Vanwege de afschrijving. Bovendien is keukenhandel = windhandel.quote:Op maandag 13 juli 2026 22:16 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Als je er bij aankoop rekening mee hebt gehouden en het geld hebt liggen (of overwaarde/bouwdepot), waarom zou je dan wachten?
Ik heb de keuken gekocht bij een winkel die nog vrij normale prijzen rekende (en apparatuur op internet bij elkaar gesprokkeld).quote:Op maandag 13 juli 2026 22:19 schreef blomke het volgende:
[..]
Vanwege de afschrijving. Bovendien is keukenhandel = windhandel.
quote:Op maandag 13 juli 2026 22:22 schreef Sport_Life het volgende:
Gewoon zorgen dat je geen DMG groep hebt en vraag offertes op van dezelfde merk keuken bij meerdere leveranciers.
Ikea. Prima als je er geen 18 jaar wil wonen.quote:Op maandag 13 juli 2026 22:22 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Ik heb de keuken gekocht bij een winkel die nog vrij normale prijzen rekende (en apparatuur op internet bij elkaar gesprokkeld).
Gewoon zorgen dat je geen DMG groep hebt en vraag offertes op van dezelfde merk keuken bij meerdere leveranciers.
Ik had exact dezelfde keuken bij diverse winkels samengesteld en de prijs varieerde makkelijk >20%.
Ik voel mij gezegend dat ik al je gezeik niet herken 😅quote:Op maandag 13 juli 2026 19:13 schreef blomke het volgende:
[..]
Precies dat.
Als het niet de financiële kant is (absurde prijzen, stijgende huren en af en toe de rente bij einde RVP), is het wel e emotionele/technische kant: onderhoud, gezeik met de buren, herrie van het verkeer, de gemeente met z'n achterlijke plannen, ontwikkeling nieuwe projecten, procedures .... er is altijd gedoe mee gemoeid: tijd, energie, kosten en onzekerheid.
Mijn keuken komt uit Duitsland.quote:Op maandag 13 juli 2026 22:22 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Ik heb de keuken gekocht bij een winkel die nog vrij normale prijzen rekende (en apparatuur op internet bij elkaar gesprokkeld).
Ik had exact dezelfde keuken bij diverse winkels samengesteld en de prijs varieerde makkelijk >20%.
Wat ik vooral een probleem vind is dat je je momenten hebt van enorme daling, en momenten van enorme stijging. Als je verkeerd timed dan kun je jaren min of meer met handen en voeten aan je woning gebonden zitten, of je moet het verlies nemen voor zover je dat kan dragen.quote:Op maandag 13 juli 2026 14:04 schreef Bosbeetle het volgende:
Goed om te lezen dat de prijzen nogsteeds belachelijk zijn...
En waarom, inmiddels hebben we een eigen huis, maar om nou te zeggen dat het leuk is om een eigen huis te hebben, mwah. Er wordt (in hoofden en in de media) heel veel van gemaakt, maar uiteindelijk is het vooral duur en een gedoe.
Huren is trouwens ook duur en een gedoe. Ik vind dat wonen veel minder gedoe zou moeten zijn, en echt een paar ordes van grootte minder duur.
Daarom gewoon woningschuld aflossen.quote:Op woensdag 15 juli 2026 00:24 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Wat ik vooral een probleem vind is dat je je momenten hebt van enorme daling, en momenten van enorme stijging. Als je verkeerd timed dan kun je jaren min of meer met handen en voeten aan je woning gebonden zitten, of je moet het verlies nemen voor zover je dat kan dragen.
En je kan een woningmarkt gewoon niet timen, je wordt op enig moment geboren, en op een goed moment vlieg je het nest uit om een gezin te stichten en wat dies meer zij. Dit zou niet zo grillig moeten zijn.
Dat nest uit vliegen kun je wel enigsinds bepalen, en al helemaal wanneer je kunt kopen. De huurmarkt is eigenlijk het grootste probleem, daar is gewoon te weinig keus vooral in prijsklasse.quote:Op woensdag 15 juli 2026 00:24 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Wat ik vooral een probleem vind is dat je je momenten hebt van enorme daling, en momenten van enorme stijging. Als je verkeerd timed dan kun je jaren min of meer met handen en voeten aan je woning gebonden zitten, of je moet het verlies nemen voor zover je dat kan dragen.
En je kan een woningmarkt gewoon niet timen, je wordt op enig moment geboren, en op een goed moment vlieg je het nest uit om een gezin te stichten en wat dies meer zij. Dit zou niet zo grillig moeten zijn.
Fiscaal wordt dat niet echt gestimuleerd.quote:Op woensdag 15 juli 2026 05:59 schreef Wantie het volgende:
[..]
Daarom gewoon woningschuld aflossen.
Dan creëer je zelf je overwaarde als buffer voor daling van de woningmarkt.
HRA zou een stimulans moeten zijn.quote:Op woensdag 15 juli 2026 06:53 schreef Halcon het volgende:
[..]
Fiscaal wordt dat niet echt gestimuleerd.
Dat rentepercentage dat je minder hoeft te betalen? Dat is weer omzet van de bank die betaald ook winstbelasting.quote:Op woensdag 15 juli 2026 06:53 schreef Halcon het volgende:
[..]
Je geeft al zelf min of meer de oplossing: "time in the market": na enige tijd heb je zoveel overwaarde, dat daardoor een daling in principe opgevangen wordtquote:Op woensdag 15 juli 2026 00:24 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Wat ik vooral een probleem vind is dat je je momenten hebt van enorme daling, en momenten van enorme stijging. Als je verkeerd timed dan kun je jaren min of meer met handen en voeten aan je woning gebonden zitten, of je moet het verlies nemen voor zover je dat kan dragen. En je kan een woningmarkt gewoon niet timen,.....
Hoe wil het oplossen?quote:Op woensdag 15 juli 2026 00:24 schreef phpmystyle het volgende:
..... je wordt op enig moment geboren, en op een goed moment vlieg je het nest uit om een gezin te stichten en wat dies meer zij. Dit zou niet zo grillig moeten zijn.
Fiscaal misschien niet. Maar een grote buffer geeft ook rust en vrijheid nog los van dat je ondanks de HRA nog altijd rente betaald wat je minder betaald als je aflost. Zeker als je hypotheekrente hoger is dan een goede spaarrente is dat wel de moeite. En ja met beleggen kan je er meer voor krijgen. Maar dat zijn keuzes.quote:Op woensdag 15 juli 2026 06:53 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dit is wel wat kort door de bocht, als mensen geen huis kunnen vinden moeten ze maar gewoon meer betalen dan ze kunnen lijden?quote:Op woensdag 15 juli 2026 10:28 schreef Leandra het volgende:
Het lastige van "De markt timen" is dat er altijd mensen zijn die:
• Denken dat de prijzen nog veel dieper kunnen dalen, en die zelfs in juli 2013 riepen dat het "dom" was om op dat moment te kopen.
• Het altijd "Te duur" vinden, zelfs als de rente onder de 2% zit en de woonlasten voor hun huishoudinkonen verre van hoog zijn, ook historisch gezien.
Door de banken tot voor kort ook niet. Decennia lang was aflossingsvrij het adagio, tot de overheid de fiscale aftrekbaarheid aanpakte. Pas recent is er een stevig max. aan de aflossingsvrije gelegd, meen 150.000 voor woningen tot 1 miljoen. En dat nog niet eens door alle banken.quote:Op woensdag 15 juli 2026 06:53 schreef Halcon het volgende:
Om af te lossen?quote:
Mensen krijgen geen hypotheek die hoger is dan ze kunnen lijden, het kan wel zijn dat een hypotheek hoger is dan ze uit willen geven, maar dan ligt dat vooral aan hun kromme beeld van hoe goedkoop wonen zou moeten zijn.quote:Op woensdag 15 juli 2026 10:33 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Dit is wel wat kort door de bocht, als mensen geen huis kunnen vinden moeten ze maar gewoon meer betalen dan ze kunnen lijden?
Volgensmij is er ook gewoon een niet zo'n hoog aanbod, en wordt het instapmoment ook door aanbod bepaald.
De hypotheek is niet de enige woonlast natuurlijk.quote:Op woensdag 15 juli 2026 10:46 schreef Leandra het volgende:
[..]
Mensen krijgen geen hypotheek die hoger is dan ze kunnen lijden, het kan wel zijn dat een hypotheek hoger is dan ze uit willen geven, maar dan ligt dat vooral aan hun kromme beeld van hoe goedkoop wonen zou moeten zijn.
Nee klopt, maar maar ouwe zut kopen is een keuze.quote:Op woensdag 15 juli 2026 10:47 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
De hypotheek is niet de enige woonlast natuurlijk.
Niet voor iedereen, voor mij wel maar dat was bewust. Maar ik ken mensen die geen andere keuze hebben dan ouwe zut, en voor wie blijven waar je bent vanwege huurverhoging ook niet lukt.quote:Op woensdag 15 juli 2026 10:48 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee klopt, maar maar ouwe zut kopen is een keuze.
Niet iedereen heeft het breed.quote:Op woensdag 15 juli 2026 10:48 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee klopt, maar maar ouwe zut kopen is een keuze.
En sorry hoor "gedwongen" worden te kopen door de jaarlijkse huurverhoging?
Dus ze wonen al jaren in een huurwoning, maar een huurverhoging ter hoogte van de inflatie kunnem ze niet dragen en dus kopen ze maar een bouwval dat een vermogen aan renovatie nodig heeft, wat ze zelf niet kunnen, en terwijl ze geen geld achter de hand hebben?quote:Op woensdag 15 juli 2026 10:50 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Niet voor iedereen, voor mij wel maar dat was bewust. Maar ik ken mensen die geen andere keuze hebben dan ouwe zut, en voor wie blijven waar je bent vanwege huurverhoging ook niet lukt.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |