Het is vooral de prijs. De trein is schrikbarend duur, zelfs met torenhoge benzineprijzen.quote:Op woensdag 10 juni 2026 12:13 schreef Frozen-assassin het volgende:
Om mensen de OV in te duwen moet je OV wel betaalbaar maken en een goede dichtheid hebben.
Beide lukt de overheid ook niet dan ja gaan mensen alsnog de auto pakken
Dat komt doordat het overheidsbeleid uit gaat van het OV als aanvulling en niet als volwaardig alternatief (zoals in Zwitserland bijvoorbeeld). In Nederland krijgt het OV amper subsidie, omdat de rotsvaste overtuiging hier is dat “de gebruiker betaalt”. Alleen we komen nu op het punt dat de gebruiker het niet meer kan betalen en de gevraagde prijs niet meer in verhouding staat tot de waarde van het product.quote:Op woensdag 10 juni 2026 12:16 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Het is vooral de prijs. De trein is schrikbarend duur, zelfs met torenhoge benzineprijzen.
Daarnaast is er altijd een basisbehoefte aan autorijden en bezit, dat gaat nooit weg.
woningcorporaties weer nationaliseren , geen winstbejag meer , huren kosten dekkend, huursubsidie wegquote:Op woensdag 10 juni 2026 12:33 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Dat komt doordat het overheidsbeleid uit gaat van het OV als aanvulling en niet als volwaardig alternatief (zoals in Zwitserland bijvoorbeeld). In Nederland krijgt het OV amper subsidie, omdat de rotsvaste overtuiging hier is dat “de gebruiker betaalt”. Alleen we komen nu op het punt dat de gebruiker het niet meer kan betalen en de gevraagde prijs niet meer in verhouding staat tot de waarde van het product.
Als je wil dat mensen voor het OV kiezen moet je zorgen dat er een goed, betaalbaar product staat. Maar de overheid kiest ervoor om gewoon elke vorm van mobiliteit stervensduur te maken.
.quote:Op woensdag 10 juni 2026 12:16 schreef MoreDakka het volgende:
Daarnaast is er altijd een basisbehoefte aan autorijden en bezit, dat gaat nooit weg.
quote:Vanaf 11 april is de zelfrijdende functie in Tesla's toegestaan op de Nederlandse wegen, net als andere systemen zoals BMW's handsfree-systeem en Ford BlueCruise, die al in heel Europa zijn goedgekeurd.
De verkeersorganisatie stelt dat de versie van Tesla's systeem die in Nederland wordt gebruikt,
Dit. Ik krijg van mn werkgever alle OV vergoed en wonend en werkend in de randstad is de trein voor mij gunstiger/sneller dan de auto.quote:Op woensdag 10 juni 2026 12:16 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Het is vooral de prijs. De trein is schrikbarend duur, zelfs met torenhoge benzineprijzen.
Als ik met 4 man op en neer naar Maastricht wil ben ik ¤275 lichter. Vind je het gek dat niemand voor z’n lol in de trein gaat zitten.quote:Op woensdag 10 juni 2026 13:50 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Dit. Ik krijg van mn werkgever alle OV vergoed en wonend en werkend in de randstad is de trein voor mij gunstiger/sneller dan de auto.
Maar prive wil ik altijd wel een eigen auto hebben. Kleur merk etc boeit me nul, maar kwil wel de mogelijkheid hebben ergens heen te gaan wanneer en waar ik maar wil.
Ik zou ook liever zien dat onze overheid het OV weer nationaliseert en meer subsidie gebruikt om het aantrekkelijker te maken.quote:Op woensdag 10 juni 2026 12:33 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Dat komt doordat het overheidsbeleid uit gaat van het OV als aanvulling en niet als volwaardig alternatief (zoals in Zwitserland bijvoorbeeld). In Nederland krijgt het OV amper subsidie, omdat de rotsvaste overtuiging hier is dat “de gebruiker betaalt”. Alleen we komen nu op het punt dat de gebruiker het niet meer kan betalen en de gevraagde prijs niet meer in verhouding staat tot de waarde van het product.
Als je wil dat mensen voor het OV kiezen moet je zorgen dat er een goed, betaalbaar product staat. Maar de overheid kiest ervoor om gewoon elke vorm van mobiliteit stervensduur te maken.
Maar waarom moet de accijns dan omhoog? Deze behoort nu al tot de hoogste van Europa. Waarom niet zorgen dat het ov een aantrekkelijk product is? Uit elk onderzoek blijkt dat pull beter werkt dan push. Toch heeft links doorgaans maar één knop om aan te draaien: duurder maken. Zet er dan op z’n minst een volwaardig alternatief tegenover.quote:Op woensdag 10 juni 2026 15:49 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ik zou ook liever zien dat onze overheid het OV weer nationaliseert en meer subsidie gebruikt om het aantrekkelijker te maken.
Maar met onze aanhoudende rechtse regeringen is misschien een makkelijkere manier de accijns op benzine verhogen. De behoefte om te verplaatsen zal daaroor niet lager worden. Maar het OV wordt dan wel aantrekkelijker omdat het in verhouding goedkoper wordt. Zo lang de auto wordt gezien als goedkoper alternatief kan het OV niet erg aantrekkelijk zijn.
Ik heb inderdaad liever dat het OV aantrekkelijk wordt gemaakt. Ik ben voor gratis OV.quote:Op woensdag 10 juni 2026 16:32 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Maar waarom moet de accijns dan omhoog? Deze behoort nu al tot de hoogste van Europa. Waarom niet zorgen dat het ov een aantrekkelijk product is? Uit elk onderzoek blijkt dat pull beter werkt dan push. Toch heeft links doorgaans maar één knop om aan te draaien: duurder maken. Zet er dan op z’n minst een volwaardig alternatief tegenover.
Zo lang er een woningtekort is en steeds meer bedrijven richting de Randstad trekken zal het aantal verplaatsingen alleen maar toenemen.
Voor de meeste werknemers zal geld niet het issue zijn voor werkbewegingen, een business card zit er sowieso wel in bij de meeste banen.quote:Op woensdag 10 juni 2026 16:32 schreef Spablauw214 het volgende:
Zo lang er een woningtekort is en steeds meer bedrijven richting de Randstad trekken zal het aantal verplaatsingen alleen maar toenemen.
Vrij simpel, als je met je kinderen de grens over gaat. Of als je een erfenis moet regelen. De enige manier om er onderuit te komen is dus geen aangifte doen en nooit meer het land bezoeken. En afstand doen van al je aanspraken in dat land.quote:Op woensdag 10 juni 2026 00:20 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
POL / Nederlandse Politiek #721 700 Een stap naar voren?
Gaat over mensen met een verblijfsvergunning. We kletsen langs elkaar heen.
Maar ben nog steeds wel benieuwd hoe de Marokkaanse overheid weet dat hier een kindje van Nederlandse ouders geboren is. Geven mensen dat dan door aan de Marokkaanse overheid?
AI geeft aan dat ouders dit zelf doorgeven. Er is geen gegevenskoppeling tussen de Nederlandse gemeenten en de Marokkaanse overheid vanwege privacywetgeving.
De ouders ondernemen dus bewust administratieve stappen.
Maar AI is niet altijd betrouwbaar.
Hoe kom je erbij dat Marokkanen geen erfbelasting in Marokko betalen?quote:Op woensdag 10 juni 2026 03:47 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Daar tegenover staat dat mensen met meerdere paspoorten van nature meer voordelen hebben. Bijv Marokkanen hebben het voordeel van geen erfbelasting in Marokko.
Dat is niet waar. Sinds Arriva hier de regionale lijnen heeft overgenomen zijn er meer treinen gaan rijden om de onrendabele lijnen en zijn zelfs de lijnen zelfs rendabel geworden. Ook er zijn veel betere treinen gekomen. Het was echt niet fijn om ronde deze tijd in de oude wadlopers met geen airco te zitten.quote:Op woensdag 10 juni 2026 17:01 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ik heb inderdaad liever dat het OV aantrekkelijk wordt gemaakt. Ik ben voor gratis OV.
Dat kan door erin te investeren. Dat kan ook bijvoorbeeld door alternatieven onaantrekkelijker te maken. Zo'n accijns zou bijvoorbeeld kunnen zorgen voor dekking om te investeren in het OV.
Links heeft geen enkele knop om aan te draaien, links zit vrijwel nooit in de regering en al helemaal nooit als grootste partij.
Rechts heeft het OV geprivatiseerd. Door het aan commerciele partijen uit te besteden is gegarandeerd dat het nooit erg aantrekkelijk kan worden. Namelijk als het ooit aantrekkelijk is gooien commerciele partijen de prijs omhoog. Rechts zal een oplossing als het nationaliseren van het OV altijd tegenhouden
Als het OV niet meer winstgevend moet zijn kun je lijntjes naar schubbekutteveen waar niemand in zit vaker laten rijden en met een lage prijs.
Neem bijvoorbeeld Zwitserland, die investeren veel meer dan wij in OV maar in Zwitserland hoeft het OV ook maar 40% kostendekkend te zijn. Als OV maar 40% kostendekkend is kan het natuurlijk veel goedkoper en aantrekkelijker zijn dan als het 100% kostendekkend moet zijn zoals bij ons.
Volgens een snelle google geeft Nederland nu maar 3 miljard per jaar aan OV uit. Dat is ongeveer de helft van wat Zwitserland ervoor begroot. Stel wij gaan 2 keer zoveel uitgeven aan OV kan ik me voorstellen dat de dekking omhoog kan en de prijs naar beneden. Dat geld moet je ergens vandaan halen, ik denk dat benzine dan bijvoorbeeld een goede is. Als jij betere opties weet ook goed.
Omdat er in Marokko geen erfbelasting geheven wordt.quote:Op woensdag 10 juni 2026 17:24 schreef Badada het volgende:
[..]
Hoe kom je erbij dat Marokkanen geen erfbelasting in Marokko betalen?
Nee, maar je ontkomt niet aan de overdrachtsbelasting die ermee gemoeid gaat. Linksom of rechtsom. Bovendien betaal je in NL erfbelasting over het totale vermogen, vermogen in Marokko wordt niet vrijgesteld.quote:Op woensdag 10 juni 2026 17:27 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Omdat er in Marokko geen erfbelasting geheven wordt.
Ja, een overdrachtsbelasting is wel even wat anders dan een erfbelasting. Belastingtechnisch is Marokko dan ook vrij interessant voor het doorgeven van kapitaal.quote:Op woensdag 10 juni 2026 17:31 schreef Badada het volgende:
[..]
Nee, maar je ontkomt niet aan de overdrachtsbelasting die ermee gemoeid gaat. Linksom of rechtsom. Bovendien betaal je in NL erfbelasting over het totale vermogen, vermogen in Marokko wordt niet vrijgesteld.
Arriva rijdt alleen maar op die onrendabele lijnen omdat het in hun contract staat. Dat schreef ik ook. Vervolgens verhogen ze op de rest van hun trajecten de prijzen om dat te bekostigen. Dat moeten ze wel want Arriva moet kostendekkend zijn. Als ze op een onrendabele lijn rijden moeten ze dat elders verhalen.quote:Op woensdag 10 juni 2026 17:26 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Dat is niet waar. Sinds Arriva hier de regionale lijnen heeft overgenomen zijn er meer treinen gaan rijden om de onrendabele lijnen en zijn zelfs de lijnen zelfs rendabel geworden. Ook er zijn veel betere treinen gekomen. Het was echt niet fijn om ronde deze tijd in de oude wadlopers met geen airco te zitten.
Zijn die prijzen niet vastgesteld in die concessie prospectus? Denk niet dat Arriva zelf het tarief bepaalt.quote:Op woensdag 10 juni 2026 18:23 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Arriva rijdt alleen maar op die onrendabele lijnen omdat het in hun contract staat. Dat schreef ik ook. Vervolgens verhogen ze op de rest van hun trajecten de prijzen om dat te bekostigen. Dat moeten ze wel want Arriva moet kostendekkend zijn. Als ze op een onrendabele lijn rijden moeten ze dat elders verhalen.
Op die manier wordt dus wel het platteland gestimuleerd ten koste van mensen in drukkere gebieden.
Bijvoorbeeld Utrecht Amsterdam is een ritje van 30 minuten, je zit vaak als een sardientje. Je gaat mij niet vertellen dat die route geen andere routes subsidieert. Arriva vraagt ook makkelijk 10 euro voor ritjes van 30 minuten.
Abonnementen zijn niet aantrekkelijk. Weekend vrij is 40 euro? Misschien leuk als je er echt vaak op uit gaat met het OV. Toch niet voor iemand die 1x in de maand in het weekend reist. Maak het een 10tje en het is aantrekkelijk.
Voor mij kan het werkend vrij abonnement wel uit. Ik woon ook ergens dat een ritje vanaf Zwolle eruit kan.quote:Op woensdag 10 juni 2026 18:23 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Arriva rijdt alleen maar op die onrendabele lijnen omdat het in hun contract staat. Dat schreef ik ook. Vervolgens verhogen ze op de rest van hun trajecten de prijzen om dat te bekostigen. Dat moeten ze wel want Arriva moet kostendekkend zijn. Als ze op een onrendabele lijn rijden moeten ze dat elders verhalen.
Op die manier wordt dus wel het platteland gestimuleerd ten koste van mensen in drukkere gebieden.
Bijvoorbeeld Utrecht Amsterdam is een ritje van 30 minuten, je zit vaak als een sardientje. Je gaat mij niet vertellen dat die route geen andere routes subsidieert. Arriva vraagt ook makkelijk 10 euro voor ritjes van 30 minuten.
Abonnementen zijn niet aantrekkelijk. Weekend vrij is 40 euro? Misschien leuk als je er echt vaak op uit gaat met het OV. Toch niet voor iemand die 1x in de maand in het weekend reist. Maak het een 10tje en het is aantrekkelijk.
Volgens mij zelfde tarieven, maar andere abonnementen. Die zijn vaak goedkoper dan NS. De Arriva abonnementen zijn alleen geldig bij Arriva, terwijl van de NS bij de meeste regionale vervoerders ook geldig is.quote:Op woensdag 10 juni 2026 18:25 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Zijn die prijzen niet vastgesteld in die concessie prospectus? Denk niet dat Arriva zelf het tarief bepaalt.
Er zijn wel regels voor inderdaad. Maar als het niet kostendekkend is gaan commerciele partijen het contract niet aan.quote:Op woensdag 10 juni 2026 18:25 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Zijn die prijzen niet vastgesteld in die concessie prospectus? Denk niet dat Arriva zelf het tarief bepaalt.
zo bezien moet een arriva abbo navenant goedkoper zijn dan een NS abbo die veel meer trajecten ondersteunt.quote:Op woensdag 10 juni 2026 18:32 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Volgens mij zelfde tarieven, maar andere abonnementen. Die zijn vaak goedkoper dan NS. De Arriva abonnementen zijn alleen geldig bij Arriva, terwijl van de NS bij de meeste regionale vervoerders ook geldig is.
Daar zit wel wat in ja. Maar ik woon ook in de omgeving van dorpen waar jeugd gebruik maken van de trein voor het volgen van onderwijs.quote:Op woensdag 10 juni 2026 18:38 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Er zijn wel regels voor inderdaad. Maar als het niet kostendekkend is gaan commerciele partijen het contract niet aan.
Als je goed bereik wil door het hele land moet er ook op onrendabele stukken gereden worden, dat moet opgebracht worden door mensen op andere stukken. Dat zorgt ervoor dat het OV niet heel aantrekkelijk wordt.
Verder kun je natuurlijk ook een discussie voeren of mensen in rare dorpjes in Friesland OV nodig hebben. Ik denk dat het beter is om te zorgen dat ons land zoveel mogelijk berijkbaar is. Maar er valt misschien wat voor te zeggen dat als je met OV wil je niet in the middle of nowhere moet gaan wonen.
Ik stel voor om de wegenbelasting en benzine accijns te verhogen en het OV gratis te maken te nationaliseren en uit te breiden.quote:Op woensdag 10 juni 2026 18:43 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Daar zit wel wat in ja. Maar ik woon ook in de omgeving van dorpen waar jeugd gebruik maken van de trein voor het volgen van onderwijs.
Wat stel jij voor dat er het het geld gebeurt dat we dan uitsparen? Lagere wegenbelasting in periferie dorpen? meer geld voor aanleg wegen?
Je kan er alleen geen reet mee, want kapitaal kan daar niet zomaar weer het land uit.quote:Op woensdag 10 juni 2026 18:13 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Ja, een overdrachtsbelasting is wel even wat anders dan een erfbelasting. Belastingtechnisch is Marokko dan ook vrij interessant voor het doorgeven van kapitaal.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |