Zorgwekkend dekt de lading niet eens meerquote:Hittegolf: de Samu (Dienst voor Dringende Medische Hulp) registreerde vrijdag 109 doden in Parijs, tegenover gewoonlijk zeven in dezelfde periode
Deze sterfgevallen, vastgesteld tijdens interventies aan huis of op de openbare weg, omvatten volgens de Parijse hulpdiensten niet de overlijdens in ziekenhuizen die verband houden met de extreme hitte.
De hittegolf begint in de hoofdstad af te nemen, maar blijft de gezondheidszorg zwaar onder druk zetten. Terwijl de temperatuur in Parijs opliep tot bijna 39 °C, overleden vrijdag 26 juni binnen een periode van 24 uur 109 mensen, tegenover gemiddeld zeven personen in dezelfde periode van het jaar, vernam franceinfo van de Samu.
Sterfgevallen door de hitte in ziekenhuizen zijn niet opgenomen in deze cijfers. De balans omvat uitsluitend overlijdens die door de Samu werden vastgesteld tijdens interventies op de openbare weg of bij mensen thuis. In dezelfde periode registreerde de Samu ook 3.400 oproepen naar de hulpdiensten, 30 hartstilstanden en een maximale lichaamstemperatuur van 43,7 °C bij een patiënte met ernstige hyperthermie.
Je kunt vaak duizend keer waarschuwen maar er blijven altijd idioten die alle waarschuwingen in de wind zullen slaan.quote:Op zaterdag 27 juni 2026 18:39 schreef Hyaenidae het volgende:
Het is niet voor niks code rood. Je kunt je kerngezond voelen, buiten lopen bij 40 graden alsof er niets aan de hand is en dan toch 1x in elkaar zakken en nooit meer opstaan. Vergelijkbaar met een CO vergiftiging. Levensgevaarlijk.
En dan heb je toch mensen die nu buiten komen en het compleet negeren, ze spelen een soort Russische roulette.
Nou... In Frankrijk al meerdere peuters doodgegaan inmiddels en meerdere jongvolwassenenquote:Op zaterdag 27 juni 2026 18:42 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Doden vanwege warm weer zijn in 99% ouderen en mensen met enorm slechte gezondheid die sowieso op korte termijn zouden overlijden. Niet dat dat niet tragisch is, maar het zet het wel in perspectief.
Veel mensen hebben geen keus. Zeker ouderen, die vallen neer in eigen huisquote:Op zaterdag 27 juni 2026 18:46 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Je kunt vaak duizend keer waarschuwen maar er blijven altijd idioten die alle waarschuwingen in de wind zullen slaan.
Normaal 7 per dag.quote:Op zaterdag 27 juni 2026 19:00 schreef HowardRoark het volgende:
Dit is natuurlijk bangmakerij pur sang. Ik gaf het in een ander topic ook al aan, in een grote miljoenenstad als Parijs zullen tientallen mensen per dag overlijden. Het kan best zijn dat er op een dag 109 mensen zijn overleden, maar dit zonder enig bewijs ophangen aan de warmte is een drogredeneringen. Causaliteit zal men toch echt moeten aantonen.
quote:Op zaterdag 27 juni 2026 18:39 schreef Hyaenidae het volgende:
Het is niet voor niks code rood. Je kunt je kerngezond voelen, buiten lopen bij 40 graden alsof er niets aan de hand is en dan toch 1x in elkaar zakken en nooit meer opstaan. Vergelijkbaar met een CO vergiftiging. Levensgevaarlijk.
En dan heb je toch mensen die nu buiten komen en het compleet negeren, ze spelen een soort Russische roulette.
Dat is niet de categorie waar ik het over heb. Ik heb het over de categorie die onnodige risico's neemt.quote:Op zaterdag 27 juni 2026 18:58 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Veel mensen hebben geen keus. Zeker ouderen, die vallen neer in eigen huis
Normaal gezien krijg je een statistische piek van mensen die net even wat eerder overlijden. Dat is normaal bij extreme hitte of kou.quote:Op zaterdag 27 juni 2026 19:00 schreef HowardRoark het volgende:
Dit is natuurlijk bangmakerij pur sang. Ik gaf het in een ander topic ook al aan, in een grote miljoenenstad als Parijs zullen tientallen mensen per dag overlijden. Het kan best zijn dat er op een dag 109 mensen zijn overleden, maar dit zonder enig bewijs ophangen aan de warmte is een drogredeneringen. Causaliteit zal men toch echt moeten aantonen.
Ja, ff de hond uitlaten met 43 graden...quote:Op zaterdag 27 juni 2026 19:02 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Jij verwacht dat mensen bang binnen gaan zitten? Doe even normaal hoor.
Ook met hoge temperaturen kan je er als mens gewoon uit hoor. Ja, het is belangrijk om geen intensieve activiteiten te doen en genoeg te drinken, maar je kunt er prima even uit voor een ommetje met de hond of een bezoekje aan de supermarkt.
Nouja, het KNMI had ook het advies aangepast. Binnen blijven is niet per se beter. Zeker in steden waar het binnen appartementen vaak warmer is dan buiten.quote:Op zaterdag 27 juni 2026 19:06 schreef Tengano het volgende:
Mensen die met dit weer ook naar buiten gaan![]()
Dan vraag je er ook gewoon om.
Dat is nagenoeg onmogelijk voor zo een grote stad. Als we naar de statistieken van Parijs als metropool kijken, ligt dat zelfs op honderden per dag. Zie ook:quote:Op zaterdag 27 juni 2026 19:01 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Normaal 7 per dag.
Ik vertrouw ambulancepersoneel wel.
Zoals ik het lees zijn het normaal gesproken 7 hitte-gerelateerde doden en nu dus 109 hitte-gerelateerde doden.quote:Op zaterdag 27 juni 2026 19:10 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat is nagenoeg onmogelijk voor zo een grote stad. Als we naar de statistieken van Parijs als metropool kijken, ligt dat zelfs op honderden per dag. Zie ook:
[ afbeelding ]
Bron
Beetje zoals covid inderdaad.quote:Op zaterdag 27 juni 2026 18:42 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Doden vanwege warm weer zijn in 99% ouderen en mensen met enorm slechte gezondheid die sowieso op korte termijn zouden overlijden. Niet dat dat niet tragisch is, maar het zet het wel in perspectief.
Dat zijn alle doden, niet de hitte-doden.quote:Op zaterdag 27 juni 2026 19:10 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat is nagenoeg onmogelijk voor zo een grote stad. Als we naar de statistieken van Parijs als metropool kijken, ligt dat zelfs op honderden per dag. Zie ook:
[ afbeelding ]
Bron
Toen was ik hoogzwanger.quote:Op zaterdag 27 juni 2026 19:05 schreef Elan het volgende:
Alsof dit iets nieuws is![]()
Zo'n 70.000 mensen vonden de dood als gevolg van de Europese hittegolf van 2003
https://nl.wikipedia.org/wiki/Europese_hittegolf_van_2003
[ afbeelding ]
Er zullen lang niet elke dag mensen overlijden aan hitte, dus het is tevens de vraag waar dat aantal (7) vandaan komt. Net zoals het onduidelijk is of deze vermeende 109 mensen zijn overleden aan hitte of hier andere zaken een rol speelde.quote:Op zaterdag 27 juni 2026 19:14 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Zoals ik het lees zijn het normaal gesproken 7 hitte-gerelateerde doden en nu dus 109 hitte-gerelateerde doden.
Een ommetje met de hond.....dierenbeul. Die arme dieren lopen op heet asfalt/steen.quote:Op zaterdag 27 juni 2026 19:02 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Jij verwacht dat mensen bang binnen gaan zitten? Doe even normaal hoor.
Ook met hoge temperaturen kan je er als mens gewoon uit hoor. Ja, het is belangrijk om geen intensieve activiteiten te doen en genoeg te drinken, maar je kunt er prima even uit voor een ommetje met de hond of een bezoekje aan de supermarkt.
De meeste mensen lopen met een hond op de stoep of het gras, niet de snelweg. En honden zullen toch uitgelaten moeten worden, ook tijdens warm weer.quote:Op zaterdag 27 juni 2026 19:42 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Een ommetje met de hond.....dierenbeul. Die arme dieren lopen op heet asfalt.
Jij gaat maar even lekker je schoenen en sokken uit doen, en dan ga je maar eens lekker een ommetje maken op de stoep.quote:Op zaterdag 27 juni 2026 19:44 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
De meeste mensen lopen met een hond op de stoep of het gras, niet de snelweg. En honden zullen toch uitgelaten moeten worden, ook tijdens warm weer.
Ga maar eens op je blote voeten een blokje om doen dan. Niet te doen? Dan ook niet voor je hond.quote:Op zaterdag 27 juni 2026 19:44 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
De meeste mensen lopen met een hond op de stoep of het gras, niet de snelweg. En honden zullen toch uitgelaten moeten worden, ook tijdens warm weer.
Langdurige benauwdheid en felle zon is gewoon dodelijk voor jong en vooral voor oud. Bizar dat je dat hier loopt te minimaliseren.quote:Op zaterdag 27 juni 2026 19:36 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Er zullen lang niet elke dag mensen overlijden aan hitte, dus het is tevens de vraag waar dat aantal (7) vandaan komt. Net zoals het onduidelijk is of deze vermeende 109 mensen zijn overleden aan hitte of hier andere zaken een rol speelde.
quote:Op zaterdag 27 juni 2026 19:46 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Ga maar eens op je blote voeten een blokje om doen dan. Niet te doen? Dan ook niet voor je hond.
Bespottelijke vergelijkingen. De voet van de mens is per definitie stukken gevoeliger. Wij kunnen ook heel snel problemen met bevriezing krijgen. Moeten we dus ook honden maar niet maar uitlaten als het gevroren heeft? Dieren kunnen hier simpelweg veel beter mee omgaan.quote:Op zaterdag 27 juni 2026 19:45 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Jij gaat maar even lekker je schoenen en sokken uit doen, en dan ga je maar eens lekker een ommetje maken op de stoep.
Dat doe ik niet, ik geef simpelweg aan dat er geen enkel bewijs dat de mensen overleden daadwerkelijk zijn overleden aan hitte of dat er andere factoren een rol hebben gespeeld.quote:Op zaterdag 27 juni 2026 19:49 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Langdurige benauwdheid en felle zon is gewoon dodelijk voor jong en vooral voor oud. Bizar dat je dat hier loopt te minimaliseren.
Stoeptegels kunnen meer dan 50 graden worden man. Daar kunnen honden brandblaren van op lopen.quote:Op zaterdag 27 juni 2026 19:50 schreef HowardRoark het volgende:
Dieren kunnen hier simpelweg veel beter mee omgaan.
Lees jij wel goed?quote:Op zaterdag 27 juni 2026 19:52 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat doe ik niet, ik geef simpelweg aan dat er geen enkel bewijs dat de mensen overleden daadwerkelijk zijn overleden aan hitte of dat er andere factoren een rol hebben gespeeld.
Nee, ik heb een 22 jarige dochter,quote:Op zaterdag 27 juni 2026 19:51 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Dus @:vogeltjesdans heeft een 23 -jarige zoon?
Als het goed is ken je je hond en dan weet je of hij er tegen kan. Ik ben gewoon gegaan maar wel route aangepast. En dus korter. Hij heeft bij mij geen last van zijn pootjes maar moet hem wel in de gaten houden qua warmte. Na de warme wandeling mag ie bij de ventilator liggen. Vindt ie lekker.quote:Op zaterdag 27 juni 2026 19:56 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Stoeptegels kunnen meer dan 50 graden worden man. Daar kunnen honden brandblaren van op lopen.
Honden kunnen net als varkens ook niet zweten, en komen hun warmte moeilijker kwijt dan mensen. Als je daar in de hitte mee gaat wandelen kan er oververhitting optreden. Vooral bij honden met van die platte neuzen, zoals Bulldogs.
Maar dit gaat niet over alle overlijdens, maar over de hoeveelheid overlijdens die de Samu ziet. Dat zijn er normaal 7, en nu 109.quote:Op zaterdag 27 juni 2026 19:00 schreef HowardRoark het volgende:
Hij heeft zijn mening al klaar en leest/interpreteert elk nieuwsbericht in dat betreffende frame.quote:Op zaterdag 27 juni 2026 20:00 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Lees jij wel goed?
De hittegolf begint in de hoofdstad af te nemen, maar blijft de gezondheidszorg zwaar onder druk zetten. Terwijl de temperatuur in Parijs opliep tot bijna 39 °C, overleden vrijdag 26 juni binnen een periode van 24 uur 109 mensen, tegenover gemiddeld zeven personen in dezelfde periode van het jaar, vernam franceinfo van de Samu.
Sterfgevallen door de hitte in ziekenhuizen zijn niet opgenomen in deze cijfers. De balans omvat uitsluitend overlijdens die door de Samu werden vastgesteld tijdens interventies op de openbare weg of bij mensen thuis. In dezelfde periode registreerde de Samu ook 3.400 oproepen naar de hulpdiensten, 30 hartstilstanden en een maximale lichaamstemperatuur van 43,7 °C bij een patiënte met ernstige hyperthermie.
Ook al zou niet elk (waarvan het vermoeden dat hitte de oorzaak van overlijden is) geval te bewijzen, is het verschil wel erg groot.
Dat vind ik ook. Moet net zo normaal worden als verwarming in de winter.quote:Op zaterdag 27 juni 2026 20:34 schreef Chivaz het volgende:
Het word de hoogste tijd dat airco in je huis even vanzelfsprekend is als verwarming.
Ik begrijp oprecht niet waarom er in Europa zo’n fanatieke tegenstand is tegen het concept airco in je huis.
Zeker niet als deze koelt en warmt.quote:Op zaterdag 27 juni 2026 20:34 schreef Chivaz het volgende:
Het word de hoogste tijd dat airco in je huis even vanzelfsprekend is als verwarming.
Ik begrijp oprecht niet waarom er in Europa zo’n fanatieke tegenstand is tegen het concept airco in je huis.
quote:Op zaterdag 27 juni 2026 19:50 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
[..]
Bespottelijke vergelijkingen. De voet van de mens is per definitie stukken gevoeliger. Wij kunnen ook heel snel problemen met bevriezing krijgen. Moeten we dus ook honden maar niet maar uitlaten als het gevroren heeft? Dieren kunnen hier simpelweg veel beter mee omgaan.
Het zal simpelweg heel veel energie verbruiken. Misschien zijn ze bang dat het stroomnet verder overbelast gaat worden.quote:Op zaterdag 27 juni 2026 20:34 schreef Chivaz het volgende:
Ik tel alweer de dagen af tot September. Schijt aan de zomer. Kutseizoen. Elke keer weer.quote:Op zaterdag 27 juni 2026 18:56 schreef YoopY het volgende:
Eindelijk zomer en wat doen ze? Massaal dood vallen. Tssk
Ik trek me geen zier aan van de klimaatwappies die daar op tegen zijn. Veel plezier met stikken van de hitte, mijn huis gaat stevig gekoeld worden.quote:Op zaterdag 27 juni 2026 20:34 schreef Chivaz het volgende:
Chagrijnigste vent van Fok strikes again.quote:Op zaterdag 27 juni 2026 23:57 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Ik tel alweer de dagen af tot September. Schijt aan de zomer. Kutseizoen. Elke keer weer.
Weet je, je kunt keer op keer op keer alle 'noodkreten', signalen en waarschuwingen bagatelliseren. Voor elk bericht kun je wel weer iets verzinnen om het af te zwakken.quote:Op zaterdag 27 juni 2026 19:00 schreef HowardRoark het volgende:
Ik snap dat je dat denkt, maar dieren kunnen streng voor zichzelf zijn qua pijn.quote:Op zaterdag 27 juni 2026 20:09 schreef Perox het volgende:
Als het goed is ken je je hond en dan weet je of hij er tegen kan.
Als ze op fok! zit dan is het vast zo´n nerdje met bril, en 50 cavia´s als huisdier.quote:
Ook geen airco?quote:Op zaterdag 27 juni 2026 23:57 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Ik tel alweer de dagen af tot September. Schijt aan de zomer. Kutseizoen. Elke keer weer.
Een hekel hebben aan de zomer maakt me niet 'chagrijnig'. Kneus.quote:Op zondag 28 juni 2026 00:04 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Chagrijnigste vent van Fok strikes again.
Maar dat was toen toch ook nieuws? Waarom zou het nu dan geen nieuws zijn?quote:Op zaterdag 27 juni 2026 19:05 schreef Elan het volgende:
Alsof dit iets nieuws is![]()
Zo'n 70.000 mensen vonden de dood als gevolg van de Europese hittegolf van 2003
https://nl.wikipedia.org/wiki/Europese_hittegolf_van_2003
[ afbeelding ]
volgens wordt er bedoeld dat het geen nieuw fenomeen zou zijn.quote:Op zondag 28 juni 2026 09:22 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Maar dat was toen toch ook nieuws? Waarom zou het nu dan geen nieuws zijn?
En dat het wel vaker gebeurd is, soms zelfs heftiger, dat maakt toch niet opeens dat het daarom nu niet uitgelicht mag worden?
Nee, je bent sowieso een chagrijnige vent, en dit is meer een onderdeel daarvan.quote:Op zondag 28 juni 2026 09:07 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Een hekel hebben aan de zomer maakt me niet 'chagrijnig'. Kneus.
quote:Op zondag 28 juni 2026 09:46 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Nee, je bent sowieso een chagrijnige vent, en dit is meer een onderdeel daarvan.
Met Europa bedoel je wrs. de EU. Die zjn voor de warmtepompquote:Op zaterdag 27 juni 2026 20:34 schreef Chivaz het volgende:
Dat is een misconceptie, op een gegeven moment als je teveel opwarmt kan je lichaam er gewoon niet mee omgaan, je 'gaat even liggen' en je wordt niet meer wakker.quote:Op zaterdag 27 juni 2026 18:42 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Wat een onzin. Wat jij omschrijft is onderkoeling, niet oververhitting. 90% is bejaard, de rest heeft al dan niet onbekend onderliggend lijden zoals hartproblemen. Of doet achterlijke dingen zoals hardlopen in de volle zon, drank en drugs etcquote:Op zondag 28 juni 2026 10:12 schreef S95Sedan het volgende:
[..]
Dat is een misconceptie, op een gegeven moment als je teveel opwarmt kan je lichaam er gewoon niet mee omgaan, je 'gaat even liggen' en je wordt niet meer wakker.
Ik weet wel zeker dat veel mensen zich niet bewust zijn hoe gevaarlijk het werkelijk is. (Uit ervaring van directe omgeving overigens)
Sure, maar is elk jaar in principe, en met een sterk vergrijzende bevolking is het allemaal ook weer niet zo wereldschokkend als sommige mensen doen voorkomen.quote:Op zondag 28 juni 2026 09:22 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Maar dat was toen toch ook nieuws? Waarom zou het nu dan geen nieuws zijn?
En dat het wel vaker gebeurd is, soms zelfs heftiger, dat maakt toch niet opeens dat het daarom nu niet uitgelicht mag worden?
Kan je zo nazoeken, verder zit je er gewoon naast.quote:Op zondag 28 juni 2026 10:15 schreef Elan het volgende:
[..]
Wat een onzin. Wat jij omschrijft is onderkoeling, niet oververhitting. 90% is bejaard, de rest heeft al dan niet onbekend onderliggend lijden zoals hartproblemen. Of doet achterlijke dingen zoals hardlopen in de volle zon, drank en drugs etc
Oké, bijzonder. Doe je dat ook als het vriest?quote:Op zaterdag 27 juni 2026 23:25 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Ooit de foto's gezien van verbrande pootjes?
Ik droeg mijn honden tot ik aan het park was. No way dat die de straat aanraakten met die kwetsbare kussentjes.
Vreemd, jij verdoet je tijd hier min of meer met oneliners posten, waarvan het overgrote merendeel ad hominem. Maar anderen zijn het probleem? Ik heb hele grote en onoverbrugbare meningsverschillen met de user @PurifieR op een aantal onderwerpen, maar hij heeft nuttigere bijdrages dan jij.quote:Op zondag 28 juni 2026 09:46 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Nee, je bent sowieso een chagrijnige vent, en dit is meer een onderdeel daarvan.
Waarvan akte.quote:Op zondag 28 juni 2026 11:14 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Oké, bijzonder. Doe je dat ook als het vriest?
[..]
Vreemd, jij verdoet je tijd hier min of meer met oneliners posten, waarvan het overgrote merendeel ad hominem. Maar anderen zijn het probleem? Ik heb hele grote en onoverbrugbare meningsverschillen met de user @:PurifieR op een aantal onderwerpen, maar hij heeft nuttigere bijdrages dan jij.
Dor hout.quote:Op zaterdag 27 juni 2026 18:42 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Als ik speciaal op de grasstrook loop en mijn hond gaat alsnog op het tegelpad ernaast lopen dan concludeer ik dat hij er goed tegen kan.quote:Op zondag 28 juni 2026 06:44 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Ik snap dat je dat denkt, maar dieren kunnen streng voor zichzelf zijn qua pijn.
Als je een tuin hebt, zou ik hem gewoon in de tuin laten.
Anders alleen snel behoefte laten doen op grasveld, en dan meteen weer naar binnen.
quote:Op zondag 28 juni 2026 10:40 schreef S95Sedan het volgende:
[..]
Kan je zo nazoeken, verder zit je er gewoon naast.
Ze kunnen het al niet eens worden over de cijfers...quote:De cijfers lopen uiteen
Dat hitte niet altijd officieel wordt geregistreerd als onderliggende doodsoorzaak, verklaart mede waarom de cijfers in wetenschappelijke studies en rapporten rond oversterfte uiteenlopen. Zo telt Wereldgezondheidsorganisatie WHO jaarlijks 175.000 hittedoden in Europa, terwijl een grote studie in Nature uitkwam op ruim 47.000 dodelijke slachtoffers.
Onderzoekers van het Imperial College Londen schatten het aantal hittedoden tijdens een Europese hittegolf in 2025 op 2.300. Dat gold voor twaalf grote steden in een week tijd.
In Spanje is al een voorlopige analyse gedaan van de slachtoffers van deze hittegolf. Het Spaanse ministerie van Gezondheid schat dat tussen zondag en woensdag 212 mensen overleden door de hitte. Bijna alle slachtoffers waren ouder dan 65 jaar.
De exacte aantallen zullen altijd onzeker blijven, ook omdat het gaat om verschillende rekenmodellen, data en de vraag welke landen zijn onderzocht, legt Klompmaker uit. Maar volgens hem zou het ook niet om exacte getallen moeten gaan. "Alle studies laten zien: bij hitte is er een verhoogd risico op sterfte. Die boodschap is het belangrijkst."
https://www.nu.nl/klimaat(...)%2Fwww.google.com%2F
Dit is dodelijke hitte, niet deze temperaturen. Tenzij je nogmaals bejaard bent met al dan niet onderliggend lijden of achterlijke fratsen gaat uithalen, zoals in de volle zon sporten, niet of amper drinken etcquote:Het in Iran gelegen vliegveld Qeshm Dayrestan International Airport, gelegen aan de ingang van de Perzische Golf en in de buurt van de stad Bandar Abbas, registreerde gisteren een gevoelstemperatuur van maar liefst 81 graden, bij een dauwpuntstemperatuur van 36 graden. Die 81 graden gevoelstemperatuur zou een evenaring van het wereldrecord betekenen, de gemeten dauwpuntstemperatuur zelfs een wereldrecord. Tegen dit type hitte is de mens niet meer bestand. Dit is wat ze dodelijke hitte noemen.
Ik zie ook mensen die in deze hitte nog gaan hardlopen.quote:Op zaterdag 27 juni 2026 19:04 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat is niet de categorie waar ik het over heb. Ik heb het over de categorie die onnodige risico's neemt.
Ook nog gewoon lekker hardlopen in de volle zonquote:Op zaterdag 27 juni 2026 18:39 schreef Hyaenidae het volgende:
Jaaaa om te trainen voor een marathon natuurlijk, iets waar 93% van de mensen die hem lopen atletisch/genetisch gezien totaal niet geschikt voor zijn!quote:Op zondag 28 juni 2026 12:16 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Ik zie ook mensen die in deze hitte nog gaan hardlopen.
In groter Parijs wonen een slordige 11 miljoen mensenquote:Op zaterdag 27 juni 2026 19:01 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Normaal 7 per dag.
Ik vertrouw ambulancepersoneel wel.
Stroomnet uitbreiden. Kerncentrales bouwen. Dit land heeft gvd de deltawerken op z'n CV staan. We zijn altijd een supermodern land geweest. Wil alles electrisch maken. Dat zagen we al jaren lang aankomen.quote:Op zaterdag 27 juni 2026 23:36 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Het zal simpelweg heel veel energie verbruiken. Misschien zijn ze bang dat het stroomnet verder overbelast gaat worden.
Of je leest even wat beter.quote:Op zondag 28 juni 2026 13:16 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
In groter Parijs wonen een slordige 11 miljoen mensen
7 per dag normaal? Dat is 2555 per jaar
Dat is 1 op de 4306
Wow, dat is nog eens een levensverwachting!
Of jij weet gewoon niet waar je het over hebt…
Voila, dat soort types dus.quote:Op zondag 28 juni 2026 12:16 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Ik zie ook mensen die in deze hitte nog gaan hardlopen.
Enkel twee mobiele modellen, maar aangezien de zon de hele middag/avond op het dak staat te branden en er geen isolatie zit tussen het dak en de (schuine) plafonds in de slaapkamers krijgen die dat niet gekoeld. Dus we overwegen ook een fatsoenlijke split unit installatie.quote:Op zondag 28 juni 2026 06:46 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Ook geen airco?
Dat model wat ik wil hebben is pas weer in Augustus leverbaar. Eerste wat ik ga kopen die maand.
https://nos.nl/artikel/26(...)istorische-hittegolfquote:Ruim 2000 extra doden in Frankrijk tijdens 'historische' hittegolf
In Frankrijk zijn tijdens de hittegolf vorige maand zeker 2025 mensen meer gestorven dan normaal. Dat heeft de Franse minister van Volksgezondheid Stéphanie Rist bekendgemaakt. In het weekend gingen de Franse autoriteiten nog uit van 1000 extra doden door de hitte.
Tijdens de hittegolf, die officieel van 22 tot 28 juni duurde, lag vooral onder mensen boven de 45 jaar het aantal doden hoger.
"We zien dat het aantal mensen dat thuis is gestorven in die week met 91 procent steeg ten opzichte van de week ervoor", zei Rist. Eenzaamheid speelt daarbij volgens haar een belangrijke rol. Oudere mensen krijgen niet altijd de nodige hulp terwijl de temperatuur in huis hoog kan oplopen.
In de regio Île-de-France, waarin Parijs ligt, lag tijdens de hittegolf het aantal sterfgevallen van 62,8 procent hoger ten opzichte van de week ervoor. Dat komt neer op 619 extra doden. In andere regio's lag dat percentage lager.
Rist waarschuwt dat het aantal extra doden tijdens de hittegolf nog verder kan oplopen. "We hebben nog niet alle gegevens binnen", voegde de minister eraan toe.
De digitaal vastgelegde sterfgevallen zijn verwerkt, maaar er zijn ook papieren overlijdensakten die nog niet zijn geregistreerd. "De cijfers zullen de komende weken zeker nog veranderen", verwacht ze.
In Nederland zijn tijdens de hitte ongeveer 480 mensen meer overleden dan verwacht, volgens een eerste schatting van het RIVM. Daarbij ging het vooral om mensen van 80 jaar en ouder.
Bosbranden
Het Franse weerinstituut omschreef de hittegolf die Frankrijk een week in zijn greep hield als historisch. Volgens weerkundigen was het de zwaarste hittegolf in Europa ooit gemeten.
Inmiddels is de hitte wat afgenomen. Wel is door de droogte is het risico op natuurbranden groot. Bij Perpignan, aan de Franse zuidkust, zijn 3000 mensen geëvacueerd vanwege bosbranden bij kustplaatsen in de buurt van de stad.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |