme voor het instrument kon ie goed overbrengen. Tijdens mijn studie al lesgegeven aan de muziekschool, groot tekort aan docenten ivm de populariteit van het instrument, lees Tijs van Leer toen. Buitenschoolse muzieklessen werden toen betaalbaar voor iedereen ivm subsidie, hoef je nu niet meer mee aan te komen om voor 100 euro een jaar lang een half uur per week les te krijgen.
pi_221520197
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 16:12 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Ik kreeg mijn eerste (dwarsfluit) muzieklessen van een politieman die speelde in een politie-harmonie want die was goedkoper dan de muziekschool (vonden mijn ouders), zijn enorm enthousiasme voor het instrument kon ie goed overbrengen. Tijdens mijn studie al lesgegeven aan de muziekschool, groot tekort aan docenten ivm de populariteit van het instrument, lees Tijs van Leer toen. Buitenschoolse muzieklessen werden toen betaalbaar voor iedereen ivm subsidie, hoef je nu niet meer mee aan te komen om voor 100 euro een jaar lang een half uur per week les te krijgen.
Klopt, WMC kerkrade ziet ook steeds minder Nederlandse muziekstudenten etc. En mbt her conservatorium zijn er ook nog amper Nederlandse studenten.

https://nos.nl/artikel/26(...)vatoria-fors-gedaald

Thijs van Leer en Jan Akkerman 😃
pi_221520260
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 16:20 schreef Cherni het volgende:

[..]
Klopt, WMC kerkrade ziet ook steeds minder Nederlandse muziekstudenten etc. En mbt her conservatorium zijn er ook nog amper Nederlandse studenten.

Ja, haha en ook Golden Earring en Jethro Tull gebruikte de dwarsfluit. Was best wel grappig, in het begin nog veel jongens op les gehad, later alleen maar meisjes. Jongens vonden het een meideninstrument.
pi_221520274
God, wat had ik daar een teringhekel aan.
pi_221520332
Jazz flute Herbie Mann O+

Bekijk deze YouTube-video
  vrijdag 7 augustus 2026 @ 20:07:39 #68
512523 SimonB.
Nog steeds hoogst.
pi_221521726
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 16:20 schreef Cherni het volgende:

[..]

Bekijk deze YouTube-video
Voorheen Bargehassus.
pi_221521845
Dus geen nieuwe vogelhuisjes meer aan de bomen?

-O-
  vrijdag 7 augustus 2026 @ 22:48:43 #70
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_221522732
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 20:24 schreef Gizmogirl28 het volgende:
Dus geen nieuwe vogelhuisjes meer aan de bomen?

-O-
Die kun je kant en klaar kopen, want in elkaar gezet door een kinderarbeider in Bangladesh.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  Moderator vrijdag 7 augustus 2026 @ 23:09:04 #71
351145 crew  R-woud93
Voorbeelduser
pi_221522800
quote:
7s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 14:21 schreef nelaeryn het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
Plaatje ter illustratie.
Wij moesten een brug bouwen van ijsstokjes over de afstand van een meter tussen de werkbanken die een bepaald gewicht moest kunnen dragen, heel vet _O_
~FEYENOORD~
*De donkerste nachten produceren de helderste sterren*
pi_221522828
quote:

[..]

Hier ook ja, waren vooral leuke uren om te hobbyen, niks meer niks minder.
Nja ik weet nu wel hoe een benzine motor ongeveer werkt
pi_221523072
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 23:16 schreef 111210 het volgende:

[..]
Hier ook ja, waren vooral leuke uren om te hobbyen, niks meer niks minder.
Nja ik weet nu wel hoe een benzine motor ongeveer werkt
Dat is altijd al zo geweest in het onderwijs zoals mavo, havo.

Alleen vanuit een lts en ook een deel vanuit de mts kwamen vakmensen vandaan. Tenminste, als we het hebben over hoofdzakelijk met de handen werken. Natuurlijk zijn er ook beroepen waarbij met de handen werken een hoger niveau nodig is.

Proeven aan techniek deed je door buiten te spelen(hutten bouwen), speelgoed zoals scheikunde dozen meccano of later lego, sleutelen aan bromfietsen, bolderkarren maken. pijl en boog uit taxus maken etc. of onderstaand

https://www.philips.nl/a-w/philips-museum/verhalen/philiform.html

De vraag is, wat is techniek vandaag de dag nog als informatica ook onder techniek valt.

Bij techniek denk ik meer aan bouwkunde, electro, scheepsbouw, installatie techniek, procestechniek, werktuigbouw, weg en waterbouw, vliegtuigtechniek motorvoertuigen techniek.
pi_221523094
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 augustus 2026 01:20 schreef Cherni het volgende:

[..]
Dat is altijd al zo geweest in het onderwijs zoals mavo, havo.

Alleen vanuit een lts en ook een deel vanuit de mts kwamen vakmensen vandaan. Tenminste, als we het hebben over hoofdzakelijk met de handen werken. Natuurlijk zijn er ook beroepen waarbij met de handen werken een hoger niveau nodig is.

Proeven aan techniek deed je door buiten te spelen(hutten bouwen), speelgoed zoals scheikunde dozen meccano of later lego, sleutelen aan bromfietsen, bolderkarren maken. pijl en boog uit taxus maken etc. of onderstaand

https://www.philips.nl/a-w/philips-museum/verhalen/philiform.html

De vraag is, wat is techniek vandaag de dag nog als informatica ook onder techniek valt.

Bij techniek denk ik meer aan bouwkunde, electro, scheepsbouw, installatie techniek, procestechniek, werktuigbouw, weg en waterbouw, vliegtuigtechniek motorvoertuigen techniek.
We beginnen hier met de projecten van Lego op de basisschool. Legomasters heet dat geloof ik.
Das alleen voor geïnteresseerden leerlingen en in samenwerking met de middelbare school hier verderop.

Hier hebben we een ouderwetse “excellent” school, zo mogen ze tegenwoordig niet heten want das discriminatie naar anderen scholen… daar kun je als leerling direct aangeven of je muziek, maatschappijleer, sport of techniek wil. Daar krijg je dan extra lessen in en hoe je juist ander vakken niet te volgen.

Het Technasium is juist heel groot daar. Ze doen ook mee met de vooropleidingen van de universiteiten uit Delft en Enschede.

Ik snap dat gezeik niet op de scholen, want hier krijgen ze juist eindelijk de kansen die wij +40 nooit kregen.
Wij moesten alles doen, muziek, handenarbeid, sport en economische vakken. Nu kunnen ze zich juist focussen op hun favoriete vakken en vrijstelling krijgen op de vakken die ze niet willen volgen.

Voorbeeld mijn oudste volgt extra muzieklessen, die hoeft dus niet naar techniek of beeldende kunst want dat vind ze niks. Ze kiest dus voor haar passie muziek en volgt naast het reguliere onderwijs dus voor acht extra lessen muziek.

Onze tweede is creatief en volgt acht extra lessen beeldende kunst en social media. Die kan editten en enorm goed haar creativiteit krijgt op de social media en krijgt daar ook extra lessen in.

Maar onze meiden zitten dus ook in de klas bij topsport, en die kinderen gaan daar weer vol voor. Of bij de groep “onderzoekend leren”, dat is ook leuk. Ook weer met de universiteiten.

Dus ik snap dat gezeik hier op de scholen niet. Mega veel aanbod en keuzes, het ligt niet aan de scholen of de kansen of de leraren.
  zaterdag 8 augustus 2026 @ 04:54:19 #75
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_221523140
quote:
4s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 09:51 schreef gwn_een_user het volgende:

[..]
https://www.nu.nl/binnenl(...)uur-als-in-2007.html

zie het artikel voor grafieken e.d.

destijds waren scholen via de basisvorming nog verplicht om 150 klokuren techniek te geven, en tegenwoordig bepalen zij de urenindeling volledig zelf.

aldus het genot van decentralisatie in nederland
Een verplicht nummer, zo kwam het achteraf gezien ook echt over.

Net als sommige andere onderdelen van de basisvorming (havo, jaren 90). Het moest, maar er zat weinig ziel in.
pi_221523152
ik heb meer geleerd van kijken naar hoe mn pa kluste dan van techniekles :')

kan mij wel nog knallende hoofdpijn herinneren bij het solderen van een printplaatje, waardoor ik eigenlijk een soort aversie tegen solderen heb opgelopen
mentions en alerts staan uit, pm/dm mij
pi_221523167
Onze koters gaan in Zuid Korea naar school waar veel spotgoedkope buitenschoolse activiteiten zijn. Lessen in muziek, dans, handenarbeid, tekenen/schilderen, debat, AI, pilates - allemaal binnen vijf minuten lopen van waar we wonen.

Dat wordt volgens mij flink gesponsord door de overheid, want het is spotgoedkoop. Ik denk dat hier nog wel wat winst valt te halen in Nederland.

Waar Nederland in uitblinkt vergeleken met andere landen is het verenigingsleven, met name bij sport. In Angelsaksische landen betaal je je blauw aan dit soort activiteiten. Half uurtje muziekles, $50. Daar gaan ze in ZK een half jaar lang mee naar muziekles.
  zaterdag 8 augustus 2026 @ 08:00:44 #78
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221523263
Die lessen hebben waarschijnlijk nauwelijks invloed op hoeveel jongeren een technische opleiding kiezen. Daar was het echt te oppervlakkig voor, en ook op het verkeerde moment in de schoolcarriere.

Maar toch is het wel een slechte ontwikkeling. Want ik zie het meer als lessen voor iedereen om kleine huishoudelijke technische handelingen te leren zoals een fiets repareren of het omgaan met een boormachine. Of snappen hoe de techniek rondom je huis of auto werkt.
pi_221541173
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 augustus 2026 08:00 schreef Hexagon het volgende:
Die lessen hebben waarschijnlijk nauwelijks invloed op hoeveel jongeren een technische opleiding kiezen. Daar was het echt te oppervlakkig voor, en ook op het verkeerde moment in de schoolcarriere.

Maar toch is het wel een slechte ontwikkeling. Want ik zie het meer als lessen voor iedereen om kleine huishoudelijke technische handelingen te leren zoals een fiets repareren of het omgaan met een boormachine. Of snappen hoe de techniek rondom je huis of auto werkt.
Technieklessen op havo en vwo geven ook geen goed beeld van techniekbanen op hbo of tu niveau.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  maandag 10 augustus 2026 @ 11:35:01 #80
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221541230
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 11:24 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Technieklessen op havo en vwo geven ook geen goed beeld van techniekbanen op hbo of tu niveau.
Nee, maar dat lijkt me eigenlijk ook niet het belangrijkste doel. Daar komen mensen meer terecht via natuurwetenschappen. Ik zie het meer als het bijbrengen van basale technische kennis voor iedereen om in het dagelijks leven dingen zelf te snappen en te kunnen.

Wij leerden bijvoorbeeld
-Hoe ga je om met gereedschap en materialen
-Hoe werkt de infrastructuur rondom gas/water/elektriciteit, zowel buiten het huis als in je huis
-Hoe voer je simpele klussen uit als het repareren van je fiets, het verven van een muur of het aanzetten van een nieuwe stekker
-Hoe werken apparaten die we veel gebruiken ongeveer

Allemaal van die zaken die niet iedereen vanzelfsprekend leert.

[ Bericht 0% gewijzigd door Hexagon op 10-08-2026 11:50:36 ]
pi_221541348
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 augustus 2026 06:00 schreef mschol het volgende:
ik heb meer geleerd van kijken naar hoe mn pa kluste dan van techniekles :')

kan mij wel nog knallende hoofdpijn herinneren bij het solderen van een printplaatje, waardoor ik eigenlijk een soort aversie tegen solderen heb opgelopen
Je moet de tindamp ook niet opsnuiven.
:)
pi_221541630
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 11:35 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Nee, maar dat lijkt me eigenlijk ook niet het belangrijkste doel. Daar komen mensen meer terecht via natuurwetenschappen. Ik zie het meer als het bijbrengen van basale technische kennis voor iedereen om in het dagelijks leven dingen zelf te snappen en te kunnen.

Wij leerden bijvoorbeeld
-Hoe ga je om met gereedschap en materialen
-Hoe werkt de infrastructuur rondom gas/water/elektriciteit, zowel buiten het huis als in je huis
-Hoe voer je simpele klussen uit als het repareren van je fiets, het verven van een muur of het aanzetten van een nieuwe stekker
-Hoe werken apparaten die we veel gebruiken ongeveer

Allemaal van die zaken die niet iedereen vanzelfsprekend leert.
Dat zijn normaliter zaken die je van je ouders leert. Als dat niet meer het geval is dan moet dat maar in het onderwijs plaats gaan vinden waar ik dat wel zonde vind van de tijd. Zelfde kun je zeggen van eenvoudige financieele zaken die je normaliter van je ouders leert.

Een groot nadeel als daar het onderwijs moet inspelen. Wat is dan nog de rol van de ouders?
pi_221542126
Ja, dit hoort niet in het reguliere onderwijs thuis. Doe dat maar als een buitenschoolse activiteit.
  maandag 10 augustus 2026 @ 13:09:56 #84
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221542141
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 12:24 schreef Cherni het volgende:

[..]
Dat zijn normaliter zaken die je van je ouders leert. Als dat niet meer het geval is dan moet dat maar in het onderwijs plaats gaan vinden waar ik dat wel zonde vind van de tijd. Zelfde kun je zeggen van eenvoudige financieele zaken die je normaliter van je ouders leert.

Een groot nadeel als daar het onderwijs moet inspelen. Wat is dan nog de rol van de ouders?
Je hebt sterke ouders en je hebt zwakke ouders. Niet iedereen krijgt alles van thuis mee. Ik heb een oom die zulke linkerhanden heeft dat hij nog geen schilderijtje kan ophangen. Aan hem hebben zijn kinderen wat dat betreft dus helemaal niks.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')