Offers, ok. Wil je liever beginnen met het terugsturen van de Syriërs, de Oekraïeners of de Somaliërs?quote:Op woensdag 10 juni 2026 11:12 schreef xpompompomx het volgende:
Er zullen offers gebracht moeten worden, maar dan wordt het volk boos en daardoor raken politici weer verlamd.
quote:Op woensdag 10 juni 2026 11:10 schreef DefKu het volgende:
Ah fijn land zeg. Krijgen we dalijk praktijken zoals die neergestorte brug in Genua.
Accijnzen moeten toch echt omhoog maar dan maak je je niet populair. Bovendien moet dit op Europees niveau gebeuren om grote verschillen met naburige landen te voorkomen.quote:Op woensdag 10 juni 2026 11:12 schreef xpompompomx het volgende:
Er zullen offers gebracht moeten worden, maar dan wordt het volk boos en daardoor raken politici weer verlamd.
Het is vooral fijn dat het toch nog tot post 7 duurde voordat het weer over immigranten moet gaan.quote:Op woensdag 10 juni 2026 11:12 schreef TAmaru het volgende:
Het is fijn dat men in Oekraïne de diepe zakken in elk geval goed kan vullen. Laten we dan de wegenbelasting verder verhogen voor onszelf om dit te bekostigen.
Het kan toch niet anders om een vergelijking te maken tussen de vele tientallen miljarden die we jaarlijks aan asiel uitgeven en een tekort van enkele miljarden voor onderhoud van de wegen.quote:Op woensdag 10 juni 2026 11:17 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Het is vooral fijn dat het toch nog tot post 5 duurde voordat het weer over immigranten moet gaan.
Dat maak jij er nu van. Hij zegt toch duidelijk dat het geld naar ukraine gaat. Niet naar immigratie, dat doe jij nu. Dus post #12.quote:Op woensdag 10 juni 2026 11:17 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Het is vooral fijn dat het toch nog tot post 5 duurde voordat het weer over immigranten moet gaan.
Het moest post 7 zijn zag ik.quote:Op woensdag 10 juni 2026 11:22 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dat maak jij er nu van. Hij zegt toch duidelijk dat het geld naar ukraine gaat. Niet naar immigratie, dat doe jij nu. Dus post #12.
Nederland is een prachtig land. Als je niet werkt.quote:Op woensdag 10 juni 2026 11:25 schreef Captain_Ghost het volgende:
Jarenlange wanbeleid, nu is dit de resultaat.
Jarenlange geld weggesluisd naar buitenland, niets naar Nederland en volk.
Jarenlange heelveel dingen uitgesteld, kosten steeg, niemand deed het...
Nu moeten de volk vast weer hiervoor bloeden. Terwijl ander groepen buitenshot bleef en nauwelijks bijdragen en toch van ons weten profiteren. (dus niet alleen migranten, maar ook rijken, multionalen enzo.)
Het is tijd dat overheid weer ander beleid en verantwoordelijkheid gedragen. Zorg dat Nederland weer in orde staan, energienetwerk, milieu, infrastructuur, onderwijs en zorg.
Dan doe je er 80 jaar over om de huidige tekorten weg te werken. Tegen die tijd zijn de nog te bouwen projecten ook al aan vervanging toe. De tekorten zijn serieuze bedragen maar de afgelopen decennia heeft politiek vooral gratis bier uitgedeeld om het volk tevreden te stellenquote:Op woensdag 10 juni 2026 11:17 schreef Elan het volgende:
Onbegrijpelijk besluit. Doe dan de wegenbelasting omhoog met een tientje per maand,.
Mijn gedachtequote:Op woensdag 10 juni 2026 11:23 schreef Caland het volgende:
Wij geen gas, jullie verrotte wegen
Oog om oog, tand om tand
Geen idee hoeveel tekort er is. Ik lees ook nergens dat er GEEN geld meer is er is alleen te weinig, wat op zich niet verrassend is want er is altijd te weinig geld als je betrokkenen vraagt.quote:Op woensdag 10 juni 2026 11:34 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dan doe je er 80 jaar over om de huidige tekorten weg te werken. Tegen die tijd zijn de nog te bouwen projecten ook al aan vervanging toe. De tekorten zijn serieuze bedragen maar de afgelopen decennia heeft politiek vooral gratis bier uitgedeeld om het volk tevreden te stellen
Domme praat.quote:Op woensdag 10 juni 2026 11:23 schreef Caland het volgende:
Wij geen gas, jullie verrotte wegen
Oog om oog, tand om tand
Het is vooral absurd dat er geld in alle richtingen gaat maar dat onze eigen wegen straks niet meer onderhouden kunnen worden. Dat baart mij persoonlijk meer zorgen dan waar post nr 5 op forum FOK! over gaat, maar goed. Ieder zijn ding natuurlijk.quote:Op woensdag 10 juni 2026 11:17 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Het is vooral fijn dat het toch nog tot post 7 duurde voordat het weer over immigranten moet gaan.
En vooral erg sneu dat er daarna binnen 5 posts iemand opduikt die kennelijk blijft geloven in het deugsprookje dat de ongebreidelde influx van geen effect heeft op onze beschikbare middelen voor zaken die we zelf nodig hebben.quote:Op woensdag 10 juni 2026 11:17 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Het is vooral fijn dat het toch nog tot post 7 duurde voordat het weer over immigranten moet gaan.
Tja....quote:Er wordt jaarlijks circa 7 miljard euro opgehaald aan motorrijtuigenbelasting, maar dat wordt voor slechts een deel aangewend voor het daadwerkelijk onderhouden van het wegennet. De rest verdwijnt in de algemene middelen.
„De begroting van het ministerie kent een tekort van ruim 80 miljard tot 2039 voor exploitatie, onderhoud, vervanging en aanleg”, stelt de woordvoerder van Rijkswaterstaat.
Onterecht verwijt.quote:Op woensdag 10 juni 2026 11:17 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Het ligt natuurlijk wel wat ingewikkelder dan dat. Er moeten ook miljarden extra naar De WIA, Toeslagen zijn mokerduur, HRA blijft overeind en dan komt ook alle extra kosten voor Defensie er nog bij.quote:Op woensdag 10 juni 2026 12:18 schreef Kottnauer het volgende:
Wel geld voor Oekraïne en Afrika.
Geen geld voor Friesland en Groningen.
Zo gaat dat in Den Haag.
Dit is echt ragebait inderdaad. Typisch gedrag om druk te creëren op anderen om ze voor je karretje te willen spannen.quote:Op woensdag 10 juni 2026 12:21 schreef DrDentz het volgende:
Rijkswaterstaat benadrukt dat de veiligheid van weggebruikers prioriteit heeft. "We kunnen bijvoorbeeld kijken of de snelheid op bepaalde stukken kan worden verlaagd", aldus de woordvoerder.
Later meer.
Wat een ragebait..
Nou, in het Noorden niet. Echt zelden dat ik door Drenthe kom dat er niet ergens iets uitligt en ik kilometers langs werkzaamheden rijd of om moet rijden.quote:Op woensdag 10 juni 2026 11:17 schreef Isdatzo het volgende:
Oh, moeten ze nog stoppen met onderhoud? En alleen in het noorden? Ik dacht al gemerkt te hebben dat ze gestopt waren.
Ik ben er meer voorstander van om de posten te schrappen van zaken die ons niks brengen.quote:Op woensdag 10 juni 2026 12:31 schreef monkyyy het volgende:
Laten we naar de grootste uitgavenposten kijken in de rijksbegroting en daar een klein beetje vanaf halen.
[ afbeelding ]
Waarom zou je mensen terugsturen naar een oorlogszone?quote:Op woensdag 10 juni 2026 11:13 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Offers, ok. Wil je liever beginnen met het terugsturen van de Syriërs, de Oekraïeners of de Somaliërs?
RWS NN is ook Drenthe. Zelfs voor noorderlingen een ondergeschoven kindje...quote:Op woensdag 10 juni 2026 12:18 schreef Kottnauer het volgende:
Geen geld voor Friesland en Groningen.
Volgens mij zijn de wegen in het noorden 5-20 jaar geleden flink aangepakt (De aanleg van de aquaducten zoals bij Harlingen, de Haak om Leeuwarden, N381 etc.) ook deels als compensatie voor de gaswinning. Of ik ben in de war, dat het een compensatie voor iets anders was. Zoiets hoorde ik ooit van een projectleider bij de Provinsje Fryslân. Maar goed, dat geld van het rijk liep ook deels via de Provincie, niet Rijkswaterstaat.quote:Op woensdag 10 juni 2026 11:11 schreef Chandler het volgende:
Das tof, wij eerst iedereen voorzien van miljarden aan gas.. maar dit is te veel?
Wacht even. Je maakt een denkfout, met alle respect.quote:Op woensdag 10 juni 2026 12:23 schreef Elan het volgende:
[..]
Het ligt natuurlijk wel wat ingewikkelder dan dat. Er moeten ook miljarden extra naar De WIA, Toeslagen zijn mokerduur, HRA blijft overeind en dan komt ook alle extra kosten voor Defensie er nog bij.
Van dat 25 miljard per jaar voor asiel, nou ja de vluchtelingen moet onze weggetjes asfalteren voor een zakgeld, anders mag ie buiten EU gaan bededelen.quote:Op woensdag 10 juni 2026 12:50 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Wen er maar aan. Alles wordt uitgekleed en afgebroken wat voor de Nederlandse bevolking is om de asielindustrie maar op peil te houden.
25 miljard per jaar naar asiel. Geen geld om een weggetje te asfalteren.
Stoppen met geld naar Oekraïne en Rusland brengt in de toekomst nog veel meer ellende met zich mee want Oekraïne vormt een bufferstaat tussen ons en Rusland. De oostgrens van het NAVO territorium zal aanzienlijk versterkt moeten worden indien we direct aan Rusland zouden grenzen.quote:Op woensdag 10 juni 2026 12:59 schreef Kottnauer het volgende:
[..]
Wacht even. Je maakt een denkfout, met alle respect.
Het rijk heeft inkomsten en uitgaven.
A) De inkomsten worden via belasting opgehaald bij Nederlandse personen en bedrijven.
B) Logischerwijs gaan dus ook de meeste uitgaven naar diezelfde groep: Nederlandse personen en bedrijven. Daaronder vallen de posten die jij noemt: WIA, HRA, Defensie, Toeslagen.
Als A) en B) gelijk zijn heb je een begrotingsevenwicht. De normale en wenselijke en stabiele situatie.
Deze delicate balans wordt echter ruw verstoord door:
C) Geld dat weggegeven wordt aan het buitenland. En waar geen enkele tegenprestatie tegenover staat. Miljarden naar een oorlog tussen twee buitenlanden. Miljarden naar landen die niet in staat zijn zichzelf te ontwikkelen.
Ik neem aan dat de wegen in Ter Apel wel goed onderhouden worden? Die worden intensief gebruikt. Dagelijks 20 volle afgeladen bussen heen en weer.quote:Op woensdag 10 juni 2026 12:50 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Wen er maar aan. Alles wordt uitgekleed en afgebroken wat voor de Nederlandse bevolking is om de asielindustrie maar op peil te houden.
25 miljard per jaar naar asiel. Geen geld om een weggetje te asfalteren.
Je liegt er weer lekker op los of je bent gewoon dom. Beide kan ook natuurlijk.quote:Op woensdag 10 juni 2026 12:23 schreef Elan het volgende:
[..]
Het ligt natuurlijk wel wat ingewikkelder dan dat. Er moeten ook miljarden extra naar De WIA, Toeslagen zijn mokerduur, HRA blijft overeind en dan komt ook alle extra kosten voor Defensie er nog bij.
de top aanpassen, het grote geld! klinkt allemaal goed! laten we de verantwoordelijken direct ontslaan en voor een lullig bedrag iemand neerzetten!quote:Op woensdag 10 juni 2026 11:11 schreef Chandler het volgende:
Das tof, wij eerst iedereen voorzien van miljarden aan gas.. maar dit is te veel?
Tijd om eens goed te gaan kijken waar je kunt snijden en kosten kunt besparen. Laten we beginnen met managers, de top aanpakken. Het grote geld. Daarna aanbestedingen, die kunnen veel goedkoper als ze deze mensen gewoon vast in dienst nemen ipv overal en nergens maar mensen in te huren.
Maar goed, ik ben een leek en zal het vast fout hebben.
Dat gezegd
Het benne de fout van asielzoekers dat de overheid 20 jaar geleden te weinig aan onderhoud wilde besteden!quote:Op woensdag 10 juni 2026 13:06 schreef Kottnauer het volgende:
[..]
Ik neem aan dat de wegen in Ter Apel wel goed onderhouden worden? Die worden intensief gebruikt. Dagelijks 20 volle afgeladen bussen heen en weer.
Dat was wel hoe het vroeger wel werkte. Toen had de overheid nog zijn eigen ingenieurs in dienst. Tegenwoordig wordt dat allemaal voor veel geld uitbesteed en regisseert de overheid vooral.quote:Op woensdag 10 juni 2026 13:29 schreef Pajanus het volgende:
[..]
de top aanpassen, het grote geld! klinkt allemaal goed! laten we de verantwoordelijken direct ontslaan en voor een lullig bedrag iemand neerzetten!
Ohnee, het echte geld zit in de duizenden en duizenden aannemers die werk doen. Als dat op een strategische manier aangepakt wordt levert dat mega kostenbesparing op.
ohnee! wat zeg ik nu?
Gewoon wat ambtenaren er op zetten!
quote:Op woensdag 10 juni 2026 13:35 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Dat was wel hoe het vroeger wel werkte. Toen had de overheid nog zijn eigen ingenieurs in dienst. Tegenwoordig wordt dat allemaal voor veel geld uitbesteed en regisseert de overheid vooral.
De discussie is al heel oud: er is structureel te weinig budget voor infra, zowel voor nieuwe aanleg en sinds kort ook voor onderhoud. Schiet niet op de boodschapper, in dit geval Rijkswaterstaat. Wij zijn degenen die graag de wegen verbeterd zien worden, het liefst mogen we daar niks van merken en niet in onze achtertuin waardoor er peperdure wegen aangelegd worden met tunnels. Dan blijft er weinig geld over ja.quote:Op woensdag 10 juni 2026 11:57 schreef Elan het volgende:
[..]
Geen idee hoeveel tekort er is. Ik lees ook nergens dat er GEEN geld meer is er is alleen te weinig, wat op zich niet verrassend is want er is altijd te weinig geld als je betrokkenen vraagt.
Sowieso lastig discussiëren op basis van een premium artikel vind eigenlijk dat dat gewoon niet toegestaan zou moeten zijn.
Compensatie voor de zuiderzeelijn die werd weggestemd in de tweede kamer.quote:Op woensdag 10 juni 2026 12:52 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Volgens mij zijn de wegen in het noorden 5-20 jaar geleden flink aangepakt (De aanleg van de aquaducten zoals bij Harlingen, de Haak om Leeuwarden, N381 etc.) ook deels als compensatie voor de gaswinning. Of ik ben in de war, dat het een compensatie voor iets anders was. Zoiets hoorde ik ooit van een projectleider bij de Provinsje Fryslân. Maar goed, dat geld van het rijk liep ook deels via de Provincie, niet Rijkswaterstaat.
Naar onderhoud op de lange termijn zal wel weer minder zijn gekeken, dat is niet sexy.
Er was 1 miljard extra nodig omdat het aantal WIA klanten zo enorm was gestegen.quote:Op woensdag 10 juni 2026 13:18 schreef quo_ het volgende:
[..]
Je liegt er weer lekker op los of je bent gewoon dom. Beide kan ook natuurlijk.
Even wat feiten. De WIA premies worden jaarlijks opgebracht door werkgevers en werknemer, en er komen miljarden meer binnen dan er uitgekeerd worden.
De WIA reserves bedragen tientallen miljarden.
Ik ben nu als subcontractor bezig voor een bedrijf dat weer is ingehuurd door een bedrijf dat is ingehuurd door de Rijksgebouwendienst en de kosten voor engineering van dingen die relatief simpel zijn gaan echt door het dak. Ze willen alles, maar niks kan of mag.quote:Op woensdag 10 juni 2026 13:38 schreef Oud_student het volgende:
[..]![]()
Deden ze dat maar, want dat is ook vaak uitbesteed.
Ik heb gewerkt voor een bedrijf dat overheidsprojecten deed, de tarieven gingen dan minimaal 50%omhoog.
Ja heel herkenbaarquote:Op woensdag 10 juni 2026 13:44 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Ik ben nu als subcontractor bezig voor een bedrijf dat weer is ingehuurd door een bedrijf dat is ingehuurd door de Rijksgebouwendienst en de kosten voor engineering van dingen die relatief simpel zijn gaan echt door het dak. Ze willen alles, maar niks kan of mag.
En natuurlijk nog een bedrijf X dat is ingehuurd om over de schouders van bedrijven A, B en C mee te kijken of ze het wel goed doen.quote:Op woensdag 10 juni 2026 13:47 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Ja heel herkenbaar![]()
Ook ingehuurd door A, ingehuurd door B, ingehuurd door C etc.
Met telkens minimaal 30% marge voor het doorverhuren
Klopt!quote:Op woensdag 10 juni 2026 13:53 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
En natuurlijk nog een bedrijf X dat is ingehuurd om over de schouders van bedrijven A, B en C mee te kijken of ze het wel goed doen.
Het valt in het kader van het diversiteitsbeleid ook niet mee om vrouwelijke ingenieurs in een rolstoel met migratieachtergrond te vinden.quote:Op woensdag 10 juni 2026 13:35 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Dat was wel hoe het vroeger wel werkte. Toen had de overheid nog zijn eigen ingenieurs in dienst. Tegenwoordig wordt dat allemaal voor veel geld uitbesteed en regisseert de overheid vooral.
Hoezo, het zijn toch slechts de rijken die veel gebruik kunnen maken van de infrastructuur? Dat die dan ook maar voor dat gemak betalen en niet te weinig.quote:Op woensdag 10 juni 2026 11:17 schreef quo_ het volgende:
Elke week een miljard euro aan verplichtingen voor nutteloze uitvreters en geen geld voor onderhoud van infrastructuur.
Wat een land zijn we geworden zeg.
Hoe schattig onnozelheid toch kan zijn.quote:Op woensdag 10 juni 2026 14:08 schreef torentje het volgende:
[..]
Hoezo, het zijn toch slechts de rijken die veel gebruik kunnen maken van de infrastructuur? Dat die dan ook maar voor dat gemak betalen en niet te weinig.
Wel jammer dat de NOS dit soort baggerartikelen niet weghaalt of voorziet van een rectificatie.quote:Op woensdag 10 juni 2026 13:42 schreef Elan het volgende:
[..]
Er was 1 miljard extra nodig omdat het aantal WIA klanten zo enorm was gestegen.
https://nos.nl/artikel/26(...)-in-de-voorjaarsnota
quote:Het vermogen van het Arbeidsongeschiktheidsfonds is sinds 2017 flink gestegen, doordat er jaar op jaar meer geld binnenkomt dan dat eruit gaat:
De arbeidsongeschiktheidspremie is afgelopen jaren voor kabinetten een aantrekkelijke manier geworden om tekorten op de begroting te vullen. Zeker omdat andere opties, zoals de verhoging van de winstbelasting, politiek een stuk gevoeliger liggen.
Reken daar maar op ja. Je moet er niet aan denken dat de asielindustrie schade oploopt.quote:Op woensdag 10 juni 2026 13:06 schreef Kottnauer het volgende:
[..]
Ik neem aan dat de wegen in Ter Apel wel goed onderhouden worden? Die worden intensief gebruikt. Dagelijks 20 volle afgeladen bussen heen en weer.
Ik weet dat premies door werkgevers worden afgedragen maar waar komt dat verhaal dan vandaan? Zijn er extra kosten mee gemoeid die voor rekening van het UWV komen (keuring, administratie etc) of liegen ze gewoon glashard?quote:Op woensdag 10 juni 2026 14:12 schreef quo_ het volgende:
[..]
Wel jammer dat de NOS dit soort baggerartikelen niet weghaalt of voorziet van een rectificatie.
Van dezelfde club een wat beter doordacht verhaal.
https://nos.nl/artikel/26(...)hogen-spookbelasting
[..]
De uitvoeringskosten voor de totale organisatie van het UWV bedragen ruin 2,5 miljard. Daar kan nooit zo maar een miljard extra bij komen.quote:Op woensdag 10 juni 2026 14:19 schreef Elan het volgende:
[..]
Ik weet dat premies door werkgevers worden afgedragen maar waar komt dat verhaal dan vandaan? Zijn er extra kosten mee gemoeid die voor rekening van het UWV komen (keuring, administratie etc) of liegen ze gewoon glashard?
Wees blij dat een taalnazi niet mee keek.quote:Op woensdag 10 juni 2026 13:55 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Klopt!
En dan moest ik ook soms elke week 3 tijdverantwoordings formulieren invullen, alle verschillend met andere project en activiteits codes
Is dat hun primaire taak? Volgens mij hebben ze gewoon letterlijk gepubliceerd wat de minister daarover te zeggen had.quote:Op woensdag 10 juni 2026 14:37 schreef quo_ het volgende:
[..]
De uitvoeringskosten voor de totale organisatie van het UWV bedragen ruin 2,5 miljard. Daar kan nooit zo maar een miljard extra bij komen.
Het artikel illustreert naar mijn idee vooral het erbarmelijke niveau van wat er op een redactie bij de NOS rondloopt.
Kritiekloos en zonder eigen denkvermogen dingen neerplempen die door ambtenaren en politici worden geroepen. De facto laten ze zich daarmee voor het karretje spannen. Dus niks kritisch en onafhankelijk.
Ik ben juist betrokken bij het uitschrijven van aanbestedingen en het is krankzinnig in wat voor juridische houdgreep je als overheid zit. Het is vaak kiezen voor de hoofdprijs of jarenlange vertraging. We kopen rijdende spullen en die aanbestedingen zijn volledig op aanschafprijs met misschien nog een kleine fictieve korting. Wat je als bedrijf vervolgens gaat rekenen over onderhoud is volledig buiten beschouwing. Iets vergeten in het PvE? Betalen. 2 jaar te laat leveren? Je gaat de hele aanbesteding toch niet opnieuw doen want dat duurt minstens een halfjaar en dan start de bouw waarschijnlijk pas een jaar later! Er is vaak wel iets van een boete in het contract, maar het nut daarvan is ook maar beperkt. Genoeg bedrijven die dan zouden omvallen, waardoor je nog niks hebt en bij de wat grotere jongens pakken ze het wel weer terug op het eerder genoemde onderhoud.quote:Op woensdag 10 juni 2026 13:44 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Ik ben nu als subcontractor bezig voor een bedrijf dat weer is ingehuurd door een bedrijf dat is ingehuurd door de Rijksgebouwendienst en de kosten voor engineering van dingen die relatief simpel zijn gaan echt door het dak. Ze willen alles, maar niks kan of mag.
Je zou toch verlangen naar het tijdperk van voor de aanbestedingen.quote:Op woensdag 10 juni 2026 14:48 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ik ben juist betrokken bij het uitschrijven van aanbestedingen en het is krankzinnig in wat voor juridische houdgreep je als overheid zit. Het is vaak kiezen voor de hoofdprijs of jarenlange vertraging. We kopen rijdende spullen en die aanbestedingen zijn volledig op aanschafprijs met misschien nog een kleine fictieve korting. Wat je als bedrijf vervolgens gaat rekenen over onderhoud is volledig buiten beschouwing. Iets vergeten in het PvE? Betalen. 2 jaar te laat leveren? Je gaat de hele aanbesteding toch niet opnieuw doen want dat duurt minstens een halfjaar en dan start de bouw waarschijnlijk pas een jaar later! Er is vaak wel iets van een boete in het contract, maar het nut daarvan is ook maar beperkt. Genoeg bedrijven die dan zouden omvallen, waardoor je nog niks hebt en bij de wat grotere jongens pakken ze het wel weer terug op het eerder genoemde onderhoud.
Toppunt was nog wel een aanbesteding voor 4 aanhangers waarbij de winnaar van de aanbesteding maanden niet bereikbaar was en alles heeft laten doen door een subcontractor. 4 aanhangers met een platte bodem met een subcontractor.
Oja, dat was het. Bedankt.quote:Op woensdag 10 juni 2026 13:40 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Compensatie voor de zuiderzeelijn die werd weggestemd in de tweede kamer.
Wat nu is terug gekomen als plan Lelylijn.
Zeker in de wat kleinere markten zie je vaak toch wel heel persoonlijke relaties tussen mensen die de aanbesteding doen en de mensen die eraan meedoen. Dat er iets van regels zijn gekomen snap ik wel, maar of dit de juiste route is denk ik niet. Voor die 4 aanhangers heb je een PvE van 40 kantjes, een aanbestedingsrichtlijn die geschreven moet worden, 3 mensen die de inschrijvingen beoordelen onder leiding van een 4e jurist en een stuurgroep die het hele proces in de gaten houdt. En dat is nog maar de papierwinkel aan de kant van de overheid. Bedrijven die de aanbesteding willen schrijven hoe ze aan het PvE gaan voldoen en leveren nog een verslag van iets van 10 kantjes over het bedrijf, eerdere projecten en wat hun beter maakt dan de rest.quote:Op woensdag 10 juni 2026 14:58 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Je zou toch verlangen naar het tijdperk van voor de aanbestedingen.
Dat moet wel met een rente die stijgt, zeker nu energie duurder is geworden en nog duurder dreigt te worden.quote:
En dat allemaal om cliëntelisme te voorkomen en iedereen een kans te geven een opdracht van de overheid binnen te halenquote:Op woensdag 10 juni 2026 15:06 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Zeker in de wat kleinere markten zie je vaak toch wel heel persoonlijke relaties tussen mensen die de aanbesteding doen en de mensen die eraan meedoen. Dat er iets van regels zijn gekomen snap ik wel, maar of dit de juiste route is denk ik niet. Voor die 4 aanhangers heb je een PvE van 40 kantjes, een aanbestedingsrichtlijn die geschreven moet worden, 3 mensen die de inschrijvingen beoordelen onder leiding van een 4e jurist en een stuurgroep die het hele proces in de gaten houdt. En dat is nog maar de papierwinkel aan de kant van de overheid. Bedrijven die de aanbesteding willen schrijven hoe ze aan het PvE gaan voldoen en leveren nog een verslag van iets van 10 kantjes over het bedrijf, eerdere projecten en wat hun beter maakt dan de rest.
Dat wordt nog leuk met een vertrekkende middenklasse terwijl een groot deel van de bevolking afhankelijk is van onbetaalbare subsidies, uitkeringen en bijstand.quote:Op woensdag 10 juni 2026 13:39 schreef VEM2012 het volgende:
Het grote nadeel van democratie: de kiezer moet tevreden gehouden worden en dus mag niemand erop achteruit gaan, tenminste niet op die manier dat het echt pijn gaat doen (of het moet een klein groepje zijn).
Het gevolg is uitstelgedrag, inefficiënte regelingen die in stand blijven, steeds meer overheid… daarnaast wil Europa steeds meer, NGO’s willen meer, enz. enz.
Allemaal kaarsrecht af op de afgrond. Want ooit gaat de wal het schip keren natuurlijk.
Die hele papierwinkel is nog niet eens het duurste. Er zijn gewoon bedrijven waarvan je op voorhand weet dat ze het niet kunnen of op zijn minst extreem gaan vertragen. Die zijn niet uit te sluiten. Je PvE moet neutraal zijn en om op een zwarte lijst te komen moet je crimineel bezig zijn. Meerdere projecten falen en liegen bij je aanbesteding zijn geen reden om de volgende keer niet mee te kunnen doen.quote:Op woensdag 10 juni 2026 15:10 schreef ACT-F het volgende:
[..]
En dat allemaal om cliëntelisme te voorkomen en iedereen een kans te geven een opdracht van de overheid binnen te halen
Het 1:1 napraten van de minister is voorbehouden aan zijn eigen persvoorlichters. Van een journalist mag je meer verwachten.quote:Op woensdag 10 juni 2026 14:40 schreef Elan het volgende:
[..]
Is dat hun primaire taak? Volgens mij hebben ze gewoon letterlijk gepubliceerd wat de minister daarover te zeggen had.
Opiniestukken en onderzoeksjournalistiek komt daarna pas.
Tegenwoordig bepaald niet meer mijn favoriete medium, maar dit lijkt meer op journalistiek.quote:
Sowieso rekening houden met de toekomst is niet weg gelegd voor vele ambtenaren en politici... of kan natuurlijk ook zijn dat het bij de achterban niet goed doet...quote:Op woensdag 10 juni 2026 12:52 schreef Dagoduck het volgende:
Volgens mij zijn de wegen in het noorden 5-20 jaar geleden flink aangepakt (De aanleg van de aquaducten zoals bij Harlingen, de Haak om Leeuwarden, N381 etc.) ook deels als compensatie voor de gaswinning. Of ik ben in de war, dat het een compensatie voor iets anders was. Zoiets hoorde ik ooit van een projectleider bij de Provinsje Fryslân. Maar goed, dat geld van het rijk liep ook deels via de Provincie, niet Rijkswaterstaat.
Naar onderhoud op de lange termijn zal wel weer minder zijn gekeken, dat is niet sexy.
“Uitvoeringskosten” 😆 in gewoon Hollands is dat: wat ze in hun eigen zakken stoppen.quote:Op woensdag 10 juni 2026 14:37 schreef quo_ het volgende:
[..]
De uitvoeringskosten voor de totale organisatie van het UWV bedragen ruin 2,5 miljard. Daar kan nooit zo maar een miljard extra bij komen.
Het artikel illustreert naar mijn idee vooral het erbarmelijke niveau van wat er op een redactie bij de NOS rondloopt.
Kritiekloos en zonder eigen denkvermogen dingen neerplempen die door ambtenaren en politici worden geroepen. De facto laten ze zich daarmee voor het karretje spannen. Dus niks kritisch en onafhankelijk.
Het vermogen van dat fonds stijgt én de overheid zit tegelijkertijd met zijn klauwtjes in die koekentrommel om tekorten te vullen? Hoe hoog is de overdekking dan wel niet?quote:Op woensdag 10 juni 2026 14:12 schreef quo_ het volgende:
Het vermogen van het Arbeidsongeschiktheidsfonds is sinds 2017 flink gestegen, doordat er jaar op jaar meer geld binnenkomt dan dat eruit gaat:
De arbeidsongeschiktheidspremie is afgelopen jaren voor kabinetten een aantrekkelijke manier geworden om tekorten op de begroting te vullen. Zeker omdat andere opties, zoals de verhoging van de winstbelasting, politiek een stuk gevoeliger liggen.
Het geld wordt kennelijk aan andere zaken uitgegeven. Kwestie van prioriteiten.quote:Op woensdag 10 juni 2026 16:13 schreef Straatcommando. het volgende:
Dit gaat er bij mij niet in. We hebben een van de duurste brandstoffen ter wereld, we hebben bpm, hoge wegenbelastingen.
Dit is geen kwestie van te weinig geld. Kansloos.
In een grafiekje van dat nos artikel zie je de reserves in ca. 10 jaar tijd met 40 miljard toenemen. Dat duidt er op dat er jaarlijks 4 miljard minder uitgekeerd wordt dan dat er binnenkomt.quote:Op woensdag 10 juni 2026 16:12 schreef nostra het volgende:
[..]
Het vermogen van dat fonds stijgt én de overheid zit tegelijkertijd met zijn klauwtjes in die koekentrommel om tekorten te vullen? Hoe hoog is de overdekking dan wel niet?
Ik weet dat de mrb geen doelbasting is..dat maakt het inderdaad alleen maar erger.quote:Op woensdag 10 juni 2026 16:14 schreef capricia het volgende:
[..]
Het geld wordt kennelijk aan andere zaken uitgegeven. Kwestie van prioriteiten.
Dat kan er ook nog wel achter zitten.quote:Op woensdag 10 juni 2026 12:19 schreef DrDentz het volgende:
Kun je niet wat halen uit het potje "ontwikkelingshulp", voor Groningen?
Infra valt onder de 5% afaik.quote:Op woensdag 10 juni 2026 16:40 schreef phpmystyle het volgende:
Kunnen we niet met een van onze 12 geleasde en opgelapte leopard tanks een stukje asfalt kapot rijden en deze uit het defensie budget oplappen?
Als ze slim zijn brengen ze heel rijkswaterstaat onder bij defensie, zo komen de Spanjaarden en Italianen ook aan de 5%.quote:
De vliegbasis moet wel goed bereikbaar blijvenquote:Op woensdag 10 juni 2026 17:09 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Als ze slim zijn brengen ze heel rijkswaterstaat onder bij defensie, zo komen de Spanjaarden en Italianen ook aan de 5%.
Is het niet zo dat de huidige wegenbelasting dit soort kosten juist moeten dekken? Of verdwijnt er wat geld her en der?quote:Op woensdag 10 juni 2026 11:08 schreef nostra het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)cties/156207810.html
Premium, dus geen quote.
Samenvatting: er is geen geld meer voor onderhoud aan de snelwegen in Noord-Nederland in de komende jaren. Er is 2,8 miljard beschikbaar, maar dat is ruim onvoldoende. Bouwers zijn uiteraard ontevreden. Waarschuwen voor Belgische toestanden, maar bon.
Onderhoud heeft lang kunnen fungeren als bal om vooruit te trappen, maar nu lopen we tegen de gevolgen aan. Benieuwd wat er volgt in de rest van het land.
2,8 miljard euro per jaar voor de fysieke infrastructuur vind ik weinig. Er wordt blijkbaar jaarlijks 7,5 tot 8 miljard euro aan motorrijtuigenbelasting geïnd. Wat gebeurt er met de overige 4,7 tot 5,2 miljard euro?quote:Op woensdag 10 juni 2026 11:21 schreef Red_85 het volgende:
Allemaal politiek dit.
RWS moest meer geld hebben en is al een tijdje druk aan het uitvoeren op de bevolking om boos te worden op de overheid.
https://decorrespondent.n(...)ab-3ccd-83fb5acc4f19
Rws heeft een enorm groot punt he. Ze hebben gelijk, compleet.quote:Op woensdag 10 juni 2026 19:07 schreef Peppert het volgende:
[..]
2,8 miljard euro per jaar voor de fysieke infrastructuur vind ik weinig. Er wordt blijkbaar jaarlijks 7,5 tot 8 miljard euro aan motorrijtuigenbelasting geïnd. Wat gebeurt er met de overige 4,7 tot 5,2 miljard euro?
[ afbeelding ]
quote:Op woensdag 10 juni 2026 19:07 schreef Peppert het volgende:
[..]
2,8 miljard euro per jaar voor de fysieke infrastructuur vind ik weinig. Er wordt blijkbaar jaarlijks 7,5 tot 8 miljard euro aan motorrijtuigenbelasting geïnd. Wat gebeurt er met de overige 4,7 tot 5,2 miljard euro?
[ afbeelding ]
https://www.rekenkamer.nl(...)g-groter-dan-gedachtquote:Twee redenen voor opgelopen tekort
Er zijn twee redenen voor het opgelopen tekort bij Rijkswaterstaat. Ten eerste heeft het ministerie van IenW vorig jaar per ongeluk een deel van de budgetbehoefte voor vernieuwing niet meegeteld. Dat bedrag had vorig jaar dus al hoger moeten zijn. Ten tweede is er in de toekomst meer geld nodig omdat Rijkswaterstaat op dit moment meer werk heeft dan de organisatie aankan. Het risico is dat werkzaamheden worden uitgesteld en het verschil nóg groter wordt.
Mwa, grote verschillen van staat tot staat. bijvoorbeeld Oklahoma is beter dan Texas qua wegonderhoud, maar Kansas is toch wel beter dan beide. Maar ook binnen Texas zijn er grote verschillen, Houston staat bekend om zijn slechte wegen bijvoorbeeld.quote:Op woensdag 10 juni 2026 19:19 schreef Kowloon het volgende:
Dit past uitstekend in de Amerikaanse droom van VVD en D66. Daar verkeert de infrastructuur ook in belabberde staat.
Als je een gidsland wil hebben is dat Duitsland. Die hebben zoveel uitgesteld dat het nu een groot drama is. Kost op termijn meer geld dan toentertijd te investerenquote:Op woensdag 10 juni 2026 19:57 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Mwa, grote verschillen van staat tot staat. bijvoorbeeld Oklahoma is beter dan Texas qua wegonderhoud, maar Kansas is toch wel beter dan beide. Maar ook binnen Texas zijn er grote verschillen, Houston staat bekend om zijn slechte wegen bijvoorbeeld.
Pech voor de automobilist, het geld moest zonodig naar Afrika.quote:Kabinet sluit akkoord met GL-PvdA: bijna 400 miljoen euro extra voor nood- en ontwikkelingshulp
Dit jaar gaat 328 miljoen euro extra naar de begroting van ontwikkelingshulp. Daarover heeft D66-minister Sjoerd Sjoerdsma een akkoord bereikt met GroenLinks-PvdA. Daardoor zal er voldoende steun zijn om de begroting door de Eerste Kamer te loodsen.
https://www.ad.nl/politie(...)elingshulp~aa6b0dd7/
Als je wel werkt ook, probeer hetquote:Op woensdag 10 juni 2026 11:29 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Nederland is een prachtig land. Als je niet werkt.
Ontwikkelingshulpquote:Op woensdag 10 juni 2026 21:28 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Pech voor de automobilist, het geld moest zonodig naar Afrika.
Ben jij bekeerd?quote:Op woensdag 10 juni 2026 13:06 schreef Elan het volgende:
[..]
Stoppen met geld naar Oekraïne en Rusland brengt in de toekomst nog veel meer ellende met zich mee want Oekraïne vormt een bufferstaat tussen ons en Rusland. De oostgrens van het NAVO territorium zal aanzienlijk versterkt moeten worden indien we direct aan Rusland zouden grenzen.
En dit probleem dat de bouw van infrastructuur achterloopt op de vraag speelt al sinds de jaren '80 toen men in het kader van bezuinigingen besloot flink te beknibbelen op infrastructuur. Bijna 50 jaar achterstand ga je niet inhalen met de budgetten die nu toegekend worden. In de verste verte niet.quote:Op donderdag 11 juni 2026 20:40 schreef Eightyone het volgende:
Er is überhaupt niet eens geld voor níeuwe wegen (en spoorlijnen), terwijl er wel forse nieuwe woonwijken gepland waren.
https://nos.nl/artikel/26(...)poorlijnen-ernaartoe
Een record meestal is het max post 3/4quote:Op woensdag 10 juni 2026 11:17 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |