Goed punt. Moet je je voorstellen dat al die Gameboy spellen nu niet meer speelbaar zijn ongeacht of iemand er voor heeft betaald en deze oude spellen niet meer verkrijgbaar zijn voor binnen een paar generaties...quote:‘Piraterij is de enige optie om games te bewaren voor het nageslacht’
Piraterij is de enig overgebleven optie om games te bewaren voor de geschiedenis. Dat zegt Frank Cifaldi, oprichter van de Video Game History Foundation (VGHF), een stichting die zich inzet voor de bewaring van klassieke games voor volgende generaties. Sinds gamestudio’s spellen online uitbrengen op hun eigen servers, die ze naar eigen gelieven kunnen uitzetten, is het onmogelijk geworden om de geschiedenis legaal te bewaren.
De stichting probeerde eerst gamestudio's wettelijk te dwingen om archivering mogelijk te maken, maar de lobby van de industrie zorgde ervoor dat die wet het niet haalde. Nu ligt de stichting zelf onder vuur van de industrie, die zegt dat de VGHF piraterij aanmoedigt. Oprichter Cifaldi zegt dat er geen alternatief meer is. 'We hebben geprobeerd om met de industrie tot een legale oplossing te komen, maar ze weigeren', stelt hij.
Fysiek gekocht
Waar games tot zo'n beetje begin deze eeuw fysiek gekocht werden in een winkel, op een cartridge, diskette, cd-rom of dvd, is downloaden tegenwoordig de norm. En dan nog downloadt de speler niet de hele game, maar bijvoorbeeld alleen de software die nodig is om contact te maken met de centrale server, waar de cruciale code opgeslagen staat. Trekt de gamestudio de stekker uit de server, omdat het spel niet meer genoeg oplevert, dan is de gamer zijn spel kwijt en het spel zelf voorgoed verloren. Tenzij de gamestudio zelf actie onderneemt.
En voor de grootste hits uit de recente gamegeschiedenis zullen studio's daar wellicht nog voor te porren zijn, maar er zijn voorbeelden te over van games waarvan pas jaren later bleek dat ze misschien wel museumwaardig zijn. Bij de oude games was er altijd nog wel de hoop dat er ergens in de wereld iemand een cartridge op zolder had liggen, maar die optie verdwijnt nu. Deze week kondigde Sony aan dat het als eerste van de grote uitgevers van games nu volledig afstapt van fysieke verkoop.
De stichting VGHF wil voorkomen dat hedendaagse games hetzelfde lot wacht als oude films en televisieseries. De lijst met voorgoed verloren gegane films en series is enorm. Van de twee bekendste filmactrices van honderd jaar geleden, Theda Bara en Valeska Suratt, is bijna al het beeldmateriaal verloren gegaan, terwijl het geen twijfel lijdt dat filmmusea van nu maar wat graag iets van hun werk zouden willen laten zien.
Bij games voor pc inderdaad wat lastiger. Maar voor console zou het prima moeten kunnen vanwege de vaste architectuur van systeem icm spel.quote:Op zaterdag 4 juli 2026 17:46 schreef Eightyone het volgende:
Net als bij muziek: niet alleen vertrouwen op de grillen van de streamingsdienst. Bewaar het ook ergens in een 'ouderwets' bestandsformaat of zelfs fysiek, indien mogelijk.
O.k., dit is bij spellen wel moeilijker.
Jawel. Batterij zorgt er alleen voor dat je game data kan opslaan.quote:Op zaterdag 4 juli 2026 17:58 schreef heywoodu het volgende:
Gameboy-spellen zijn toch al niet allemaal meer te spelen ivm het batterijtje?
Correct, CD's kun je kopiëren en branden en dat haalt leesfouten door krassen er vaak uit, maar CDs vergaan ook zei het langzaam. En dan heb je nog chique CD's die kwamen met een schuimrubber lapje voor transport, mensen die die er netjes in hebben laten zitten zien nu dat dat schuimrubber lapje met de CD is gaan integreren ten koste van diens hoedanigheid als informatiedrager.quote:Op zaterdag 4 juli 2026 17:46 schreef Eightyone het volgende:
Net als bij muziek: niet alleen vertrouwen op de grillen van de streamingsdienst. Bewaar het ook ergens in een 'ouderwets' bestandsformaat of zelfs fysiek, indien mogelijk.
O.k., dit is bij spellen wel moeilijker.
quote:De verschuiving naar abonnementen
In de praktijk komt deze filosofie steeds meer tot uiting in de vorm van een abonnementseconomie. In plaats van producten in één keer aan te schaffen, worden consumenten gestimuleerd om deze te huren of een abonnement te nemen voor toegang.
- Media en software: Films, muziek en software zijn sterk afhankelijk van streaming- of abonnementsmodellen in plaats van fysiek bezit.
- Automobielsector: Grote fabrikanten rekenen nu maandelijkse kosten om hardwarefuncties (zoals stoelverwarming of starten op afstand) te ontgrendelen, in plaats van deze in de aankoopprijs op te nemen.
- Gaming: De trend naar uitsluitend digitale aankopen en abonnementsdiensten betekent dat spelers licenties huren om games te spelen in plaats van fysieke schijfjes te bezitten.
Ik sla de muziek die van belang is al sinds +/- 2002 als mp3 op. Met een regelmatige back-up.quote:Op zaterdag 4 juli 2026 18:46 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Correct, CD's kun je kopiëren en branden en dat haalt leesfouten door krassen er vaak uit, maar CDs vergaan ook zei het langzaam. En dan heb je nog chique CD's die kwamen met een schuimrubber lapje voor transport, mensen die die er netjes in hebben laten zitten zien nu dat dat schuimrubber lapje met de CD is gaan integreren ten koste van diens hoedanigheid als informatiedrager.
Klopt, en het gaat soms ook om andere versies of remasters. Ik wil gewoon de versie waarvan ik ben gaan houden. De industrie zal je er graag een tweede keer voor willen laten betalen, of je dingen onthouden omdat het 'niet meer van deze tijd is".quote:Op zaterdag 4 juli 2026 18:56 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Ik sla de muziek die van belang is al sinds +/- 2002 als mp3 op. Met een regelmatige back-up.
Gezien wat er niet op YouTube en/of Spotify staat, is dat maar goed ook. En hoe de toekomst van deze diensten is, weten we ook niet.
Op YouTube vul ik hier en daar 'gaten' op, als ik die ontdek (account). Sommige nummers zijn hier in de 10's en 20's veel gedraaid, bij anderen was het in een grijs verleden zo.
Nouja je kan van een bedrijf niet verwachten dat ze dat tot de eeuwigheid doen. Maar wat mij betref zouhet wel verplicht moeten zijn om een game, die ze niet meer willen ondersteunen, of te verkopen aan een andere partij die er mee verder gaat, of vrij te geven zodat de speelgemeenschap deze kan behouden.quote:Op zaterdag 4 juli 2026 19:04 schreef RotatoR het volgende:
Denk wel dat er onderscheid gemaakt moet worden tussen singleplayer en multiplayer games. Dat multiplayer games na verloop van tijd niet meer ondersteund worden vind ik wel begrijpelijk alleen zou het dan wel mogelijk moeten zijn om de game zelf te hosten op een eigen server. Voor veel singleplayer games geldt tegenwoordig ook dat die altijd online moeten zijn en daarbij zou het wel onredelijk zijn als die op een gegeven moment onspeelbaar worden.
Dat kan prima, daar heeft de community vaak gewoon een emulator voor opensource en gratis. Zelfs DOS spelletjes kan je op je huidige Windows 11 pc gewoon spelen via DOSbox. Zo'n beetje elk populair spel uit de jaren 80-90 is wel te koop op GOG.com voor een paar euro, volledig gepatched en werkend op de huidige pc's.quote:Op zaterdag 4 juli 2026 18:49 schreef havanagila het volgende:
Oude spellen die je toch met geen mogelijkheid op nieuwe systemen kan spelen...
Inderdaad. En wat niet fysiek uitkomt: Arrrr!quote:Op zaterdag 4 juli 2026 18:52 schreef -Knapzak- het volgende:
Heel simpel: gewoon niet kopen. Dan moeten ze spellen wel fysiek gaan verkopen.
Uiteindelijk is dit het doel:
[ afbeelding ]
[..]
Teken/fotobewerkingsprogramma's passen dergelijke dingen ook toe bij de installatie, als het al niet zo is dat het alleen vanuit een cloud te gebruiken is.quote:Op zaterdag 4 juli 2026 19:18 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Het probleem zit hem niet in iets draaibaar krijgen maar in de ingebouwde alwaysonline check die veel moderne spellen hebben. Die check moet verbinding maken met hun servers, kan die dat niet dan kom je bijv niet verder in het ingame menu. Die checks blijven bestaan ook als de ontwikkelaar die servers offline haalt, waardoor je een spel wel kan laten draaien maar verder niet meer kan spelen.
Emulators zijn een dingetje tegenwoordig.quote:Op zaterdag 4 juli 2026 18:49 schreef havanagila het volgende:
Oude spellen die je toch met geen mogelijkheid op nieuwe systemen kan spelen...
Wolfenstein 3D is ook een vrij duf spel als het he revolutionaire dat het in zijn tijd had wegdenkt.quote:Op zaterdag 4 juli 2026 19:22 schreef sp3c het volgende:
Oude muziek luisteren snap ik, oude films en series kijken is al 50/50 maar ik kan me niet voorstellen dat ik nu nog eens wolfenstein3d op zou willen starten tbh
Is eerlijk gezegd nu ook al zo. Ik ben wel de eigenaar van een aantal zaken, maar die kunnen me ook zo worden afgenomen. Dat eigenaarschap is dus ook onderhevig aan de grillen van een partij die het zo kan uitschakelen. Zie verbeurdverklaring van mijn motor en het saboteren van mijn PS3.quote:Op zaterdag 4 juli 2026 18:52 schreef -Knapzak- het volgende:
Heel simpel: gewoon niet kopen. Dan moeten ze spellen wel fysiek gaan verkopen.
Uiteindelijk is dit het doel:
[ afbeelding ]
[..]
Dat verschilt natuurlijk per spel en genre. FPS hebben een flinke ontwikkeling doorgemaakt maar bijv point & click adventure games zijn nog vrijwel hetzelfde gebleven en die oude games zijn nog steeds leuk om te spelen.quote:Op zaterdag 4 juli 2026 19:22 schreef sp3c het volgende:
Oude muziek luisteren snap ik, oude films en series kijken is al 50/50 maar ik kan me niet voorstellen dat ik nu nog eens wolfenstein3d op zou willen starten tbh
quote:Op zaterdag 4 juli 2026 19:29 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Wolfenstein 3D is ook een vrij duf spel als het he revolutionaire dat het in zijn tijd had wegdenkt.
Maar de eerste Doom is ondanks zijn blikkerige graphics nog altijd heel leuk om te spelen.
fair enough maar van mij hoeft het niet hoor, vooral jammer dat ze nauwelijks nog point & click adventures maken, toen het vroeger nog in van die gigantische dozen kwam met hele boekwerken erbij verdween dat na verloop van tijd ook in de kast om nooit meer terug te vindenquote:Op zaterdag 4 juli 2026 19:30 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Dat verschilt natuurlijk per spel en genre. FPS hebben een flinke ontwikkeling doorgemaakt maar bijv point & click adventure games zijn nog vrijwel hetzelfde gebleven en die oude games zijn nog steeds leuk om te spelen.
Daarnaast moet het je ding zijn, maar speedrunners zijn dol op oude games. Van Wolfenstein3d is vorig jaar nog een nieuw wereldrecord gevestigd.
Ik speel zo nu en dan de hele Commando's, Half Life, Desperado's en Red Alert series opnieuw. Ik blijf het gewoon leuk vinden. En oh ja, de Call of Duty en Mafia reeks speel ik ook nog steeds.quote:Op zaterdag 4 juli 2026 19:22 schreef sp3c het volgende:
Ik kan me nog steeds urenlang vermaken met Doom bijvoorbeeld, en de nog steeds zeer actieve community eromheen die nieuwe episodes blijft uit brengen. Die er met limit-removing source ports vaak ook nog veel mooier uit zien dan de originelen.quote:Op zaterdag 4 juli 2026 19:22 schreef sp3c het volgende:
Half-Life en de originale C&C/Red Alert blijven prachtig. Heb alles nog origineel, nooit verkocht en dat zal ik ook nooit doen als verzamelaarquote:Op zaterdag 4 juli 2026 19:53 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik speel zo nu en dan de hele Commando's, Half Life, Desperado's en Red Alert series opnieuw. Ik blijf het gewoon leuk vinden. En oh ja, de Call of Duty en Mafia reeks speel ik ook nog steeds.
Unit reporting!quote:Op zaterdag 4 juli 2026 19:53 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik speel zo nu en dan de hele Commando's, Half Life, Desperado's en Red Alert series opnieuw. Ik blijf het gewoon leuk vinden. En oh ja, de Call of Duty en Mafia reeks speel ik ook nog steeds.
Of die spion - 'For king and country!'quote:Op zaterdag 4 juli 2026 20:11 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Unit reporting!
Affirmative!
Alles is mogelijk. Voor multiplayer games kunnen er best bepaalde uitzonderingen gemaakt worden.quote:Op zaterdag 4 juli 2026 19:15 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nouja je kan van een bedrijf niet verwachten dat ze dat tot de eeuwigheid doen. Maar wat mij betref zouhet wel verplicht moeten zijn om een game, die ze niet meer willen ondersteunen, of te verkopen aan een andere partij die er mee verder gaat, of vrij te geven zodat de speelgemeenschap deze kan behouden.
Nintendo wel, maar die kunnen over een paar jaar ook gewoon de DS/Gameboy/Virtualboy/Gamecube games offline halen op de Switch.quote:Op zaterdag 4 juli 2026 19:33 schreef DrDentz het volgende:
Je kunt op de Switch (2) nog wel heel veel oude NES / SNES / N64 games etc spelen, heb laatst nog Donkey Kong Country uitgespeeld op basis van muscle memory uit de 90s, 30 jaar niet gespeeld maar ik wist nog steeds waar de geheime bananen zaten!
Now you see me, now you don't.quote:Op zaterdag 4 juli 2026 20:11 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Unit reporting!
Affirmative!
Cash stolen.quote:Op zaterdag 4 juli 2026 20:15 schreef PurifieR het volgende:
Of die spion - 'For king and country!'
Dat dit na 30 jaar zo blijft hangen.
Ja maar het lijkt me niet uitvoerbaar om een gameproducent daartoe te verplichten om dat tot in de eeuwigheid te gaan doen. Bovendien kan een bedrijf ook failliet gaan.quote:Op zaterdag 4 juli 2026 20:19 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Alles is mogelijk. Voor multiplayer games kunnen er best bepaalde uitzonderingen gemaakt worden.
Nintendo is daar wel echt een goed voorbeeld van. Op de Nintendo 3DS kan je nu 15 jaar na release nog steeds gekochte spellen downloaden via hun eshop, en zodra gedownload, blijven ze op je apparaat staan. Online servers zijn pas na 13 jaar offline gehaald.
Maar je hebt nu bepaalde games die ook een single player mode hebben die niet meer speelbaar zijn omdat er contact moet worden gemaakt met de server... daar moet echt iets op worden geregeld.
Saab Automobile is ook failiet en de auto's stoppen toch ook niet met rijden?quote:Op zaterdag 4 juli 2026 20:25 schreef Hexagon het volgende:
Ja maar het lijkt me niet uitvoerbaar om een gameproducent daartoe te verplichten om dat tot in de eeuwigheid te gaan doen. Bovendien kan een bedrijf ook failliet gaan.
Nee maar Saab auto's hebben dan ook geen permanente ondersteuning nodig van de Saab fabriek om te kunnen blijven rijden.quote:Op zaterdag 4 juli 2026 20:28 schreef AchJa het volgende:
[..]
Saab Automobile is ook failiet en de auto's stoppen toch ook niet met rijden?
Net zoals een game dat niet nodig heeft.quote:Op zaterdag 4 juli 2026 20:31 schreef Hexagon het volgende:
Nee maar Saab auto's hebben dan ook geen permanente ondersteuning nodig van de Saab fabriek om te kunnen blijven rijden.
Wel op de manier zoals Sony die nu gaat verkopen. Als ze de game niet meer hosten is die foetsie voor het publiek.quote:Op zaterdag 4 juli 2026 20:34 schreef AchJa het volgende:
[..]
Net zoals een game dat niet nodig heeft.
En dat is nou net het hele punt he. Jij schijnt het volstrekt normaal te vinden dat iets wat je hebt gekocht op afstand onbruikbaar gemaakt kan worden om tal van redenen.quote:Op zaterdag 4 juli 2026 20:36 schreef Hexagon het volgende:
Wel op de manier zoals Sony die nu gaat verkopen. Als ze de game niet meer hosten is die foetsie voor het publiek.
Ja da is nu zoals het kan gaan als games afhankelijk worden van permanente ondersteuning vanuit de fabrikant.quote:Op zaterdag 4 juli 2026 20:37 schreef AchJa het volgende:
[..]
En dat is nou net het hele punt he. Jij schijnt het volstrekt normaal te vinden dat iets wat je hebt gekocht op afstand onbruikbaar gemaakt kan worden om tal van redenen.
Maar goed, het ging natuurlijk een tijdje goed met de constructie die we hadden, piraterij is niet echt een ding meer maar dat gaat het natuurlijk wel weer worden op deze manier.
Dat hoeft ook helemaal niet, downloaden danwel fysiek op schijf of wat dan ook kopen en klaar. Dan is het verder aan de consument.quote:Op zaterdag 4 juli 2026 20:40 schreef Hexagon het volgende:
Ja da is nu zoals het kan gaan als games afhankelijk worden van permanente ondersteuning vanuit de fabrikant.
Maar ik denk ook niet dat je een bedrijf kan gaan verplichten die game voor eeuwig online te houden. Daar zou dan imo tegenover moeten staan dat een bedrijf zijn rechten verliest als ze die game niet meer ondersteunen.
Nee dat is dus niet zo. Dit stuk tekst gaat het om.quote:Op zaterdag 4 juli 2026 20:54 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat hoeft ook helemaal niet, downloaden danwel fysiek op schijf of wat dan ook kopen en klaar. Dan is het verder aan de consument.
quote:En dan nog downloadt de speler niet de hele game, maar bijvoorbeeld alleen de software die nodig is om contact te maken met de centrale server, waar de cruciale code opgeslagen staat. Trekt de gamestudio de stekker uit de server, omdat het spel niet meer genoeg oplevert, dan is de gamer zijn spel kwijt en het spel zelf voorgoed verloren. Tenzij de gamestudio zelf actie onderneemt.
Dat is dus nou net het probleem waar ik tegen ageer he.quote:Op zaterdag 4 juli 2026 20:56 schreef Hexagon het volgende:
Nee dat is dus niet zo. Dit stuk tekst gaat het om.
Waar ik dus een eigen oplossing voor heb. Die de belangen van fabrikanten en gamers in balans brengt.quote:Op zaterdag 4 juli 2026 20:57 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat is dus nou net het probleem waar ik tegen ageer he.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |