Alsof dat zo slecht zou zijn...quote:Op donderdag 25 juni 2026 13:42 schreef DrDentz het volgende:
Zonder alcohol waren er wellicht wel heel veel van ons niet geweest.
De eerste boeren hadden een korter, zwaarder en pijnlijker leven dan de jagers en verzamelaars. Ze hadden echter wel makkelijker toegang tot alcohol. Heel de samenleving was er niet geweest zonder drank.quote:Op donderdag 25 juni 2026 13:47 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Alsof dat zo slecht zou zijn...
We weten ook dat zonder alcohol er een aantal van ons nog wel geweest zouden zijn.
Ja zo gaat dat, de domineetjes op de ministeries bestellen gewoon een "advies" als ze willen domineeën, je denkt toch niet dat de conclusie niet vooraf al vast staat? Vervolgens komen "deskundigen" met een rapport wat vervolgens weer wordt gebruikt als motivatie om bemoeizuchtige regeltjes en extra belastingen te heffen.quote:Op donderdag 25 juni 2026 13:42 schreef DrDentz het volgende:
Het ministerie van Volksgezondheid had de raad om nieuw advies gevraagd voor het Nederlandse alcoholbeleid.
Ja, dat zal dan wel op termijn de kant van roken opgedwongen worden, met reclameverboden, verkoop uit het zicht, en verpakkingen met allemaal plaatjes erop. Gewoon alles wat niet goed voor je zou kunnen zijn behandelen als een taboe, en dan leven we allemaal lang en gelukkig.quote:Om het drinken van alcohol te ontmoedigen zou alcohol bijvoorbeeld duurder gemaakt kunnen worden, of lastiger verkrijgbaar kunnen worden, oppert de raad. Het verdubbelen van accijnzen zou bijvoorbeeld tot 10 procent minder alcoholgebruik leiden. Eén dag per week geen alcoholverkoop zou leiden tot 3,6 procent minder consumptie.
Ook op het gebied van marketing en reclame valt nog winst te behalen, vindt de raad. Minder marketing leidt namelijk aantoonbaar tot minder alcoholgebruik. "Maar beleidsevaluaties laten zien dat de huidige maatregelen om alcoholpromotie te beperken, niet genoeg zijn om het gemiddelde alcoholgebruik te laten dalen."
Verder zouden de flesjes en blikjes zelf minder aantrekkelijk gemaakt kunnen worden, bijvoorbeeld met neutrale verpakkingen of gezondheidswaarschuwingen erop.
Wat stoer! Daar zul je ze mee hebbenquote:Op donderdag 25 juni 2026 14:02 schreef RotatoR het volgende:
Uit protest ga ik van het weekend deze jongens soldaat maken:
[ afbeelding ]
Als je 24 halve liters hebt, hoe ga je de zondag dan door komen?quote:Op donderdag 25 juni 2026 14:02 schreef RotatoR het volgende:
Uit protest ga ik van het weekend deze jongens soldaat maken:
[ afbeelding ]
Duizenden. Het middels verschillende methodes tot drank maken van plaatselijk groeiende flora stamt uit de prehistorie.quote:Op donderdag 25 juni 2026 13:48 schreef Jahr00n het volgende:
We zuipen al honderden jaren. Gemiddelde leeftijd van overlijden is nog nooit zo hoog geweest. Lekker boeiend dus een paar drankjes per week
quote:Op donderdag 25 juni 2026 14:18 schreef miss_sly het volgende:
Het is een advies. Als je er niets mee wil doen, doe je er niets mee.
Dit gaat wel wat verder dan een 'advies'.quote:Géén alcohol drinken moet het uitgangspunt worden", zegt drammer Stronks.
Niet waar.quote:Op donderdag 25 juni 2026 14:19 schreef PurifieR het volgende:
[..]
[..]
Dit gaat wel wat verder dan een 'advies'.
Ja, alleen is dit advies (ook) gericht op beleidsmakers en als die de suggesties van dit soort vingerwapperaars dankbaar overnemen heb je er wel degelijk last van.quote:Op donderdag 25 juni 2026 14:20 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Niet waar.
Het wordt niet verboden, er wordt alleen aangegeven dat het niet gezond is met als advies dat het uitgangspunt zou moeten zijn dat men geen alcohol drinkt. Wat je ermee doet, moet je verder zelf weten.
Deze adviezen gaan gegarandeerd leiden tot daadwerkelijk overheidsbeleid, net zoals met alle andere 'adviezen' die de revue gepasseerd zijn door de jaren heen.quote:Op donderdag 25 juni 2026 14:18 schreef miss_sly het volgende:
Glijdende schaal. Je weet zelf echt wel wat er gaat gebeuren.quote:Op donderdag 25 juni 2026 14:20 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Niet waar.
Het wordt niet verboden, er wordt alleen aangegeven dat het niet gezond is met als advies dat het uitgangspunt zou moeten zijn dat men geen alcohol drinkt. Wat je ermee doet, moet je verder zelf weten.
Want jij denkt dat op korte termijn alcohol verboden gaat worden?quote:Op donderdag 25 juni 2026 14:22 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Ja, alleen is dit advies (ook) gericht op beleidsmakers en als die de suggesties van dit soort vingerwapperaars dankbaar overnemen heb je er wel degelijk last van.
Ik maak me meer druk om de lange termijn.quote:Op donderdag 25 juni 2026 14:28 schreef miss_sly het volgende:
Want jij denkt dat op korte termijn alcohol verboden gaat worden?
Opgelost!quote:Op donderdag 25 juni 2026 14:29 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Ik maak me meer druk om de lange termijn.
Maargoed, desnoods ga ik weer zelf brouwen. Illegaal als het moet.
quote:Op donderdag 25 juni 2026 14:18 schreef miss_sly het volgende:
Proberen een sneer uit te delen en dan jezelf zo keihard tegenspreken. Wat een prestatiequote:Op donderdag 25 juni 2026 14:28 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat het overgenomen wordt, lijkt me ook nogal wiedes. Het zou ook heel raar zijn als een dergelijk advies van de gezondheidsraad zomaar weggegooid wordt.
Dat is totaal niet wat ik schrijf natuurlijk. Echt verboden gaat juist niet gebeuren, net zoals met roken, want het levert de staat geld op.quote:Op donderdag 25 juni 2026 14:28 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Want jij denkt dat op korte termijn alcohol verboden gaat worden?
En dat geldt voor vrijwel ieder onderwerp.quote:Op donderdag 25 juni 2026 14:39 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Dat is totaal niet wat ik schrijf natuurlijk. Echt verboden gaat juist niet gebeuren, net zoals met roken, want het levert de staat geld op.
Wat je wel kunt uittekenen is dat dit weer het zoveelste onderwerp is dat heel circus van bemoeials zich in toenemende mate gaat toe-eigenen, en het probleem met bemoeials is dat ze altijd wel een reden kunnen vinden om de grens van hun bemoeizucht weer een stukje te verleggen.
Iemand die het niet met je eens is is niet meteen 'verontwaardigd'. Wat een belabberde 'discussie'-techniek zeg.quote:Op donderdag 25 juni 2026 14:41 schreef miss_sly het volgende:
[..]
En dat geldt voor vrijwel ieder onderwerp.
Maar iedereen die zin heeft om lekker verontwaardigd te doen: ga vooral je gang als dat oplucht.
Dan kun je Fok! wel opheffen, ieder topic bestaat uit verontwaardigde mensen die iets vinden.quote:Op donderdag 25 juni 2026 14:41 schreef miss_sly het volgende:
[..]
En dat geldt voor vrijwel ieder onderwerp.
Maar iedereen die zin heeft om lekker verontwaardigd te doen: ga vooral je gang als dat oplucht.
Ik vind het fophef. Het zou vreemd zijn als ze tot een andere conclusie zouden zijn gekomen, dat snapt iedereen die een tikje logisch nadenkt.
Als het bij een advies aan burgers zou blijven, dan zou dat inderdaad waar zijn. Maar de gruwelijke betutteloverheid gaat dit natuurlijk omzetten in dwingend of zelfs criminaliserend beleid. En dan gaan ze meemaken wat in de VS 100 jaar geleden al werd vastgesteld. Mensen laten zich dat niet ontzeggen en je creëert een enorme illegale markt die uiteindelijk nog veel meer negatieve effecten op gaat leveren.quote:Op donderdag 25 juni 2026 14:18 schreef miss_sly het volgende:
Herman Brood heeft zelf meerdere malen gezegt dat de ergste drugs die ook de meeste schade bij hem aanrichte, alcohol was.Veelquote:
Hij heeft ook gezegd dat het leven zonder drank en drugs geen leven is. Hij kon ademen, maar meer ook niet.quote:Op donderdag 25 juni 2026 14:53 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Herman Brood heeft zelf meerdere malen gezegt dat de ergste drugs die ook de meeste schade bij hem aanrichte, alcohol was.Veel
meer dan bijvoorbeeld de heroïne die hij dagelijks in grote hoeveelheden gebruikte.
Nu dronk Brood natuurlijk ook wel meer dan een dagelijks glaasje, maar dit zegt wel veel.
Precies. Als het om arbeid gaat maakt het allemaal niets uit als dat ongezond is. Mij ook niet, maar laat mensen dan ook genieten van hun vrije tijd. Het gaat bovendien af en toe een glas. We hebben niet over alcoholisten die dagelijks liters achter over slaan.quote:Op donderdag 25 juni 2026 13:48 schreef Jahr00n het volgende:
We zuipen al honderden jaren. Gemiddelde leeftijd van overlijden is nog nooit zo hoog geweest. Lekker boeiend dus een paar drankjes per week
Vooral dit.quote:Op donderdag 25 juni 2026 14:45 schreef Irmak_Spermabak het volgende:
en iedereen mag zelf weten of ie die maakt.
Maar je hebt straks wel een biertje in de hand met ongezellige plaatjes erop van dode alcoholisten en kapotte levers.quote:Op donderdag 25 juni 2026 15:04 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Vooral dit.
En dat laat ik me door niemand afnemen.
Het thuisbrouwen was een paar jaar geleden een bescheiden hype. Dat gaat dan gewoon heel groot worden.quote:Op donderdag 25 juni 2026 15:05 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Maar je hebt straks wel een biertje in de hand met ongezellige plaatjes erop van dode alcoholisten en kapotte levers.
Risico's waar de BV Nederland mogelijk nadeel van kan ondervinden vooral. Jij wilt toch niet je leven minder dan maximaal productief voor anderen doorbrengen? Werken tot 75 en dan de laatste levensjaren kinderliedjes zingend in een kringetje met andere bejaarden terwijl de gebrekkig Engels sprekende zorgwerker bepaalt of en wanneer je eet en gewassen wordt? Laat dan plezier met enig risico achterwege, luister braaf naar de experts, en vergeet ook vooral niet je fietshelmpie op te zetten alsof je een Duitse toerist bent.quote:Op donderdag 25 juni 2026 14:39 schreef Weltschmerz het volgende:
Wat is er nou weer mis met risico's?
Het zal inderdaad niet verboden worden. Maar net als met roken word het uiteindelijk zo duur dat de zwarte markt zal toenemen met het gevolg meer ongecontroleerde rommel die nog ongezonder is.quote:Op donderdag 25 juni 2026 14:20 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Niet waar.
Welke studies, op basis waarvan is de selectie gemaakt?quote:Met het nieuwe rapport haalt de Gezondheidsraad een streep door zijn richtlijn uit 2015: 'Drink niet of in ieder geval niet meer dan één glas per dag.'
Na het bestuderen van nieuwe wetenschappelijke onderzoeken, waarin 178 studies zijn meegenomen, is de raad dus kritischer geworden over alcohol en concludeert dat het "niet past in een gezonde leefstijl", staat in het rapport.
Ok, maar dat is niet hoe bewijslast werkt. En welk stevig bewijs bestaat er tégen dan?quote:De deskundigen kunnen de bewering dat dat een dagelijks glaasje alcohol de kans op hart- en vaatziekten verkleint, niet volledig naar het rijk der fabelen verwijzen, maar benadrukken dat daarvoor geen stevig bewijs is.
Hieruit begrijp ik dat die afweging dus helemaal niet gekwantificeerd is? Hoe kun je deze uitspraak nou doen en met deze hele publicatie komen als je niet eens weet wat de positieve verbanden zijn en dus die berekening niet hebt kunnen maken?quote:"En zelfs als deze verbanden er wel zijn, wegen ze niet op tegen de risico's van alcoholgebruik", meldt de raad.
Wat een enorm vage omschrijving en generalisering. Hoeveel procent bij welke hoeveelheid bij welke regelmaat bij welke organen en soorten kanker? Om mee te beginnen.quote:Zeven soorten kanker
Er is namelijk wél sterk bewijs dat alcohol het risico op orgaanschade en op zeven soorten kanker vergroot, zelfs als je af en toe maar een beetje drinkt.
Ja, en dat is dus niet bij enige definitie van gematigd alcoholgebruik, laat staan één glas.quote:Ook kan alcoholgebruik leiden tot levercirrose, alvleesklierontsteking en verslaving.
Zowel randzaak als wederom niet iets wat in lijn staan met één glas alcohol.quote:De raad is bovendien strenger geworden omdat tegenwoordig ook wordt gekeken naar onder meer het risico op verkeersongevallen en letsel door agressie en geweld kijkt. "Niet alleen voor degene die alcohol gebruikt, maar ook voor anderen", schrijft de raad. Zo is bij naar schatting 12 tot 23 procent van de dodelijke verkeersongevallen alcohol in het spel.
Hier wordt dus de hele groep alcoholdrinkers op één ziektekostenberg gegooid. En welke ziektekosten worden er niet gemaakt door mogelijk positieve kanten van alcohol?quote:"Op individueel niveau zijn deze risico's relatief klein, maar doordat ongeveer drie kwart van de Nederlanders in meer of mindere mate alcohol drinkt, vertaalt dat zich naar een aanzienlijke ziektelast", legt Gezondheidsraad-voorzitter Karien Stronks uit.
En wederom lees ik hier niks over de veilige ondergrens of één glas per dag of wat voor differentiëring dan ook.quote:Naar schatting wordt 3 procent van de totale ziektelast in Nederland veroorzaakt door alcoholgebruik. Ziektelast is een optelsom van het aantal jaren waarin mensen met een ziekte leven, plus het aantal jaren die verloren gaan door vroegtijdige sterfte.
Alcoholgebruik veroorzaakt iets meer ziektelast dan ongezonde voeding (2,8 procent) en aanzienlijk meer dan onvoldoende bewegen (1,8 procent), maar minder dan roken (7,6 procent).
Leuk opiniestuk. Waarom krijg ik het idee dat het onderzoek hiermee begonnen is?quote:'Alcohol moet gedenormaliseerd worden'
Het ministerie van Volksgezondheid had de raad om nieuw advies gevraagd voor het Nederlandse alcoholbeleid. Alcohol drinken moet onder meer worden "gedenormaliseerd" en bij iedereen "actief worden ontmoedigd", adviseren de deskundigen. Nu gebeurt dat alleen nog bij zwangeren en jongeren. "Alcoholgebruik moet niet meer als iets vanzelfsprekends worden gezien. Géén alcohol drinken moet het uitgangspunt worden", zegt Stronks.
Om het drinken van alcohol te ontmoedigen zou alcohol bijvoorbeeld duurder gemaakt kunnen worden, of lastiger verkrijgbaar kunnen worden, oppert de raad. Het verdubbelen van accijnzen zou bijvoorbeeld tot 10 procent minder alcoholgebruik leiden. Eén dag per week geen alcoholverkoop zou leiden tot 3,6 procent minder consumptie.
Ook op het gebied van marketing en reclame valt nog winst te behalen, vindt de raad. Minder marketing leidt namelijk aantoonbaar tot minder alcoholgebruik. "Maar beleidsevaluaties laten zien dat de huidige maatregelen om alcoholpromotie te beperken, niet genoeg zijn om het gemiddelde alcoholgebruik te laten dalen."
Verder zouden de flesjes en blikjes zelf minder aantrekkelijk gemaakt kunnen worden, bijvoorbeeld met neutrale verpakkingen of gezondheidswaarschuwingen erop.
Leuk feitje: Nederland is een van de weinige landen waar voor alcoholvrij/arm bier er een exact promille op de verpakking moet staan. Uit onderzoek blijkt namelijk dat het lichaam 0,2/0,3/0,4/0,5% helemaal niet registreert, een hoeveelheid die ook vaak in fruit zit overigens. En om te proberen om boven de limiet voor autorijden te moeten komen zou je in een uur 40 halve liters moeten drinken.quote:Of alcoholvrije drankjes kunnen helpen om Nederland minder te laten drinken, valt nog niet te zeggen. Daar is meer onderzoek voor nodig. Aan de ene kant kan een 0.0'etje een slimme manier zijn om minder alcohol te drinken, maar aan de andere kant zou het kunnen zorgen voor smaakgewenning en normalisatie van alcoholgebruik bij jongeren en anderen die (nog) niet drinken.
De Gezondheidsraad pleit er ook voor om helemaal geen alcohol meer toe te staan in het verkeer.
Aldus deze neutrale totaal niet lobbyende persoon in de mediaquote:Waarschuwing voor alcoholindustrie
Tot slot waarschuwt de raad het ministerie voor de invloed van de alcoholindustrie. Die is "aanzienlijk" en bestaat uit "het sturen op onzekerheden en twijfel over wetenschappelijke kennis" en uit lobbyactiviteiten. Volgens de raad doet dit denken aan de manier waarop de tabaksindustrie zich in wetenschappelijk onderzoek mengde om tabak niet zo gevaarlijk te doen lijken.
"De alcoholindustrie presenteert zich als partner in preventie, maar wetenschappelijk onderzoek laat zien dat dit type samenwerking leidt tot vertraging, verwatering van maatregelen en verschuiving van de aandacht naar individuele verantwoordelijkheid."
Oh dat was het. Waar in dit onderzoek worden de positieve kanten meegenomen om daadwerkelijk tot een gekwantificeerd oordeel te komen over de netto gezondheidsbijdrage/schade van één glas alcohol per dag?quote:De Gezondheidsraad is een onafhankelijke wetenschappelijke organisatie die de regering adviseert. De raad neemt dus geen besluiten en maakt geen wetten. Vaak neemt een kabinet de adviezen deels of helemaal over, maar dat gebeurt niet altijd. De rapporten kunnen ook ongebruikt onder in een la belanden.
De meeste ongelukken gebeuren in en rond het huis, gelukkig heeft de "fietshelm" ventilatiesleuven zodat ik mijn haar kan wassen.quote:Op donderdag 25 juni 2026 15:15 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Risico's waar de BV Nederland mogelijk nadeel van kan ondervinden vooral. Jij wilt toch niet je leven minder dan maximaal productief voor anderen doorbrengen? Werken tot 75 en dan de laatste levensjaren kinderliedjes zingend in een kringetje met andere bejaarden terwijl de gebrekkig Engels sprekende zorgwerker bepaalt of en wanneer je eet en gewassen wordt? Laat dan plezier met enig risico achterwege, luister braaf naar de experts, en vergeet ook vooral niet je fietshelmpie op te zetten alsof je een Duitse toerist bent.
Als ze het er voor kunnen maken..quote:Op donderdag 25 juni 2026 14:09 schreef LXIV het volgende:
Alcohol is wel heel erg goedkoop tegenwoordig. Van die Hugo bocht etc. Een paar euro voor een fles! Een worstenbroodje bij de jumbo was al twee euro!!
Het zou een luxe product moeten zijn, sporadisch of in het weekend. Een normale prijs voor een glas minstens vier euro.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.OH NOES!!1*&@^!!*@!!@$*^!!!!!!!!
Bouwjaar 1986? Dan ben je vroeg aan het aftakelen..quote:Op donderdag 25 juni 2026 16:55 schreef Frank1986ja het volgende:
Ik gebruik alcohol als pijnstiller. Ik heb behoorlijk wat gezondheidsproblemen en ik slik al 8 verschillende soorten pillen tegen van alles en nogwat. Daarnaast word ik ook structureel elke nacht om 1 uur wakker sinds een half jaar. Dat schijnt ook met je lever te maken te hebben. Maar als ik 1 of 2 dagen niet heb gedronken ben ik gewoon 2 dagen wakker, zeker met die warmte nu. Ook omdat ik last van mijn longen heb. Alcohol is de beste pijnstiller ter wereld.
Dit.quote:Op donderdag 25 juni 2026 14:42 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Iemand die het niet met je eens is is niet meteen 'verontwaardigd'. Wat een belabberde 'discussie'-techniek zeg.
Geef je eigen mening eens, vind je dat de adviezen over beleid opgevolgd moeten worden door de politiek ja of nee? Hebben zij ook nog wat te zeggen of moeten ze tekenen bij het kruisje als de Gezondheidsraad iets zegt?
daarom drink ik alleen uit blikquote:Op donderdag 25 juni 2026 13:42 schreef DrDentz het volgende:
[zelfs af en toe een glaasje brengt al risico's met zich mee.
Criminaliteit en Georganiseerde criminaliteit, waarvan de structuren tot de dag van vandaag nog in werking zijn. Maar dan met andere middelen en 'inkomstenstromen'.quote:Op donderdag 25 juni 2026 14:44 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Als het bij een advies aan burgers zou blijven, dan zou dat inderdaad waar zijn. Maar de gruwelijke betutteloverheid gaat dit natuurlijk omzetten in dwingend of zelfs criminaliserend beleid. En dan gaan ze meemaken wat in de VS 100 jaar geleden al werd vastgesteld. Mensen laten zich dat niet ontzeggen en je creëert een enorme illegale markt die uiteindelijk nog veel meer negatieve effecten op gaat leveren.
Even googelen helpt:quote:Op donderdag 25 juni 2026 15:28 schreef silverhill het volgende:
Waaruit volgt eigenlijk de conclusie dat één glas alcohol netto schadelijk is?
Het grootste deel van het artikel gaat over veel grotere hoeveelheden en/of randzaken.
[..]
Welke studies, op basis waarvan is de selectie gemaakt?
[..]
Ok, maar dat is niet hoe bewijslast werkt. En welk stevig bewijs bestaat er tégen dan?
[..]
Hieruit begrijp ik dat die afweging dus helemaal niet gekwantificeerd is? Hoe kun je deze uitspraak nou doen en met deze hele publicatie komen als je niet eens weet wat de positieve verbanden zijn en dus die berekening niet hebt kunnen maken?
[..]
Wat een enorm vage omschrijving en generalisering. Hoeveel procent bij welke hoeveelheid bij welke regelmaat bij welke organen en soorten kanker? Om mee te beginnen.
[..]
Ja, en dat is dus niet bij enige definitie van gematigd alcoholgebruik, laat staan één glas.
[..]
Zowel randzaak als wederom niet iets wat in lijn staan met één glas alcohol.
[..]
Hier wordt dus de hele groep alcoholdrinkers op één ziektekostenberg gegooid. En welke ziektekosten worden er niet gemaakt door mogelijk positieve kanten van alcohol?
[..]
En wederom lees ik hier niks over de veilige ondergrens of één glas per dag of wat voor differentiëring dan ook.
[..]
Leuk opiniestuk. Waarom krijg ik het idee dat het onderzoek hiermee begonnen is?
En dat dikgedrukte stuk: no shit sherlock.
[..]
Leuk feitje: Nederland is een van de weinige landen waar voor alcoholvrij/arm bier er een exact promille op de verpakking moet staan. Uit onderzoek blijkt namelijk dat het lichaam 0,2/0,3/0,4/0,5% helemaal niet registreert, een hoeveelheid die ook vaak in fruit zit overigens. En om te proberen om boven de limiet voor autorijden te moeten komen zou je in een uur 40 halve liters moeten drinken.
Overigens wel een fan van de ontwikkelingen in beschikbaarheid, kwaliteit en diversiteit van alcoholvrij bier. Ga zo door!
[..]
Aldus deze neutrale totaal niet lobbyende persoon in de media
[..]
Oh dat was het. Waar in dit onderzoek worden de positieve kanten meegenomen om daadwerkelijk tot een gekwantificeerd oordeel te komen over de netto gezondheidsbijdrage/schade van één glas alcohol per dag?
Ademen ook, misschien goed als iedereen daar ook maar mee stopt dan.quote:Er is geen veilige ondergrens voor alcohol: zelfs af en toe een glaasje brengt al risico's met zich mee.
Alle Dinge sind Gift, und nichts ist ohne Gift; allein die Dosis macht, dass ein Ding kein Gift ist. (Paracelsus, 1538)quote:Op donderdag 25 juni 2026 16:10 schreef Captain_Ghost het volgende:
Alles is bij te veel ongezond. Dus doe dat met een mate. Dat zouden ze moeten zeggen. Niet gebruiken wanneer je te emotioneel zijn dat leidt ook verslaving.
Te veel water drinken, daar kan je doodgaan.
Te veel vettig vlees eten, krijg je een hartaanval van.
Te veel bewerkt voedsel, krijg je een kanker van
Te veel pesticides, krijg je miskraam of impotent van.
Te veel snoepjes, je verliest je tanden.
Te veel stressen, je sterft eerder...
Te veel peuk, je longen wordt voller van teer. Je stikt jezelflangzaamdood...
Nou ja.. ik kan het wel nog meer opnoemen.
Dus je kan beter alles beetje bij beetje houden, dan leef je nog langer en je geniet hiervan!
Is het nou zo moeilijk om te begrijpen dat er mensen zijn in een slechtere gezondheid dan jij? Je bent vroeg aan het aftakelen…quote:Op donderdag 25 juni 2026 19:03 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Bouwjaar 1986? Dan ben je vroeg aan het aftakelen..
Neuken is ook ongezond. Kun je soa's van krijgen, jezelf mee blesseren en als je het helemaal heftig maakt een hartaanval krijgen. En dan heb ik het nog niet eens over de mogelijke risico's op nageslacht.quote:Op donderdag 25 juni 2026 16:28 schreef Hyaenidae het volgende:
Hoezo geen gunstig effect? Je hebt eerder kans op seks met alcohol in het spel.
quote:Op donderdag 25 juni 2026 14:12 schreef Hexagon het volgende:
De Gezondheidsraad moet totaal ophoeren met zijn denormalisatie.
De Gerda's moeten wat hebben om over te janken en bemoeallen.quote:Op vrijdag 26 juni 2026 04:34 schreef YuckFou het volgende:
Jaaaa Alcohol, de nieuwe evil twin van roken....hou toch op....
[ afbeelding ]
pak eerst de voedingsmiddelenindustrie maar aan, gaan we daarna naar die alcohol kijken...
nog een leuk staatje, de zorg is kneiterduur, waarom, nou:
[ afbeelding ]
'nuff said....
Eigenlijk nooit zo over nagedacht, maar verklaard een hoop jaquote:
Maar als neuken je ultieme doel in het leven is, dan maakt al dat andere niet meer uit.quote:Op vrijdag 26 juni 2026 01:19 schreef Friggles het volgende:
[..]
Neuken is ook ongezond. Kun je soa's van krijgen, jezelf mee blesseren en als je het helemaal heftig maakt een hartaanval krijgen. En dan heb ik het nog niet eens over de mogelijke risico's op nageslacht.
Geboorte is al dodelijk, op termijn. Iedereen die geboren is, gaat dood. Niet iedereen die weleens alcohol drinkt, gaat daaraan dood.quote:Op donderdag 25 juni 2026 14:27 schreef Gibson88 het volgende:
Van alcohol ga je heel langzaan aan dood. Nou, hartstikke mooiIk heb namelijk ook geen haast
Er is ook niets mis met voorlichting. Maar we weten allemaal dat dit niet bij voorlichting gaat blijven.quote:Op vrijdag 26 juni 2026 11:24 schreef bianconeri het volgende:
Hebben ze toch ook gelijk mee?
Laten we nou niet doen alsof alcohol iets is wat broodnodig is en niet schadelijk is.
Ik geniet ontzettend op zijn tijd van een biertje, heerlijk. En ja drinken moet je toch.
Maar ik weet ook wel dat ik beter wat anders kan drinken.
Daarom matig ik mijn drinken ook.
Ik word vooral heel moe over die anti-overheids figuren die alles maar woke gaan noemen, betutteling of naar andere dingen gaan wijzen.
Ja, er zijn ook andere dingen schadelijk duhhhh. Maar dat doet niets af aan dat iets anders wat schadelijk is ook benoemt kan worden?
Maar je hebt wel echt een mooi leven als je helemaal into die healthy shit bent en je 5 dagen per week in de sportschool hangt. Dan geniet je pas echt!quote:Op vrijdag 26 juni 2026 17:07 schreef Gia het volgende:
[..]
Geboorte is al dodelijk, op termijn. Iedereen die geboren is, gaat dood. Niet iedereen die weleens alcohol drinkt, gaat daaraan dood.
Die drinken wijn in de kerk en minderjarige kinderen krijgen het op zondag aangelengd bij het eten.quote:Op vrijdag 26 juni 2026 19:48 schreef core2duo het volgende:
Typisch weer het doorgeslagen Nederlandse calvinisme.
Het NRC gaat er ook nog eens mee in deze agenda.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)schil-maken-a4931147
Van leven ga je dood.
?quote:Op donderdag 25 juni 2026 14:14 schreef DeVerzamelaar het volgende:
De FTE's op het ministerie moeten weer verzekerd worden van werk voor de komende jaren, doodvermoeiende overheid hebben wij. Alles tot in de punt willen micromanagen en plezier willen ontmoedigen. Daarnaast alles duurder maken.
De gezondheidsraad is niets meer dan een klankbord voor de overheid om gewenst beleid te kunnen onderbouwen en zo eenvoudiger te kunnen doordrukken.
Er worden adviezen gevraagd, maar dat betekent niet dat de inhoud van die adviezen vooraf bekend zijn omdat een bewindspersoon dat zo wil hebben.quote:De Gezondheidsraad is een onafhankelijke wetenschappelijke adviesraad [..]
De meeste mensen gaan dood in bed! Misschien moeten we eens kijken hoe schadelijk bedden zijn?quote:Op donderdag 25 juni 2026 16:11 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
De meeste ongelukken gebeuren in en rond het huis, gelukkig heeft de "fietshelm" ventilatiesleuven zodat ik mijn haar kan wassen.
quote:
Het is niet dat de gezondheidsraad door nieuwe inzichten het tijd vond voor een nieuw advies maar het minesterie dat het zelf tijd vond voor een nieuw advies. Ik vraag me af waarop ze baseerden dat het tijd was voor een nieuw advies?quote:Op donderdag 2 juli 2026 12:44 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
?
[..]
Er worden adviezen gevraagd, maar dat betekent niet dat de inhoud van die adviezen vooraf bekend zijn omdat een bewindspersoon dat zo wil hebben.
Het schadelijkste en gevaarlijkste voor gewone mensen wordt echter nog niet genoeg ontmoedigd.quote:Op donderdag 2 juli 2026 13:40 schreef DjVero het volgende:
En ja hoor, na sigaretten en vuurwerk is alcohol aan de beurt. Dit hadden we niet verwacht, hoor, echt niet
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |