Nee dat klopt, voor mensen die het niet breed hebben is sociale huur, en dat zeg je niet op omdat het "te duur wordt door de huurverhogingen".quote:
Nogal makkelijk praten, nogmaals niet iedereen heeft het breed. Je kunt in nederland prima een slecht betaalde baan hebben zonder uitzicht op iets beters waardoor je zelfs als je geen geld over de balk smijt in deze situatie terecht kan komen.quote:Op woensdag 15 juli 2026 10:54 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dus ze wonen al jaren in een huurwoning, maar een huurverhoging ter hoogte van de inflatie kunnem ze niet dragen en dus kopen ze maar een bouwval dat een vermogen aan renovatie nodig heeft, wat ze zelf niet kunnen, en terwijl ze geen geld achter de hand hebben?
Klinkt meer als mensen die verkeerde keuzes maken en hun geld over de balk smijten.
Nou gelukkig dan maar dan is er helemaal geen probleem op de woningmarkt, iedereen betaald precies genoeg en zit op een passende plek. Toch fijnquote:Op woensdag 15 juli 2026 10:55 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee dat klopt, voor mensen die het niet breed hebben is sociale huur, en dat zeg je niet op omdat het "te duur wordt door de huurverhogingen".
Oh met uitzondering van sukkels die slechte keuzes hebben gemaakt, hadden ze maar moeten kiezen voor een leuk huis voor een passende hoeveelheid geld en geen pech in het leven. Onbegrijpelijk dat mensen voor tegenslagen blijven kiezenquote:Op woensdag 15 juli 2026 11:04 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Nou gelukkig dan maar dan is er helemaal geen probleem op de woningmarkt, iedereen betaald precies genoeg en zit op een passende plek. Toch fijn
Ik stel helemaal niet dat er geen problemen zijn op de woningmarkt, maar de "problemen" die jij opvoert zijn niet kenmerkend voor de problemen op de woningmarkt.quote:Op woensdag 15 juli 2026 11:04 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Nou gelukkig dan maar dan is er helemaal geen probleem op de woningmarkt, iedereen betaald precies genoeg en zit op een passende plek. Toch fijn
Dat mensen geen passende woning kunnen vinden, lijkt me precies het probleem. Maar wat is volgens jou het probleem dan wel?quote:Op woensdag 15 juli 2026 11:23 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik stel helemaal niet dat er geen problemen zijn op de woningmarkt, maar de "problemen" die jij opvoert zijn niet kenmerkend voor de problemen op de woningmarkt.
Jawel. Maar afhankelijk van rente is je aflossingspercentage de eerste jaren ook iets van 2% ongeveer, je hebt soms jaren dat iets met meer dan 10% daalt.quote:Op woensdag 15 juli 2026 05:59 schreef Wantie het volgende:
[..]
Daarom gewoon woningschuld aflossen.
Dan creëer je zelf je overwaarde als buffer voor daling van de woningmarkt.
Er is geen magische oplossing. Maar in Nederland hebben wij in de jaren 80 en de jaren 10 van dit milennium nogal rigoureus bezuinigd, dat had minder gekund.quote:Op woensdag 15 juli 2026 10:09 schreef blomke het volgende:
[..]
Je geeft al zelf min of meer de oplossing: "time in the market": na enige tijd heb je zoveel overwaarde, dat daardoor een daling in principe opgevangen wordt
[..]
Hoe wil het oplossen?
Je bedoelt dat die bezuinigingen precies samenhingen met de crashes in de huizenmarkt?quote:Op woensdag 15 juli 2026 11:26 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Er is geen magische oplossing. Maar in Nederland hebben wij in de jaren 80 en de jaren 10 van dit milennium nogal rigoureus bezuinigd, dat had minder gekund.
Mja mja, private sector doet het niet, dus dan de staat maar? Hoe weet je dat er voldoende vraag is als de private sector niet bereid is te investeren? Het is dan een soort van investering voor later, de private markt heeft het dus helemaal fout waar ze hun geld aan spenderen?quote:Op woensdag 15 juli 2026 11:29 schreef Leandra het volgende:
Dat was het moment waarop de overheid had moeten ingrijpen en veel had moeten (laten) bouwen.
Klinkt vreemdquote:Op woensdag 15 juli 2026 11:39 schreef Bosbeetle het volgende:
Ja en ook goed bouwen, dat laatste is vooral lastig. Er worden veel meer jaren 70 gebouwen gesloopt dan oudere gebouwen.
Op mijn werk moet er ook nieuw gebouwd worden en er wordt ons nu al aan alle kanten gewaarschuwd dat we de gebouweigenschappen (trillingsvrijheid, electrostatische interferentie, etc) het niet gaan halen bij het oude gebouw. Het is eigenlijk van de zotte dat er in deze tijd veel slechter gebouwd wordt dan jaren geleden. Toch een stukje verval.
En de reden ervoor is letterlijk "dat kan niet meer". (niet eens alleen kosten maar ook gewoon technisch lukt het niet met de huidige richtlijnen)
De overheid heeft al bijna een eeuw te maken met tekorten op de woningmarkt, het is voor de overheid meer dan voor de private sector een taak om daarin te voorzien, de private sector is gebaat bij krapte, de overheid zou dat niet moeten zijn.quote:Op woensdag 15 juli 2026 11:51 schreef ludovico het volgende:
[..]
Mja mja, private sector doet het niet, dus dan de staat maar? Hoe weet je dat er voldoende vraag is als de private sector niet bereid is te investeren? Het is dan een soort van investering voor later, de private markt heeft het dus helemaal fout waar ze hun geld aan spenderen?
Het is een breed probleem onder hoge en lage inkomens en theoretisch/praktisch opgeleiden. Waarbij die laatsten vaak nog zelf kunnen klussen aan een woning die opgekalefaterd dient te worden en dus een praktisch voordeel hebben.quote:Op woensdag 15 juli 2026 11:00 schreef Bosbeetle het volgende:
En zelfs met betere banen is het geen pretje, de beginnende post-docs op mijn werk redden het ook maar net (als ze al een hypotheek kunnen krijgen)
Vorige gebouw had veel meer beton (twee verdiepingen zijn volledig van massief beton, gaaat alleen een goederenlift door.) en dat mag niet meer vanwege de CO2quote:
Je neemt me de woorden uit de mondquote:Op woensdag 15 juli 2026 11:08 schreef Bosbeetle het volgende:
Oh met uitzondering van sukkels die slechte keuzes hebben gemaakt, hadden ze maar moeten kiezen voor een leuk huis voor een passende hoeveelheid geld en geen pech in het leven. Onbegrijpelijk dat mensen voor tegenslagen blijven kiezen.
Zou er dan nu geen woningnood zijn?quote:Op woensdag 15 juli 2026 11:26 schreef phpmystyle het volgende:
Maar in Nederland hebben wij in de jaren 80 en de jaren 10 van dit milennium nogal rigoureus bezuinigd, dat had minder gekund.
Klopt, vereiste voor HRA is aflossen.quote:
Beetje jammer dat er nog een hele groep is waarvoor dat geen vereiste is.quote:Op woensdag 15 juli 2026 12:27 schreef Wantie het volgende:
[..]
Klopt, vereiste voor HRA is aflossen.
Uitzondering daargelaten natuurlijk.
Ach, mijn ouders hebben tot hun dood in de starterswoning gewoond.quote:Op woensdag 15 juli 2026 12:31 schreef Leandra het volgende:
[..]
Beetje jammer dat er nog een hele groep is waarvoor dat geen vereiste is.
En ze het voor de starters bijna onmogelijk maken om door te stromen omdat hun eerste hypotheek in de originele 30 jaar afgelost moet worden.
Mijn ouders ook!quote:Op woensdag 15 juli 2026 12:35 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ach, mijn ouders hebben tot hun dood in de starterswoning gewoond.
Ik snap dat doorstromen niet zo.
quote:Op woensdag 15 juli 2026 12:35 schreef Wantie het volgende:
Moet je wel een eerste woning kunnen kopen waar je ook met kinderen kunt blijven wonen, als je eerste koopwoning een 2-kamer appartement is gaat dat m niet worden.quote:Op woensdag 15 juli 2026 12:35 schreef Wantie het volgende:
[..]
Mijn ouders ook, behalve dat ze nog niet dood zijn maar al wel 50 jaar in hun eerste koopwoning.quote:Op woensdag 15 juli 2026 12:35 schreef Wantie het volgende:
[..]
quote:Op woensdag 15 juli 2026 12:35 schreef Wantie het volgende:
[..]
quote:Op woensdag 15 juli 2026 12:46 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Mijn ouders ook!
Wel een vrijstaande woning van 200m2 die ze destijds zelf hebben laten bouwen op een kavel. Maar ze wonen er nog steeds!
De mijne ook. Een jaren '50 tussenwoning in een gribusbuurt (nou dan) met 110m2 BVO op 140m2 perceel en armoedige keuken & douchecel. 64 jaar in "gewoond".quote:Op woensdag 15 juli 2026 14:25 schreef alpeko het volgende:
[..]
Mijn ouders ook, behalve dat ze nog niet dood zijn maar al wel 50 jaar in hun eerste koopwoning.
Nee, dan had je beter voor dat geld een woning in een dorp kunnen kopen.quote:Op woensdag 15 juli 2026 14:10 schreef Leandra het volgende:
[..]
Moet je wel een eerste woning kunnen kopen waar je ook met kinderen kunt blijven wonen, als je eerste koopwoning een 2-kamer appartement is gaat dat m niet worden.
Planeconomie, maar privaat kon het niet uit en wilde men het geld er niet aan uitgeven.quote:Op woensdag 15 juli 2026 11:58 schreef Leandra het volgende:
[..]
De overheid heeft al bijna een eeuw te maken met tekorten op de woningmarkt, het is voor de overheid meer dan voor de private sector een taak om daarin te voorzien, de private sector is gebaat bij krapte, de overheid zou dat niet moeten zijn.
Het is bizar dat ze aannemers failliet hebben laten gaan in een tijd dat er juist goedkoop gebouwd kon worden, en het permanente woningtekort in NL wat ingelopen kon worden.
Beter nu bouwen want die gekte wordt alleen maar ergerquote:Op woensdag 15 juli 2026 11:58 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Vorige gebouw had veel meer beton (twee verdiepingen zijn volledig van massief beton, gaaat alleen een goederenlift door.) en dat mag niet meer vanwege de CO2
Het oude gebouw zwabbert ook behoorlijk dus we hoopten op minder trillingen maar het worden er dus meer.
Waar is dat dan?quote:Op woensdag 15 juli 2026 14:28 schreef alpeko het volgende:
Vorige week zelf verhuisd. Mijn 3e woning. Steeds 10 jaar gewoond in een huis. Vrijdag de overdracht van de oude woning. Verkoop ging vlot maar nu in de oude wijk blijft er toch een woning al 2 maanden niet verkocht en die zijn gaan zakken in de prijs. In onze woonplaats is de gekte echt wel weg dit jaar.
West-Brabant en dan niet Breda waar ik bizarre prijzen tegenkomquote:Op woensdag 15 juli 2026 20:54 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Waar is dat dan?
Ik merk bij ons dat verkopers gewoon verwend zijn.
Vrienden van ons zijn bezig met de verkoop. Hebben het zelf gekocht in 2014 voor ~300k (tienduizenden euro's onder de vraagprijs). Keuken/badkamer 30 jaar oud.
Krijgen nu 3-4 biedingen binnen van 580-610k en dan valt het ze tegen omdat ze 630k hadden verwacht. Tja.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |