abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221542493
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 14:35 schreef Eightyone het volgende:

[..]
Als je het niet aan durft: kijk of er een ebook-versie beschikbaar is.
Ja, dat heb ik ook wel gedaan. Maar ik vind lezen op een ereader niet zo geweldig. Al heeft het zijn voordelen, een echt boek is toch veel beter.
Ik ben ook nog zo'n sukkelaar die liever LP's draait dan een Spotify abonnement neemt. :@
  maandag 10 augustus 2026 @ 14:51:52 #82
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_221542553
quote:
1s.gif Op maandag 10 augustus 2026 14:39 schreef Seeburg54 het volgende:

[..]
Ja, dat heb ik ook wel gedaan. Maar ik vind lezen op een ereader niet zo geweldig. Al heeft het zijn voordelen, een echt boek is toch veel beter.
Ik laat ze naast elkaar bestaan. Ik lees fysieke boeken en vind dat ook echt nog fijn. Ik leen ze ook nog uit de bibliotheek. Daarnaast lees ik op mijn e-reader om in slaap te vallen, bij weinig licht en in vliegtuigen en op vakantie.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  maandag 10 augustus 2026 @ 14:52:51 #83
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_221542558
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 13:49 schreef Eightyone het volgende:

[..]
De 80's/90's-versie van dat type las gewoon.

Maar dan een mix van van alles wat in de leesmap zou kunnen zitten, en populaire, niet al te zware boeken. Welke dat waren, dat werd mondeling gecommuniceerd met hun 'peers'.
Ik denk dat dat soort mensen eerder steekromans of Baantjer zou lezen. Of Max Tailleur (het is niet echt een boek, het zijn meer grapjes in boekvorm).
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  maandag 10 augustus 2026 @ 15:02:02 #84
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_221542588
quote:
2s.gif Op maandag 10 augustus 2026 14:52 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Ik denk dat dat soort mensen eerder steekromans of Baantjer zou lezen. Of Max Tailleur (het is niet echt een boek, het zijn meer grapjes in boekvorm).
Of boeken van het type 'Ik ben slank want ik eet' (--> Montignac), of zo. De 00's-versie was de Sonja Bakker-reeks.

Dergelijk spul ligt nog steeds in veelvoud op elke vlooienmarkt.
pi_221542597
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 13:20 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Maar denk je dat de mensen die nu hun leven scrollend en likend verdoen, 40 jaar geleden allemaal boekenwurmen waren geweest?
Een aantal zeker ja, vooral jongeren. En er is ook verschil tussen een boekenwurm of af en toe een boek lezen en dit ook kunnen begrijpen.
pi_221542611
En er zijn ook genoeg boeken in de lijn van de series die jongeren (en ouderen) nu kijken en die niet meteen ingewikkelde literatuur zijn. Zoals Virgin River of Pretty Little Liairs bijvoorbeeld.

En dan snijd ik meteen het tweede probleem aan waar ik zelf tegen aan loop. Er zijn ook nog enorm veel series om te kijken. Dat doe ik ook graag en daarom lees ik veel minder dan vroeger. Voornamelijk op vakantie heb ik tijd om te lezen. En dan neem ik me voor om dat daarna elke dag te doen. Al is het maar een half uurtje. En dat houd ik dan twee maanden vol en dan zit ik weer alleen aan de series. Terwijl ik lezen eigenlijk veel leuker vind.
  maandag 10 augustus 2026 @ 15:11:18 #87
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_221542615
De verplichte leeslijst in de bovenbouw van de middelbare school heeft lezen voor mij definitief verpest.

Daarvoor vond ik lezen leuk en las ik veel en vaak.
Zo las ik The Lord of the Rings al op de basisschool (in het Engels).

Daarna nooit meer een boek aangeraakt.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_221542625
quote:
1s.gif Op maandag 10 augustus 2026 15:11 schreef StateOfMind het volgende:
De verplichte leeslijst in de bovenbouw van de middelbare school heeft lezen voor mij definitief verpest.

Wij mochten zelf kiezen, ik had ook songteksten van Iron Maiden op mijn boekenlijst.

Lord of the Rings
Boeken van Asimov
Voor de rest wat werk van Hubert Lampo
pi_221543554
Ondertussen op nu.nl wordt nog even gestimuleerd om je vooral op vakantie ook ziek te melden als je eens teveel gezopen hebt.

https://www.nu.nl/economi(...)gen-terug.html#nujij

Zo houden we de BV nederland wel draaiende!
Vakman pur sang
  maandag 10 augustus 2026 @ 18:58:26 #90
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221543736
quote:
1s.gif Op maandag 10 augustus 2026 18:14 schreef Lospedrosa het volgende:
Ondertussen op nu.nl wordt nog even gestimuleerd om je vooral op vakantie ook ziek te melden als je eens teveel gezopen hebt.

https://www.nu.nl/economi(...)gen-terug.html#nujij

Zo houden we de BV nederland wel draaiende!
mensen worden steeds luier zou ik eraan toevoegen

ik heb hier een op kamers , die is hier op kamers gekomen omdat ie gescheiden is en nu al 1,5 jaar ziek, nette jongen hoor, beetje gay typ

en maar kuchen en zielig doen, hele dag zit ie boven , ben de vent een beetje zat
mensen zijn allemaal van die watjes tegenwoordig, en te beroerd om alimentatie te betalen voor hun kinderen

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 10-08-2026 19:04:02 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_221543854
Ach, als dat "internet of bodies" of "internet of things" er straks doorheen is, en we fuseren "datacenter A.I." met ons lichaam d.m.v. injecteerbare nano sensoren en "smart dust" dan worden we allemaal "slim".
Welkom in de HIVE.

Hoe zei die vent het ook alweer?
"It’s a fusion of our physical, our digital, and our biological identities"
(Klaus Schwab) At the Council on Global Affairs
“People will forgive you for being wrong, but they will never forgive you for being right ”
― Thomas Sowell
pi_221543898
Ik ben een tijd geleden aan de app "beter spellen" begonnen, omdat ik mijn taalvaardigheid niet goed genoeg vond. Inmiddels gaat mijn spelling en grammatica een stuk beter.

Recent heb ik daar de app "beter rekenen" aan toegevoegd. Man man man, wat is mijn rekenvermogen bagger. Zelfs op niveau 1F scoor ik nog regelmatig 75%, laten we het maar niet over de niveaus 2F en 3F hebben. Daar is het gewoon desastreus, en ik dacht nog wel een rekenknobbel te hebben.

Daarbovenop ben ik gaan lezen. Elke dag minimaal vijf pagina's (meestal meer)(volgens de app die ik gebruik op mijn telefoon; ik heb het lettertype groter gezet, omdat ik dat prettiger vind lezen).

Terwijl ik dit typ, is de spellingscontrole bijna nooit ongelukkig met mij, dus dat is al winst.
  maandag 10 augustus 2026 @ 19:26:20 #93
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221543905
quote:
1s.gif Op maandag 10 augustus 2026 14:39 schreef Seeburg54 het volgende:

[..]
Ik ben ook nog zo'n sukkelaar die liever LP's draait dan een Spotify abonnement neemt. :@
Er zijn bij boeken 2 categorieen

-Ik wil het graag hebben voor mijn verzameling. Dan moet ik het fysiek hebben.

-Er staat iets in dat ik gelezen wil hebben, maar het boek vind ik op zichzelf niet zo waardevol. Dan ebook.
  maandag 10 augustus 2026 @ 19:33:49 #94
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_221543947
-Is het boek geschikt om als ebook te lezen (bij veel afbeeldingen is dat vaak niet zo), of überhaupt beschikbaar als ebook? Dan: ebook.
-Anders: toch maar fysiek.

Fysiek is in principe leuker, maar er zitten grenzen aan de ruimte.

Dat ik in een buurtkastje of op een vlooienmarkt iets vind, is natuurlijk altijd mogelijk.
pi_221544080
Lees elk jaar een paar literaire klassiekers en soms nog een paar horror/thriller classics (geen Karin Slaughter -achtige troep).
pi_221544093
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 19:26 schreef Hexagon het volgende:
Er zijn bij boeken 2 3 categorieen

-Ik wil het graag hebben voor mijn verzameling. Dan moet ik het fysiek hebben.

-Er staat iets in dat ik gelezen wil hebben, maar het boek vind ik op zichzelf niet zo waardevol. Dan ebook.
3. Het boek is erg zeldzaam en daardoor onbetaalbaar of überhaupt niet te verkrijgen. Ook dan ebook ;)
"Common sense is not so common" --Voltaire
pi_221544369
Wat een totaale onsin dat mensen steets dommer worden :r
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_221544458
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 20:24 schreef TLC het volgende:
Wat een totaale onsin dat mensen steets dommer worden :r
#domer
“People will forgive you for being wrong, but they will never forgive you for being right ”
― Thomas Sowell
  Moderator maandag 10 augustus 2026 @ 20:37:03 #99
500105 crew  vul_maar_in
Doe je toch wel...
pi_221544476
Aardig veel gelezen en nog steeds een flinke boekenkast vol. Doe het te weinig tegenwoordig.
- vmi voor intimi -
pi_221544954
Die hoogleraar moet niet klagen, maar de noodzakelijke stappen nemen om het verdommend leger af te stoppen.
  maandag 10 augustus 2026 @ 21:36:40 #101
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_221545027
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 21:27 schreef torentje het volgende:
Die hoogleraar moet niet klagen, maar de noodzakelijke stappen nemen om het verdommend leger af te stoppen.
Be carefull what you wish for
pi_221545878
quote:

Tot ver in de dertig om precies die reden niets meer gelezen, terwijl ik als kind boeken verslond.

Het gekke is dat ze bij Nederlands echt wel hun best deden om uit te leggen hoe je een goed boek moest lezen. Dat je niet alles letterlijk moet nemen en dat er een diepere bodem in een verhaal kan zitten.

Toen ik midden in de dertig weer begon met lezen, was de Vliegeraar een van de eerste boeken. Gaat over jongeren in Afghanistan. Echt een openbaring om zelf die bodem te ontdekken. Sindsdien weer als een dolle aan het lezen.

Ik kijk met gemengde gevoelens op school terug, en dan druk ik me zacht uit. ADHD - wij zijn in zo veel dingen geïnteresseerd (en in ook heel veel niet), met passie, maar school is er vooral om je te conformeren aan de norm. Er is zo veel verkeerd aan hoe dat instituut met kinderen omgaat. Dit is een van de vele redenen waarom ik zelf niet voor de klas wil staan. Ook als ik het goed voorbereid, met interessant materiaal, ook dan is maar 20% van de studenten echt geïnteresseerd, omdat het materiaal niet op de voor hun beste manier wordt aangeboden.

Dit kan zo veel beter. Met AI kunnen studenten hetzelfde lesmateriaal zo manipuleren dat ze het beste kunnen leren. Denk aan abstracte processen visueel maken.

[ Bericht 2% gewijzigd door Lyrebird op 11-08-2026 03:49:40 ]
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  dinsdag 11 augustus 2026 @ 05:27:33 #103
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_221545898
Onzin. Ze geven steeds meer hersenen aan mij. Gaan er bij een ander af ja. Waterhoofden tellen niet mee dus daar kun je het niet aan zien.

[ Bericht 0% gewijzigd door Niels0Kurovski op 11-08-2026 05:38:59 ]
Alles blijft. Alles gaat voorbij. Alles blijft voorbijgaan. JD.
pi_221545949
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 10:11 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Het ljkt me overigens niet dat de equivalent van de gemiddelde Tiktokker vroeger nou Der Spiegel en de Herald Tribune las.

Dat zijn dezelfde types die vroeger de story en de prive lazen of geld in de gokkast gooiden.
Vergeet de hapslikweg romans niet.
pi_221545953
Makers van de film Idiocracy zagen het al veel eerder aankomen en 80% van de tieners die ik zelf tegen kom zijn net dooie musjes, zit niets in, wat moet dat ooit worden denk ik dan, wat voor werk moeten ze ooit doen? Ook zie ik de filmpjes langskomen op YouTube waar tieners en ook studenten simpele vragen krijgen en gewoon geen antwoord weten en toch krijgen ze diploma's.
life is like a box of chocolates
  dinsdag 11 augustus 2026 @ 07:07:12 #106
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_221545964
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2026 06:56 schreef hondonspain het volgende:
Makers van de film Idiocracy zagen het al veel eerder aankomen en 80% van de tieners die ik zelf tegen kom zijn net dooie musjes, zit niets in, wat moet dat ooit worden denk ik dan, wat voor werk moeten ze ooit doen? Ook zie ik de filmpjes langskomen op YouTube waar tieners en ook studenten simpele vragen krijgen en gewoon geen antwoord weten en toch krijgen ze diploma's.
Een deel van wat jij ziet is angst om eruit te springen, omdat zowat alles wat ze doen vastgelegd en verspreid kan worden. En met een beetje pech is het jaren later nog steeds ergens vindbaar.

Ook de 90's hadden zo hun schaduwkanten, maar wat we iig wel hadden was relatief veel vrijheid en privacy. Als je destijds dronken afgevoerd moest worden uit de lokale zuiptent, bleef het in de omgeving.
  dinsdag 11 augustus 2026 @ 08:36:36 #107
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221546171
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 augustus 2026 03:02 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Tot ver in de dertig om precies die reden niets meer gelezen, terwijl ik als kind boeken verslond.

Het gekke is dat ze bij Nederlands echt wel hun best deden om uit te leggen hoe je een goed boek moest lezen. Dat je niet alles letterlijk moet nemen en dat er een diepere bodem in een verhaal kan zitten.

Toen ik midden in de dertig weer begon met lezen, was de Vliegeraar een van de eerste boeken. Gaat over jongeren in Afghanistan. Echt een openbaring om zelf die bodem te ontdekken. Sindsdien weer als een dolle aan het lezen.

Ik kijk met gemengde gevoelens op school terug, en dan druk ik me zacht uit. ADHD - wij zijn in zo veel dingen geïnteresseerd (en in ook heel veel niet), met passie, maar school is er vooral om je te conformeren aan de norm. Er is zo veel verkeerd aan hoe dat instituut met kinderen omgaat. Dit is een van de vele redenen waarom ik zelf niet voor de klas wil staan. Ook als ik het goed voorbereid, met interessant materiaal, ook dan is maar 20% van de studenten echt geïnteresseerd, omdat het materiaal niet op de voor hun beste manier wordt aangeboden.

Dit kan zo veel beter. Met AI kunnen studenten hetzelfde lesmateriaal zo manipuleren dat ze het beste kunnen leren. Denk aan abstracte processen visueel maken.
school is alleen sociaal bezig zijn en meiden achterna zitten
,
zijn er is werkelijk niet van wat ik ooit geleerd heb op school waar ik plezier van gehad heb,
anders dan dat je wat talen spreekt en fatsoenlijk kunt voorlezen , maar zelfs dat moet in je zitten \

opleiding voor werk dat moet tijdens het werkzame leven gebeuren met zinvolle zeer doelgerichte korte trainingen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  dinsdag 11 augustus 2026 @ 11:07:22 #108
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_221546697
quote:

Ik had dat ook (eindexamen 1998). Totdat ik naar een nieuwe stad verhuisde (2003) en weer lid werd van de lokale bibliotheek. En nu is de liefde voorlezen gewoon weer terug.
pi_221546866
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2026 08:36 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
,
zijn er is werkelijk niet van wat ik ooit geleerd heb op school waar ik plezier van gehad heb,
anders dan dat je wat talen spreekt en fatsoenlijk kunt voorlezen , maar zelfs dat moet in je zitten \

opleiding voor werk dat moet tijdens het werkzame leven gebeuren met zinvolle zeer doelgerichte korte trainingen
volgens mij had je beter moeten opletten bij Nederlandse taal, want wat je hier neer hebt gezet is slechter dan een 12 jarig niveau.
pi_221547006
Een groot gedeelte valt en staat met nieuwsgierigheid, als je dat niet hebt of je bent het kwijtgeraakt dan zal je een heel stuk minder lezen en onderzoeken.
  dinsdag 11 augustus 2026 @ 12:07:23 #111
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221547290
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2026 11:39 schreef kun_bbongal het volgende:

[..]
volgens mij had je beter moeten opletten bij Nederlandse taal, want wat je hier neer hebt gezet is slechter dan een 12 jarig niveau.
o jij bent van een helder niveau
  dinsdag 11 augustus 2026 @ 12:25:33 #112
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_221547520
Het gros van de mensen is toch altijd dom geweest? Het grote probleem is dat we steeds meer geneigd zijn naar ze te luisteren, omdat ze de hele tijd kwaad staan te zijn op een snelweg, bij een mogelijk AZC, een rode lijn staan te trekken op een station, of in de gemeenteraad gestemd worden omdat ze dan windmolens/het parkeerbeleid/de nieuwe ringweg wel ff zullen tegenhouden.

Het wordt tijd dat we weer wat minder gaan luisteren naar de gewone man en vrouw. Als die wat willen (mogen) vinden gaan ze eerst maar eens een boek lezen. En anders consumeren ze zichzelf maar in een delier.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  Moderator dinsdag 11 augustus 2026 @ 22:39:23 #114
358144 crew  capuchon_jongen
Belg
pi_221552556
AI maakt mensen dom

Ik vraag tegenover alles aan chatGPT tactieken voor een voetbalspel, Het is mijn diëtist, Het is mijn reisgids,

Vroeger moest je nog enig moeite doen zoals websites afspeuren of zelf die tactiek proberen te verzinnen
Ik ben een man met een onverklaarbare fascinatie voor capuchons. Ze zijn mijn tweede huid—altijd om me heen, altijd vertrouwd. Ik draag ze niet alleen, ik lééf erin. Het voelt magisch als iemand er zachtjes aan trekt, een speels moment vol onverwachte connectie. En als mijn capuchon ergens blijft haken? Pure vreugde! Een klein avontuur in het alledaagse, alsof de wereld me even vasthoudt. Capuchons en ik? Een onafscheidelijk duo
pi_221554412
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2026 12:07 schreef michaelmoore het volgende:
o jij bent van een helder niveau
Doen de komma en punt het niet op jouw toetsenbord? Shift schijnt ook al een probleem te zijn. In dat geval zou ik een nieuw toetsenbord kopen, of je huidige uit elkaar halen en schoonmaken.
  woensdag 12 augustus 2026 @ 10:46:10 #116
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221554451
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2026 10:38 schreef Telefoonvork het volgende:

[..]
Doen de komma en punt het niet op jouw toetsenbord? Shift schijnt ook al een probleem te zijn. In dat geval zou ik een nieuw toetsenbord kopen, of je huidige uit elkaar halen en schoonmaken.
ik hebt net een nieuwe toetsbord aangeschaf
maar er zijn te veel taalnazi's in de wereld
pi_221554511
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2026 08:36 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
,

Wat moet je anders. Juist het sociaal bezig zijn met meiden is een leerzame taak 😀. En verder is het de interrese of je er iets opsteekt ja of te nee. Daar spelen ook onderwijzers een rol in.

Het onderwijs zorgt voor de basis waar je in iedergeval verder op kunt bouwen.
  woensdag 12 augustus 2026 @ 11:34:03 #118
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_221554932
Al die berichten met als strekking dat Nederlandse leerlingen het vergeleken met vele andere landen steeds slechter gaan doen baren mij wel zorgen. Wat ik mij afvraag is hoe hoog dit onderwerp op de politieke agenda staat, als we in de toekomst nog willen blijven concurreren als kenniseconomie lijkt mij het onderwijs op orde hebben cruciaal. Misschien is dit ook weer een aspect van de korte termijn politiek die we hier kennen itt landen als China.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  woensdag 12 augustus 2026 @ 11:34:25 #119
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_221554940
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2026 22:39 schreef capuchon_jongen het volgende:
AI maakt mensen dom

Ik vraag tegenover alles aan chatGPT tactieken voor een voetbalspel, Het is mijn diëtist, Het is mijn reisgids,

Vroeger moest je nog enig moeite doen zoals websites afspeuren of zelf die tactiek proberen te verzinnen
Volgens mij is deze neerwaardse trend veel ouder dan ChatGPT.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_221581148
quote:
16s.gif Op woensdag 12 augustus 2026 11:34 schreef FlippingCoin het volgende:
Al die berichten met als strekking dat Nederlandse leerlingen het vergeleken met vele andere landen steeds slechter gaan doen baren mij wel zorgen. Wat ik mij afvraag is hoe hoog dit onderwerp op de politieke agenda staat, als we in de toekomst nog willen blijven concurreren als kenniseconomie lijkt mij het onderwijs op orde hebben cruciaal. Misschien is dit ook weer een aspect van de korte termijn politiek die we hier kennen itt landen als China.
Weerstand maakt mensen slimmer, ergens voor moeten knokken, dus weg met kinderpsychologen, rubberen stoeptegels, pleisters en gezonde schoolontbijtjes.

[ Bericht 0% gewijzigd door UitStraling op 15-08-2026 21:32:35 ]
graag verwijderen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')