Ik begrijp je denkwijze, maar een woning koel houden kost minder vermogen dan een woning koel maken.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 17:41 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Wait,whut? Je hebt je airco 24/7 aan en verbruikt alsnog een totaal, incl al je andere apparatuur van 8 kWh per dag??
Dat lijkt me alleen haalbaar als je ook een flink aandeel zonnepanelen hebt erbij anders zie ik dit echt niet als mogelijk? Een airco verbruikt al snel, zelfs in de zuinige modus een 0.3 kwh als je dat dan rekent over 24 uur ga je al richting de 6 tot 8 kWh en dat is echt uitgaande van de meest ideale omstandigheden eigenlijk al.
Dan moet daarbovenop nog je overige gebruik, koelkast lampen, tv etc komen...
Dus dat totaal van 8 kWh alles bij elkaar incl een airco 24/7 laten draaien vind ik zéér bijzonder als dat je echt lukt.
https://forum.fok.nl/topic/2760845[quote]quote:Op zaterdag 20 juni 2026 17:40 schreef Arcee het volgende:
De mogelijke landelijke hittegolf van juni 2026.
29.6 18-06-2026
33.4 19-06-2026
28.4 20-06-2026
Max. temperaturen De Bilt.
Op [url=https://forum.fok.nl/topic/2760846/1/301#p221099330]zaterdag 20 juni 2026 18:04[/url] schreef [url=https://forum.fok.nl/user/profile/11839]DemonRage[/url] het volgende:
Oke fair play. En dat van 24/7 laten draaien of alleen aanzetten om te koelen wanneer je ook daadwerkelijk in die ruimte bent, ja dat is ook wel een dingetje van "debat". Varieert per situatie namelijk.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 17:59 schreef Twieki het volgende:
[..]
Ik begrijp je denkwijze, maar een woning koel houden kost minder vermogen dan een woning koel maken.
[ afbeelding ]
Misschien per 24 uur iets meer dan de 8 KwH die ik noemde, maar ik heb ook geen grote woning hoor, een appartement op de begane grond en ben alleenstaand. Heb verder zuinige apparatuur. En nee, ik heb geen zonnepanelen, zou dat graag willen hebben overigens.![]()
De truc is om je airco juist 24/7 aan te houden. Als je hem uit zet en de boel daarna weer opwarmt, kost het veel meer vermogen om 't weer te koelen, dan het op temperatuur te houden. Mijn single-split zit ongeveer op 250 watt per uur in de avond / nacht. En het helpt uiteraard ook flink om de zon buitenshuis te houden door een zonnescherm op te hangen zodat er geen zon naar binnen schijnt.
Woning is uit 1986 maar is redelijk goed geïsoleerd. Vorig jaar kunststof kozijnen gehad met HR++ glas en een betere en zuinigere ketel met warmteterugwinunit.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 18:13 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Oke fair play. En dat van 24/7 laten draaien of alleen aanzetten om te koelen wanneer je ook daadwerkelijk in die ruimte bent, ja dat is ook wel een dingetje van "debat". Varieert per situatie namelijk.
In jouw situatie, klein appartement valt daar zeker wat voor te zeggen. Zeker als het ook goed geïsoleerd is.
Nederland valt dan ook niet te vergelijken met Zuid-Spanje qua weer. Wat hier in NL misschien wel werkt, gaat bij jou niet werken. Temperaturen van 30+ voor lange tijd zijn in Spanje vrij gebruikelijk, hier is het (hopelijk) uitzonderlijk.quote:Even vergelijkend met onze situatie (totaal anders hoor haha)
Wij zitten in zuid Spanje dus die 30+ temperaturen die hebben we standaard iedere dag gedurende de hele zomer.
Daarbij is onze woning ook redelijk groot en vrijstaand, en zouden we, indien we die geheel gekoeld willen houden op 22 graden ofzo, meerdere airco's tegelijk sowieso aan moeten laten 24/7... wat de stroomrekening (ondanks dat we overigens wél zonnepanelen hebben) redelijk door het dak zou laten gaan
En uiteraard is de woning gewoon niet zo goed geïsoleerd als een moderne NLse woning, daar doe je niks aan helaas.
Zou ik ook doen, gebruik maken van de energie die je zelf opwekt.quote:Zodoende doen wij dus wel aircootje aan/uit alleen in de kamer waar we op dat moment het meeste zijn, en natuurlijk overdag goed van de zonuren gebruik maken voor gratis koeling.
1800 KwH... Inderdaad insane, dat gebruik ik nog niet in één jaar! Mijn jaarafrekening vorig jaar zat rond de 1600 KwH en 240 kuub gas.quote:Ik heb in de Growatt zonnepanelen app overigens gezien wat de vorige eigenaar (we wonen hier pas enkele maanden) aan gemiddeld verbruik had afgelopen zomers toen hij nog hier woonde... Holy fuk daar word je bang van. Hij had in July en Augustus rond de 1800 kWh totaal verbruik gemiddeld per maand. Insane.
Ik gok dat hij totaal schijt had en alle airco's -het huis heeft er 5 in totaal- grotendeels 24/7 aan liet, in combinatie met een matig geïsoleerde woning, tja...
Mits redelijk geïsoleerd*quote:Op zaterdag 20 juni 2026 17:59 schreef Twieki het volgende:
Ik begrijp je denkwijze, maar een woning koel houden kost minder vermogen dan een woning koel maken
Verfrissend en draaglijk. Graag vaker aankomende periode!quote:
30 graden voor laagste member woensdag en donderdagquote:Op zaterdag 20 juni 2026 21:37 schreef kilon het volgende:
Als het zo doorgaat kan er volgende week lokaal misschien wel de 40 graden worden aangetikt. In juni.
[ afbeelding ]
Beter bestel ik vast een krukje met touw.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 21:37 schreef kilon het volgende:
Als het zo doorgaat kan er volgende week lokaal misschien wel de 40 graden worden aangetikt. In juni.
[ afbeelding ]
Nah, lijkt me geen reden voor zoiets. Je overleefd het wel.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 21:45 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Beter bestel ik vast een krukje met touw.
Dit is wel echt heel erg niet leukquote:Op zaterdag 20 juni 2026 21:36 schreef 12Beaufort het volgende:
Wat een pluim. Bloedjeheet![]()
[ afbeelding ]
Was je daar anders wel geweest? Daar moet je toch juist in de winter zijn?quote:Op zaterdag 20 juni 2026 21:59 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Nah, lijkt me geen reden voor zoiets. Je overleefd het wel.
Heel crue, maar afgelopen maandag is een goede vriend die ik 25-30 jaar kende uit het leven gestapt. Daarom niet in Garmisch Partenkirchen. Maar het weer overleef zelfs jij wel
En geen sorry, hoor. Kan je woorden wel hebben.
Vraag me wel af of er nog terreur buien komen vannacht.
De bergen zijn in de winter leuk, maar zodra de sneeuw grotendeels weg is nog veel leuker.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 22:10 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Was je daar anders wel geweest? Daar moet je toch juist in de winter zijn?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |