abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 3 juni 2026 @ 13:31:59 #1
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220950136
https://www.telegraaf.nl/(...)roter/155005775.html

Europa heeft weer veel te willen op gebied van de woningbouw in Nederland

Meer huurwoningen
Meer woningbouw
En minder hoge huren
En er moet meer land beschikbaar komen voor woningbouw ,maar wat voor soort land dat zegt men niet
misschien moeten we meer gaan optoppen en uitplinten en ouderen hun woning gaan delen

quote:
Europese Commissie kraakt onze huurwet: ’Risico op armoede wordt groter’

Brussel/Den Haag- De ’wet betaalbare huur’ moet op de schop, vindt de Europese Commissie.
Brussel vraagt om aanpassingen om te voorkomen dat de huurmarkt krimpt en de armoede onder lage- en middeninkomens groeit.
24 minuten geleden

Dat staat in de zogenoemde ’landenspecifieke aanbevelingen’ die de Commissie jaarlijks doet aan de lidstaten op sociaal-economisch vlak.

Zoals gebruikelijk maakt Brussel zich druk om de hypotheekrenteaftrek en het hoge aandeel van (schijn)zelfstandigen op de arbeidsmarkt.
quote:
Snijden in bureaucratie rond woningbouw
De Commissie ondersteunt daarnaast de wens die dit kabinet al heeft uitgesproken, namelijk om flink te snijden in de bureaucratie rond woningbouw.

Bijvoorbeeld door sneller bouwvergunningen af te geven.

Daarnaast stelt de Commissie dat er ’meer land beschikbaar’ gemaakt kan worden voor woningbouw.

Maar Brussel maakt in de aanbevelingen niet duidelijk wat voor land dat moet zijn, bijvoorbeeld of het om landbouwgrond gaat.


[ Bericht 0% gewijzigd door michaelmoore op 03-06-2026 15:05:16 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  woensdag 3 juni 2026 @ 13:34:16 #2
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220950150
Wat is dat voor debiele praktijk om politici met louter hun voornaam aan te duiden?
Huilen dan.
  Moderator woensdag 3 juni 2026 @ 13:38:13 #3
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_220950181
quote:
7s.gif Op woensdag 3 juni 2026 13:34 schreef Isdatzo het volgende:
Wat is dat voor debiele praktijk om politici met louter hun voornaam aan te duiden?
Eens&aangepast
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_220950225
Punt is nou juist dat deze wet er is gekomen omdat huurprijzen veel te hoog waren.

Dit is niet bedacht om particuliere verhuurders te pesten. Veel huurwoningen waren onbetaalbaar geworden. Deze wet was een reactie daarop.

Ja, het is op zich problematisch dat particuliere beleggers zich terugtrekken uit de huurmarkt. Daardoor verschaalt het aanbod. Maar deze wet schrappen betekent dat we straks weer opgescheept zitten met torenhoge huurprijzen die mensen amper kunnen betalen. En nee, vraag en aanbod doen helaas niet wat ze moeten doen: die brengen de prijzen niet omlaag. Dat heeft de jarenlange praktijk uitgewezen.

Zelf denk ik dat corporaties een grotere rol moeten vervullen in de middenhuursector. Huisvesting is een grondrecht en daarmee te belangrijk om enkel aan 'de markt' over te laten.

Overigens ben ik Hugo de Jong enorm dankbaar. Hier vond de particuliere verhuurder - een of andere investeringsmaatschappij uit Utrecht - het ook niet interessant meer. Ze verkochten alle huurwoningen in dit blok, voor 70/80 procent van de WOZ-waarde. Daardoor kon ik een superaankoop doen.

En nog iets: particuliere verhuurders zijn vaak klootzakken. Ik heb 14 jaar lang gehuurd en ze hebben werkelijk geen ene flikker aan het huis gedaan. Nooit een nieuwe keuken, geen schilderwerk buiten, etc etc. Dat terwijl woningcorporaties hun bezit om de haverklap vernieuwen.

Dus ik ben de afgelopen twee jaar volle bak aan het investeren in m'n huis - en hetzelfde geldt voor m'n buurtjes. Boel knapt er enorm van op. Als we allemaal nog huurders waren, was er nog steeds geen flikker gebeurd.

[ Bericht 0% gewijzigd door KoosVogels op 03-06-2026 13:50:36 ]
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  woensdag 3 juni 2026 @ 13:50:50 #5
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_220950316
Het probleem is het gebrek aan woningen, niet de ingevoerde beperkingen voor luie huisjesmelkers om de woningnood te misbruiken en slapend rijk te worden.
Antifa
  woensdag 3 juni 2026 @ 13:55:43 #6
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220950368
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 13:50 schreef VoMy het volgende:
Het probleem is het gebrek aan woningen, niet de ingevoerde beperkingen voor luie huisjesmelkers om de woningnood te misbruiken en slapend rijk te worden.
daar zal dat land dan voor nodig zijn maar wat voor soort land bedoelt men /?
En in welke provincie

toch geen weiland of tarwe land, zandgrond of natuurgrond , zoveel soorten land zijn er niet
en moet men de veehouders dan gaan verjagen en hun stallen afbreken ??

Of waar de zeespiegel straks hoger staat dan het huis

als we noodopvang van zielige vluchtelingen op voetbalvelden moeten doen dan weet je het wel, zoveel land is er dus niet
wel veel slappe grond

[ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 03-06-2026 15:05:50 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220952102
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 13:43 schreef KoosVogels het volgende:
Punt is nou juist dat deze wet er is gekomen omdat huurprijzen veel te hoog waren.

Daar helpt deze wet dus niet bij, integendeel zelfs.

Huren zijn hoog omdat het aanbod laag is. Het aanbod moet omhoog, deze wet zorgt voor minder aanbod. Dit weet iedereen, zelfs bij de EU. De Raad van State ook. Starters zonder rijke ouders ook, die hebben nog minder opties.

Maar lekker vanuit de onderbuik over huisjesmelkers lullen is natuurlijk veel fijner.
  woensdag 3 juni 2026 @ 18:43:38 #8
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220952127
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 18:38 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Daar helpt deze wet dus niet bij, integendeel zelfs.

Huren zijn hoog omdat het aanbod laag is. Het aanbod moet omhoog, deze wet zorgt voor minder aanbod. Dit weet iedereen, zelfs bij de EU. De Raad van State ook. Starters zonder rijke ouders ook, die hebben nog minder opties.

Maar lekker vanuit de onderbuik over huisjesmelkers lullen is natuurlijk veel fijner.
Den Uyl moet terug komen dan gaat er weer gebouwd worden voor onze bevolking

schrap de HRA en begin een nieuwe Premie A (rbeider) regeling
de PvdA regeling

niet woke maar sociaal

[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 03-06-2026 18:56:42 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220952143
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 18:38 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Daar helpt deze wet dus niet bij, integendeel zelfs.

Huren zijn hoog omdat het aanbod laag is. Het aanbod moet omhoog, deze wet zorgt voor minder aanbod. Dit weet iedereen, zelfs bij de EU. De Raad van State ook. Starters zonder rijke ouders ook, die hebben nog minder opties.

Maar lekker vanuit de onderbuik over huisjesmelkers lullen is natuurlijk veel fijner.
Deze wet beperkt de mogelijkheden om de huren ongelimiteerd te verhogen.

En ja, uitbreiding van het aanbod zorgt in theorie voor lagere prijzen. De praktijk laat echter een ander beeld zien. Voordat deze wet er was en het aanbod toenam bleven de particuliere huren overal gestaag groeien.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_220952192
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 18:46 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Deze wet beperkt de mogelijkheden om de huren ongelimiteerd te verhogen.
In de praktijk worden huren dus hoger omdat er minder aanbod in het middensegment is en meer in het hogere segment. De bedoeling van een wet kan mooi klinken op papier, maar de werkelijkheid is vaak anders. Deze wet verhoogt huren en zorgt voor minder aanbod in het segment waar het op gericht is. De Jonge is daar constant voor gewaarschuwd van alle kanten, ook door de EU en de Raad van State.
quote:
En ja, uitbreiding van het aanbod zorgt in theorie voor lagere prijzen. De praktijk laat echter een ander beeld zien. Voordat deze wet er was en het aanbod toenam bleven de particuliere huren overal gestaag groeien.
Omdat er dus geen uitbreiding van het aanbod is. Ik vind het nogal vreemd dat dit soort basiskennis uitgelegd moet worden.
  woensdag 3 juni 2026 @ 18:57:35 #11
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220952221
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 18:46 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Deze wet beperkt de mogelijkheden om de huren ongelimiteerd te verhogen.

En ja, uitbreiding van het aanbod zorgt in theorie voor lagere prijzen. De praktijk laat echter een ander beeld zien. Voordat deze wet er was en het aanbod toenam bleven de particuliere huren overal gestaag groeien.
het gaat niet om prijzen maar om voldoende woningen voor onze jongeren

dan dalen de huurprijzen vanzelf wel , maar daar gaat niet om
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220952342
Dus de huurwet van die schoolmeester was toch niet zo’n goed idee? Verrassend 🤣
pi_220952359
https://www.nvm.nl/nieuws(...)sacties-hard-omlaag/

Na invoering van de wet blijven de huurprijzen stijgen. De wet bereikt dus niet zijn doel, integendeel.
  woensdag 3 juni 2026 @ 19:34:47 #14
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220952499
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 19:14 schreef MoreDakka het volgende:
https://www.nvm.nl/nieuws(...)sacties-hard-omlaag/

Na invoering van de wet blijven de huurprijzen stijgen. De wet bereikt dus niet zijn doel, integendeel.
uiteraard en anders dan kan een huurbaasje wel vragen om maandelijks 300 euro contant of erger

je kan niet alles in regeltjes vangen , wel met voldoende woningbouw
ga buiten de dorpen bouwen, daar is bouwgrond goedkoop
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220952898
quote:
2s.gif Op woensdag 3 juni 2026 13:38 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Eens&aangepast
Ook eens met Archibald @xpompompomx
pi_220953092
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 18:54 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
In de praktijk worden huren dus hoger omdat er minder aanbod in het middensegment is en meer in het hogere segment. De bedoeling van een wet kan mooi klinken op papier, maar de werkelijkheid is vaak anders. Deze wet verhoogt huren en zorgt voor minder aanbod in het segment waar het op gericht is. De Jonge is daar constant voor gewaarschuwd van alle kanten, ook door de EU en de Raad van State.
[..]
Omdat er dus geen uitbreiding van het aanbod is. Ik vind het nogal vreemd dat dit soort basiskennis uitgelegd moet worden.
Voordat particuliere beleggers zich begonnen terug te trekken was er voldoende uitbreiding van het aanbod. Ook in onze gemeente (50k) inwoners worden al langere tijd tientallen particuliere huurwoningen per jaar gerealiseerd.

In theorie moet dat leiden tot lagere prijzen - dat hoef je niet te leggen, dat staat nota bene letterlijk in mijn eerdere bijdragen. Maar de theorie wordt gelogenstraft door de praktijk: de huurprijzen blijven stijgen, ongeacht hoeveel er wordt gebouwd.

Wat is precies het kantelpunt? Op welk moment gaat de theorie zich manifesteren? Wanneer het aanbod groter is dan de vraag?

Want dat gaat nooit gebeuren in ons land - daar heeft de markt ook geen baat bij.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  woensdag 3 juni 2026 @ 20:52:54 #17
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_220953271
Mja eerder was toch juist de kritiek dat starters uit de markt werden geconcurreerd door beleggers waarvan ze vervolgens moesten gaan huren...
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  woensdag 3 juni 2026 @ 20:54:18 #18
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220953292
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 20:41 schreef KoosVogels het volgende:

Want dat gaat nooit gebeuren in ons land - daar heeft de markt ook geen baat bij.
niemand kan een markt sturen en dat moet ook niet
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  woensdag 3 juni 2026 @ 20:59:40 #19
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220953377
x

[ Bericht 100% gewijzigd door michaelmoore op 03-06-2026 21:00:49 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  woensdag 3 juni 2026 @ 21:00:17 #20
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220953387
x

[ Bericht 100% gewijzigd door michaelmoore op 03-06-2026 21:00:42 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220953457
quote:
16s.gif Op woensdag 3 juni 2026 20:52 schreef FlippingCoin het volgende:
Mja eerder was toch juist de kritiek dat starters uit de markt werden geconcurreerd door beleggers waarvan ze vervolgens moesten gaan huren...
Er is naast een algemeen woningtekort vooral een tekort aan specifieke woningen en met name eengezinswoningen zijn er te weinig. Dat blokkeert de doorstroom.
  woensdag 3 juni 2026 @ 21:06:11 #22
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_220953486
En plotseling, abracadabra, is de EU geen supranationalistische ondemocratische moloch meer, maar een verstandig lichaam, want het doet lelijk over Hugo de Jonge.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  woensdag 3 juni 2026 @ 21:14:29 #23
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220953626
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 21:04 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Er is naast een algemeen woningtekort vooral een tekort aan specifieke woningen en met name eengezinswoningen zijn er te weinig. Dat blokkeert de doorstroom.
en meer gecontroleerd sociaal wonen voor alleenstaande ouderen zodat die gaan doorstromen en ZZP thuiszorg kan minderen , want er komen een heleeboel , heel boel , heleboel ouderen aan
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220953838
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 21:14 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
en meer gecontroleerd sociaal wonen voor alleenstaande ouderen zodat die gaan doorstromen en ZZP thuiszorg kan minderen , want er komen een heleeboel , heel boel , heleboel ouderen aan
Je hebt wel initiatieven hiervoor. Van groot naar beter is er eentje, maar niemand gaat natuurlijk meer betalen voor minder m2
  woensdag 3 juni 2026 @ 21:33:47 #25
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220953913
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 21:29 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Je hebt wel initiatieven hiervoor. Van groot naar beter is er eentje, maar niemand gaat natuurlijk meer betalen voor minder m2
tje dat ligt aan de gemeenten, het is voor de zorg wel veel beter , het is dan ook niet meer koop, maar huur ,
want de man met de hamer kan ieder moment komen
En een kamer van 30 m2 leegmaken is makkelijker dan een huis van 200m2 met schuur
https://www.langleventhuisflats.nl/


https://www.rotterdam.nl/thuisplusflat

makkelijker voor de WMO schoonmaakdames van de gemeente ook

[ Bericht 12% gewijzigd door michaelmoore op 04-06-2026 01:25:22 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220954444
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 20:41 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Voordat particuliere beleggers zich begonnen terug te trekken was er voldoende uitbreiding van het aanbod. Ook in onze gemeente (50k) inwoners worden al langere tijd tientallen particuliere huurwoningen per jaar gerealiseerd.

In theorie moet dat leiden tot lagere prijzen - dat hoef je niet te leggen, dat staat nota bene letterlijk in mijn eerdere bijdragen. Maar de theorie wordt gelogenstraft door de praktijk: de huurprijzen blijven stijgen, ongeacht hoeveel er wordt gebouwd.
Dikgedrukte is dus niet waar, dat laat de realiteit zien. De vraag groeit harder dan het aanbod, dat is echt niet moeilijk te snappen hoor. Er wordt dus niet genoeg gebouwd. Er is niet genoeg aanbod. Dus de prijs blijft stijgen. Deze wet zorgt voor nog minder aanbod, dus stijgt de prijs nog harder.

Ik heb geen idee waarom je net doet alsof je dom bent.
  donderdag 4 juni 2026 @ 05:39:40 #27
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_220955707
quote:
18s.gif Op woensdag 3 juni 2026 21:06 schreef Lord_Vetinari het volgende:
En plotseling, abracadabra, is de EU geen supranationalistische ondemocratische moloch meer, maar een verstandig lichaam, want het doet lelijk over Hugo de Jonge.
A broken clock is right twice a day.

Wat je zegt klopt niet: commentaar op Hugo de Jonge is altijd goed en daarom heeft de EU nu iets verstandigs gezegd en het is nog steeds een supranationalistisch, ondemcratische moloch.
  donderdag 4 juni 2026 @ 05:40:49 #28
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_220955708
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 20:41 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Voordat particuliere beleggers zich begonnen terug te trekken was er voldoende uitbreiding van het aanbod. Ook in onze gemeente (50k) inwoners worden al langere tijd tientallen particuliere huurwoningen per jaar gerealiseerd.

In theorie moet dat leiden tot lagere prijzen - dat hoef je niet te leggen, dat staat nota bene letterlijk in mijn eerdere bijdragen. Maar de theorie wordt gelogenstraft door de praktijk: de huurprijzen blijven stijgen, ongeacht hoeveel er wordt gebouwd.

Wat is precies het kantelpunt? Op welk moment gaat de theorie zich manifesteren? Wanneer het aanbod groter is dan de vraag?

Want dat gaat nooit gebeuren in ons land - daar heeft de markt ook geen baat bij.
Waar was in godesnaam voldoende uitbreiding van het aanbod met een oplopend tekort aan woningen?
pi_220958175
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 05:40 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Waar was in godesnaam voldoende uitbreiding van het aanbod met een oplopend tekort aan woningen?
Elk huurhuis dat bij wordt gebouwd is in principe een uitbreiding.

Maar de realiteit is dat we in Nederland in geen honderd jaar op een niveau komen waar het aanbod de vraag ook maar enigszins kan bijbenen. Daarom is het mechanisme van vraag en aanbod ook amper van toepassing op de woningmarkt. Het is onmogelijk - of althans, het gaat nooit gebeuren - om zulke hoeveelheid particuliere huurhuizen te bouwen dat dit daadwerkelijk invloed heeft op de prijzen.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_220958191
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 22:17 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Dikgedrukte is dus niet waar, dat laat de realiteit zien. De vraag groeit harder dan het aanbod, dat is echt niet moeilijk te snappen hoor. Er wordt dus niet genoeg gebouwd. Er is niet genoeg aanbod. Dus de prijs blijft stijgen. Deze wet zorgt voor nog minder aanbod, dus stijgt de prijs nog harder.

Ik heb geen idee waarom je net doet alsof je dom bent.
'Voldoende' is wellicht ongelukkig geformuleerd.

Maar m'n punt blijft staan. Of je deze wet nou schrapt of niet; het aanbod zal de vraag nooit bijbenen. Dat heeft het in ons land nog nooit gedaan. Daarom is er geen scenario denkbaar waarbij de huurprijzen gaan dalen.

In werkelijkheid zorgt het schrappen van deze wet voor een toename van het aanbod, in combinatie met torenhoge prijzen. Precies zoals het al tijden gaat.

Vergeet ook niet: bouwers/verhuurders hebben helemaal geen baat bij een aanbod dat in de pas loopt met de vraag.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  donderdag 4 juni 2026 @ 13:13:22 #31
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220958197
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 13:09 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Elk huurhuis dat bij wordt gebouwd is in principe een uitbreiding.

Maar de realiteit is dat we in Nederland in geen honderd jaar op een niveau komen waar het aanbod de vraag ook maar enigszins kan bijbenen. Daarom is het mechanisme van vraag en aanbod ook amper van toepassing op de woningmarkt. Het is onmogelijk - of althans, het gaat nooit gebeuren - om zulke hoeveelheid particuliere huurhuizen te bouwen dat dit daadwerkelijk invloed heeft op de prijzen.
zolang we niet meer buiten het dorp mogen bouwen niet nee,

op grond van 50.000 euro per m2 is het heel moeilijk bouwen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  donderdag 4 juni 2026 @ 13:14:15 #32
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220958202
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 13:12 schreef KoosVogels het volgende:

[
Vergeet ook niet: bouwers/verhuurders hebben helemaal geen baat bij een aanbod dat in de pas loopt met de vraag.
winst is winst , als de een het niet pakt dan pakt de ander het

geef een bouw locatie van 10 voetbalvelden buiten het dorp vrij , dan moet jij eens kijken hoe snel ze zijn
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220958521
quote:
Snijden in bureaucratie rond woningbouw
De Commissie ondersteunt daarnaast de wens die dit kabinet al heeft uitgesproken, namelijk om flink te snijden in de bureaucratie rond woningbouw.
Wat een huichelarij :(
Juist door allerlei regels door de EU bedacht is het bouwen steeds duurder geworden, denk aan energie(belasting) en van het gas af. Allerlei voorschriften over isolatie, stikstof, CO2 etc.

Waarom zou je willen investeren als het:
1e door de regels zo duur wordt , dat niemand de huur kan betalen
2e door de regels het winstgevend verhuren bijna onmogelijk gemaakt wordt
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  Moderator donderdag 4 juni 2026 @ 14:13:49 #34
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_220958560
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 14:06 schreef Oud_student het volgende:

[..]
Wat een huichelarij :(
Juist door allerlei regels door de EU bedacht is het bouwen steeds duurder geworden, denk aan energie(belasting) en van het gas af. Allerlei voorschriften over isolatie, stikstof, CO2 etc.

Waarom zou je willen investeren als het:
1e door de regels zo duur wordt , dat niemand de huur kan betalen
2e door de regels het winstgevend verhuren bijna onmogelijk gemaakt wordt
Bouwen is vooral duur omdat de bouwers bouwen voor de eigen portemonnee en niet voor wat de bevolking nodig heeft. Luxe appartementen zijn lucratiever om te bouwen dan halve sovjetflats. En de mensen overzeese investeerders die die gebouwen tegenwoordig beheren zijn ook geen filantropische instellingen en vragen gewoon een zo hoog mogelijke huur.

En dan hebben we het nog niet over de grondprijzen gehad.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  donderdag 4 juni 2026 @ 14:16:46 #35
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220958573
quote:
2s.gif Op donderdag 4 juni 2026 14:13 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Bouwen is vooral duur omdat de bouwers bouwen voor de eigen portemonnee

de politiek wil persee binnenstedelijk bouwen, dat hebben de bouwers niet verzonnen
binnenstedelijk bouwen is gigantisch lastig , tijdrovend en gecompliceerd

wijs hen een paar hectare buiten het dorp aan en ze gaan vrolijk aan de slag
met een plan en een folder rmaken voor de kooplustigen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  donderdag 4 juni 2026 @ 14:21:08 #36
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220958589
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 14:06 schreef Oud_student het volgende:

Juist door allerlei regels door de EU bedacht is het bouwen steeds duurder geworden, denk aan energie(belasting) en van het gas af. Allerlei voorschriften over isolatie, stikstof, CO2 etc.

nee dat is onzin
het zal de EU worst zijn, in ga maar eens in andere EU landen kijken
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220958637
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 13:50 schreef VoMy het volgende:
Het probleem is het gebrek aan woningen teveel mensen [..]
  donderdag 4 juni 2026 @ 14:31:01 #38
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_220958640
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 14:30 schreef CarbonC het volgende:

[..]

Please leave.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_220958645
quote:
18s.gif Op donderdag 4 juni 2026 14:31 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Please leave.
Probeer het nog eens, maar dan in het Nederlands.

[ Bericht 7% gewijzigd door CarbonC op 04-06-2026 14:55:34 ]
  donderdag 4 juni 2026 @ 14:31:58 #40
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_220958649
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 14:30 schreef CarbonC het volgende:

[..]

Neuh, dat heeft er weinig mee van doen eigenlijk.
Antifa
  donderdag 4 juni 2026 @ 14:33:24 #41
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220958657
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 14:30 schreef CarbonC het volgende:

[..]

Het probleem is het gebrek aan woningen teveel mensen [..]
nou , dat is geen enkele belemmering om woningen te bouwen

quote:
18s.gif Op woensdag 3 juni 2026 21:06 schreef Lord_Vetinari het volgende:
En plotseling, abracadabra, is de EU geen supranationalistische ondemocratische moloch meer, maar een verstandig lichaam, want het doet lelijk over Hugo de Jonge.
De EU weet niet eens wie Hugo de jonge is
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220958679
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 14:31 schreef VoMy het volgende:

[..]
Neuh, dat heeft er weinig mee van doen eigenlijk.
Alsof die 1 miljoen arbeidsmigranten niet in huizen wonen :')
pi_220958750
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 14:37 schreef CarbonC het volgende:

[..]
Alsof die 1 miljoen arbeidsmigranten niet in huizen wonen :')
Die wilden we we hier graag hebben. We stemmen immers al een paar decennia op economisch rechtse partijen. VVD, CDA maar ook JA21 nu etc...allemaal verzot op arbeidsmigranten. Dan moeten we niet gaan miepen denk ik?
beter een knipoog dan een blauw oog
  donderdag 4 juni 2026 @ 14:51:34 #44
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_220958775
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 13:09 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Elk huurhuis dat bij wordt gebouwd is in principe een uitbreiding.

Maar de realiteit is dat we in Nederland in geen honderd jaar op een niveau komen waar het aanbod de vraag ook maar enigszins kan bijbenen. Daarom is het mechanisme van vraag en aanbod ook amper van toepassing op de woningmarkt. Het is onmogelijk - of althans, het gaat nooit gebeuren - om zulke hoeveelheid particuliere huurhuizen te bouwen dat dit daadwerkelijk invloed heeft op de prijzen.
Als we stoppen met alle migratie binnen een afzienbare tijd.
  donderdag 4 juni 2026 @ 14:53:23 #45
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_220958785
quote:
18s.gif Op donderdag 4 juni 2026 14:31 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Please leave.
Tsja, je kunt blijven dromen, feit is dat dit het meest dichtbevolkte land (met afstand) is van Europa, uitgezonderd van wat stadsstaatjes zoals Monaco en dat er elk jaar minimaal (!) netto een Deventer bijkomt.
pi_220958835
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 14:51 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Als we stoppen met alle migratie binnen een afzienbare tijd.
Ja, en dat gaan we dus niet doen. Er zullen altijd migranten komen. Uit buurlanden, de EU, Noord-Amerika, etc etc. Ook als we morgen geen enkele asielzoeker meer binnenlaten staat de migratieteller niet op nul.

En het zal niet leiden tot lagere huurprijzen of betaalbare koopwoningen. Ja, misschien in de verre toekomst, als de boomers allemaal dood zijn. Maar zeker niet op korte termijn.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_220958844
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 15:02 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Ja, en dat gaan we dus niet doen. Er zullen altijd migranten komen. Uit buurlanden, de EU, Noord-Amerika, etc etc. Ook als we morgen geen enkele asielzoeker meer binnenlaten staat de migratieteller niet op nul.

En het zal niet leiden tot lagere huurprijzen of betaalbare koopwoningen. Ja, misschien in de verre toekomst, als de boomers allemaal dood zijn. Maar zeker niet op korte termijn.
Men zou eindelijk eens kunnen beginnen met het terugdringen van weinig bijdragende vormen van arbeidsmigratie, zoals in de vleesverwerkende industrie waar veel mis gaat. Voer de maatregelen van de comissie Roemer per direct in.
  donderdag 4 juni 2026 @ 15:57:50 #48
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220959229
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 15:04 schreef CarbonC het volgende:

[..]
Men zou eindelijk eens kunnen beginnen met het terugdringen van weinig bijdragende vormen van arbeidsmigratie, zoals in de vleesverwerkende industrie waar veel mis gaat.

Voer de maatregelen van de comissie Roemer per direct in.
dat slachten zal vast wel door humanoids gedaan kunnen worden, in the near future

Dat is goedkoper, scheelt woonruimte , op termijn zal dat resulteren in een gebrek aan consumenten met koopkracht, en daardoor ook in minder vleesverwerking dus

[ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 04-06-2026 20:53:18 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  donderdag 4 juni 2026 @ 18:36:30 #49
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220960012
Plannen en vergaderen, bla bla bla. Ga GVD gewoon bouwen, bouwen en nog eens bouwen. Maar ja, veel te veel mensen hebben belang bij de kunstmatige krapte, de banken, de huiseigenaren, de gemeentes, de projectontwikkelaars.
  donderdag 4 juni 2026 @ 20:56:27 #50
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220961121
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 18:36 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Plannen en vergaderen, bla bla bla. Ga GVD gewoon bouwen, bouwen en nog eens bouwen. Maar ja, veel te veel mensen hebben belang bij de kunstmatige krapte, de banken, de huiseigenaren, de gemeentes, de projectontwikkelaars.
projectontwikkelaars en bouwers die maakt het niet uit
de groene politiek wil niet bouwen in groene gebieden als weilanden ook aal komt de stront je neus uit

Provincies hebben geen zin in woningbouw voor anderen dan voor zichzelf en collega's hun kinderen en kennissen

[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 06-06-2026 18:53:31 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220973767
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 13:12 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
'Voldoende' is wellicht ongelukkig geformuleerd.

Maar m'n punt blijft staan. Of je deze wet nou schrapt of niet; het aanbod zal de vraag nooit bijbenen. Dat heeft het in ons land nog nooit gedaan. Daarom is er geen scenario denkbaar waarbij de huurprijzen gaan dalen.
Dat is dan ook helemaal niet wenselijk en verwacht ook niemand. Een vrij ordinaire stropop van je.

Lokaal kunnen huurprijzen daarentegen wel zeker echt dalen als er lokaal ook veel meer aanbod is. Dat kan dan ook (tijdelijk) zelfs meer aanbod dan vraag zijn.

quote:
In werkelijkheid zorgt het schrappen van deze wet voor een toename van het aanbod, in combinatie met torenhoge prijzen. Precies zoals het al tijden gaat.
Meer aanbod = minder hoge prijzen.

quote:
Vergeet ook niet: bouwers/verhuurders hebben helemaal geen baat bij een aanbod dat in de pas loopt met de vraag.
Vrijwel niemand heeft daar baat bij. Maar bouwers en verhuurders hebben nul baat bij wetgeving die hen expliciet tegenhoudt om meer aanbod aan te leveren. En dus de huurder ook.

Waar haal je deze onzin toch allemaal vandaan kerel?
pi_220973771
quote:
2s.gif Op donderdag 4 juni 2026 14:13 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Bouwen is vooral duur omdat de bouwers bouwen voor de eigen portemonnee en niet voor wat de bevolking nodig heeft.

Ja nogal logisch he? Ooit van incentives gehoord?
pi_220984770
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2026 18:45 schreef MoreDakka het volgende:

Meer aanbod = minder hoge prijzen.
In theorie ja.

Zoals ik al aangaf: in werkelijkheid zal het in ons land voorlopig niet gebeuren dat het aanbod dusdanig stijgt dat de prijzen dalen. Daarvoor is de vraag te groot.

Daarom is de wet van De Jong er ook gekomen: in de wetenschap dat marktwerking niet zal leiden tot lagere huurprijzen, zijn er instrumenten in het leven geroepen om die prijzen te beteugelen.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  maandag 8 juni 2026 @ 11:08:10 #54
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220984783
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2026 11:05 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
In theorie ja.

Zoals ik al aangaf: in werkelijkheid zal het in ons land voorlopig niet gebeuren dat het aanbod dusdanig stijgt dat de prijzen dalen. Daarvoor is de vraag te groot.

Daarom is de wet van De Jong er ook gekomen: in de wetenschap dat marktwerking niet zal leiden tot lagere huurprijzen, zijn er instrumenten in het leven geroepen om die prijzen te beteugelen.
de VVD en CDA hebben het altijd over meer marktwerking,
Het resultaat is minder marktwerking , meer subsidies , meer belastingkortingen , meer toeslagen, minder woonruimte en lager netto inkomen na aftrek van de (onder) huur

[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 08-06-2026 11:14:48 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220984789
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2026 11:05 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
In theorie ja.

Zoals ik al aangaf: in werkelijkheid zal het in ons land voorlopig niet gebeuren dat het aanbod dusdanig stijgt dat de prijzen dalen. Daarvoor is de vraag te groot.
Niemand heeft het over dalen, dat is een stropop die jij opzet. Dat kan alleen lokaal gebeuren, niet algemeen.

quote:
Daarom is de wet van De Jong er ook gekomen: in de wetenschap dat marktwerking niet zal leiden tot lagere huurprijzen, zijn er instrumenten in het leven geroepen om die prijzen te beteugelen.
De wet leidt direct en indirect tot sneller stijgende prijzen.

Zoals al meerdere keren uitgelegd door zowel de RvS als de EU. Als je het niet van mij aan wil nemen, dan zul je hun argumenten moeten weerleggen. En natuurlijk de ogen sluiten voor de werkelijke gevolgen van de wet die we gewoon kunnen zien.
pi_220984833
Dat had nou niemand verwacht.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220984867
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2026 11:09 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Niemand heeft het over dalen, dat is een stropop die jij opzet. Dat kan alleen lokaal gebeuren, niet algemeen.
[..]
De wet leidt direct en indirect tot sneller stijgende prijzen.

Zoals al meerdere keren uitgelegd door zowel de RvS als de EU. Als je het niet van mij aan wil nemen, dan zul je hun argumenten moeten weerleggen. En natuurlijk de ogen sluiten voor de werkelijke gevolgen van de wet die we gewoon kunnen zien.
Mijn punt is vooral dat het schrappen van deze wet niet leidt tot een 'wenselijke' situatie met voldoende betaalbare woningen. En inderdaad, dalende prijzen waren mijn woorden. Terechte correctie. Mitigerende prijzen zou al winst zijn.

Probleem is dat er geen oplossingen zijn voor de vrije huurmarkt. De wet van De Jonge is er gekomen omdat huurders een speelbal waren geworden van malafide huisjesmelkers die een vermogen vroegen voor kleine woonruimtes.

Je hebt gelijk dat een beperkt aanbod de prijs opdrijft. Maar de praktijk van vóór deze wet liet al zien dat 'de markt' het aanbodprobleem niet oplost. De vraag blijft (voorlopig) veel groter.

Ik zou dan ook liever zien dat corporaties een grotere rol gaan spelen op de markt voor middenhuur. Laat hen geld lenen onder dezelfde voorwaarden die gelden wanneer ze sociale huurhuizen bouwen. Dat zou het aanbod moeten vergroten en met corporaties heb je meteen verhuurders die bewoners geen oor aannaaien.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_220992518
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2026 11:21 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Mijn punt is vooral dat het schrappen van deze wet niet leidt tot een 'wenselijke' situatie met voldoende betaalbare woningen.
Het is een stap, omdat de wet dus die wenselijke situatie tegenwerkt.

quote:
Probleem is dat er geen oplossingen zijn voor de vrije huurmarkt.
Meer bouwen. Meer aanbod. De oplossing is al heel lang bekend. Deze wet zorgt voor minder bouwen. Minder aanbod.

quote:
Je hebt gelijk dat een beperkt aanbod de prijs opdrijft. Maar de praktijk van vóór deze wet liet al zien dat 'de markt' het aanbodprobleem niet oplost. De vraag blijft (voorlopig) veel groter.
'De markt' bestaat vrijwel niet, zeker niet in het middensegment, juist door al dat constante en ronduit schizofrene overheidsingrijpen. Deze wet is daar een bijzonder draconisch voorbeeld van en nu de druppel, maar er zijn nog veel meer maatregelen en verschillende overheidslagen die een vinger in de pap hebben die allemaal het bouwen en verhuren van middenhuur zeer onaantrekkelijk maken. Als er in de hele keten van grondkoop tot oplevering niemand een cent kan verdienen dan gaan die partijen op zoek naar andere sectoren waar dat wel kan. Het duurdere segment dus. Het gaat allemaal om incentives.

Al helemaal voor corporaties, want die mogen geen winst maken maar moeten tegelijkertijd wel aan alle dure eisen van wat door de overheid als een middenwoning wordt gezien voldaan. Dat kan op geen enkele manier uit, dus doen ze het niet. Dan kun je zeggen, compenseer die corporaties dan maar dan wil ik je wel vragen waar je die tientallen miljarden vandaan wil halen.
pi_220993900
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 18:43 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Den Uyl moet terug komen dan gaat er weer gebouwd worden voor onze bevolking

schrap de HRA en begin een nieuwe Premie A (rbeider) regeling
de PvdA regeling

niet woke maar sociaal
Premie A, of welke methode dan ook die het voor starters mogelijk maakt om makkelijker een huis te kopen, zal er alleen maar voor zorgen dat de huizenprijzen harder stijgen. Dat zag je met de jubelton ook. "Oh, kunnen starters meer geld toeleggen op een huis? Nou dan vragen we toch gewoon meer geld voor een huis..." Dit is het probleem in een markt die om vraag draait en niet om aanbod, dan vraagt men gewoon meer.

Dit zie je momenteel ook heel erg in de bouw voor seniorenappartementen. Projectontwikkelaars weten dat senioren vaak een flinke overwaarde op hun huidige huis hebben en zij willen dat wel hebben dus vragen ze de hoofdprijs. De senioren op hun beurt willen vaak gelijkvloers en kleiner gaan wonen en liefst in nieuwbouw want dan hebben ze weinig onderhoud dus zij mogen, bij gebrek aan een alternatief, die hoofdprijs neerleggen. En zo stroomt dat beetje kapitaal wat ze in de jaren aan overwaarde opgebouwd hadden mooi weer terug naar de VVD achterban.

Meer huizen bouwen is de enige oplossing.
  dinsdag 9 juni 2026 @ 13:21:42 #60
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220993967
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2026 10:39 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Al helemaal voor corporaties, want die mogen geen winst maken maar moeten tegelijkertijd wel aan alle dure eisen van wat door de overheid als een middenwoning wordt gezien voldoen.
Dat kan op geen enkele manier uit, dus doen ze het niet.
Dan kun je zeggen, compenseer die corporaties dan maar dan wil ik je wel vragen waar je die tientallen miljarden vandaan wil halen.
Op FOK is men kampioen onderbuik reutelen

Woningcorporaties mogen geen winst maken > 8)7 Waar haal je die waanzin vandaan 8)7 8)7 _O-

In 2024 was de gezamenlijke winst van woningcorporaties 6,4 miljard euro
Voor aanvullende financiering is er dan nog de WSW waar ze tegen absoluut minimale rente met staatsgarantie hun projecten kunnen financieren
https://www.wsw.nl/


Kun je jaarverslagen lezen ??
https://publicaties.porta(...)esrekening-over-2025
Deze woningcorporatie maakte over 2025 bijna 1 miljard euro winst
Huizen met kunststof kozijnen gebouwd in 1995 voor120.000 gulden, verhuren voor 12.000 euro per jaar , is dat rendabel?/ .
Of huizen gebouwd in 1975 voor 60.000 gulden, waarvan mijn dochter er een heeft gekocht voor 320.000 euro , was nauwelijks iets aan onderhoud aan gedaan 50 jaar lang
quote:
Resultaat voor belastingen 948.282,-
niets zo eenvoudig en en rendabel als de verhuur van woningen die voor het jaar 2000 gebouwd zijn
wil je nog meer jaar verslagen ?
quote:
De fiscale situatie voor de sector is als volgt:
Betaalde winstbelasting: In 2024 droeg de gezamenlijke corporatiesector naar schatting ruim ¤ 1,1 miljard tot ¤ 1,35 miljard af aan vennootschapsbelasting.

Dit is exclusief andere heffingen.
Belastingtarieven: Over de belastbare winst tot ¤ 200.000 betalen corporaties 19% belasting.
Over het bedrag daarboven geldt een tarief van 25,8%.


[ Bericht 14% gewijzigd door michaelmoore op 09-06-2026 15:42:50 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220994986
De vrijgekomen huurwoningen worden als betaalbare koopwoningen verkocht. Dat lijkt me een acceptabele uitruil, ondanks dat de schaarste de resterende particuliere huur nog duurder maakt.

Particuliere verhuurders/beleggers zorgen bovendien nauwelijks voor nieuwe woningen. Ze kopen vooral bestaande woningen of stappen in bij nieuwbouwprojecten. Daarmee krijg je vooral verdringing van kopers, in plaats van extra aanbod. De Wet van de Jonge vind ik op zich prima, maar er moet wel snel meer gebouwd worden. Dat kun je stimuleren met minder inspraak, kortere procedures en het belasten van grondspeculatie.
pi_220995070
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2026 16:18 schreef Havermout2 het volgende:
De vrijgekomen huurwoningen worden als betaalbare koopwoningen verkocht. Dat lijkt me een acceptabele uitruil, ondanks dat de schaarste de resterende particuliere huur nog duurder maakt.

Particuliere verhuurders/beleggers zorgen bovendien nauwelijks voor nieuwe woningen. Ze kopen vooral bestaande woningen of stappen in bij nieuwbouwprojecten. Daarmee krijg je vooral verdringing van kopers, in plaats van extra aanbod. De Wet van de Jonge vind ik op zich prima, maar er moet wel snel meer gebouwd worden. Dat kun je stimuleren met minder inspraak, kortere procedures en het belasten van grondspeculatie.
Dit is met de VVD in de regering en een grote BBB in de Eerste Kamer onbespreekbaar.

https://fd.nl/politiek/15(...)-meer-in-alternatief
https://stadszaken.nl/art(...)lgen-voor-woningbouw

In het coalitieakkoord is dat dus er uitdrukkelijk uitgesloopt. CDA en D66 willen dit wel. Grondbank, uitbreiden voorkeursrecht gemeenten plus planbatenheffing voor zo een klein land als Nederland.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 09-06-2026 16:31:09 ]
  dinsdag 9 juni 2026 @ 16:33:37 #63
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220995112
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2026 16:18 schreef Havermout2 het volgende:
De vrijgekomen huurwoningen worden als betaalbare koopwoningen verkocht. Dat lijkt me een acceptabele uitruil, ondanks dat de schaarste de resterende particuliere huur nog duurder maakt.

Particuliere verhuurders/beleggers zorgen bovendien nauwelijks voor nieuwe woningen. Ze kopen vooral bestaande woningen of stappen in bij nieuwbouwprojecten. Daarmee krijg je vooral verdringing van kopers, in plaats van extra aanbod. De Wet van de Jonge vind ik op zich prima, maar er moet wel snel meer gebouwd worden. Dat kun je stimuleren met minder inspraak, kortere procedures en het belasten van grondspeculatie.
nou toen mijn dochter die woning kocht was het gewoon opbieden hoor

niks betaalbaar

woningbouwverenigingen verkopen oudere grote woningen waar niets aan gedaan is voor een topprijs en bouwen hele kleine onderhoudsvrije koop appartementen terug waarbij ze zelf de VVE bijdrage innen

VVE onderneming is de moneymaker van tegenwoordig, dat gaat via bedrijven die losstaan van de woningbouwcorporatie

veel innen , veel kletsen, niets doen en de overheid staat buitenspel

[ Bericht 4% gewijzigd door michaelmoore op 09-06-2026 17:25:43 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  dinsdag 9 juni 2026 @ 16:37:43 #64
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220995144
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2026 11:21 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Mijn punt is vooral dat het schrappen van deze wet niet leidt tot een 'wenselijke' situatie met voldoende betaalbare woningen. En inderdaad, dalende prijzen waren mijn woorden. Terechte correctie. Mitigerende prijzen zou al winst zijn.

Probleem is dat er geen oplossingen zijn voor de vrije huurmarkt. De wet van De Jonge is er gekomen omdat huurders een speelbal waren geworden van malafide huisjesmelkers die een vermogen vroegen voor kleine woonruimtes.

Je hebt gelijk dat een beperkt aanbod de prijs opdrijft. Maar de praktijk van vóór deze wet liet al zien dat 'de markt' het aanbodprobleem niet oplost. De vraag blijft (voorlopig) veel groter.

Ik zou dan ook liever zien dat corporaties een grotere rol gaan spelen op de markt voor middenhuur. Laat hen geld lenen onder dezelfde voorwaarden die gelden wanneer ze sociale huurhuizen bouwen. Dat zou het aanbod moeten vergroten en met corporaties heb je meteen verhuurders die bewoners geen oor aannaaien.
Middenhuur is een breed begrip, maar het brede midden is natuurlijk meer dan de helft van de bevolking. Als je dat zo schrijft ben je dus voorstander dat de staat een enorme hand gaat nemen in de woningmarkt?
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  dinsdag 9 juni 2026 @ 16:38:25 #65
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220995148
quote:
7s.gif Op dinsdag 9 juni 2026 16:37 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Middenhuur is een breed begrip, maar het brede midden is natuurlijk meer dan de helft van de bevolking. Als je dat zo schrijft ben je dus voorstander dat de staat een enorme hand gaat nemen in de woningmarkt?
men moet weer buiten de dorpen gaan bouwen

net als vroeger
dat scheelt bakken met geld
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  dinsdag 9 juni 2026 @ 16:41:47 #66
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220995170
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2026 16:38 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
men moet weer buiten de dorpen gaan bouwen

net als vroeger
dat scheelt bakken met geld
De verstedelijking is niet perse iets goeds nee.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_220995200
quote:
7s.gif Op dinsdag 9 juni 2026 16:37 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Middenhuur is een breed begrip, maar het brede midden is natuurlijk meer dan de helft van de bevolking. Als je dat zo schrijft ben je dus voorstander dat de staat een enorme hand gaat nemen in de woningmarkt?
Woningcorporaties zijn semi-overheid. Ze worden niet gesubsidieerd door de staat, maar de overheid staat wel garant voor de sector via het Waarborgfonds Sociale Woningbouw.

Het is dus niet zo dat ik ervoor pleit dat overheden woningen gaan bouwen.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_220995207
Wat houdt dat in, 'buiten de dorpen bouwen?'

Landelijk wonen?
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  dinsdag 9 juni 2026 @ 16:54:44 #69
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220995231
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2026 16:48 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Woningcorporaties zijn semi-overheid. Ze worden niet gesubsidieerd door de staat, maar de overheid staat wel garant voor de sector via het Waarborgfonds Sociale Woningbouw.

Het is dus niet zo dat ik ervoor pleit dat overheden woningen gaan bouwen.
Klopt, in principe wordt het niet (direct) gesubsidieerd, en mét die VPB kan het wel eens zo zijn dat corporaties bijdragen.
Ik denk wel dat als je gaat bouwen voor het middensegment je óf huursubsidie moet geven óf directe subsidie. Je kan eigenlijk niet een woning realiseren met een betaalbare huur die de financiering dekt en en het onderhoud en de overhead. Een woning bouwen kost al zowat 4,5 ton..

Er is eigenlijk niet echt een oplossing voor het woningprobleem behalve natuurlijk de instroom beperken..
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  dinsdag 9 juni 2026 @ 17:10:28 #70
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220995319
quote:
7s.gif Op dinsdag 9 juni 2026 16:41 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
De verstedelijking is niet perse iets goeds nee.
helemaal niet

ik snap die vreemde drang naar opproppen niet zo
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220995321
quote:
7s.gif Op dinsdag 9 juni 2026 16:54 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Klopt, in principe wordt het niet (direct) gesubsidieerd, en mét die VPB kan het wel eens zo zijn dat corporaties bijdragen.
Ik denk wel dat als je gaat bouwen voor het middensegment je óf huursubsidie moet geven óf directe subsidie. Je kan eigenlijk niet een woning realiseren met een betaalbare huur die de financiering dekt en en het onderhoud en de overhead. Een woning bouwen kost al zowat 4,5 ton..

Er is eigenlijk niet echt een oplossing voor het woningprobleem behalve natuurlijk de instroom beperken..
Instroom beperken is ook geen magische oplossing, zeker als je je daarbij beperkt tot asielzoekers. En de vraag is of het wenselijk is om arbeidsmigranten überhaupt tegen te houden.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  dinsdag 9 juni 2026 @ 17:10:56 #72
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220995324
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2026 16:48 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Woningcorporaties zijn semi-overheid. Ze worden niet gesubsidieerd door de staat, maar de overheid staat wel garant voor de sector via het Waarborgfonds Sociale Woningbouw.

Het is dus niet zo dat ik ervoor pleit dat overheden woningen gaan bouwen.
nee ze zijn niet semi overheid

De woningen van de woningbouwverenigingen zijn altijd eigendom van hen zelf geweest , daar is een 40 jaar geleden en hele grote rechtszaak over geweest en die hebben de woningbouwverenigingen gewonnen

woningbouwcorporaties zijn woningbouwverenigingen zonder leden

de leden zijn eigenaar maar leden hebben het inschrijvingsgeld terug gekregen 60 jaar geleden, dus die zijn geen lid meer
Kan zijn dat het bestuur zichzelf lid ( en dus Eigenaar ) heeft gemaakt , dat is goed mogelijk

quote:
AI-overzicht
Woningbouwverenigingen (of woningcorporaties) hebben geen traditionele eigenaars met winstoogmerk.

Ze zijn juridisch gezien zelfstandige stichtingen of verenigingen zonder aandeelhouders.
Het zijn maatschappelijke organisaties waarvan de bezittingen toebehoren aan de samenleving.
Omdat er geen individuele eigenaren zijn, is het beheer en toezicht als volgt geregeld:

Het bestuur: Bestuurt de organisatie en legt verantwoording af over het uitvoeren van de maatschappelijke volkshuisvestingstaak.

De Raad van Commissarissen (RvC): Houdt intern toezicht op het beleid en de financiën van de corporatie.

Huurders: Huurders hebben via huurdersorganisaties wettelijk adviesrecht en vertegenwoordiging.

Zij zijn indirect de 'bazen', omdat de corporatie er is om in hun woonbehoefte te voorzien.

De overheid: De Autoriteit Woningcorporaties (Aw) houdt namens de Rijksoverheid landelijk toezicht op de financiën en prestaties.

Daarnaast toetst de gemeente of de corporatie zich houdt aan de lokale volkshuisvestingsafspraken.

De corporatie is dus een onafhankelijke stichting die het eigen vastgoed beheert ten bate van de volkshuisvesting.


[ Bericht 13% gewijzigd door michaelmoore op 09-06-2026 20:07:13 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  dinsdag 9 juni 2026 @ 17:11:33 #73
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220995327
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2026 16:49 schreef KoosVogels het volgende:
Wat houdt dat in, 'buiten de dorpen bouwen?'

Landelijk wonen?
buiten het dorp bouwen is gewoon straatje erbij in een bietenveld, net als vroeger

dus niet binnenstedelijk en ook niet een stadsuitbreiding

Maar straatje erbij is wel landelijk ja , mooi toch ,
roepen er wel gelijk allerlei mensen :
bietenveld , ??? dat is soms ook natuur en dan heb ik geen voedsel en meer van die onzin

[ Bericht 5% gewijzigd door michaelmoore op 10-06-2026 10:16:11 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220998693
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2026 17:11 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
buiten het dorp bouwen is gewoon straatje erbij in een bietenveld, net als vroeger

dus niet binnenstedelijk en ook niet een stadsuitbreiding

Maar straatje erbij is wel landelijk ja , mooi toch ,
roepen er wel gelijk allerlei mensen :
dat is natuur en dan heb ik geen voedsel en meer van die onzin
Zulke uitbreidingen zijn vaak kleinschalig en zetten daardoor amper zoden aan de dijk. Bovendien zijn dergelijke projecten minder zeldzaam dan jij doet overkomen.

Maar het gaat vaak om vrijstaande, dure huizen. Niet bepaald het segment waar nou per se dringend behoefte aan is.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  woensdag 10 juni 2026 @ 09:59:07 #75
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220999187
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2026 08:54 schreef KoosVogels het volgende:

Niet bepaald het segment waar nou per se dringend behoefte aan is.
maak jij dat uit??
Laat mensen lekker wonen zoals zij dat willen, het is hun geld , hun lening
Mensen gaan daar naar het gemeente huis en krijgen een bouw toestemming voor twee kleinschalige bungalows aan de rand van het dorp, ok prima

Ga je ook vertellen in welke autos mensen moeten rijden



Is dit beter >???

[ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 10-06-2026 10:05:25 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220999248
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2026 09:59 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
maak jij dat uit??

Ga je ook vertellen in welke autos mensen moeten rijden

geen mercedes benzineauto meer kopen want dat vind meneeer Koos niet goed, o en geen caravans meer

allemaal met de lepel soep eten , dat moet van meneer Koos
Er is sprake van woningnood. Het is daarom wenselijk om woningen te bouwen waar ook daadwerkelijk behoefte aan is: appartementen voor starters, levensloopbestendige woningen voor senioren, etc.

Vrijstaande villa's in een of ander deurp zijn leuk, maar het is op geen enkele manier een oplossing voor het structurele tekort aan woningen.

Maar no worries: zulke woningen worden al volop gebouwd. De meeste gemeenten kennen rood-voor-rood regelingen die ruimte bieden aan kleinschalige projecten in dorpen en buurtschappen.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  woensdag 10 juni 2026 @ 10:06:09 #77
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220999265
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2026 10:05 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Er is sprake van woningnood. Het is daarom wenselijk om woningen te bouwen waar ook daadwerkelijk behoefte aan is: appartementen voor starters, levensloopbestendige woningen voor senioren, etc.

Vrijstaande villa's in een of ander deurp zijn leuk, maar het is op geen enkele manier een oplossing voor het structurele tekort aan woningen.

Maar no worries: zulke woningen worden al volop gebouwd. De meeste gemeenten kennen rood-voor-rood regelingen die ruimte bieden aan kleinschalige projecten in dorpen en buurtschappen.
joh laat iedereen kekker wonen zoals ze willen , zeur niet, ga er ook een bouwen dan

ji met je rood voor rood

quote:
Na de dood van Stalin pakte Chroesjtsjov de handschoen van de woningnood op.

Hij brak totaal met zijn voorganger en in 1955 - twee jaar na de dood van Stalin en als eerste teken van de destalinisatie - tekende hij het decreet
'Over de eliminatie van onnodige extravaganza in de architectuur.'
Alles voor de productiviteit, weg met dat classicistische geklootviool.

Chroesjtsjov maakte eind jaren vijftig huisvesting tot topprioriteit: 'een flat voor elk gezin' was het credo.
De nieuwe flats moesten het symbool worden van het moderne leven van de moderne socialistische mens.

De flats waren uitgerust met centrale verwarming, warm en koud stromend water en gemeenschappelijke ruimtes.
was Stalin toch nog ergens goed voor
kunnen ze hier nog wat van hem leren ,, En MET gemeenschappelijke ruimte !!!!!!
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220999282
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2026 10:06 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
joh laat iedereen kekker wonen zoals ze willen , zeur niet, ga er ook een bouwen dan

ji met je rood voor rood
Wil je nou een inhoudelijke discussie of wil je gewoon wat roepen?
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  woensdag 10 juni 2026 @ 10:12:05 #79
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220999293
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2026 10:09 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Wil je nou een inhoudelijke discussie of wil je gewoon wat roepen?
de overheid moet laten bouwen wat de mensen wilen , of dat nu plat is of hoog of in een bietenveld bij het dorp,
dondert niet , bouwen , alles is ok

met gemeenschappelijke ruimte voor ouderen is helemaal prima, dan kan men elkaar spreken en helpen

of je het een bejaardenhuis noemt of een langeleve thuisflat dondert niet

https://www.langleventhuisflats.nl/

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 10-06-2026 10:23:28 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220999298
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2026 10:12 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
de overheid moet bouwen wat de mensen wilen , of dat nu plat is of hoog of in een bietenveld bij het dorp,
dondert niet , bouwen , alle is ok

met gemeenschappelijke ruimte voor ouderen is helemaal prima
De overheid bouwt überhaupt geen woningen, Willempie.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  woensdag 10 juni 2026 @ 10:14:37 #81
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220999313
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2026 10:12 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
De overheid bouwt überhaupt geen woningen, Willempie.
de bouwers die willen wel , de overheid verzint allerlei onzin om het bouwen tegen te gaan,

Zoals elektrisch bouwen tegen stikstof en als je dan kijkt is er nergens waar men aan het bouwen is een elektrisch hulpmiddel aanwezig
Diesel vrachtwagens rijden af en aan , met kozijnen en stenen

[ Bericht 6% gewijzigd door michaelmoore op 10-06-2026 11:01:52 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220999345
Ja, deze discussie is wel klaar. Iets met klok en klepel.

Succes.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  woensdag 10 juni 2026 @ 13:50:15 #83
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221001328
mensen moeten mobiel gaan wonen

self driving woonruimte, goedkoper, veel beter , naar werk en een dag later met vakantie en geen gezeur met tokkie buren

Bekijk deze YouTube-video

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 10-06-2026 15:06:32 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  woensdag 10 juni 2026 @ 20:33:08 #84
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_221004142
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2026 13:50 schreef michaelmoore het volgende:
mensen moeten mobiel gaan wonen

self driving woonruimte, goedkoper, veel beter , naar werk en een dag later met vakantie en geen gezeur met tokkie buren

Bekijk deze YouTube-video
Maar moeten we nog steeds bejaardenhuizen bouwen of kunnen bejaarden deze woonmobielen dan zelf in een cirkeltje zetten?
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  woensdag 10 juni 2026 @ 20:37:19 #85
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221004163
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2026 20:33 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Maar moeten we nog steeds bejaardenhuizen bouwen of kunnen bejaarden deze woonmobielen dan zelf in een cirkeltje zetten?
ja voor ze gesloten werden noemde men die woonvorm bejaardenhuizen , nu 15 jaar geleden
was een grote klap voor de doorstroom in de volkshuisvesting

https://www.langleventhuisflats.nl/ was net nog op het nieuws 8:00 journaal

Iedere stad heeft nu een eigen benaming ervoor, woon coöperatie noemt men het in Groningen

Vroeger ging dat via het rijk , HET kenmerk van ouderen huisvesting is gemeenschappelijke ruimte / tuin / sport ,
vroeger ging je met 65 met AOW , en uit de huurwoning,

Als je licht dement bent is het verstandig of geen kinderen die graag mantelzorg doen of als je kinderen in je woning willen
je kunt de WMO zorg in eigen hand houden io met de gemeente, dus niet steeds allerlei verschillende schoonmaaksters

[ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 11-06-2026 06:37:01 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  donderdag 11 juni 2026 @ 06:05:03 #86
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221005672
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2026 20:33 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Maar moeten we nog steeds bejaardenhuizen bouwen of kunnen bejaarden deze woonmobielen dan zelf in een cirkeltje zetten?
waarom wil jij steeds sociaal beschermd wonen voor ouderen belachelijk maken , vind jij dat niet een beetje dom?

Bejaardenhuizen was een prachtige woonvorm voor ouderen
ouderen zijn DE doelgroep voor allerlei criminelen, ouderen zijn altijd thuis en hebben vaak wat goud of geld of een pinpas, weet jij hoe vaak ik en jouw ouders gebeld worden en dat de onbekende beller WEET dat ik gepensioneerd ben


Die doelgroep heeft Rutte 2 vogelvrij verklaard
laat ze maar sterven in de gang terwijl ze een onbetaalde vrijwillige mantelzorger bellen , die vorige week je muntencollectie heeft ontvreemd

[ Bericht 5% gewijzigd door michaelmoore op 11-06-2026 09:51:05 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  vrijdag 12 juni 2026 @ 11:52:30 #87
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_221018042
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2026 06:05 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
waarom wil jij steeds sociaal beschermd wonen voor ouderen belachelijk maken , vind jij dat niet een beetje dom?

Bejaardenhuizen was een prachtige woonvorm voor ouderen
ouderen zijn DE doelgroep voor allerlei criminelen, ouderen zijn altijd thuis en hebben vaak wat goud of geld of een pinpas, weet jij hoe vaak ik en jouw ouders gebeld worden en dat de onbekende beller WEET dat ik gepensioneerd ben

Die doelgroep heeft Rutte 2 vogelvrij verklaard
laat ze maar sterven in de gang terwijl ze een onbetaalde vrijwillige mantelzorger bellen , die vorige week je muntencollectie heeft ontvreemd
Dat is geen antwoord op de vraag van @BlaZ :N
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  vrijdag 12 juni 2026 @ 12:04:55 #88
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221018099
quote:
18s.gif Op vrijdag 12 juni 2026 11:52 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Dat is geen antwoord op de vraag van @:Blaz :N
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2026 20:33 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Maar moeten we nog steeds bejaardenhuizen bouwen of kunnen bejaarden deze woonmobielen dan zelf in een cirkeltje zetten?
die worden al gebouwd , maar nu in een andere vorm enandere naam ,de bouw gaat niet meer via het rijk maar per gemeente
https://www.langleventhuisflats.nl/flat/ookmeerweg/

https://www.rotterdam.nl/thuisplusflat
vooral Amsterdam , Rotterdam en Utrecht zijn er druk mee
kijk naar het acht uur journaal van eergisteren

ik voorspel een grote toekomst voor sociaal wonen voor ouderen, als humanoid zorg de intrede gaat doen de komende jaren , die tevens de centrale ingang in de gaten kan houden, middels een camera
https://www.volkshuisvest(...)-huisvesting/ouderen

https://www.telegraaf.nl/(...)e-plek/64052095.html

quote:
Het aantal 75-plussers neemt de komende jaren toe van 1,4 miljoen in 2020 naar 2,6 miljoen in 2040 en 2,9 miljoen in 2050.
Dit betekent dat er meer woningen voor ouderen komen waar de juiste zorg en ondersteuning mogelijk is.

Het Programma Wonen en zorg voor ouderen stimuleert de versnelling van de woningbouw voor ouderen en de doorstroming van de woningmarkt.


[ Bericht 4% gewijzigd door Cyan9 op 12-06-2026 12:57:36 (Dit is geen dagboek topic.) ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  vrijdag 12 juni 2026 @ 14:46:53 #89
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221018990
quote:
18s.gif Op vrijdag 12 juni 2026 11:52 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Dat is geen antwoord op de vraag van @:Blaz :N
wil je echt dat ik reageer op die stompzinnige vraag van @BlaZ
=========================================================================
Humanoïde zorg in ouderencentra gaat de meest lucratieve toepassing in de nabije toekomst zijn

Humanoïde zorg gaat de huidige ZZP thuiszorg in ouderen centra voor minstens 80% vervangen

Humanoïde gaan bloedwaardes, zuurstof en hart meten, AED , ECG , training schema's, tijdverdrijf verzorgen, fysio, voedsel delen , ingrijpen bij hersenbloeding, rolstoel rijden , toegang bewaken voor licht dementen en 24 /7 op alarm reageren

Waardes die de arts online kan inzien , incl. historie
communiceren met de Robo, je roept Robo en er komt er een aan
https://blog.robozaps.com/b/humanoid-robots-in-elderly-care
quote:
Belangrijkste conclusies
Mensachtige robots worden actief ingezet in verpleeghuizen in Japan, Zuid-Korea, China, de VS en Europa – geen toekomstbeeld, maar de realiteit van vandaag.

De markt voor robots voor ouderenzorg wordt geschat op 3,14 miljard dollar (2025) en groeit met een samengesteld jaarlijks groeipercentage van 12,5%, gedreven door een wereldwijde vergrijzingscrisis en tekorten aan zorgverleners.

Echte robots zoals Paro, Pepper, NAO, Hyodol, ElliQ, Ryan, Fourier GR-3 en 1X NEO vervullen elk een eigen functie: van gezelschap en fysieke ondersteuning tot gezondheidsmonitoring.

Klinische studies tonen meetbare voordelen aan: minder angst, een beter humeur, meer sociale interactie en verlichting voor overbelast zorgpersoneel.

China lanceerde in 2025 een nationaal proefprogramma waarbij minstens 200 robots moesten worden ingezet voor een proefperiode van minimaal 6 maanden.

Er blijven belangrijke uitdagingen bestaan: hoge kosten (van $6.000 tot meer dan $100.000), privacybezwaren met betrekking tot dataverzameling door AI en de ethische spanning tussen robotgezelschap en menselijk contact.

Maart 2026: Andromeda Robotics haalt $17 miljoen op voor de lancering van zijn Abi-robot voor ouderenzorg in de VS; de 1X NEO is beschikbaar voor pre-order voor $20.000; China opent 's werelds eerste slimme wellnessrobot voor ouderenzorg.
Laatst bijgewerkt: 31 maart 2026

De markt voor robots in de ouderenzorg wordt in 2026 geschat op $ 3,56 miljard en groeit met een samengesteld jaarlijks groeipercentage van 12,5%.
De markt voor robots die ouderenzorg ondersteunen bereikte in 2025 een waarde van 3,14 miljard dollar en zal naar verwachting in 2026 3,56 miljard dollar
.
we gaan een hoop kunnen leren van Zuid Korea en Japan
quote:
Waarom hebben zorginstellingen voor ouderen humanoïde robots nodig?
De cijfers schetsen een somber beeld.
De wereldbevolking van 65 jaar en ouder bereikte in 2023 ongeveer 1 miljard , en prognoses suggereren dat dit aantal in 2050 zal groeien tot 1,5 miljard .
In veel ontwikkelde landen is het tekort aan zorgpersoneel nu al kritiek.

Zuid-Korea werd in 2024 een 'supervergrijzende samenleving', met meer dan 20% van de bevolking ouder dan 65.
Het zelfmoordcijfer onder ouderen is er het hoogst van alle OESO-landen, grotendeels veroorzaakt door isolatie en eenzaamheid.

Japan - het land met de hoogste gemiddelde leeftijd ter wereld - loopt al meer dan twee decennia voorop met robotoplossingen voor de ouderenzorg.

De vergrijzing in China groeit zo snel dat de overheid in juni 2025 een nationaal proefprogramma voor robots in de ouderenzorg heeft gelanceerd , waarbij bedrijven verplicht zijn om minstens 200 robots bij 200 gezinnen in te zetten voor proefperiodes van minimaal zes maanden.



[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 12-06-2026 23:47:27 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_221026281
Hugo is een prutser, maar dat wisten we al. Werkelijk alles wat die man aanraakt verandert in stront.
  zaterdag 13 juni 2026 @ 11:10:02 #91
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221026609
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juni 2026 10:08 schreef Halcon het volgende:
Hugo is een prutser, maar dat wisten we al. Werkelijk alles wat die man aanraakt verandert in stront.
Hugo kon ook niet veel doen in die tijd

Het ministerie van volkshuisvesting heeft Stef Blok opgeheven en de Ruimtelijke Ordening bij de provincies neergelegd
De overheid heeft geen zeggenschap in RO , daarom is de kreet van Rob Jetten over 10 steden ook zo onzin

De ene Provincie bouwt lekker door met mooie woningbouw en de andere Provincie bouwt alleen voor vrienden en relaties

quote:
AI-overzicht
Dat klopt, deels.
Toenmalig minister Stef Blok (VVD) heeft in 2010 inderdaad het ministerie van VROM laten opheffen en de taken verspreid over andere ministeries.
Ruimtelijke Ordening is in die neoliberale periode grotendeels gedecentraliseerd naar de provincies en gemeenten, maar het onderwerp is niet helemaal verdwenen uit Den Haag.

Hier is hoe de vork tegenwoordig in de steel zit:
Terugkeer van het ministerie:
Door de aanhoudende wooncrisis is de landelijke regie weer terug.
Nederland heeft weer een eigen Ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening (VRO).

De minister van VRO in het kabinet-Jetten is Elanor Boekholt-O'Sullivan.

Versterkte regie:
Het ministerie heeft de Wet Versterking Regie Volkshuisvesting opgesteld om landelijk strak te kunnen sturen.


[ Bericht 6% gewijzigd door michaelmoore op 13-06-2026 11:50:24 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_221027246
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juni 2026 11:10 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Hugo kon ook niet veel doen in die tijd

Het ministerie van volkshuisvesting heeft Stef Blok opgeheven en de Ruimtelijke Ordening bij de provincies neergelegd
De overheid heeft geen zeggenschap in RO , daarom is de kreet van Rob Jetten over 10 steden ook zo onzin

De ene Provincie bouwt lekker door met mooie woningbouw en de andere Provincie bouwt alleen voor vrienden en relaties
[..]

Dan had hij in elk geval niet moeten doen wat hij heeft gedaan. Verhuurders ponden massaal uit, wat voor een groot deel natuurlijk ook wel komt door box3.
  zaterdag 13 juni 2026 @ 12:53:19 #93
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221027467
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juni 2026 12:33 schreef Halcon het volgende:

[..]
Dan had hij in elk geval niet moeten doen wat hij heeft gedaan. Verhuurders ponden massaal uit, wat voor een groot deel natuurlijk ook wel komt door box3.
Dat is hun goed recht, het blijft een woning

de overheid moet zich gaan richten op de ouderen doorstroom moet er zijn

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 14-06-2026 00:55:07 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_221027489
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juni 2026 12:53 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Dat is hun goed recht, het blijft een woning

de overheid moet zich gaan richten op de ouderen , woningen zijn er al zat
Klopt, maar huurwoningen heb je ook nodig. Niet iedereen wil of kan een huis kopen.
  zaterdag 13 juni 2026 @ 13:08:37 #95
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221027596
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juni 2026 12:59 schreef Halcon het volgende:

[..]
Klopt, maar huurwoningen heb je ook nodig. Niet iedereen wil of kan een huis kopen.
dan moet de Premie A regeling weer terug komen , toen heb ik ook een woning gekocht
IEDEREEN moet een woning kunnen kopen

premie A met iedere 3 jaar een inkomenstoets, kom je boven 120% van het minimumloon uit dan geen premie meer
Geef de hypotheek gever garantie van de staat tot 500.000 euro , en bouw huizen voor die prijs

veel beter dan een galerij flat van een stervensnrijke woningcorporatie

en ouderen huisvesting zodat er weer doorstroom komt
en de HRA en de HWF afschaffen dat heeft geen enkel nut , al die bijtellingen en kortingen

[ Bericht 4% gewijzigd door michaelmoore op 14-06-2026 00:54:16 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_221027625
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juni 2026 13:08 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
dan moet de Premie A regeling weer terug komen , toen heb ik ook een woning gekocht
IEDEREEN moet een woning kunnen kopen

premie A met iedere 3 jaar een inkomenstoets, kom je boven 120% van het minimum inkomen uit dan geen premie meer

veel beter dan een galerij flat van een stervensnrijke woningcorporatie

en ouderen huisvesting zodat er weer doorstroom komt
en de HRA en de HWF afschaffen dat heeft geen enkel nut , al die bijtellingen en kortingen
Dat drijft de prijzen natuurlijk verder op. Overheid is, zoals zo vaak, niet de oplossing, maar het probleem. HRA mag wel eraf, maar dan niet alleen de HRA. Belastingstelsel kan veel en veel simpeler.
  zaterdag 13 juni 2026 @ 16:04:01 #97
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221029023
x

[ Bericht 50% gewijzigd door michaelmoore op 13-06-2026 18:58:49 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')