Het is vooral de prijs. De trein is schrikbarend duur, zelfs met torenhoge benzineprijzen.quote:Op woensdag 10 juni 2026 12:13 schreef Frozen-assassin het volgende:
Om mensen de OV in te duwen moet je OV wel betaalbaar maken en een goede dichtheid hebben.
Beide lukt de overheid ook niet dan ja gaan mensen alsnog de auto pakken
Dat komt doordat het overheidsbeleid uit gaat van het OV als aanvulling en niet als volwaardig alternatief (zoals in Zwitserland bijvoorbeeld). In Nederland krijgt het OV amper subsidie, omdat de rotsvaste overtuiging hier is dat “de gebruiker betaalt”. Alleen we komen nu op het punt dat de gebruiker het niet meer kan betalen en de gevraagde prijs niet meer in verhouding staat tot de waarde van het product.quote:Op woensdag 10 juni 2026 12:16 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Het is vooral de prijs. De trein is schrikbarend duur, zelfs met torenhoge benzineprijzen.
Daarnaast is er altijd een basisbehoefte aan autorijden en bezit, dat gaat nooit weg.
woningcorporaties weer nationaliseren , geen winstbejag meer , huren kosten dekkend, huursubsidie wegquote:Op woensdag 10 juni 2026 12:33 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Dat komt doordat het overheidsbeleid uit gaat van het OV als aanvulling en niet als volwaardig alternatief (zoals in Zwitserland bijvoorbeeld). In Nederland krijgt het OV amper subsidie, omdat de rotsvaste overtuiging hier is dat “de gebruiker betaalt”. Alleen we komen nu op het punt dat de gebruiker het niet meer kan betalen en de gevraagde prijs niet meer in verhouding staat tot de waarde van het product.
Als je wil dat mensen voor het OV kiezen moet je zorgen dat er een goed, betaalbaar product staat. Maar de overheid kiest ervoor om gewoon elke vorm van mobiliteit stervensduur te maken.
.quote:Op woensdag 10 juni 2026 12:16 schreef MoreDakka het volgende:
Daarnaast is er altijd een basisbehoefte aan autorijden en bezit, dat gaat nooit weg.
quote:Vanaf 11 april is de zelfrijdende functie in Tesla's toegestaan op de Nederlandse wegen, net als andere systemen zoals BMW's handsfree-systeem en Ford BlueCruise, die al in heel Europa zijn goedgekeurd.
De verkeersorganisatie stelt dat de versie van Tesla's systeem die in Nederland wordt gebruikt,
Dit. Ik krijg van mn werkgever alle OV vergoed en wonend en werkend in de randstad is de trein voor mij gunstiger/sneller dan de auto.quote:Op woensdag 10 juni 2026 12:16 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Het is vooral de prijs. De trein is schrikbarend duur, zelfs met torenhoge benzineprijzen.
Als ik met 4 man op en neer naar Maastricht wil ben ik ¤275 lichter. Vind je het gek dat niemand voor z’n lol in de trein gaat zitten.quote:Op woensdag 10 juni 2026 13:50 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Dit. Ik krijg van mn werkgever alle OV vergoed en wonend en werkend in de randstad is de trein voor mij gunstiger/sneller dan de auto.
Maar prive wil ik altijd wel een eigen auto hebben. Kleur merk etc boeit me nul, maar kwil wel de mogelijkheid hebben ergens heen te gaan wanneer en waar ik maar wil.
Ik zou ook liever zien dat onze overheid het OV weer nationaliseert en meer subsidie gebruikt om het aantrekkelijker te maken.quote:Op woensdag 10 juni 2026 12:33 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Dat komt doordat het overheidsbeleid uit gaat van het OV als aanvulling en niet als volwaardig alternatief (zoals in Zwitserland bijvoorbeeld). In Nederland krijgt het OV amper subsidie, omdat de rotsvaste overtuiging hier is dat “de gebruiker betaalt”. Alleen we komen nu op het punt dat de gebruiker het niet meer kan betalen en de gevraagde prijs niet meer in verhouding staat tot de waarde van het product.
Als je wil dat mensen voor het OV kiezen moet je zorgen dat er een goed, betaalbaar product staat. Maar de overheid kiest ervoor om gewoon elke vorm van mobiliteit stervensduur te maken.
Maar waarom moet de accijns dan omhoog? Deze behoort nu al tot de hoogste van Europa. Waarom niet zorgen dat het ov een aantrekkelijk product is? Uit elk onderzoek blijkt dat pull beter werkt dan push. Toch heeft links doorgaans maar één knop om aan te draaien: duurder maken. Zet er dan op z’n minst een volwaardig alternatief tegenover.quote:Op woensdag 10 juni 2026 15:49 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ik zou ook liever zien dat onze overheid het OV weer nationaliseert en meer subsidie gebruikt om het aantrekkelijker te maken.
Maar met onze aanhoudende rechtse regeringen is misschien een makkelijkere manier de accijns op benzine verhogen. De behoefte om te verplaatsen zal daaroor niet lager worden. Maar het OV wordt dan wel aantrekkelijker omdat het in verhouding goedkoper wordt. Zo lang de auto wordt gezien als goedkoper alternatief kan het OV niet erg aantrekkelijk zijn.
Ik heb inderdaad liever dat het OV aantrekkelijk wordt gemaakt. Ik ben voor gratis OV.quote:Op woensdag 10 juni 2026 16:32 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Maar waarom moet de accijns dan omhoog? Deze behoort nu al tot de hoogste van Europa. Waarom niet zorgen dat het ov een aantrekkelijk product is? Uit elk onderzoek blijkt dat pull beter werkt dan push. Toch heeft links doorgaans maar één knop om aan te draaien: duurder maken. Zet er dan op z’n minst een volwaardig alternatief tegenover.
Zo lang er een woningtekort is en steeds meer bedrijven richting de Randstad trekken zal het aantal verplaatsingen alleen maar toenemen.
Voor de meeste werknemers zal geld niet het issue zijn voor werkbewegingen, een business card zit er sowieso wel in bij de meeste banen.quote:Op woensdag 10 juni 2026 16:32 schreef Spablauw214 het volgende:
Zo lang er een woningtekort is en steeds meer bedrijven richting de Randstad trekken zal het aantal verplaatsingen alleen maar toenemen.
Vrij simpel, als je met je kinderen de grens over gaat. Of als je een erfenis moet regelen. De enige manier om er onderuit te komen is dus geen aangifte doen en nooit meer het land bezoeken. En afstand doen van al je aanspraken in dat land.quote:Op woensdag 10 juni 2026 00:20 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
POL / Nederlandse Politiek #721 700 Een stap naar voren?
Gaat over mensen met een verblijfsvergunning. We kletsen langs elkaar heen.
Maar ben nog steeds wel benieuwd hoe de Marokkaanse overheid weet dat hier een kindje van Nederlandse ouders geboren is. Geven mensen dat dan door aan de Marokkaanse overheid?
AI geeft aan dat ouders dit zelf doorgeven. Er is geen gegevenskoppeling tussen de Nederlandse gemeenten en de Marokkaanse overheid vanwege privacywetgeving.
De ouders ondernemen dus bewust administratieve stappen.
Maar AI is niet altijd betrouwbaar.
Hoe kom je erbij dat Marokkanen geen erfbelasting in Marokko betalen?quote:Op woensdag 10 juni 2026 03:47 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Daar tegenover staat dat mensen met meerdere paspoorten van nature meer voordelen hebben. Bijv Marokkanen hebben het voordeel van geen erfbelasting in Marokko.
Dat is niet waar. Sinds Arriva hier de regionale lijnen heeft overgenomen zijn er meer treinen gaan rijden om de onrendabele lijnen en zijn zelfs de lijnen zelfs rendabel geworden. Ook er zijn veel betere treinen gekomen. Het was echt niet fijn om ronde deze tijd in de oude wadlopers met geen airco te zitten.quote:Op woensdag 10 juni 2026 17:01 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ik heb inderdaad liever dat het OV aantrekkelijk wordt gemaakt. Ik ben voor gratis OV.
Dat kan door erin te investeren. Dat kan ook bijvoorbeeld door alternatieven onaantrekkelijker te maken. Zo'n accijns zou bijvoorbeeld kunnen zorgen voor dekking om te investeren in het OV.
Links heeft geen enkele knop om aan te draaien, links zit vrijwel nooit in de regering en al helemaal nooit als grootste partij.
Rechts heeft het OV geprivatiseerd. Door het aan commerciele partijen uit te besteden is gegarandeerd dat het nooit erg aantrekkelijk kan worden. Namelijk als het ooit aantrekkelijk is gooien commerciele partijen de prijs omhoog. Rechts zal een oplossing als het nationaliseren van het OV altijd tegenhouden
Als het OV niet meer winstgevend moet zijn kun je lijntjes naar schubbekutteveen waar niemand in zit vaker laten rijden en met een lage prijs.
Neem bijvoorbeeld Zwitserland, die investeren veel meer dan wij in OV maar in Zwitserland hoeft het OV ook maar 40% kostendekkend te zijn. Als OV maar 40% kostendekkend is kan het natuurlijk veel goedkoper en aantrekkelijker zijn dan als het 100% kostendekkend moet zijn zoals bij ons.
Volgens een snelle google geeft Nederland nu maar 3 miljard per jaar aan OV uit. Dat is ongeveer de helft van wat Zwitserland ervoor begroot. Stel wij gaan 2 keer zoveel uitgeven aan OV kan ik me voorstellen dat de dekking omhoog kan en de prijs naar beneden. Dat geld moet je ergens vandaan halen, ik denk dat benzine dan bijvoorbeeld een goede is. Als jij betere opties weet ook goed.
Omdat er in Marokko geen erfbelasting geheven wordt.quote:Op woensdag 10 juni 2026 17:24 schreef Badada het volgende:
[..]
Hoe kom je erbij dat Marokkanen geen erfbelasting in Marokko betalen?
Nee, maar je ontkomt niet aan de overdrachtsbelasting die ermee gemoeid gaat. Linksom of rechtsom. Bovendien betaal je in NL erfbelasting over het totale vermogen, vermogen in Marokko wordt niet vrijgesteld.quote:Op woensdag 10 juni 2026 17:27 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Omdat er in Marokko geen erfbelasting geheven wordt.
Ja, een overdrachtsbelasting is wel even wat anders dan een erfbelasting. Belastingtechnisch is Marokko dan ook vrij interessant voor het doorgeven van kapitaal.quote:Op woensdag 10 juni 2026 17:31 schreef Badada het volgende:
[..]
Nee, maar je ontkomt niet aan de overdrachtsbelasting die ermee gemoeid gaat. Linksom of rechtsom. Bovendien betaal je in NL erfbelasting over het totale vermogen, vermogen in Marokko wordt niet vrijgesteld.
Arriva rijdt alleen maar op die onrendabele lijnen omdat het in hun contract staat. Dat schreef ik ook. Vervolgens verhogen ze op de rest van hun trajecten de prijzen om dat te bekostigen. Dat moeten ze wel want Arriva moet kostendekkend zijn. Als ze op een onrendabele lijn rijden moeten ze dat elders verhalen.quote:Op woensdag 10 juni 2026 17:26 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Dat is niet waar. Sinds Arriva hier de regionale lijnen heeft overgenomen zijn er meer treinen gaan rijden om de onrendabele lijnen en zijn zelfs de lijnen zelfs rendabel geworden. Ook er zijn veel betere treinen gekomen. Het was echt niet fijn om ronde deze tijd in de oude wadlopers met geen airco te zitten.
Zijn die prijzen niet vastgesteld in die concessie prospectus? Denk niet dat Arriva zelf het tarief bepaalt.quote:Op woensdag 10 juni 2026 18:23 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Arriva rijdt alleen maar op die onrendabele lijnen omdat het in hun contract staat. Dat schreef ik ook. Vervolgens verhogen ze op de rest van hun trajecten de prijzen om dat te bekostigen. Dat moeten ze wel want Arriva moet kostendekkend zijn. Als ze op een onrendabele lijn rijden moeten ze dat elders verhalen.
Op die manier wordt dus wel het platteland gestimuleerd ten koste van mensen in drukkere gebieden.
Bijvoorbeeld Utrecht Amsterdam is een ritje van 30 minuten, je zit vaak als een sardientje. Je gaat mij niet vertellen dat die route geen andere routes subsidieert. Arriva vraagt ook makkelijk 10 euro voor ritjes van 30 minuten.
Abonnementen zijn niet aantrekkelijk. Weekend vrij is 40 euro? Misschien leuk als je er echt vaak op uit gaat met het OV. Toch niet voor iemand die 1x in de maand in het weekend reist. Maak het een 10tje en het is aantrekkelijk.
Voor mij kan het werkend vrij abonnement wel uit. Ik woon ook ergens dat een ritje vanaf Zwolle eruit kan.quote:Op woensdag 10 juni 2026 18:23 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Arriva rijdt alleen maar op die onrendabele lijnen omdat het in hun contract staat. Dat schreef ik ook. Vervolgens verhogen ze op de rest van hun trajecten de prijzen om dat te bekostigen. Dat moeten ze wel want Arriva moet kostendekkend zijn. Als ze op een onrendabele lijn rijden moeten ze dat elders verhalen.
Op die manier wordt dus wel het platteland gestimuleerd ten koste van mensen in drukkere gebieden.
Bijvoorbeeld Utrecht Amsterdam is een ritje van 30 minuten, je zit vaak als een sardientje. Je gaat mij niet vertellen dat die route geen andere routes subsidieert. Arriva vraagt ook makkelijk 10 euro voor ritjes van 30 minuten.
Abonnementen zijn niet aantrekkelijk. Weekend vrij is 40 euro? Misschien leuk als je er echt vaak op uit gaat met het OV. Toch niet voor iemand die 1x in de maand in het weekend reist. Maak het een 10tje en het is aantrekkelijk.
Volgens mij zelfde tarieven, maar andere abonnementen. Die zijn vaak goedkoper dan NS. De Arriva abonnementen zijn alleen geldig bij Arriva, terwijl van de NS bij de meeste regionale vervoerders ook geldig is.quote:Op woensdag 10 juni 2026 18:25 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Zijn die prijzen niet vastgesteld in die concessie prospectus? Denk niet dat Arriva zelf het tarief bepaalt.
Er zijn wel regels voor inderdaad. Maar als het niet kostendekkend is gaan commerciele partijen het contract niet aan.quote:Op woensdag 10 juni 2026 18:25 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Zijn die prijzen niet vastgesteld in die concessie prospectus? Denk niet dat Arriva zelf het tarief bepaalt.
zo bezien moet een arriva abbo navenant goedkoper zijn dan een NS abbo die veel meer trajecten ondersteunt.quote:Op woensdag 10 juni 2026 18:32 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Volgens mij zelfde tarieven, maar andere abonnementen. Die zijn vaak goedkoper dan NS. De Arriva abonnementen zijn alleen geldig bij Arriva, terwijl van de NS bij de meeste regionale vervoerders ook geldig is.
Daar zit wel wat in ja. Maar ik woon ook in de omgeving van dorpen waar jeugd gebruik maken van de trein voor het volgen van onderwijs.quote:Op woensdag 10 juni 2026 18:38 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Er zijn wel regels voor inderdaad. Maar als het niet kostendekkend is gaan commerciele partijen het contract niet aan.
Als je goed bereik wil door het hele land moet er ook op onrendabele stukken gereden worden, dat moet opgebracht worden door mensen op andere stukken. Dat zorgt ervoor dat het OV niet heel aantrekkelijk wordt.
Verder kun je natuurlijk ook een discussie voeren of mensen in rare dorpjes in Friesland OV nodig hebben. Ik denk dat het beter is om te zorgen dat ons land zoveel mogelijk berijkbaar is. Maar er valt misschien wat voor te zeggen dat als je met OV wil je niet in the middle of nowhere moet gaan wonen.
Ik stel voor om de wegenbelasting en benzine accijns te verhogen en het OV gratis te maken te nationaliseren en uit te breiden.quote:Op woensdag 10 juni 2026 18:43 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Daar zit wel wat in ja. Maar ik woon ook in de omgeving van dorpen waar jeugd gebruik maken van de trein voor het volgen van onderwijs.
Wat stel jij voor dat er het het geld gebeurt dat we dan uitsparen? Lagere wegenbelasting in periferie dorpen? meer geld voor aanleg wegen?
Je kan er alleen geen reet mee, want kapitaal kan daar niet zomaar weer het land uit.quote:Op woensdag 10 juni 2026 18:13 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Ja, een overdrachtsbelasting is wel even wat anders dan een erfbelasting. Belastingtechnisch is Marokko dan ook vrij interessant voor het doorgeven van kapitaal.
Waarom moet het bij benzine gehaald worden. De belasting op autobezit is in Nederland ook de hoogste van Europa. Echter is de MRB geen doelbelasting. Je zou ook een groter deel van de opbrengst daarvan aan beter ov kunnen uitgeven.quote:Op woensdag 10 juni 2026 17:01 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ik heb inderdaad liever dat het OV aantrekkelijk wordt gemaakt. Ik ben voor gratis OV.
Dat kan door erin te investeren. Dat kan ook bijvoorbeeld door alternatieven onaantrekkelijker te maken. Zo'n accijns zou bijvoorbeeld kunnen zorgen voor dekking om te investeren in het OV.
Links heeft geen enkele knop om aan te draaien, links zit vrijwel nooit in de regering en al helemaal nooit als grootste partij.
Rechts heeft het OV geprivatiseerd. Door het aan commerciele partijen uit te besteden is gegarandeerd dat het nooit erg aantrekkelijk kan worden. Namelijk als het ooit aantrekkelijk is gooien commerciele partijen de prijs omhoog. Rechts zal een oplossing als het nationaliseren van het OV altijd tegenhouden
Als het OV niet meer winstgevend moet zijn kun je lijntjes naar schubbekutteveen waar niemand in zit vaker laten rijden en met een lage prijs.
Neem bijvoorbeeld Zwitserland, die investeren veel meer dan wij in OV maar in Zwitserland hoeft het OV ook maar 40% kostendekkend te zijn. Als OV maar 40% kostendekkend is kan het natuurlijk veel goedkoper en aantrekkelijker zijn dan als het 100% kostendekkend moet zijn zoals bij ons.
Volgens een snelle google geeft Nederland nu maar 3 miljard per jaar aan OV uit. Dat is ongeveer de helft van wat Zwitserland ervoor begroot. Stel wij gaan 2 keer zoveel uitgeven aan OV kan ik me voorstellen dat de dekking omhoog kan en de prijs naar beneden. Dat geld moet je ergens vandaan halen, ik denk dat benzine dan bijvoorbeeld een goede is. Als jij betere opties weet ook goed.
Kan goed met de fiets.quote:Op woensdag 10 juni 2026 19:13 schreef capricia het volgende:
Ook in de randstad is OV vaak geen goede optie.
Ik woon in de gemeente Utrecht (bushalte op 15 mins lopen). Mijn moeder ligt in een hospice in Breukelen.
OV: tussen de anderhalf en twee uur enkele reis.
[ link | afbeelding ]
Auto: 11 minuten.
Het OV is dan gewoon geen alternatief.
Nee. Want haar hond moet ook iedere keer mee (die verzorgen wij nu). Ze leeft voor dat beest.quote:
De provincie Groningen moet bijbetalen. Logisch dus dat dit in de kwaliteit gaat zitten in vergelijking met de oude NS situatie, toen de provincie niks bij droeg.quote:Op woensdag 10 juni 2026 17:26 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Dat is niet waar. Sinds Arriva hier de regionale lijnen heeft overgenomen zijn er meer treinen gaan rijden om de onrendabele lijnen en zijn zelfs de lijnen zelfs rendabel geworden. Ook er zijn veel betere treinen gekomen. Het was echt niet fijn om ronde deze tijd in de oude wadlopers met geen airco te zitten.
Ik ben wel emt je eens dat OV goedkoper kan. Als je goed uitzoekt met abonnementen kan je best voor een goede prijs emt het OV reizen.
Het ging om erfbelasting, nu haal je er vanallerlei ander zaken bij.quote:Op woensdag 10 juni 2026 19:06 schreef Badada het volgende:
[..]
Je kan er alleen geen reet mee, want kapitaal kan daar niet zomaar weer het land uit.
Een paar posts terug zeg je dat het ov in de periferie best wat verder uitgekleed kan worden. Vervolgens wil je die mensen wel de hoofdprijs laten betalen voor een auto. Wat moeten de mensen in Oude Pekela of Hulst ofzo dan? Wat is dat voor logica? Er wonen teveel mensen in Nederland. Vooral in de Randstad. In ieder geval meer dan wat de beschikbare voorzieningen, woningmarkt, infrastructuur en energienet momenteel kunnen dragen. Het stimuleren van wonen in leefbare regio’s zou juist prioriteit moeten zijn.quote:Op woensdag 10 juni 2026 18:50 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ik stel voor om de wegenbelasting en benzine accijns te verhogen en het OV gratis te maken te nationaliseren en uit te breiden.
Nog hoger? Dit lijkt me wel discriminatoir richting degenen die geen gebruik kunnen maken van het OV.quote:Op woensdag 10 juni 2026 18:50 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ik stel voor om de wegenbelasting en benzine accijns te verhogen en het OV gratis te maken te nationaliseren en uit te breiden.
Deze hele beredenering is gebaseerd op het archaïsche idee dat de auto een luxeproduct is. Zo wordt het fiscaal ook nog altijd behandeld. Terwijl het inmiddels voor de meeste Nederlanders een basisvoorwaarde is om volwaardig aan de samenleving te kunnen deelnemen.quote:Op woensdag 10 juni 2026 19:20 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Nog hoger? Dit lijkt me wel discriminatoir richting degenen die geen gebruik kunnen maken van het OV.
Een ordinaire lastenverzwaring is het dan gewoon.quote:Op woensdag 10 juni 2026 19:23 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Deze hele beredenering is gebaseerd op het archaïsche idee dat de auto een luxeproduct is. Zo wordt het fiscaal ook nog altijd behandeld. Terwijl het inmiddels voor de meeste Nederlanders een basisvoorwaarde is om volwaardig aan de samenleving te kunnen deelnemen.
Daarom is die kilometerheffing ook zo’n kutidee. Omdat je van mijlenver kan zien aankomen dat dat gewoon een belasting wordt die er niet naast komt, maar er bovenop. Het fiscale regime in Nederland gaat historisch altijd uit van stapelen, niet van vervangen of hervormen. Bovendien is er al een belasting op gebruik, dat heet accijns (waarover ook BTW moet worden afgedragen).quote:Op woensdag 10 juni 2026 19:24 schreef capricia het volgende:
[..]
Een ordinaire lastenverzwaring is het dan gewoon.
Waarbij je je moet afvragen of het bedrag überhaupt wel bij het OV terecht komt.
Zo een klein en vlak land als Nederland zou serieuze OV moeten hebben. Nederlanders zouden überhaupt problemen collectiever en systematischer moeten aanvliegen en oplossen.quote:Op woensdag 10 juni 2026 19:23 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Deze hele beredenering is gebaseerd op het archaïsche idee dat de auto een luxeproduct is. Zo wordt het fiscaal ook nog altijd behandeld. Terwijl het inmiddels voor de meeste Nederlanders een basisvoorwaarde is om volwaardig aan de samenleving te kunnen deelnemen.
Precies, en juist doordat je een basisvoorwaarde extreem duur maakt is het voor vele amper mogelijk om nog deel te nemen aan de maatschappij of werk te vinden.quote:Op woensdag 10 juni 2026 19:23 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
En toch ligt de gemiddelde belastingdruk van Nederland feitelijk onder het EU gemiddelde.quote:Op woensdag 10 juni 2026 19:30 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Daarom is die kilometerheffing ook zo’n kutidee. Omdat je van mijlenver kan zien aankomen dat dat gewoon een belasting wordt die er niet naast komt, maar er bovenop. Het fiscale regime in Nederland gaat historisch altijd uit van stapelen, niet van vervangen of hervormen. Bovendien is er al een belasting op gebruik, dat heet accijns (waarover ook BTW moet worden afgedragen).
Net als BPM. Geen enkel land in Europa heeft een aparte aanschafbelasting (bovenop de BTW) behalve wij.
Het is echt de ultieme melkkoe.
Nederland is van oudsher geen land van vergezichten en meerjarenplannen. Vanwege de eeuwige kruideniersmentaliteit en gezanik over wie wat moet betalen komt er hier niets van de grond.quote:Op woensdag 10 juni 2026 19:31 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Zo een klein en vlak land als Nederland zou serieuze OV moeten hebben. Nederlanders zouden überhaupt problemen collectiever en systematischer moeten aanvliegen en oplossen.
Zoals eerder geplaatst, vergelijk Nederland eens met Noord-Rijn Westfalen. Het aantal busstations
[ afbeelding ]
In dat geval is de ikke-ikke auto ideologie gewoon minder nodig.
Maar als we langzaam naar milieuvriendelijke electrische auto's gaan is het beter om juist in te zetten op individueel vervoer in de toekomst. Voor 3 miljard kun je ook goedkope electrische auto's voor minima gaan sponsoren of subsidiëren, zeg zo'n 100.000 auto's per jaar.quote:Op woensdag 10 juni 2026 19:31 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Zo een klein en vlak land als Nederland zou serieuze OV moeten hebben. Nederlanders zouden überhaupt problemen collectiever en systematischer moeten aanvliegen en oplossen.
Zoals eerder geplaatst, vergelijk Nederland eens met Noord-Rijn Westfalen. Het aantal busstations
[ afbeelding ]
In dat geval is de ikke-ikke auto ideologie gewoon minder nodig.
Het moet hoe dan ook aantrekkelijker gemaakt worden om buiten de Randstad te wonen. Maar daarvoor moeten de reistijden vanuit de periferie fors omlaag. En dat kost wel geld.quote:Op woensdag 10 juni 2026 19:33 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Precies, en juist doordat je een basisvoorwaarde extreem duur maakt is het voor vele amper mogelijk om nog deel te nemen aan de maatschappij of werk te vinden.
Waar ik opgegroeid ben was er geen treinstation binnen fietsafstand en slechts een buslijn.
Wellicht is een differentiatie qua wegenbelasting per postcode iets, zodat men in de grote steden, waar er voldoende OV is, een veel hogere wegenbelasting kunnen betalen.
Zelfs in de gemeente Utrecht zijn er dorpen waar enkel een belbus beschikbaar is/was. En dan zit je dus in hartje Randstad.quote:Op woensdag 10 juni 2026 19:33 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Precies, en juist doordat je een basisvoorwaarde extreem duur maakt is het voor vele amper mogelijk om nog deel te nemen aan de maatschappij of werk te vinden.
Waar ik opgegroeid ben was er geen treinstation binnen fietsafstand en slechts een buslijn.
Wellicht is een differentiatie qua wegenbelasting per postcode iets, zodat men in de grote steden, waar er voldoende OV is, een veel hogere wegenbelasting kunnen betalen.
Het wordt er ook niet beter op. Voor die nieuwe woonwijken in Utrecht is de voorgestelde tramlijn ook al afgeschoten. Te duur. Kon ook wel met een bus, aldus de VVD.quote:Op woensdag 10 juni 2026 19:42 schreef capricia het volgende:
[..]
Zelfs in de gemeente Utrecht zijn er dorpen waar enkel een belbus beschikbaar is/was. En dan zit je dus in hartje Randstad.qua postcode.
Laat staan hoe het daarbuiten is.
En dan heb ik het niet eens over de prijs. Mijn voorbeeld van hierboven is 8 euro enkele reis. Van een adres in Utrecht naar Breukelen, waar je anderhalf a twee uur over doet met het OV. En met de auto 11 minuten.
Het OV is in dit geval gewoon geen alternatief. Triest maar waar.
Het is tegenwoordig pas interessant als het intrinsiek geld opleverd. Dus gaat er eerst een peloton excelsheet warriors naar kijken. Kost het geld? Kut idee, gaan we niet doen.quote:Op woensdag 10 juni 2026 19:46 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Het wordt er ook niet beter op. Voor die nieuwe woonwijken in Utrecht is de voorgestelde tramlijn ook al afgeschoten. Te duur. Kon ook wel met een bus, aldus de VVD.
Het is helemaal niet de bedoeling dat het ov een aantrekkelijk product is.
Daarom zouden zaken als openbaar vervoer dus niet geprivatiseerd moeten zijn, maar een overheidsaangelegenheid die niet rendabel hoeft te zijn, zoals in Zwitserland. Maar dat is een gepasseerd station, helaas.quote:Op woensdag 10 juni 2026 19:49 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het is tegenwoordig pas interessant als het intrinsiek geld opleverd. Dus gaat er eerst een peloton excelsheet warriors naar kijken. Kost het geld? Kut idee, gaan we niet doen.
Dat sommige dingen nou eenmaal geld kosten maar op niet financiële wijze wel van groot belang zijn is blijkbaar niet belangrijk. Dat is de graai en "groei" economie waar we in leven.
Niet tegenwoordig hoor. Het is nooit anders geweest. Zie mijn post hierboven.quote:Op woensdag 10 juni 2026 19:49 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het is tegenwoordig pas interessant als het intrinsiek geld opleverd. Dus gaat er eerst een peloton excelsheet warriors naar kijken. Kost het geld? Kut idee, gaan we niet doen.
Dat sommige dingen nou eenmaal geld kosten maar op niet financiële wijze wel van groot belang zijn is blijkbaar niet belangrijk. Dat is de graai en "groei" economie waar we in leven.
Behalve dat het schreeuwend duur is (mijn zus loopt er dus gewoon op leeg met haar kinderen, dus ik haal ze graag op met de auto) is het bizar tijdrovend.quote:Op woensdag 10 juni 2026 19:54 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Daarom zouden zaken als openbaar vervoer dus niet geprivatiseerd moeten zijn, maar een overheidsaangelegenheid die niet rendabel hoeft te zijn, zoals in Zwitserland. Maar dat is een gepasseerd station, helaas.
Ja grotendeels mee eens. Met dank aan eeuwige CDA en VVD dominantie.quote:Op woensdag 10 juni 2026 19:37 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Nederland is van oudsher geen land van vergezichten en meerjarenplannen. Vanwege de eeuwige kruideniersmentaliteit en gezanik over wie wat moet betalen komt er hier niets van de grond.
De Afsluitdijk werd aanvankelijk te duur bevonden en afgewezen. Pas toen er een hongersnood dreigde, kwam er actie. Voordat de Deltawerken werden aangelegd moesten er eerst duizenden doden vallen. Het gaat al eeuwenlang zo.
Een Lelylijn bijvoorbeeld zou in Spanje of Frankrijk zonder enige vorm van discussie al 25 jaar geleden zijn gebouwd.
Over de Noord/Zuidlijn is decennia gesteggeld. Men wilde zelfs halverwege de bouw de hele zaak afblazen. De Grand Paris Express. 200 km aan tunnels. Wordt gewoon gebouwd. Omdat de regio Ile de France ziet dat de beschikbare infrastructuur het niet meer aan kan. In Nederland zetten we er een buslijntje bij.
Nederland wordt bestuurd alsof het een provinciestadje is.
Dit is in Nederland een kansloze missie. “De gebruiker betaalt” is hier de rotsvaste overtuiging. Ook onder de bevolking.quote:Op woensdag 10 juni 2026 19:54 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Daarom zouden zaken als openbaar vervoer dus niet geprivatiseerd moeten zijn, maar een overheidsaangelegenheid die niet rendabel hoeft te zijn, zoals in Zwitserland. Maar dat is een gepasseerd station, helaas.
Waarom betaal ik voor de mensen die persee ongeoefend willen skieen en van alles breken.quote:Op woensdag 10 juni 2026 20:05 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Dit is in Nederland een kansloze missie. “De gebruiker betaalt” is hier de rotsvaste overtuiging. Ook onder de bevolking.
Dit wordt echter zeer selectief toegepast. Ik betaal bijvoorbeeld ook mee aan de inzet van de politie bij voetbalwedstrijden. Waarom betaalt de club dat niet?
Het maakt ook niet uit, maar om dan simpelweg de kosten af te schuiven op de noodzakelijke auto is niet bepaald kies.quote:Op woensdag 10 juni 2026 19:42 schreef capricia het volgende:
[..]
Zelfs in de gemeente Utrecht zijn er dorpen waar enkel een belbus beschikbaar is/was. En dan zit je dus in hartje Randstad.qua postcode.
Laat staan hoe het daarbuiten is.
En dan heb ik het niet eens over de prijs. Mijn voorbeeld van hierboven is 8 euro enkele reis. Van een adres in Utrecht naar Breukelen, waar je anderhalf a twee uur over doet met het OV. En met de auto 11 minuten.
Het OV is in dit geval gewoon geen alternatief. Triest maar waar.
Precies. Als je dan voor “ieder voor zich en God voor ons allen” staat, ben dan op z’n minst consequent.quote:Op woensdag 10 juni 2026 20:06 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Waarom betaal ik voor de mensen die persee ongeoefend willen skieen en van alles breken.
Met de auto als melkkoe gaat dat natuurlijk niet gebeuren. Rekeningrijden zal het volgende knopje worden waaraan gedraaid kan worden.quote:Op woensdag 10 juni 2026 20:06 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Het maakt ook niet uit, maar om dan simpelweg de kosten af te schuiven op de noodzakelijke auto is niet bepaald kies.
Overigens is het ook niet zo moeilijk om gewoonweg wegenbelasting te heffen gebaseerd op de waarde van een auto, dan hef je duurdere auto's wat meer en kunnen basismodellen wegenbelastingvrij worden.
Een soort BPM bedoel je?quote:Op woensdag 10 juni 2026 20:06 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Het maakt ook niet uit, maar om dan simpelweg de kosten af te schuiven op de noodzakelijke auto is niet bepaald kies.
Overigens is het ook niet zo moeilijk om gewoonweg wegenbelasting te heffen gebaseerd op de waarde van een auto, dan hef je duurdere auto's wat meer en kunnen basismodellen wegenbelastingvrij worden.
Ik weet het.quote:Op woensdag 10 juni 2026 20:01 schreef capricia het volgende:
[..]
Behalve dat het schreeuwend duur is (mijn zus loopt er dus gewoon op leeg met haar kinderen, dus ik haal ze graag op met de auto) is het bizar tijdrovend.
Van Utrecht naar hospice Breukelen anderhalf tot twee uur, en 8 euro pp. Enkele reis. Lekker met je gezin.
Het kan toch niet zo zijn dat je je stervende moeder of oma minder gaat zien vanwege idioot openbaar vervoer. In prijs en reistijden.
(Sorry, moet even ranten)
Het is gewoon een politieke keuze. Mobiliteit is in Nederland altijd al duurder geweest dan in de ons omringende landen. Na de oorlog zijn er, door Drees en consorten, een stuk of 6-7 politieke kerndomeinen aangewezen. Dossiers die prioriteit hadden en zaken die voor de wederopbouw als essentieel werden gezien. Mobiliteit zat daar niet bij. Die lijst met onderwerpen is echter nooit herzien terwijl de samenleving in niets meer lijkt op 1965. Maar het fiscale regime gaat nog wel uit van die situatie.quote:Op woensdag 10 juni 2026 20:06 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Nee, een systeem zoals in vele landen toegepast waarbij je een wegenbelasting betaald op basis van de nieuwwaarde van de auto. Het is een voertuigeigendomsbelasting, bijvoorbeeld in de staat waar ik woon ik Mexico betaal je 800 euro/jaar voor een auto die 50.000 euro kost, maar betaal je slechts 40/50 euro voor een auto die 20.000 euro kost. Daarna geprecieerd de waarde van de auto en betaal je minder. Zo is het goedkoop om een standaardmodel te rijden of 2e hands, maar dient men te betalen voor luxe.quote:Op woensdag 10 juni 2026 20:08 schreef capricia het volgende:
[..]
Een soort BPM bedoel je?
Uniek in de wereld.
En door dat soort grappen hebben we ook een van de oudste wagenparken van Europa..quote:Op woensdag 10 juni 2026 20:08 schreef capricia het volgende:
[..]
Een soort BPM bedoel je?
Uniek in de wereld.
Auto's hebben, of hadden, in Nederland vaak al minder opties om prijs te drukken. Datzelfde trucje wordt ook gebruikt bij import.quote:Op woensdag 10 juni 2026 20:12 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Nee, een systeem zoals in vele landen toegepast waarbij je een wegenbelasting betaald op basis van de nieuwwaarde van de auto. Het is een voertuigeigendomsbelasting, bijvoorbeeld in de staat waar ik woon ik Mexico betaal je 800 euro/jaar voor een auto die 50.000 euro kost, maar betaal je slechts 40/50 euro voor een auto die 20.000 euro kost. Daarna geprecieerd de waarde van de auto en betaal je minder. Zo is het goedkoop om een standaardmodel te rijden of 2e hands, maar dient men te betalen voor luxe.
In Polen is het wagenpark tegenwoordig gemiddeld nieuwer dan in Nederland. Dan weet je het wel.quote:Op woensdag 10 juni 2026 20:12 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
En door dat soort grappen hebben we ook een van de oudste wagenparken van Europa..
Ondertussen zijn we wel weer koploper met milieu en zero emissie zones.
Het is juist een heel simpel systeem met vaste depreciatielijsten en onder de 20.000 euro een vaste wegenbelasting van rond de 40/50 euro per jaar.quote:Op woensdag 10 juni 2026 20:15 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
En door dat soort grappen hebben we ook een van de oudste wagenparken van Europa..
Ondertussen zijn we wel weer koploper met milieu en zero emissie zones.
[..]
Auto's hebben, of hadden, in Nederland vaak al minder opties om prijs te drukken. Datzelfde trucje wordt ook gebruikt bij import.
Het lijkt me een onnodig ingewikkeld systeem voor Nederland.
Hier in de staat waar ik woon in Mexico zelfs, gemiddeld 8,6 jaar oud ten opzichte van 11,9 in Nederland. Ik koop ook normaal elke 3/4 jaar nieuw.quote:Op woensdag 10 juni 2026 20:15 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
In Polen is het wagenpark tegenwoordig gemiddeld nieuwer dan in Nederland. Dan weet je het wel.
Prima idee maar het is niet de bedoeling dat mensen minder belasting gaan betalen. De overheid is altijd op zoek naar meer geld.quote:Op woensdag 10 juni 2026 20:17 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Het is juist een heel simpel systeem met vaste depreciatielijsten en onder de 20.000 euro een vaste wegenbelasting van rond de 40/50 euro per jaar.
Dat is typisch voor groeiende organisaties; naarmate organisaties groeien, wordt coördinatie complexer waardor men regels opstelt om deze complexiteit te beheersen, maar na verloop van tijd verdringt het beheren van de regels het oorspronkelijke doel, omdat het gemakkelijker meetbaar is.quote:Op woensdag 10 juni 2026 20:19 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Prima idee maar het is niet de bedoeling dat mensen minder belasting gaan betalen. De overheid is altijd op zoek naar meer geld.
Krijgen we gewoon nog hogere boetes of de zoveelste belasting op frisdrank ofzo. Het is een wonder dat er nog geen “zonnepanelenforfait” is omdat de belastingdienst zelf opgewekte stroom als inkomen ziet.
we moeten heel snel over op selfdriving abonnementsvervoer , dan heb je geen eigen auto een ook geen OV nodigquote:Op woensdag 10 juni 2026 19:54 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik zeg toch meermaals dat ik voor gratis OV ben. Ik vergelijk met Zwitserland omdat die het veel beter doen dan wij. Ik zou het Zwitserse beleid grotendeels kopieren. En dus in elk geval het OV weer van de overheid maken omdat er wat mij betreft een stuk meer subsidie bij moet om te zorgen voor betere bereikbaarheid en tegelijkertijd veel lagere prijzen.quote:Op woensdag 10 juni 2026 19:20 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Een paar posts terug zeg je dat het ov in de periferie best wat verder uitgekleed kan worden. Vervolgens wil je die mensen wel de hoofdprijs laten betalen voor een auto. Wat moeten de mensen in Oude Pekela of Hulst ofzo dan? Wat is dat voor logica? Er wonen teveel mensen in Nederland. Vooral in de Randstad. In ieder geval meer dan wat de beschikbare voorzieningen, woningmarkt, infrastructuur en energienet momenteel kunnen dragen. Het stimuleren van wonen in leefbare regio’s zou juist prioriteit moeten zijn.
Je had het eerder over Zwitserland. In Zwitserland is “het recht om in de bergen te wonen” grondwettelijk vastgelegd en de overheid moet zorgen voor infrastructuur, ov en voorzieningen (dus niet alle politiebureaus, bibliotheken en alles weg zoals hier). Letterlijk het tegenovergestelde van het NL beleid.
Je bent wel WEF hoor.quote:Op woensdag 10 juni 2026 20:35 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
we moeten heel snel over op selfdriving abonnementsvervoer , dan heb je geen eigen auto een ook geen OV nodig
mobilty as a service
https://www.rijksoverheid(...)ty-as-a-service-maas
ik heb twee auto's , maar kan ook heel goed zonder, al dat blik is niet nodig , aleen maar om te showen voor de burenquote:Op woensdag 10 juni 2026 21:06 schreef capricia het volgende:
[..]
Je bent wel WEF hoor.
En sustainable goals van de VN.
'you will own nothing, but you will be happy '
![]()
Dit heeft niks met SDG te maken en deze uitspraak van Schwab (WEF) is volledig uit zijn verband gerukt.quote:Op woensdag 10 juni 2026 21:06 schreef capricia het volgende:
[..]
Je bent wel WEF hoor.
En sustainable goals van de VN.
'you will own nothing, but you will be happy '
nou bij selfdriving abonnements vervoer zal best heel veel concurrentie komen en allerlei vormen goedkoop duur groeps , uren per maand, maar dat het grote ogen gaat gooien dat is zekerquote:Op woensdag 10 juni 2026 21:11 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dit heeft niks met SDG te maken en deze uitspraak van Schwab (WEF) is volledig uit zijn verband gerukt.
Sowieso zat daar weer een über-kapitalistisch randje aan want het kwam er op neer dat er geld vloeit naar de miljardair-eigenaren van al deze diensten. Alles wordt gehuurd als het ware. Niks communisme of een democratische staat als leverancier.
Het is net als bij de verwijten naar Soros: alles waar ze anderen van beschuldigen doen ze vervolgens zelf.
Over communisme of Soros heb ik het verders niet gehad.quote:Op woensdag 10 juni 2026 21:11 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dit heeft niks met SDG te maken en deze uitspraak van Schwab (WEF) is volledig uit zijn verband gerukt.
Sowieso zat daar weer een über-kapitalistisch randje aan want het kwam er op neer dat er geld vloeit naar de miljardair-eigenaren van al deze diensten. Alles wordt gehuurd als het ware. Niks communisme of een democratische staat als leverancier.
Het is net als bij de verwijten naar Soros: alles waar ze anderen van beschuldigen doen ze vervolgens zelf.
Het ging uiteindelijk natuurlijk niet om de erfbelasting. Het ging om de beeldvorming. Weet jij net zo goed als ik.quote:Op woensdag 10 juni 2026 19:20 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Het ging om erfbelasting, nu haal je er vanallerlei ander zaken bij.
als soros een goed abonnement heeft dan ga ik bij soros hurenquote:Op woensdag 10 juni 2026 21:19 schreef capricia het volgende:
[..]
Over communisme of Soros heb ik het verders niet gehad.
Je zette FvD taal neer. Die uitspraak van Schwab is totaal uit zijn verband gerukt (en wordt nu cynisch genoeg door de TechBros zelf geïmplementeerd).quote:Op woensdag 10 juni 2026 21:19 schreef capricia het volgende:
[..]
Over communisme of Soros heb ik het verders niet gehad.
Ik ook.quote:Op woensdag 10 juni 2026 21:21 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
als soros een goed abonnement heeft dan ga ik bij soros huren
Geen idee of het FvD taal is.quote:Op woensdag 10 juni 2026 21:23 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Je zette FvD taal neer. Die uitspraak van Schwab is totaal uit zijn verband gerukt (en wordt nu cynisch genoeg door de TechBros zelf geïmplementeerd).
https://en.wikipedia.org/wiki/You%27ll_own_nothing_and_be_happyquote:The phrase "You'll own nothing and be happy" originated from a 2016 essay published by the World Economic Forum. It envisioned a hypothetical future where goods are provided as free services on demand, making physical ownership obsolete. Today, the concept sparks intense debate regarding personal freedom and wealth.
Ik kan me prima een wereld voor stellen zonder autobezit en waar dit achterhaald blijkt te zijn.quote:Op woensdag 10 juni 2026 21:24 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik ook.![]()
Maar verders is er niets mis met bezit. van een auto of een woning.
Lijkt me.
Zou allemaal kunnen zijn. Je link naar Soros of FvD zie ik dan even niet.quote:Op woensdag 10 juni 2026 21:28 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik kan me prima een wereld voor stellen zonder autobezit en waar dit achterhaald blijkt te zijn.
Een wereld zonder eigen woning lijkt me lastiger en ook dichterbij komen aan de persoonlijke veiligheid en autonomie. Dan tendeert het al snel weer naar horigheid zoals in de middeleeuwen. Toch: in veel ontwikkelde landen heeft een minderheid vd bevolking een eigen woning. Singapore voorop...
En precies dit type model wil radicaal-rechts zelf gaan implementeren. Het is het abonnementsmodel.quote:Op woensdag 10 juni 2026 21:26 schreef capricia het volgende:
[..]
Geen idee of het FvD taal is.
Is dat boeiend?
Ik zoek het even op.
Edit:
[..]
https://en.wikipedia.org/wiki/You%27ll_own_nothing_and_be_happy
als je ouder wordt dan gaat dat veranderen,quote:Op woensdag 10 juni 2026 21:24 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik ook.![]()
Maar verders is er niets mis met bezit. van een auto of een woning.
Lijkt me.
Voor zolang het duurtquote:Op woensdag 10 juni 2026 21:30 schreef Badada het volgende:
Auto's zijn weliswaar prijzig in NL, maar gezien ons gemiddelde inkomen ook weer niet overdreven duur. Vergelijken met wagenparken van andere landen gaat ook niet zo een twee drie op, we rijden in Nederland vaak veel luxere auto's dan in andere landen. Onze auto's gaan bovendien langer mee door onze uitstekende wegen. Je bent dus een idioot als je een auto na 3 jaar weg doet, dan is ie hier net ingereden.
Ja dat is boeiend en ja FvD begon met deze complottheorie en maakte er communisme van.quote:Op woensdag 10 juni 2026 21:26 schreef capricia het volgende:
[..]
Geen idee of het FvD taal is.
Is dat boeiend?
Dan wennen we aan een tandje minder onderhoud. Zolang het maar veilig blijft. We slaan soms ook wel iets te ver door in ons perfectionisme.quote:Op woensdag 10 juni 2026 21:31 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Voor zolang het duurt
https://bsky.app/profile/mathijsbouman.nl/post/3mnwqanwyik2z
auto's gaan probleemloos 25 jaar mee tegenwoordigquote:Op woensdag 10 juni 2026 21:30 schreef Badada het volgende:
Auto's zijn weliswaar prijzig in NL, maar gezien ons gemiddelde inkomen ook weer niet overdreven duur. Vergelijken met wagenparken van andere landen gaat ook niet zo een twee drie op, we rijden in Nederland vaak veel luxere auto's dan in andere landen. Onze auto's gaan bovendien langer mee door onze uitstekende wegen. Je bent dus een idioot als je een auto na 3 jaar weg doet, dan is ie hier net ingereden.
Waarom zet je dit weg als links? Het idee om maatschappelijke kosten in prijzen te verwerken komt juist uit een liberale markteconomische traditie. Een prijsprikkel laat mensen vrij om hun eigen keuzes te maken, terwijl een verbod of een gedetailleerde verplichting veel directer ingrijpt. Ook iemand als Milton Friedman was voor 'Pigouviance belastingen' oftewel heffingen op negatieve externe effecten om de vrije markt te corrigeren. Je kunt tegen een accijnsverhoging zijn, maar dat maakt het nog niet automatisch een links instrument.quote:Op woensdag 10 juni 2026 16:32 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Maar waarom moet de accijns dan omhoog? Deze behoort nu al tot de hoogste van Europa. Waarom niet zorgen dat het ov een aantrekkelijk product is? Uit elk onderzoek blijkt dat pull beter werkt dan push. Toch heeft links doorgaans maar één knop om aan te draaien: duurder maken. Zet er dan op z’n minst een volwaardig alternatief tegenover.
Welke complottheorie heb je het over?quote:Op woensdag 10 juni 2026 21:32 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ja dat is boeiend en ja FvD begon met deze complottheorie en maakte er communisme van.
Allemaal leuk en aardig maar accijns op brandstof is in Nederland geen correctie op de vrije markt. Nooit geweest ook, en al helemaal geen heffing op negatieve externe effecten, omgekeerd juist. Het is een heffing op een positief effect (mobiliteit).quote:Op woensdag 10 juni 2026 21:34 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Waarom zet je dit weg als links? Het idee om maatschappelijke kosten in prijzen te verwerken komt juist uit een liberale markteconomische traditie. Een prijsprikkel laat mensen vrij om hun eigen keuzes te maken, terwijl een verbod of een gedetailleerde verplichting veel directer ingrijpt. Ook iemand als Milton Friedman was voor 'Pigouviance belastingen' oftewel heffingen op negatieve externe effecten om de vrije markt te corrigeren. Je kunt tegen een accijnsverhoging zijn, maar dat maakt het nog niet automatisch een links instrument.
Even een zijsprongetje, uit oprechte interesse: waarom elke 3/4 jaar een nieuwe?quote:Op woensdag 10 juni 2026 20:19 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Hier in de staat waar ik woon in Mexico zelfs, gemiddeld 8,6 jaar oud ten opzichte van 11,9 in Nederland. Ik koop ook normaal elke 3/4 jaar nieuw.
Idem voor boetegelden. Vandaar ook dat we zulke bizar hoge sancties hebben.quote:Op woensdag 10 juni 2026 21:54 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Allemaal leuk en aardig maar accijns op brandstof is in Nederland geen correctie op de vrije markt. Nooit geweest ook, en al helemaal geen heffing op negatieve externe effecten, omgekeerd juist. Het is een heffing op een positief effect (mobiliteit).
Accijns op brandstof in Nederland is voor de overheid een instrument om de algemene begroting rond te krijgen. Niets meer en niets minder.
https://www.autoweek.nl/a(...)oord-nederland-dupe/quote:Rijkswaterstaat (RWS) heeft het onderhoud aan meerdere wegen voorlopig geschrapt, omdat er te weinig budget is. Dat bevestigt een woordvoerder van RWS na berichtgeving door De Telegraaf. Het gaat om wegen in Groningen, Friesland, Drenthe en Utrecht.
[...]
In Groningen gaat het om onderhoudswerkzaamheden aan de A7, A28 en N33 en in Drenthe aan de A28 en A37. In Friesland wordt de opknapbeurt aan de A7, A32, N31 en A6 uitgesteld en in Utrecht aan de A12. In totaal wordt 92 kilometer asfalt voorlopig niet vervangen en 130 kilometer niet hersteld. Ook moet onderhoud aan 104 kilometer vangrails en 94 viaducten, tunnels en bruggen wachten.
https://www.autoweek.nl/a(...)nderhoud-rijkswegen/quote:De drie noordelijke provincies zijn verbijsterd dat het onderhoud aan rijkswegen in Drenthe, Groningen en Friesland voorlopig wordt stilgelegd vanwege geldgebrek. "Als het kabinet zegt te investeren in een sterk Nederland en sterke regio's, dan hoort daar ook een betrouwbare infrastructuur bij. Het stilleggen van onderhoud aan de noordelijke rijkswegen staat daar haaks op", aldus de provincies in een gezamenlijke reactie.
"Uitstel van onderhoud leidt tot hogere kosten, risico's voor de veiligheid en verdere verslechtering van de bereikbaarheid van Noord-Nederland", stellen ze. "Elke regio telt! Een kabinet dat ervoor kiest te bezuinigen op infrastructuur, kiest er bewust voor om problemen door te schuiven en regio's ongelijk te behandelen."
Voor de Drentse gedeputeerde Bart van Dekken is het beeld duidelijk. "Als er krapte ontstaat, schuift het Noorden naar achteren. Dat is geen toeval, dat is een keuze. Wij willen van het Rijk een helder toekomstperspectief op een bereikbaar Noord-Nederland."
Dat doet/wil links toch? Juist die kant wil openbaar vervoer serieus nemen. Was al in de jaren negentig zo. De Randstad als één groot Parijs.quote:Op woensdag 10 juni 2026 16:32 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Als je op straat iemand de vernieling in slaat is de boete lager dan wanneer je 10 km/h te hard rijdt.quote:Op woensdag 10 juni 2026 22:20 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Idem voor boetegelden. Vandaar ook dat we zulke bizar hoge sancties hebben.
Dat nog net niet, maar de verhouding is wel zoek.quote:Op woensdag 10 juni 2026 23:26 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Als je op straat iemand de vernieling in slaat is de boete lager dan wanneer je 10 km/h te hard rijdt.
Bespottelijk.
Het beprijzen van ongewenst gedrag is een links stokpaardje. PvdA en D66 hebben evengoed decennia deel uitgemaakt van het landsbestuur hè.quote:Op woensdag 10 juni 2026 22:29 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dat doet/wil links toch? Juist die kant wil openbaar vervoer serieus nemen. Was al in de jaren negentig zo. De Randstad als één groot Parijs.
Bovendien, voor de zoveelste keer, draait links niet aan de knoppen want itt Scandinavië heeft links hier nooit een meerderheid.
Al het geklaag, terecht en onterecht, moet vooral gericht zijn tegen VVD en CDA, en de machthebbers op de achtergrond.
Nee, dat is eerder een liberaal instrument te noemen. Waar zowel links als rechts gebruik van maken trouwens.quote:Op woensdag 10 juni 2026 23:28 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Het beprijzen van ongewenst gedrag is een links stokpaardje.
Ze waren niet de dominante factor en er was in de Kamer nooit een linkse meerderheid of binnen de ministerraad een linkse meerderheid (en D66 is niet links, bovendien tot recent getalsmatig een kleine partij).quote:PvdA en D66 hebben evengoed decennia deel uitgemaakt van het landsbestuur hè.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |