abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221233997
https://www.bnr.nl/nieuws(...)-voor-het-nageslacht

quote:
‘Piraterij is de enige optie om games te bewaren voor het nageslacht’

Piraterij is de enig overgebleven optie om games te bewaren voor de geschiedenis. Dat zegt Frank Cifaldi, oprichter van de Video Game History Foundation (VGHF), een stichting die zich inzet voor de bewaring van klassieke games voor volgende generaties. Sinds gamestudio’s spellen online uitbrengen op hun eigen servers, die ze naar eigen gelieven kunnen uitzetten, is het onmogelijk geworden om de geschiedenis legaal te bewaren.

De stichting probeerde eerst gamestudio's wettelijk te dwingen om archivering mogelijk te maken, maar de lobby van de industrie zorgde ervoor dat die wet het niet haalde. Nu ligt de stichting zelf onder vuur van de industrie, die zegt dat de VGHF piraterij aanmoedigt. Oprichter Cifaldi zegt dat er geen alternatief meer is. 'We hebben geprobeerd om met de industrie tot een legale oplossing te komen, maar ze weigeren', stelt hij.

Fysiek gekocht
Waar games tot zo'n beetje begin deze eeuw fysiek gekocht werden in een winkel, op een cartridge, diskette, cd-rom of dvd, is downloaden tegenwoordig de norm. En dan nog downloadt de speler niet de hele game, maar bijvoorbeeld alleen de software die nodig is om contact te maken met de centrale server, waar de cruciale code opgeslagen staat. Trekt de gamestudio de stekker uit de server, omdat het spel niet meer genoeg oplevert, dan is de gamer zijn spel kwijt en het spel zelf voorgoed verloren. Tenzij de gamestudio zelf actie onderneemt.

En voor de grootste hits uit de recente gamegeschiedenis zullen studio's daar wellicht nog voor te porren zijn, maar er zijn voorbeelden te over van games waarvan pas jaren later bleek dat ze misschien wel museumwaardig zijn. Bij de oude games was er altijd nog wel de hoop dat er ergens in de wereld iemand een cartridge op zolder had liggen, maar die optie verdwijnt nu. Deze week kondigde Sony aan dat het als eerste van de grote uitgevers van games nu volledig afstapt van fysieke verkoop.

De stichting VGHF wil voorkomen dat hedendaagse games hetzelfde lot wacht als oude films en televisieseries. De lijst met voorgoed verloren gegane films en series is enorm. Van de twee bekendste filmactrices van honderd jaar geleden, Theda Bara en Valeska Suratt, is bijna al het beeldmateriaal verloren gegaan, terwijl het geen twijfel lijdt dat filmmusea van nu maar wat graag iets van hun werk zouden willen laten zien.
Goed punt. Moet je je voorstellen dat al die Gameboy spellen nu niet meer speelbaar zijn ongeacht of iemand er voor heeft betaald en deze oude spellen niet meer verkrijgbaar zijn voor binnen een paar generaties... 8)7

Fysieke media moet worden behouden. Ik koop ook al een aantal jaar geen digitale media meer. (Of in ieder geval waar mogelijk)

"If buying isn't owning, then pirating isn't stealing"
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
pi_221234073
Volledig eens.

Of de game daadwerkelijk fysiek moet blijven is niet aan de orde hier, het gaat om bezit en archiveren.

Oftewel, de download moet de complete game bevatten die je gekocht hebt en hiermee uitgepakt en gespeeld moeten kunnen worden, onafhankelijk van het wel of niet beschikbaar zijn van de server van de uitgever.

Dat je geen multiplayer kunt spelen is natuurlijk logisch in zo'n geval, maar de basisgame zou het gewoon moeten blijven doen.
  zaterdag 4 juli 2026 @ 17:46:49 #3
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_221234166
Net als bij muziek: niet alleen vertrouwen op de grillen van de streamingsdienst. Bewaar het ook ergens in een 'ouderwets' bestandsformaat of zelfs fysiek, indien mogelijk.

O.k., dit is bij spellen wel moeilijker.
pi_221234240
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 17:46 schreef Eightyone het volgende:
Net als bij muziek: niet alleen vertrouwen op de grillen van de streamingsdienst. Bewaar het ook ergens in een 'ouderwets' bestandsformaat of zelfs fysiek, indien mogelijk.

Bij games voor pc inderdaad wat lastiger. Maar voor console zou het prima moeten kunnen vanwege de vaste architectuur van systeem icm spel.

Als je over 25 jaar nog ergens een PlayStation 5 terugvindt en aansluit zou je alle spellen die je destijds had gedownload nog steeds moeten kunnen spelen op dat apparaat.
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 4 juli 2026 @ 17:58:31 #5
284411 crew  heywoodu
pi_221234283
Gameboy-spellen zijn toch al niet allemaal meer te spelen ivm het batterijtje?
pi_221234318
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 17:58 schreef heywoodu het volgende:
Gameboy-spellen zijn toch al niet allemaal meer te spelen ivm het batterijtje?
Jawel. Batterij zorgt er alleen voor dat je game data kan opslaan.

En de batterij heb je binnen 5 minuten vervangen.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
  zaterdag 4 juli 2026 @ 18:38:45 #7
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221234749
Het zou inderdaad wel goed zijn als er wetgeving kwam dat een dergelijke fabrikant een game vrij beschikbaar moet stellen als die hem niet meer wil aanbieden. Dan kan er een erfgoed organisatie mee verder.
pi_221234797
Muziekweb en de Koninklijke Bibliotheek doen al jaren niks anders dan alles zoveel mogelijk fysiek bewaren en beschikbaar houden. :Y

Ik trouwens ook hoor, heb meerdere kasten met ongeveer 25 meter aan CDs staan. Verzameld in ruim 40 jaar tijd. _O_
Kappers knippen met metaal in je haar en halen zo het goud van je hoofd.
pi_221234821
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 17:46 schreef Eightyone het volgende:

Correct, CD's kun je kopiëren en branden en dat haalt leesfouten door krassen er vaak uit, maar CDs vergaan ook zei het langzaam. En dan heb je nog chique CD's die kwamen met een schuimrubber lapje voor transport, mensen die die er netjes in hebben laten zitten zien nu dat dat schuimrubber lapje met de CD is gaan integreren ten koste van diens hoedanigheid als informatiedrager.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_221234856
Oude spellen die je toch met geen mogelijkheid op nieuwe systemen kan spelen...
pi_221234886
Heel simpel: gewoon niet kopen. Dan moeten ze spellen wel fysiek gaan verkopen.

Uiteindelijk is dit het doel:

quote:
De verschuiving naar abonnementen

In de praktijk komt deze filosofie steeds meer tot uiting in de vorm van een abonnementseconomie. In plaats van producten in één keer aan te schaffen, worden consumenten gestimuleerd om deze te huren of een abonnement te nemen voor toegang.

- Media en software: Films, muziek en software zijn sterk afhankelijk van streaming- of abonnementsmodellen in plaats van fysiek bezit.

- Automobielsector: Grote fabrikanten rekenen nu maandelijkse kosten om hardwarefuncties (zoals stoelverwarming of starten op afstand) te ontgrendelen, in plaats van deze in de aankoopprijs op te nemen.

- Gaming: De trend naar uitsluitend digitale aankopen en abonnementsdiensten betekent dat spelers licenties huren om games te spelen in plaats van fysieke schijfjes te bezitten.
  zaterdag 4 juli 2026 @ 18:54:45 #12
117098 Hathor
Effe niet
pi_221234909
Die NBA2K games hebben ook de vervelende gewoonte om na ongeveer 2 jaar het licht uit te laten gaan door de server waarop ze gehost worden offline te halen. In principe helemaal nergens voor nodig want al die games hebben de optie om nieuwe spelers te creeeren en op die manier rosters up to date te houden. Je moet er alleen wat tijd en moeite in steken maar is prima te managen. Die games kun je gewoon offline spelen, maar vragen eens in de zoveel tijd om een update, en als je die update dan wil gaan downloaden en de server is offline dan zit je dus met de gebakken peren. Dan kun je je software waar je twee jaar eerder nog 50 euro voor betaald hebt in de prullenbak gooien of als onderzetter gebruiken. En zo dwingen ze je dus min of meer om steeds maar weer de nieuwste versie te kopen, terwijl dat in principe nergens voor nodig hoeft te zijn.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  zaterdag 4 juli 2026 @ 18:56:33 #13
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_221234931
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 18:46 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Correct, CD's kun je kopiëren en branden en dat haalt leesfouten door krassen er vaak uit, maar CDs vergaan ook zei het langzaam. En dan heb je nog chique CD's die kwamen met een schuimrubber lapje voor transport, mensen die die er netjes in hebben laten zitten zien nu dat dat schuimrubber lapje met de CD is gaan integreren ten koste van diens hoedanigheid als informatiedrager.
Ik sla de muziek die van belang is al sinds +/- 2002 als mp3 op. Met een regelmatige back-up.

Gezien wat er niet op YouTube en/of Spotify staat, is dat maar goed ook. En hoe de toekomst van deze diensten is, weten we ook niet.

Op YouTube vul ik hier en daar 'gaten' op, als ik die ontdek (account). Sommige nummers zijn hier in de 10's en 20's veel gedraaid, bij anderen was het in een grijs verleden zo.
pi_221235003
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 18:56 schreef Eightyone het volgende:

[..]
Ik sla de muziek die van belang is al sinds +/- 2002 als mp3 op. Met een regelmatige back-up.

Gezien wat er niet op YouTube en/of Spotify staat, is dat maar goed ook. En hoe de toekomst van deze diensten is, weten we ook niet.

Op YouTube vul ik hier en daar 'gaten' op, als ik die ontdek (account). Sommige nummers zijn hier in de 10's en 20's veel gedraaid, bij anderen was het in een grijs verleden zo.
Klopt, en het gaat soms ook om andere versies of remasters. Ik wil gewoon de versie waarvan ik ben gaan houden. De industrie zal je er graag een tweede keer voor willen laten betalen, of je dingen onthouden omdat het 'niet meer van deze tijd is".

Je kunt het beter als Flac opslaan trouwens, dan kun je weer helemaal terug naar het origineel.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_221235021
Denk wel dat er onderscheid gemaakt moet worden tussen singleplayer en multiplayer games. Dat multiplayer games na verloop van tijd niet meer ondersteund worden vind ik wel begrijpelijk alleen zou het dan wel mogelijk moeten zijn om de game zelf te hosten op een eigen server. Voor veel singleplayer games geldt tegenwoordig ook dat die altijd online moeten zijn en daarbij zou het wel onredelijk zijn als die op een gegeven moment onspeelbaar worden.
  zaterdag 4 juli 2026 @ 19:15:57 #16
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221235219
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 19:04 schreef RotatoR het volgende:
Denk wel dat er onderscheid gemaakt moet worden tussen singleplayer en multiplayer games. Dat multiplayer games na verloop van tijd niet meer ondersteund worden vind ik wel begrijpelijk alleen zou het dan wel mogelijk moeten zijn om de game zelf te hosten op een eigen server. Voor veel singleplayer games geldt tegenwoordig ook dat die altijd online moeten zijn en daarbij zou het wel onredelijk zijn als die op een gegeven moment onspeelbaar worden.
Nouja je kan van een bedrijf niet verwachten dat ze dat tot de eeuwigheid doen. Maar wat mij betref zouhet wel verplicht moeten zijn om een game, die ze niet meer willen ondersteunen, of te verkopen aan een andere partij die er mee verder gaat, of vrij te geven zodat de speelgemeenschap deze kan behouden.
pi_221235268
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 18:49 schreef havanagila het volgende:
Dat kan prima, daar heeft de community vaak gewoon een emulator voor opensource en gratis. Zelfs DOS spelletjes kan je op je huidige Windows 11 pc gewoon spelen via DOSbox. Zo'n beetje elk populair spel uit de jaren 80-90 is wel te koop op GOG.com voor een paar euro, volledig gepatched en werkend op de huidige pc's.

Het probleem zit hem niet in iets draaibaar krijgen maar in de ingebouwde alwaysonline check die veel moderne spellen hebben. Die check moet verbinding maken met hun servers, kan die dat niet dan kom je bijv niet verder in het ingame menu. Die checks blijven bestaan ook als de ontwikkelaar die servers offline haalt, waardoor je een spel wel kan laten draaien maar verder niet meer kan spelen.
pi_221235277
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 18:52 schreef -Knapzak- het volgende:

[ afbeelding ]
[..]

Inderdaad. En wat niet fysiek uitkomt: Arrrr!

Wil je dat ik je geld geef voor je productie? Breng het maar fysiek uit. Heel eenvoudig. Maar die levenslange abonnementen, daar doe ik écht niet aan mee.
  zaterdag 4 juli 2026 @ 19:20:54 #19
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_221235294
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 19:18 schreef Timwonnacott het volgende:

[..]

Het probleem zit hem niet in iets draaibaar krijgen maar in de ingebouwde alwaysonline check die veel moderne spellen hebben. Die check moet verbinding maken met hun servers, kan die dat niet dan kom je bijv niet verder in het ingame menu. Die checks blijven bestaan ook als de ontwikkelaar die servers offline haalt, waardoor je een spel wel kan laten draaien maar verder niet meer kan spelen.
Teken/fotobewerkingsprogramma's passen dergelijke dingen ook toe bij de installatie, als het al niet zo is dat het alleen vanuit een cloud te gebruiken is.
pi_221235296
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 18:49 schreef havanagila het volgende:
Emulators zijn een dingetje tegenwoordig.
En oudere generaties consoles zijn gewoon op ebay/marktplaats te krijgen.
  Moderator zaterdag 4 juli 2026 @ 19:22:42 #21
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_221235341
Oude muziek luisteren snap ik, oude films en series kijken is al 50/50 maar ik kan me niet voorstellen dat ik nu nog eens wolfenstein3d op zou willen starten tbh
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zaterdag 4 juli 2026 @ 19:29:05 #22
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221235457
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 19:22 schreef sp3c het volgende:
Oude muziek luisteren snap ik, oude films en series kijken is al 50/50 maar ik kan me niet voorstellen dat ik nu nog eens wolfenstein3d op zou willen starten tbh
Wolfenstein 3D is ook een vrij duf spel als het he revolutionaire dat het in zijn tijd had wegdenkt.

Maar de eerste Doom is ondanks zijn blikkerige graphics nog altijd heel leuk om te spelen.
  zaterdag 4 juli 2026 @ 19:29:51 #23
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_221235467
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 18:52 schreef -Knapzak- het volgende:

[ afbeelding ]
[..]

Is eerlijk gezegd nu ook al zo. Ik ben wel de eigenaar van een aantal zaken, maar die kunnen me ook zo worden afgenomen. Dat eigenaarschap is dus ook onderhevig aan de grillen van een partij die het zo kan uitschakelen. Zie verbeurdverklaring van mijn motor en het saboteren van mijn PS3.
That's the drugs talking and truth be told, I like what they're saying.
pi_221235474
quote:
Dat verschilt natuurlijk per spel en genre. FPS hebben een flinke ontwikkeling doorgemaakt maar bijv point & click adventure games zijn nog vrijwel hetzelfde gebleven en die oude games zijn nog steeds leuk om te spelen.

Daarnaast moet het je ding zijn, maar speedrunners zijn dol op oude games. Van Wolfenstein3d is vorig jaar nog een nieuw wereldrecord gevestigd. :P
  Moderator zaterdag 4 juli 2026 @ 19:31:05 #25
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_221235488
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 19:29 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Wolfenstein 3D is ook een vrij duf spel als het he revolutionaire dat het in zijn tijd had wegdenkt.

Maar de eerste Doom is ondanks zijn blikkerige graphics nog altijd heel leuk om te spelen.

vette shit idd
pi_221235522
Je kunt op de Switch (2) nog wel heel veel oude NES / SNES / N64 games etc spelen, heb laatst nog Donkey Kong Country uitgespeeld op basis van muscle memory uit de 90s, 30 jaar niet gespeeld maar ik wist nog steeds waar de geheime bananen zaten!
  Moderator zaterdag 4 juli 2026 @ 19:36:24 #27
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_221235566
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 19:30 schreef Timwonnacott het volgende:

[..]
Dat verschilt natuurlijk per spel en genre. FPS hebben een flinke ontwikkeling doorgemaakt maar bijv point & click adventure games zijn nog vrijwel hetzelfde gebleven en die oude games zijn nog steeds leuk om te spelen.

Daarnaast moet het je ding zijn, maar speedrunners zijn dol op oude games. Van Wolfenstein3d is vorig jaar nog een nieuw wereldrecord gevestigd. :P
fair enough maar van mij hoeft het niet hoor, vooral jammer dat ze nauwelijks nog point & click adventures maken, toen het vroeger nog in van die gigantische dozen kwam met hele boekwerken erbij verdween dat na verloop van tijd ook in de kast om nooit meer terug te vinden

ben wel blij met digitale software, de manier waarop sony het doet is dan weer helemaal kut natuurlijk maar toch
  zaterdag 4 juli 2026 @ 19:53:43 #28
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_221235841
quote:
Ik speel zo nu en dan de hele Commando's, Half Life, Desperado's en Red Alert series opnieuw. Ik blijf het gewoon leuk vinden. En oh ja, de Call of Duty en Mafia reeks speel ik ook nog steeds.
pi_221236036
Ja ik zag laatst dat iets wat op Steam lijkt (niet Steam zelf dus) allerlei games uit de collectie gooide waardoor je alles dus kwijt was. Echt fucked up.
pi_221236070
quote:
Ik kan me nog steeds urenlang vermaken met Doom bijvoorbeeld, en de nog steeds zeer actieve community eromheen die nieuwe episodes blijft uit brengen. Die er met limit-removing source ports vaak ook nog veel mooier uit zien dan de originelen.
Maar ik kan me ook nog steeds prima vermaken met een avondje longplays kijken van oude spellen zoals Wolf3d, Lotus, Stonekeep. Of zoals gisteravond Redneck Rampage, een spel wat uitkwam en redelijk modern was in mijn eindexamenjaar (ik zeg 'redelijk modern' omdat het op de Build engine draait terwijl Quake II toen al uit was). Intussen dus bijna 30 jaar oud. Ja, het ziet er gedateerd uit, maar ik kan mezelf vrij gemakkelijk in de tijdsgeest van toen zetten en zelfs onder de indruk zijn van de graphics - 'echt mooi gedaan voor die tijd'.

Het is dat ik momenteel geen geschikt systeem ervoor heb maar ik speel al langer met de gedachte een retro PC te bouwen. Windows 2000 zodat ik nog in pure DOS-mode kan starten.

En dan weet ik zeker dat ik me ook prima ga vermaken met af en toe een paar maps Wolfenstein 3D spelen :) al is het maar omdat ik er mee ben opgegroeid.
pi_221236087
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 19:53 schreef AchJa het volgende:

[..]
Ik speel zo nu en dan de hele Commando's, Half Life, Desperado's en Red Alert series opnieuw. Ik blijf het gewoon leuk vinden. En oh ja, de Call of Duty en Mafia reeks speel ik ook nog steeds.
Half-Life en de originale C&C/Red Alert blijven prachtig. Heb alles nog origineel, nooit verkocht en dat zal ik ook nooit doen als verzamelaar :)
pi_221236103
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 19:53 schreef AchJa het volgende:

[..]
Unit reporting!

Affirmative!
pi_221236214
quote:
10s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 20:11 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Unit reporting!

Affirmative!
Of die spion - 'For king and country!'

Dat dit na 30 jaar zo blijft hangen.
pi_221236272
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 19:15 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Nouja je kan van een bedrijf niet verwachten dat ze dat tot de eeuwigheid doen. Maar wat mij betref zouhet wel verplicht moeten zijn om een game, die ze niet meer willen ondersteunen, of te verkopen aan een andere partij die er mee verder gaat, of vrij te geven zodat de speelgemeenschap deze kan behouden.
Alles is mogelijk. Voor multiplayer games kunnen er best bepaalde uitzonderingen gemaakt worden.

Nintendo is daar wel echt een goed voorbeeld van. Op de Nintendo 3DS kan je nu 15 jaar na release nog steeds gekochte spellen downloaden via hun eshop, en zodra gedownload, blijven ze op je apparaat staan. Online servers zijn pas na 13 jaar offline gehaald.

Maar je hebt nu bepaalde games die ook een single player mode hebben die niet meer speelbaar zijn omdat er contact moet worden gemaakt met de server... daar moet echt iets op worden geregeld.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
pi_221236342
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 19:33 schreef DrDentz het volgende:
Je kunt op de Switch (2) nog wel heel veel oude NES / SNES / N64 games etc spelen, heb laatst nog Donkey Kong Country uitgespeeld op basis van muscle memory uit de 90s, 30 jaar niet gespeeld maar ik wist nog steeds waar de geheime bananen zaten!
Nintendo wel, maar die kunnen over een paar jaar ook gewoon de DS/Gameboy/Virtualboy/Gamecube games offline halen op de Switch.

Voordeel is dat het spellen zijn die ook fysiek op oude platformen beschikbaar zijn.

Bij een Sony is dat vanaf 2028 helemaal verleden tijd gezien die volledig stoppen met fysieke games.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
  zaterdag 4 juli 2026 @ 20:24:34 #36
13456 AchJa
Shut up!!!
  zaterdag 4 juli 2026 @ 20:24:51 #37
13456 AchJa
Shut up!!!
  zaterdag 4 juli 2026 @ 20:25:02 #38
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221236387
quote:
88s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 20:19 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Alles is mogelijk. Voor multiplayer games kunnen er best bepaalde uitzonderingen gemaakt worden.

Nintendo is daar wel echt een goed voorbeeld van. Op de Nintendo 3DS kan je nu 15 jaar na release nog steeds gekochte spellen downloaden via hun eshop, en zodra gedownload, blijven ze op je apparaat staan. Online servers zijn pas na 13 jaar offline gehaald.

Maar je hebt nu bepaalde games die ook een single player mode hebben die niet meer speelbaar zijn omdat er contact moet worden gemaakt met de server... daar moet echt iets op worden geregeld.
Ja maar het lijkt me niet uitvoerbaar om een gameproducent daartoe te verplichten om dat tot in de eeuwigheid te gaan doen. Bovendien kan een bedrijf ook failliet gaan.

De beste oplossing zou ik dus vinden dat wanneer niemand een bepaalde game nog commercieel wil aanbieden, deze verplicht vrijgegeven moet worden zodat digitale erfgoed hobbyisten deze kunnen behouden.
  zaterdag 4 juli 2026 @ 20:28:02 #39
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_221236430
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 20:25 schreef Hexagon het volgende:
Ja maar het lijkt me niet uitvoerbaar om een gameproducent daartoe te verplichten om dat tot in de eeuwigheid te gaan doen. Bovendien kan een bedrijf ook failliet gaan.
Saab Automobile is ook failiet en de auto's stoppen toch ook niet met rijden?
  zaterdag 4 juli 2026 @ 20:31:20 #40
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221236478
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 20:28 schreef AchJa het volgende:

[..]
Saab Automobile is ook failiet en de auto's stoppen toch ook niet met rijden?
Nee maar Saab auto's hebben dan ook geen permanente ondersteuning nodig van de Saab fabriek om te kunnen blijven rijden.
  zaterdag 4 juli 2026 @ 20:34:36 #41
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_221236547
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 20:31 schreef Hexagon het volgende:

Nee maar Saab auto's hebben dan ook geen permanente ondersteuning nodig van de Saab fabriek om te kunnen blijven rijden.
Net zoals een game dat niet nodig heeft.
  zaterdag 4 juli 2026 @ 20:36:04 #42
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221236571
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 20:34 schreef AchJa het volgende:

[..]
Net zoals een game dat niet nodig heeft.
Wel op de manier zoals Sony die nu gaat verkopen. Als ze de game niet meer hosten is die foetsie voor het publiek.
  zaterdag 4 juli 2026 @ 20:37:31 #43
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_221236592
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 20:36 schreef Hexagon het volgende:
Wel op de manier zoals Sony die nu gaat verkopen. Als ze de game niet meer hosten is die foetsie voor het publiek.
En dat is nou net het hele punt he. Jij schijnt het volstrekt normaal te vinden dat iets wat je hebt gekocht op afstand onbruikbaar gemaakt kan worden om tal van redenen.

Maar goed, het ging natuurlijk een tijdje goed met de constructie die we hadden, piraterij is niet echt een ding meer maar dat gaat het natuurlijk wel weer worden op deze manier.

Ik lease/huur geen game, ik koop een game.
  zaterdag 4 juli 2026 @ 20:40:21 #44
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221236647
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 20:37 schreef AchJa het volgende:

[..]
En dat is nou net het hele punt he. Jij schijnt het volstrekt normaal te vinden dat iets wat je hebt gekocht op afstand onbruikbaar gemaakt kan worden om tal van redenen.

Maar goed, het ging natuurlijk een tijdje goed met de constructie die we hadden, piraterij is niet echt een ding meer maar dat gaat het natuurlijk wel weer worden op deze manier.
Ja da is nu zoals het kan gaan als games afhankelijk worden van permanente ondersteuning vanuit de fabrikant.

Maar ik denk ook niet dat je een bedrijf kan gaan verplichten die game voor eeuwig online te houden. Daar zou dan imo tegenover moeten staan dat een bedrijf zijn rechten verliest als ze die game niet meer ondersteunen.
  zaterdag 4 juli 2026 @ 20:54:25 #45
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_221236981
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 20:40 schreef Hexagon het volgende:

Ja da is nu zoals het kan gaan als games afhankelijk worden van permanente ondersteuning vanuit de fabrikant.

Maar ik denk ook niet dat je een bedrijf kan gaan verplichten die game voor eeuwig online te houden. Daar zou dan imo tegenover moeten staan dat een bedrijf zijn rechten verliest als ze die game niet meer ondersteunen.
Dat hoeft ook helemaal niet, downloaden danwel fysiek op schijf of wat dan ook kopen en klaar. Dan is het verder aan de consument.
  zaterdag 4 juli 2026 @ 20:56:54 #46
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221237024
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 20:54 schreef AchJa het volgende:

[..]
Dat hoeft ook helemaal niet, downloaden danwel fysiek op schijf of wat dan ook kopen en klaar. Dan is het verder aan de consument.
Nee dat is dus niet zo. Dit stuk tekst gaat het om.

quote:
En dan nog downloadt de speler niet de hele game, maar bijvoorbeeld alleen de software die nodig is om contact te maken met de centrale server, waar de cruciale code opgeslagen staat. Trekt de gamestudio de stekker uit de server, omdat het spel niet meer genoeg oplevert, dan is de gamer zijn spel kwijt en het spel zelf voorgoed verloren. Tenzij de gamestudio zelf actie onderneemt.
  zaterdag 4 juli 2026 @ 20:57:44 #47
13456 AchJa
Shut up!!!
  zaterdag 4 juli 2026 @ 20:59:07 #48
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221237063
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 20:57 schreef AchJa het volgende:

[..]
Dat is dus nou net het probleem waar ik tegen ageer he.
Waar ik dus een eigen oplossing voor heb. Die de belangen van fabrikanten en gamers in balans brengt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')