abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 14 juni 2026 @ 10:21:56 #99
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_221036610
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2026 09:55 schreef z80 het volgende:

[..]
Lenzen blijven een persoonlijk iets. Aangezien ik nog een oude camera heb en geen stabilisatie is voor mij persoonlijk een zo laag mogelijk F getal een must.
Iso 1600 hoef ik niet te proberen met de 50D. Veel te veel ruis. Om deze body te vervangen voor een nieuwe vind ik ook weer zonde van het geld. Ik maak te weinig foto's hiermee.

ps
voor bewegende objecten fotograferen op afstand is een niet al te snelle sluitertijd met een lagere iso ook fijn. Heb je wat meer scherpte diepte. En niet een focuspunt op een plek waar je dit eigenlijk niet zou willen.
Canon 100-400 heeft stabilisatie in de Lens. Heeft de naam de beste telezoom te zijn
  Moderator zondag 14 juni 2026 @ 10:22:37 #100
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_221036625
Ik gooi voor de uitstoot van AI liever een extra stukje vlees in de pan :P
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zondag 14 juni 2026 @ 10:23:57 #101
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_221036640
Gisteren hebben we alleen maar gewinkeld :{ Eerst een rondje lokale boodschappen, dat was prima. Maar daarna wilde J winkelen voor zijn kleren. We zijn goed geslaagd, dat wel. En alles niet Amerikaans dus dat is ook fijn.

Gelukkig is zijn plan om vandaag naar Ikea te gaan uitgesteld naar donderdag.

Wel op de planning vandaag: nieuwe kleren wassen, nieuwe grasmaaier ingebruiknemen, broden bakken, dingen in de tuin, gootsteen ontstoppen, spareribs maken, algemeen huishouden en de krabpaal repareren.
Spoilers!
  zondag 14 juni 2026 @ 10:24:32 #102
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_221036643
En och Teuntje toch, wat een onzekerheid van dat arme beestje ;(
Spoilers!
  zondag 14 juni 2026 @ 10:27:11 #103
63722 z80
I fink you freaky
pi_221036655
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2026 10:21 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Canon 100-400 heeft stabilisatie in de Lens
Ja en?
Ik heb glas waar dit niet in zit. En de door jou voorgestelde lens is een F4.5. OS gaat er niet meer licht in laten. Alleen langzamere sluitertijd toelaten bij de zelfde hoeveelheid licht.
Ik heb oud glas. En niet de L lijn. Wel F2.8.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
pi_221036680
quote:
1s.gif Op zondag 14 juni 2026 10:23 schreef Lucky_Strike het volgende:
Gisteren hebben we alleen maar gewinkeld :{ Eerst een rondje lokale boodschappen, dat was prima. Maar daarna wilde J winkelen. We zijn goed geslaagd, dat wel.

Wel op de planning vandaag: nieuwe kleren wassen, nieuwe grasmaaier ingebruiknemen, broden bakken, dingen in de tuin, gootsteen ontstoppen, spareribs maken, algemeen huishouden en de krabpaal repareren.
Goeie plannen! Ik ga nog 'hard'lopen en quiche maken, en verder niks op de planning (en zeker geen whataboutismes toelichten).
  zondag 14 juni 2026 @ 10:34:25 #105
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_221036715
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2026 10:29 schreef Tuindier het volgende:

[..]
Goeie plannen! Ik ga nog 'hard'lopen en quiche maken, en verder niks op de planning (en zeker geen whataboutismes toelichten).
^O^
Spoilers!
pi_221036773
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2026 09:55 schreef z80 het volgende:

[..]
Lenzen blijven een persoonlijk iets. Aangezien ik nog een oude camera heb en geen stabilisatie is voor mij persoonlijk een zo laag mogelijk F getal een must.
Iso 1600 hoef ik niet te proberen met de 50D. Veel te veel ruis. Om deze body te vervangen voor een nieuwe vind ik ook weer zonde van het geld. Ik maak te weinig foto's hiermee.

ps
voor bewegende objecten fotograferen op afstand is een niet al te snelle sluitertijd met een lagere iso ook fijn. Heb je wat meer scherpte diepte. En niet een focuspunt op een plek waar je dit eigenlijk niet zou willen.
Maar een niet al te snelle sluitertijd zorgt er toch juist voor dat het dan snel onscherp wordt? Juist in de actiemomenten is er vaak best wat beweging namelijk (ik zit er max een meter of 50 vandaan). Of begrijp ik het dan niet goed?

Ik zit inderdaad qua scherptediepte liever niet op een f2.8 omdat je dan veel meer kans hebt dat het net niet scherp is waar je dat wel wil. Daarom twijfel ik ook of het zin heeft de 2.8 mee te nemen als ik in principe toch op f4 of hoger wil zitten om genoeg scherptediepte te krijgen. Mn 80-200 2.8 is overigens niet gestabiliseerd, de 100-400 wel (mn body dan weer niet). Qua iso: mn z50ii kan dat echt wel duidelijk beter aan dan mn d7100 merk ik. Tot iso 10.000 is het best wel heel acceptabel. Dat is wel echt fijn!

Ik denk dat ik de 80-200 idd maar thuis laat. Scheelt toch 1.8kg in mn tas, en dan kan ik mooi oefenen met mn 100-400. En als ik nul mooie foto's maak, is het ook geen ramp.
pi_221036800
quote:
1s.gif Op zondag 14 juni 2026 10:11 schreef derLudolf het volgende:
Naast lichtsterkte is snelle autofocus wel handig bij sport. Ik zit eigenlijk te weinig in modern glas en sowieso in Nikon om te weten of de 100-400 dat heeft. Een 80-200 2.8 sowieso wel.

Heb je een APS-C of volformaat sensor? Hockeyveld is iets kleiner als een voetbalveld toch? Met een 70-200 op APS-C heb ik wel es wat voetbalfoto's kunnen maken.
50-250 klinkt iets teveel als kitlens, die zou ik thuislaten.
APS-C inderdaad. De 2.8 heeft redelijk snelle autofocus, de 100-400 (sigma) ook van wat ik in de reviews lees. 50-250 is inderdaad de kitlens, maar de z-kitlens vind ik wel van beduidend beter niveau dan de kitlenzen op de spiegelreflexen van Nikon. Ik neem die vooral mee voor als ik lamme arm krijg van de 100-400, want de 50-250 is echt enorm handzaam dingetje. Dus dat is ook het gewicht/ruimte in de tas niet.
Hockeyveld is inderdaad kleiner dan voetbal. 90x55m uit mn hoofd.
  zondag 14 juni 2026 @ 11:13:35 #108
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_221036918
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2026 10:27 schreef z80 het volgende:

[..]
Ja en?
Ik heb glas waar dit niet in zit. En de door jou voorgestelde lens is een F4.5. OS gaat er niet meer licht in laten. Alleen langzamere sluitertijd toelaten bij de zelfde hoeveelheid licht.
Ik heb oud glas. En niet de L lijn. Wel F2.8.
Ah, okay, ik dacht dat je op zoek was.
  zondag 14 juni 2026 @ 11:16:21 #109
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_221036929
Net op een car boot sale geweest in Dieppe. Tussen alle kinderkleding en speelgoed een paar mooie dingetjes gevonden voor weinig. Vlooienmarkten en kringloopwinkels in de Franse provincie hebben vaak prachtige dingen, soms duur, soms spotgoedkoop.
  zondag 14 juni 2026 @ 11:25:35 #110
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_221036998
Grappig
Vroeg mij vanmorgen toen we langs de klippen liepen af, waarom de Franse luchtmacht zo actief was, en zag marine schepen aan de kim.
Britten met de Fransen die een Schaduwvloot olietanker te pakken namen,.
https://www.theguardian.c(...)ssel-english-channel
  Moderator zondag 14 juni 2026 @ 11:35:45 #111
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_221037064
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2026 11:25 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Grappig
Vroeg mij vanmorgen toen we langs de klippen liepen af, waarom de Franse luchtmacht zo actief was, en zag marine schepen aan de kim.
Hoe waren de schapen er onder, al die straaljagers?
pi_221037077
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2026 08:57 schreef Kaatje1 het volgende:
Mogge!

Onrustig nachtje, ik was niet lekker en Teuntje is nogal demanding. Ze heeft een paar uur op het voeteneind geslapen en toen ik op mijn zij lag vond ze het holletje ook erg fijn en ze geeft stevige kopjes en draait zich bijna in je als een schroefboor. Snoepjes wil ze nier aandacht des te meer
Haar innerlijke rust heeft nog veel tijd nodig denk ik. Beterschap jij!
pi_221037101
quote:
1s.gif Op zondag 14 juni 2026 10:23 schreef Lucky_Strike het volgende:
Gisteren hebben we alleen maar gewinkeld :{ Eerst een rondje lokale boodschappen, dat was prima. Maar daarna wilde J winkelen voor zijn kleren. We zijn goed geslaagd, dat wel. En alles niet Amerikaans dus dat is ook fijn.

Druk Druk Druk :D
:%
pi_221037108
quote:
1s.gif Op zondag 14 juni 2026 09:31 schreef vlindertje89 het volgende:
Beterschap @:Kaatje1! Hou je de bijtplekken ook in de gaten? Hopelijk leert Teuntje snel dat ze zoveel knuffels kan krijgen als ze wil bij jou en dat het dus niet nodig is om ze te eisen midden in de nacht!

Klinkt als een goede dag @:borisz!

Ik ben aan het bedenken welke lenzen ik mee neem naar de hockey straks. Heb bedacht dat ik wat foto's wil proberen te maken ter afleiding. Merkte gisteravond dat ik er toch wel beetje sip over was ;( . Het is elke zondag kut dat ik niet mee kan doen, maar als dan ook nog iedereens ouders komen kijken én het is laatste wedstrijd van een aantal teamgenoten die stoppen en waar ik juist heel lekker mee kon samen spelen en die ik graag mag enzo, dan is het toch even extra confronterend dat ik nog steeds langs de lijn sta. Ik neem in elk geval mn nieuwe 100-400 en mn standaard 50-250z lens mee, twijfel vooral of ik de 80-200 2.8 ook meeneem. Indien niet heb ik een stuk kleinere tas nodig :+ en ik heb net even buiten getest met 1/1000 sluiter en f6.3 en iso blijft dan rond 1600 dus dat is behoorlijk acceptabel, dus ik denk dat ik hem thuis laat. Tenzij @:derLudolf of @:z80 zeer aanraadt m toch mee te nemen ;)
Tis idd sippend k*t dat je niet mee kan spelen -O- (hoe doet de enkel het nu?) maar wel weer heel tof om zo leuk mogelijke foto's te maken en je ziet iedereen *G*
pi_221037112
d' Oude tafel wordt vandaag opgehaald, net goed schoongemaakt en samen uit elkaar gehaald. Mensen komen later vanmiddag. Ze wonen in mijn ex :P werkstad!

Ik stap over een klein uurtje op de fiets richting Hlem centrum voor de VR-kunstfilm ervaring. (Sfeer en beleving :P ) Ben heel benieuwd!
pi_221037120
5 :s) :s) :s) :s) :s)
  zondag 14 juni 2026 @ 11:47:05 #117
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_221037126
quote:
1s.gif Op zondag 14 juni 2026 11:35 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Hoe waren de schapen er onder, al die straaljagers?
Kliffing ging geweldig
pi_221037209
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2026 11:25 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Grappig
Je was erbij!! Als razende reporter ;) Zag er wel indrukwekkend uit zeker?
Volg je de schaduwvloot podcast?
pi_221037260
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2026 10:29 schreef Tuindier het volgende:

[..]
Ik moest hierdoor denken aan een podcast die ik afgelopen week luisterde en die ik hier ga tippen. "Kroegpraat" waarin Liesbeth Rakser verschillende mensen te gast heeft. Ze heeft een hele informatieve podcast over fascisme gemaakt, maar deze was met Irwan Droog over zijn boek Duif. Het was bij vlagen enorm schattig en kneuterig maar ook kritisch op de manier waarop we met dieren omgaan. Voor wie zich verveelt :s)

Ik heb buiten gesport, gedoucht en nu is tijd om te mealpreppen. Drie keer avondeten en twee keer lunch :%
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  zondag 14 juni 2026 @ 13:06:13 #120
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_221037567
quote:
80s.gif Op zaterdag 13 juni 2026 23:08 schreef flipsen het volgende:

[..]
Wie :? Ik hou me niet zo bezig met youtube travellers/influencers eerlijk gezegd. Zal straks eens zoeken, maar geloof niet dat ik mezelf zal tegenkomen, ik weet in ieder geval van niets :D

Edit: Oef, veel te veel video?s, ga ik echt niet allemaal bekijken. Zag iets over het duurste all-inclusive hotel van Zuid Amerika (Awasi in Mendoza), maar dat is niet het duurste weet ik al. Torres del Paine gaat daar nog makkelijk overheen.
Standaard staat de laatste eerst ;) Ze wekken de indruk dat dit wel de meest exclusieve is, maar ik doelde vooral op al hun uitstapjes, of je daar mogelijk bij betrokken zou kunnen zijn geweest.
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  zondag 14 juni 2026 @ 13:15:42 #121
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_221037627
Pffff 24 uur van LeMans is een secondendingetje aan het worden vanwege 1 gele vlag...
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_221037787
@Goitske de cake ingevroren ìn de verpakking is prima!
Dit is de bitterkoekjes variant.

Gejinxt o|O Van de week merkte ik op, dat er geen vliegen waren.
Dus…

Veel plezier iedereen de verdere zondag. w/
pi_221037822
Quiche met shiitake met gerookte paprika en sojasaus, gekarameliseerde uien en een mengsel van soja/kokoskwark met wat rijstmeel erin staat in de oven en ruikt al heerlijk :9.
pi_221037996
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2026 13:51 schreef Tuindier het volgende:
Quiche met shiitake met gerookte paprika en sojasaus, gekarameliseerde uien en een mengsel van soja/kokoskwark met wat rijstmeel erin staat in de oven en ruikt al heerlijk :9.
:Y)
pi_221038139
@vlindertje89 het is ook hartstikke balen. Ik hoop dat je alsnog een fijne fandag hebt en dat je teamgenoten je laten merken dat je ook met een kapotte enkel er hartstikke bij hoort ;)
pi_221038147
@Kaatje1 beterschap! En wat fijn dat Teuntje nu al zo dichtbij je wil zijn.

Ik moet bij de naam wel denken aan de dame van eenvoudigleven.nl :') :@
pi_221038174
B en ik waren gisteren helpen bij de verhuizing van B z'n broer. Die gingen van een rijtjeshuis in de stad naar een twee-onder-een-kapper in een dorp. Upgrade! *G*

Wat een werk was dat. De vriendin van B z'n broer is chronisch ziek, dus die kon niet super veel doen, en naast B en mij hadden ze beide stellen ouders gevraagd om te helpen maar die lopen al tegen de 70. Dus het sjouwen en klussen kwam voornamelijk op B, broer en mij aan.

Rond 21:30 hadden we alle spullen over, was de babykamer van de anderhalfjarige ingericht en lag baby er ook lekker te slapen, en was de slaapkamer van de volwassenen ook bruikbaar. Op het laatst wel nog door 40 dozen heen gemoeten want hun beddengoed zat ergens onderin :')

Ik kon m'n verjaardag niet met vrienden vieren, want het leek ons te druk om dat vandaag te doen met ook al een heel lange verhuisdag in dit weekend. Maar gisteren appte een vriendin of B en ik zin hadden om bij haar/vriend/kind op de thee te komen en nu heeft B vanochtend een cake gebakken en is hij vanmiddag op de thee. Ik zou ook meegaan maar ik voel me zo onredelijk kwaad/verdrietig dat we nu alsnog met vrienden af spreken maar niet voor mijn verjaardag! Het is hartstikke onzin maar het lukt me niet om normaal te doen :(

En ik had eigenlijk vanochtend hard willen lopen, maar we waren middernacht thuis na de verhuizing en ik heb tot 10:30 geslapen en toen was er geen tijd meer, met die cake bakken en weekendklusjes in huis en dat we naar die vriendin moesten. Nou kan ik vanmiddag gaan nu ik niet mee ben maar ik moet me eerst even herpakken denk ik :')
pi_221038310
Och @Tele6 B is vast hartstikke lief maar hij moet nog veel over je leren (t hoeft echt niet alleen van jou uit te komen)

Kwam er opeens achter waarom Teuntje zoveel miauwt, er zit ze waarschijnlijk oosterse korthaar in haar lijn. Daar heeft ze de bouw ook voor. Binnenkort maar eens bij de dierenarts vragen of die het met me eens zijn. Voorlopig niet reageren op dat gemiauw want reageren stimuleert.
We have far more in common than that which devides us..
  zondag 14 juni 2026 @ 14:50:23 #129
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_221038323
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2026 11:59 schreef Blues het volgende:

[..]
Je was erbij!! Als razende reporter ;) Zag er wel indrukwekkend uit zeker?
Volg je de schaduwvloot podcast?
Soit, ik zag een paar helicopters en schepen op de kim. Nee, ik volg de schaduwvloot podcast niet, is die interessant? Ik luister eigenlijk vooral audioboeken.
pi_221038373
Hey @Tele6 wat gaat er mis? Je bent uit balans, al een tijdje.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_221038496
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2026 14:50 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Soit, ik zag een paar helicopters en schepen op de kim. Nee, ik volg de schaduwvloot podcast niet, is die interessant? Ik luister eigenlijk vooral audioboeken.
Schaduwoorlog | Podcast | Podcast Luisteren https://share.google/EXOU2pMLVaNv0Jk36

Heel interessant vind ik.
quote:
Terwijl in Oekraïne een loopgravenoorlog wordt uitgevochten met tanks, artillerie en lange-afstandswapens, ligt zonder dat we het doorhebben ook de rest van Europa onder vuur. Spionage, sabotage, aanslagen en cyberaanvallen: Rusland maakt zich er veelvuldig schuldig aan, maar ook China en andere staten roeren zich in deze strijd. Wat is het doel van hybride oorlogsvoering? Hoe gróót is de dreiging precies? En wat merken we van deze cyberoorlog, wat blijft er onder de radar? Als iemand dat weet, is het Huib Modderkolk. Als onderzoeksjournalist voor de Volkskrant begeeft hij zich al jaren in dit veld en schreef hij de bestsellers Het is oorlog maar niemand die het ziet en: Dit wil je écht niet weten. In de nieuwe podcast Schaduwoorlog gaat Huib samen met adjunct-hoofdredacteur Annieke Kranenberg de vaak onzichtbare dreiging van hybride oorlogsvoering ontleden en analyseren.
pi_221038551
quote:
5s.gif Op zondag 14 juni 2026 14:55 schreef sigme het volgende:
Hey @:tele6 wat gaat er mis? Je bent uit balans, al een tijdje.
Het enige wat ik kan bedenken is dat het nu na een lange periode van mezelf overvragen (heb afgelopen jaar heel veel lopen stressen, met oma's ziekte en verhuizing, broertjes verhuizing en mijn eigen verhuizing) nu eindelijk rustiger is en dat nu alle stress van een jaar eruit komt. En dat ik minder makkelijk van die stress af kom omdat ik veel van m'n brein kwijt ben aan rekening proberen te houden met B.

Ik dacht dat "wennen aan samenwonen" geen gecompliceerd iets was (taakverdeling maken van klusjes, klaar) maar nu kom ik erachter dat ik zelf ook voorkeuren heb en dat het heel anders wonen is als er de hele tijd iemand bij je in huis is. Hij wil veel meer dingen samen doen dan ik, en dat is heel gezellig maar ik vind het ook best lastig om me aan aan te passen. Bv hij wil graag samen maaltijden eten dus dan eet ik op momenten dat ik eigenlijk geen trek heb, of moet ik wachten met eten tot we er samen voor zijn maar eigenlijk had ik een uur geleden trek.

En ik voel me een beetje een sukkel maar B blijkt toch echt wel andere standaarden te hebben voor de was, stofzuigen, sanitair poetsen en bed verschonen. Dus nu doe ik dat het merendeel van de keren en hij helpt soms. Zo stom want ik heb eerder zo veel dingen gelezen over dat dat een valkuil is met samenwonen!
pi_221038607
De VR film ervaring was best mooi.
Je moet ff wennen en je overgeven aan de beelden. Je zweeft, loopt, vaart, vliegt door natuur, alle seizoenen, wonderlijke Alice in Wonderland gebieden enz. Dan loop je door de wereld en tijd van Caravaggio. Dat vond ik in uitvoering nog het meest Efteling :D
Er zaten wel 6 bejoirden in de bios _O-
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op de terugweg nog de mars van de drumbands op de grote markt meegepikt
De band van mensen met een beperking was superleuk met de *O* *O* die meeliepen O+
Lijkt me zooo lastig spelen terwijl je bepaalde lijnen loopt en bewegingen moet doen _O_
Was gezellig druk in de stad.
  Moderator zondag 14 juni 2026 @ 15:28:23 #134
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_221038769
Samen eten zou ik toch wel belangrijk vinden mocht ik ooit een slachtoffer vinden om mee samen te wonen :+ Maar verder, nee is ook een antwoord.

Je kunt -zoals hij ook lijkt te doen - ook mededelen "volgende week vrijdag gaan we X doen voor m'n verjaardag" eventueel met vermelding over het al dan niet meenemen van zwemkleding en het al dan niet thuis gebracht worden :+
  zondag 14 juni 2026 @ 15:37:50 #135
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_221038857
quote:
1s.gif Op zondag 14 juni 2026 15:05 schreef Blues het volgende:

[..]
Schaduwoorlog | Podcast | Podcast Luisteren https://share.google/EXOU2pMLVaNv0Jk36

Heel interessant vind ik.
[..]

Ah, de schaduwoorlog podcast van Huib Modderkolk, ja, die ken ik,
Heb ook "Dit wil je écht niet weten" en "Het is oorlog maar niemand die het ziet" gelezen.
  Moderator zondag 14 juni 2026 @ 15:39:46 #136
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_221038874
Iemand die ik kende van Wageningen ging samenwonen met meid van de studie. Had ook een baan daar in de buurt. Niet veel later strandde het.

Z'n analyse later "nooit meer een W per keer veranderen" anders zou het je derde W ook kosten. Waarbij de W's stonden voor wife, werk en woning
pi_221038966
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2026 15:10 schreef Tele6 het volgende:

[..]
Het enige wat ik kan bedenken is dat het nu na een lange periode van mezelf overvragen (heb afgelopen jaar heel veel lopen stressen, met oma's ziekte en verhuizing, broertjes verhuizing en mijn eigen verhuizing) nu eindelijk rustiger is en dat nu alle stress van een jaar eruit komt. En dat ik minder makkelijk van die stress af kom omdat ik veel van m'n brein kwijt ben aan rekening proberen te houden met B.

Ik dacht dat "wennen aan samenwonen" geen gecompliceerd iets was (taakverdeling maken van klusjes, klaar) maar nu kom ik erachter dat ik zelf ook voorkeuren heb en dat het heel anders wonen is als er de hele tijd iemand bij je in huis is. Hij wil veel meer dingen samen doen dan ik, en dat is heel gezellig maar ik vind het ook best lastig om me aan aan te passen. Bv hij wil graag samen maaltijden eten dus dan eet ik op momenten dat ik eigenlijk geen trek heb, of moet ik wachten met eten tot we er samen voor zijn maar eigenlijk had ik een uur geleden trek.

En ik voel me een beetje een sukkel maar B blijkt toch echt wel andere standaarden te hebben voor de was, stofzuigen, sanitair poetsen en bed verschonen. Dus nu doe ik dat het merendeel van de keren en hij helpt soms. Zo stom want ik heb eerder zo veel dingen gelezen over dat dat een valkuil is met samenwonen!
Waarom betekent zijn wens om samen te eten dat jij je aan zijn ritme aan moet passen? Laat hem lekker wachten tot jij trek hebt? En waarom betekenen zijn standaarden dat je de jouwe moet verlagen en hij zich lekker comfortabel mag wentelen in "helpen"?

Misschien schets je hier maar de helft hoor, maar ik vind het ontzettend ongelijkwaardig klinken. B bepaalt, jij moet je schikken en als dat moeilijk is ben jij een sukkel. :?
pi_221039152
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2026 15:37 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Ah, de schaduwoorlog podcast van Huib Modderkolk, ja, die ken ik,
Heb ook "Dit wil je écht niet weten" en "Het is oorlog maar niemand die het ziet" gelezen.
Waar ik vloot zei, moet er oorlog staan. Stop de tijd ;)
pi_221039205
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2026 15:10 schreef Tele6 het volgende:

[..]

Ik denk niet dat de stress van vorig jaar je nu in de kont bijt.

Samenwonen is een gigantische aanpassing. Het is ook een grote gok. Probeer de optie te houden om de gok te laten mislukken zonder dat het jou je geestelijke gezondheid kost, en misschien zelfs zonder dat het jullie de relatie kost.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_221039789
quote:
1s.gif Op zondag 14 juni 2026 15:47 schreef Clubsoda het volgende:

[..]
Waarom betekent zijn wens om samen te eten dat jij je aan zijn ritme aan moet passen? Laat hem lekker wachten tot jij trek hebt? En waarom betekenen zijn standaarden dat je de jouwe moet verlagen en hij zich lekker comfortabel mag wentelen in "helpen"?

Misschien schets je hier maar de helft hoor, maar ik vind het ontzettend ongelijkwaardig klinken. B bepaalt, jij moet je schikken en als dat moeilijk is ben jij een sukkel. :?
Ik krijg ook dit gevoel, maar heb daarnaast ook de indruk Tele wellicht niet zo duidelijk is over haar eigen voorkeuren waar B dat wel is, en dat hij niet eens weet dat zij zich voortdurend schikt.
Wat niet wegneemt dat hij daar best naar zou kunnen vragen, maar als je zelf makkelijk zegt wat je wil of nodig hebt komt het niet altijd in je op dat niet iedereen dat doet.

Mocht je duidelijk zijn over je behoeftes maar daarin gewoon overruled worden, sorry @Tele6, dan heb ik het beleid geïnterpreteerd.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_221040009
quote:
1s.gif Op zondag 14 juni 2026 15:28 schreef derLudolf het volgende:
Samen eten zou ik toch wel belangrijk vinden mocht ik ooit een slachtoffer vinden om mee samen te wonen :+ Maar verder, nee is ook een antwoord.

Je kunt -zoals hij ook lijkt te doen - ook mededelen "volgende week vrijdag gaan we X doen voor m'n verjaardag" eventueel met vermelding over het al dan niet meenemen van zwemkleding en het al dan niet thuis gebracht worden :+
Ik zou het wel lullig vinden om nee te zeggen. Hij dekt er echt de tafel voor en alles. Toen ik alleen woonde at ik vaak brood zo uit het handje bij het aanrecht :')

Het suffe met mijn verjaardag was dat ik het niet zag zitten om vrienden uit te nodigen omdat ik dan toch het huis een beetje wilde opruimen en iets van cake wilde bakken, maar ik niet wist of ik daar de puf voor zou hebben na een drukke week.

Dat is het suffe, dat nu blijkt dat hij wel had kunnen helpen met cake maken want momenteel zit hij met cake bij vrienden.

Ik vind het ook lastig om hem te vragen om het huis te poetsen omdat hij het nog helemaal niet nodig vindt om te poetsen.
  zondag 14 juni 2026 @ 17:19:07 #142
328881 gcjoel
#teampindakaas #viesdik
pi_221040066
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2026 17:10 schreef Tele6 het volgende:

[..]
Ik zou het wel lullig vinden om nee te zeggen. Hij dekt er echt de tafel voor en alles. Toen ik alleen woonde at ik vaak brood zo uit het handje bij het aanrecht :')

Het suffe met mijn verjaardag was dat ik het niet zag zitten om vrienden uit te nodigen omdat ik dan toch het huis een beetje wilde opruimen en iets van cake wilde bakken, maar ik niet wist of ik daar de puf voor zou hebben na een drukke week.

Dat is het suffe, dat nu blijkt dat hij wel had kunnen helpen met cake maken want momenteel zit hij met cake bij vrienden.

Ik vind het ook lastig om hem te vragen om het huis te poetsen omdat hij het nog helemaal niet nodig vindt om te poetsen.
Jij bent het waard om dingen voor te doen he. Hulp vragen kan altijd, hij kan dan zelf kiezen om nee te zeggen. Maar jij vult dit nu alvast in. Dit moet je aan hem overlaten, als hij niet weet wat jij wil kan hij je niet helpen.
pi_221040760
Wijze woorden worden hier gezegd. Het hoeft ook niet meteen “picture perfect” te zijn toch
pi_221040765
B kwam net thuis met een verjaardagskaarsje en de rest van z'n cake... die vriendin had blijkbaar muffins gebakken mijn verjaardag met me willen vieren met een kaarsje op de muffins maar nu had ze het maar met hem meegegeven.

Nou heb ik spijt dat ik niet gegaan ben. Maar het lukte echt niet :'(
pi_221041030
quote:
Had je hem daarnaar gevraagd of was je er gewoon vanuit gegaan dat hij dat vast niet kon/wilde?
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_221041054
quote:
Sorry, niet verder gelezen.

Het zou niet moeten zijn 'wil jij alsjeblieft het huis poetsen want ik vind het vies'
Het zou moeten zijn 'hee nu we samenwonen moeten we allebei geven en nemen. Ik hou van heel schoon, jou boeit dat niet. Hoe kunnen we hier een compromis in vinden waar we ons allebei ok bij voelen? Als we daar geen afspraken over maken, voel ik me anders continu kut omdat a. het huis goorder is dan ik aankan of b. ik altijd degene ben die moet poetsen of het jou vragen. Ik wil liever samen verantwoordelijkheid dragen'

En dat dan over al die dingen waar jullie nog niet over lijken te hebben gepraat, zoals bijv het eten/etenstijd.
  Moderator zondag 14 juni 2026 @ 18:56:18 #147
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_221041277
Even als referentiekader m'n moeder nemende, een vrouw die "zeurt" dat je echt moet stofzuigen of weet ik veel wat, is veel erger dan het stofzuigen an sich. Ook uit eigen belang zou hij (uit zichzelf) moeten schoonmaken :P
pi_221041691
quote:
1s.gif Op zondag 14 juni 2026 18:44 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Het zou niet moeten zijn 'wil jij alsjeblieft het huis poetsen want ik vind het vies'
Het zou moeten zijn 'hee nu we samenwonen moeten we allebei geven en nemen. Ik hou van heel schoon, jou boeit dat niet. Hoe kunnen we hier een compromis in vinden waar we ons allebei ok bij voelen? Als we daar geen afspraken over maken, voel ik me anders continu kut omdat a. het huis goorder is dan ik aankan of b. ik altijd degene ben die moet poetsen of het jou vragen. Ik wil liever samen verantwoordelijkheid dragen'

En dat dan over al die dingen waar jullie nog niet over lijken te hebben gepraat, zoals bijv het eten/etenstijd.
Precies dit wilde ik al 10x typen maar geen puf. _O_

Het huishouden is geen verantwoordelijkheid van de Een die dan moet vragen/hopen/bidden/smeken of de Ander meehelpt. Je hebt samen een huishouden en je draagt daaraan bij zoals je samen hebt besproken.
  Moderator zondag 14 juni 2026 @ 19:23:31 #149
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_221041832
Wat kunnen sommige jonge mensen al naar zijn. Komt de trein in "We moeten een viertje! We moeten een viertje" (Oftewel vier stoelen bij elkaar)

Ze waren met z'n drieën en er was iemand met krukken bij. In eerste instantie schreeuwde ze dat maar iemand die geen Duits sprak.

Ik zat ook in een viertje, waarvan twee stoelen bezet. Dus schoof opzij zodat tenminste twee stoelen tegenover elkaar vrij waren. Was niet goed want ze moesten bij elkaar zitten.

Ondertussen snauwde ze een jongen die mee was, dat ie z'n hotspot aan moest doen want ze wou voetbal kijken.

Bitch... Als je gegarandeerd bij elkaar wil zitten, ga met een ICE en reserveer zitplaatsen :{w

[ Bericht 0% gewijzigd door derLudolf op 14-06-2026 19:54:52 ]
  zondag 14 juni 2026 @ 19:45:53 #150
31936 Dr_Flash
CoinMeister
pi_221042281
Ja of koop een auto idd. Kansloos gedrag altijd.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 14 juni 2026 @ 19:55:39 #151
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_221042492
quote:
1s.gif Op zondag 14 juni 2026 19:23 schreef derLudolf het volgende:
Wat kunnen sommige jonge mensen al naar zijn. Komt de trein in "We moeten een viertje! We moeten een viertje" (Oftewel vier stoelen bij elkaar)

Ze waren met z'n drieën en er was iemand met krukken bij. In eerste instantie schreeuwde ze dat maar iemand die geen Duits sprak.

Ik zat ook in een viertje, waarvan twee stoelen bezet. Dus schoof opzij zodat tenminste twee stoelen tegenover elkaar vrij waren. Was niet goed want ze moesten bij elkaar zitten.

Ondertussen snauwde ze een jongen die mee was, dat ie z'n hotspot aan moest doen want ze wou voetbal kijken.

Bitch... Als je gegarandeerd bij elkaar wil zitten, ze met een ICE en reserveer zitplaatsen :{w
Bejaarde vrouwen: ICE naar Hamburg, plaats gereserveerd, eerste Klas, stilte Abteil .
Achter mij 2 bejaarde vrouwen.
KLEP KLEP KLEP
Ik wees ze er beleefd op dat het een stilte Abteil is. Zwaar beledigd.
Gingen in discussie, wat ik wel niet dacht.
Conducteur kwam langs, ik zei haar dat de „dames“ erg verward waren omdat ze meenden een Tratschsbteil gereserveerd hadden en nu in een stilte Coupe bleken te zitten. Of ze de dames nog een plekken elders kon regelen.
Het bleef nog lang stil en keek in alle Rust „de oost“
pi_221042556
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2026 18:07 schreef Tele6 het volgende:
Nou heb ik spijt
Je hebt veel te vaak spijt tegenwoordig. Ergens loopt er iets mis, tele. Je doet niet wat je wil doen en/of je doet dingen die je niet wil. Ik heb geen wijsheid in pacht maar pas alsjeblieft op jezelf. Op jou, jij, jezelf.
pi_221042585
quote:
1s.gif Op zondag 14 juni 2026 18:41 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Had je hem daarnaar gevraagd of was je er gewoon vanuit gegaan dat hij dat vast niet kon/wilde?
Ik had er vast duidelijker over kunnen zijn.

Het ging nu meer als een:
B: Oh ja en broer verhuist de 13e, ik heb aangegeven dat we wel kunnen helpen of had jij dat weekend al iets?
Ik: Nou ik ben de 10e jarig en had het eigenlijk wel willen vieren, maar dat moeten we er dan omheen plannen
B: Ja dat kan dan wel het weekend ervoor
Ik: Dan wil ik het weekend ervoor naar oma. Met vrienden vieren gaat dan denk ik niet meer lukken, want dat zou ik dan de 14e hebben willen doen maar ik denk niet dat ik de energie ga hebben om schoon te maken en taart te bakken en vrienden over de vloer te hebben de dag na je broers verhuizing
B: Ja dat snap ik

Dus ik had moeten zeggen dat ik het wel wilde maar zijn hulp nodig had.

Het stomme is dat mijn volgende plan (lekker lang hardlopen en verder rustig aan doen) voor vandaag vervolgens ook het raam uit ging omdat ik 's ochtends huishouden heb lopen doen terwijl B die cake bakte, ipv dat ik in de ochtend hard kon lopen. :')
  Moderator zondag 14 juni 2026 @ 20:03:25 #154
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_221042617
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2026 19:55 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Bejaarde vrouwen: ICE naar Hamburg, plaats gereserveerd, eerste Klas, stilte Abteil .
Achter mij 2 bejaarde vrouwen.
KLEP KLEP KLEP
Ik wees ze er beleefd op dat het een stilte Abteil is. Zwaar beledigd.
Gingen in discussie, wat ik wel niet dacht.
Conducteur kwam langs, ik zei haar dat de „dames“ erg verward waren omdat ze meenden een Tratschsbteil gereserveerd hadden en nu in een stilte Coupe bleken te zitten. Of ze de dames nog een plekken elders kon regelen.
Het bleef nog lang stil en keek in alle Rust „de oost“
Ik ging laatst dus tweede klas van Münster naar Stuttgart. Zat ook een groep die daar het Frühlingsfest gingen bezoeken. Kleintje Oktoberfest. Op een gegeven moment de grote bluetooth speaker er bij met kut muziek (ongeacht welke muziek is het asociaal natuurlijk). Blikken van anderen leek ze niet te stoppen. Om de beurten verbonden te hun telefoon.

Ik wachtte m'n beurt af en knalde Erika er in. Toen waren er genoeg anderen die zeiden "jetzt reicht es" :+
pi_221042687
quote:
1s.gif Op zondag 14 juni 2026 18:44 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Ik vind 1x in de week stofzuigen eigenlijk niet eens zo heel veel, zeker gezien B op schoenen loopt in huis :'(

Hij houdt niet van een schoonmaakschema, want dan moet het zo en hij bedenkt liever spontaan wat hij gaat doen. Zelfde voor een weekmenu. Nou heb ik inmiddels een soort schaduwplanning -- ik vertel hem niet dat ik een schoonmaakschema heb en doe alsof ik dit weekend spontaan bedacht heb dat het bed verschoond moet, en vorig weekend dat de douche geschrobd moest. :')
Weekmenu zijn we ook nog niet uit want ik krijg er dus de zenuwen van als ik nog niet weet of en wanneer er eten gaat zijn. En dan maakt B grapjes over mijn la vol blikken bonen en tomaten.

Hij is heel lief maar ik ben misschien toch een veel te grote controlfreak hiervoor :'(
pi_221042725
Nee.

Ik heb hem in al jouw posts nog geen centimeter jouw kant op horen bewegen. Hij houdt niet van een schoonmaakschema. Jij houdt niet van een vies huis. Dan heb je dus een impasse. Niet een 'Tele's probleem'.

[ Bericht 0% gewijzigd door Clubsoda op 14-06-2026 20:35:20 ]
  zondag 14 juni 2026 @ 20:14:22 #157
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_221042827
Leukste ervaring in een Duitse trein
ICE van Frankfurt naar Düsseldorf. Vlak voor Düsseldorf werd omgeroepen om ons bij het uitstappen te beeilen om de vertraging verder in te halen. Ik liep naar het balkon. Ik kwam van een klant af en had dus mijn maatpak aan. Was een 25 jaar jonger, 30 kilo lichter en zag er uit als een jonge god uit. Op het balkon stonden 2 giebelende pubermeisjes. Een echte Duitse 68er verscheen ook en ergerde zich zichtbaar aan zoveel puberteit.
Hij: na, meisjes, wel eens van Rosa Luxemburg gehoord?
Ik, vreselijk overdreven nichterig met mij handjes wapperend: Ik weet het, ik weet het, mag ik het zeggen?
Dat is de Gay Pride parade in dat kleine landje naast België!
Ik werd voor Lackaffe uitgemaakt, stoom kwam uit zijn oren.
  zondag 14 juni 2026 @ 20:16:05 #158
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_221042852
quote:
1s.gif Op zondag 14 juni 2026 20:03 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Ik ging laatst dus tweede klas van Münster naar Stuttgart. Zat ook een groep die daar het Frühlingsfest gingen bezoeken. Kleintje Oktoberfest. Op een gegeven moment de grote bluetooth speaker er bij met kut muziek (ongeacht welke muziek is het asociaal natuurlijk). Blikken van anderen leek ze niet te stoppen. Om de beurten verbonden te hun telefoon.

Ik wachtte m'n beurt af en knalde Erika er in. Toen waren er genoeg anderen die zeiden "jetzt reicht es" :+
🤣🤣🤣🤣😂😂😂🤣🤣🤣
  Moderator zondag 14 juni 2026 @ 20:21:37 #159
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_221042929
Het is ook zo'n heerlijk oorwurm
  Moderator zondag 14 juni 2026 @ 20:23:51 #160
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_221042967
Hoe ging het met de foto's @vlindertje89 Welk objectief heb je uiteindelijk gebruikt?

Over lichtsterkte gesproken, ik had vandaag deze mee op pad
  zondag 14 juni 2026 @ 20:32:50 #161
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_221043133
quote:
1s.gif Op zondag 14 juni 2026 20:09 schreef Clubsoda het volgende:
Nee.

Ik heb hem in al jouw pists nog geen centimeter jouw kant op horen bewegen. Hij houdt niet van een schoonmaakschema. Jij houdt niet van een vies huis. Dan heb je dus een impasse. Niet een 'Tele's probleem'.
_O_

En, cake kan je ook gewoon kopen. Dat hoeft niet zelfgebakken.
Spoilers!
pi_221043651
quote:
1s.gif Op zondag 14 juni 2026 20:01 schreef Tele6 het volgende:

[..]
Ik had er vast duidelijker over kunnen zijn.

Het ging nu meer als een:
B: Oh ja en broer verhuist de 13e, ik heb aangegeven dat we wel kunnen helpen of had jij dat weekend al iets?
Ik: Nou ik ben de 10e jarig en had het eigenlijk wel willen vieren, maar dat moeten we er dan omheen plannen
B: Ja dat kan dan wel het weekend ervoor
Ik: Dan wil ik het weekend ervoor naar oma. Met vrienden vieren gaat dan denk ik niet meer lukken, want dat zou ik dan de 14e hebben willen doen maar ik denk niet dat ik de energie ga hebben om schoon te maken en taart te bakken en vrienden over de vloer te hebben de dag na je broers verhuizing
B: Ja dat snap ik

Dus ik had moeten zeggen dat ik het wel wilde maar zijn hulp nodig had.

Het stomme is dat mijn volgende plan (lekker lang hardlopen en verder rustig aan doen) voor vandaag vervolgens ook het raam uit ging omdat ik 's ochtends huishouden heb lopen doen terwijl B die cake bakte, ipv dat ik in de ochtend hard kon lopen. :')
- B heeft bij broer al aangegeven dat 'jullie' kunnen helpen. Zonder dit met jou te overleggen. Op zijn belofte moeten terugkomen is voor hem vervelend. Zeker als hij dan eerlijk moet zijn naar broer en zeggen dat hij in zijn eentje voor jullie samen aan het beslissen was.
Had hij kunnen voorkomen door een uitspraak als: 'Ik overleg even met Tele want ik weet haar planning niet. En de 10e is ze jarig dus mogelijk gaat ze dat in dat weekend vieren. Ik kom er bij je op terug broer!'

- Jij blijkt voor JOUW feestje een idee te hebben. Wat voor hem onhandig is (want ja... die belofte aan broer he...). En als jij dan meteen gaat meedenken om ZIJN probleem op te lossen komt dat voor hem wel prrrima uit.

- Gelukkig snapt hij wel dat het voor jou 'fijner' is het feestje dan af te zeggen. Zodat hij zich aan zijn niet met jou overlegde, maar wel namens jou gedane belofte kan houden :')

- wb het bakken van die cake: dat is wellicht iets wat je met hem had kunnen bespreken, als het grootste obstakel voor he was.

Maar voordat dat moment was aangebroken heeft B al diverse keuzes voor jou, en niet met jou gemaakt.

Ik kan me voorstellen dat hij niet zo in de gaten heeft hoeveel last je daarvan hebt. Misschien niet eens in de gaten heeft dat hij het doet 'want Tele is zo flexibel, we bedenken samen altijd wel een manier waarop we alles in elkaar laten passen'.
Want volgens mij vind je dat lastig om uit te spreken. En daarover zullen jullie in gesprek moeten, want anders blijft dit patroon voortduren.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_221043680
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2026 20:07 schreef Tele6 het volgende:

[..]
Ik vind 1x in de week stofzuigen eigenlijk niet eens zo heel veel, zeker gezien B op schoenen loopt in huis :'(

Hij houdt niet van een schoonmaakschema, want dan moet het zo en hij bedenkt liever spontaan wat hij gaat doen. Zelfde voor een weekmenu. Nou heb ik inmiddels een soort schaduwplanning -- ik vertel hem niet dat ik een schoonmaakschema heb en doe alsof ik dit weekend spontaan bedacht heb dat het bed verschoond moet, en vorig weekend dat de douche geschrobd moest. :')
Weekmenu zijn we ook nog niet uit want ik krijg er dus de zenuwen van als ik nog niet weet of en wanneer er eten gaat zijn. En dan maakt B grapjes over mijn la vol blikken bonen en tomaten.

Hij is heel lief maar ik ben misschien toch een veel te grote controlfreak hiervoor :'(
Hij klinkt helemaal niet lief en jij komt over alsof je je helemaal niet gedraagt als controlfreak maar je vrij normale behoeftes inslikt omdat je onterecht denkt dat je afwijkend en raar bent.
pi_221043952
Ja, leuk dat hij niet houdt van een schoonmaakschema. Maar jij wel. Leuk dat hij niet te vaak wil stofzuigen en wel met schoenen in huis wil lopen. Jij wil dat niet. Wat @Clubsoda al zegt. Dat maakt jou geen controlfreak. Ook niet hem een viespeuk. Dat maakt dat er zaken zijn waar jullie over moeten praten en waar compromissen in gezocht moeten worden. Dat kan zijn, je blijft in huis op schoenen lopen maar dan kopen we wel een robotstofzuiger die elke avond het huis stofzuigt en dweilt. Of we stofzuigen maar 1x per week maar dan dragen we geen schoenen in huis. Dat wordt niét: hij blijft lekker met schoenen aan in huis lopen en als je wil dat er stofgezogen wordt dan moet je dat maar lekker zelf doen want hij heeft er geen last van.

Ik hou ook niet van huishouden doen. Mijn ex ook niet, maar wel van een schoon huis. Ik heb daar minder last van (of in elk geval minder snel dan hij). Hij vond wc schoonmaken kut, ik het doucheputje. We hielden allebei niet van stofzuigen. Dat hield dus niet in dat hij maar lekker moest schoonmaken als hij zo nodig een schoon huis wilde want ik vond het nog wel prima. Dat betekende dat ik een robotstofzuiger voor ons kocht van de gezamenlijke rekening omdat ik geen zin had te stofzuigen en dweilen en hij ook niet maar het wel moest gebeuren, en dat ik 1x per week de wc's schoonmaakte en hij 1x per week het doucheputje en rest vd douche (en de rest hebben we ook verdeeld). Allebei wat water bij de wijn. Mijn huis is nu beduidend minder schoon dan toen hij hier nog woonde. Niet omdat hij alles schoon hield, maar omdat ik ook rekening hield met waar hij zich prettig bij voelde. Dat rekening houden werkt twee kanten op, niet alleen dat jij jezelf volledig wegcijfert of "trucjes" moet verzinnen om toch soms te krijgen wat jij wil! En dat wederzijdse rekening houden hoort echt bij een relatie en bij samenwonen. Of moet daarbij horen, is mijn mening althans.

Sorry als het wat direct en onaardig is, ik ben te moe en overprikkeld om wat uitgebreider stil te staan bij vriendelijk verpakken van wat ik wil zeggen :+ . Oh, en voor toch enige nuance: ik denk heus niet dat B een eikel is en alles zijn schuld is. Ik denk wel dat jij het lastig vindt om jouw behoeften aan te geven, en dat hij dat niet zo goed door heeft, en wel ook dat hij te makkelijk denkt over dingen beslissen voor jullie samen. En ik vind ook dat hij, wetende hoe jij bent, best actief dit zelf ook op tafel zou kunnen (moeten) gooien. Hoe jij het vindt gaan en of er dingen zijn waar je tegenaan loopt. Ik denk dat er dus vooral nood is aan een eerlijk en open gesprek over hoe dit echt voor jou voelt en hoe ver jij je nu aanpast, en dat je dat graag anders ziet. Wat @Vanyel ook al mooi zei. En @Cat-astrophe inmiddels ook (heel mooi gestructureerd!), want ik zie dat ik door mijn lange typen weer eens spuitelf ben ;).

Verder thanks @Blues en @Tele6 voor jullie lieve reacties O+ . Het was uiteindelijk grotendeels heel fijn. Was er 11.30. In kleedkamer vroeg een teamgenoot (die beetje sociaal onhandig is af en toe) of ik er zin in had vandaag. Dat vond ik een wat ingewikkelde vraag - zin waarin? In kijken hoe iedereen wél lekker aan het hockeyen is? Nou nee, niet bepaald. En eigenlijk moest ik een beetje huilen, maar ik wist dat ze het juist aardig bedoelde dus dat heb ik gelukkig in kunnen houden en iets geantwoord als ja wel redelijk en dat ik er wel meer zin in gehad als ik had kunnen spelen maar dat ik wel benieuwd ben hoe ze het gaan doen. Daarna eerste kwart leuk foto's kunnen maken, en daarna weer vooral gaan coachen/(positief!) schreeuwen :D . Een teamgenoot zei dat ik mn roeping gemist heb en of ik alsjeblieft sportcommentator of stadionspeaker ofzo wil worden _O- . Ik snap opzich ook wel dat de meeste mensen bij mijn postuur niet het geluidsvolume dat eruit komt als ik ga roepen verwachten :P . Het was een heel spannende wedstrijd, waarin we te weinig spitsen hadden ( :'( ik ben spits). Er stond voor hen ook nog wat op het spel, als een ander team gelijk zou spelen of verliezen en onze tegenstander zou respectievelijk winnen of gelijkspelen in die scenario's dan konden zij nog kampioen worden. Wij stonden één plek onder hen, maar wel redelijk wat punten achter, en vorige keer verloren we 3-0 van ze en is het ook echt geen moment spannend geweest. Nu speelden we 1-1 *O* .

En erna was het ook erg gezellig. Ik was 19.30 thuis en lig nog steeds met lichte hoofdpijn (en vooral spierspanning in nek/kaken van lang in niet helemaal lekkere houding zitten, daarvan komt deels ook de hoofdpijn) op de bank bij te komen. Dus was fijn wel zo. En iedereen vond het heel leuk dat ik foto's kwam maken en fijn van het aanmoedigings-schreeuwen. En sowieso is mn team echt top met me gewoon net zo behandelen als wanneer ik wel in het veld ook meedoe (en ik kom zelf ook bewust wel vrijwel alle wedstrijden nog steeds coachen en bij training ook soms kijken, om het sociale deel iig wél nog te hebben). Dus dat is fijn.

@derLudolf heb uiteindelijk de 100-400 gebruikt en een monopod. Heb voornamelijk tussen f6.3-f11 geschoten om genoeg scherptediepte te krijgen, dus was ook prima. Was ook vrij licht dus dat maakt het makkelijker. Viel me wel mee (of tegen) hoe dichtbij je toch wel staat haha, ik heb veruit het meeste tussen 100-200mm geschoten. Anders mis je toch snel de situatie (dat je wel bovenlijf hebt maar stick en bal helemaal niet ziet, of juist stick en bal maar dan de situatie helemaal niet kan zien). Zitten wel paar leuke tussen waar ik tevreden mee ben, zo snel op mobiel bekeken. Morgenavond even alles op laptop bekijken en wat nabewerken.

[ Bericht 3% gewijzigd door vlindertje89 op 14-06-2026 21:48:30 ]
pi_221044004
quote:
1s.gif Op zondag 14 juni 2026 21:03 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Hij klinkt helemaal niet lief en jij komt over alsof je je helemaal niet gedraagt als controlfreak maar je vrij normale behoeftes inslikt omdat je onterecht denkt dat je afwijkend en raar bent.
Dit wilde ik eigenlijk ook zeggen maar vond het niet zo lief :@ :+
pi_221044269
quote:
1s.gif Op zondag 14 juni 2026 21:27 schreef Clubsoda het volgende:

[..]
Dit wilde ik eigenlijk ook zeggen maar vond het niet zo lief :@ :+
Die bal pak ik met liefde voor je op.
Ik ben namelijk ook niet zo lief. Een van mijn betere eigenschappen, als je het mij vraagt.
Maar wel anders dan ik het bedoelde over B.
pi_221044613
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2026 20:07 schreef Tele6 het volgende:
ik ben misschien toch een veel te grote controlfreak hiervoor
Jij bent jij. Misschien ben je een controlfreak. Niks té.

Samenwonen is echt heel anders leven dan alleen leven, zelfs als je dezelfde leefgewoontes hebt.

Ik denk dat je echt dringend moet herijken wat je nu eigenlijk aan het doen en laten bent. Misschien ook samen met B, maar in elk geval met jezelf.
  zondag 14 juni 2026 @ 22:02:11 #168
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_221044633
Fijn van je toch wel fijne dag Vlindertje :Y

En volgens mij moet ik nog een verlate *O* tegen @Blues over de operatie van @golfer
Spoilers!
  zondag 14 juni 2026 @ 22:06:33 #169
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_221044743
Hier staat het voetbal aan }:| We zouden boycotten maar J voelt zich bestolen van een WK door Trump en Infantino en wil toch een klein beetje kijken.

Verder was het vandaag prima. Huis ziet er weer fatsoenlijk uit voor ons doen. En ik heb een paar uur heerlijk in de tuin gewerkt met een luisterboek op O+
Spoilers!
pi_221044827
Ik vind het alleen zo hypocriet van mezelf als ik er met hem over begin over dingen die hij misschien zou moeten veranderen, terwijl er zo veel dingen zijn die ik (eerst?) moet veranderen.

Net als vandaag weer. We hadden tijd zat om alles te doen waar ik zin in had maar omdat ik van streek was heb ik niks gedaan :(
pi_221044834
quote:
1s.gif Op zondag 14 juni 2026 22:02 schreef Lucky_Strike het volgende:
Fijn van je toch wel fijne dag Vlindertje :Y

En volgens mij moet ik nog een verlate *O* tegen @:blues over de operatie van @:golfer
Oh! Ja! Ik ook, @Blues en @golfer *O*
  zondag 14 juni 2026 @ 22:13:57 #172
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_221044891
In onze eerste jaren was er ook echt wel verschil tussen hoe schoon we allebei waren. J was een enorme viespeuk die ook echt niet op kon ruimen. En ik had thuis geleerd dat er iets verschrikkelijk mis is met mensen die niet elke 6 weken alle ramen zemen. Dat was ingewikkeld, vooral omdat hij het meeste vies maakte maar ook al snel 80+ uur per week ging werken.

Daarna werd ik ziek en moest ik mijn eisen bijstellen en moest hij heel wat meer gaan doen. Dat ging niet zonder slag of stoot maar we hebben wel een redelijke middenweg in viesheid gevonden.
Spoilers!
pi_221044908
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2026 22:11 schreef Tele6 het volgende:
Ik vind het alleen zo hypocriet van mezelf als ik er met hem over begin over dingen die hij misschien zou moeten veranderen, terwijl er zo veel dingen zijn die ik (eerst?) moet veranderen.

Net als vandaag weer. We hadden tijd zat om alles te doen waar ik zin in had maar omdat ik van streek was heb ik niks gedaan :(
Maar waarom moet jij dan vanalles veranderen? En waarom jij eerst? En vindt hij dat, of jij? En wat voor dingen zijn dat dan die jij moet veranderen?

En dat tweede: dat is een gevolg van het handelen van B. Niet van iets van jou. Het is echt heel normaal om hier verdrietig, boos, overstuur, alles door elkaar over te zijn. Jij hoeft daar niks in te veranderen voor hem. Als hij anders gehandeld had, was deze hele situatie er niet geweest, was jij niet van streek geweest en had je niet zo gehandeld.

Het lijkt net of je alles wat je bij jou 'mis' vindt gaan aan jouzelf wijt, maar alles wat B niet goed of onhandig of hoe je het ook wil noemen doet, ook ziet als iets wat raar is aan jou dat jij dat niet prettig vindt. Dat is niet helemaal eerlijk naar jezelf :*
pi_221045057
quote:

En waarom was je van streek?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Oorzaak -> gevolg
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  zondag 14 juni 2026 @ 22:22:44 #175
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_221045067
quote:

Moeten veranderen klinkt een stuk harder dan het in werkelijkheid hoeft te zijn. Na een goed gesprek aanpassingen doen is weer heel wat anders.

Ik vond het eigenlijk nogal beledigend toen J tegen me zei dat hij van zichzelf niets tegen mij mocht zeggen omdat hij zelf ook niet perfect was.

Over samen eten werd hier trouwens niet gediscussieerd. Anders had ik hem helemaal nooit gezien destijds.

En ik denk (denk!) dat het stiekem voor jou helemaal niet erg is om 'verplicht' samen te eten. Je weet ook wel dat je steeds slechter gaat eten als je je niet zo goed voelt toch :*
Spoilers!
pi_221045116
quote:
1s.gif Op zondag 14 juni 2026 22:06 schreef Lucky_Strike het volgende:
Hier staat het voetbal aan }:| We zouden boycotten maar J voelt zich bestolen van een WK door Trump en Infantino en wil toch een klein beetje kijken.

Maar waarom zou je het WK willen boycotten maar wel Claude gebruiken?
Geen oordeel want ik vind het WK ook te leuk om te boycotten maar ik vond het sowieso al bijzonder dat Claude aangeraden werd eerder in dit topic.
  zondag 14 juni 2026 @ 22:30:09 #177
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_221045240
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2026 22:24 schreef Sarabi het volgende:

[..]
Maar waarom zou je het WK willen boycotten maar wel Claude gebruiken?
Geen oordeel want ik vind het WK ook te leuk om te boycotten maar ik vond het sowieso al bijzonder dat Claude aangeraden werd eerder in dit topic.
Ik gebruik Claude zelf niet maar we hebben er wel een abonnement op. En dat is omdat er geen enkele AI ook maar in de buurt komt van wat Claude kan voor technische toepassingen. Daarbij lijkt Antropic als een van de weinige AI bedrijven nog wat moraal te hebben. Voor zover dat wat waard is dan in die business. Maar ik weet er te weinig van af verder.

WK boycotten is vanwege alle maffiapraktijken van een van de organiserende landen en de Fifa.
Spoilers!
  Moderator zondag 14 juni 2026 @ 22:31:53 #178
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_221045288
Van wie is Kloot dan? Collega gebruikt het ook en is er helemaal weg van.

Het is wel eng. Je gooit er een 3D model in, een electrisch schema. Vertelt je probleem, het product dat je wil maken en nog wat randvoorwaarden en hij maakte een simulatie hoe je een machine sneller kunt laten functioneren.

"Als je die transportband 43m/min laat draaien ipv 35 en stap X X en Z tegelijk doet (wat ook kan) kom je op een cyclustijd van gemiddeld 4,3s en dus onder je gewenste 5s)"

De simulatie van de huidige manier van aansturen komt ook behoorlijk overeen met wat we zelf hebben gemeten in het echt. :o
pi_221045325
quote:
1s.gif Op zondag 14 juni 2026 22:30 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Ik gebruik Claude zelf niet maar we hebben er wel een abonnement op. En dat is omdat er geen enkele AI ook maar in de buurt komt van wat Claude kan voor technische toepassingen. Daarbij lijkt Antropic als een van de weinige AI bedrijven nog wat moraal te hebben. Voor zover dat wat waard is dan in die business. Maar ik weet er te weinig van af verder.

WK boycotten is vanwege alle maffiapraktijken van een van de organiserende landen en de Fifa.
Oke, ik weet alleen maar wat ik van anderen hoor dus ik ga er vanuit dat jij er meer van weet. Ik dacht juist dat Antropic de laatste tijd wel slechter bezig was.

En qua WK heb je zeker gelijk.
  Moderator zondag 14 juni 2026 @ 22:35:54 #180
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_221045401
Boycotten voelt als zelf ook een offer te moeten doen, maar 1) ik vind voetbal een domme sport 2) ik had voordat het cool was al niets het de VS 3) wedstrijden zijn laat.

Dus ik krijg er weinig van me. Duitsland heeft paar keer gescoord kreeg ik mee in de trein. Nederland moet straks?
pi_221045530
quote:
1s.gif Op zondag 14 juni 2026 22:35 schreef derLudolf het volgende:
Boycotten voelt als zelf ook een offer te moeten doen, maar 1) ik vind voetbal een domme sport 2) ik had voordat het cool was al niets het de VS 3) wedstrijden zijn laat.

Dus ik krijg er weinig van me. Duitsland heeft paar keer gescoord kreeg ik mee in de trein. Nederland moet straks?
Dit.

En volgens mij is NL om 22.00 uur begonnen?
pi_221045604
quote:
1s.gif Op zondag 14 juni 2026 22:22 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Moeten veranderen klinkt een stuk harder dan het in werkelijkheid hoeft te zijn. Na een goed gesprek aanpassingen doen is weer heel wat anders.

Ik vond het eigenlijk nogal beledigend toen J tegen me zei dat hij van zichzelf niets tegen mij mocht zeggen omdat hij zelf ook niet perfect was.

Over samen eten werd hier trouwens niet gediscussieerd. Anders had ik hem helemaal nooit gezien destijds.

En ik denk (denk!) dat het stiekem voor jou helemaal niet erg is om 'verplicht' samen te eten. Je weet ook wel dat je steeds slechter gaat eten als je je niet zo goed voelt toch :*
Samen eten lijkt me idd niet het probleem. En wat je zegt, ook wel goed om die stok achter de deur te hebben. De timing van dat eten lijkt me dan wél weer iets om af te stemmen ipv een eenzijdige beslissing. En verder ook helemaal met je eens ^O^ .

WK boycot ik ook. Ik kijk normaal zelden voetbal maar dingen als EK of WK meestal wel, maar dit jaar niet. Ik hoor of lees het vast wel.
  zondag 14 juni 2026 @ 22:45:57 #183
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_221045682
quote:
1s.gif Op zondag 14 juni 2026 22:31 schreef derLudolf het volgende:
Van wie is Kloot dan? Collega gebruikt het ook en is er helemaal weg van.

Het is wel eng. Je gooit er een 3D model in, een electrisch schema. Vertelt je probleem, het product dat je wil maken en nog wat randvoorwaarden en hij maakte een simulatie hoe je een machine sneller kunt laten functioneren.

"Als je die transportband 43m/min laat draaien ipv 35 en stap X X en Z tegelijk doet (wat ook kan) kom je op een cyclustijd van gemiddeld 4,3s en dus onder je gewenste 5s)"

De simulatie van de huidige manier van aansturen komt ook behoorlijk overeen met wat we zelf hebben gemeten in het echt. :o
Claude is van Anthropic. En is echt wel de top van de LLM's momenteel. Het kan inderdaad ongelofelijk veel op technisch vlak. Het gedraagt zich ook een stuk minder alsof je een kleuter bent en voor elke zin een emoji nodig hebt.

Anthropic wordt ook door o.a. Amerikaanse defensie gebruikt. Maar in het contract had Antropic bepaalde stipulaties opgenomen met betrekking tot o.a. het volgen en selecteren van mensen en de zelfstandigheid van bepaald wapentuig. Uiteraard vonden Trump en co dat hun partners niets te eisen hebben en die hele deal is opgeblazen.

Anthropic wilde laatst zijn nieuwste LLM (Fable) lanceren maar dat is zo krachtig dat er te veel mensen er kwaad mee kunnen doen. Ze hebben het ingetrokken en alleen ter beschikking gesteld aan geselecteerde bedrijven zodat zij hun producten beter konden beveiligen. De nieuwe Claude kan namelijk veel lekken binnen software opsporen. En toen kregen ze de opdracht van de Amerikaanse overheid het regime om binnen een uur hun software uit de lucht te halen. Dat lijkt op een wraakactie. Maar het is allemaal nog onduidelijk.
Spoilers!
pi_221045826
quote:
1s.gif Op zondag 14 juni 2026 22:14 schreef vlindertje89 het volgende:

[..]
Maar waarom moet jij dan vanalles veranderen? En waarom jij eerst? En vindt hij dat, of jij? En wat voor dingen zijn dat dan die jij moet veranderen?
Uiteindelijk is hij degene die last heeft van mij. Ik ben vooral degene die zich niet aan afspraken houdt (kijk maar naar vandaag met dat we naar die vriendin zouden gaan) en hij zei dat dat hem in de war maakt.

Ik kom er telkens niet op tijd achter waar ik van streek ben en dan zit ik een hele dag/nacht ellendig te wezen en hij gefrustreerd omdat hij me niet kan helpen.

quote:
En dat tweede: dat is een gevolg van het handelen van B. Niet van iets van jou. Het is echt heel normaal om hier verdrietig, boos, overstuur, alles door elkaar over te zijn. Jij hoeft daar niks in te veranderen voor hem. Als hij anders gehandeld had, was deze hele situatie er niet geweest, was jij niet van streek geweest en had je niet zo gehandeld.

Het lijkt net of je alles wat je bij jou 'mis' vindt gaan aan jouzelf wijt, maar alles wat B niet goed of onhandig of hoe je het ook wil noemen doet, ook ziet als iets wat raar is aan jou dat jij dat niet prettig vindt. Dat is niet helemaal eerlijk naar jezelf :*
Maar ik ben hier degene waar iets mis mee is. Ik ben de autist met alle stomme gevoeligheden.
quote:
1s.gif Op zondag 14 juni 2026 22:22 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Stomme vraag, maar wat is daar beledigend aan? Het is toch hetzelfde als de pot die de ketel zwart noemt?
quote:

Samen eten is gewoon lastig als ik om 18:45 naar de sportclub moet en hij is om 18:30 thuis uit werk. Of als we om 11:00 hebben ontbeten en hij wil om 12:30 lunchen. Dat is alles.

Ik at het afgelopen jaar best goed. Meestal mealprepte ik een hoop en dan had ik voor het merendeel van de week geen twijfels over eten. B houdt niet van opgewarmd eten (sommige dingen wel, zijn we achter gekomen, maar het is een zoektocht).

We hebben het laatst al gehad over het koken en hoeveel stress het me geeft dat hij geen weekmenu/weekboodschappen wil maar elke avond apart boodschappen en een apart gerecht bedenken. Hij zei dat hij het ook prima vindt als ik voor meerdere dagen plan/kook! Maar dat is nog helemaal niet gelukt want ik loop vast met in m'n eentje proberen te bedenken wat hij wel/niet wil. Deze week 2 dagen uit de Allerhande gekookt en dat werkte wel ok.
  zondag 14 juni 2026 @ 23:16:20 #185
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_221046352
Ik begrijp wat je zegt over het eten. Dat is niet zo dramatisch als het klonk :) Het klinkt wel alsof er afspraken nodig zijn, vooral op sportavonden enzo.

Ik vond het beledigend omdat hij zei niets te mogen zeggen. Pas veel later bleek dat hij dat zichzelf had opgelegd. Maar omdat niemand altijd zijn mond kan houden, kwam het er altijd tijdens een periodieke onvermijdelijke woedeaanval uit. En dan leek het mijn schuld.

En omdat jij toevallig een labeltje hebt, is niet alles automatisch jouw schuld. Samenwonen is echt heel moeilijk. Dat zegt niemand. Men is altijd blij voor je en feliciteert je ermee. Maar het is oprecht enorm moeilijk.
Spoilers!
pi_221046356
Je doet jezelf echt tekort, en ik vind het zelfs een beetje verdrietig om te lezen :*

quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2026 22:51 schreef Tele6 het volgende:

[..]
Uiteindelijk is hij degene die last heeft van mij. Ik ben vooral degene die zich niet aan afspraken houdt (kijk maar naar vandaag met dat we naar die vriendin zouden gaan) en hij zei dat dat hem in de war maakt.
Jij hield je niet aan een afspraak die hij voor je gemaakt heeft. Of, als het ja zeggen op langsgaan bij vriendin wel (ook) door jou was, omdat hij weekendplannen voor jou gemaakt heeft waardoor jij wat je eigenlijk had willen doen, niet meer kon doen, en je het daar lastig mee had. Sorry, maar als hij stopt met plannen voor jou maken zonder jou bij het maken van die plannen te betrekken, hoeft hij ook niet in de war te raken van als die plannen anders lopen. Lieve Tele, als ik je posts de laatste tijd hier lees, is het in elk geval voor mij heel duidelijk dat jij hier (ook) echt veel last van hebt :*

quote:
Ik kom er telkens niet op tijd achter waar ik van streek ben en dan zit ik een hele dag/nacht ellendig te wezen en hij gefrustreerd omdat hij me niet kan helpen.
ik denk dat we je hier wel kunnen helpen met waar je van streek door raakt, want ik zie er wel een rode lijn in: omdat 1) hij jouw tijd indeelt zonder overleg, en 2) ook nog op een manier die voor jou onprettig is. (En daar komt dan bij 3) dat jij volledig probeert mee te buigen in die voor jou onprettige situatie ipv het aan te geven). Dan is het leuk en aardig dat hij gefrustreerd raakt dat hij niet snapt waarom je van streek bent en hij je niet kan helpen, maar hij is er de oorzaak van. Hij kan je dus het meeste helpen door te kappen met dingen voor jou beslissen. En jij kunt hem daarmee helpen door bovenstaande aan te geven, ipv te proberen volledig mee te gaan erin omdat je denkt/vindt dat dat moet, zodat jullie daar iets aan kunnen doen (overleggen en compromissen sluiten ipv hij plant shit en jij buigt verder mee dan je buigen kan, en dus breek je). Zie het maar zo: hij behandelt je alsof je gekookte spaghetti bent, en jij doet alsof je dat bent om hem maar te geven wat hij wil, maar eigenlijk ben je half-gekookte spaghetti. Je kan wel een beetje meebuigen, maar van binnen ben je nog niet helemaal gekookt, dus als je te ver buigt, breek je. Dan kun je wel vinden dat je helemaal gekookt zou moeten zijn, maar het water is op en de elektriciteit en het gas ook, dus het is effectiever om beide je gedrag aan te passen zodat er niet meer buigzaamheid van je verwacht wordt (door hem en jou) dan er aanwezig is.

quote:
Maar ik ben hier degene waar iets mis mee is. Ik ben de autist met alle stomme gevoeligheden.
Dat je ASS hebt, betekent niet dat er iets mis met je is. Of dat je niet van streek mag zijn als iemand beslissingen voor jou neemt zonder overleg. Of dat het aan jóu ligt dat je daarvan van streek raakt. Ik wil nou niet per se zeggen dat ik de meest gemiddelde of aan de sociale norm voldoende persoon ter wereld ben, maar ik zou flink pissig zijn als mijn partner toezegt dat wij wel kunnen helpen met verhuizen in het weekend na mijn verjaardag zonder enig overleg. En al helemaal als hij weet dat dat niet alleen impact heeft op de invulling van die dag, maar ook op die van de dag erna. Hij kiest ervoor om bij jou te zijn, he. Jou in je geheel. Niet alleen het deel van jou dat hem goed uit komt. Dat betekent dat hij ook met jou in je geheel te dealen heeft. Dus ook met het moeten balanceren van je energie.

quote:
Stomme vraag, maar wat is daar beledigend aan? Het is toch hetzelfde als de pot die de ketel zwart noemt?
ik ben Lucky niet, maar: ik zou het vervelend vinden dat mijn partner blijkbaar denkt dit niet met mij te kunnen bespreken. Alsof ik niet open sta voor een gesprek en compromissen. Plus, los van het beledigende stukje: het gaat niet om dingen die hij of jij 'niet goed' doen en die dus moeten veranderen. Het gaat om hoe jullie jullie beider wensen en behoeften en noodzakelijkheden op elkaar kunnen afstemmen, zodat jullie allebei op zijn minst op een basisniveau daarin krijgen wat nodig is. Je mag echt iets willen in deze relatie. Jij zit niet in deze relatie om zijn leven zo makkelijk mogelijk te maken en hem volledig tegemoet te komen in wat hij wil of nodig heeft. Jullie zitten samen in een relatie, en allebei jullie behoeften zijn belangrijk. En noodzakelijkheden gaan daarin ook boven wensen.

quote:
Samen eten is gewoon lastig als ik om 18:45 naar de sportclub moet en hij is om 18:30 thuis uit werk. Of als we om 11:00 hebben ontbeten en hij wil om 12:30 lunchen. Dat is alles.

Ik at het afgelopen jaar best goed. Meestal mealprepte ik een hoop en dan had ik voor het merendeel van de week geen twijfels over eten. B houdt niet van opgewarmd eten (sommige dingen wel, zijn we achter gekomen, maar het is een zoektocht).

We hebben het laatst al gehad over het koken en hoeveel stress het me geeft dat hij geen weekmenu/weekboodschappen wil maar elke avond apart boodschappen en een apart gerecht bedenken. Hij zei dat hij het ook prima vindt als ik voor meerdere dagen plan/kook! Maar dat is nog helemaal niet gelukt want ik loop vast met in m'n eentje proberen te bedenken wat hij wel/niet wil. Deze week 2 dagen uit de Allerhande gekookt en dat werkte wel ok.
Waarom moet jij bedenken wat hij wel of niet wil? Kun jij niet gewoon jouw weekmenu maken, en hij zoals zijn voorkeur heeft elke dag iets voor die dag te bedenken, en dat dan voor zichzelf koken? En dat jullie dan op de dagen dat het timing-wise kan wel samen eten? Lijkt me toch dat het samen eten niet gaat om hetzelfde eten, maar gelijktijdig eten en gezelligheid? Of dat jij gewoon maakt wat jij bedenkt, en dat als hij daar geen zin in heeft hij voor zichzelf iets bedenkt? Desnoods kun jij wat dingen maken voor in de vriezer, dat op dagen dat jij het niet trekt om af te wachten of/wanneer hij iets bedenkt je weet dat er wat in de vriezer ligt wat jij kan eten.

:* je bent zoveel meer waard dan je jezelf nu credits voor geeft. Ik gun je om dat ook te gaan zien. Ik bedoel bovenstaande ook echt niet als een 'foei je ziet het helemaal verkeerd', maar als een 'lieve Tele, je mag echt meer vragen van iemand anders dan je nu doet, en jij als persoon mag zijn hoe je bent, zonder je continu volledig aan te passen aan iedereen om je heen'.

[ Bericht 1% gewijzigd door vlindertje89 op 14-06-2026 23:43:39 ]
pi_221046718
Thanx voor de verlate *O* *O* daar is het nooit te laat voor :*

Morgen gaan we samen boodschappen doen ( :') ) maar kan ik ook ff goed observeren hoe het lopen gaat.
Komende week hoop ik dat hij ook wat wandelingetjes gaat doen om te kijken of het echt heeft geholpen ^O^

En hier staat WK wel aan, g is nu eenmaal een sportliefhebber.
En ik zit tijdens de voetjebalwedstrijden te lezen, of op laptop muziek te luisteren of netflix of iets anders te kijken of wat pianolessen te zoeken/ tutorials te kijken :D met tussendoor wat rommelen hier en daar.
  Moderator / Redactie Sport zondag 14 juni 2026 @ 23:29:23 #188
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_221046796
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2026 23:26 schreef Blues het volgende:
Thanx voor de verlate *O* *O* daar is het nooit te laat voor :*

Morgen gaan we samen boodschappen doen ( :') ) maar kan ik ook ff goed observeren hoe het lopen gaat.
Komende week hoop ik dat hij ook wat wandelingetjes gaat doen om te kijken of het echt heeft geholpen ^O^

En hier staat WK wel aan, g is nu eenmaal een sportliefhebber.
En ik zit tijdens de voetjebalwedstrijden te lezen, of op laptop muziek te luisteren of netflix of iets anders te kijken of wat pianolessen te zoeken/ tutorials te kijken :D met tussendoor wat rommelen hier en daar.
Mooie Missie. Jij in het Kassahokje G scoort het NHommetje van Caprera
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_221046957
Man man man zegt @Tele vaak…je hebt veel stof uit voorgaande posts om
over na te denken = niet piekeren!

MnX kijkt voetballuh met koptelefoon op. En ik een vreselijk Amerikaans familiedrama. Zó sentimenteel. Echt Amerikaans over de top.
pi_221047126
quote:
1s.gif Op zondag 14 juni 2026 23:36 schreef AnneX het volgende:

MnX kijkt voetballuh met koptelefoon op. En ik een vreselijk Amerikaans familiedrama. Zó sentimenteel. Echt Amerikaans over de top.
Ik keek dit. Net klaar. Pffff....
Blues in CRI / [Kijktips] True Crime / Misdaad documentaires en andere programma's #1
pi_221047137
quote:
80s.gif Op zondag 14 juni 2026 23:29 schreef borisz het volgende:

[..]
Mooie Missie. Jij in het Kassahokje G scoort het NHommetje van Caprera
:D
Donderdagmiddag word ik ingewerkt! (niet door g) en ga ik morgen, oh joy, weer in een groepsapp _O-
Ik ben benieuwd hoe zijn collega's reageren als ze horen dat ik de invaller wordt :D
pi_221047390
quote:
1s.gif Op zondag 14 juni 2026 23:16 schreef Lucky_Strike het volgende:
. Samenwonen is echt heel moeilijk. Dat zegt niemand. Men is altijd blij voor je en feliciteert je ermee. Maar het is oprecht enorm moeilijk.
Het heeft veel tijd nodig is mijn ervaring, om te leren te zeggen wat je wil en niet wil. Maar dan ook echt!
Als je allebei je eigen leven en huishouden hebt gevoerd is het echt soms een struggle om dat ook samen te kunnen doen. Geven en Nemen zei mijn moeder en eigenlijk zit daar wel alles in _O- En overigens hebben wij allebei wel een paar labels en namen we een rugzak vol ellende en trauma's mee maar toch kan het werken. Geef het tijd lieve @Tele6 en bij elke struggle leer je dat je die dan weer overwonnen hebt, want die ben je dan voor of kan je zelf bijsturen.
:*
pi_221047457
Er zijn weer allemaal zulke goede adviezen en analyses langsgekomen..
Ik heb geen idee of het verstandig is maar zou B niet eea kunnen meelezen met de adviezen? Het lijkt alsof je tegen ons opener bent dan tegen B.
Even over maaltijden plannen, is het een idee om op bijvoorbeeld zondag even samen te zitten en kijken wie wanneer gaat koken, misschien beetje om en om, zodat B een paar dagen z’n boodschappen kan doen en verzinnen wat hij gaat maken en jij ook op de andere dagen maar dan vooruit koken wat jij liever doet.
pi_221047582
Oh ja wat Kaatje zegt is ook wel een 'ding'. Opener hier omdat je het mss beter kan verwoorden 'op papier'.
Van je af typen helpt om het voor jezelf helder te krijgen.
Ik heb in het begin als ik enorm in de clinch lag met hem (lees met mezelf ) g gemaild of een brief geschreven.
En dan hoefde hij verder niet - meteen - te reageren, liever niet eigenlijk :P
pi_221047787
Meelezen? was ook mijn overdenking. Alleen ben je dan ‘privacy’ kwijt (?) .
MnX had/heeft er een hekel aan als hij wist/weet dat ik zg. privé dingen deel.
Op papier verwoorden in een brief hebben wij over en weer wel gedaan.

Affijn. Zoals te verwachten na een volle dag op het water is hij in slaap gevallen bij de voetbalwedstrijd. 🥰
  Moderator / Redactie Sport maandag 15 juni 2026 @ 00:24:58 #196
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_221047957
Over relaties hou ik mn mond :+. Geen verstand van.
Vooral knuffel Tele :*

Morgen vandaag koffer inpakken. Nog even Kruidvat plunderen voor laatste inkopen. En dan staat Dinsdag de trein klaar naar Berlijn *O*
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')