Is dat een reden om niets meer te leren of een excuus om lui te zijn?quote:Op maandag 10 augustus 2026 10:45 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Sinds de Industriële revolutie neemt technologie de plaats in van menselijke taken. Dat wordt per definitie niet 'minder'.
Het gaat niet om 'excuus'. Jij bent nog druk bezig op het Analytische machine uit 1837?quote:Op maandag 10 augustus 2026 10:46 schreef Managarm het volgende:
[..]
Is dat een reden om niets meer te leren of een excuus om lui te zijn?
ik kijk nooit meer TV en als 75 jarige zijnde zou dat toch wel moetenquote:Op maandag 10 augustus 2026 10:38 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Vergeet Meiland en Vi Vandaag niet.
inderdaad , taal leren dat hoeft niet meer dankzij de LLM modulesquote:Op maandag 10 augustus 2026 10:47 schreef theunderdog het volgende:
Een nieuwe taal leren is ook nergens voor nodig. Je doet gewoon een meta-bril op. En in de nabije toekomst verzinnen ze iets wat minder 'cringe' is.
Ik wil best toegeven dat ik het allemaal ook ergens 'zonde' vind. Maar kan niet echt goed beargumenteren waarom. Het is een gevoel, dat iets 'moois' vergaat. Maja, wat niet meer nodig is.....
quote:Dapat buwagin ang NPO.
Hoe doe jij de kennis op van de nieuwe technologie? Die komt uit de lucht vallen?quote:Op maandag 10 augustus 2026 10:49 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Het gaat niet om 'excuus'. Jij bent nog druk bezig op het Analytische machine uit 1837?
Ja... dat zeg ik.quote:Op maandag 10 augustus 2026 10:52 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
inderdaad , taal leren dat hoeft niet meer dankzij de LLM modules
Die baggerzooi krijgt gelukkig juist geen subisidie.quote:Op maandag 10 augustus 2026 10:51 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik kijk nooit meer TV en als 75 jarige zijnde zou dat toch wel moeten
dus is er iets heel goed mis,
als al die onzin een miljard Euro per jaar aan subsidie kost
Het type pauperflatje arbeider/wwer is er altijd geweest, vroeger nog meer dan nu.quote:Op maandag 10 augustus 2026 09:55 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dat mensen steeds dommer worden dat geloof ik wel, de meesten kunnen niet eens meer lezen
ze gaan iedere week naar het voetballen en stemmen op Wilders gaan iedere avond naar hun huurflat op 8 hoog en kijken savonds naar, O wat een jaar en doen iedere dag een paar gokjes op de mobiel
Maar het zijn wel de mensen die iedere dag gaan werken , dat wel
Vertel, waarom zou dat 'moeten', en van wie?quote:Op maandag 10 augustus 2026 10:51 schreef michaelmoore het volgende:
als 75 jarige zijnde zou dat toch wel moeten
Zo denkt de Nederlander over oude mensenquote:Op maandag 10 augustus 2026 11:15 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Vertel, waarom zou dat 'moeten', en van wie?
Ik kan niet zeggen dat ik zo over oude mensen denk.quote:Op maandag 10 augustus 2026 11:18 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Zo denkt de Nederlander over oude mensen
Tevens verdwijnt de skill 'kritisch denken'. Wat is waar en wat is desinformatie?quote:Op maandag 10 augustus 2026 10:27 schreef Managarm het volgende:
[..]
Het probleem is tegenwoordig dat mensen een video gaan kijken als men iets wilt weten, vroeger las je een boek, het is allemaal behoorlijk gefocust op een een klein onderdeel, men weet niet meer waarom men die stap doet die in de video wordt uitgelegd.
Je hebt en krijgt AI dat je dat gaat vertellen.quote:Op maandag 10 augustus 2026 11:30 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Tevens verdwijnt de skill 'kritisch denken'. Wat is waar en wat is desinformatie?
En dus blijven ze relevant. Een recent voorbeeld is Ceuta. Desinformatie wordt verspreid op Facebook ("Spanje heeft de grenzen geopend, je kunt gewoon doorlopen") waardoor een groep Marokkaanse jongens naar dat kleine stukje Spanje op het Afrikaanse contintent gaat, de grens overspoeld en waardoor elke tientallen jongens overlijden. Daar worden nu kritische vragen over gesteld en terecht.quote:Op maandag 10 augustus 2026 11:32 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Je hebt en krijgt AI dat je dat gaat vertellen.
Kan dat misbruikt worden? ja, natuurlijk. Maar dat was en is met elke ontwikkeling. Precies dit soort discussies hebben we al sinds de drukkunst.
Dan ga ik voor je 'bidden' (bij wijze van), want daar gaan we naar toe. Hoe dan ook.quote:Op maandag 10 augustus 2026 11:37 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
En dus blijven ze relevant. Een recent voorbeeld is Ceuta. Desinformatie wordt verspreid op Facebook ("Spanje heeft de grenzen geopend, je kunt gewoon doorlopen") waardoor een groep Marokkaanse jongens naar dat kleine stukje Spanje op het Afrikaanse contintent gaat, de grens overspoeld en waardoor elke tientallen jongens overlijden. Daar worden nu kritische vragen over gesteld en terecht.
Moeten we dit soort zaken dan gewoon maar accepteren? Nee. Er mag wat mij betreft veel meer wetgeving komen om sociale media aan banden te leggen en gelukkig heeft de EU al veel meer wetgeving dan de VS. Er worden complete regeringen met desinformatie in het zadel geholpen (de Filippijnen zijn daar ook een mooi voorbeeld van). De schade is enorm.
Als we niet meer zelf na kunnen denken, niet meer kritisch en/of begrijpend kunnen lezen, dan gaan we steeds meer naar de waan van de dag leven. Ik bedank ervoor.
Intelligent of gelijk gestemt? Zijn jullie het wel een volledig met elkaar oneens en is dat in orde?quote:Op maandag 10 augustus 2026 11:11 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Het type pauperflatje arbeider/wwer is er altijd geweest, vroeger nog meer dan nu.
Waar ik mee omga zijn normaliter intelligente mensen. Tot op zekere hoogte.
Okay Boomerquote:Op maandag 10 augustus 2026 10:23 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Den Uyll moet terug komen
De Pvda is vermoord door de links dwazen en de rechtse onwetenden
Bekijk deze YouTube-video
Omdat Pvda de tweedeling in de maatschappij wilde tegengaan , ging de Pvda het eigenwoningbezit onder arbeiders stimulerenquote:Op maandag 10 augustus 2026 11:51 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Okay Boomer
Kunnen wij als niet boomers hier wat context bij krijgen?
Omdat de inhoud bij een boek leerzaam en interessant is en bij tiktokfilmpjes doorgaans niet. Dus van lezen wordt je slimmer en van social media dommer. Dat is het verschil.quote:Op maandag 10 augustus 2026 10:11 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Waarom is het erg om 'social media te worden ingezogen', maar is dit niet 'erg' bij een boek?
Zo zwart-wit is het niet. Youtube is ook 'social media', en daar kijk ik enkel interessante video's op, over onderwerpen die me interesseren. Er is veel echt goede content te vinden, niet enkel 'influencers' (quote:Op maandag 10 augustus 2026 12:20 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Omdat de inhoud bij een boek leerzaam en interessant is en bij tiktokfilmpjes doorgaans niet. Dus van lezen wordt je slimmer en van social media dommer. Dat is het verschil.
Absoluut mee eens. Het is genuanceerder. Maar in grote lijnen, denk dat het wel duidelijk is wat ik bedoel.quote:Op maandag 10 augustus 2026 12:23 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Zo zwart-wit is het niet. Youtube is ook 'social media', en daar kijk ik enkel interessante video's op, over onderwerpen die me interesseren. Er is veel echt goede content te vinden, niet enkel 'influencers' (![]()
![]()
),
Zal op tiktok vast ook wel kunnen maar ik heb niets met dat verticale formaat.
Den Uyll zou zonder probleem een 1000 windmolens laten plaatsen , PRO doet wel of ze voor windmolens zijn, maar dat is uiterlijke schijn er komt er niet eenquote:Op maandag 10 augustus 2026 11:51 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Okay Boomer
Kunnen wij als niet boomers hier wat context bij krijgen?
Maar denk je dat de mensen die nu hun leven scrollend en likend verdoen, 40 jaar geleden allemaal boekenwurmen waren geweest?quote:Op maandag 10 augustus 2026 12:20 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Omdat de inhoud bij een boek leerzaam en interessant is en bij tiktokfilmpjes doorgaans niet. Dus van lezen wordt je slimmer en van social media dommer. Dat is het verschil.
ik las vroeger iedere week 3 boeken uit de bibliotheek, mijn vader ookquote:Op maandag 10 augustus 2026 13:20 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Maar denk je dat de mensen die nu hun leven scrollend en likend verdoen, 40 jaar geleden allemaal boekenwurmen waren geweest?
De 80's/90's-versie van dat type las gewoon.quote:Op maandag 10 augustus 2026 13:20 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Maar denk je dat de mensen die nu hun leven scrollend en likend verdoen, 40 jaar geleden allemaal boekenwurmen waren geweest?
De schrijvers van de oudere boeken zijn financieel wel binnen, ondanks dat ze de wereld verwoest hebben om hun gedachten/verzinsels op papier te kunnen zetten.quote:Op maandag 10 augustus 2026 12:29 schreef bloodymary1 het volgende:
Daarnaast vind ik het gewoon heel erg hoe er tegenwoordig geschreven wordt:
me boek
wat een drukke bedoeling (in plaats van bedoening)
kom is hier
En dat komt echt doordat er niet meer gelezen wordt en door social media.
Hier ook, altijd veel boeken verslonden. Nu ook veel boeken weggedaan, op een paar na. Maar die staan ook op de nominatie. Opruimen.quote:Op maandag 10 augustus 2026 13:36 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik las vroeger iedere week 3 boeken uit de bibliotheek, mijn vader ook
nu heb ik alle boeken op een paar na weggegooid
Als je het niet aan durft: kijk of er een ebook-versie beschikbaar is.quote:Op maandag 10 augustus 2026 14:33 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Hier ook, altijd veel boeken verslonden. Nu ook veel boeken weggedaan, op een paar na. Maar die staan ook op de nominatie. Opruimen.
Ja, dat heb ik ook wel gedaan. Maar ik vind lezen op een ereader niet zo geweldig. Al heeft het zijn voordelen, een echt boek is toch veel beter.quote:Op maandag 10 augustus 2026 14:35 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Als je het niet aan durft: kijk of er een ebook-versie beschikbaar is.
Ik laat ze naast elkaar bestaan. Ik lees fysieke boeken en vind dat ook echt nog fijn. Ik leen ze ook nog uit de bibliotheek. Daarnaast lees ik op mijn e-reader om in slaap te vallen, bij weinig licht en in vliegtuigen en op vakantie.quote:Op maandag 10 augustus 2026 14:39 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Ja, dat heb ik ook wel gedaan. Maar ik vind lezen op een ereader niet zo geweldig. Al heeft het zijn voordelen, een echt boek is toch veel beter.
Ik denk dat dat soort mensen eerder steekromans of Baantjer zou lezen. Of Max Tailleur (het is niet echt een boek, het zijn meer grapjes in boekvorm).quote:Op maandag 10 augustus 2026 13:49 schreef Eightyone het volgende:
[..]
De 80's/90's-versie van dat type las gewoon.
Maar dan een mix van van alles wat in de leesmap zou kunnen zitten, en populaire, niet al te zware boeken. Welke dat waren, dat werd mondeling gecommuniceerd met hun 'peers'.
Of boeken van het type 'Ik ben slank want ik eet' (--> Montignac), of zo. De 00's-versie was de Sonja Bakker-reeks.quote:Op maandag 10 augustus 2026 14:52 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Ik denk dat dat soort mensen eerder steekromans of Baantjer zou lezen. Of Max Tailleur (het is niet echt een boek, het zijn meer grapjes in boekvorm).
Een aantal zeker ja, vooral jongeren. En er is ook verschil tussen een boekenwurm of af en toe een boek lezen en dit ook kunnen begrijpen.quote:Op maandag 10 augustus 2026 13:20 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Wij mochten zelf kiezen, ik had ook songteksten van Iron Maiden op mijn boekenlijst.quote:Op maandag 10 augustus 2026 15:11 schreef StateOfMind het volgende:
De verplichte leeslijst in de bovenbouw van de middelbare school heeft lezen voor mij definitief verpest.
Daarvoor vond ik lezen leuk en las ik veel en vaak.
Zo las ik The Lord of the Rings al op de basisschool (in het Engels).
Daarna nooit meer een boek aangeraakt.
mensen worden steeds luier zou ik eraan toevoegenquote:Op maandag 10 augustus 2026 18:14 schreef Lospedrosa het volgende:
Ondertussen op nu.nl wordt nog even gestimuleerd om je vooral op vakantie ook ziek te melden als je eens teveel gezopen hebt.
https://www.nu.nl/economi(...)gen-terug.html#nujij
Zo houden we de BV nederland wel draaiende!
Er zijn bij boeken 2 categorieenquote:Op maandag 10 augustus 2026 14:39 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Ja, dat heb ik ook wel gedaan. Maar ik vind lezen op een ereader niet zo geweldig. Al heeft het zijn voordelen, een echt boek is toch veel beter.
Ik ben ook nog zo'n sukkelaar die liever LP's draait dan een Spotify abonnement neemt.![]()
3. Het boek is erg zeldzaam en daardoor onbetaalbaar of überhaupt niet te verkrijgen. Ook dan ebookquote:Op maandag 10 augustus 2026 19:26 schreef Hexagon het volgende:
Er zijn bij boeken 2 3 categorieen
-Ik wil het graag hebben voor mijn verzameling. Dan moet ik het fysiek hebben.
-Er staat iets in dat ik gelezen wil hebben, maar het boek vind ik op zichzelf niet zo waardevol. Dan ebook.
#domerquote:Op maandag 10 augustus 2026 20:24 schreef TLC het volgende:
Wat een totaale onsin dat mensen steets dommer worden
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |