Je zou toch verlangen naar het tijdperk van voor de aanbestedingen.quote:Op woensdag 10 juni 2026 14:48 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ik ben juist betrokken bij het uitschrijven van aanbestedingen en het is krankzinnig in wat voor juridische houdgreep je als overheid zit. Het is vaak kiezen voor de hoofdprijs of jarenlange vertraging. We kopen rijdende spullen en die aanbestedingen zijn volledig op aanschafprijs met misschien nog een kleine fictieve korting. Wat je als bedrijf vervolgens gaat rekenen over onderhoud is volledig buiten beschouwing. Iets vergeten in het PvE? Betalen. 2 jaar te laat leveren? Je gaat de hele aanbesteding toch niet opnieuw doen want dat duurt minstens een halfjaar en dan start de bouw waarschijnlijk pas een jaar later! Er is vaak wel iets van een boete in het contract, maar het nut daarvan is ook maar beperkt. Genoeg bedrijven die dan zouden omvallen, waardoor je nog niks hebt en bij de wat grotere jongens pakken ze het wel weer terug op het eerder genoemde onderhoud.
Toppunt was nog wel een aanbesteding voor 4 aanhangers waarbij de winnaar van de aanbesteding maanden niet bereikbaar was en alles heeft laten doen door een subcontractor. 4 aanhangers met een platte bodem met een subcontractor.
Oja, dat was het. Bedankt.quote:Op woensdag 10 juni 2026 13:40 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Compensatie voor de zuiderzeelijn die werd weggestemd in de tweede kamer.
Wat nu is terug gekomen als plan Lelylijn.
Zeker in de wat kleinere markten zie je vaak toch wel heel persoonlijke relaties tussen mensen die de aanbesteding doen en de mensen die eraan meedoen. Dat er iets van regels zijn gekomen snap ik wel, maar of dit de juiste route is denk ik niet. Voor die 4 aanhangers heb je een PvE van 40 kantjes, een aanbestedingsrichtlijn die geschreven moet worden, 3 mensen die de inschrijvingen beoordelen onder leiding van een 4e jurist en een stuurgroep die het hele proces in de gaten houdt. En dat is nog maar de papierwinkel aan de kant van de overheid. Bedrijven die de aanbesteding willen schrijven hoe ze aan het PvE gaan voldoen en leveren nog een verslag van iets van 10 kantjes over het bedrijf, eerdere projecten en wat hun beter maakt dan de rest.quote:Op woensdag 10 juni 2026 14:58 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Je zou toch verlangen naar het tijdperk van voor de aanbestedingen.
Dat moet wel met een rente die stijgt, zeker nu energie duurder is geworden en nog duurder dreigt te worden.quote:
En dat allemaal om cliëntelisme te voorkomen en iedereen een kans te geven een opdracht van de overheid binnen te halenquote:Op woensdag 10 juni 2026 15:06 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Zeker in de wat kleinere markten zie je vaak toch wel heel persoonlijke relaties tussen mensen die de aanbesteding doen en de mensen die eraan meedoen. Dat er iets van regels zijn gekomen snap ik wel, maar of dit de juiste route is denk ik niet. Voor die 4 aanhangers heb je een PvE van 40 kantjes, een aanbestedingsrichtlijn die geschreven moet worden, 3 mensen die de inschrijvingen beoordelen onder leiding van een 4e jurist en een stuurgroep die het hele proces in de gaten houdt. En dat is nog maar de papierwinkel aan de kant van de overheid. Bedrijven die de aanbesteding willen schrijven hoe ze aan het PvE gaan voldoen en leveren nog een verslag van iets van 10 kantjes over het bedrijf, eerdere projecten en wat hun beter maakt dan de rest.
Dat wordt nog leuk met een vertrekkende middenklasse terwijl een groot deel van de bevolking afhankelijk is van onbetaalbare subsidies, uitkeringen en bijstand.quote:Op woensdag 10 juni 2026 13:39 schreef VEM2012 het volgende:
Het grote nadeel van democratie: de kiezer moet tevreden gehouden worden en dus mag niemand erop achteruit gaan, tenminste niet op die manier dat het echt pijn gaat doen (of het moet een klein groepje zijn).
Het gevolg is uitstelgedrag, inefficiënte regelingen die in stand blijven, steeds meer overheid… daarnaast wil Europa steeds meer, NGO’s willen meer, enz. enz.
Allemaal kaarsrecht af op de afgrond. Want ooit gaat de wal het schip keren natuurlijk.
Die hele papierwinkel is nog niet eens het duurste. Er zijn gewoon bedrijven waarvan je op voorhand weet dat ze het niet kunnen of op zijn minst extreem gaan vertragen. Die zijn niet uit te sluiten. Je PvE moet neutraal zijn en om op een zwarte lijst te komen moet je crimineel bezig zijn. Meerdere projecten falen en liegen bij je aanbesteding zijn geen reden om de volgende keer niet mee te kunnen doen.quote:Op woensdag 10 juni 2026 15:10 schreef ACT-F het volgende:
[..]
En dat allemaal om cliëntelisme te voorkomen en iedereen een kans te geven een opdracht van de overheid binnen te halen
Het 1:1 napraten van de minister is voorbehouden aan zijn eigen persvoorlichters. Van een journalist mag je meer verwachten.quote:Op woensdag 10 juni 2026 14:40 schreef Elan het volgende:
[..]
Is dat hun primaire taak? Volgens mij hebben ze gewoon letterlijk gepubliceerd wat de minister daarover te zeggen had.
Opiniestukken en onderzoeksjournalistiek komt daarna pas.
Tegenwoordig bepaald niet meer mijn favoriete medium, maar dit lijkt meer op journalistiek.quote:
Sowieso rekening houden met de toekomst is niet weg gelegd voor vele ambtenaren en politici... of kan natuurlijk ook zijn dat het bij de achterban niet goed doet...quote:Op woensdag 10 juni 2026 12:52 schreef Dagoduck het volgende:
Volgens mij zijn de wegen in het noorden 5-20 jaar geleden flink aangepakt (De aanleg van de aquaducten zoals bij Harlingen, de Haak om Leeuwarden, N381 etc.) ook deels als compensatie voor de gaswinning. Of ik ben in de war, dat het een compensatie voor iets anders was. Zoiets hoorde ik ooit van een projectleider bij de Provinsje Fryslân. Maar goed, dat geld van het rijk liep ook deels via de Provincie, niet Rijkswaterstaat.
Naar onderhoud op de lange termijn zal wel weer minder zijn gekeken, dat is niet sexy.
“Uitvoeringskosten” 😆 in gewoon Hollands is dat: wat ze in hun eigen zakken stoppen.quote:Op woensdag 10 juni 2026 14:37 schreef quo_ het volgende:
[..]
De uitvoeringskosten voor de totale organisatie van het UWV bedragen ruin 2,5 miljard. Daar kan nooit zo maar een miljard extra bij komen.
Het artikel illustreert naar mijn idee vooral het erbarmelijke niveau van wat er op een redactie bij de NOS rondloopt.
Kritiekloos en zonder eigen denkvermogen dingen neerplempen die door ambtenaren en politici worden geroepen. De facto laten ze zich daarmee voor het karretje spannen. Dus niks kritisch en onafhankelijk.
Het vermogen van dat fonds stijgt én de overheid zit tegelijkertijd met zijn klauwtjes in die koekentrommel om tekorten te vullen? Hoe hoog is de overdekking dan wel niet?quote:Op woensdag 10 juni 2026 14:12 schreef quo_ het volgende:
Het vermogen van het Arbeidsongeschiktheidsfonds is sinds 2017 flink gestegen, doordat er jaar op jaar meer geld binnenkomt dan dat eruit gaat:
De arbeidsongeschiktheidspremie is afgelopen jaren voor kabinetten een aantrekkelijke manier geworden om tekorten op de begroting te vullen. Zeker omdat andere opties, zoals de verhoging van de winstbelasting, politiek een stuk gevoeliger liggen.
Het geld wordt kennelijk aan andere zaken uitgegeven. Kwestie van prioriteiten.quote:Op woensdag 10 juni 2026 16:13 schreef Straatcommando. het volgende:
Dit gaat er bij mij niet in. We hebben een van de duurste brandstoffen ter wereld, we hebben bpm, hoge wegenbelastingen.
Dit is geen kwestie van te weinig geld. Kansloos.
In een grafiekje van dat nos artikel zie je de reserves in ca. 10 jaar tijd met 40 miljard toenemen. Dat duidt er op dat er jaarlijks 4 miljard minder uitgekeerd wordt dan dat er binnenkomt.quote:Op woensdag 10 juni 2026 16:12 schreef nostra het volgende:
[..]
Het vermogen van dat fonds stijgt én de overheid zit tegelijkertijd met zijn klauwtjes in die koekentrommel om tekorten te vullen? Hoe hoog is de overdekking dan wel niet?
Ik weet dat de mrb geen doelbasting is..dat maakt het inderdaad alleen maar erger.quote:Op woensdag 10 juni 2026 16:14 schreef capricia het volgende:
[..]
Het geld wordt kennelijk aan andere zaken uitgegeven. Kwestie van prioriteiten.
Dat kan er ook nog wel achter zitten.quote:Op woensdag 10 juni 2026 12:19 schreef DrDentz het volgende:
Kun je niet wat halen uit het potje "ontwikkelingshulp", voor Groningen?
Infra valt onder de 5% afaik.quote:Op woensdag 10 juni 2026 16:40 schreef phpmystyle het volgende:
Kunnen we niet met een van onze 12 geleasde en opgelapte leopard tanks een stukje asfalt kapot rijden en deze uit het defensie budget oplappen?
Als ze slim zijn brengen ze heel rijkswaterstaat onder bij defensie, zo komen de Spanjaarden en Italianen ook aan de 5%.quote:
De vliegbasis moet wel goed bereikbaar blijvenquote:Op woensdag 10 juni 2026 17:09 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Als ze slim zijn brengen ze heel rijkswaterstaat onder bij defensie, zo komen de Spanjaarden en Italianen ook aan de 5%.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |