abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 29 juli 2026 @ 09:28:07 #101
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_221455804
quote:
7s.gif Op woensdag 29 juli 2026 01:40 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Oei, jij snapt niet echt hoe het staatsrechtelijk werkt in Nederland? Of snap je de post van miss_sly niet?

Haar punt was dat ambtenaren zelf geen beleid bepalen. Vervolgens kom jij met een argument over de gemeente Amsterdam waar letterlijk naar de bestuurder wordt gerefereerd.
Je hoeft niet met zulk dedain te reageren, dat siert je niet; waar ik aan refereer is de stelling in de OP, dat het hier in dit geval dan lokale bestuurders treft dat kan, maar dit was een geval waarbij er open en bloot over gesproken werd.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_221456027
Ons land - en vrijwel het gehele westen - voert sinds de jaren '80 een uitgesproken neoliberale koers. Marktdenken is wat de klok slaat. Staatsbedrijven werden geprivatiseerd en geliberaliseerd. Woningbouw, zorg, cultuur: de markt zou met oplossingen komen. Ondernemerschap werd een modeterm in sectoren die van oudsher in handen waren van de staat.

En vooropgesteld: dat heeft in een aantal gevallen best goed uitgepakt.

Maar dit neoliberalisme is duidelijk recht-liberaal beleid. Links heeft het in de jaren '90 weliswaar omarmd (zie Kok en de Paarse kabinetten), maar dat maakt de koers an sich niet links.

Het marktdenken staat nog steeds centraal in de sociaal-economische visie van onze landsbestuur. Dat de meerderheid van de Tweede Kamer er geen voorstander van is om asielzoekers eruit te knuppelen, maakt het beleid in ons land nog niet 'links liberaal'.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_221458800
Nederland heeft nooit een links kabinet gehad Ook nooit een kamermeerderheid.
Gematigde rechtse partijen voeren ook geen bruut rechts beleid, laten zich ook niet horen zo.
Daarom dat deze gematigde rechtsen word verweten door ultrarechts, dan wel ongenuanceerd rechts eigenlijk links of linksachtig te zijn. Of zich laten piepelen door een linkse coalitiepartij.
De kabinetten Rutte en Schoof en Jetten werden en worden gedomineerd door rechts, zoals altijd.
  woensdag 29 juli 2026 @ 15:41:21 #104
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_221458829
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2026 15:35 schreef Bluesdude het volgende:
Nederland heeft nooit een links kabinet gehad Ook nooit een kamermeerderheid.

Zucht. 1973-1977.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_221459353
quote:
18s.gif Op woensdag 29 juli 2026 15:41 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Zucht. 1973-1977.
Den Uyl I was een coalitiekabinet met ook rechtse partijen. . Ik noem dat niet een links kabinet
  woensdag 29 juli 2026 @ 17:56:22 #106
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_221459628
quote:
16s.gif Op woensdag 29 juli 2026 09:28 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Je hoeft niet met zulk dedain te reageren, dat siert je niet; waar ik aan refereer is de stelling in de OP, dat het hier in dit geval dan lokale bestuurders treft dat kan, maar dit was een geval waarbij er open en bloot over gesproken werd.
Excuses, had inderdaad anders gekund :*
  woensdag 29 juli 2026 @ 18:23:04 #107
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_221459765
quote:
7s.gif Op woensdag 29 juli 2026 17:56 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Excuses, had inderdaad anders gekund :*
👍
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  woensdag 29 juli 2026 @ 20:40:11 #108
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_221460637
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2026 17:11 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Den Uyl I was een coalitiekabinet met ook rechtse partijen. . Ik noem dat niet een links kabinet
Typisch. Als er en zondebok gevonden moet worden voor het 'ongelimiteerd binnenhalen van immigranten' wordt er 9 van de 10 keer met vingertjes gewezen naar het 'Linksche Kabinet Den Uyl', dat overal de schuld van was.
Maar nu het niet uitkomt, is ineens dat kabinet 'helemaal niet Linksch'.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_221460679
quote:
18s.gif Op woensdag 29 juli 2026 20:40 schreef Lord_Vetinari het volgende:

Maar nu het niet uitkomt, is ineens dat kabinet 'helemaal niet Linksch'.
Ik verwijt het kabinet Den Uyl niet dat die de schuld is van een migrantenstroom.
Ik heb het altijd gezien als links-recht coalitiekabinet.
van Agt met abortuskwestie en Molukkers neerschieten , was niet rechts
  maandag 3 augustus 2026 @ 21:10:01 #110
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_221495210
Beleid in Nederland is al decennia lang een politiek van naar de toekomst schuiven en alleen maar ingrijpen als het echt niet anders kan. Er is dan al 20-30 jaar (of langer) duidelijk dat er wat aan gedaan moet worden, maar ja, dat vind de kiezer niet leuk. Van pensioenproblematiek tot woningbouw, van migratie tot defensie, van infrastructuur tot overbemesting etc etc etc.
pi_221495250
quote:
0s.gif Op maandag 3 augustus 2026 21:10 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Beleid in Nederland is al decennia lang een politiek van naar de toekomst schuiven en alleen maar ingrijpen als het echt niet anders kan. Er is dan al 20-30 jaar (of langer) duidelijk dat er wat aan gedaan moet worden, maar ja, dat vind de kiezer niet leuk. Van pensioenproblematiek tot woningbouw, van migratie tot defensie, van infrastructuur tot overbemesting etc etc etc.
Waarom zou je de kiezer daarvoor kwalijk nemen? Zij zitten niet aan de knoppen.
  maandag 3 augustus 2026 @ 21:18:20 #112
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_221495271
quote:
0s.gif Op maandag 3 augustus 2026 21:15 schreef QWARQTAARTJE het volgende:

[..]
Waarom zou je de kiezer daarvoor kwalijk nemen? Zij zitten niet aan de knoppen.
De kiezer stemt niet op de politici die onaangename waarheden vertellen, ze stemmen op politici die veel beloven
pi_221495281
quote:
0s.gif Op maandag 3 augustus 2026 21:18 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
De kiezer stemt niet op de politici die onaangename waarheden vertellen, ze stemmen op politici die veel beloven
Tja, uiteindelijk doet daar een groot deel aan mee, als je het alleen over populisten hebt, dan heb je het wat mis want zij hebben geen meerderheid.
  maandag 3 augustus 2026 @ 21:32:47 #114
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_221495365
quote:
0s.gif Op maandag 3 augustus 2026 21:20 schreef QWARQTAARTJE het volgende:

[..]
Tja, uiteindelijk doet daar een groot deel aan mee, als je het alleen over populisten hebt, dan heb je het wat mis want zij hebben geen meerderheid.
Nee, ik heb het over alle politici. Vertellen allemaal wat hun achterban wil horen. Elco Brinkman deed dat niet, die vertelde wat economen al meer dan 10 jaar zeiden, de kosten van de vergrijzing en pensioenfn worden te hoog. Het CDA verloor vervolgens dramatisch en Paars 1 kwam
pi_221496444
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2026 20:47 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Ik verwijt het kabinet Den Uyl niet dat die de schuld is van een migrantenstroom.
Ik heb het altijd gezien als links-recht coalitiekabinet.
van Agt met abortuskwestie en Molukkers neerschieten , was niet rechts
Treinkapers zijn criminelen
Dan loop je dat risico
pi_221496695
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2026 04:27 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Treinkapers zijn criminelen
Dan loop je dat risico
van Agt had een plan van de kapers dood schieten als voorbeeld voor latere planmakers.
Joop den Uyl , de minister-president, was daar niet mee eens.
Van Agt kreeg zijn zin. Dat was dus niet links beleid
pi_221496732
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2026 08:56 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
van Agt had een plan van de kapers dood schieten als voorbeeld voor latere planmakers.
Joop den Uyl , de minister-president, was daar niet mee eens.
Van Agt kreeg zijn zin. Dat was dus niet links beleid
Klopt al denk ik dat het doodschieten van treinkapers niet echt valt onder links of rechts beleid
pi_221496761
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2026 09:20 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Klopt al denk ik dat het doodschieten van treinkapers niet echt valt onder links of rechts beleid
De linkse Den Uyl zou nooit bewust de kapers afknallen. En dat was wat van Agt wilde.
Mensen doodschieten bij een bevrijding omdat het nodig is voor een einde en niet te vermijden is wat anders.
Rechtse politici zijn traditioneel minder humaan denkend.
pi_221496789
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2026 09:26 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
De linkse Den Uyl zou nooit bewust de kapers afknallen. En dat was wat van Agt wilde.
Mensen doodschieten bij een bevrijding omdat het nodig is voor een einde en niet te vermijden is wat anders.
Klopt daar heb je wel gelijk in
pi_221498094
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2026 09:26 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Gek, ik vind treinkapingen helemaal net humaan.

Hoe veel treinkapingen hebben we daarna gehad?
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_221498796
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2026 11:06 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Ik vind vervoerskapingen niet humaan

quote:
92 ?
pi_221499150
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2026 02:09 schreef Kottnauer het volgende:
In de Griekse oervorm van democratie was het stemrecht er alleen voor dié mensen die zelf ook meevochten als er oorlog was. Volkomen logisch.

Wat wij nu hebben is een slap aftreksel van deze democratie: ook proleten mogen stemmen over de koers van het land waaraan ze zelf niets bijdragen.
ow kun je ons eens dat stukje geschiedenis laten zien dat alleen in het oude griekenlandsoldaten mochten stemmen?

Ai zegt het volgende.
"
Directe bestuursvorm: Burgers stemden zelf in de Volksvergadering (de Ekklèsia) over wetten, in plaats van te kiezen via een vertegenwoordiging.

Loting: Veel bestuurders werden door loting gekozen zodat elke mannelijke burger kans maakte op macht.

Beperkt kiesrecht: Alleen vrije, volwassen mannen die burger waren mochten meedoen; vrouwen, slaven en vreemdelingen waren uitgesloten.

Ostracisme: Burgers konden een gevaarlijke politicus wegstemmen via een schervengericht

"

Dan hadden ze alsnog kans dat een malloot zoals Jan Roos geloot zou worden maar gelukkig kon men wel een gevaarlijke politicus weer weg stemmen..
pi_221499241
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2026 12:42 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Ik vind vervoerskapingen niet humaan
[..]
92 ?
Nul. De Punt was de laatste, omdat men wist dat die onzin niet langer getolereerd werd.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  dinsdag 4 augustus 2026 @ 17:30:38 #124
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221500840
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2026 11:06 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

marktwerking

quote:
Premier Jetten biedt namens regering excuses aan voor slechte behandeling Molukse gemeenschap
Politieke redactie RTL Nieuws·21 juni 2026·Aangepast: 21 juni 2026
Premier Rob Jetten heeft namens de regering excuses aangeboden voor de slechte behandeling van de eerste generatie Molukkers die in 1951 naar Nederland kwamen. "Excuses aan de Molukse gemeenschap zijn niet alleen hoog tijd, maar ook hoognodig als we met elkaar verder willen komen", zei Jetten bij de onthulling va
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  Moderator woensdag 5 augustus 2026 @ 09:37:30 #125
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_221504351
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2026 10:21 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
D66 vind ik economisch rechts, op klimaat zijn ze weer links bijvoorbeeld
Sinds wanneer is klimaat iets wat past binnen de links/rechts dogmatiek? En is er een groep mensen die geen goed klimaat voor de mensheid wil?

Ik vind de huidige behoorlijk vastgeroeste als x dan ook ongerelateerd punt y zo vervelend. Ik heb het idee dat er een groepering van standpunten gemaakt wordt en dat je dan soms er ongerelateerde punten gratis bij krijgt. Ik zou het snappen als het ideologische gerelateerde punten zijn zoals, als je een vrije globale markt wilt dan moet je ook vrije(re) beweging van personen en goederen hebben. Waarbij het ene soms als wenselijk gezien wordt en het andere niet maar ze bestaan niet los van elkaar.

Ik denk ook dat daardoor het ambtenaren apparaat soms spaak loopt, omdat de populistische ideologieën van tegenwoordig een soort, pick and choose politiek doen waarbij ze uit verschillende politieke stromingen alleen de leuke zaken kiezen maar de vastgekoppelde negatieve zaken liever niet willen. Als je dat in beleid wil gieten loop je vast, omdat je de koppeling er niet uit kunt halen.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')