Technieklessen op havo en vwo geven ook geen goed beeld van techniekbanen op hbo of tu niveau.quote:Op zaterdag 8 augustus 2026 08:00 schreef Hexagon het volgende:
Die lessen hebben waarschijnlijk nauwelijks invloed op hoeveel jongeren een technische opleiding kiezen. Daar was het echt te oppervlakkig voor, en ook op het verkeerde moment in de schoolcarriere.
Maar toch is het wel een slechte ontwikkeling. Want ik zie het meer als lessen voor iedereen om kleine huishoudelijke technische handelingen te leren zoals een fiets repareren of het omgaan met een boormachine. Of snappen hoe de techniek rondom je huis of auto werkt.
Nee, maar dat lijkt me eigenlijk ook niet het belangrijkste doel. Daar komen mensen meer terecht via natuurwetenschappen. Ik zie het meer als het bijbrengen van basale technische kennis voor iedereen om in het dagelijks leven dingen zelf te snappen en te kunnen.quote:Op maandag 10 augustus 2026 11:24 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Technieklessen op havo en vwo geven ook geen goed beeld van techniekbanen op hbo of tu niveau.
Je moet de tindamp ook niet opsnuiven.quote:Op zaterdag 8 augustus 2026 06:00 schreef mschol het volgende:
ik heb meer geleerd van kijken naar hoe mn pa kluste dan van techniekles
kan mij wel nog knallende hoofdpijn herinneren bij het solderen van een printplaatje, waardoor ik eigenlijk een soort aversie tegen solderen heb opgelopen
Dat zijn normaliter zaken die je van je ouders leert. Als dat niet meer het geval is dan moet dat maar in het onderwijs plaats gaan vinden waar ik dat wel zonde vind van de tijd. Zelfde kun je zeggen van eenvoudige financieele zaken die je normaliter van je ouders leert.quote:Op maandag 10 augustus 2026 11:35 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nee, maar dat lijkt me eigenlijk ook niet het belangrijkste doel. Daar komen mensen meer terecht via natuurwetenschappen. Ik zie het meer als het bijbrengen van basale technische kennis voor iedereen om in het dagelijks leven dingen zelf te snappen en te kunnen.
Wij leerden bijvoorbeeld
-Hoe ga je om met gereedschap en materialen
-Hoe werkt de infrastructuur rondom gas/water/elektriciteit, zowel buiten het huis als in je huis
-Hoe voer je simpele klussen uit als het repareren van je fiets, het verven van een muur of het aanzetten van een nieuwe stekker
-Hoe werken apparaten die we veel gebruiken ongeveer
Allemaal van die zaken die niet iedereen vanzelfsprekend leert.
Je hebt sterke ouders en je hebt zwakke ouders. Niet iedereen krijgt alles van thuis mee. Ik heb een oom die zulke linkerhanden heeft dat hij nog geen schilderijtje kan ophangen. Aan hem hebben zijn kinderen wat dat betreft dus helemaal niks.quote:Op maandag 10 augustus 2026 12:24 schreef Cherni het volgende:
[..]
Dat zijn normaliter zaken die je van je ouders leert. Als dat niet meer het geval is dan moet dat maar in het onderwijs plaats gaan vinden waar ik dat wel zonde vind van de tijd. Zelfde kun je zeggen van eenvoudige financieele zaken die je normaliter van je ouders leert.
Een groot nadeel als daar het onderwijs moet inspelen. Wat is dan nog de rol van de ouders?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |