abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221518809
Door paar keer wisselen van school en 1x blijven zitten heb ik 6 jaar techniek gehad :X
1e school was wel het beste leerde ik solderen en een afvoer in elkaar zetten enzo. Later meer veredelde handarbeid idd
pi_221519210
Mijn zoon heeft ook geen technieklessen gehad, maar heeft wel zelf een keuken geinstalleerd en radiatoren opgehangen met behulp van youtube instructie filmpjes. En dochter een complete wagen (tiny house) opgebouwd op een platte kar zonder technieklessen. :D
  vrijdag 7 augustus 2026 @ 14:21:11 #28
499136 nelaeryn
food & music
pi_221519261
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 13:11 schreef Magica het volgende:
Door paar keer wisselen van school en 1x blijven zitten heb ik 6 jaar techniek gehad :X
1e school was wel het beste leerde ik solderen en een afvoer in elkaar zetten enzo. Later meer veredelde handarbeid idd
Oh, wij kregen iets 'kunstzinnigere' opdrachten, zoals een Eiffeltoren op schaal nabouwen met soldeer en ijzerdraad.

Plaatje ter illustratie.
"Common sense is not so common" --Voltaire
pi_221519274
quote:
14s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 10:11 schreef MichaelScott het volgende:
Lijkt me positief, van een beetje figuurzagen en sleutelhangers maken ga je niet beter rekenen.

En je gaat ook niet de techniek in. Hoeft ook niet want werkgevers huren toch liever een goedkope Pool in.
Heb je het nu over het basis onderwijs? Dan noem ik het handenarbeid. Maar dat was in de jaren 60/70 al zeer beperkt.

In de onderbouw(wat dat ook moge zijn) is minder techniek lessen toch wel een nadeel. Tijd dat een lts weer in ere hersteld gaat worden voor kinderen die iets met techniek hebben en niet alleen praktisch, maar eventueel zich ook theoretisch kunnen ontwikkelen.
pi_221519275
Jammer. Je moet jonge mensen een beetje lekker maken met techniek. Vakmannen zijn er toch al te kort
pi_221519299
quote:
7s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 14:21 schreef nelaeryn het volgende:

[..]
Oh, wij kregen iets 'kunstzinnigere' opdrachten, zoals een Eiffeltoren op schaal nabouwen met soldeer en ijzerdraad.
[ afbeelding ]
Plaatje ter illustratie.
Ja dat is toch meer veredelde handarbeid :P
Kan me ook nog herinneren veel met hard plastic en dat eeuwige zinloze figuurzagen :{
pi_221519312
quote:
7s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 12:08 schreef Nobu het volgende:
Al viel toen ook al op dat de helft van de mensen echt helemaal niks kan.
De helft maar?
Optimist.
  vrijdag 7 augustus 2026 @ 14:33:44 #33
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_221519321
Logisch, er is veel meer te verdienen als Diversiteitsofficer of Inclusiviteitscoach in Nederland :').
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
  vrijdag 7 augustus 2026 @ 14:33:58 #34
499136 nelaeryn
food & music
pi_221519324
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 14:28 schreef Magica het volgende:
Ja dat is toch meer veredelde handarbeid :P
Kan me ook nog herinneren veel met hard plastic en dat eeuwige zinloze figuurzagen :{
Kwam ook wat rekenvaardigheid en ruimtelijk inzicht bij kijken, want het moest wel allemaal precies op een bepaalde schaal gemaakt worden. Dus even iets 'in elkaar flansen' was er niet bij, anders werd je projectje gewoon afgekeurd ;)
pi_221519332
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 11:24 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Schreeuwend tekort aan techneuten. Wat gaan we in Nederland doen? Technieklessen halveren en inzetten op burgerschap en maatschappijleer.
Het gezond verstand is totaal vertrokken uit Nederland.
Nu denkt iedere midwit al dat hij de volgende Nietzsche of Hegel is. _O-
  vrijdag 7 augustus 2026 @ 14:42:18 #36
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_221519346
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 14:24 schreef Cherni het volgende:

[..]
Heb je het nu over het basis onderwijs? Dan noem ik het handenarbeid. Maar dat was in de jaren 60/70 al zeer beperkt.

In de onderbouw(wat dat ook moge zijn) is minder techniek lessen toch wel een nadeel. Tijd dat een lts weer in ere hersteld gaat worden voor kinderen die iets met techniek hebben en niet alleen praktisch, maar eventueel zich ook theoretisch kunnen ontwikkelen.
Nee, ik heb het over de techniekles op de middelbare die niet verder kwam dan figuurzagen en een flesopener van een plaatje metaal maken. Zonde van de tijd, net als de lessen verzorging waar we te horen kregen wat gezonde voeding was.

Best jammer want afgaande op posts in dit topic waren er ook scholen die er wel tijd en moeite in staken.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_221519356
quote:
14s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 14:42 schreef MichaelScott het volgende:

[..]
Nee, ik heb het over de techniekles op de middelbare die niet verder kwam dan figuurzagen en een flesopener van een plaatje metaal maken. Zonde van de tijd, net als de lessen verzorging waar we te horen kregen wat gezonde voeding was.

Best jammer want afgaande op posts in dit topic waren er ook scholen die er wel tijd en moeite in staken.
Dat was de ouderwetse LTS of huishoudschool, toch?
  vrijdag 7 augustus 2026 @ 14:46:44 #38
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_221519367
quote:

[..]

Het is natuurlijk ook gewoon onderdeel van vorming, kijken wat voor discipline past bij een kind, het ene kind wil lezen en boeken schrijven, het andere kind wil met zijn handen werken, dingen maken. Maar dan moet een kind daar wel mee bekend raken natuurlijk.

Uiteraard heeft het maken van een asbak van klei of een metalen flesopener weinig praktisch nut, maar je moet ergens beginnen.
Get woke, go broke!
pi_221519373
quote:

[..]

Dat is toch nooit anders geweest. Heb een half jaar mavo/havo gehad alvorens ik naar de lts ging. En mavo/havo noemde men dat ook handenarbeid. Dat waren geloof ik destijds ook maar 2 uurtjes per week net zoals 2 uurtjes gym. En daar viel dan ook tekenles onder en wat met klooien met een stenleymes en karton.
  vrijdag 7 augustus 2026 @ 14:52:23 #40
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_221519385
Beter brengen ze de ouderwetse LTS weer terug. Gewoon op het curriculum van toen. Dan ontlast je meteen een hoop overig vmbo.
Life is what you make it.
pi_221519401
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 14:43 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Welnee, lts kreeg je perspectief tekenen(2 en 3 punts), vaktekenen, en afhankelijk van de richting, schilderen, bouw, metaal(lassen, draaien, frezen), procestechniek, installatie, automonteur(populaire richting destijds), electro.

[ Bericht 0% gewijzigd door Cherni op 07-08-2026 15:04:06 ]
pi_221519529
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 14:43 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
In mijn geval gewoon havo/vwo hoor, dan had je in de onderbouw ook gewoon verplicht techniek op het niveau "we gaan ditmaal een iets moeilijker dier figuurzagen". Toondoof, net als informatica, dat bij ons gegeven werd door een vent die dicht bij z'n pensioen zat, en anno 2002 qua computerkennis grotendeels in circa 1980 was blijven steken.

Achteraf gezien vond ik veel vakken op school eerder een temperend dan enthousiasmerend effect hebben voor de bijbehorende interessegebieden.
  vrijdag 7 augustus 2026 @ 15:04:32 #43
499136 nelaeryn
food & music
pi_221519536
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 14:46 schreef HeatWave het volgende:
Uiteraard heeft het maken van een asbak van klei of een metalen flesopener weinig praktisch nut, maar je moet ergens beginnen.
Het heeft nut in de zin dat het de ontwikkeling van je creative denkvermogen en ruimtelijk inzicht stimuleert, en hoe je dingen zelf 'from scratch' kunt maken. Dat zijn zaken die in de praktijk juist goed van pas kunnen komen, met name bij bètastudies.
pi_221519560
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 15:04 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
In mijn geval gewoon havo/vwo hoor, dan had je in de onderbouw ook gewoon verplicht techniek op het niveau "we gaan ditmaal een iets moeilijker dier figuurzagen". Toondoof, net als informatica, dat bij ons gegeven werd door een vent die dicht bij z'n pensioen zat, en anno 2002 qua computerkennis grotendeels in 1980 was blijven steken.

Achteraf gezien vond ik veel vakken op school eerder een temperend dan enthousiasmerend effect hebben voor de bijbehorende interessegebieden.
Dat vond ik ooit ook, ben niet muziek gaan studeren omdat de muzieklessen op school zo enthousiasmerend waren.
  vrijdag 7 augustus 2026 @ 15:10:15 #45
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_221519695
quote:
7s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 15:04 schreef nelaeryn het volgende:

[..]
Het heeft nut in de zin dat het de ontwikkeling van je creative denkvermogen en ruimtelijk inzicht stimuleert, en hoe je dingen zelf 'from scratch' kunt maken. Dat zijn zaken die in de praktijk juist goed van pas kunnen komen, met name bij bètastudies.
Ja, ok, dat bedoelde ik er mee. Het eindproduct is wellicht nutteloos, maar de werkwijze, de techniek, het gebruik van bepaalde gereedschappen, materiaaleigenschappen etc is de toegevoegde waarde van dat soort vakken.
Get woke, go broke!
pi_221519787
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 15:05 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Dat vond ik ooit ook, ben niet muziek gaan studeren omdat de muzieklessen op school zo enthousiasmerend waren.
Dan kun je beter bij een plaatselijke fanfare beginnen of harmonie als je met houten instrumenten wil beginnen zoals klarinet.
pi_221519796
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 15:13 schreef Cherni het volgende:

[..]
Dan kun je beter bij een plaatselijke fanfare beginnen of harmonie als je met houten instrumenten wil beginnen zoals klarinet.
Ja, meestal iets buitenschools en ouders hebben die dat stimuleren, telt uiteraard ook voor techniek.
pi_221519806
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 13:00 schreef n__n het volgende:
Men kan tegenwoordig al niks zelf repareren, dat wordt alleen maar erger.
Daardoor kan die loodgieter uit de voorgaande post zo goed verdienen. Of elektricien of timmerman, metselaar etc.
  vrijdag 7 augustus 2026 @ 15:16:13 #49
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_221519814
Muziek "studeren" en dan anderen de maat willen nemen, wel leuk gevonden B-).
Get woke, go broke!
pi_221519899
quote:
7s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 15:04 schreef nelaeryn het volgende:

[..]
Mwah vond ik nogal tegenvallen. Ze kunnen je beter een keer een wastafel laten aansluiten of band plakken. En bij verzorging ehbo.

Ik heb TU gedaan maar die technieklessen met figuurzagen en tassen van spijkerbroeken maken waren waardeloos.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')