Waarom moet het bij benzine gehaald worden. De belasting op autobezit is in Nederland ook de hoogste van Europa. Echter is de MRB geen doelbelasting. Je zou ook een groter deel van de opbrengst daarvan aan beter ov kunnen uitgeven.quote:Op woensdag 10 juni 2026 17:01 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ik heb inderdaad liever dat het OV aantrekkelijk wordt gemaakt. Ik ben voor gratis OV.
Dat kan door erin te investeren. Dat kan ook bijvoorbeeld door alternatieven onaantrekkelijker te maken. Zo'n accijns zou bijvoorbeeld kunnen zorgen voor dekking om te investeren in het OV.
Links heeft geen enkele knop om aan te draaien, links zit vrijwel nooit in de regering en al helemaal nooit als grootste partij.
Rechts heeft het OV geprivatiseerd. Door het aan commerciele partijen uit te besteden is gegarandeerd dat het nooit erg aantrekkelijk kan worden. Namelijk als het ooit aantrekkelijk is gooien commerciele partijen de prijs omhoog. Rechts zal een oplossing als het nationaliseren van het OV altijd tegenhouden
Als het OV niet meer winstgevend moet zijn kun je lijntjes naar schubbekutteveen waar niemand in zit vaker laten rijden en met een lage prijs.
Neem bijvoorbeeld Zwitserland, die investeren veel meer dan wij in OV maar in Zwitserland hoeft het OV ook maar 40% kostendekkend te zijn. Als OV maar 40% kostendekkend is kan het natuurlijk veel goedkoper en aantrekkelijker zijn dan als het 100% kostendekkend moet zijn zoals bij ons.
Volgens een snelle google geeft Nederland nu maar 3 miljard per jaar aan OV uit. Dat is ongeveer de helft van wat Zwitserland ervoor begroot. Stel wij gaan 2 keer zoveel uitgeven aan OV kan ik me voorstellen dat de dekking omhoog kan en de prijs naar beneden. Dat geld moet je ergens vandaan halen, ik denk dat benzine dan bijvoorbeeld een goede is. Als jij betere opties weet ook goed.
Kan goed met de fiets.quote:Op woensdag 10 juni 2026 19:13 schreef capricia het volgende:
Ook in de randstad is OV vaak geen goede optie.
Ik woon in de gemeente Utrecht (bushalte op 15 mins lopen). Mijn moeder ligt in een hospice in Breukelen.
OV: tussen de anderhalf en twee uur enkele reis.
[ link | afbeelding ]
Auto: 11 minuten.
Het OV is dan gewoon geen alternatief.
Nee. Want haar hond moet ook iedere keer mee (die verzorgen wij nu). Ze leeft voor dat beest.quote:
De provincie Groningen moet bijbetalen. Logisch dus dat dit in de kwaliteit gaat zitten in vergelijking met de oude NS situatie, toen de provincie niks bij droeg.quote:Op woensdag 10 juni 2026 17:26 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Dat is niet waar. Sinds Arriva hier de regionale lijnen heeft overgenomen zijn er meer treinen gaan rijden om de onrendabele lijnen en zijn zelfs de lijnen zelfs rendabel geworden. Ook er zijn veel betere treinen gekomen. Het was echt niet fijn om ronde deze tijd in de oude wadlopers met geen airco te zitten.
Ik ben wel emt je eens dat OV goedkoper kan. Als je goed uitzoekt met abonnementen kan je best voor een goede prijs emt het OV reizen.
Het ging om erfbelasting, nu haal je er vanallerlei ander zaken bij.quote:Op woensdag 10 juni 2026 19:06 schreef Badada het volgende:
[..]
Je kan er alleen geen reet mee, want kapitaal kan daar niet zomaar weer het land uit.
Een paar posts terug zeg je dat het ov in de periferie best wat verder uitgekleed kan worden. Vervolgens wil je die mensen wel de hoofdprijs laten betalen voor een auto. Wat moeten de mensen in Oude Pekela of Hulst ofzo dan? Wat is dat voor logica? Er wonen teveel mensen in Nederland. Vooral in de Randstad. In ieder geval meer dan wat de beschikbare voorzieningen, woningmarkt, infrastructuur en energienet momenteel kunnen dragen. Het stimuleren van wonen in leefbare regio’s zou juist prioriteit moeten zijn.quote:Op woensdag 10 juni 2026 18:50 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ik stel voor om de wegenbelasting en benzine accijns te verhogen en het OV gratis te maken te nationaliseren en uit te breiden.
Nog hoger? Dit lijkt me wel discriminatoir richting degenen die geen gebruik kunnen maken van het OV.quote:Op woensdag 10 juni 2026 18:50 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ik stel voor om de wegenbelasting en benzine accijns te verhogen en het OV gratis te maken te nationaliseren en uit te breiden.
Deze hele beredenering is gebaseerd op het archaïsche idee dat de auto een luxeproduct is. Zo wordt het fiscaal ook nog altijd behandeld. Terwijl het inmiddels voor de meeste Nederlanders een basisvoorwaarde is om volwaardig aan de samenleving te kunnen deelnemen.quote:Op woensdag 10 juni 2026 19:20 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Nog hoger? Dit lijkt me wel discriminatoir richting degenen die geen gebruik kunnen maken van het OV.
Een ordinaire lastenverzwaring is het dan gewoon.quote:Op woensdag 10 juni 2026 19:23 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Deze hele beredenering is gebaseerd op het archaïsche idee dat de auto een luxeproduct is. Zo wordt het fiscaal ook nog altijd behandeld. Terwijl het inmiddels voor de meeste Nederlanders een basisvoorwaarde is om volwaardig aan de samenleving te kunnen deelnemen.
Daarom is die kilometerheffing ook zo’n kutidee. Omdat je van mijlenver kan zien aankomen dat dat gewoon een belasting wordt die er niet naast komt, maar er bovenop. Het fiscale regime in Nederland gaat historisch altijd uit van stapelen, niet van vervangen of hervormen. Bovendien is er al een belasting op gebruik, dat heet accijns (waarover ook BTW moet worden afgedragen).quote:Op woensdag 10 juni 2026 19:24 schreef capricia het volgende:
[..]
Een ordinaire lastenverzwaring is het dan gewoon.
Waarbij je je moet afvragen of het bedrag überhaupt wel bij het OV terecht komt.
Zo een klein en vlak land als Nederland zou serieuze OV moeten hebben. Nederlanders zouden überhaupt problemen collectiever en systematischer moeten aanvliegen en oplossen.quote:Op woensdag 10 juni 2026 19:23 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Deze hele beredenering is gebaseerd op het archaïsche idee dat de auto een luxeproduct is. Zo wordt het fiscaal ook nog altijd behandeld. Terwijl het inmiddels voor de meeste Nederlanders een basisvoorwaarde is om volwaardig aan de samenleving te kunnen deelnemen.
Precies, en juist doordat je een basisvoorwaarde extreem duur maakt is het voor vele amper mogelijk om nog deel te nemen aan de maatschappij of werk te vinden.quote:Op woensdag 10 juni 2026 19:23 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
En toch ligt de gemiddelde belastingdruk van Nederland feitelijk onder het EU gemiddelde.quote:Op woensdag 10 juni 2026 19:30 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Daarom is die kilometerheffing ook zo’n kutidee. Omdat je van mijlenver kan zien aankomen dat dat gewoon een belasting wordt die er niet naast komt, maar er bovenop. Het fiscale regime in Nederland gaat historisch altijd uit van stapelen, niet van vervangen of hervormen. Bovendien is er al een belasting op gebruik, dat heet accijns (waarover ook BTW moet worden afgedragen).
Net als BPM. Geen enkel land in Europa heeft een aparte aanschafbelasting (bovenop de BTW) behalve wij.
Het is echt de ultieme melkkoe.
Nederland is van oudsher geen land van vergezichten en meerjarenplannen. Vanwege de eeuwige kruideniersmentaliteit en gezanik over wie wat moet betalen komt er hier niets van de grond.quote:Op woensdag 10 juni 2026 19:31 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Zo een klein en vlak land als Nederland zou serieuze OV moeten hebben. Nederlanders zouden überhaupt problemen collectiever en systematischer moeten aanvliegen en oplossen.
Zoals eerder geplaatst, vergelijk Nederland eens met Noord-Rijn Westfalen. Het aantal busstations
[ afbeelding ]
In dat geval is de ikke-ikke auto ideologie gewoon minder nodig.
Maar als we langzaam naar milieuvriendelijke electrische auto's gaan is het beter om juist in te zetten op individueel vervoer in de toekomst. Voor 3 miljard kun je ook goedkope electrische auto's voor minima gaan sponsoren of subsidiëren, zeg zo'n 100.000 auto's per jaar.quote:Op woensdag 10 juni 2026 19:31 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Zo een klein en vlak land als Nederland zou serieuze OV moeten hebben. Nederlanders zouden überhaupt problemen collectiever en systematischer moeten aanvliegen en oplossen.
Zoals eerder geplaatst, vergelijk Nederland eens met Noord-Rijn Westfalen. Het aantal busstations
[ afbeelding ]
In dat geval is de ikke-ikke auto ideologie gewoon minder nodig.
Het moet hoe dan ook aantrekkelijker gemaakt worden om buiten de Randstad te wonen. Maar daarvoor moeten de reistijden vanuit de periferie fors omlaag. En dat kost wel geld.quote:Op woensdag 10 juni 2026 19:33 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Precies, en juist doordat je een basisvoorwaarde extreem duur maakt is het voor vele amper mogelijk om nog deel te nemen aan de maatschappij of werk te vinden.
Waar ik opgegroeid ben was er geen treinstation binnen fietsafstand en slechts een buslijn.
Wellicht is een differentiatie qua wegenbelasting per postcode iets, zodat men in de grote steden, waar er voldoende OV is, een veel hogere wegenbelasting kunnen betalen.
Zelfs in de gemeente Utrecht zijn er dorpen waar enkel een belbus beschikbaar is/was. En dan zit je dus in hartje Randstad.quote:Op woensdag 10 juni 2026 19:33 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Precies, en juist doordat je een basisvoorwaarde extreem duur maakt is het voor vele amper mogelijk om nog deel te nemen aan de maatschappij of werk te vinden.
Waar ik opgegroeid ben was er geen treinstation binnen fietsafstand en slechts een buslijn.
Wellicht is een differentiatie qua wegenbelasting per postcode iets, zodat men in de grote steden, waar er voldoende OV is, een veel hogere wegenbelasting kunnen betalen.
Het wordt er ook niet beter op. Voor die nieuwe woonwijken in Utrecht is de voorgestelde tramlijn ook al afgeschoten. Te duur. Kon ook wel met een bus, aldus de VVD.quote:Op woensdag 10 juni 2026 19:42 schreef capricia het volgende:
[..]
Zelfs in de gemeente Utrecht zijn er dorpen waar enkel een belbus beschikbaar is/was. En dan zit je dus in hartje Randstad.qua postcode.
Laat staan hoe het daarbuiten is.
En dan heb ik het niet eens over de prijs. Mijn voorbeeld van hierboven is 8 euro enkele reis. Van een adres in Utrecht naar Breukelen, waar je anderhalf a twee uur over doet met het OV. En met de auto 11 minuten.
Het OV is in dit geval gewoon geen alternatief. Triest maar waar.
Het is tegenwoordig pas interessant als het intrinsiek geld opleverd. Dus gaat er eerst een peloton excelsheet warriors naar kijken. Kost het geld? Kut idee, gaan we niet doen.quote:Op woensdag 10 juni 2026 19:46 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Het wordt er ook niet beter op. Voor die nieuwe woonwijken in Utrecht is de voorgestelde tramlijn ook al afgeschoten. Te duur. Kon ook wel met een bus, aldus de VVD.
Het is helemaal niet de bedoeling dat het ov een aantrekkelijk product is.
Daarom zouden zaken als openbaar vervoer dus niet geprivatiseerd moeten zijn, maar een overheidsaangelegenheid die niet rendabel hoeft te zijn, zoals in Zwitserland. Maar dat is een gepasseerd station, helaas.quote:Op woensdag 10 juni 2026 19:49 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het is tegenwoordig pas interessant als het intrinsiek geld opleverd. Dus gaat er eerst een peloton excelsheet warriors naar kijken. Kost het geld? Kut idee, gaan we niet doen.
Dat sommige dingen nou eenmaal geld kosten maar op niet financiële wijze wel van groot belang zijn is blijkbaar niet belangrijk. Dat is de graai en "groei" economie waar we in leven.
Niet tegenwoordig hoor. Het is nooit anders geweest. Zie mijn post hierboven.quote:Op woensdag 10 juni 2026 19:49 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het is tegenwoordig pas interessant als het intrinsiek geld opleverd. Dus gaat er eerst een peloton excelsheet warriors naar kijken. Kost het geld? Kut idee, gaan we niet doen.
Dat sommige dingen nou eenmaal geld kosten maar op niet financiële wijze wel van groot belang zijn is blijkbaar niet belangrijk. Dat is de graai en "groei" economie waar we in leven.
Behalve dat het schreeuwend duur is (mijn zus loopt er dus gewoon op leeg met haar kinderen, dus ik haal ze graag op met de auto) is het bizar tijdrovend.quote:Op woensdag 10 juni 2026 19:54 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Daarom zouden zaken als openbaar vervoer dus niet geprivatiseerd moeten zijn, maar een overheidsaangelegenheid die niet rendabel hoeft te zijn, zoals in Zwitserland. Maar dat is een gepasseerd station, helaas.
Ja grotendeels mee eens. Met dank aan eeuwige CDA en VVD dominantie.quote:Op woensdag 10 juni 2026 19:37 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Nederland is van oudsher geen land van vergezichten en meerjarenplannen. Vanwege de eeuwige kruideniersmentaliteit en gezanik over wie wat moet betalen komt er hier niets van de grond.
De Afsluitdijk werd aanvankelijk te duur bevonden en afgewezen. Pas toen er een hongersnood dreigde, kwam er actie. Voordat de Deltawerken werden aangelegd moesten er eerst duizenden doden vallen. Het gaat al eeuwenlang zo.
Een Lelylijn bijvoorbeeld zou in Spanje of Frankrijk zonder enige vorm van discussie al 25 jaar geleden zijn gebouwd.
Over de Noord/Zuidlijn is decennia gesteggeld. Men wilde zelfs halverwege de bouw de hele zaak afblazen. De Grand Paris Express. 200 km aan tunnels. Wordt gewoon gebouwd. Omdat de regio Ile de France ziet dat de beschikbare infrastructuur het niet meer aan kan. In Nederland zetten we er een buslijntje bij.
Nederland wordt bestuurd alsof het een provinciestadje is.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |