abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221000895
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2026 12:23 schreef Elan het volgende:

[..]
Het ligt natuurlijk wel wat ingewikkelder dan dat. Er moeten ook miljarden extra naar De WIA, Toeslagen zijn mokerduur, HRA blijft overeind en dan komt ook alle extra kosten voor Defensie er nog bij.
Je liegt er weer lekker op los of je bent gewoon dom. Beide kan ook natuurlijk.
Even wat feiten. De WIA premies worden jaarlijks opgebracht door werkgevers en werknemer, en er komen miljarden meer binnen dan er uitgekeerd worden.
De WIA reserves bedragen tientallen miljarden.
-
  woensdag 10 juni 2026 @ 13:29:02 #52
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_221001051
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2026 11:11 schreef Chandler het volgende:
Das tof, wij eerst iedereen voorzien van miljarden aan gas.. maar dit is te veel?

Tijd om eens goed te gaan kijken waar je kunt snijden en kosten kunt besparen. Laten we beginnen met managers, de top aanpakken. Het grote geld. Daarna aanbestedingen, die kunnen veel goedkoper als ze deze mensen gewoon vast in dienst nemen ipv overal en nergens maar mensen in te huren.

Maar goed, ik ben een leek en zal het vast fout hebben.

Dat gezegd :r
de top aanpassen, het grote geld! klinkt allemaal goed! laten we de verantwoordelijken direct ontslaan en voor een lullig bedrag iemand neerzetten!

Ohnee, het echte geld zit in de duizenden en duizenden aannemers die werk doen. Als dat op een strategische manier aangepakt wordt levert dat mega kostenbesparing op.

ohnee! wat zeg ik nu?
Gewoon wat ambtenaren er op zetten!
Lachen joh.
pi_221001092
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2026 13:06 schreef Kottnauer het volgende:

[..]
Ik neem aan dat de wegen in Ter Apel wel goed onderhouden worden? Die worden intensief gebruikt. Dagelijks 20 volle afgeladen bussen heen en weer.
Het benne de fout van asielzoekers dat de overheid 20 jaar geleden te weinig aan onderhoud wilde besteden!

Hadden ze maar 20 jaar eerder moeten komen en links moeten stemmen.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 10-06-2026 13:31:48 ]
pi_221001156
Logische beslissing, nu er geen gas meer gewonnen mag/kan worden uit de wingewesten.
Waarom zou je nog naar Groningen willen :{
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  Moderator woensdag 10 juni 2026 @ 13:35:40 #55
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_221001163
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2026 13:29 schreef Pajanus het volgende:

[..]
de top aanpassen, het grote geld! klinkt allemaal goed! laten we de verantwoordelijken direct ontslaan en voor een lullig bedrag iemand neerzetten!

Ohnee, het echte geld zit in de duizenden en duizenden aannemers die werk doen. Als dat op een strategische manier aangepakt wordt levert dat mega kostenbesparing op.

ohnee! wat zeg ik nu?
Gewoon wat ambtenaren er op zetten!
Dat was wel hoe het vroeger wel werkte. Toen had de overheid nog zijn eigen ingenieurs in dienst. Tegenwoordig wordt dat allemaal voor veel geld uitbesteed en regisseert de overheid vooral.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_221001201
quote:
14s.gif Op woensdag 10 juni 2026 13:35 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Dat was wel hoe het vroeger wel werkte. Toen had de overheid nog zijn eigen ingenieurs in dienst. Tegenwoordig wordt dat allemaal voor veel geld uitbesteed en regisseert de overheid vooral.
:)
Deden ze dat maar, want dat is ook vaak uitbesteed.
Ik heb gewerkt voor een bedrijf dat overheidsprojecten deed, de tarieven gingen dan minimaal 50%omhoog.
Exaudi orationem meam
pi_221001222
Het grote nadeel van democratie: de kiezer moet tevreden gehouden worden en dus mag niemand erop achteruit gaan, tenminste niet op die manier dat het echt pijn gaat doen (of het moet een klein groepje zijn).

Het gevolg is uitstelgedrag, inefficiënte regelingen die in stand blijven, steeds meer overheid… daarnaast wil Europa steeds meer, NGO’s willen meer, enz. enz.

Allemaal kaarsrecht af op de afgrond. Want ooit gaat de wal het schip keren natuurlijk.
  woensdag 10 juni 2026 @ 13:40:12 #58
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_221001226
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2026 11:57 schreef Elan het volgende:

[..]
Geen idee hoeveel tekort er is. Ik lees ook nergens dat er GEEN geld meer is er is alleen te weinig, wat op zich niet verrassend is want er is altijd te weinig geld als je betrokkenen vraagt.

Sowieso lastig discussiëren op basis van een premium artikel vind eigenlijk dat dat gewoon niet toegestaan zou moeten zijn.
De discussie is al heel oud: er is structureel te weinig budget voor infra, zowel voor nieuwe aanleg en sinds kort ook voor onderhoud. Schiet niet op de boodschapper, in dit geval Rijkswaterstaat. Wij zijn degenen die graag de wegen verbeterd zien worden, het liefst mogen we daar niks van merken en niet in onze achtertuin waardoor er peperdure wegen aangelegd worden met tunnels. Dan blijft er weinig geld over ja.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  Moderator woensdag 10 juni 2026 @ 13:40:55 #59
446930 crew  ESF1Gamer
pi_221001234
quote:
6s.gif Op woensdag 10 juni 2026 12:52 schreef Dagoduck het volgende:

[..]
Volgens mij zijn de wegen in het noorden 5-20 jaar geleden flink aangepakt (De aanleg van de aquaducten zoals bij Harlingen, de Haak om Leeuwarden, N381 etc.) ook deels als compensatie voor de gaswinning. Of ik ben in de war, dat het een compensatie voor iets anders was. Zoiets hoorde ik ooit van een projectleider bij de Provinsje Fryslân. Maar goed, dat geld van het rijk liep ook deels via de Provincie, niet Rijkswaterstaat.

Naar onderhoud op de lange termijn zal wel weer minder zijn gekeken, dat is niet sexy.
Compensatie voor de zuiderzeelijn die werd weggestemd in de tweede kamer.
Wat nu is terug gekomen als plan Lelylijn.
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
pi_221001241
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2026 13:18 schreef quo_ het volgende:

[..]
Je liegt er weer lekker op los of je bent gewoon dom. Beide kan ook natuurlijk.
Even wat feiten. De WIA premies worden jaarlijks opgebracht door werkgevers en werknemer, en er komen miljarden meer binnen dan er uitgekeerd worden.
De WIA reserves bedragen tientallen miljarden.
Er was 1 miljard extra nodig omdat het aantal WIA klanten zo enorm was gestegen.

https://nos.nl/artikel/26(...)-in-de-voorjaarsnota
blablablabla
  Moderator woensdag 10 juni 2026 @ 13:44:29 #61
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_221001261
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2026 13:38 schreef Oud_student het volgende:

[..]
:)
Deden ze dat maar, want dat is ook vaak uitbesteed.
Ik heb gewerkt voor een bedrijf dat overheidsprojecten deed, de tarieven gingen dan minimaal 50%omhoog.
Ik ben nu als subcontractor bezig voor een bedrijf dat weer is ingehuurd door een bedrijf dat is ingehuurd door de Rijksgebouwendienst en de kosten voor engineering van dingen die relatief simpel zijn gaan echt door het dak. Ze willen alles, maar niks kan of mag. :')
pi_221001286
quote:
2s.gif Op woensdag 10 juni 2026 13:44 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Ik ben nu als subcontractor bezig voor een bedrijf dat weer is ingehuurd door een bedrijf dat is ingehuurd door de Rijksgebouwendienst en de kosten voor engineering van dingen die relatief simpel zijn gaan echt door het dak. Ze willen alles, maar niks kan of mag. :')
Ja heel herkenbaar :)
Ook ingehuurd door A, ingehuurd door B, ingehuurd door C etc.
Met telkens minimaal 30% marge voor het doorverhuren _O_
Exaudi orationem meam
  Moderator woensdag 10 juni 2026 @ 13:53:30 #63
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_221001372
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2026 13:47 schreef Oud_student het volgende:

[..]
Ja heel herkenbaar :)
Ook ingehuurd door A, ingehuurd door B, ingehuurd door C etc.
Met telkens minimaal 30% marge voor het doorverhuren _O_
En natuurlijk nog een bedrijf X dat is ingehuurd om over de schouders van bedrijven A, B en C mee te kijken of ze het wel goed doen.
pi_221001387
quote:
81s.gif Op woensdag 10 juni 2026 13:53 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
En natuurlijk nog een bedrijf X dat is ingehuurd om over de schouders van bedrijven A, B en C mee te kijken of ze het wel goed doen.
Klopt!
En dan moest ik ook soms elke week 3 tijdverantwoordings formulieren invullen, alle verschillend met andere project en activiteits codes :{
Exaudi orationem meam
pi_221001491
quote:
14s.gif Op woensdag 10 juni 2026 13:35 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Het valt in het kader van het diversiteitsbeleid ook niet mee om vrouwelijke ingenieurs in een rolstoel met migratieachtergrond te vinden.
pi_221001497
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2026 11:17 schreef quo_ het volgende:
Elke week een miljard euro aan verplichtingen voor nutteloze uitvreters en geen geld voor onderhoud van infrastructuur.
Wat een land zijn we geworden zeg.
Hoezo, het zijn toch slechts de rijken die veel gebruik kunnen maken van de infrastructuur? Dat die dan ook maar voor dat gemak betalen en niet te weinig.
  woensdag 10 juni 2026 @ 14:09:18 #67
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_221001503
Afgelopen week in Groningen (de stad dan) geweest en ze hebben daar toch al heel nette infra liggen. Wellicht in de eromheen liggende dorpen minder.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_221001505
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2026 14:08 schreef torentje het volgende:

[..]
Hoezo, het zijn toch slechts de rijken die veel gebruik kunnen maken van de infrastructuur? Dat die dan ook maar voor dat gemak betalen en niet te weinig.
Hoe schattig onnozelheid toch kan zijn.
-
pi_221001549
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2026 13:42 schreef Elan het volgende:

[..]
Er was 1 miljard extra nodig omdat het aantal WIA klanten zo enorm was gestegen.

https://nos.nl/artikel/26(...)-in-de-voorjaarsnota
Wel jammer dat de NOS dit soort baggerartikelen niet weghaalt of voorziet van een rectificatie.
Van dezelfde club een wat beter doordacht verhaal.
https://nos.nl/artikel/26(...)hogen-spookbelasting

quote:
Het vermogen van het Arbeidsongeschiktheidsfonds is sinds 2017 flink gestegen, doordat er jaar op jaar meer geld binnenkomt dan dat eruit gaat:

De arbeidsongeschiktheidspremie is afgelopen jaren voor kabinetten een aantrekkelijke manier geworden om tekorten op de begroting te vullen. Zeker omdat andere opties, zoals de verhoging van de winstbelasting, politiek een stuk gevoeliger liggen.
-
pi_221001590
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2026 13:06 schreef Kottnauer het volgende:

[..]
Ik neem aan dat de wegen in Ter Apel wel goed onderhouden worden? Die worden intensief gebruikt. Dagelijks 20 volle afgeladen bussen heen en weer.
Reken daar maar op ja. Je moet er niet aan denken dat de asielindustrie schade oploopt.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_221001645
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2026 14:12 schreef quo_ het volgende:

[..]
Wel jammer dat de NOS dit soort baggerartikelen niet weghaalt of voorziet van een rectificatie.
Van dezelfde club een wat beter doordacht verhaal.
https://nos.nl/artikel/26(...)hogen-spookbelasting
[..]

Ik weet dat premies door werkgevers worden afgedragen maar waar komt dat verhaal dan vandaan? Zijn er extra kosten mee gemoeid die voor rekening van het UWV komen (keuring, administratie etc) of liegen ze gewoon glashard?
blablablabla
pi_221001840
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2026 14:19 schreef Elan het volgende:

[..]
Ik weet dat premies door werkgevers worden afgedragen maar waar komt dat verhaal dan vandaan? Zijn er extra kosten mee gemoeid die voor rekening van het UWV komen (keuring, administratie etc) of liegen ze gewoon glashard?
De uitvoeringskosten voor de totale organisatie van het UWV bedragen ruin 2,5 miljard. Daar kan nooit zo maar een miljard extra bij komen.
Het artikel illustreert naar mijn idee vooral het erbarmelijke niveau van wat er op een redactie bij de NOS rondloopt.
Kritiekloos en zonder eigen denkvermogen dingen neerplempen die door ambtenaren en politici worden geroepen. De facto laten ze zich daarmee voor het karretje spannen. Dus niks kritisch en onafhankelijk.
-
  woensdag 10 juni 2026 @ 14:39:34 #73
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_221001870
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2026 13:55 schreef Oud_student het volgende:

[..]
Klopt!
En dan moest ik ook soms elke week 3 tijdverantwoordings formulieren invullen, alle verschillend met andere project en activiteits codes :{
Wees blij dat een taalnazi niet mee keek.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_221001879
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2026 14:37 schreef quo_ het volgende:

[..]
De uitvoeringskosten voor de totale organisatie van het UWV bedragen ruin 2,5 miljard. Daar kan nooit zo maar een miljard extra bij komen.
Het artikel illustreert naar mijn idee vooral het erbarmelijke niveau van wat er op een redactie bij de NOS rondloopt.
Kritiekloos en zonder eigen denkvermogen dingen neerplempen die door ambtenaren en politici worden geroepen. De facto laten ze zich daarmee voor het karretje spannen. Dus niks kritisch en onafhankelijk.
Is dat hun primaire taak? Volgens mij hebben ze gewoon letterlijk gepubliceerd wat de minister daarover te zeggen had.

Opiniestukken en onderzoeksjournalistiek komt daarna pas.

Ik vond dit artikel:

https://www.bnnvara.nl/jo(...)g-miljarden-weghalen
blablablabla
pi_221001941
quote:
2s.gif Op woensdag 10 juni 2026 13:44 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Ik ben juist betrokken bij het uitschrijven van aanbestedingen en het is krankzinnig in wat voor juridische houdgreep je als overheid zit. Het is vaak kiezen voor de hoofdprijs of jarenlange vertraging. We kopen rijdende spullen en die aanbestedingen zijn volledig op aanschafprijs met misschien nog een kleine fictieve korting. Wat je als bedrijf vervolgens gaat rekenen over onderhoud is volledig buiten beschouwing. Iets vergeten in het PvE? Betalen. 2 jaar te laat leveren? Je gaat de hele aanbesteding toch niet opnieuw doen want dat duurt minstens een halfjaar en dan start de bouw waarschijnlijk pas een jaar later! Er is vaak wel iets van een boete in het contract, maar het nut daarvan is ook maar beperkt. Genoeg bedrijven die dan zouden omvallen, waardoor je nog niks hebt en bij de wat grotere jongens pakken ze het wel weer terug op het eerder genoemde onderhoud.

Toppunt was nog wel een aanbesteding voor 4 aanhangers waarbij de winnaar van de aanbesteding maanden niet bereikbaar was en alles heeft laten doen door een subcontractor. 4 aanhangers met een platte bodem met een subcontractor.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')