abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221517140
quote:
Techniekles verdwijnt uit de onderbouw: nog maar half zo veel uur als in 2007
Kim Einder | 7 augustus 2026

De ruim 900.000 middelbare scholieren die binnenkort weer in de schoolbanken plaatsnemen, krijgen veel minder techniekles dan leerlingen in bijvoorbeeld 2007 kregen. Het aantal lesuren in de onderbouw daalde sindsdien met 58 procent, terwijl Nederland snakt naar meer vakmensen die met hun handen werken.
https://www.nu.nl/binnenl(...)uur-als-in-2007.html

zie het artikel voor grafieken e.d.

destijds waren scholen via de basisvorming nog verplicht om 150 klokuren techniek te geven, en tegenwoordig bepalen zij de urenindeling volledig zelf.

aldus het genot van decentralisatie in nederland
pi_221517150
Jammer.

Juist zulke dingen , de basisdingen, zijn goed om te weten voor kinderen. als ze de basisvaardigheden hebben zullen ze later misschien sneller zelf dingen ondernemen ipv uitbesteden.
Lachen joh.
pi_221517195
Tjah tijden veranderen, in veel "technische" beroepen verdwijnt techniek voor een deel door automatisering en betere tools, neemt niet weg dat je de basis nog steeds goed moet leren. Het is wel bijvoorbeeld handig tegenwoordig om fatsoenlijk Engels te spreken, al was het maar omdat de helft van je collegas geen Nederlands spreekt.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_221517203
quote:
Bij het vak techniek bouwen onderbouwleerlingen bijvoorbeeld een brug van ijsstokjes die minstens 10 kilo kan dragen, of maken ze een bootje dat vaart op een zonnecel.
Wij deden 25 jaar geleden nooit dit soort leuke dingen. Een heleboel figuurgezaag vooral met van die klotezaagjes waarvan in mijn herinnering het blad altijd bot was en heel snel brak, en af en toe mocht je een draadje solderen. Ik heb er niets geleerd eigenlijk.

Niettemin, dit vak kan zeker z'n nut hebben om kinderen te enthousiasmeren voor techniek, mits goed aangepakt. Maar zoals altijd met onderwijsbeleid (en veel beleidsterreinen eigenlijk) is het een stuk makkelijker om maar iets hols te roepen als "meer waardering voor werken met de handen" dan er ook werkelijk iets mee te doen, dus de uitkomst zal uiteindelijk wel zijn dat de kwaliteit en kwantiteit nog verder afneemt, en we over tien jaar lezen dat techniekles nog weer minder is geworden ten opzichte van 2026.
  vrijdag 7 augustus 2026 @ 10:10:38 #5
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_221517223
Verwijfing van de maatschappij.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  vrijdag 7 augustus 2026 @ 10:11:52 #6
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_221517227
Lijkt me positief, van een beetje figuurzagen en sleutelhangers maken ga je niet beter rekenen.

En je gaat ook niet de techniek in. Hoeft ook niet want werkgevers huren toch liever een goedkope Pool in.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 7 augustus 2026 @ 10:17:18 #7
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_221517251
Was in mijn tijd al gaande. Vond het echt een prachtig vak, maar helaas is het gesneuveld toen ik in de bovenbouw zat. Het technieklokaal was omgebouwd naar een verdacht breed regulier lokaal.

Er was ook verzorging, dat is tegelijk gesneuveld, maar dat kan ik me echt totaal niet meer herinneren.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_221517268
quote:
9s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 10:08 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Wij deden 25 jaar geleden nooit dit soort leuke dingen. Een heleboel figuurgezaag vooral met van die klotezaagjes waarvan in mijn herinnering het blad altijd bot was en heel snel brak, en af en toe mocht je een draadje solderen. Ik heb er niets geleerd eigenlijk.

Niettemin, dit vak kan zeker z'n nut hebben om kinderen te enthousiasmeren voor techniek, mits goed aangepakt. Maar zoals altijd met onderwijsbeleid (en veel beleidsterreinen eigenlijk) is het een stuk makkelijker om maar iets hols te roepen als "meer waardering voor werken met de handen" dan er ook werkelijk iets mee te doen, dus de uitkomst zal uiteindelijk wel zijn dat de kwaliteit en kwantiteit nog verder afneemt, en we over tien jaar lezen dat techniekles nog weer minder is geworden ten opzichte van 2026.
Dit dus. Het had weinig met techniek en meer met handenarbeid te maken. Nooit echt de toegevoegde waarde van gezien.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_221517278
Beter gaan we genderstudies oppakken.
pi_221517302
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 10:20 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Dit dus. Het had weinig met techniek en meer met handenarbeid te maken. Nooit echt de toegevoegde waarde van gezien.
quote:
14s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 10:11 schreef MichaelScott het volgende:
Lijkt me positief, van een beetje figuurzagen en sleutelhangers maken ga je niet beter rekenen.

En je gaat ook niet de techniek in. Hoeft ook niet want werkgevers huren toch liever een goedkope Pool in.
Oh ja. De sleutelhangertjes, die waren er ook nog. Idem voor gefrobel met een led diode, als je soldeerde zoals voorgeschreven ging het lampje aan. Of uit. Nou, te gek.

Als we kinderen enthousiast willen maken voor techniek is het denk ik raadzaam om het vak het niveau van, met alle respect, de sociale werkplaats te laten ontstijgen.
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 7 augustus 2026 @ 10:35:08 #11
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_221517327
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 10:20 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Mijn school had beiden. Handenarbeid heeft het wel overleefd tot het heden. En voor beiden valt wat te zeggen, zelfs voor het vwo.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_221517538
Schreeuwend tekort aan techneuten. Wat gaan we in Nederland doen? Technieklessen halveren en inzetten op burgerschap en maatschappijleer.
Het gezond verstand is totaal vertrokken uit Nederland.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_221517638
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 11:24 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Schreeuwend tekort aan techneuten. Wat gaan we in Nederland doen? Technieklessen halveren en inzetten op burgerschap en maatschappijleer.
Vergeet genderstudies en andere totale onzin niet.
pi_221517773
quote:
9s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 10:29 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Als we kinderen enthousiast willen maken voor techniek is het denk ik raadzaam om het vak het niveau van, met alle respect, de sociale werkplaats te laten ontstijgen.
Dat vraagt om een enorme investering, zowel van de school als het kind. In China of Singapore zie ik zoiets nog wel van de grond komen, maar ik heb de hoop een beetje opgegeven dat wij ook zoiets kunnen. Alleen al gemotiveerd personeel vinden dat zoiets goed uit kan leggen is een probleem.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  vrijdag 7 augustus 2026 @ 11:42:11 #15
512523 SimonB.
Nog steeds hoogst.
pi_221517867
In m'n hele leven nog nooit een uur "techniek" of iets dergelijks gehad.
Voorheen Bargehassus.
pi_221517911
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 11:24 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Eens.

Van de andere kant... ik werk op een universiteit (buitenland) en wij leiden ingenieurs op. Bij lessen in het eerste jaar valt me op dat minstens 50% van de studenten daar niets te zoeken heeft. Ze hebben geen affiniteit met techniek. Heel simpel: ze snappen niet hoe je Excel gebruikt. Dat moet er van nature ingebakken zitten. Je moet van nature zo nieuwsgierig zijn, dat je wil weten hoe je dat gebruikt (of Excel goed of slecht is, is een andere discussie).

Ze hebben een bloedhekel aan programmeren. Wij doen niet anders! Je ziet bijvoorbeeld juist daarom dat ons curriculum steeds meer managementachtige vakken heeft, omdat ze dat wel kunnen en ze dat wel leuk vinden. Beetje met standaarden klooien. Rapportjes schrijven. Maar de keiharde techniek, dat wordt steeds minder. Vooral abstracte vakken zijn een drama. Nog erger: vakken waarbij initiatief wordt gevraagd. Ik had een vak waarbij studenten zelfstandig een microscoop moesten maken, mbv een 3D printer en lensjes uit wegwerpcamera's. Totale chaos.

Ik heb passie voor techniek. Maar ik vind het lastig om met eerste en tweede jaars studenten te werken. Als je dit op de middelbare school moet gaan doen... geef mijn portie maar aan Fikkie!

[ Bericht 4% gewijzigd door Lyrebird op 07-08-2026 11:51:11 ]
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  vrijdag 7 augustus 2026 @ 11:53:38 #17
499136 nelaeryn
food & music
pi_221517945
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 10:35 schreef Nattekat het volgende:
Mijn school had beiden. Handenarbeid heeft het wel overleefd tot het heden. En voor beiden valt wat te zeggen, zelfs voor het vwo.
Ik vond handvaardigheid wel een tof vak op het vwo. We kregen best leuke projectjes. En we leerden o.a. hoe je moet solderen. Daar heb ik nu nog steeds profijt van. Heb je ook niet voor elk wissewasje een goedkope Poolse arbeider nodig ;)
"Common sense is not so common" --Voltaire
  vrijdag 7 augustus 2026 @ 12:03:40 #18
512523 SimonB.
Nog steeds hoogst.
pi_221517995
quote:
7s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 11:53 schreef nelaeryn het volgende:

[..]
Ik vond handvaardigheid wel een tof vak op het vwo. We kregen best leuke projectjes. En we leerden o.a. hoe je moet solderen. Daar heb ik nu nog steeds profijt van. Heb je ook niet voor elk wissewasje een goedkope Poolse arbeider nodig ;)
Voor zover ik mij kan herinneren hadden we het ene jaar tekenen en het andere jaar handenarbeid. En inderdaad, ik denk dat solderen in al die jaren het enige is dat ik heb geleerd. Ook vooral veel met klei gerotzooid.

Nee, tekenen, handenarbeid... Niet aan mij besteed.
Voorheen Bargehassus.
  vrijdag 7 augustus 2026 @ 12:07:05 #19
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_221518012
Mijn vraag is waar gaan de uren heen?

Ik ben zelf van mening dat iedereen een soort basis moet hebben over hoe shit werkt.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  vrijdag 7 augustus 2026 @ 12:08:11 #20
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_221518018
quote:
9s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 10:08 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]

Het lokaal uitroken met gesmolten plastic boven zo'n gloeidraad. _O-
Dat vak was twintig jaar geleden inderdaad ook al een paar uurtjes opvang in mijn herinnering. Al viel toen ook al op dat de helft van de mensen echt helemaal niks kan.
quote:
Volgens mij is er nooit een tekort aan techneuten geweest. Ja, uitvoerend, maar op het vmbo bestond dit vak volgens mij sowieso al niet.
  vrijdag 7 augustus 2026 @ 12:10:54 #21
499136 nelaeryn
food & music
pi_221518030
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 12:03 schreef SimonB. het volgende:
Voor zover ik mij kan herinneren hadden we het ene jaar tekenen en het andere jaar handenarbeid. En inderdaad, ik denk dat solderen in al die jaren het enige is dat ik heb geleerd. Ook vooral veel met klei gerotzooid.

Nee, tekenen, handenarbeid... Niet aan mij besteed.
Wij hadden beide vakken, elk jaar. Tekenen en schilderen vond ik juist leuk, maar daar ben ik dan ook redelijk goed in. Muziekles hadden we trouwens ook. Was wel lachen, lekker een beetje drummen en met synthesizers pielen.
  vrijdag 7 augustus 2026 @ 12:14:10 #22
512523 SimonB.
Nog steeds hoogst.
pi_221518050
quote:
7s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 12:10 schreef nelaeryn het volgende:

[..]
Wij hadden beide vakken, elk jaar. Tekenen en schilderen vond ik juist leuk, maar daar ben ik dan ook redelijk goed in. Muziekles hadden we trouwens ook. Was wel lachen, lekker een beetje drummen en met synthesizers pielen.
Muziek hadden we ook elk jaar. Maar alleen klassiek en zelf spelen was er niet bij.
Was ook een behoorlijk streng gereformeerde school. Eerste jaren moesten de dames nog verplicht een rok aan en zo...
Voorheen Bargehassus.
  vrijdag 7 augustus 2026 @ 12:21:44 #23
499136 nelaeryn
food & music
pi_221518096
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 12:14 schreef SimonB. het volgende:
Muziek hadden we ook elk jaar. Maar alleen klassiek en zelf spelen was er niet bij.
Was ook een behoorlijk streng gereformeerde school. Eerste jaren moesten de dames nog verplicht een rok aan en zo...
Oh, dat is wel minder. Ik zat op een openbare, met nogal van die vrijgevochten types als docent. Die moest je per se met je en hun voornaam aanspreken. En een aantal woonden zelfs in (anti)kraakpanden en dat leverde weleens gedoe op :D
pi_221518109
Leuk! Daar gaat een stukje van mijn baan... grapje! :+

Er zal vast wel weer meer geïnvesteerd worden in hands-on vakken, bij mij op school valt het allemaal reuze mee al zie ik wel dat er steeds minder voor kiezen want kan veel meer verdienen als: vul in welk onzin beroep.

Beetje loodgieter doet meer verdienen dan een manager, maar dat zien ze niet.
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_221518512
Men kan tegenwoordig al niks zelf repareren, dat wordt alleen maar erger.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')