Gefeliciteerd. Je huis staat er mooi op op Funda.quote:Op maandag 15 juni 2026 11:49 schreef miss_sly het volgende:
De verkoop van ons huis is goed gegaan. Binnen twee weken verkocht zonder voorbehouden en bouwtechnische keuring voor de vraagprijs.
Hypotheek en overbruggingshypotheek nieuwe huis ook goedgekeurd.
We are good to go!
Dank je wel!quote:Op zondag 21 juni 2026 09:29 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Gefeliciteerd. Je huis staat er mooi op op Funda.
Succes ermee!!quote:Op zondag 21 juni 2026 11:50 schreef Koettie het volgende:
Ik lees even mee. Eind 2024 na scheiding een compleet uitgeleefd flatje van 50m2 gekocht via een bekende van familie. Haar zoon huurde het een tijdje en die had wat moeite met onderhouden van de woning. Kortgezegd, echt alles was kapot of bijna kapot. Hij douchte al een jaar bloedheet 'want kouder ging het niet' (moest gewoon nieuwe douchekraan op). De inductie deed het niet dus kookte al jaren op één pitje. Affijn gekocht voor de woz op voorwaarde dat ze niets hoeft schoon te maken. Prima. Flink aan verbouwd en nu is het leuk vanbinnen. Locatie is goed, vve is prima dus dat is mazzel.
Maar ik wil weg. Heb geen buitenruimte en het is hier altijd druk. Doordat ik kocht voor de woz + opgeknapt wel overwaarde maar pas 1,5 jaar geleden gekocht dus voelt beetje snel. En nieuwe woningen zijn ook zo weg.. Vriend is hier recent ingetrokken dus nu sparen en bedenken wat we willen. In januari toch eens naar hypotheekadviseur om te kijken wat er mogelijk is. Dus stiekem veel te vinden op funda maar vind het zo spannend!
Vind het beangstigend.quote:Op zondag 21 juni 2026 11:18 schreef Sapstengel het volgende:
Gekeken naar eengezinswoning in het oosten van het land. Zelf wel hoger dan vraagprijs geboden, maar anderen gingen er verder overheen. Gingen allemaal voor wel 40-60k boven vraagprijs weg zo ongeveer. Merkte dus dat zo'n instapklare woning wel redelijk populair is.
Ja is het ook wel. Als ik in mijn omgeving kijk naar eengezinswoningen. Buren van mijn ouders in Apeldoorn, vraagprijs 415 verkocht voor 450. Collega bood 6 ton op een vraagprijs van 540 in Lent, bleek alsnog overboden te zijn. Zelf zocht ik Almelo, Haaksbergen etc in Twente. Ook steeds 20-25 bovenop vraagprijs gedaan maarja iemand anders had nog wat meer.quote:
Overigens is 415000 voor een eengezinswoning in Apeldoorn, wel een aantrekkelijk instapmodel.quote:Op zondag 21 juni 2026 13:46 schreef Sapstengel het volgende:
Als ik in mijn omgeving kijk naar eengezinswoningen. Buren van mijn ouders in Apeldoorn, vraagprijs 415 verkocht voor 450.
Een groot tekort aan betaalbare gezinswoningen, en een aanzienlijke groep geïnteresseerden wil een gezin starten en niet jaren wachten, dat zal er allicht mee te maken hebben.quote:Op zondag 21 juni 2026 13:46 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Ja is het ook wel. Als ik in mijn omgeving kijk naar eengezinswoningen. Buren van mijn ouders in Apeldoorn, vraagprijs 415 verkocht voor 450. Collega bood 6 ton op een vraagprijs van 540 in Lent, bleek alsnog overboden te zijn. Zelf zocht ik Almelo, Haaksbergen etc in Twente. Ook steeds 20-25 bovenop vraagprijs gedaan maarja iemand anders had nog wat meer.
Begreep van aankoopmakelaar hier en in Enschede wel dat dit echt een populair segment is, de gemiddelde eengezinswoning. Dus er is gewoon erg veel concurrentie. Wat ik wel snap, want als starters of jong gezin wil je die instapklare woning met tuin en een paar extra slaapkamers. En als je dan ook nog allebei een beetje spaargeld hebt, dan gooi je er wel wat tegenaan.
Appartementen schijnt veel minder te zijn. Aankoopmakelaar zei her en der wel uitschieters, alleen ook genoeg waar "maar" 5-10k werd overboden. Of gewoon zelfs voor de vraagprijs weggingen. Dus uiteindelijk dan maar die keuze gemaakt. Moet toch ergens weer instappen, dan ga ik in de toekomst wel verder kijken als ik hier wat overwaarde pak door zelf te verbouwen en nog een verduurzaming vanuit de VVE.
Ja sowieso, maarja voor mij dan een makkelijke keuze om niet in diezelfde vijver te gaan vissen.quote:Op zondag 21 juni 2026 15:53 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Een groot tekort aan betaalbare gezinswoningen, en een aanzienlijke groep geïnteresseerden wil een gezin starten en niet jaren wachten, dat zal er allicht mee te maken hebben.
Spannend. Ga je ver weg verhuizen? Heel ander type huis? Vertel eens. Gekke gewaarwording dat het dan opeens gelukt is…quote:Op donderdag 9 juli 2026 10:41 schreef AgnesGru het volgende:
Wij hebben van de week op een ander huis geboden en deze is geaccepteerd![]()
Voelt nog wel wat gek.
Ben vooral benieuwd hoe het straks met de verkoop van ons eigen huis gaat. De eerste keer dat we van een het ene koophuis naar een andere koopwoning gaan.
Blijven wel in dezelfde plaats wonen. Maar gaan nu naar een andere wijk verhuizen. En van een tussenwoning naar een hoekhuis.quote:Op donderdag 9 juli 2026 10:47 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Spannend. Ga je ver weg verhuizen? Heel ander type huis? Vertel eens. Gekke gewaarwording dat het dan opeens gelukt is…
WOZ-waarde?quote:Op zaterdag 11 juli 2026 16:53 schreef Halcon het volgende:
Appartement twee deuren voorbij 'n appartement van mij is verkocht boven de vraagprijs (en die was 250k). Die van mij is getaxeerd op 200k en het zijn identieke appartementen
Waarom zijn zoveel mensen er op gebrand om met een bijv. nieuwe keuken te starten? Vaak zit er een keuken in die nog wel even mee kan. Het maakt dat je minder kunt bieden.quote:Op maandag 13 juli 2026 14:04 schreef Bosbeetle het volgende:
Goed om te lezen dat de prijzen nogsteeds belachelijk zijn...
En waarom, inmiddels hebben we een eigen huis, maar om nou te zeggen dat het leuk is om een eigen huis te hebben, mwah. Er wordt (in hoofden en in de media) heel veel van gemaakt, maar uiteindelijk is het vooral duur en een gedoe.
Huren is trouwens ook duur en een gedoe. Ik vind dat wonen veel minder gedoe zou moeten zijn, en echt een paar ordes van grootte minder duur.
Precies dat.quote:Op maandag 13 juli 2026 14:04 schreef Bosbeetle het volgende:
En waarom, inmiddels hebben we een eigen huis, maar om nou te zeggen dat het leuk is om een eigen huis te hebben, mwah. Er wordt (in hoofden en in de media) heel veel van gemaakt, maar uiteindelijk is het vooral duur en een gedoe.
Huren is trouwens ook duur en een gedoe. Ik vind dat wonen veel minder gedoe zou moeten zijn, en echt een paar ordes van grootte minder duur.
Klopt.quote:Op maandag 13 juli 2026 16:49 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Waarom zijn zoveel mensen er op gebrand om met een bijv. nieuwe keuken te starten? Vaak zit er een keuken in die nog wel even mee kan. Het maakt dat je minder kunt bieden.
Zeker in deze tijd moet je niet het onderste uit de kan willen bij de aankoop van een nieuwe woning. Waarom alles nieuw? Je moet de tering naar de nering zetten.quote:Op maandag 13 juli 2026 19:15 schreef blomke het volgende:
[..]
Klopt.
Gewoon paar jaar met bestaande keuken en langzaamaan kijken wat er te koop is. Snap ook nooit het commentaar op de kleur van de badkamertegeltjes. Je ziet nooit dat er gemekkerd wordt over de tuinplanten of over de meterkast lay-out,
Als je er bij aankoop rekening mee hebt gehouden en het geld hebt liggen (of overwaarde/bouwdepot), waarom zou je dan wachten? Keuken wordt ook ieder jaar duurder en tenzij je er 20 jaar gaat wonen heeft alleen de volgende eigenaar baat bij het uitstellen van een nieuwe keuken.quote:Op maandag 13 juli 2026 19:15 schreef blomke het volgende:
[..]
Klopt.
Gewoon paar jaar met bestaande keuken en langzaamaan kijken wat er te koop is. Snap ook nooit het commentaar op de kleur van de badkamertegeltjes. Je ziet nooit dat er gemekkerd wordt over de tuinplanten of over de meterkast lay-out,
Vanwege de afschrijving. Bovendien is keukenhandel = windhandel.quote:Op maandag 13 juli 2026 22:16 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Als je er bij aankoop rekening mee hebt gehouden en het geld hebt liggen (of overwaarde/bouwdepot), waarom zou je dan wachten?
Ik heb de keuken gekocht bij een winkel die nog vrij normale prijzen rekende (en apparatuur op internet bij elkaar gesprokkeld).quote:Op maandag 13 juli 2026 22:19 schreef blomke het volgende:
[..]
Vanwege de afschrijving. Bovendien is keukenhandel = windhandel.
quote:Op maandag 13 juli 2026 22:22 schreef Sport_Life het volgende:
Gewoon zorgen dat je geen DMG groep hebt en vraag offertes op van dezelfde merk keuken bij meerdere leveranciers.
Ikea. Prima als je er geen 18 jaar wil wonen.quote:Op maandag 13 juli 2026 22:22 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Ik heb de keuken gekocht bij een winkel die nog vrij normale prijzen rekende (en apparatuur op internet bij elkaar gesprokkeld).
Gewoon zorgen dat je geen DMG groep hebt en vraag offertes op van dezelfde merk keuken bij meerdere leveranciers.
Ik had exact dezelfde keuken bij diverse winkels samengesteld en de prijs varieerde makkelijk >20%.
Ik voel mij gezegend dat ik al je gezeik niet herken 😅quote:Op maandag 13 juli 2026 19:13 schreef blomke het volgende:
[..]
Precies dat.
Als het niet de financiële kant is (absurde prijzen, stijgende huren en af en toe de rente bij einde RVP), is het wel e emotionele/technische kant: onderhoud, gezeik met de buren, herrie van het verkeer, de gemeente met z'n achterlijke plannen, ontwikkeling nieuwe projecten, procedures .... er is altijd gedoe mee gemoeid: tijd, energie, kosten en onzekerheid.
Mijn keuken komt uit Duitsland.quote:Op maandag 13 juli 2026 22:22 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Ik heb de keuken gekocht bij een winkel die nog vrij normale prijzen rekende (en apparatuur op internet bij elkaar gesprokkeld).
Ik had exact dezelfde keuken bij diverse winkels samengesteld en de prijs varieerde makkelijk >20%.
Wat ik vooral een probleem vind is dat je je momenten hebt van enorme daling, en momenten van enorme stijging. Als je verkeerd timed dan kun je jaren min of meer met handen en voeten aan je woning gebonden zitten, of je moet het verlies nemen voor zover je dat kan dragen.quote:Op maandag 13 juli 2026 14:04 schreef Bosbeetle het volgende:
Goed om te lezen dat de prijzen nogsteeds belachelijk zijn...
Daarom gewoon woningschuld aflossen.quote:Op woensdag 15 juli 2026 00:24 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Wat ik vooral een probleem vind is dat je je momenten hebt van enorme daling, en momenten van enorme stijging. Als je verkeerd timed dan kun je jaren min of meer met handen en voeten aan je woning gebonden zitten, of je moet het verlies nemen voor zover je dat kan dragen.
En je kan een woningmarkt gewoon niet timen, je wordt op enig moment geboren, en op een goed moment vlieg je het nest uit om een gezin te stichten en wat dies meer zij. Dit zou niet zo grillig moeten zijn.
Dat nest uit vliegen kun je wel enigsinds bepalen, en al helemaal wanneer je kunt kopen. De huurmarkt is eigenlijk het grootste probleem, daar is gewoon te weinig keus vooral in prijsklasse.quote:Op woensdag 15 juli 2026 00:24 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Wat ik vooral een probleem vind is dat je je momenten hebt van enorme daling, en momenten van enorme stijging. Als je verkeerd timed dan kun je jaren min of meer met handen en voeten aan je woning gebonden zitten, of je moet het verlies nemen voor zover je dat kan dragen.
En je kan een woningmarkt gewoon niet timen, je wordt op enig moment geboren, en op een goed moment vlieg je het nest uit om een gezin te stichten en wat dies meer zij. Dit zou niet zo grillig moeten zijn.
Fiscaal wordt dat niet echt gestimuleerd.quote:Op woensdag 15 juli 2026 05:59 schreef Wantie het volgende:
[..]
Daarom gewoon woningschuld aflossen.
Dan creëer je zelf je overwaarde als buffer voor daling van de woningmarkt.
HRA zou een stimulans moeten zijn.quote:Op woensdag 15 juli 2026 06:53 schreef Halcon het volgende:
[..]
Fiscaal wordt dat niet echt gestimuleerd.
Dat rentepercentage dat je minder hoeft te betalen? Dat is weer omzet van de bank die betaald ook winstbelasting.quote:Op woensdag 15 juli 2026 06:53 schreef Halcon het volgende:
[..]
Je geeft al zelf min of meer de oplossing: "time in the market": na enige tijd heb je zoveel overwaarde, dat daardoor een daling in principe opgevangen wordtquote:Op woensdag 15 juli 2026 00:24 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Wat ik vooral een probleem vind is dat je je momenten hebt van enorme daling, en momenten van enorme stijging. Als je verkeerd timed dan kun je jaren min of meer met handen en voeten aan je woning gebonden zitten, of je moet het verlies nemen voor zover je dat kan dragen. En je kan een woningmarkt gewoon niet timen,.....
Hoe wil het oplossen?quote:Op woensdag 15 juli 2026 00:24 schreef phpmystyle het volgende:
..... je wordt op enig moment geboren, en op een goed moment vlieg je het nest uit om een gezin te stichten en wat dies meer zij. Dit zou niet zo grillig moeten zijn.
Fiscaal misschien niet. Maar een grote buffer geeft ook rust en vrijheid nog los van dat je ondanks de HRA nog altijd rente betaald wat je minder betaald als je aflost. Zeker als je hypotheekrente hoger is dan een goede spaarrente is dat wel de moeite. En ja met beleggen kan je er meer voor krijgen. Maar dat zijn keuzes.quote:Op woensdag 15 juli 2026 06:53 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dit is wel wat kort door de bocht, als mensen geen huis kunnen vinden moeten ze maar gewoon meer betalen dan ze kunnen lijden?quote:Op woensdag 15 juli 2026 10:28 schreef Leandra het volgende:
Het lastige van "De markt timen" is dat er altijd mensen zijn die:
• Denken dat de prijzen nog veel dieper kunnen dalen, en die zelfs in juli 2013 riepen dat het "dom" was om op dat moment te kopen.
• Het altijd "Te duur" vinden, zelfs als de rente onder de 2% zit en de woonlasten voor hun huishoudinkonen verre van hoog zijn, ook historisch gezien.
Door de banken tot voor kort ook niet. Decennia lang was aflossingsvrij het adagio, tot de overheid de fiscale aftrekbaarheid aanpakte. Pas recent is er een stevig max. aan de aflossingsvrije gelegd, meen 150.000 voor woningen tot 1 miljoen. En dat nog niet eens door alle banken.quote:Op woensdag 15 juli 2026 06:53 schreef Halcon het volgende:
Om af te lossen?quote:
Mensen krijgen geen hypotheek die hoger is dan ze kunnen lijden, het kan wel zijn dat een hypotheek hoger is dan ze uit willen geven, maar dan ligt dat vooral aan hun kromme beeld van hoe goedkoop wonen zou moeten zijn.quote:Op woensdag 15 juli 2026 10:33 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Dit is wel wat kort door de bocht, als mensen geen huis kunnen vinden moeten ze maar gewoon meer betalen dan ze kunnen lijden?
Volgensmij is er ook gewoon een niet zo'n hoog aanbod, en wordt het instapmoment ook door aanbod bepaald.
De hypotheek is niet de enige woonlast natuurlijk.quote:Op woensdag 15 juli 2026 10:46 schreef Leandra het volgende:
[..]
Mensen krijgen geen hypotheek die hoger is dan ze kunnen lijden, het kan wel zijn dat een hypotheek hoger is dan ze uit willen geven, maar dan ligt dat vooral aan hun kromme beeld van hoe goedkoop wonen zou moeten zijn.
Nee klopt, maar maar ouwe zut kopen is een keuze.quote:Op woensdag 15 juli 2026 10:47 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
De hypotheek is niet de enige woonlast natuurlijk.
Niet voor iedereen, voor mij wel maar dat was bewust. Maar ik ken mensen die geen andere keuze hebben dan ouwe zut, en voor wie blijven waar je bent vanwege huurverhoging ook niet lukt.quote:Op woensdag 15 juli 2026 10:48 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee klopt, maar maar ouwe zut kopen is een keuze.
Niet iedereen heeft het breed.quote:Op woensdag 15 juli 2026 10:48 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee klopt, maar maar ouwe zut kopen is een keuze.
En sorry hoor "gedwongen" worden te kopen door de jaarlijkse huurverhoging?
Dus ze wonen al jaren in een huurwoning, maar een huurverhoging ter hoogte van de inflatie kunnem ze niet dragen en dus kopen ze maar een bouwval dat een vermogen aan renovatie nodig heeft, wat ze zelf niet kunnen, en terwijl ze geen geld achter de hand hebben?quote:Op woensdag 15 juli 2026 10:50 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Niet voor iedereen, voor mij wel maar dat was bewust. Maar ik ken mensen die geen andere keuze hebben dan ouwe zut, en voor wie blijven waar je bent vanwege huurverhoging ook niet lukt.
Nee dat klopt, voor mensen die het niet breed hebben is sociale huur, en dat zeg je niet op omdat het "te duur wordt door de huurverhogingen".quote:
Nogal makkelijk praten, nogmaals niet iedereen heeft het breed. Je kunt in nederland prima een slecht betaalde baan hebben zonder uitzicht op iets beters waardoor je zelfs als je geen geld over de balk smijt in deze situatie terecht kan komen.quote:Op woensdag 15 juli 2026 10:54 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dus ze wonen al jaren in een huurwoning, maar een huurverhoging ter hoogte van de inflatie kunnem ze niet dragen en dus kopen ze maar een bouwval dat een vermogen aan renovatie nodig heeft, wat ze zelf niet kunnen, en terwijl ze geen geld achter de hand hebben?
Klinkt meer als mensen die verkeerde keuzes maken en hun geld over de balk smijten.
Nou gelukkig dan maar dan is er helemaal geen probleem op de woningmarkt, iedereen betaald precies genoeg en zit op een passende plek. Toch fijnquote:Op woensdag 15 juli 2026 10:55 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee dat klopt, voor mensen die het niet breed hebben is sociale huur, en dat zeg je niet op omdat het "te duur wordt door de huurverhogingen".
Oh met uitzondering van sukkels die slechte keuzes hebben gemaakt, hadden ze maar moeten kiezen voor een leuk huis voor een passende hoeveelheid geld en geen pech in het leven. Onbegrijpelijk dat mensen voor tegenslagen blijven kiezenquote:Op woensdag 15 juli 2026 11:04 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Nou gelukkig dan maar dan is er helemaal geen probleem op de woningmarkt, iedereen betaald precies genoeg en zit op een passende plek. Toch fijn
Ik stel helemaal niet dat er geen problemen zijn op de woningmarkt, maar de "problemen" die jij opvoert zijn niet kenmerkend voor de problemen op de woningmarkt.quote:Op woensdag 15 juli 2026 11:04 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Nou gelukkig dan maar dan is er helemaal geen probleem op de woningmarkt, iedereen betaald precies genoeg en zit op een passende plek. Toch fijn
Dat mensen geen passende woning kunnen vinden, lijkt me precies het probleem. Maar wat is volgens jou het probleem dan wel?quote:Op woensdag 15 juli 2026 11:23 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik stel helemaal niet dat er geen problemen zijn op de woningmarkt, maar de "problemen" die jij opvoert zijn niet kenmerkend voor de problemen op de woningmarkt.
Jawel. Maar afhankelijk van rente is je aflossingspercentage de eerste jaren ook iets van 2% ongeveer, je hebt soms jaren dat iets met meer dan 10% daalt.quote:Op woensdag 15 juli 2026 05:59 schreef Wantie het volgende:
[..]
Daarom gewoon woningschuld aflossen.
Dan creëer je zelf je overwaarde als buffer voor daling van de woningmarkt.
Er is geen magische oplossing. Maar in Nederland hebben wij in de jaren 80 en de jaren 10 van dit milennium nogal rigoureus bezuinigd, dat had minder gekund.quote:Op woensdag 15 juli 2026 10:09 schreef blomke het volgende:
[..]
Je geeft al zelf min of meer de oplossing: "time in the market": na enige tijd heb je zoveel overwaarde, dat daardoor een daling in principe opgevangen wordt
[..]
Hoe wil het oplossen?
Je bedoelt dat die bezuinigingen precies samenhingen met de crashes in de huizenmarkt?quote:Op woensdag 15 juli 2026 11:26 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Er is geen magische oplossing. Maar in Nederland hebben wij in de jaren 80 en de jaren 10 van dit milennium nogal rigoureus bezuinigd, dat had minder gekund.
Mja mja, private sector doet het niet, dus dan de staat maar? Hoe weet je dat er voldoende vraag is als de private sector niet bereid is te investeren? Het is dan een soort van investering voor later, de private markt heeft het dus helemaal fout waar ze hun geld aan spenderen?quote:Op woensdag 15 juli 2026 11:29 schreef Leandra het volgende:
Dat was het moment waarop de overheid had moeten ingrijpen en veel had moeten (laten) bouwen.
Klinkt vreemdquote:Op woensdag 15 juli 2026 11:39 schreef Bosbeetle het volgende:
Ja en ook goed bouwen, dat laatste is vooral lastig. Er worden veel meer jaren 70 gebouwen gesloopt dan oudere gebouwen.
Op mijn werk moet er ook nieuw gebouwd worden en er wordt ons nu al aan alle kanten gewaarschuwd dat we de gebouweigenschappen (trillingsvrijheid, electrostatische interferentie, etc) het niet gaan halen bij het oude gebouw. Het is eigenlijk van de zotte dat er in deze tijd veel slechter gebouwd wordt dan jaren geleden. Toch een stukje verval.
En de reden ervoor is letterlijk "dat kan niet meer". (niet eens alleen kosten maar ook gewoon technisch lukt het niet met de huidige richtlijnen)
De overheid heeft al bijna een eeuw te maken met tekorten op de woningmarkt, het is voor de overheid meer dan voor de private sector een taak om daarin te voorzien, de private sector is gebaat bij krapte, de overheid zou dat niet moeten zijn.quote:Op woensdag 15 juli 2026 11:51 schreef ludovico het volgende:
[..]
Mja mja, private sector doet het niet, dus dan de staat maar? Hoe weet je dat er voldoende vraag is als de private sector niet bereid is te investeren? Het is dan een soort van investering voor later, de private markt heeft het dus helemaal fout waar ze hun geld aan spenderen?
Het is een breed probleem onder hoge en lage inkomens en theoretisch/praktisch opgeleiden. Waarbij die laatsten vaak nog zelf kunnen klussen aan een woning die opgekalefaterd dient te worden en dus een praktisch voordeel hebben.quote:Op woensdag 15 juli 2026 11:00 schreef Bosbeetle het volgende:
En zelfs met betere banen is het geen pretje, de beginnende post-docs op mijn werk redden het ook maar net (als ze al een hypotheek kunnen krijgen)
Vorige gebouw had veel meer beton (twee verdiepingen zijn volledig van massief beton, gaaat alleen een goederenlift door.) en dat mag niet meer vanwege de CO2quote:
Je neemt me de woorden uit de mondquote:Op woensdag 15 juli 2026 11:08 schreef Bosbeetle het volgende:
Oh met uitzondering van sukkels die slechte keuzes hebben gemaakt, hadden ze maar moeten kiezen voor een leuk huis voor een passende hoeveelheid geld en geen pech in het leven. Onbegrijpelijk dat mensen voor tegenslagen blijven kiezen.
Zou er dan nu geen woningnood zijn?quote:Op woensdag 15 juli 2026 11:26 schreef phpmystyle het volgende:
Maar in Nederland hebben wij in de jaren 80 en de jaren 10 van dit milennium nogal rigoureus bezuinigd, dat had minder gekund.
Klopt, vereiste voor HRA is aflossen.quote:
Beetje jammer dat er nog een hele groep is waarvoor dat geen vereiste is.quote:Op woensdag 15 juli 2026 12:27 schreef Wantie het volgende:
[..]
Klopt, vereiste voor HRA is aflossen.
Uitzondering daargelaten natuurlijk.
Ach, mijn ouders hebben tot hun dood in de starterswoning gewoond.quote:Op woensdag 15 juli 2026 12:31 schreef Leandra het volgende:
[..]
Beetje jammer dat er nog een hele groep is waarvoor dat geen vereiste is.
En ze het voor de starters bijna onmogelijk maken om door te stromen omdat hun eerste hypotheek in de originele 30 jaar afgelost moet worden.
Mijn ouders ook!quote:Op woensdag 15 juli 2026 12:35 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ach, mijn ouders hebben tot hun dood in de starterswoning gewoond.
Ik snap dat doorstromen niet zo.
quote:Op woensdag 15 juli 2026 12:35 schreef Wantie het volgende:
Moet je wel een eerste woning kunnen kopen waar je ook met kinderen kunt blijven wonen, als je eerste koopwoning een 2-kamer appartement is gaat dat m niet worden.quote:Op woensdag 15 juli 2026 12:35 schreef Wantie het volgende:
[..]
Mijn ouders ook, behalve dat ze nog niet dood zijn maar al wel 50 jaar in hun eerste koopwoning.quote:Op woensdag 15 juli 2026 12:35 schreef Wantie het volgende:
[..]
quote:Op woensdag 15 juli 2026 12:35 schreef Wantie het volgende:
[..]
quote:Op woensdag 15 juli 2026 12:46 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Mijn ouders ook!
Wel een vrijstaande woning van 200m2 die ze destijds zelf hebben laten bouwen op een kavel. Maar ze wonen er nog steeds!
De mijne ook. Een jaren '50 tussenwoning in een gribusbuurt (nou dan) met 110m2 BVO op 140m2 perceel en armoedige keuken & douchecel. 64 jaar in "gewoond".quote:Op woensdag 15 juli 2026 14:25 schreef alpeko het volgende:
[..]
Mijn ouders ook, behalve dat ze nog niet dood zijn maar al wel 50 jaar in hun eerste koopwoning.
Nee, dan had je beter voor dat geld een woning in een dorp kunnen kopen.quote:Op woensdag 15 juli 2026 14:10 schreef Leandra het volgende:
[..]
Moet je wel een eerste woning kunnen kopen waar je ook met kinderen kunt blijven wonen, als je eerste koopwoning een 2-kamer appartement is gaat dat m niet worden.
Planeconomie, maar privaat kon het niet uit en wilde men het geld er niet aan uitgeven.quote:Op woensdag 15 juli 2026 11:58 schreef Leandra het volgende:
[..]
De overheid heeft al bijna een eeuw te maken met tekorten op de woningmarkt, het is voor de overheid meer dan voor de private sector een taak om daarin te voorzien, de private sector is gebaat bij krapte, de overheid zou dat niet moeten zijn.
Het is bizar dat ze aannemers failliet hebben laten gaan in een tijd dat er juist goedkoop gebouwd kon worden, en het permanente woningtekort in NL wat ingelopen kon worden.
Beter nu bouwen want die gekte wordt alleen maar ergerquote:Op woensdag 15 juli 2026 11:58 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Vorige gebouw had veel meer beton (twee verdiepingen zijn volledig van massief beton, gaaat alleen een goederenlift door.) en dat mag niet meer vanwege de CO2
Het oude gebouw zwabbert ook behoorlijk dus we hoopten op minder trillingen maar het worden er dus meer.
Waar is dat dan?quote:Op woensdag 15 juli 2026 14:28 schreef alpeko het volgende:
Vorige week zelf verhuisd. Mijn 3e woning. Steeds 10 jaar gewoond in een huis. Vrijdag de overdracht van de oude woning. Verkoop ging vlot maar nu in de oude wijk blijft er toch een woning al 2 maanden niet verkocht en die zijn gaan zakken in de prijs. In onze woonplaats is de gekte echt wel weg dit jaar.
West-Brabant en dan niet Breda waar ik bizarre prijzen tegenkomquote:Op woensdag 15 juli 2026 20:54 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Waar is dat dan?
Ik merk bij ons dat verkopers gewoon verwend zijn.
Vrienden van ons zijn bezig met de verkoop. Hebben het zelf gekocht in 2014 voor ~300k (tienduizenden euro's onder de vraagprijs). Keuken/badkamer 30 jaar oud.
Krijgen nu 3-4 biedingen binnen van 580-610k en dan valt het ze tegen omdat ze 630k hadden verwacht. Tja.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |