Dit is in Nederland een kansloze missie. “De gebruiker betaalt” is hier de rotsvaste overtuiging. Ook onder de bevolking.quote:Op woensdag 10 juni 2026 19:54 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Daarom zouden zaken als openbaar vervoer dus niet geprivatiseerd moeten zijn, maar een overheidsaangelegenheid die niet rendabel hoeft te zijn, zoals in Zwitserland. Maar dat is een gepasseerd station, helaas.
Waarom betaal ik voor de mensen die persee ongeoefend willen skieen en van alles breken.quote:Op woensdag 10 juni 2026 20:05 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Dit is in Nederland een kansloze missie. “De gebruiker betaalt” is hier de rotsvaste overtuiging. Ook onder de bevolking.
Dit wordt echter zeer selectief toegepast. Ik betaal bijvoorbeeld ook mee aan de inzet van de politie bij voetbalwedstrijden. Waarom betaalt de club dat niet?
Het maakt ook niet uit, maar om dan simpelweg de kosten af te schuiven op de noodzakelijke auto is niet bepaald kies.quote:Op woensdag 10 juni 2026 19:42 schreef capricia het volgende:
[..]
Zelfs in de gemeente Utrecht zijn er dorpen waar enkel een belbus beschikbaar is/was. En dan zit je dus in hartje Randstad.qua postcode.
Laat staan hoe het daarbuiten is.
En dan heb ik het niet eens over de prijs. Mijn voorbeeld van hierboven is 8 euro enkele reis. Van een adres in Utrecht naar Breukelen, waar je anderhalf a twee uur over doet met het OV. En met de auto 11 minuten.
Het OV is in dit geval gewoon geen alternatief. Triest maar waar.
Precies. Als je dan voor “ieder voor zich en God voor ons allen” staat, ben dan op z’n minst consequent.quote:Op woensdag 10 juni 2026 20:06 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Waarom betaal ik voor de mensen die persee ongeoefend willen skieen en van alles breken.
Met de auto als melkkoe gaat dat natuurlijk niet gebeuren. Rekeningrijden zal het volgende knopje worden waaraan gedraaid kan worden.quote:Op woensdag 10 juni 2026 20:06 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Het maakt ook niet uit, maar om dan simpelweg de kosten af te schuiven op de noodzakelijke auto is niet bepaald kies.
Overigens is het ook niet zo moeilijk om gewoonweg wegenbelasting te heffen gebaseerd op de waarde van een auto, dan hef je duurdere auto's wat meer en kunnen basismodellen wegenbelastingvrij worden.
Een soort BPM bedoel je?quote:Op woensdag 10 juni 2026 20:06 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Het maakt ook niet uit, maar om dan simpelweg de kosten af te schuiven op de noodzakelijke auto is niet bepaald kies.
Overigens is het ook niet zo moeilijk om gewoonweg wegenbelasting te heffen gebaseerd op de waarde van een auto, dan hef je duurdere auto's wat meer en kunnen basismodellen wegenbelastingvrij worden.
Ik weet het.quote:Op woensdag 10 juni 2026 20:01 schreef capricia het volgende:
[..]
Behalve dat het schreeuwend duur is (mijn zus loopt er dus gewoon op leeg met haar kinderen, dus ik haal ze graag op met de auto) is het bizar tijdrovend.
Van Utrecht naar hospice Breukelen anderhalf tot twee uur, en 8 euro pp. Enkele reis. Lekker met je gezin.
Het kan toch niet zo zijn dat je je stervende moeder of oma minder gaat zien vanwege idioot openbaar vervoer. In prijs en reistijden.
(Sorry, moet even ranten)
Het is gewoon een politieke keuze. Mobiliteit is in Nederland altijd al duurder geweest dan in de ons omringende landen. Na de oorlog zijn er, door Drees en consorten, een stuk of 6-7 politieke kerndomeinen aangewezen. Dossiers die prioriteit hadden en zaken die voor de wederopbouw als essentieel werden gezien. Mobiliteit zat daar niet bij. Die lijst met onderwerpen is echter nooit herzien terwijl de samenleving in niets meer lijkt op 1965. Maar het fiscale regime gaat nog wel uit van die situatie.quote:Op woensdag 10 juni 2026 20:06 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Nee, een systeem zoals in vele landen toegepast waarbij je een wegenbelasting betaald op basis van de nieuwwaarde van de auto. Het is een voertuigeigendomsbelasting, bijvoorbeeld in de staat waar ik woon ik Mexico betaal je 800 euro/jaar voor een auto die 50.000 euro kost, maar betaal je slechts 40/50 euro voor een auto die 20.000 euro kost. Daarna geprecieerd de waarde van de auto en betaal je minder. Zo is het goedkoop om een standaardmodel te rijden of 2e hands, maar dient men te betalen voor luxe.quote:Op woensdag 10 juni 2026 20:08 schreef capricia het volgende:
[..]
Een soort BPM bedoel je?
Uniek in de wereld.
En door dat soort grappen hebben we ook een van de oudste wagenparken van Europa..quote:Op woensdag 10 juni 2026 20:08 schreef capricia het volgende:
[..]
Een soort BPM bedoel je?
Uniek in de wereld.
Auto's hebben, of hadden, in Nederland vaak al minder opties om prijs te drukken. Datzelfde trucje wordt ook gebruikt bij import.quote:Op woensdag 10 juni 2026 20:12 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Nee, een systeem zoals in vele landen toegepast waarbij je een wegenbelasting betaald op basis van de nieuwwaarde van de auto. Het is een voertuigeigendomsbelasting, bijvoorbeeld in de staat waar ik woon ik Mexico betaal je 800 euro/jaar voor een auto die 50.000 euro kost, maar betaal je slechts 40/50 euro voor een auto die 20.000 euro kost. Daarna geprecieerd de waarde van de auto en betaal je minder. Zo is het goedkoop om een standaardmodel te rijden of 2e hands, maar dient men te betalen voor luxe.
In Polen is het wagenpark tegenwoordig gemiddeld nieuwer dan in Nederland. Dan weet je het wel.quote:Op woensdag 10 juni 2026 20:12 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
En door dat soort grappen hebben we ook een van de oudste wagenparken van Europa..
Ondertussen zijn we wel weer koploper met milieu en zero emissie zones.
Het is juist een heel simpel systeem met vaste depreciatielijsten en onder de 20.000 euro een vaste wegenbelasting van rond de 40/50 euro per jaar.quote:Op woensdag 10 juni 2026 20:15 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
En door dat soort grappen hebben we ook een van de oudste wagenparken van Europa..
Ondertussen zijn we wel weer koploper met milieu en zero emissie zones.
[..]
Auto's hebben, of hadden, in Nederland vaak al minder opties om prijs te drukken. Datzelfde trucje wordt ook gebruikt bij import.
Het lijkt me een onnodig ingewikkeld systeem voor Nederland.
Hier in de staat waar ik woon in Mexico zelfs, gemiddeld 8,6 jaar oud ten opzichte van 11,9 in Nederland. Ik koop ook normaal elke 3/4 jaar nieuw.quote:Op woensdag 10 juni 2026 20:15 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
In Polen is het wagenpark tegenwoordig gemiddeld nieuwer dan in Nederland. Dan weet je het wel.
Prima idee maar het is niet de bedoeling dat mensen minder belasting gaan betalen. De overheid is altijd op zoek naar meer geld.quote:Op woensdag 10 juni 2026 20:17 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Het is juist een heel simpel systeem met vaste depreciatielijsten en onder de 20.000 euro een vaste wegenbelasting van rond de 40/50 euro per jaar.
Dat is typisch voor groeiende organisaties; naarmate organisaties groeien, wordt coördinatie complexer waardor men regels opstelt om deze complexiteit te beheersen, maar na verloop van tijd verdringt het beheren van de regels het oorspronkelijke doel, omdat het gemakkelijker meetbaar is.quote:Op woensdag 10 juni 2026 20:19 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Prima idee maar het is niet de bedoeling dat mensen minder belasting gaan betalen. De overheid is altijd op zoek naar meer geld.
Krijgen we gewoon nog hogere boetes of de zoveelste belasting op frisdrank ofzo. Het is een wonder dat er nog geen “zonnepanelenforfait” is omdat de belastingdienst zelf opgewekte stroom als inkomen ziet.
we moeten heel snel over op selfdriving abonnementsvervoer , dan heb je geen eigen auto een ook geen OV nodigquote:Op woensdag 10 juni 2026 19:54 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Daarom zouden zaken als openbaar vervoer dus niet geprivatiseerd moeten zijn, maar een overheidsaangelegenheid die niet rendabel hoeft te zijn, zoals in Zwitserland. Maar dat is een gepasseerd station, helaas.
Ik zeg toch meermaals dat ik voor gratis OV ben. Ik vergelijk met Zwitserland omdat die het veel beter doen dan wij. Ik zou het Zwitserse beleid grotendeels kopieren. En dus in elk geval het OV weer van de overheid maken omdat er wat mij betreft een stuk meer subsidie bij moet om te zorgen voor betere bereikbaarheid en tegelijkertijd veel lagere prijzen.quote:Op woensdag 10 juni 2026 19:20 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Een paar posts terug zeg je dat het ov in de periferie best wat verder uitgekleed kan worden. Vervolgens wil je die mensen wel de hoofdprijs laten betalen voor een auto. Wat moeten de mensen in Oude Pekela of Hulst ofzo dan? Wat is dat voor logica? Er wonen teveel mensen in Nederland. Vooral in de Randstad. In ieder geval meer dan wat de beschikbare voorzieningen, woningmarkt, infrastructuur en energienet momenteel kunnen dragen. Het stimuleren van wonen in leefbare regio’s zou juist prioriteit moeten zijn.
Je had het eerder over Zwitserland. In Zwitserland is “het recht om in de bergen te wonen” grondwettelijk vastgelegd en de overheid moet zorgen voor infrastructuur, ov en voorzieningen (dus niet alle politiebureaus, bibliotheken en alles weg zoals hier). Letterlijk het tegenovergestelde van het NL beleid.
Je bent wel WEF hoor.quote:Op woensdag 10 juni 2026 20:35 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
we moeten heel snel over op selfdriving abonnementsvervoer , dan heb je geen eigen auto een ook geen OV nodig
mobilty as a service
https://www.rijksoverheid(...)ty-as-a-service-maas
ik heb twee auto's , maar kan ook heel goed zonder, al dat blik is niet nodig , aleen maar om te showen voor de burenquote:Op woensdag 10 juni 2026 21:06 schreef capricia het volgende:
[..]
Je bent wel WEF hoor.
En sustainable goals van de VN.
'you will own nothing, but you will be happy '
![]()
Dit heeft niks met SDG te maken en deze uitspraak van Schwab (WEF) is volledig uit zijn verband gerukt.quote:Op woensdag 10 juni 2026 21:06 schreef capricia het volgende:
[..]
Je bent wel WEF hoor.
En sustainable goals van de VN.
'you will own nothing, but you will be happy '
nou bij selfdriving abonnements vervoer zal best heel veel concurrentie komen en allerlei vormen goedkoop duur groeps , uren per maand, maar dat het grote ogen gaat gooien dat is zekerquote:Op woensdag 10 juni 2026 21:11 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dit heeft niks met SDG te maken en deze uitspraak van Schwab (WEF) is volledig uit zijn verband gerukt.
Sowieso zat daar weer een über-kapitalistisch randje aan want het kwam er op neer dat er geld vloeit naar de miljardair-eigenaren van al deze diensten. Alles wordt gehuurd als het ware. Niks communisme of een democratische staat als leverancier.
Het is net als bij de verwijten naar Soros: alles waar ze anderen van beschuldigen doen ze vervolgens zelf.
Over communisme of Soros heb ik het verders niet gehad.quote:Op woensdag 10 juni 2026 21:11 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dit heeft niks met SDG te maken en deze uitspraak van Schwab (WEF) is volledig uit zijn verband gerukt.
Sowieso zat daar weer een über-kapitalistisch randje aan want het kwam er op neer dat er geld vloeit naar de miljardair-eigenaren van al deze diensten. Alles wordt gehuurd als het ware. Niks communisme of een democratische staat als leverancier.
Het is net als bij de verwijten naar Soros: alles waar ze anderen van beschuldigen doen ze vervolgens zelf.
Het ging uiteindelijk natuurlijk niet om de erfbelasting. Het ging om de beeldvorming. Weet jij net zo goed als ik.quote:Op woensdag 10 juni 2026 19:20 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Het ging om erfbelasting, nu haal je er vanallerlei ander zaken bij.
als soros een goed abonnement heeft dan ga ik bij soros hurenquote:Op woensdag 10 juni 2026 21:19 schreef capricia het volgende:
[..]
Over communisme of Soros heb ik het verders niet gehad.
Je zette FvD taal neer. Die uitspraak van Schwab is totaal uit zijn verband gerukt (en wordt nu cynisch genoeg door de TechBros zelf geïmplementeerd).quote:Op woensdag 10 juni 2026 21:19 schreef capricia het volgende:
[..]
Over communisme of Soros heb ik het verders niet gehad.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |