en wat zal men dan samen voor zaken willen bekokstoven ?quote:Op dinsdag 2 juni 2026 20:04 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Dat zit ‘m eerlijk gezegd vooral in de starre, en in mijn ogen debiele, houding van de VVD die niet met Pro wil besturen.
Ik plak de tekst er even bij:quote:Op dinsdag 2 juni 2026 20:15 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Vullings had een theorie vanavond:
https://bsky.app/profile/elsschot.bsky.social/post/3mnd5fnult224
Ik denk dat daar zeker waarheid in zit: dat zolang er zoveel onrust in ons land is over migranten, asielzoekers, statushouders, opvanglocaties en noem het allemaal maar op, er een grote kans is op een rechtse meerderheid straks in de EK.quote:Joost Vullings zegt wat velen al hebben zien aankomen: in de VVD-wandelgangen zijn ze niet bereid om te bewegen ten gunste van Hans Vijlbrief (D66) want dan heeft die straks een succes. Dat wordt hem misgunt. De VVD is al bezig met de EK-verkiezingen in 2027. Men hoopt er tzt op rechtse meerderheid.
lijkt me een goed persoon jaquote:Op dinsdag 2 juni 2026 20:19 schreef Kowloon het volgende:
Wel leuk, Wimar Bolhuis is nu wellicht de opvolger van Esmah Lahlah. Echt een economisch zwaargewicht.
Die theorie poneert hij inderdaad geregeld ook in Vullings & De Rooy, maar als D66 zo dom is om daar in mee te gaan hebben ze straks 0 zetels.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 20:15 schreef Klopkoek het volgende: [..] Vullings had een theorie vanavond: https://bsky.app/profile/elsschot.bsky.social/post/3mnd5fnult224
Mja, wat kan D66 daartegen doen dan? Het beste dat Vijlbrief kan doen is een akkoord van werknemers en werkgevers in elkaar zetten en dit dan aan de Kamer presenteren.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 20:24 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Die theorie poneert hij inderdaad geregeld ook in Vullings & De Rooy, maar als D66 zo dom is om daar in mee te gaan hebben ze straks 0 zetels.
Dat zal niet verkeerd zijn.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 20:24 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Die theorie poneert hij inderdaad geregeld ook in Vullings & De Rooy, maar als D66 zo dom is om daar in mee te gaan hebben ze straks 0 zetels.
D66 kan samen met CDA pushen voor een kamerakkoord met PRO.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 20:25 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Mja, wat kan D66 daartegen doen dan? Het beste dat Vijlbrief kan doen is een akkoord van werknemers en werkgevers in elkaar zetten en dit dan aan de Kamer presenteren.
Voor jouw begrip: die zetels gaan dan allemaal naar PRO.quote:
Heinen en Van Weel zullen dan toch hun contraseign moeten zetten (en ja, dit tafereel hebben we eerder gezien in de historie, ministers die weigeren hun handtekening te zetten).quote:Op dinsdag 2 juni 2026 20:30 schreef -XOR- het volgende:
[..]
D66 kan samen met CDA pushen voor een kamerakkoord met PRO.
Die zijn gek. Maar houden in ieder geval nog vast aan hun eigen mening. Dat respecteer ik dan nog. D66 is net het weer in Nederland.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 20:31 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Voor jouw begrip: die zetels gaan dan allemaal naar PRO.
Met afstand de twee grootste engnekken van het kabinet.quote:
Wat vind jij eng aan Van Weel? Ik schat Yesilgoz en Thierry Aartsen lager in.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 20:40 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Met afstand de twee grootste engnekken van het kabinet.
Ik zie nog geen peilingen die dit suggereren.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 20:31 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Voor jouw begrip: die zetels gaan dan allemaal naar PRO.
Ik zou het dieptreurig vinden. Dan laat VVD zien dat heulen met extreemrechts en omarmen van allerlei dubieuze theorieen gewoon geaccepteerd wordt. (Als dat het nog niet is...)quote:Op dinsdag 2 juni 2026 20:21 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik plak de tekst er even bij:
[..]
Ik denk dat daar zeker waarheid in zit: dat zolang er zoveel onrust in ons land is over migranten, asielzoekers, statushouders, opvanglocaties en noem het allemaal maar op, er een grote kans is op een rechtse meerderheid straks in de EK.
En iedere partij weet dat.
Van Weel is momenteel bezig met Nederland af te schilderen alsof het een soort compleet uit de hand gelopen criminele bende is, en dat doet hij met dat eeuwige jankhoofd. Hij is op zich als bestuurder niet per se incompetent. Erkens trek ik ook slecht.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 20:44 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Wat vind jij eng aan Van Weel? Ik schat Yesilgoz en Thierry Aartsen lager in.
Van de staatssecretarissen: Erkens.
Als D66 het niet voor elkaar krijgt om uit de rol van bijwagen van de VVD te komen en bij een eventuele rechtse Eerste Kamer-meerderheid daarin mee te gaan dan raken ze al hun stemmers kwijt. Die stemmers zijn namelijk hoofdzakelijk progressieven die zich hebben laten verleiden door het bandwagon-effect en de 'positieve en energieke campagne' van Jetten en afknapten op de lusteloosheid van Timmermans. D66 heeft nauwelijks een vaste, verstokte achterban. Van die zetels zullen ze er dan misschien 5 houden, 3 gaan naar VVD en 15 naar PRO, zeker als die laatste partij zich weet te afficheren als dè grote vertegenwoordiger van het progressieve gedachtegoed.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 20:45 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik zie nog geen peilingen die dit suggereren.
Voor alle duidelijkheid, je hebt het over D66 naar 0 zetels en al die zetels naar PRO?
(Maar je mag als mens best dromen hoor)
Fraai, dat soort politieke vechtpartijtjes met een inkomensvoorziening voor mensen die arbeidsongeschikt raken/zijn…quote:Op dinsdag 2 juni 2026 20:21 schreef capricia het volgende:
[..]
[..]
Ik denk dat daar zeker waarheid in zit: dat zolang er zoveel onrust in ons land is over migranten, asielzoekers, statushouders, opvanglocaties en noem het allemaal maar op, er een grote kans is op een rechtse meerderheid straks in de EK.
Dit ook ja. Enorm cynische politiek. Nederland onwaardig. Hier zorgen we voor een goede sociale welvaart.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 21:15 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Fraai, dat soort politieke vechtpartijtjes met een inkomensvoorziening voor mensen die arbeidsongeschikt raken/zijn…
Dan laat de VVD het kabinet vallen.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 20:21 schreef capricia het volgende:
[..]
[..]
Lang nog niet, maar het gaat zeker in die richting.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 20:56 schreef -XOR- het volgende:
bezig met Nederland af te schilderen alsof het een soort compleet uit de hand gelopen criminele bende is
Ik zie PRO niet winnen op alleen progressieve thema's. Dan gaat de winst naar een rechtse partij. Maar als ze zoals in 2012 op linkse punten kunnen winnen geef ik ze zeker een kans.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 21:00 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Als D66 het niet voor elkaar krijgt om uit de rol van bijwagen van de VVD te komen en bij een eventuele rechtse Eerste Kamer-meerderheid daarin mee te gaan dan raken ze al hun stemmers kwijt. Die stemmers zijn namelijk hoofdzakelijk progressieven die zich hebben laten verleiden door het bandwagon-effect en de 'positieve en energieke campagne' van Jetten en afknapten op de lusteloosheid van Timmermans. D66 heeft nauwelijks een vaste, verstokte achterban. Van die zetels zullen ze er dan misschien 5 houden, 3 gaan naar VVD en 15 naar PRO, zeker als die laatste partij zich weet te afficheren als dè grote vertegenwoordiger van het progressieve gedachtegoed.
Past ook wel bij dit citaat uit een interview van NRC met Johan Vollenbroek en zijn broer Frans:quote:Op dinsdag 2 juni 2026 21:15 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Dit ook ja. Enorm cynische politiek. Nederland onwaardig. Hier zorgen we voor een goede sociale welvaart.
quote:Frans: “Maar Rutte heeft tegen jou gezegd: ik ga dat stikstofprobleem niet oplossen.”
Johan: “O ja, dat was in het Catshuis. Ik had hem een brief geschreven, De Telegraaf noemde het een oorlogsverklaring en ja, toen kreeg ik een gesprek met Rutte en Carola Schouten [vicepremier]. Ik zeg: Mark, je bent geschiedenisleraar. Jij kunt de geschiedenis in gaan als de premier die de ecologie redt en het stikstofprobleem oplost. Dat ga ik niet doen, zei hij. En waarom niet? Het kostte hem te veel stemmen op rechts, dat was zijn antwoord. Het landsbelang interesseerde hem geen fuck.”
De meerderheid pak je er niet mee, maar er zitten zo'n beetje 45 progressieve zetels die zich hebben uitgesmeerd over voornamelijk D66 en PRO, dus daar word je wel de grootste partij mee.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 21:30 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Ik zie PRO niet winnen op alleen progressieve thema's. Dan gaat de winst naar een rechtse partij. Maar als ze zoals in 2012 op linkse punten kunnen winnen geef ik ze zeker een kans.
Een kwart van de kiesgerechtigden stemmen niet dus daar valt ook nog wel winst uit te halen.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 21:41 schreef -XOR- het volgende:
[..]
De meerderheid pak je er niet mee, maar er zitten zo'n beetje 45 progressieve zetels die zich hebben uitgesmeerd over voornamelijk D66 en PRO, dus daar word je wel de grootste partij mee.
Als die al naar de stembus te slepen zijn, dan stemmen die veelal PVV/FvD. Dat zijn de afgehaakten en dan moet je wel heel erg met een tegenverhaal tegen de bestaande orde komen om die te motiveren, en dat tegenverhaal gaat echt wat verder dan 'eerlijker verdeling' en 'iedereen mag er zijn'.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 21:49 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Een kwart van de kiesgerechtigden stemmen niet dus daar valt ook nog wel winst uit te halen.
En daarom zal je die ontevreden kiezer weer terug moeten winnen. Al zal dat geen gemak worden met Twitter, De Telegraaf en Nieuws van de Dag.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 21:52 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Als die al naar de stembus te slepen zijn, dan stemmen die veelal PVV/FvD.
Zie mijn aanvulling. Het is echt zinloos om daarop te mikken.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 21:53 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
En daarom zal je die ontevreden kiezer weer terug moeten winnen. Al zal dat geen gemak worden met Twitter, De Telegraaf en Nieuws van de Dag.
Jimmy Dijk is best vaak op tv, De Hoop was laatst in de Powcast.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 21:52 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Als die al naar de stembus te slepen zijn, dan stemmen die veelal PVV/FvD. Dat zijn de afgehaakten en dan moet je wel heel erg met een tegenverhaal tegen de bestaande orde komen om die te motiveren, en dat tegenverhaal gaat echt wat verder dan 'eerlijker verdeling' en 'iedereen mag er zijn'.
Sjimmie haalt 3 zetels, 4 als het op de dag van de verkiezingen niet regent. De Hoop is uiteraard de gedroomde opvolger van Klaver en straalt dan nog het meest het haalbare alternatief uit.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 21:56 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Jimmy Dijk is best vaak op tv, De Hoop was laatst in de Powcast.
Er is alleen geen visie, het is allemaal heel reactief bij PRO terwijl Jetten met een geslikte campagne er met de winst vandoor gaat, en Wilders de verkiezingen ervoor
Klopt. En jaarlijks wordt het erger. Geef het nog 10 jaar en we gaan de UK achterna.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 21:18 schreef DavidAZ het volgende:
[..]
Lang nog niet, maar het gaat zeker in die richting.
De vorige verkiezingen gingen veel voormalig niet-stemmers ook naar normale partijen toequote:Op dinsdag 2 juni 2026 21:52 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Als die al naar de stembus te slepen zijn, dan stemmen die veelal PVV/FvD. Dat zijn de afgehaakten en dan moet je wel heel erg met een tegenverhaal tegen de bestaande orde komen om die te motiveren, en dat tegenverhaal gaat echt wat verder dan 'eerlijker verdeling' en 'iedereen mag er zijn'.
Een heel groot deel is hardnekkig niet-stemmer, en je ziet inderdaad dat er ook een aantal zetels terug instromen richting normale partijen maar dat beeld is dan weer zo diffuus dat je daar ook geen beleid op kunt maken.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 22:04 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
De vorige verkiezingen gingen veel voormalig niet-stemmers ook naar normale partijen toe
https://app.nos.nl/nieuws/tk2025/
GL-PvdA, D66 en PvdD wonnen samen meer voormalig niet-stemmers dan de uiterst rechtse flank.
Ik denk dat hier heus wel wat reservoir zit hoor.
Inhoudelijk was Den Uyl groener en linkser dan wat PRO nu is. Dat klopt. De sturing om dat groene voor elkaar te krijgen ging nog een slag verder.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 22:08 schreef Ambtenaar030 het volgende:
Habtamu de Hoop in de Powcast: "Joop den Uyl was ook PRO"
Daar valt zowaar mee te praten.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 20:19 schreef Kowloon het volgende:
Wel leuk, Wimar Bolhuis is nu wellicht de opvolger van Esmah Lahlah. Echt een economisch zwaargewicht.
Nee, maar om dit helemaal aan uiterst rechts over te laten is niet slim (en gevaarlijk).quote:Op dinsdag 2 juni 2026 22:10 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Een heel groot deel is hardnekkig niet-stemmer, en je ziet inderdaad dat er ook een aantal zetels terug instromen richting normale partijen maar dat beeld is dan weer zo diffuus dat je daar ook geen beleid op kunt maken.
Vergeet niet dat er ook gewoon een groot deel aan mensen is die het allemaal weinig interesseert, geen nieuws volgen en echt geen idee hebben op wie te stemmen, die ga je echt niet overhalen.
Vroeger lag de prioriteit van die low information voters bij economische thema's, nu bij raciale. Het waren tevens 'low information voters', maar desondanks wel 'voters'. De politiek apathische niet-stemmers zijn niet-stemmers.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 22:13 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Nee, maar om dit helemaal aan uiterst rechts over te laten is niet slim (en gevaarlijk).
Vergeet ook niet dat vroegâh juist PvdA veel baat had bij wat we nu low information voters zouden noemen.
Mag allemaal zo zijn maar ze als verloren beschouwen is niet verstandig. In de VS zie je nu dat een deel vd niet-stemmers straks wél willen gaan stemmen, en laten zich daarbij deels leiden door de economie. Aangezien er nogal veel niet-stemmers zijn, kan een klein deel al van belang zijn.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 22:18 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Vroeger lag de prioriteit van die low information voters bij economische thema's, nu bij raciale. Het waren tevens 'low information voters', maar desondanks wel 'voters'. De politiek apathische niet-stemmers zijn niet-stemmers.
Je hebt onder de niet-stemmers een groep jankzakken: de "Het benne allemaal zakkuhvullers in De Haag en helemaal die van de Partij van de Allochtonuh", die groep zou je ironisch gezien nog wel terug kunnen winnen als de asielinstroom drastisch is ingeperkt, maar er is ook een groep die het gewoon niet zoveel uitmaakt. Dat zijn simpelweg geen politieke dieren, missen de interesse en leven hun leven, en dat is prima. Er bestaat politicologische theorie dat het belangrijk is dat een bepaald percentage van de bevolking zo'n tevreden politiek apaat is, zodat de niet de hele samenleving een groot politiek kippenhok wordt.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 22:24 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Mag allemaal zo zijn maar ze als verloren beschouwen is niet verstandig. In de VS zie je nu dat een deel vd niet-stemmers straks wél willen gaan stemmen, en laten zich daarbij deels leiden door de economie. Aangezien er nogal veel niet-stemmers zijn, kan een klein deel al van belang zijn.
Almond en Verba, 1963.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 22:27 schreef -XOR- het volgende:
Er bestaat politicologische theorie dat het belangrijk is dat een bepaald percentage van de bevolking zo'n tevreden politiek apaat is, zodat de niet de hele samenleving een groot politiek kippenhok wordt.
Ik vermoed dat dit voornamelijk 18-20 jarigen zijn die voor het eerst mogen stemmen.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 22:27 schreef Klopkoek het volgende:
Ook bij de D66 uitslag van 2021 wonnen ze veel van niet-stemmers (net als GroenLinks trouwens):
https://nos.nl/l/2373037
Die zullen er zeker tussen zitten, ook bij FvD en GL, maar rekenkundig komt het niet uit. Tussen 2017 en 2021 werden ongeveer 350000 jongeren stemgerechtigd (waarvan een groot deel niet ging stemmen, opkomst is daar steevast 55-65%). Kiesdeler was 70000. Het sommetje klopt dus niet helemaal.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 22:31 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ik vermoed dat dit voornamelijk 18-20 jarigen zijn die voor het eerst mogen stemmen.
Er zijn ook genoeg mensen die alleen maar PVV stemmen omdat asiel. Die verder eigenlijk links zijn. Dus daar heb je zeker gelijk in. Sluit niet eens uit dat meer mensen links dan rechts zijn, alleen door asiel toch naar rechts gaan.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 22:27 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Je hebt onder de niet-stemmers een groep jankzakken: de "Het benne allemaal zakkuhvullers in De Haag en helemaal die van de Partij van de Allochtonuh", die groep zou je ironisch gezien nog wel terug kunnen winnen als de asielinstroom drastisch is ingeperkt, maar er is ook een groep die het gewoon niet zoveel uitmaakt. Dat zijn simpelweg geen politieke dieren, missen de interesse en leven hun leven, en dat is prima. Er bestaat politicologische theorie dat het belangrijk is dat een bepaald percentage van de bevolking zo'n tevreden politiek apaat is, zodat de niet de hele samenleving een groot politiek kippenhok wordt.
een minderheidskabinet kan niet vallen, wel een kleiner minderheidskabinet wordenquote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |