SPOILER: Uitleg symbolen weerkaartenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.• Weeronline - begrippen (nederlands)
---
• WKN - Actueel weer in Nederland
• KNMI Daggegevens
• KNMI Geografische overzichten van het weer
• KNMI Buienradar
• KNMI Pluim
---
• Klimaateffectatlas
• Nederland in de ban van de 'supercel'
• CAPE + Liftedindex
---
---
User locaties
Zo dat we ook nog weten wie waar ongeveer woont,
let op dit is een screenshot, klik op het kaartje of de link eronder voor live
DM (met plaats/stad naar); @kree om erop toegevoegd te worden of meld je aan in dit topic:
GC / FOK!users kaart (Google Maps) Nieuwe kaart, nieuwe kansen (update) #7
We gaan dit trouwens niet precies op GPS locatie toevoegen (tenzij op verzoek) plaats/stad lijkt me nauwkeurig genoeg voor dit doel![]()
Die grap konden wij gelukkig ook maken. Dat de overledene het pas heet gaat krijgenquote:
Je flesje wijn gister nog gekocht?quote:Op zaterdag 20 juni 2026 14:57 schreef GarlandBriggs het volgende:
Zo kinderfeestje in Full F*#@:ing Swing!
Beach House playlist erop.
De High Tea zit erop (Met ijskoude ice tea natuurlijk, je wil die koters niet over de klink jagen met hete thee) en nu zit het allemaal in het zwembad en kan ik ff een kwartiertje lekker in de zon zitten
Ik heb de meisjes de keuze gegeven voor de volgende activiteit zometeen: Knutselen of een Hot Pepper Challenge
Jazeker, 6 stuksquote:
Lekker met de airco aan chillen vandaagquote:Op zaterdag 20 juni 2026 15:11 schreef dick_laurent het volgende:
Lekker met de airco aan gamen overdag. Spaanse zomer in optima forma
als je binnen zit met je airco op 19 graden dan wel ja,quote:
Ik woon boven in de flat, hij moet aan anders worden de nachten 30-35 graden. dan ga ik dood.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 15:37 schreef DutchBlend het volgende:
Aub geen onweer meer. Het verkoelt toch niet en dan moeten de mobiele airco's weer uit anders komt er regen naar binnen. Bvd
Precies. Met onweer krijg je gebroken en onrustige nachten. Telkens ramen open en dicht en airco aan en uit.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 15:38 schreef cherrycoke het volgende:
[..]
Ik woon boven in de flat, hij moet aan anders worden de nachten 30-35 graden. dan ga ik dood.
Ik zit boven in de flat, als het eindelijk begint af te koelen komt de zon alweer tevoorschijn, als het buiten 30 is is het bij mij binnen ook 30, als het snachts om 05:00 19 graden is buiten is het bij mij binnen nogsteeds 29 graden.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 15:41 schreef DutchBlend het volgende:
[..]
Precies. Met onweer krijg je gebroken en onrustige nachten. Telkens ramen open en dicht en airco aan en uit.
Dit is zonder airco of met airco?quote:Op zaterdag 20 juni 2026 15:42 schreef cherrycoke het volgende:
[..]
Ik zit boven in de flat, als het eindelijk begint af te koelen komt de zon alweer tevoorschijn, als het buiten 30 is is het bij mij binnen ook 30, als het snachts om 05:00 19 graden is buiten is het bij mij binnen nogsteeds 29 graden.
Het enige wat ik nu kan denken is dat dat ene weekend begin juli eindelijk eens mooi weer heeft.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 15:41 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Die voor mijn omgeving dan (van buienradar.nl):
[ afbeelding ]
Godverdomme! Dat wordt afzien...
Dat heb ik ook bij mij in de flat... ik zit dan weliswaar niet bovenin maar ook geen airco.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 15:42 schreef cherrycoke het volgende:
[..]
Ik zit boven in de flat, als het eindelijk begint af te koelen komt de zon alweer tevoorschijn, als het buiten 30 is is het bij mij binnen ook 30, als het snachts om 05:00 19 graden is buiten is het bij mij binnen nogsteeds 29 graden.
ik moet de airco op de slaapkamer aanzetten en alles hermetisch afsluiten anders is het gewoon niet slapen, flat is uit 1970 alles is gemaakt op warmte vasthouden in de winter.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 15:43 schreef DutchBlend het volgende:
[..]
Dit is zonder airco of met airco?
Ik snap t, maar die temperaturen die je noemde, ik neem aan dat dat in ruimtes zonder airco is? Dus 29c tegen de ochtend.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 15:44 schreef cherrycoke het volgende:
[..]
ik moet de airco op de slaapkamer aanzetten en alles hermetisch afsluiten anders is het gewoon niet slapen, flat is uit 1970 alles is gemaakt op warmte vasthouden in de winter.
jaquote:Op zaterdag 20 juni 2026 15:46 schreef DutchBlend het volgende:
[..]
Ik snap t, maar die temperaturen die je noemde, ik neem aan dat dat in ruimtes zonder airco is? Dus 29c tegen de ochtend.
ik zit met 6 ramen van hoogte 2 meter en breedte 1 meter 20quote:Op zaterdag 20 juni 2026 15:47 schreef Nattekat het volgende:
Een zonnescherm heeft hier een extreem verschil gemaakt. Misschien nog meer dan de airco. Maar die airco doet er nog wel een heel fijn schepje bovenop, en het samenspel maakt het bij mij zelfs op de meest verschrikkelijke dagen leefbaar.
Ik snap niet hoe dat relevant is. Scherm is scherm, dat het nou voor een raam of een betonnen muur is maakt niet echt uit. Sterker nog, voor een raam is het juist nog beter.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 15:48 schreef cherrycoke het volgende:
[..]
ik zit met 6 ramen van hoogte 2 meter en breedte 1 meter 20
Dat heb ik nu ook door de warmtequote:Op zaterdag 20 juni 2026 15:41 schreef DutchBlend het volgende:
[..]
Precies. Met onweer krijg je gebroken en onrustige nachten. Telkens ramen open en dicht en airco aan en uit.
Raamfolie zou wel een optie zijnquote:Op zaterdag 20 juni 2026 15:49 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik snap niet hoe dat relevant is. Scherm is scherm, dat het nou voor een raam of een betonnen muur is maakt niet echt uit. Sterker nog, voor een raam is het juist nog beter.
Huur of koop? Dan kan je misschien voor een gebrek gaan als de temperatuur in huis meer dan 300 uur per jaar boven de 26,5 graden komt, terwijl de temperatuur buiten 6 graden lager is.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 15:42 schreef cherrycoke het volgende:
[..]
Ik zag laatste een advertentie dat er screens zijn die je met een zuignap aan de binnenkant of buitenkant van je raam kan plakken, Voordeel is dan de je wel naar buiten kan kijken,.quote:
Pantoffels en knieverwarmers een optie?quote:Op zaterdag 20 juni 2026 16:01 schreef dick_laurent het volgende:
Ik blijf sws beetje haat/liefde verhouding met airco houden.
Zonder heb je t op gegeven moment te warm, maar met krijg ik vaak na verloop van tijd koude voeten en knieën en dat gaat me dan ook irriteren
Koude voeten is wel altijd k*tquote:Op zaterdag 20 juni 2026 16:01 schreef dick_laurent het volgende:
Zonder heb je t op gegeven moment te warm, maar met krijg ik vaak na verloop van tijd koude voeten en knieën en dat gaat me dan ook irriteren
Sow, lekker man.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 16:06 schreef INViCTuS het volgende:
Nou, ik ga mooi een Franziskaner klappen zo. Cheers, mensen.
Maak je niet te druk en vergeet vooral niet te genieten
Zonwering wordt enorm onderschat ja.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 15:47 schreef Nattekat het volgende:
Een zonnescherm heeft hier een extreem verschil gemaakt. Misschien nog meer dan de airco. Maar die airco doet er nog wel een heel fijn schepje bovenop, en het samenspel maakt het bij mij zelfs op de meest verschrikkelijke dagen leefbaar.
loopt balkonquote:Op zaterdag 20 juni 2026 16:01 schreef Dotteke het volgende:
[..]
Ik zag laatste een advertentie dat er screens zijn die je met een zuignap aan de binnenkant of buitenkant van je raam kan plakken, Voordeel is dan de je wel naar buiten kan kijken,.
Ik zelf zou dan kiezen voor de b uitenkant als je daar bij kan
Dan zou ik daar zeker eens naar kijken, screeens houdt echt veel warmte tegen.quote:
jep plat dakkiequote:Op zaterdag 20 juni 2026 16:15 schreef Dotteke het volgende:
[..]
Dan zou ik daar zeker eens naar kijken, screeens houdt echt veel warmte tegen.
Jij hebt alleen de pech dat je boven in de flat woont, zeker een plat dak?
Mijn dochter heeft ook zo flat gehad, was daar in de zomer ook niet echt fijn
Ja dat is echt ellende.quote:
6 × ¤196,33 = ¤1.177,98, laat maarquote:Op zaterdag 20 juni 2026 16:17 schreef Dotteke het volgende:
[..]
https://novalux.nl/?campa(...)V9dCo-xoCjcoQAvD_BwE
ZIe net dat ze het bij temu ook hebben een stuk goedkoperquote:Op zaterdag 20 juni 2026 16:27 schreef cherrycoke het volgende:
[..]
6 × ¤196,33 = ¤1.177,98, laat maarmaar bedankt voor het meedenken
2 ramen: 136,5 cm breed × 136,5 cm hoogquote:Op zaterdag 20 juni 2026 16:28 schreef Dotteke het volgende:
[..]
ZIe net dat ze het bij temu ook hebben een stuk goedkoper
Een schaduwdoek heb je met een beetje huisvlijt zo in elkaar geknutseld.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 16:28 schreef cherrycoke het volgende:
[..]
2 ramen: 136,5 cm breed × 136,5 cm hoog
4 ramen: 136,5 cm breed × 163,5 cm hoog
1 balkondeur: 59 cm breed × 148,5 cm hoog
ik heb best veel nodig voor alle ramen ook. helemaal kut
boven in een flatgebouw, tis geen zeilschip.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 16:33 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Een schaduwdoek heb je met een beetje huisvlijt zo in elkaar geknutseld.
Niet bij mij denk ik..krijg wel zo een buitjequote:Op zaterdag 20 juni 2026 14:51 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Die grap konden wij gelukkig ook maken. Dat de overledene het pas heet gaat krijgen. En dat ik door hem niet op vakantie ging. Maar liever natuurlijk wel, dan was ie er nog. Het leven kan hard zijn.
Goed, komende nacht dus wellicht weer nachtelijk onweer?! Hoop het
Ik heb zowaar overal Horgaas in mijn kozijnen geplakt, werkt super goed! Ben zo blij, snap niet waarom ik dat niet eerder heb gedaanquote:Op zaterdag 20 juni 2026 15:45 schreef cherrycoke het volgende:
fijn altijd met die onweersbuien dat ik helemaal lek word geprikt door de tyfus muggen
Hoe verder van het westen af klopt dat vandaag zeker wel!quote:Op zaterdag 20 juni 2026 17:02 schreef Geschiedkundige het volgende:
Pure ellende dit weer. Zelfs de bijen hebben het zwaar
Hier vandaag 34.1 gemetenquote:Op zaterdag 20 juni 2026 17:14 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Hoe verder van het westen af klopt dat vandaag zeker wel!Maar aankomende dagen zal men ook in het vaak koelere westen eraan moeten geloven.
![]()
Dit heb ik ook. Ik heb het liefst geen airco, tenzij. In de avond voor het slapen vind ik het wel ok.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 16:01 schreef dick_laurent het volgende:
43% nu, maar liever met zulke hitte wel lager. Is lange tijd boven de 50 geweest vandaag.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 17:24 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Zooo pfew en dat met die hoge luchtvochtigheid
quote:Op zaterdag 20 juni 2026 15:47 schreef Nattekat het volgende:
Dit.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 16:11 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Zonwering wordt enorm onderschat ja.
Jullie krijgen tenminste bewolking:quote:Op zaterdag 20 juni 2026 17:14 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Hoe verder van het westen af klopt dat vandaag zeker wel!Maar aankomende dagen zal men ook in het vaak koelere westen eraan moeten geloven.
![]()
Wij hadden de airco vannacht aan en ik sliep met bedsokken omdat ik koude voeten hadquote:Op zaterdag 20 juni 2026 16:01 schreef dick_laurent het volgende:
Wait,whut? Je hebt je airco 24/7 aan en verbruikt alsnog een totaal, incl al je andere apparatuur van 8 kWh per dag??quote:Op zaterdag 20 juni 2026 17:30 schreef Twieki het volgende:
[..]
[..]
Dit.
Ik snap dat het niet voor iedereen mogelijk is, maar ik heb een woningbreed zonnescherm op het zuiden met een uitval van 2,5 meter. De single-split airco doet de rest.
Geen last van hitte binnen. Het is al sinds donderdagochtend 20,5 tot 21 graden stabiel binnen met een luchtvochtigheid van rond de 45%. De airco staat dan wel 24/7 aan nu, maar ook dat kost helemaal niet zoveel als mensen denken. Tenzij je een achterlijk duur abonnement hebt. Ik betaal 23 eurocent per KwH, en verbruik deze dagen maximaal 8 KwH (met vriezer, koelkast, e.d.) per dag. Nou joepie, 2 euro om 't koel te hebben in huis. Comfort kost ook wat.
Gewoon voor zorgen dat je buitenmuur in de schaduw hangt. Gordijnen dicht doen heeft geen zin. En een airco heeft ook geen zin als je 'open' ramen op 't zuiden hebt.
WKN / Hittegolfquote:Op zaterdag 20 juni 2026 17:40 schreef Arcee het volgende:
De mogelijke landelijke hittegolf van juni 2026.
29.6 18-06-2026
33.4 19-06-2026
28.4 20-06-2026
Max. temperaturen De Bilt.
Ik begrijp je denkwijze, maar een woning koel houden kost minder vermogen dan een woning koel maken.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 17:41 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Wait,whut? Je hebt je airco 24/7 aan en verbruikt alsnog een totaal, incl al je andere apparatuur van 8 kWh per dag??
Dat lijkt me alleen haalbaar als je ook een flink aandeel zonnepanelen hebt erbij anders zie ik dit echt niet als mogelijk? Een airco verbruikt al snel, zelfs in de zuinige modus een 0.3 kwh als je dat dan rekent over 24 uur ga je al richting de 6 tot 8 kWh en dat is echt uitgaande van de meest ideale omstandigheden eigenlijk al.
Dan moet daarbovenop nog je overige gebruik, koelkast lampen, tv etc komen...
Dus dat totaal van 8 kWh alles bij elkaar incl een airco 24/7 laten draaien vind ik zéér bijzonder als dat je echt lukt.
https://forum.fok.nl/topic/2760845[quote]quote:Op zaterdag 20 juni 2026 17:40 schreef Arcee het volgende:
De mogelijke landelijke hittegolf van juni 2026.
29.6 18-06-2026
33.4 19-06-2026
28.4 20-06-2026
Max. temperaturen De Bilt.
Op [url=https://forum.fok.nl/topic/2760846/1/301#p221099330]zaterdag 20 juni 2026 18:04[/url] schreef [url=https://forum.fok.nl/user/profile/11839]DemonRage[/url] het volgende:
Oke fair play. En dat van 24/7 laten draaien of alleen aanzetten om te koelen wanneer je ook daadwerkelijk in die ruimte bent, ja dat is ook wel een dingetje van "debat". Varieert per situatie namelijk.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 17:59 schreef Twieki het volgende:
[..]
Ik begrijp je denkwijze, maar een woning koel houden kost minder vermogen dan een woning koel maken.
[ afbeelding ]
Misschien per 24 uur iets meer dan de 8 KwH die ik noemde, maar ik heb ook geen grote woning hoor, een appartement op de begane grond en ben alleenstaand. Heb verder zuinige apparatuur. En nee, ik heb geen zonnepanelen, zou dat graag willen hebben overigens.![]()
De truc is om je airco juist 24/7 aan te houden. Als je hem uit zet en de boel daarna weer opwarmt, kost het veel meer vermogen om 't weer te koelen, dan het op temperatuur te houden. Mijn single-split zit ongeveer op 250 watt per uur in de avond / nacht. En het helpt uiteraard ook flink om de zon buitenshuis te houden door een zonnescherm op te hangen zodat er geen zon naar binnen schijnt.
Woning is uit 1986 maar is redelijk goed geïsoleerd. Vorig jaar kunststof kozijnen gehad met HR++ glas en een betere en zuinigere ketel met warmteterugwinunit.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 18:13 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Oke fair play. En dat van 24/7 laten draaien of alleen aanzetten om te koelen wanneer je ook daadwerkelijk in die ruimte bent, ja dat is ook wel een dingetje van "debat". Varieert per situatie namelijk.
In jouw situatie, klein appartement valt daar zeker wat voor te zeggen. Zeker als het ook goed geïsoleerd is.
Nederland valt dan ook niet te vergelijken met Zuid-Spanje qua weer. Wat hier in NL misschien wel werkt, gaat bij jou niet werken. Temperaturen van 30+ voor lange tijd zijn in Spanje vrij gebruikelijk, hier is het (hopelijk) uitzonderlijk.quote:Even vergelijkend met onze situatie (totaal anders hoor haha)
Wij zitten in zuid Spanje dus die 30+ temperaturen die hebben we standaard iedere dag gedurende de hele zomer.
Daarbij is onze woning ook redelijk groot en vrijstaand, en zouden we, indien we die geheel gekoeld willen houden op 22 graden ofzo, meerdere airco's tegelijk sowieso aan moeten laten 24/7... wat de stroomrekening (ondanks dat we overigens wél zonnepanelen hebben) redelijk door het dak zou laten gaan
En uiteraard is de woning gewoon niet zo goed geïsoleerd als een moderne NLse woning, daar doe je niks aan helaas.
Zou ik ook doen, gebruik maken van de energie die je zelf opwekt.quote:Zodoende doen wij dus wel aircootje aan/uit alleen in de kamer waar we op dat moment het meeste zijn, en natuurlijk overdag goed van de zonuren gebruik maken voor gratis koeling.
1800 KwH... Inderdaad insane, dat gebruik ik nog niet in één jaar! Mijn jaarafrekening vorig jaar zat rond de 1600 KwH en 240 kuub gas.quote:Ik heb in de Growatt zonnepanelen app overigens gezien wat de vorige eigenaar (we wonen hier pas enkele maanden) aan gemiddeld verbruik had afgelopen zomers toen hij nog hier woonde... Holy fuk daar word je bang van. Hij had in July en Augustus rond de 1800 kWh totaal verbruik gemiddeld per maand. Insane.
Ik gok dat hij totaal schijt had en alle airco's -het huis heeft er 5 in totaal- grotendeels 24/7 aan liet, in combinatie met een matig geïsoleerde woning, tja...
Mits redelijk geïsoleerd*quote:Op zaterdag 20 juni 2026 17:59 schreef Twieki het volgende:
Ik begrijp je denkwijze, maar een woning koel houden kost minder vermogen dan een woning koel maken
Verfrissend en draaglijk. Graag vaker aankomende periode!quote:
30 graden voor laagste member woensdag en donderdagquote:Op zaterdag 20 juni 2026 21:37 schreef kilon het volgende:
Als het zo doorgaat kan er volgende week lokaal misschien wel de 40 graden worden aangetikt. In juni.
[ afbeelding ]
Beter bestel ik vast een krukje met touw.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 21:37 schreef kilon het volgende:
Als het zo doorgaat kan er volgende week lokaal misschien wel de 40 graden worden aangetikt. In juni.
[ afbeelding ]
Nah, lijkt me geen reden voor zoiets. Je overleefd het wel.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 21:45 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Beter bestel ik vast een krukje met touw.
Dit is wel echt heel erg niet leukquote:Op zaterdag 20 juni 2026 21:36 schreef 12Beaufort het volgende:
Wat een pluim. Bloedjeheet![]()
[ afbeelding ]
Was je daar anders wel geweest? Daar moet je toch juist in de winter zijn?quote:Op zaterdag 20 juni 2026 21:59 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Nah, lijkt me geen reden voor zoiets. Je overleefd het wel.
Heel crue, maar afgelopen maandag is een goede vriend die ik 25-30 jaar kende uit het leven gestapt. Daarom niet in Garmisch Partenkirchen. Maar het weer overleef zelfs jij wel
En geen sorry, hoor. Kan je woorden wel hebben.
Vraag me wel af of er nog terreur buien komen vannacht.
De bergen zijn in de winter leuk, maar zodra de sneeuw grotendeels weg is nog veel leuker.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 22:10 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Was je daar anders wel geweest? Daar moet je toch juist in de winter zijn?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |