abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221418409
Niet mijn OP:

Ik ben het roerend met hem eens, tien jaar terug zat ik op dit forum alleen voor vermaak en was er nog enigzins intelligentie om me heen in het dagelijks leven, nu kom ik hier het af en toe over wat zinnigs te kunnen hebben omdat ik dat op straat niet kan vinden.

quote:
Jelle van Baardewijk: 'Er ontstaat een grote groep middelmatigen in Nederland'
Peter Visser

21 juli 2026 16:30
In Nederland ontstaat een grote groep "middelmatigen". Dat zegt auteur en universitair hoofddocent Jelle van Baardewijk in de WNL-podcast Onze Eeuw. Volgens hem worden veel mensen onvoldoende uitgedaagd om bijvoorbeeld een goed boek te lezen en ontwikkelen zij zich daardoor minder. "Wij zijn nog geletterd, straks komt er een afgestompte generatie op."

18 s
Samenvatting
Het lees- en schrijfniveau in Nederland staat onder druk. Uit internationaal PISA-onderzoek blijkt dat de leesvaardigheid van Nederlandse 15-jarigen de afgelopen jaren sterk is gedaald en inmiddels onder het gemiddelde ligt van vergelijkbare Europese landen. Ook hebben naar schatting 2,5 miljoen Nederlanders moeite met lezen, schrijven of rekenen, met gevolgen voor werk, onderwijs en deelname aan de samenleving.

Van Baardewijk is universitair hoofddocent aan Nyenrode Business Universiteit en podcastmaker bij De Nieuwe Wereld, waar 'verdiepende gesprekken over maatschappelijke ontwikkelingen centraal staan'. Om zijn gedachten te scherpen, schrijft hij veel. "Bijna al het onderzoek wijst uit dat zelf je gedachten ordenen, behalve een soort gevoel van bevrediging heeft het ook een soort orde schept in je leven."

Door zijn gedachten op papier te zetten, leert Van Baardewijk die beter te verwoorden. "Het vermogen tot articulatie is een van de belangrijkste vermogens in het leven. Hoe minder je leest en kennis neemt van anderen en hoe minder je dat beoefent, hoe zwakker je ervoor staat. Je ziet het ook in onze cultuur: de mensen die geletterd zijn verdienen meer, kunnen meer en leven langer. Er zijn ook practici die ver komen en zelfs meer verdienen, dat zal allemaal best, maar de gemiddelde statistieken liegen hier niet over."

Goed kunnen lezen en schrijven is volgens Van Baardewijk "een ongelofelijke kracht". In gesprek met presentatoren Samuel Vandeputte en Marc Herman de Groot noemt hij het "heel zorgwekkend" dat jongeren in Nederland steeds minder goed kunnen lezen en schrijven. "Het is een gevoel van de warmte van de ondergaande zon liggen als ouders en leraren."

'Een afgestompte generatie'
Volgens hem konden eerdere generaties zonder moeite een literair werk of een Duits boek lezen, maar is dat steeds minder vanzelfsprekend. "Het is heel heftig. Wij zijn nog geletterd, straks komt er een afgestompte generatie op; één derde van die jongeren heeft echt al heel veel moeite met het beschrijven van een gevoelsleven of het vinden van de weg naar het zwembad. Wij voelen dat aankomen, de duisternis treedt al in. Als ik je meeneem in mijn praktijk, wat studenten op master-niveau inleveren aan papers, dan zal je al schrikken."

Tegelijkertijd ziet Van Baardewijk ook een groep ouders die bewust investeert in de ontwikkeling van hun kinderen. Volgens hem "goede burgers", die 's avonds een verhaaltje voorlezen aan hun kinderen, ze stimuleren om op vakantie een boek te lezen en af en toe met ze door een krant bladeren, of ze een buitenlandse krant laat zien. "Dat is nu de elite qua vormingsideaal. Het is heel belangrijk dat we die hebben. Het probleem is: als je de maatschappij als pyramide ziet: de spits vereist een goede basis."

“Je ziet nu een klasse van middelmatigen, die ook niet helemaal het lot aan zichzelf te danken hebben, maar niet klaargemaakt zijn voor deze wereld en door hun leraren verwaarloosd zijn.

Die basis wordt volgens hem steeds smaller. "Je ziet segregatie, een splitsing van bevolkingsgroepen. Er zijn groepen die voor hun eigen kinderen zorgen en actief in het leven staan. Zij handhaven wat cultuur is, daar ben ik niet bezorgd over, maar ze staan wel steeds meer los van de rest van de maatschappij. Er is geen sprake van verpaupering, we zijn een heel rijk land en we hebben een stevige verzorgingsstaat, maar de klad kan wel in de economie komen."

Volgens Van Baardewijk ontstaat een sneeuwbaleffect doordat ook leraren minder lezen en kinderen minder stimuleren om boeken te pakken. "Je ziet nu een klasse van middelmatigen, die ook niet helemaal het lot aan zichzelf te danken hebben, maar niet klaargemaakt zijn voor deze wereld en door hun leraren verwaarloosd zijn; er zijn geen hoge eisen gesteld, ze zijn niet gestimuleerd. Of de wal zal het schip keren, dat kan, maar het kan ook dat de mensen meegesleurd worden door de geschiedenis."

https://wnl.tv/2026/07/21(...)matigen-in-nederland
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
pi_221418424
Ze zijn ook maar weer net met het alphabet begonnen hè?

GenA, GenB etc

Geef het wat tijd mensen. :+
pi_221418460
Ben het wel de beste man eens dat mensen meer moeten lezen.

Kan het ook iedereen aanraden. Lezen is heerlijk.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_221418497
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2026 11:14 schreef KoosVogels het volgende:

Vooral de volkskrant leest heerlijk weg.
  vrijdag 24 juli 2026 @ 11:20:35 #5
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_221418580
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_221418620
quote:
6s.gif Op vrijdag 24 juli 2026 11:16 schreef William_Papadin het volgende:

[..]
Vooral de volkskrant leest heerlijk weg.
Boeken.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_221418634
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2026 11:23 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Boeken.
"Een stapel faxen!"
Y. v.h. Hek
pi_221418643
Maar schermtijd is inderdaad killing.
"Ja dan zijn ze tenminste ff rustig!"

En dan maar verbaasd zijn dat ze met "SIX SEVEN, HAHAHA!!!" aan komen. :')
pi_221418666
Tja, zoals in het vorige topic al een paar keer werd geopperd is het denk ik vooral een kwestie van luier worden, niet van dommer worden. Zo lach ik bijvoorbeeld mijn vrouw (die nota bene 5 jaar ouder is dan ik) wel eens uit omdat ze niet precies weet waar een bepaalde stad ligt of een hoofdstad niet kent ofzo, maar dan zegt ze altijd "waarom moet ik dat weten, ik heb toch Google Maps?". En die is verre van dom, alleen niet zo geïnteresseerd in topografie. Dan kan je met alle technologie van tegenwoordig dat inderdaad gewoon vergeten, maar vroeger kon dat (ook als je er totaal geen interesse in had) niet omdat je dan bij wijze van spreken je straat niet eens uit kon komen. En dat zal met meerdere onderwerpen zo zijn, ik heb dan weer heel weinig (basis)kennis van dingen waar zij geïnteresseerd in is.
  vrijdag 24 juli 2026 @ 11:34:48 #10
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221418676
Geen probleem met dommer worden. Zalig zijn de onwetenden van geest. Ben nu veel gelukkiger. Amused to Death.
"Doe maar gek, want er zijn al genoeg gewone mensen" - Ted Langenbach
  vrijdag 24 juli 2026 @ 11:37:33 #11
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221418686
Ik waardeer van Baardewijk zeer als DNW luisteraar. Van de gastheren is hij de meest kritische vragensteller, gaat niet te snel mee in complottheorien waar soms figuren zoals Verbrugge of een Walk zich wel in verliezen. Ook iemand met beide benen in de maatschappij.

Máár de man wordt de laatste maanden steeds melancholischer over de huidige tijd met reflecties over het onderwijs, de onbereidheid van mensen om je ergens écht in te verdiepen, vervlakking van cultuur. Het is allemaal voor een deel wel waar, maar de maatschappij verandert altijd. Als ik met mensen omga die ouder zijn dan 50 dan zie en lees ik ook dat het rekenen hen ook niet altijd crescendo afgaat, of dat mails ook vol met stijl- en taalfouten staan.

Waar ik mij wel zorgen over maak (ook persoonlijk) is dat ik soms geen 3 minuten mij meer kan focussen op iets, lezen, excel, artikelen, nadenken, of ik ben afgeleid of ik pak de telefoon. Zelfs bij het typen van dit bericht ben ik 2 keer geïnterrumpeerd door zo'n popup dat op mijn reactie in een ander topic gereageerd is.

Er zijn problemen problemen die wezenlijk zijn, maar bepaalde zaken zijn ook gewoon veranderingen.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  vrijdag 24 juli 2026 @ 11:40:03 #12
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221418690
quote:
14s.gif Op vrijdag 24 juli 2026 11:31 schreef Irritatie100 het volgende:
Tja, zoals in het vorige topic al een paar keer werd geopperd is het denk ik vooral een kwestie van luier worden, niet van dommer worden. Zo lach ik bijvoorbeeld mijn vrouw (die nota bene 5 jaar ouder is dan ik) wel eens uit omdat ze niet precies weet waar een bepaalde stad ligt of een hoofdstad niet kent ofzo, maar dan zegt ze altijd "waarom moet ik dat weten, ik heb toch Google Maps?". En die is verre van dom, alleen niet zo geïnteresseerd in topografie. Dan kan je met alle technologie van tegenwoordig dat inderdaad gewoon vergeten, maar vroeger kon dat (ook als je er totaal geen interesse in had) niet omdat je dan bij wijze van spreken je straat niet eens uit kon komen. En dat zal met meerdere onderwerpen zo zijn, ik heb dan weer heel weinig (basis)kennis van dingen waar zij geïnteresseerd in is.
Desinteresse is mijn inziens gelijk verdeeld over laag- en hoogopgeleid.
Je hebt genoeg hogeropgeleide mensen die redelijk verdienen maar al jaren ambtenaar zijn en intellectueel afgestompt zijn. Zet je dat af tegen een timmerman die lekker werkt als zelfstandige, podcastje bijhoudt, en op events komt dan zie je al gauw het verschil in klasse mijn inziens.

En voor de duidelijk: het verschil ten gunste van de timmerman.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_221419011
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 juli 2026 10:25 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Iemand met een iq van 85 kan op zich voor zichzelf zorgen met een eenvoudige, uitvoerende baan en wat begeleiding met betrekking tot bijvoorbeeld administratie en financiën.

Het leger stelt de eis van een IQ boven 85 omdat je onder hoge druk snel moet kunnen handelen, communiceren en complexe regels of wapens moet kunnen begrijpen zonder jezelf of anderen in gevaar te brengen. Juist snelle informatieverwerking en snel kunnen overgaan tot handelen zijn dingen die inderdaad moeilijker zijn voor iemand met een iq van 85. Maar echt zwakbegaafd zoals mensen zich zwakbegaafd voorstelt, ben je niet met een iq van 85.
Ok. En stel je nou eens onze maatschappij voor waarin die mensen een gemiddelde zijn vwb intelligentie…
pi_221419064
quote:
14s.gif Op vrijdag 24 juli 2026 11:31 schreef Irritatie100 het volgende:
Dat ligt dan aan je definitie van dom. Ik vind het erg dom als iemand niet weet waar plaatsen liggen. En ook waar ze zelf zijn.
Dochter van een vriendin laatst (20 jaar toch best intelligent), vloog vanaf Charlerois en dacht dat ze in Duitsland was. Dubbel dom, alleen aan de naam hoor je al dat het in een franstalig gebied ligt.

Intelligentie kan ook samengaan met domheid.
  vrijdag 24 juli 2026 @ 12:59:39 #15
480145 Edding345
Bro ik wil neuken man
pi_221419103
The children now love luxury. They have bad manners, contempt for authority; they show disrespect for elders and love chatter in place of exercise.

- Socrates (469 399 B.C.)
Afghanistan duurde 20 jaar om de Taliban door de Taliban te vervangen.
Hier duurde het minder dan een week om Khamenei met Khamenei te vervangen.
PluggieOD in NWS / Amerikaans tankvliegtuig stort neer in Irak
pi_221419164
Weet overigens niet of het een generatie dingentje is hoor. Heb genoeg mensen op mijn werk leeftijd 40/50+ waarvan ik af en toe echt schrik hoe beperkt hun algemene kennis is. Alle hoofdrolspelers van b & b vol liefde weten ze wel te noemen, maar zodra er een gesprek op tafel komt over wereldpolitiek dan houdt het al snel op.
  Moderator vrijdag 24 juli 2026 @ 13:17:49 #17
5428 crew  miss_sly
pi_221419245
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2026 12:54 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ok. En stel je nou eens onze maatschappij voor waarin die mensen een gemiddelde zijn vwb intelligentie…
Hold it, ik zeg niet dat het een prima gemiddeld IQ zou zijn voor een hele maatschappij. En ik heb al eerder in dit topic aangegeven dat ik zeker denk dat luiheid, gemakzucht en een korte spanningsboog verantwoordelijk zijn voor het dommer lijken/zijn van mensen. Ik denk dat het niet zozeer zo is dat ze dommer zijn, maar de groei in IQ die doorgaans in de puberteit plaatsvindt, de periode bij uitstek om te leren en ontwikkelen, lijkt inderdaad een stuk minder. En behalve school, zullen ook ouders aan de bak moeten om die koers te wijzigen, als dat nog mogelijk is.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_221419250
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2026 13:03 schreef Simmertje het volgende:
Alle hoofdrolspelers van b & b vol liefde weten ze wel te noemen, maar zodra er een gesprek op tafel komt over wereldpolitiek dan houdt het al snel op.
Wedden dat ze je dan raar aankijken omdat jij niet weet wie in 'b&b vol liefde' (whatever dat ook is) mee speelt :')
  vrijdag 24 juli 2026 @ 14:04:02 #19
511255 camilero
tufkatufka...
pi_221419807
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2026 12:57 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Dat ligt dan aan je definitie van dom. Ik vind het erg dom als iemand niet weet waar plaatsen liggen. En ook waar ze zelf zijn.
Dochter van een vriendin laatst (20 jaar toch best intelligent), vloog vanaf Charlerois en dacht dat ze in Duitsland was. Dubbel dom, alleen aan de naam hoor je al dat het in een franstalig gebied ligt.

Intelligentie kan ook samengaan met domheid.
Sjaarleroos ligt toch bij Rotterdam?

Maar het is vooral desinteresse, die leidt tot domheid
  vrijdag 24 juli 2026 @ 14:05:10 #20
511255 camilero
tufkatufka...
pi_221419815
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2026 13:03 schreef Simmertje het volgende:
Weet overigens niet of het een generatie dingentje is hoor. Heb genoeg mensen op mijn werk leeftijd 40/50+ waarvan ik af en toe echt schrik hoe beperkt hun algemene kennis is. Alle hoofdrolspelers van b & b vol liefde weten ze wel te noemen, maar zodra er een gesprek op tafel komt over wereldpolitiek dan houdt het al snel op.
Ook die mensen leven in de huidige tijd en hebben zich perfect aangepast aan het dommer worden van de maatschappij
pi_221420778
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 juli 2026 13:17 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Hold it, ik zeg niet dat het een prima gemiddeld IQ zou zijn voor een hele maatschappij. En ik heb al eerder in dit topic aangegeven dat ik zeker denk dat luiheid, gemakzucht en een korte spanningsboog verantwoordelijk zijn voor het dommer lijken/zijn van mensen. Ik denk dat het niet zozeer zo is dat ze dommer zijn, maar de groei in IQ die doorgaans in de puberteit plaatsvindt, de periode bij uitstek om te leren en ontwikkelen, lijkt inderdaad een stuk minder. En behalve school, zullen ook ouders aan de bak moeten om die koers te wijzigen, als dat nog mogelijk is.
Ik denk dat we eens moeten beginnen om het verslavingselement van apps en social media te verbieden. Overigens vind ik dat ook van voedsel, maar goed, ik word wat dat betreft linkser met de loop van de jaren. Iedere gek zijn gebrek…

Hoe dan ook: wij zijn het duidelijk eens dat hier een potentieel probleem aangesneden wordt waar best wat aandacht voor mag zijn. :)
pi_221420806
ik denk dat deze hoogleraar iedere dag de posts van mikeyteetee leest
Op dinsdag 9 december 2025 20:10 schreef Haags het volgende:
De enige goede Rus is een dode Rus.
  Moderator vrijdag 24 juli 2026 @ 16:42:32 #23
5428 crew  miss_sly
pi_221420859
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2026 16:30 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik denk dat we eens moeten beginnen om het verslavingselement van apps en social media te verbieden. Overigens vind ik dat ook van voedsel, maar goed, ik word wat dat betreft linkser met de loop van de jaren. Iedere gek zijn gebrek…

Hoe dan ook: wij zijn het duidelijk eens dat hier een potentieel probleem aangesneden wordt waar best wat aandacht voor mag zijn. :)
En we zijn het ook eens over het verwijderen van het verslavingselement uit zowel voeding als apps en social media :Y

Dat wij toch nog zoveel gemeen hebben :)
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 24 juli 2026 @ 16:46:50 #24
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_221420900
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2026 16:30 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Ik wist dat er een verstandig man in je schuilde!
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_221539184
quote:
Die filosoof is gewoon een ouderwetse lul
Vakman pur sang
  maandag 10 augustus 2026 @ 09:55:35 #27
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221540191
quote:
1s.gif Op maandag 10 augustus 2026 06:48 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Die filosoof is gewoon een ouderwetse lul
Dat mensen steeds dommer worden dat geloof ik wel, de meesten kunnen niet eens meer lezen

ze gaan iedere week naar het voetballen en stemmen op Wilders gaan iedere avond naar hun huurflat op 8 hoog en kijken savonds naar, O wat een jaar en doen iedere dag een paar gokjes op de mobiel
Maar het zijn wel de mensen die iedere dag gaan werken , dat wel
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_221540218
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 09:55 schreef michaelmoore het volgende:
ze gaan iedere week naar het voetballen en stemmen op Wilders gaan iedere avond
Wat een onzin.
pi_221540323
quote:

[..]
Dat mensen steeds dommer worden dat geloof ik wel, de meesten kunnen niet eens meer lezen

ze gaan iedere week naar het voetballen en stemmen op Wilders gaan iedere avond naar hun huurflat op 8 hoog en kijken savonds naar, O wat een jaar en doen iedere dag een paar gokjes op de mobiel
Dat zie je hier ook, als een post meer dan een alinea heeft dan wordt er een opmerking gemaakt dat het te lang is.

Ik zag het ook aan de kinderen van mijn vriendin (van eind jaren 90), als er in een boek niets gebeurde op de eerste bladzijde dan was het saai. Wij hebben het nog geprobeerd met boeken lezen maar niet echt gelukt (er is een film van, ik kijk die wel.. hahaha).
pi_221540353
Doe er dan wat aan. Verbiedt smartphones. Alleen maar zeuren en artikelen schrijven waar je zelf geld aan verdient :')
  maandag 10 augustus 2026 @ 10:08:56 #31
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_221540382
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 10:05 schreef incel het volgende:
Doe er dan wat aan. Verbiedt smartphones. Alleen maar zeuren en artikelen schrijven waar je zelf geld aan verdient :')
ja of verbied verslavende algoritmes waardoor mensen steeds meer in social media worden gezogen.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_221540384
quote:
2s.gif Op maandag 10 augustus 2026 10:08 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
ja of verbied verslavende algoritmes waardoor mensen steeds meer in social media worden gezogen.
Ook eens ja. Maar mensen willen het ook. De verslaving is te groot. Ik heb die discussie met m'n vriendin ook elke keer. "Ga gewoon een leukere hobby zoeken zoals film kijken en gamen desnoods als je thuis wilt blijven." Nee dat is allemaal stom en saai het is veel beter om 2uur lang op tiktok te scrollen. :')

Ik maak me echt zorgen over de toekomst.
pi_221540389
Je bent een filosoof - krijgt een uitnodiging om je praatje te doen bij een programma - komt met 0 argumenten.

Vind dat toch knap.
  maandag 10 augustus 2026 @ 10:11:49 #34
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221540396
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2026 11:14 schreef KoosVogels het volgende:

Het ljkt me overigens niet dat de equivalent van de gemiddelde Tiktokker vroeger nou Der Spiegel en de Herald Tribune las.

Dat zijn dezelfde types die vroeger de story en de prive lazen of geld in de gokkast gooiden.
pi_221540397
quote:
2s.gif Op maandag 10 augustus 2026 10:08 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Waarom is het erg om 'social media te worden ingezogen', maar is dit niet 'erg' bij een boek?
  maandag 10 augustus 2026 @ 10:12:07 #36
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_221540398
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 10:04 schreef Managarm het volgende:

[..]
Dat zie je hier ook, als een post meer dan een alinea heeft dan wordt er een opmerking gemaakt dat het te lang is.
Een stuk tekst dat er op een l.aptop gewoon 'normaal' uit ziet, lijkt op een s.martphone al snel een enorme lap tekst.
  maandag 10 augustus 2026 @ 10:13:53 #37
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221540407
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 10:05 schreef incel het volgende:
waarom??
je gaat hagedissen toch ook niet verbieden , die mensen zijn zo, nou ok , prima

Ik vind niks aan om in een stadion te zitten met 60.000 andere idioten

Niet iedereen is een elon musk of een einstein ,

Dat hoeft ook niet , dat ze op Wilders stemmen is omdat ze ook wel een ruim huis met fijne tuin willen, nou ja en dat is deels de schuld van de regering,
dus stemt men uit frustratie op Wilders, Tja
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_221540435
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 10:13 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
waarom??
je gaat hagedissen toch ook niet verbieden , die mensen zijn zo, nou ok
Niet iedereen is een elon musk of een einstein ,
Dat hoeft ook niet , dat ze op Wilders stemmen is omdat ze ook wel een ruim huis met fijne tuin willen, nou ja en dat is deels de schuld van de regering,
dus stemt men uit frustratie op Wilders, Tja
Op een gegeven moment moet er een afweging gemaakt worden hoe schadelijk en gevaarlijk is iets voor de maatschappij en hoe staat dat tegenover is dit niet gewoon de vrijheid of recht van de mens.

Neem bijvoorbeeld wapens. Die zijn ooit ook eens verboden in Nederland omdat ze als gevaarlijk of schadelijk gezien werden. En toen waren er ook mensen of bedrijven die zeiden ja ons recht onze vrijheid dit dat.

Smartphones zijn misschien nog schadelijker dan vuurwapens.
  maandag 10 augustus 2026 @ 10:17:26 #39
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_221540482
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 10:11 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Waarom is het erg om 'social media te worden ingezogen', maar is dit niet 'erg' bij een boek?
Omdat je concentratievermogen aan gort gaat, een boek vereist concentratie.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_221540530
quote:
2s.gif Op maandag 10 augustus 2026 10:17 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Omdat je concentratievermogen aan gort gaat, een boek vereist concentratie.
En wat als dat gewoon niet meer nodig is? Talenten van vroeger zijn toch ook vergaan, omdat technologie het allemaal makkelijker maakte?
  maandag 10 augustus 2026 @ 10:21:42 #41
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221540549
De vraag blijft natuurlijk als je social media zou weghalen als die verslaafden ineens tot ware intellectuelen zouden veranderen.

Of dat het gewoon gevolg is van een bepaalde oorzaak.
  maandag 10 augustus 2026 @ 10:22:01 #42
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_221540556
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 10:19 schreef theunderdog het volgende:

[..]
En wat als dat gewoon niet meer nodig is? Talenten van vroeger zijn toch ook vergaan, omdat technologie het allemaal makkelijker maakte?
Makkelijker is niet altijd beter.
  maandag 10 augustus 2026 @ 10:23:23 #43
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221540569
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 10:22 schreef Eightyone het volgende:

[..]
Den Uyll moet terug komen
De Pvda is vermoord door de links dwazen en de rechtse onwetenden

Bekijk deze YouTube-video
pi_221540592
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 10:22 schreef Eightyone het volgende:

[..]
Niet het punt. We gaan naar een tijd waar technologie steeds meer menselijke taken gaat vervullen. Wat als die 'concentratie' om bijvoorbeeld een boek te kunnen lezen, gewoon niet meer nodig is?

Deze 'filosoof' is bezig met een gevecht, terwijl hij al KO is geslagen.
pi_221540640
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 10:19 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Het probleem is tegenwoordig dat mensen een video gaan kijken als men iets wilt weten, vroeger las je een boek, het is allemaal behoorlijk gefocust op een een klein onderdeel, men weet niet meer waarom men die stap doet die in de video wordt uitgelegd.
pi_221540661
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 10:21 schreef Hexagon het volgende:
De vraag blijft natuurlijk als je social media zou weghalen als die verslaafden ineens tot ware intellectuelen zouden veranderen.

Of dat het gewoon gevolg is van een bepaalde oorzaak.
Hopelijk niet. Want juist intellectuele brengen niets zinnigs tot stand.

Althans, als je 'intellectueel' als filosofisch concept bedoeld. Iemand die bezig is met kwantumfysica wordt over het algemeen niet gezien als een 'intellectueel', terwijl deze flapdrol die niet veel meer doet dan conservatieve talkingspoints herhalen wel in dat rijtje staat.
  maandag 10 augustus 2026 @ 10:38:12 #47
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_221540761
quote:
en kijken savonds naar, O wat een jaar
Vergeet Meiland en Vi Vandaag niet.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_221540768
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 10:27 schreef Managarm het volgende:

[..]
Het probleem is tegenwoordig dat mensen een video gaan kijken als men iets wilt weten, vroeger las je een boek, het is allemaal behoorlijk gefocust op een een klein onderdeel, men weet niet meer waarom men die stap doet die in de video wordt uitgelegd.
Ja ok. Maar weer de vraag: wat als dat niet meer uitmaakt?
pi_221540772
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 10:39 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Ja ok. Maar weer de vraag: wat als dat niet meer uitmaakt?
Jij denkt dat alles al geautomatiseerd is?
pi_221540789
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 10:41 schreef Managarm het volgende:

[..]
Jij denkt dat alles al geautomatiseerd is?
Sinds de Industriële revolutie neemt technologie de plaats in van menselijke taken. Dat wordt per definitie niet 'minder'.
pi_221540797
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 10:45 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Sinds de Industriële revolutie neemt technologie de plaats in van menselijke taken. Dat wordt per definitie niet 'minder'.
Is dat een reden om niets meer te leren of een excuus om lui te zijn?
pi_221540800
Een nieuwe taal leren is ook nergens voor nodig. Je doet gewoon een meta-bril op. En in de nabije toekomst verzinnen ze iets wat minder 'cringe' is.

Ik wil best toegeven dat ik het allemaal ook ergens 'zonde' vind. Maar kan niet echt goed beargumenteren waarom. Het is een gevoel, dat iets 'moois' vergaat. Maja, wat niet meer nodig is.....
pi_221540805
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 10:46 schreef Managarm het volgende:

[..]
Is dat een reden om niets meer te leren of een excuus om lui te zijn?
Het gaat niet om 'excuus'. Jij bent nog druk bezig op het Analytische machine uit 1837?
  maandag 10 augustus 2026 @ 10:51:20 #54
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221540813
quote:
10s.gif Op maandag 10 augustus 2026 10:38 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Vergeet Meiland en Vi Vandaag niet.
ik kijk nooit meer TV en als 75 jarige zijnde zou dat toch wel moeten

dus is er iets heel goed mis,
als al die onzin een miljard Euro per jaar aan subsidie kost
  maandag 10 augustus 2026 @ 10:52:09 #55
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221540815
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 10:47 schreef theunderdog het volgende:
Een nieuwe taal leren is ook nergens voor nodig. Je doet gewoon een meta-bril op. En in de nabije toekomst verzinnen ze iets wat minder 'cringe' is.

Ik wil best toegeven dat ik het allemaal ook ergens 'zonde' vind. Maar kan niet echt goed beargumenteren waarom. Het is een gevoel, dat iets 'moois' vergaat. Maja, wat niet meer nodig is.....
inderdaad , taal leren dat hoeft niet meer dankzij de LLM modules
Iedereen kan nu Wolof en Tagalog lezen

quote:
Dapat buwagin ang NPO.
pi_221540817
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 10:49 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Het gaat niet om 'excuus'. Jij bent nog druk bezig op het Analytische machine uit 1837?
Hoe doe jij de kennis op van de nieuwe technologie? Die komt uit de lucht vallen?

Ik kan je verzekeren dat een nieuwe taal leren echt nog wel nodig zal zijn, die vertalingen van AI zijn vaak niet echt optimaal. Het kan een handig hulpmiddel zijn op vakantie maar als je in het buitenland gaat wonen zal je nog steeds de taal moeten leren.
pi_221540823
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 10:52 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
inderdaad , taal leren dat hoeft niet meer dankzij de LLM modules
Ja... dat zeg ik.
  maandag 10 augustus 2026 @ 11:08:10 #58
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_221541024
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 10:51 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ik kijk nooit meer TV en als 75 jarige zijnde zou dat toch wel moeten

dus is er iets heel goed mis,
als al die onzin een miljard Euro per jaar aan subsidie kost
Die baggerzooi krijgt gelukkig juist geen subisidie.
Dat zijn van die vreselijke SBS6 programma's van De Mol.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_221541078
quote:

[..]

Het type pauperflatje arbeider/wwer is er altijd geweest, vroeger nog meer dan nu.
Waar ik mee omga zijn normaliter intelligente mensen. Tot op zekere hoogte.
Vakman pur sang
pi_221541128
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 10:51 schreef michaelmoore het volgende:
als 75 jarige zijnde zou dat toch wel moeten
Vertel, waarom zou dat 'moeten', en van wie?
  maandag 10 augustus 2026 @ 11:18:48 #61
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221541143
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 11:15 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Vertel, waarom zou dat 'moeten', en van wie?
Zo denkt de Nederlander over oude mensen
pi_221541155
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 11:18 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Zo denkt de Nederlander over oude mensen
Ik kan niet zeggen dat ik zo over oude mensen denk.
  maandag 10 augustus 2026 @ 11:30:45 #63
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_221541206
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 10:27 schreef Managarm het volgende:

[..]
Tevens verdwijnt de skill 'kritisch denken'. Wat is waar en wat is desinformatie?
pi_221541219
quote:
2s.gif Op maandag 10 augustus 2026 11:30 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Tevens verdwijnt de skill 'kritisch denken'. Wat is waar en wat is desinformatie?
Je hebt en krijgt AI dat je dat gaat vertellen.

Kan dat misbruikt worden? ja, natuurlijk. Maar dat was en is met elke ontwikkeling. Precies dit soort discussies hebben we al sinds de drukkunst.
  maandag 10 augustus 2026 @ 11:37:41 #65
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_221541245
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 11:32 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Je hebt en krijgt AI dat je dat gaat vertellen.

Kan dat misbruikt worden? ja, natuurlijk. Maar dat was en is met elke ontwikkeling. Precies dit soort discussies hebben we al sinds de drukkunst.
En dus blijven ze relevant. Een recent voorbeeld is Ceuta. Desinformatie wordt verspreid op Facebook ("Spanje heeft de grenzen geopend, je kunt gewoon doorlopen") waardoor een groep Marokkaanse jongens naar dat kleine stukje Spanje op het Afrikaanse contintent gaat, de grens overspoeld en waardoor elke tientallen jongens overlijden. Daar worden nu kritische vragen over gesteld en terecht.

Moeten we dit soort zaken dan gewoon maar accepteren? Nee. Er mag wat mij betreft veel meer wetgeving komen om sociale media aan banden te leggen en gelukkig heeft de EU al veel meer wetgeving dan de VS. Er worden complete regeringen met desinformatie in het zadel geholpen (de Filippijnen zijn daar ook een mooi voorbeeld van). De schade is enorm.

Als we niet meer zelf na kunnen denken, niet meer kritisch en/of begrijpend kunnen lezen, dan gaan we steeds meer naar de waan van de dag leven. Ik bedank ervoor.
pi_221541324
quote:
2s.gif Op maandag 10 augustus 2026 11:37 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
En dus blijven ze relevant. Een recent voorbeeld is Ceuta. Desinformatie wordt verspreid op Facebook ("Spanje heeft de grenzen geopend, je kunt gewoon doorlopen") waardoor een groep Marokkaanse jongens naar dat kleine stukje Spanje op het Afrikaanse contintent gaat, de grens overspoeld en waardoor elke tientallen jongens overlijden. Daar worden nu kritische vragen over gesteld en terecht.

Moeten we dit soort zaken dan gewoon maar accepteren? Nee. Er mag wat mij betreft veel meer wetgeving komen om sociale media aan banden te leggen en gelukkig heeft de EU al veel meer wetgeving dan de VS. Er worden complete regeringen met desinformatie in het zadel geholpen (de Filippijnen zijn daar ook een mooi voorbeeld van). De schade is enorm.

Als we niet meer zelf na kunnen denken, niet meer kritisch en/of begrijpend kunnen lezen, dan gaan we steeds meer naar de waan van de dag leven. Ik bedank ervoor.
Dan ga ik voor je 'bidden' (bij wijze van), want daar gaan we naar toe. Hoe dan ook.
  maandag 10 augustus 2026 @ 11:44:45 #67
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_221541364
quote:
1s.gif Op maandag 10 augustus 2026 11:11 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Het type pauperflatje arbeider/wwer is er altijd geweest, vroeger nog meer dan nu.
Waar ik mee omga zijn normaliter intelligente mensen. Tot op zekere hoogte.
Intelligent of gelijk gestemt? Zijn jullie het wel een volledig met elkaar oneens en is dat in orde?
  maandag 10 augustus 2026 @ 11:51:30 #68
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_221541397
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 10:23 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Den Uyll moet terug komen
De Pvda is vermoord door de links dwazen en de rechtse onwetenden

Bekijk deze YouTube-video
Okay Boomer
Kunnen wij als niet boomers hier wat context bij krijgen?
  maandag 10 augustus 2026 @ 12:15:48 #69
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221541593
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 11:51 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Okay Boomer
Omdat Pvda de tweedeling in de maatschappij wilde tegengaan , ging de Pvda het eigenwoningbezit onder arbeiders stimuleren

De Pvda heeft onder den Uyll de premie A regeling voor Nederlandse gezinnen met een inkomen tot 125% van het minimumloon geïntroduceerd hetgeen een zeer groot succes was,

Voor gezinnen boven de 125% was er een eenmalige stimulans en de gemeentegarantie op hypotheken.
Iedereen kon een moderne nieuwbouwhuis met dubbel glas kopen zonder 1 stuiver eigen geld

Prachtige woningen en inderdaad allemaal in de groene weilanden waar de linkse kliek zo dol op is

ook heeft Den Uyl efficiënte en gezellige bejaardenhuizen laten bouwen om de doorstroming te stimuleren

[ Bericht 5% gewijzigd door michaelmoore op 10-08-2026 12:21:41 ]
pi_221541613
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 10:11 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Omdat de inhoud bij een boek leerzaam en interessant is en bij tiktokfilmpjes doorgaans niet. Dus van lezen wordt je slimmer en van social media dommer. Dat is het verschil.
pi_221541625
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 12:20 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Omdat de inhoud bij een boek leerzaam en interessant is en bij tiktokfilmpjes doorgaans niet. Dus van lezen wordt je slimmer en van social media dommer. Dat is het verschil.
Zo zwart-wit is het niet. Youtube is ook 'social media', en daar kijk ik enkel interessante video's op, over onderwerpen die me interesseren. Er is veel echt goede content te vinden, niet enkel 'influencers' ( :') :') :') ),
Zal op tiktok vast ook wel kunnen maar ik heb niets met dat verticale formaat.
pi_221541645
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 12:23 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Zo zwart-wit is het niet. Youtube is ook 'social media', en daar kijk ik enkel interessante video's op, over onderwerpen die me interesseren. Er is veel echt goede content te vinden, niet enkel 'influencers' ( :') :') :') ),
Zal op tiktok vast ook wel kunnen maar ik heb niets met dat verticale formaat.
Absoluut mee eens. Het is genuanceerder. Maar in grote lijnen, denk dat het wel duidelijk is wat ik bedoel.
pi_221541653
Daarnaast vind ik het gewoon heel erg hoe er tegenwoordig geschreven wordt:
me boek
wat een drukke bedoeling (in plaats van bedoening)
kom is hier

En dat komt echt doordat er niet meer gelezen wordt en door social media.
  maandag 10 augustus 2026 @ 13:14:09 #74
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221542172
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 11:51 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Okay Boomer
Den Uyll zou zonder probleem een 1000 windmolens laten plaatsen , PRO doet wel of ze voor windmolens zijn, maar dat is uiterlijke schijn er komt er niet een

want o jee groene weilanden
  maandag 10 augustus 2026 @ 13:20:16 #75
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221542200
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 12:20 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Maar denk je dat de mensen die nu hun leven scrollend en likend verdoen, 40 jaar geleden allemaal boekenwurmen waren geweest?
  maandag 10 augustus 2026 @ 13:36:37 #76
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221542294
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 13:20 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Maar denk je dat de mensen die nu hun leven scrollend en likend verdoen, 40 jaar geleden allemaal boekenwurmen waren geweest?
ik las vroeger iedere week 3 boeken uit de bibliotheek, mijn vader ook

nu heb ik alle boeken op een paar na weggegooid
  maandag 10 augustus 2026 @ 13:49:00 #77
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_221542333
quote:

[..]
De 80's/90's-versie van dat type las gewoon.

Maar dan een mix van van alles wat in de leesmap zou kunnen zitten, en populaire, niet al te zware boeken. Welke dat waren, dat werd mondeling gecommuniceerd met hun 'peers'.

[ Bericht 4% gewijzigd door Eightyone op 10-08-2026 14:47:30 ]
pi_221542421
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 12:29 schreef bloodymary1 het volgende:
Daarnaast vind ik het gewoon heel erg hoe er tegenwoordig geschreven wordt:
me boek
wat een drukke bedoeling (in plaats van bedoening)
kom is hier

En dat komt echt doordat er niet meer gelezen wordt en door social media.
De schrijvers van de oudere boeken zijn financieel wel binnen, ondanks dat ze de wereld verwoest hebben om hun gedachten/verzinsels op papier te kunnen zetten.

[ Bericht 0% gewijzigd door torentje op 10-08-2026 15:13:35 ]
pi_221542477
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 13:36 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ik las vroeger iedere week 3 boeken uit de bibliotheek, mijn vader ook

nu heb ik alle boeken op een paar na weggegooid
Hier ook, altijd veel boeken verslonden. Nu ook veel boeken weggedaan, op een paar na. Maar die staan ook op de nominatie. Opruimen.
Al een aantal jaren lukt het me slecht om echt in een boek te komen. Terwijl ik jaren geleden mijn boek niet weg kon leggen. :{
Ik lees nog wel boeken over de geschiedenis. Het liefst van deze omgeving.
  maandag 10 augustus 2026 @ 14:35:14 #80
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_221542480
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 14:33 schreef Seeburg54 het volgende:

[..]
Hier ook, altijd veel boeken verslonden. Nu ook veel boeken weggedaan, op een paar na. Maar die staan ook op de nominatie. Opruimen.
Als je het niet aan durft: kijk of er een ebook-versie beschikbaar is.
pi_221542493
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 14:35 schreef Eightyone het volgende:

[..]
Als je het niet aan durft: kijk of er een ebook-versie beschikbaar is.
Ja, dat heb ik ook wel gedaan. Maar ik vind lezen op een ereader niet zo geweldig. Al heeft het zijn voordelen, een echt boek is toch veel beter.
Ik ben ook nog zo'n sukkelaar die liever LP's draait dan een Spotify abonnement neemt. :@
  maandag 10 augustus 2026 @ 14:51:52 #82
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_221542553
quote:
1s.gif Op maandag 10 augustus 2026 14:39 schreef Seeburg54 het volgende:

[..]
Ja, dat heb ik ook wel gedaan. Maar ik vind lezen op een ereader niet zo geweldig. Al heeft het zijn voordelen, een echt boek is toch veel beter.
Ik laat ze naast elkaar bestaan. Ik lees fysieke boeken en vind dat ook echt nog fijn. Ik leen ze ook nog uit de bibliotheek. Daarnaast lees ik op mijn e-reader om in slaap te vallen, bij weinig licht en in vliegtuigen en op vakantie.
  maandag 10 augustus 2026 @ 14:52:51 #83
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_221542558
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 13:49 schreef Eightyone het volgende:

[..]
De 80's/90's-versie van dat type las gewoon.

Maar dan een mix van van alles wat in de leesmap zou kunnen zitten, en populaire, niet al te zware boeken. Welke dat waren, dat werd mondeling gecommuniceerd met hun 'peers'.
Ik denk dat dat soort mensen eerder steekromans of Baantjer zou lezen. Of Max Tailleur (het is niet echt een boek, het zijn meer grapjes in boekvorm).
  maandag 10 augustus 2026 @ 15:02:02 #84
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_221542588
quote:
2s.gif Op maandag 10 augustus 2026 14:52 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Ik denk dat dat soort mensen eerder steekromans of Baantjer zou lezen. Of Max Tailleur (het is niet echt een boek, het zijn meer grapjes in boekvorm).
Of boeken van het type 'Ik ben slank want ik eet' (--> Montignac), of zo. De 00's-versie was de Sonja Bakker-reeks.

Dergelijk spul ligt nog steeds in veelvoud op elke vlooienmarkt.
pi_221542597
quote:

[..]
Een aantal zeker ja, vooral jongeren. En er is ook verschil tussen een boekenwurm of af en toe een boek lezen en dit ook kunnen begrijpen.
pi_221542611
En er zijn ook genoeg boeken in de lijn van de series die jongeren (en ouderen) nu kijken en die niet meteen ingewikkelde literatuur zijn. Zoals Virgin River of Pretty Little Liairs bijvoorbeeld.

En dan snijd ik meteen het tweede probleem aan waar ik zelf tegen aan loop. Er zijn ook nog enorm veel series om te kijken. Dat doe ik ook graag en daarom lees ik veel minder dan vroeger. Voornamelijk op vakantie heb ik tijd om te lezen. En dan neem ik me voor om dat daarna elke dag te doen. Al is het maar een half uurtje. En dat houd ik dan twee maanden vol en dan zit ik weer alleen aan de series. Terwijl ik lezen eigenlijk veel leuker vind.
  maandag 10 augustus 2026 @ 15:11:18 #87
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_221542615
De verplichte leeslijst in de bovenbouw van de middelbare school heeft lezen voor mij definitief verpest.

Daarvoor vond ik lezen leuk en las ik veel en vaak.
Zo las ik The Lord of the Rings al op de basisschool (in het Engels).

Daarna nooit meer een boek aangeraakt.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_221542625
quote:
1s.gif Op maandag 10 augustus 2026 15:11 schreef StateOfMind het volgende:
De verplichte leeslijst in de bovenbouw van de middelbare school heeft lezen voor mij definitief verpest.

Daarvoor vond ik lezen leuk en las ik veel en vaak.
Zo las ik The Lord of the Rings al op de basisschool (in het Engels).

Daarna nooit meer een boek aangeraakt.
Wij mochten zelf kiezen, ik had ook songteksten van Iron Maiden op mijn boekenlijst.

Lord of the Rings
Boeken van Asimov
Voor de rest wat werk van Hubert Lampo
pi_221543554
Ondertussen op nu.nl wordt nog even gestimuleerd om je vooral op vakantie ook ziek te melden als je eens teveel gezopen hebt.

https://www.nu.nl/economi(...)gen-terug.html#nujij

Zo houden we de BV nederland wel draaiende!
Vakman pur sang
  maandag 10 augustus 2026 @ 18:58:26 #90
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221543736
quote:
1s.gif Op maandag 10 augustus 2026 18:14 schreef Lospedrosa het volgende:
Ondertussen op nu.nl wordt nog even gestimuleerd om je vooral op vakantie ook ziek te melden als je eens teveel gezopen hebt.

https://www.nu.nl/economi(...)gen-terug.html#nujij

Zo houden we de BV nederland wel draaiende!
mensen worden steeds luier zou ik eraan toevoegen

ik heb hier een op kamers , die is hier op kamers gekomen omdat ie gescheiden is en nu al 1,5 jaar ziek, nette jongen hoor, beetje gay typ

en maar kuchen en zielig doen, hele dag zit ie boven , ben de vent een beetje zat
mensen zijn allemaal van die watjes tegenwoordig, en te beroerd om alimentatie te betalen voor hun kinderen

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 10-08-2026 19:04:02 ]
pi_221543854
Ach, als dat "internet of bodies" of "internet of things" er straks doorheen is, en we fuseren "datacenter A.I." met ons lichaam d.m.v. injecteerbare nano sensoren en "smart dust" dan worden we allemaal "slim".
Welkom in de HIVE.

Hoe zei die vent het ook alweer?
"It’s a fusion of our physical, our digital, and our biological identities"
(Klaus Schwab) At the Council on Global Affairs
“People will forgive you for being wrong, but they will never forgive you for being right ”
― Thomas Sowell
pi_221543898
Ik ben een tijd geleden aan de app "beter spellen" begonnen, omdat ik mijn taalvaardigheid niet goed genoeg vond. Inmiddels gaat mijn spelling en grammatica een stuk beter.

Recent heb ik daar de app "beter rekenen" aan toegevoegd. Man man man, wat is mijn rekenvermogen bagger. Zelfs op niveau 1F scoor ik nog regelmatig 75%, laten we het maar niet over de niveaus 2F en 3F hebben. Daar is het gewoon desastreus, en ik dacht nog wel een rekenknobbel te hebben.

Daarbovenop ben ik gaan lezen. Elke dag minimaal vijf pagina's (meestal meer)(volgens de app die ik gebruik op mijn telefoon; ik heb het lettertype groter gezet, omdat ik dat prettiger vind lezen).

Terwijl ik dit typ, is de spellingscontrole bijna nooit ongelukkig met mij, dus dat is al winst.
  maandag 10 augustus 2026 @ 19:26:20 #93
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221543905
quote:
1s.gif Op maandag 10 augustus 2026 14:39 schreef Seeburg54 het volgende:

[..]
Ik ben ook nog zo'n sukkelaar die liever LP's draait dan een Spotify abonnement neemt. :@
Er zijn bij boeken 2 categorieen

-Ik wil het graag hebben voor mijn verzameling. Dan moet ik het fysiek hebben.

-Er staat iets in dat ik gelezen wil hebben, maar het boek vind ik op zichzelf niet zo waardevol. Dan ebook.
  maandag 10 augustus 2026 @ 19:33:49 #94
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_221543947
-Is het boek geschikt om als ebook te lezen (bij veel afbeeldingen is dat vaak niet zo), of überhaupt beschikbaar als ebook? Dan: ebook.
-Anders: toch maar fysiek.

Fysiek is in principe leuker, maar er zitten grenzen aan de ruimte.

Dat ik in een buurtkastje of op een vlooienmarkt iets vind, is natuurlijk altijd mogelijk.
pi_221544080
Lees elk jaar een paar literaire klassiekers en soms nog een paar horror/thriller classics (geen Karin Slaughter -achtige troep).
pi_221544093
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 19:26 schreef Hexagon het volgende:
Er zijn bij boeken 2 3 categorieen

-Ik wil het graag hebben voor mijn verzameling. Dan moet ik het fysiek hebben.

-Er staat iets in dat ik gelezen wil hebben, maar het boek vind ik op zichzelf niet zo waardevol. Dan ebook.
3. Het boek is erg zeldzaam en daardoor onbetaalbaar of überhaupt niet te verkrijgen. Ook dan ebook ;)
"Common sense is not so common" --Voltaire
pi_221544369
Wat een totaale onsin dat mensen steets dommer worden :r
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_221544458
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 20:24 schreef TLC het volgende:
Wat een totaale onsin dat mensen steets dommer worden :r
#domer
“People will forgive you for being wrong, but they will never forgive you for being right ”
― Thomas Sowell
  Moderator maandag 10 augustus 2026 @ 20:37:03 #99
500105 crew  vul_maar_in
Doe je toch wel...
pi_221544476
Aardig veel gelezen en nog steeds een flinke boekenkast vol. Doe het te weinig tegenwoordig.
- vmi voor intimi -
pi_221544954
Die hoogleraar moet niet klagen, maar de noodzakelijke stappen nemen om het verdommend leger af te stoppen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')