https://www.nu.nl/binnenl(...)uur-als-in-2007.htmlquote:Techniekles verdwijnt uit de onderbouw: nog maar half zo veel uur als in 2007
Kim Einder | 7 augustus 2026
De ruim 900.000 middelbare scholieren die binnenkort weer in de schoolbanken plaatsnemen, krijgen veel minder techniekles dan leerlingen in bijvoorbeeld 2007 kregen. Het aantal lesuren in de onderbouw daalde sindsdien met 58 procent, terwijl Nederland snakt naar meer vakmensen die met hun handen werken.
Wij deden 25 jaar geleden nooit dit soort leuke dingen. Een heleboel figuurgezaag vooral met van die klotezaagjes waarvan in mijn herinnering het blad altijd bot was en heel snel brak, en af en toe mocht je een draadje solderen. Ik heb er niets geleerd eigenlijk.quote:Bij het vak techniek bouwen onderbouwleerlingen bijvoorbeeld een brug van ijsstokjes die minstens 10 kilo kan dragen, of maken ze een bootje dat vaart op een zonnecel.
Dit dus. Het had weinig met techniek en meer met handenarbeid te maken. Nooit echt de toegevoegde waarde van gezien.quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 10:08 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Wij deden 25 jaar geleden nooit dit soort leuke dingen. Een heleboel figuurgezaag vooral met van die klotezaagjes waarvan in mijn herinnering het blad altijd bot was en heel snel brak, en af en toe mocht je een draadje solderen. Ik heb er niets geleerd eigenlijk.
Niettemin, dit vak kan zeker z'n nut hebben om kinderen te enthousiasmeren voor techniek, mits goed aangepakt. Maar zoals altijd met onderwijsbeleid (en veel beleidsterreinen eigenlijk) is het een stuk makkelijker om maar iets hols te roepen als "meer waardering voor werken met de handen" dan er ook werkelijk iets mee te doen, dus de uitkomst zal uiteindelijk wel zijn dat de kwaliteit en kwantiteit nog verder afneemt, en we over tien jaar lezen dat techniekles nog weer minder is geworden ten opzichte van 2026.
quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 10:20 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dit dus. Het had weinig met techniek en meer met handenarbeid te maken. Nooit echt de toegevoegde waarde van gezien.
Oh ja. De sleutelhangertjes, die waren er ook nog. Idem voor gefrobel met een led diode, als je soldeerde zoals voorgeschreven ging het lampje aan. Of uit. Nou, te gek.quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 10:11 schreef MichaelScott het volgende:
Lijkt me positief, van een beetje figuurzagen en sleutelhangers maken ga je niet beter rekenen.
En je gaat ook niet de techniek in. Hoeft ook niet want werkgevers huren toch liever een goedkope Pool in.
Mijn school had beiden. Handenarbeid heeft het wel overleefd tot het heden. En voor beiden valt wat te zeggen, zelfs voor het vwo.quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 10:20 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dit dus. Het had weinig met techniek en meer met handenarbeid te maken. Nooit echt de toegevoegde waarde van gezien.
Vergeet genderstudies en andere totale onzin niet.quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 11:24 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Schreeuwend tekort aan techneuten. Wat gaan we in Nederland doen? Technieklessen halveren en inzetten op burgerschap en maatschappijleer.
Het gezond verstand is totaal vertrokken uit Nederland.
Dat vraagt om een enorme investering, zowel van de school als het kind. In China of Singapore zie ik zoiets nog wel van de grond komen, maar ik heb de hoop een beetje opgegeven dat wij ook zoiets kunnen. Alleen al gemotiveerd personeel vinden dat zoiets goed uit kan leggen is een probleem.quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 10:29 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Als we kinderen enthousiast willen maken voor techniek is het denk ik raadzaam om het vak het niveau van, met alle respect, de sociale werkplaats te laten ontstijgen.
Eens.quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 11:24 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Schreeuwend tekort aan techneuten. Wat gaan we in Nederland doen? Technieklessen halveren en inzetten op burgerschap en maatschappijleer.
Ik vond handvaardigheid wel een tof vak op het vwo. We kregen best leuke projectjes. En we leerden o.a. hoe je moet solderen. Daar heb ik nu nog steeds profijt van. Heb je ook niet voor elk wissewasje een goedkope Poolse arbeider nodigquote:Op vrijdag 7 augustus 2026 10:35 schreef Nattekat het volgende:
Mijn school had beiden. Handenarbeid heeft het wel overleefd tot het heden. En voor beiden valt wat te zeggen, zelfs voor het vwo.
Voor zover ik mij kan herinneren hadden we het ene jaar tekenen en het andere jaar handenarbeid. En inderdaad, ik denk dat solderen in al die jaren het enige is dat ik heb geleerd. Ook vooral veel met klei gerotzooid.quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 11:53 schreef nelaeryn het volgende:
[..]
Ik vond handvaardigheid wel een tof vak op het vwo. We kregen best leuke projectjes. En we leerden o.a. hoe je moet solderen. Daar heb ik nu nog steeds profijt van. Heb je ook niet voor elk wissewasje een goedkope Poolse arbeider nodig
Het lokaal uitroken met gesmolten plastic boven zo'n gloeidraad.quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 10:08 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Wij deden 25 jaar geleden nooit dit soort leuke dingen. Een heleboel figuurgezaag vooral met van die klotezaagjes waarvan in mijn herinnering het blad altijd bot was en heel snel brak, en af en toe mocht je een draadje solderen. Ik heb er niets geleerd eigenlijk.
Volgens mij is er nooit een tekort aan techneuten geweest. Ja, uitvoerend, maar op het vmbo bestond dit vak volgens mij sowieso al niet.quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 11:24 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Wij hadden beide vakken, elk jaar. Tekenen en schilderen vond ik juist leuk, maar daar ben ik dan ook redelijk goed in. Muziekles hadden we trouwens ook. Was wel lachen, lekker een beetje drummen en met synthesizers pielen.quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 12:03 schreef SimonB. het volgende:
Voor zover ik mij kan herinneren hadden we het ene jaar tekenen en het andere jaar handenarbeid. En inderdaad, ik denk dat solderen in al die jaren het enige is dat ik heb geleerd. Ook vooral veel met klei gerotzooid.
Nee, tekenen, handenarbeid... Niet aan mij besteed.
Muziek hadden we ook elk jaar. Maar alleen klassiek en zelf spelen was er niet bij.quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 12:10 schreef nelaeryn het volgende:
[..]
Wij hadden beide vakken, elk jaar. Tekenen en schilderen vond ik juist leuk, maar daar ben ik dan ook redelijk goed in. Muziekles hadden we trouwens ook. Was wel lachen, lekker een beetje drummen en met synthesizers pielen.
Oh, dat is wel minder. Ik zat op een openbare, met nogal van die vrijgevochten types als docent. Die moest je per se met je en hun voornaam aanspreken. En een aantal woonden zelfs in (anti)kraakpanden en dat leverde weleens gedoe opquote:Op vrijdag 7 augustus 2026 12:14 schreef SimonB. het volgende:
Muziek hadden we ook elk jaar. Maar alleen klassiek en zelf spelen was er niet bij.
Was ook een behoorlijk streng gereformeerde school. Eerste jaren moesten de dames nog verplicht een rok aan en zo...
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |