Be carefull what you wish forquote:Op maandag 10 augustus 2026 21:27 schreef torentje het volgende:
Die hoogleraar moet niet klagen, maar de noodzakelijke stappen nemen om het verdommend leger af te stoppen.
Tot ver in de dertig om precies die reden niets meer gelezen, terwijl ik als kind boeken verslond.quote:Op maandag 10 augustus 2026 15:11 schreef StateOfMind het volgende:
De verplichte leeslijst in de bovenbouw van de middelbare school heeft lezen voor mij definitief verpest.
Daarvoor vond ik lezen leuk en las ik veel en vaak.
Zo las ik The Lord of the Rings al op de basisschool (in het Engels).
Daarna nooit meer een boek aangeraakt.
Vergeet de hapslikweg romans niet.quote:Op maandag 10 augustus 2026 10:11 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het ljkt me overigens niet dat de equivalent van de gemiddelde Tiktokker vroeger nou Der Spiegel en de Herald Tribune las.
Dat zijn dezelfde types die vroeger de story en de prive lazen of geld in de gokkast gooiden.
Een deel van wat jij ziet is angst om eruit te springen, omdat zowat alles wat ze doen vastgelegd en verspreid kan worden. En met een beetje pech is het jaren later nog steeds ergens vindbaar.quote:Op dinsdag 11 augustus 2026 06:56 schreef hondonspain het volgende:
Makers van de film Idiocracy zagen het al veel eerder aankomen en 80% van de tieners die ik zelf tegen kom zijn net dooie musjes, zit niets in, wat moet dat ooit worden denk ik dan, wat voor werk moeten ze ooit doen? Ook zie ik de filmpjes langskomen op YouTube waar tieners en ook studenten simpele vragen krijgen en gewoon geen antwoord weten en toch krijgen ze diploma's.
school is alleen sociaal bezig zijn en meiden achterna zittenquote:Op dinsdag 11 augustus 2026 03:02 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Tot ver in de dertig om precies die reden niets meer gelezen, terwijl ik als kind boeken verslond.
Het gekke is dat ze bij Nederlands echt wel hun best deden om uit te leggen hoe je een goed boek moest lezen. Dat je niet alles letterlijk moet nemen en dat er een diepere bodem in een verhaal kan zitten.
Toen ik midden in de dertig weer begon met lezen, was de Vliegeraar een van de eerste boeken. Gaat over jongeren in Afghanistan. Echt een openbaring om zelf die bodem te ontdekken. Sindsdien weer als een dolle aan het lezen.
Ik kijk met gemengde gevoelens op school terug, en dan druk ik me zacht uit. ADHD - wij zijn in zo veel dingen geïnteresseerd (en in ook heel veel niet), met passie, maar school is er vooral om je te conformeren aan de norm. Er is zo veel verkeerd aan hoe dat instituut met kinderen omgaat. Dit is een van de vele redenen waarom ik zelf niet voor de klas wil staan. Ook als ik het goed voorbereid, met interessant materiaal, ook dan is maar 20% van de studenten echt geïnteresseerd, omdat het materiaal niet op de voor hun beste manier wordt aangeboden.
Dit kan zo veel beter. Met AI kunnen studenten hetzelfde lesmateriaal zo manipuleren dat ze het beste kunnen leren. Denk aan abstracte processen visueel maken.
Ik had dat ook (eindexamen 1998). Totdat ik naar een nieuwe stad verhuisde (2003) en weer lid werd van de lokale bibliotheek. En nu is de liefde voorlezen gewoon weer terug.quote:Op maandag 10 augustus 2026 15:11 schreef StateOfMind het volgende:
De verplichte leeslijst in de bovenbouw van de middelbare school heeft lezen voor mij definitief verpest.
Daarvoor vond ik lezen leuk en las ik veel en vaak.
Zo las ik The Lord of the Rings al op de basisschool (in het Engels).
Daarna nooit meer een boek aangeraakt.
volgens mij had je beter moeten opletten bij Nederlandse taal, want wat je hier neer hebt gezet is slechter dan een 12 jarig niveau.quote:Op dinsdag 11 augustus 2026 08:36 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
school is alleen sociaal bezig zijn en meiden achterna zitten
,
zijn er is werkelijk niet van wat ik ooit geleerd heb op school waar ik plezier van gehad heb,
anders dan dat je wat talen spreekt en fatsoenlijk kunt voorlezen , maar zelfs dat moet in je zitten \
opleiding voor werk dat moet tijdens het werkzame leven gebeuren met zinvolle zeer doelgerichte korte trainingen
o jij bent van een helder niveauquote:Op dinsdag 11 augustus 2026 11:39 schreef kun_bbongal het volgende:
[..]
volgens mij had je beter moeten opletten bij Nederlandse taal, want wat je hier neer hebt gezet is slechter dan een 12 jarig niveau.
Doen de komma en punt het niet op jouw toetsenbord? Shift schijnt ook al een probleem te zijn. In dat geval zou ik een nieuw toetsenbord kopen, of je huidige uit elkaar halen en schoonmaken.quote:Op dinsdag 11 augustus 2026 12:07 schreef michaelmoore het volgende:
o jij bent van een helder niveau
ik hebt net een nieuwe toetsbord aangeschafquote:Op woensdag 12 augustus 2026 10:38 schreef Telefoonvork het volgende:
[..]
Doen de komma en punt het niet op jouw toetsenbord? Shift schijnt ook al een probleem te zijn. In dat geval zou ik een nieuw toetsenbord kopen, of je huidige uit elkaar halen en schoonmaken.
Wat moet je anders. Juist het sociaal bezig zijn met meiden is een leerzame taak 😀. En verder is het de interrese of je er iets opsteekt ja of te nee. Daar spelen ook onderwijzers een rol in.quote:Op dinsdag 11 augustus 2026 08:36 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
school is alleen sociaal bezig zijn en meiden achterna zitten
,
zijn er is werkelijk niet van wat ik ooit geleerd heb op school waar ik plezier van gehad heb,
anders dan dat je wat talen spreekt en fatsoenlijk kunt voorlezen , maar zelfs dat moet in je zitten \
opleiding voor werk dat moet tijdens het werkzame leven gebeuren met zinvolle zeer doelgerichte korte trainingen
Volgens mij is deze neerwaardse trend veel ouder dan ChatGPT.quote:Op dinsdag 11 augustus 2026 22:39 schreef capuchon_jongen het volgende:
AI maakt mensen dom
Ik vraag tegenover alles aan chatGPT tactieken voor een voetbalspel, Het is mijn diëtist, Het is mijn reisgids,
Vroeger moest je nog enig moeite doen zoals websites afspeuren of zelf die tactiek proberen te verzinnen
Weerstand maakt mensen slimmer, ergens voor moeten knokken, dus weg met kinderpsychologen, rubberen stoeptegels, pleisters en gezonde schoolontbijtjes.quote:Op woensdag 12 augustus 2026 11:34 schreef FlippingCoin het volgende:
Al die berichten met als strekking dat Nederlandse leerlingen het vergeleken met vele andere landen steeds slechter gaan doen baren mij wel zorgen. Wat ik mij afvraag is hoe hoog dit onderwerp op de politieke agenda staat, als we in de toekomst nog willen blijven concurreren als kenniseconomie lijkt mij het onderwijs op orde hebben cruciaal. Misschien is dit ook weer een aspect van de korte termijn politiek die we hier kennen itt landen als China.
AI staat dan ook voor Afnemende Intelligentie.quote:Op dinsdag 11 augustus 2026 22:39 schreef capuchon_jongen het volgende:
AI maakt mensen dom
Ik vraag tegenover alles aan chatGPT tactieken voor een voetbalspel, Het is mijn diëtist, Het is mijn reisgids,
Vroeger moest je nog enig moeite doen zoals websites afspeuren of zelf die tactiek proberen te verzinnen
kloptquote:Op zaterdag 15 augustus 2026 21:21 schreef nelaeryn het volgende:
[..]
AI staat dan ook voor Afnemende Intelligentie.
nu is het wel zo dat als je een feit met 50 woorden aan drie mensen verteldquote:AI-overzicht
Die bekende term komt van neuropsycholoog Erik Scherder.
Hij waarschuwt dat we onze hersenen minder gebruiken als we te veel op de computer vertrouwen.
Dit kan zorgen voor een lui brein.
Wat betekent dit voor ons brein?
Minder uitdaging: Je denkt zelf niet meer na als de computer het antwoord geeft.
Slecht voor geheugen: Je onthoudt minder goed dingen doordat je alles opzoekt.
Minder focus: Je concentratie gaat achteruit door al dat schermgebruik.
Hersenen lui: Wie de hersenen niet traint, merkt dat ze achteruit gaan.
dus als je moet kiezen tussen onderbuikgereutel verpakt als een feit of een AI resultaat , wat zal het dan zijn ??quote:AI-overzicht
Dat klopt helemaal: ons geheugen is geen statische videocamera, maar een dynamische reconstructie die continu verandert.
Elke keer dat u een herinnering ophaalt, past uw brein deze onbewust aan op basis van uw huidige gevoelens, nieuwe kennis en de context.
Waarom het geheugen zo veranderlijk is
Reconstructie:
Uw brein slaat herinneringen op in losse fragmenten en puzzelt ze bij het herinneren telkens opnieuw in elkaar.
Suggestie:
Externe informatie of suggestieve vragen kunnen heel makkelijk valse details in een bestaande herinnering vlechten.
Emotie:
De emotionele lading van dit moment bepaalt hoe u een gebeurtenis uit het verleden inkleurt.
Vergeten:
Details vervagen snel, waarna het brein de gaten automatisch opvult met logische aannames.
En de eerste AI copy/paste crap is binnenquote:Op zaterdag 15 augustus 2026 21:34 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
klopt
[..]
nu is het wel zo dat als je een feit met 50 woorden aan drie mensen verteld
dat je een jaar later drie totaal versies van ieder 12 woorden te horen krijgt
er is niets zo verraderlijk als een geheugen
[..]
voor nadenken heb ik feiten nodigquote:Op zaterdag 15 augustus 2026 21:44 schreef nelaeryn het volgende:
[..]
En de eerste AI copy/paste crap is binnen![]()
Daarbij mis je het hele punt. Leer zèlf nadenken.
quote:AI-overzicht
De Nederlandse politicus Halbe Zijlstra zei in 2016 dat hij in 2006 in de datsja van Vladimir Poetin was geweest.
Later moest hij toegeven dat dit een leugen was, waarna hij in februari 2018 aftrad als minister van Buitenlandse Zaken.
Achtergrond van de leugen
Het verhaal:
Halbe Zijlstra beweerde dat hij in 2006 als medewerker aanwezig was in Poetins buitenhuis en daar Poetin hoorde spreken over de plannen voor een 'Groot-Rusland'.
De onthulling:
Uit onderzoek van de Volkskrant bleek begin 2018 dat hij daar helemaal niet bij was geweest.
En daar moet je dus zèlf onderzoek naar doen. No offence, maar ik begrijp hieruit dat je nog nooit een thesis hebt geschreven?quote:Op zaterdag 15 augustus 2026 21:59 schreef michaelmoore het volgende:
voor nadenken heb ik feiten nodig
vaker dan jijquote:Op zaterdag 15 augustus 2026 22:11 schreef nelaeryn het volgende:
[..]
En daar moet je dus zèlf onderzoek naar doen. No offence, maar ik begrijp hieruit dat je nog nooit een thesis hebt geschreven?
hij weet niets johquote:Op zaterdag 15 augustus 2026 22:36 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Hoe weet jij nou hoe vaak hij een thesis heeft geschreven?
Als je dat zelf gedaan had, dan had je ook geweten dat ad hominems zijn geen goede argumenten zijn.quote:Op zaterdag 15 augustus 2026 22:48 schreef michaelmoore het volgende:
hij weet niets joh
nooit een dissertatie gedaan ook
amateur is het
eigenwijs jochiequote:Op zaterdag 15 augustus 2026 23:19 schreef nelaeryn het volgende:
[..]
Als je dat zelf gedaan had, dan had je ook geweten dat ad hominems zijn geen goede argumenten zijn.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |