Dat is dan ook helemaal niet wenselijk en verwacht ook niemand. Een vrij ordinaire stropop van je.quote:Op donderdag 4 juni 2026 13:12 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
'Voldoende' is wellicht ongelukkig geformuleerd.
Maar m'n punt blijft staan. Of je deze wet nou schrapt of niet; het aanbod zal de vraag nooit bijbenen. Dat heeft het in ons land nog nooit gedaan. Daarom is er geen scenario denkbaar waarbij de huurprijzen gaan dalen.
Meer aanbod = minder hoge prijzen.quote:In werkelijkheid zorgt het schrappen van deze wet voor een toename van het aanbod, in combinatie met torenhoge prijzen. Precies zoals het al tijden gaat.
Vrijwel niemand heeft daar baat bij. Maar bouwers en verhuurders hebben nul baat bij wetgeving die hen expliciet tegenhoudt om meer aanbod aan te leveren. En dus de huurder ook.quote:Vergeet ook niet: bouwers/verhuurders hebben helemaal geen baat bij een aanbod dat in de pas loopt met de vraag.
Ja nogal logisch he? Ooit van incentives gehoord?quote:Op donderdag 4 juni 2026 14:13 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Bouwen is vooral duur omdat de bouwers bouwen voor de eigen portemonnee en niet voor wat de bevolking nodig heeft.
In theorie ja.quote:
de VVD en CDA hebben het altijd over meer marktwerking,quote:Op maandag 8 juni 2026 11:05 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
In theorie ja.
Zoals ik al aangaf: in werkelijkheid zal het in ons land voorlopig niet gebeuren dat het aanbod dusdanig stijgt dat de prijzen dalen. Daarvoor is de vraag te groot.
Daarom is de wet van De Jong er ook gekomen: in de wetenschap dat marktwerking niet zal leiden tot lagere huurprijzen, zijn er instrumenten in het leven geroepen om die prijzen te beteugelen.
Niemand heeft het over dalen, dat is een stropop die jij opzet. Dat kan alleen lokaal gebeuren, niet algemeen.quote:Op maandag 8 juni 2026 11:05 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
In theorie ja.
Zoals ik al aangaf: in werkelijkheid zal het in ons land voorlopig niet gebeuren dat het aanbod dusdanig stijgt dat de prijzen dalen. Daarvoor is de vraag te groot.
De wet leidt direct en indirect tot sneller stijgende prijzen.quote:Daarom is de wet van De Jong er ook gekomen: in de wetenschap dat marktwerking niet zal leiden tot lagere huurprijzen, zijn er instrumenten in het leven geroepen om die prijzen te beteugelen.
Mijn punt is vooral dat het schrappen van deze wet niet leidt tot een 'wenselijke' situatie met voldoende betaalbare woningen. En inderdaad, dalende prijzen waren mijn woorden. Terechte correctie. Mitigerende prijzen zou al winst zijn.quote:Op maandag 8 juni 2026 11:09 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Niemand heeft het over dalen, dat is een stropop die jij opzet. Dat kan alleen lokaal gebeuren, niet algemeen.
[..]
De wet leidt direct en indirect tot sneller stijgende prijzen.
Zoals al meerdere keren uitgelegd door zowel de RvS als de EU. Als je het niet van mij aan wil nemen, dan zul je hun argumenten moeten weerleggen. En natuurlijk de ogen sluiten voor de werkelijke gevolgen van de wet die we gewoon kunnen zien.
Het is een stap, omdat de wet dus die wenselijke situatie tegenwerkt.quote:Op maandag 8 juni 2026 11:21 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Mijn punt is vooral dat het schrappen van deze wet niet leidt tot een 'wenselijke' situatie met voldoende betaalbare woningen.
Meer bouwen. Meer aanbod. De oplossing is al heel lang bekend. Deze wet zorgt voor minder bouwen. Minder aanbod.quote:Probleem is dat er geen oplossingen zijn voor de vrije huurmarkt.
'De markt' bestaat vrijwel niet, zeker niet in het middensegment, juist door al dat constante en ronduit schizofrene overheidsingrijpen. Deze wet is daar een bijzonder draconisch voorbeeld van en nu de druppel, maar er zijn nog veel meer maatregelen en verschillende overheidslagen die een vinger in de pap hebben die allemaal het bouwen en verhuren van middenhuur zeer onaantrekkelijk maken. Als er in de hele keten van grondkoop tot oplevering niemand een cent kan verdienen dan gaan die partijen op zoek naar andere sectoren waar dat wel kan. Het duurdere segment dus. Het gaat allemaal om incentives.quote:Je hebt gelijk dat een beperkt aanbod de prijs opdrijft. Maar de praktijk van vóór deze wet liet al zien dat 'de markt' het aanbodprobleem niet oplost. De vraag blijft (voorlopig) veel groter.
Premie A, of welke methode dan ook die het voor starters mogelijk maakt om makkelijker een huis te kopen, zal er alleen maar voor zorgen dat de huizenprijzen harder stijgen. Dat zag je met de jubelton ook. "Oh, kunnen starters meer geld toeleggen op een huis? Nou dan vragen we toch gewoon meer geld voor een huis..." Dit is het probleem in een markt die om vraag draait en niet om aanbod, dan vraagt men gewoon meer.quote:Op woensdag 3 juni 2026 18:43 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Den Uyl moet terug komen dan gaat er weer gebouwd worden voor onze bevolking
schrap de HRA en begin een nieuwe Premie A (rbeider) regeling
de PvdA regeling
niet woke maar sociaal
Op FOK is men kampioen onderbuik reutelenquote:Op dinsdag 9 juni 2026 10:39 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Al helemaal voor corporaties, want die mogen geen winst maken maar moeten tegelijkertijd wel aan alle dure eisen van wat door de overheid als een middenwoning wordt gezien voldoen.
Dat kan op geen enkele manier uit, dus doen ze het niet.
Dan kun je zeggen, compenseer die corporaties dan maar dan wil ik je wel vragen waar je die tientallen miljarden vandaan wil halen.
niets zo eenvoudig en en rendabel als de verhuur van woningen die voor het jaar 2000 gebouwd zijnquote:Resultaat voor belastingen 948.282,-
quote:De fiscale situatie voor de sector is als volgt:
Betaalde winstbelasting: In 2024 droeg de gezamenlijke corporatiesector naar schatting ruim ¤ 1,1 miljard tot ¤ 1,35 miljard af aan vennootschapsbelasting.
Dit is exclusief andere heffingen.
Belastingtarieven: Over de belastbare winst tot ¤ 200.000 betalen corporaties 19% belasting.
Over het bedrag daarboven geldt een tarief van 25,8%.
Dit is met de VVD in de regering en een grote BBB in de Eerste Kamer onbespreekbaar.quote:Op dinsdag 9 juni 2026 16:18 schreef Havermout2 het volgende:
De vrijgekomen huurwoningen worden als betaalbare koopwoningen verkocht. Dat lijkt me een acceptabele uitruil, ondanks dat de schaarste de resterende particuliere huur nog duurder maakt.
Particuliere verhuurders/beleggers zorgen bovendien nauwelijks voor nieuwe woningen. Ze kopen vooral bestaande woningen of stappen in bij nieuwbouwprojecten. Daarmee krijg je vooral verdringing van kopers, in plaats van extra aanbod. De Wet van de Jonge vind ik op zich prima, maar er moet wel snel meer gebouwd worden. Dat kun je stimuleren met minder inspraak, kortere procedures en het belasten van grondspeculatie.
nou toen mijn dochter die woning kocht was het gewoon opbieden hoorquote:Op dinsdag 9 juni 2026 16:18 schreef Havermout2 het volgende:
De vrijgekomen huurwoningen worden als betaalbare koopwoningen verkocht. Dat lijkt me een acceptabele uitruil, ondanks dat de schaarste de resterende particuliere huur nog duurder maakt.
Particuliere verhuurders/beleggers zorgen bovendien nauwelijks voor nieuwe woningen. Ze kopen vooral bestaande woningen of stappen in bij nieuwbouwprojecten. Daarmee krijg je vooral verdringing van kopers, in plaats van extra aanbod. De Wet van de Jonge vind ik op zich prima, maar er moet wel snel meer gebouwd worden. Dat kun je stimuleren met minder inspraak, kortere procedures en het belasten van grondspeculatie.
Middenhuur is een breed begrip, maar het brede midden is natuurlijk meer dan de helft van de bevolking. Als je dat zo schrijft ben je dus voorstander dat de staat een enorme hand gaat nemen in de woningmarkt?quote:Op maandag 8 juni 2026 11:21 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Mijn punt is vooral dat het schrappen van deze wet niet leidt tot een 'wenselijke' situatie met voldoende betaalbare woningen. En inderdaad, dalende prijzen waren mijn woorden. Terechte correctie. Mitigerende prijzen zou al winst zijn.
Probleem is dat er geen oplossingen zijn voor de vrije huurmarkt. De wet van De Jonge is er gekomen omdat huurders een speelbal waren geworden van malafide huisjesmelkers die een vermogen vroegen voor kleine woonruimtes.
Je hebt gelijk dat een beperkt aanbod de prijs opdrijft. Maar de praktijk van vóór deze wet liet al zien dat 'de markt' het aanbodprobleem niet oplost. De vraag blijft (voorlopig) veel groter.
Ik zou dan ook liever zien dat corporaties een grotere rol gaan spelen op de markt voor middenhuur. Laat hen geld lenen onder dezelfde voorwaarden die gelden wanneer ze sociale huurhuizen bouwen. Dat zou het aanbod moeten vergroten en met corporaties heb je meteen verhuurders die bewoners geen oor aannaaien.
men moet weer buiten de dorpen gaan bouwenquote:Op dinsdag 9 juni 2026 16:37 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Middenhuur is een breed begrip, maar het brede midden is natuurlijk meer dan de helft van de bevolking. Als je dat zo schrijft ben je dus voorstander dat de staat een enorme hand gaat nemen in de woningmarkt?
De verstedelijking is niet perse iets goeds nee.quote:Op dinsdag 9 juni 2026 16:38 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
men moet weer buiten de dorpen gaan bouwen
net als vroeger
dat scheelt bakken met geld
Woningcorporaties zijn semi-overheid. Ze worden niet gesubsidieerd door de staat, maar de overheid staat wel garant voor de sector via het Waarborgfonds Sociale Woningbouw.quote:Op dinsdag 9 juni 2026 16:37 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Middenhuur is een breed begrip, maar het brede midden is natuurlijk meer dan de helft van de bevolking. Als je dat zo schrijft ben je dus voorstander dat de staat een enorme hand gaat nemen in de woningmarkt?
Klopt, in principe wordt het niet (direct) gesubsidieerd, en mét die VPB kan het wel eens zo zijn dat corporaties bijdragen.quote:Op dinsdag 9 juni 2026 16:48 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Woningcorporaties zijn semi-overheid. Ze worden niet gesubsidieerd door de staat, maar de overheid staat wel garant voor de sector via het Waarborgfonds Sociale Woningbouw.
Het is dus niet zo dat ik ervoor pleit dat overheden woningen gaan bouwen.
helemaal nietquote:Op dinsdag 9 juni 2026 16:41 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
De verstedelijking is niet perse iets goeds nee.
Instroom beperken is ook geen magische oplossing, zeker als je je daarbij beperkt tot asielzoekers. En de vraag is of het wenselijk is om arbeidsmigranten überhaupt tegen te houden.quote:Op dinsdag 9 juni 2026 16:54 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Klopt, in principe wordt het niet (direct) gesubsidieerd, en mét die VPB kan het wel eens zo zijn dat corporaties bijdragen.
Ik denk wel dat als je gaat bouwen voor het middensegment je óf huursubsidie moet geven óf directe subsidie. Je kan eigenlijk niet een woning realiseren met een betaalbare huur die de financiering dekt en en het onderhoud en de overhead. Een woning bouwen kost al zowat 4,5 ton..
Er is eigenlijk niet echt een oplossing voor het woningprobleem behalve natuurlijk de instroom beperken..
nee ze zijn niet semi overheidquote:Op dinsdag 9 juni 2026 16:48 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Woningcorporaties zijn semi-overheid. Ze worden niet gesubsidieerd door de staat, maar de overheid staat wel garant voor de sector via het Waarborgfonds Sociale Woningbouw.
Het is dus niet zo dat ik ervoor pleit dat overheden woningen gaan bouwen.
quote:AI-overzicht
Woningbouwverenigingen (of woningcorporaties) hebben geen traditionele eigenaars met winstoogmerk.
Ze zijn juridisch gezien zelfstandige stichtingen of verenigingen zonder aandeelhouders.
Het zijn maatschappelijke organisaties waarvan de bezittingen toebehoren aan de samenleving.
Omdat er geen individuele eigenaren zijn, is het beheer en toezicht als volgt geregeld:
Het bestuur: Bestuurt de organisatie en legt verantwoording af over het uitvoeren van de maatschappelijke volkshuisvestingstaak.
De Raad van Commissarissen (RvC): Houdt intern toezicht op het beleid en de financiën van de corporatie.
Huurders: Huurders hebben via huurdersorganisaties wettelijk adviesrecht en vertegenwoordiging.
Zij zijn indirect de 'bazen', omdat de corporatie er is om in hun woonbehoefte te voorzien.
De overheid: De Autoriteit Woningcorporaties (Aw) houdt namens de Rijksoverheid landelijk toezicht op de financiën en prestaties.
Daarnaast toetst de gemeente of de corporatie zich houdt aan de lokale volkshuisvestingsafspraken.
De corporatie is dus een onafhankelijke stichting die het eigen vastgoed beheert ten bate van de volkshuisvesting.
buiten het dorp bouwen is gewoon straatje erbij in een bietenveld, net als vroegerquote:Op dinsdag 9 juni 2026 16:49 schreef KoosVogels het volgende:
Wat houdt dat in, 'buiten de dorpen bouwen?'
Landelijk wonen?
Zulke uitbreidingen zijn vaak kleinschalig en zetten daardoor amper zoden aan de dijk. Bovendien zijn dergelijke projecten minder zeldzaam dan jij doet overkomen.quote:Op dinsdag 9 juni 2026 17:11 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
buiten het dorp bouwen is gewoon straatje erbij in een bietenveld, net als vroeger
dus niet binnenstedelijk en ook niet een stadsuitbreiding
Maar straatje erbij is wel landelijk ja , mooi toch ,
roepen er wel gelijk allerlei mensen :
dat is natuur en dan heb ik geen voedsel en meer van die onzin
maak jij dat uit??quote:Op woensdag 10 juni 2026 08:54 schreef KoosVogels het volgende:
Niet bepaald het segment waar nou per se dringend behoefte aan is.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |