abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 28 mei 2026 @ 10:23:25 #201
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_220903987
quote:
86s.gif Op donderdag 28 mei 2026 09:50 schreef Barbusse het volgende:

[..]
OBLIBERATEDtm
Heel veel hersencellen in ieder geval _O-
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  donderdag 28 mei 2026 @ 10:27:26 #202
24533 ACT-F
pi_220904015
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2026 09:56 schreef AFA2022 het volgende:

[..]
Je zou zeggen los die kwestie op en je haalt een hoop kwaad bloed weg. Misschien ben ik te naïef en bestaan er krachten die er baat bij hebben dat het conflict blijft voortduren.
Zolang ego's de boventoon voeren en niet getemd worden ben ik bang dat dit nog een voorproefje is van een veel groter conflict. Ik hield er vanaf het begin rekening mee dat de olie-export als pressiemiddel gebruikt zou worden. Tot nu toe verloopt alles weinig verrassend in mijn ogen.
  donderdag 28 mei 2026 @ 10:29:13 #203
24533 ACT-F
pi_220904020
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2026 09:59 schreef AFA2022 het volgende:

[..]
In Turkije doen al geruchten de ronde dat, mocht Israël doorstoten naar Syrië, Turkije bereid is troepen te sturen. Ze zien de bui natuurlijk al hangen.
Syrië is momenteel onder invloedssfeer van Turkije dus logisch dat een aanval op Syrië een reactie van Turkije zal uitlokken.
pi_220904053
quote:
3s.gif Op donderdag 28 mei 2026 10:29 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Syrië is momenteel onder invloedssfeer van Turkije dus logisch dat een aanval op Syrië een reactie van Turkije zal uitlokken.
Turkije mag van mij Israël wel aanpakken.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_220904063
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 22:58 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Benieuwd hoelang Kegsbreath zijn baan nog heeft. Hij geeft toch niet echt kruisvaardersvibes of deze manier.
Hopelijk volgt Satanyahu dan snel. (als naamsverbasteringen dan blijkbaar weer mogen)
  donderdag 28 mei 2026 @ 10:41:53 #206
24533 ACT-F
pi_220904087
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2026 10:35 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Dan moeten ze wel een goede aanleiding hebben, want ze passen ervoor om als agressor aangemerkt te worden.
pi_220904724
quote:
3s.gif Op donderdag 28 mei 2026 10:41 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Dan moeten ze wel een goede aanleiding hebben, want ze passen ervoor om als agressor aangemerkt te worden.
Logisch ook wel, Turkije heeft er niets bij te winnen. Turkije wil ook graag militaire spullen kopen van de VS, als ze hun vriendje aanvallen kunnen ze dat wel vergeten. Anderzijds, mocht het daar zo uit de hand lopen dat Turkije zich moet verdedigen kan je een artikel 5 doen en kan je de hele NAVO meeslepen en is de kans voor een langdurige oplossing daar ook een stuk groter want dan moet iedereen kleur bekennen.
pi_220904807
quote:
9s.gif Op donderdag 28 mei 2026 10:27 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Zolang ego's de boventoon voeren en niet getemd worden ben ik bang dat dit nog een voorproefje is van een veel groter conflict.
Het besneden zijn van deze mannen met hun grote egos is een overeenkomst. Zou het toch allemaal compensatie drang zijn om hun missende voorhuid te compenseren. :P
pi_220904910
quote:
3s.gif Op donderdag 28 mei 2026 10:29 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Syrië is al meerdere keren aangevallen. Daarbij zijn gebouwen, militaire installaties en materieel vernietigd, en zijn ze zelfs tot voorbij de Golanhoogten getrokken. Syrië bleef stil, net als Turkije. Het zijn zwakke landen die keurig afwachten tot ze zelf aan de beurt zijn i.p.v. samen te werken tegen de aanvallen van een rabiate hond.
  donderdag 28 mei 2026 @ 12:35:44 #210
24533 ACT-F
pi_220905116
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2026 12:23 schreef -Knapzak- het volgende:

[..]
Syrië is al meerdere keren aangevallen. Daarbij zijn gebouwen, militaire installaties en materieel vernietigd, en zijn ze zelfs tot voorbij de Golanhoogten getrokken. Syrië bleef stil, net als Turkije. Het zijn zwakke landen die keurig afwachten tot ze zelf aan de beurt zijn i.p.v. samen te werken tegen de aanvallen van een rabiate hond.
Het is niet de mentaliteit om gelijk in de tegenaanval te gaan. Het is nu nog incasseren totdat het genoeg is om daarna vol in de tegenaanval te gaan. Je moet ook de publieke opinie mee hebben om zo min mogelijk weerstand te krijgen. Dat gaat makkelijker als er een geschiedenis van aanvallen is geweest om te kunnen rechtvaardigen dat het om verdediging gaat en niet om een ordinaire invasie.
  Moderator donderdag 28 mei 2026 @ 13:02:04 #211
8781 crew  Frutsel
pi_220905348
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2026 10:35 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Israel van mij Turkije ook wel.
pi_220905363
quote:
6s.gif Op donderdag 28 mei 2026 13:02 schreef Frutsel het volgende:

[..]
Israel van mij Turkije ook wel.
Denk dat Turkije een ff wat sterker en groter leger heeft.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_220905366
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2026 12:05 schreef Timwonnacott het volgende:

[..]
mocht het daar zo uit de hand lopen dat Turkije zich moet verdedigen kan je een artikel 5 doen en kan je de hele NAVO meeslepen
Geloof je nou echt dat, als artikel 5 wordt geactiveerd, de NAVO Turkije tegen Israel gaat helpen? Never gonna happen…

Bekijk deze YouTube-video

"They are rats and cockroaches", ze hebben waarschijnlijk te veel naar de show van Vladimir Solovjov in Rusland gekeken.
Hetzelfde soort taalgebruik hoorde je ook op Fox News, dat zal de besprekingen vast helpen, vermoed ik.
  Moderator donderdag 28 mei 2026 @ 13:17:18 #214
8781 crew  Frutsel
pi_220905443
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2026 13:04 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Denk dat Turkije een ff wat sterker en groter leger heeft.
Dat zou maar zo kunnen maar dat was niet de strekking ;)
  donderdag 28 mei 2026 @ 13:18:26 #215
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_220905452
Valt me tegen dat Trump geen Unreal Tournament stijl announcements doet.

Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_220905504
Klagen over Israel en dan Turkije noemen..

Erdogan is ook een wannabe dictator, en de koerden krijgen dezelfde behandeling als Palestijnen.
pi_220905583
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2026 13:04 schreef AFA2022 het volgende:

[..]
Geloof je nou echt dat, als artikel 5 wordt geactiveerd, de NAVO Turkije tegen Israel gaat helpen? Never gonna happen…

"They are rats and cockroaches", ze hebben waarschijnlijk te veel naar de show van Vladimir Solovjov in Rusland gekeken.
Hetzelfde soort taalgebruik hoorde je ook op Fox News, dat zal de besprekingen vast helpen, vermoed ik.
Als Israël Turkije zou aanvallen zullen we wel moeten helpen, dat is immers afgesproken en verwachten wij zelf ook terug. Heb verder geen redenen om te denken dat we niet zouden helpen. Niet dat ik denk dat Israël Turkije zou aanvallen, hebben ze zelf verder ook geen redenen voor.
pi_220905586
quote:
10s.gif Op donderdag 28 mei 2026 10:23 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Heel veel hersencellen in ieder geval _O-
Dat zou impliceren dat er ooit hersencellen geweest zijn.
Dan ben je denk ik te optimistisch :D
  donderdag 28 mei 2026 @ 14:05:28 #219
24533 ACT-F
pi_220905713
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2026 13:46 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Dat zou impliceren dat er ooit hersencellen geweest zijn.
Dan ben je denk ik te optimistisch :D
Als je kan poepen heb je toch minimaal één.
pi_220905849
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2026 13:45 schreef Timwonnacott het volgende:

[..]
Als Israël Turkije zou aanvallen zullen we wel moeten helpen, dat is immers afgesproken en verwachten wij zelf ook terug. Heb verder geen redenen om te denken dat we niet zouden helpen. Niet dat ik denk dat Israël Turkije zou aanvallen, hebben ze zelf verder ook geen redenen voor.
Turkije zit in de NAVO puur vanwege zijn strategische ligging, het moest tijdens de Koude Oorlog de zuidoostflank van Europa beschermen tegen de Sovjet Unie. Zonder die strategische positie was Turkije nooit tot de NAVO toegelaten. Ze maken geen deel uit van de NAVO omdat we ze zo graag mogen, maar omdat we ze liever niet aan de kant van de tegenstander zien. Turkije is eigenlijk een land dat zich bij geen enkele club echt thuis voelt.

Israel zal Turkije inderdaad nooit aanvallen, maar stel dat het wél zou gebeuren, dan denk ik dat de NAVO Turkije als een baksteen zou laten vallen. Israel ligt nou eenmaal gevoelig in Europa.
pi_220905864
Vietnam zat nog een beter idee achter.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220905877
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2026 14:20 schreef AFA2022 het volgende:

[..]
Turkije zit in de NAVO puur vanwege zijn strategische ligging, het moest tijdens de Koude Oorlog de zuidoostflank van Europa beschermen tegen de Sovjet Unie. Zonder die strategische positie was Turkije nooit tot de NAVO toegelaten. Ze maken geen deel uit van de NAVO omdat we ze zo graag mogen, maar omdat we ze liever niet aan de kant van de tegenstander zien. Turkije is eigenlijk een land dat zich bij geen enkele club echt thuis voelt.

Israel zal Turkije inderdaad nooit aanvallen, maar stel dat het wél zou gebeuren, dan denk ik dat de NAVO Turkije als een baksteen zou laten vallen. Israel ligt nou eenmaal gevoelig in Europa.
Ik weet waarom ze erbij zitten maar ze zitten er nou eenmaal in. Als we selectief gaan shoppen binnen de NAVO wie we wel en niet helpen kan je net zo goed de NAVO opheffen want dan is de gehele afschrikkende werking weg.
pi_220905994
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2026 14:22 schreef Timwonnacott het volgende:

[..]
Ik weet waarom ze erbij zitten maar ze zitten er nou eenmaal in. Als we selectief gaan shoppen binnen de NAVO wie we wel en niet helpen kan je net zo goed de NAVO opheffen want dan is de gehele afschrikkende werking weg.
Welke afschrikkende werking een VS die in een paar maanden hun meeste troefkaarten verspeeld hebben en tekorten aan hun afschrikwekkende high tech wapens veroorzaakt hebben. Voor de niet Navo landen allemaal duidelijk zichtbaar. De vs die openlijk de Navo afvalt en een gebied van een ander navolidstaat wil annexeren.

De Navo tegenstanders lachen op dit moment hun ballen uit de broek. :')
pi_220906019
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2026 14:44 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Welke afschrikkende werking een VS die in een paar maanden hun meeste troefkaarten verspeeld hebben en tekorten aan hun afschrikwekkende high tech wapens veroorzaakt hebben. Voor de niet Navo landen allemaal duidelijk zichtbaar. De vs die openlijk de Navo afvalt en een gebied van een ander navolidstaat wil annexeren.

De Navo tegenstanders lachen op dit moment hun ballen uit de broek. :')
Dat doen ze inderdaad ja, vandaar ook de terechte kritiek vanuit NAVO landen dat het vrij gevaarlijke uitspraken waren die het bondgenootschap in twijfel brachten. Wil je dat volledig om zeep helpen dan moet je vooral wegblijven als een lidstaat artikel 5 activeert, daarom denk ik ook dat we gewoon gaan helpen als Europa aangezien wij er niet op zitten te wachten dat de NAVO uiteenvalt.

Of de VS dat ook doet in het geval van Israël tegen Turkije, dat is 50/50 denk ik, dat het geen 100% is zegt inderdaad al veel tegenwoordig.
pi_220906103
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2026 14:48 schreef Timwonnacott het volgende:

[..]
Dat doen ze inderdaad ja, vandaar ook de terechte kritiek vanuit NAVO landen dat het vrij gevaarlijke uitspraken waren die het bondgenootschap in twijfel brachten. Wil je dat volledig om zeep helpen dan moet je vooral wegblijven als een lidstaat artikel 5 activeert, daarom denk ik ook dat we gewoon gaan helpen als Europa aangezien wij er niet op zitten te wachten dat de NAVO uiteenvalt.

Of de VS dat ook doet in het geval van Israël tegen Turkije, dat is 50/50 denk ik, dat het geen 100% is zegt inderdaad al veel tegenwoordig.
De VS gaat echt niet meehelpen als Israel Turkije aanvalt. Dat zou politieke zelfmoord zijn voor vrijwel iedereen, van congres tot president.
Aut viam inveniam, aut faciam
There he goes. One of God's own prototypes. A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
pi_220906257
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2026 14:55 schreef Barbusse het volgende:

[..]
De VS gaat echt niet meehelpen als Israel Turkije aanvalt. Dat zou politieke zelfmoord zijn voor vrijwel iedereen, van congres tot president.
Ik vind het moeilijk in te schatten, helemaal mee eens dat de politieke wil in de VS er vrijwel niet zal zijn. Maar het alternatief, niet helpen, betekent geen NAVO meer.

Uit een studie eerder dit jaar bleek dat de impact van het verlaten van de NAVO voor de VS nogal wat economische schade heeft met naar schatting $240 miljard/16% aan export wat wegvalt en een GDP van -4%. Dat lijkt me op zich ook niet erg goed voor je politieke carrière en de lobby vanuit de wapenindustrie is ook een factor natuurlijk.

https://www.csis.org/anal(...)e-cost-us-withdrawal

Vandaar dat ik me beide keuzes wel kan voorstellen, de VS heeft Israël erg hoog zitten maar of ze dit er voor overhebben dat durf ik niet te zeggen.
pi_220906274
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2026 14:55 schreef Barbusse het volgende:

[..]
Zo populair is Israël niet meer onder het volk. Achter de schermen (lobbygroepen, steenrijke donoren, Evangelicals) zou er gigantisch veel weerstand zijn maar electoraal zou het niet per se politieke zelfmoord zijn. Paar jaar geleden nog wel, nu niet meer.
Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
pi_220906302
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2026 14:20 schreef AFA2022 het volgende:

[..]

Je ziet bondgenoten nu al enorm worstelen om Israël te blijven steunen. Dat zou alleen maar nog moeilijker worden als Israël Turkije aanvalt. Ze zouden Turkije zeker niet als een baksteen laten vallen maar juist enorm in dubio zitten en waarschijnlijk alle pijlen richten op een compromis. Tot een paar jaar geleden was dat wellicht anders, dan had Israël onvoorwaardelijke steun gehad en was Turkije de boeman geweest. Nu zou het niet meer zo zwart/wit zijn.
  donderdag 28 mei 2026 @ 15:25:17 #229
24533 ACT-F
pi_220906352
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2026 14:48 schreef Timwonnacott het volgende:
Hangt er ook van af wie er aan de macht is. Als het nu zou gebeuren met Trump aan het roer dan zie ik hem eerder Israël helpen en Turkije niet (meer) erkennen als NAVO-lid. Wel met maandenlang durende vredesonderhandelingen uiteraard waar aanvallen onderdeel zijn van een wapenstilstand :')
  FOK!Fotograaf donderdag 28 mei 2026 @ 16:41:17 #230
364681 over_hedge
pi_220906891
quote:
VS en Iran zouden akkoord hebben, maar Trump moet het nog goedkeuren
De VS en Iran zouden een vredesakkoord hebben gesloten, meldt nieuwsplatform Axios op basis van twee bronnen binnen de Amerikaanse overheid. Het zou gaan om een verlenging van het staakt-het-vuren met zestig dagen, waarin onderhandeld zal worden over het Iraanse nucleaire programma. Volgens Axios wordt nog gewacht op een definitief oordeel van Donald Trump. https://www.nu.nl/midden-(...)elegd-aan-trump.html
Alweer?

[ Bericht 18% gewijzigd door over_hedge op 28-05-2026 16:47:36 ]
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
pi_220906928
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2026 16:41 schreef over_hedge het volgende:

[..]
Alweer?
Mischien is het verstandig om even te wachten op wat betrouwbaardere bronnen vanuit Iran voordat we conclusies trekken.
  FOK!Fotograaf donderdag 28 mei 2026 @ 16:47:04 #232
364681 over_hedge
pi_220906933
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2026 16:45 schreef AFA2022 het volgende:

[..]
Mischien is het verstandig om even te wachten op wat betrouwbaardere bronnen vanuit Iran voordat we conclusies trekken.
Ja prima. Alleen wat zijn nog betrouwbare bronnen bij dit conflict? Iran kan je niet geloven. Maar de us inmiddels ook niet meer
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
  donderdag 28 mei 2026 @ 17:15:00 #233
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_220907051
Het klopt wel.

Het orange addertje is echter dat Trump nog goedkeuring moet geven.

Dus eigenlijk zijn we nergens nog.
  donderdag 28 mei 2026 @ 17:19:30 #234
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220907069
quote:
2s.gif Op donderdag 28 mei 2026 17:15 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Het klopt wel.

nou dat doet ie echt wel, november is niet ver meer

het is hoog tijd dat ie zich als held gaat manifesteren, anders zijn de verkiezingen zeker verloren, zal toch wel moeilijk worden
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  donderdag 28 mei 2026 @ 17:22:48 #235
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_220907097
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2026 17:19 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
nou dat doet ie echt wel, november is niet ver meer

het is hoog tijd dat ie zich als held gaat manifesteren, anders zijn de verkiezingen zeker verloren, zal toch wel moeilijk worden
Nu lijkt het erop dat de leider van Iran t weer niet accepteerd :+

pi_220907188
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2026 16:41 schreef over_hedge het volgende:

[..]
Alweer?
Is het groundhog day?
Zou het plan dan zijn de onderhandelingen Trumps hele presidentsschap om de paar maanden te verlengen?
pi_220907288
quote:
2s.gif Op donderdag 28 mei 2026 17:15 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Het klopt wel.

Trump wacht waarschijnlijk nog even met zijn beslissing, hij moet eerst uitzoeken welke keuze hem het meeste oplevert op de beurs.
pi_220907597
De reservisten lijst heeft ook wel een aardige bodem bereikt.
twitter

Oei
  donderdag 28 mei 2026 @ 18:59:54 #239
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220907613
Telkens hetzelfde verhaaltje.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220907622
Nog meer goed nieuws.

twitter
pi_220907756
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2026 19:00 schreef Since2003 het volgende:
Nog meer goed nieuws.

[ x ]
Vandaar "I will bomb them"... Wel een dikke middelvinger naar Trump en Israel toe dit.
pi_220907799
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2026 19:22 schreef AFA2022 het volgende:

[..]
Vandaar "I will bomb them"... Wel een dikke middelvinger naar Trump en Israel toe dit.
Dat kan je ze moeilijk kwalijk nemen. Met bondgenoten als Israel en Amerika heb je geen vijanden nodig.
pi_220907916
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2026 19:29 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Dat kan je ze moeilijk kwalijk nemen. Met bondgenoten als Israel en Amerika heb je geen vijanden nodig.
Of die dekselse sneaky Chinezen zijn op de achtergrond aan het stoken.
pi_220907935
quote:
11s.gif Op donderdag 28 mei 2026 18:55 schreef Doler12 het volgende:
De reservisten lijst heeft ook wel een aardige bodem bereikt.
[ x ]
Oei
[ afbeelding ]
Hoe komt zij in godsnaam door de keuring? Of het IDF heeft geen restricties of keuring, kan ook.
pi_220908091
Er zal binnenkort wel weer één of meerdere caravans met Heiligelandiërs in één of andere ver oord gaan arriveren. :9
twitter
  donderdag 28 mei 2026 @ 19:55:43 #246
38496 Perrin
pi_220908159
quote:
1s.gif Op donderdag 28 mei 2026 19:50 schreef Since2003 het volgende:
Er zal binnenkort wel weer één of meerdere caravans met Heiligelandiërs in één of andere ver oord gaan arriveren. :9
[ x ]
Net zo lang volkeren tegen je in het harnas jagen tot je zelf wordt overrompeld, wat een strategie.
pi_220908352
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2026 19:55 schreef Perrin het volgende:

[..]
Net zo lang volkeren tegen je in het harnas jagen tot je zelf wordt overrompeld, wat een strategie.
Het is een strategie uit de Hebreeuwse Bijbel: volkeren in die regio afslachten totdat je zelf gehaat, afgeslacht en weggejaagd wordt.
pi_220908582
Je vraagt je toch af hoe mensen deze faalhaas nog kunnen verdedigen, maar zelfs op fok schijnen nog zwakzinnige hielenlikkers rond te lopen.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_220908609
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2026 19:00 schreef Since2003 het volgende:
Nog meer goed nieuws.

[ x ]
De Golfstaten zouden meer verantwoordelijkheid moeten nemen voor de stabiliteit van hun eigen regio, in plaats van zich voortdurend te schikken naar beleidslijnen die duizenden kilometers verderop worden bepaald. De Amerikanen hebben vooral hegemoniale, joodse en economische belangen, niet het welzijn van de bevolking in het Midden-Oosten. Of er nu tientallen, honderden of duizenden bruintjes per dag sterven door oorlog en chaos is voor hen slechts bijkomende schade. Zolang regionale leiders afhankelijk blijven van externe machten, zullen conflicten, instabiliteit en menselijk leed blijven voortduren.

[ Bericht 6% gewijzigd door Peppert op 28-05-2026 20:49:53 ]
pi_220908651
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2026 20:44 schreef Peppert het volgende:
. Zolang regionale leiders afhankelijk blijven van externe machten, zullen conflicten, instabiliteit en menselijk leed blijven voortduren.
Helaas zijn de meeste regionale leiders aldaar ook despoten 1e klasse, met of zonder externe machten zal het menselijke leed daar blijven voortduren.
pi_220908704
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2026 20:48 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Helaas zijn de meeste regionale leiders aldaar ook despoten 1e klasse, met of zonder externe machten zal het menselijke leed daar blijven voortduren.
Het probleem met de VS is hun verdeel-en-heerspolitiek. Die heeft de regio niet gestabiliseerd, maar juist verdeeld, geradicaliseerd en verder ontwricht. De menselijke tol daarvan overstijgt ruimschoots de interne repressie van afzonderlijke regimes/regeringen/overheden/beleidsmakers of hoe men ze ook wil noemen. We spreken niet over duizenden slachtoffers, maar over miljoenen doden en miljoenen vluchtelingen in de afgelopen decennia als gevolg van oorlogen, interventies, sancties en regimewissels die voortkwamen uit het Amerikaanse buitenlandse beleid in de regio. De afgelopen paar jaar hebben ze bovendien de Gaza genocide actief politiek en militair ondersteund zowel onder Biden/Harris als onder Trump/Vance, via diplomatieke bescherming, sancties aan het ICC en miljarden aan wapenleveringen.

quote:
Miljoenen doden door 'Amerikaanse oorlogen' na 9/11
Auteur: ANP

Meer dan 4,5 miljoen mensen zijn omgekomen door oorlogen waarbij de Verenigde Staten betrokken waren sinds de terroristische aanslagen van 11 september 2001 (9/11). Dat is de conclusie van een studie van het Cost of War-project van Brown University in Providence, in de staat Rhode Island. Brown is een van de acht Amerikaanse topuniversiteiten die tezamen bekendstaan als de Ivy League.

Het Brown-rapport stelt dat tussen de 906.000 en 937.000 mensen zijn omgekomen als direct gevolg van oorlogen sinds 2001 in Afghanistan, Irak, Pakistan, Syrië, Jemen, Libië en Somalië. Daarnaast zijn 3,6 miljoen mensen gestorven door aan deze oorlogen gerelateerde problemen. Het rapport noemt onder meer economische ineenstorting, voedselonzekerheid, vernietiging van openbare gezondheidsvoorzieningen, milieuverontreiniging en terugkerend geweld.

'Conservatieve schatting'
Het rapport zoomt specifiek in op de rol van de VS in deze buitenlandse conflicten, die allen ontstonden na en vanwege 9/11. 'Deze landen hebben de gewelddadigste oorlogen meegemaakt waarin de Amerikaanse regering sinds 2001 betrokken is in naam van terrorismebestrijding', aldus het Cost of War-project. Het rapport benadrukt dat het aantal indirecte doden slechts een 'conservatieve schatting' is omdat 'de werkelijke gevolgen zo groot en complex zijn dat ze niet kwantificeerbaar zijn'.

Ook schrijven de onderzoekers dat de 'Amerikaanse regering weliswaar niet als enige verantwoordelijk is voor de schade, maar wel een aanzienlijke verplichting heeft om te investeren in humanitaire hulp en wederopbouw in de oorlogsgebieden na 9/11', schrijft het Costs of War-project in een verklaring. 'De Amerikaanse regering zou veel meer kunnen doen dan nu het geval is om deze verantwoordelijkheid op zich te nemen.'
https://www.bnr.nl/nieuws(...)nse-oorlogen-na-9-11

[ Bericht 0% gewijzigd door Peppert op 28-05-2026 21:07:31 ]
  donderdag 28 mei 2026 @ 21:20:55 #252
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220908852
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2026 20:56 schreef Peppert het volgende:

[..]
Het probleem met de VS is hun verdeel-en-heerspolitiek. Die heeft de regio niet gestabiliseerd, maar juist verdeeld, geradicaliseerd en verder ontwricht. De menselijke tol daarvan overstijgt ruimschoots de interne repressie van afzonderlijke regimes/regeringen/overheden/beleidsmakers of hoe men ze ook wil noemen. We spreken niet over duizenden slachtoffers, maar over miljoenen doden en miljoenen vluchtelingen in de afgelopen decennia als gevolg van oorlogen, interventies, sancties en regimewissels die voortkwamen uit het Amerikaanse buitenlandse beleid in de regio. De afgelopen paar jaar hebben ze bovendien de Gaza genocide actief politiek en militair ondersteund zowel onder Biden/Harris als onder Trump/Vance, via diplomatieke bescherming, sancties aan het ICC en miljarden aan wapenleveringen.
[..]
Dit is de zoveelste keer dat je met dit artikel komt aanzetten, maar je verdraait telkens de inhoud ervan. Het artikel refereert naar deze studie:
quote:
How Death Outlives War: The Reverberating Impact of the Post-9/11 Wars on Human Health

Anthropologist and Costs of War Director Stephanie Savell (Senior Fellow, Brown University) examines how war’s destruction of economies, public services, infrastructure, and the environment leads to deaths that occur long after bombs drop and grow in scale over time.

Dr. Savell reviews the latest research to examine the causal pathways that have led to an estimated 3.6-3.8 million indirect deaths in post-9/11 war zones, including Afghanistan, Pakistan, Iraq, Syria, and Yemen.

The total death toll in these war zones could be at least 4.5-4.7 million and counting, though the precise mortality figure remains unknown. Some people were killed in the fighting, but far more, especially children, have been killed by the reverberating effects of war, such as the spread of disease.

The report examines the devastating toll of war on human health, whoever the combatant, whatever the compounding factor, in the most violent conflicts in which the U.S. government has been engaged in the name of counterterrorism since September 11, 2001.

Rather than teasing apart who, what, or when is to blame, this report shows that the post-9/11 wars are implicated in many kinds of deaths, making clear that the impacts of war's ongoing violence are so vast and complex that they are unquantifiable.
Waar de effecten (op de lange termijn) worden bekeken van oorlog op de gezondheid van de mens. Er wordt dus niet (zoals jij telkens probeert te pretenderen) eenzijdig gewezen naar de VS.

Ook wordt er in dit rapport helemaal niet gesproken over hoe de VS deze regio zou hebben geradicaliseerd (zoals jij er hier bij verzint), dat is immers het effect van de nogal ongeciviliseerde culturen daar zelf. Het betreft een gebied waar al eeuwenlang veel instabiliteit en strijd is (denk alleen al aan de Ottomaans-Perzische oorlogen).

Dat is dus niet iets van de laatste anderhalve eeuw.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  Moderator donderdag 28 mei 2026 @ 21:22:54 #253
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_220908861
Dat zegt hij ook niet maar je kunt moeilijk over dit probleem praten zonder naar de vs te wijzen atm
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  donderdag 28 mei 2026 @ 21:24:54 #254
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220908867
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2026 21:22 schreef sp3c het volgende:
Dat zegt hij ook niet maar je kunt moeilijk over dit probleem praten zonder naar de vs te wijzen atm
Dat kan makkelijk, er is namelijk maar een problematische factor hier en dat is het Iraanse regime.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  Moderator donderdag 28 mei 2026 @ 21:28:26 #255
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_220908878
Nee kan natuurlijk niet makkelijk
pi_220908920
quote:
14s.gif Op donderdag 28 mei 2026 21:24 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Dat kan makkelijk, er is namelijk maar een problematische factor hier en dat is het Iraanse regime.
Heeft Iran al 1 op 13 landen bedreigd met oorlog?
pi_220909063
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2026 20:56 schreef Peppert het volgende:

[..]
[..]
Israël en de VS zijn hier in de praktijk synoniem wat betreft het Midden-Oosten beleid
pi_220909179
Niet geheel verrassend.
twitter
pi_220909391
NOS meldt staakt het vuren met 60 dagen verlengd
pi_220909603
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2026 22:35 schreef Since2003 het volgende:
Niet geheel verrassend.
[ x ]
The only good basij is a dead basij.
  vrijdag 29 mei 2026 @ 00:18:21 #261
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_220909644
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2026 23:06 schreef Max23 het volgende:
De berichten over zo'n tijdelijk akkoord zijn niet bevestigd vanuit Iran. Ook moet zo'n deal nog goedgekeurd worden door president Trump.

Oftewel dezelfde situatie als dat ie gisteren was, of vorige week, of vorige maand.

Ondertussen heeft Iran een amerikaanse drone neergehaald en vuren ze raketten af op schepen op zee. Wat een clownshow.
pi_220909743
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2026 22:35 schreef Since2003 het volgende:
Niet geheel verrassend.
[ x ]
Mooi dat Iran veel van die CIA/Mossad-terreurcellen heeft ontmanteld en leden ervan heeft opgehangen. Dat er meer mogen volgen.
pi_220910088
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2026 21:22 schreef sp3c het volgende:
Niet alleen atm.

De kansen van Iran zijn in 1953 'vakkundig' in de kiem gesmoord door VS en GB.

En ook in het ongeciviliseerde Europa zijn al eeuwenlang oorlogen en twisten aan de gang.
Tot op de dag van vandaag.
Ik doe het ff rustig aan.
  Moderator vrijdag 29 mei 2026 @ 07:40:01 #264
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_220910099
ik laat het gewoon bij atm
pi_220910145
Waar blijven de bootjes met linkse hippies en terroristen om de Iraanse bevolking te steunen?

Ik weet het antwoord.
graag verwijderen
pi_220910186
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 08:05 schreef UitStraling het volgende:
Waar blijven de bootjes met linkse hippies en terroristen om de Iraanse bevolking te steunen?

Ik weet het antwoord.
Havo 5 eindexamenvraag zeker?
Ik doe het ff rustig aan.
pi_220910209
quote:

Ik weet het antwoord.
Ik vermoed dat ze Israel wat meer tijd willen geven om eerst tienduizende burgers te vermoorden. Wel zo netjes van ze toch?
pi_220910216
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 08:25 schreef AFA2022 het volgende:

[..]
Ik vermoed dat ze Israel wat meer tijd willen geven om eerst tienduizende burgers te vermoorden. Wel zo netjes van ze toch?
Ze helpen ze de Iraanse regering gewoon mee dus, de boefjes zeg.
graag verwijderen
  vrijdag 29 mei 2026 @ 08:29:47 #269
213335 Breekfast
Ondertitel
pi_220910225
quote:

Ik weet het antwoord.
Heb je zelf soms ook niet het idee dat die haat voor links een beetje een uit de hand lopende obsessie voor je begint te worden?
pi_220910226
https://nos.nl/artikel/26(...)wege-seksueel-geweld

Het is maar goed dat Israël deze oorlog verloren heeft. Een bevolking minder die gebukt moet onder de verkrachtende I"D"F meute.
pi_220910232
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 08:29 schreef Breekfast het volgende:

[..]
Heb je zelf soms ook niet het idee dat die haat voor links een beetje een uit de hand lopende obsessie voor je begint te worden?
Nee hoor, ik heb zo mijn prima redenen en ik ben wat slimmer dan gemiddeld.
graag verwijderen
pi_220910239
quote:
14s.gif Op donderdag 28 mei 2026 21:24 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Stel je voor zeg dat mensen vingertje wijzen naar de schuldige partijen.
Vies he!

Want stel je voor dat je je geliefde Israel en VS van de feiten moet beschuldigen.
pi_220910246
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 08:27 schreef UitStraling het volgende:

[..]
Ze helpen ze de Iraanse regering gewoon mee dus, de boefjes zeg.
Klopt, zo humaan zijn ze. Ze denken aan de behoeften van zowel het Iraanse regime als het Israelische. ;)
  Moderator vrijdag 29 mei 2026 @ 08:55:35 #274
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_220910456
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 08:29 schreef Glazenmaker het volgende:
https://nos.nl/artikel/26(...)wege-seksueel-geweld

Het is maar goed dat Israël deze oorlog verloren heeft. Een bevolking minder die gebukt moet onder de verkrachtende I"D"F meute.
Wel een ideaal bericht om de bron of de VN te gaan afzeiken zodat het niet over de inhoud van het bericht hoeft te gaan.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  FOK!Fotograaf vrijdag 29 mei 2026 @ 08:57:39 #275
364681 over_hedge
pi_220910474
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 08:31 schreef UitStraling het volgende:
ik ben wat slimmer dan gemiddeld.
pi_220910565
quote:

Ik weet het antwoord.
Ik weet het antwoord ook.

Een groot deel van de Iraanse bevolking steunt zijn regering. Tijdens de oorlog zag je dan ook alleen grote pro-regeringsdemonstraties. Als "de Iraanse bevolking" (wat een overgeneralisatie is, een drogreden) tegen de Iraanse regering was, dan was deze oorlog een uitgelezen kans om in opstand te komen. Dat gebeurde echter niet; zelfs anti-regeringsprotesten bleven uit. De "Iraanse bevolking" samen met de "linkse mensen" gaven hiermee een duidelijk signaal naar de VS, Israël en mensen als jij.
pi_220910672
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 09:09 schreef -Knapzak- het volgende:

[..]

Een groot deel van de Iraanse bevolking steunt zijn regering. Tijdens de oorlog zag je dan ook alleen grote pro-regeringsdemonstraties. Als "de Iraanse bevolking" (wat een overgeneralisatie is, een drogreden) tegen de Iraanse regering was, dan was deze oorlog een uitgelezen kans om in opstand te komen. Dat gebeurde echter niet; zelfs anti-regeringsprotesten bleven uit. De "Iraanse bevolking" samen met de "linkse mensen" gaven hiermee een duidelijk signaal naar de VS, Israël en mensen als jij.
Ik weet net zoveel als jij, 30.000+ mensen afgeschoten door tegenstanders van de regering en ongeveer vijf miljoen vluchtelingen, just do the math, not the anstisemitic fantasy.
graag verwijderen
pi_220910675
quote:

Ik weet het antwoord.
Snap jij uberhaupt wel het doel en het nut van protesteren? Lijkt er op van niet anders zou je dit niet zeggen.

Protest heeft als doel de politiek aan te sporen tot verandering of om bewustzijn te creeëren in de maatschappij. De Iraanse bevolking steunen zou zin hebben als de Nederlandse overheid in bed lag met Iran of wanneer niemand nog op de hoogte was van het lot van de Iraanse bevolking. Beide zijn niet het geval met Iran en het verschil met Israël (waar je naar refereert met 'bootjes') hoef ik je niet uit te leggen denk ik.
pi_220910677
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 08:31 schreef UitStraling het volgende:

[..]
Nee hoor, ik heb zo mijn prima redenen en ik ben wat slimmer dan gemiddeld.
Weet je goed te verbergen.
  Moderator vrijdag 29 mei 2026 @ 09:19:57 #280
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_220910699
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 09:15 schreef UitStraling het volgende:

[..]
Ik weet net zoveel als jij, 30.000+ mensen afgeschoten door tegenstanders van de regering en ongeveer vijf miljoen vluchtelingen, just do the math, not the anstisemitic fantasy.
En, wat hebben die 30k doden aan de huidige oorlog?
pi_220910702
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 09:15 schreef Ronald-Koeman het volgende:

[..]
Snap jij uberhaupt wel het doel en het nut van protesteren? Lijkt er op van niet anders zou je dit niet zeggen.

Protest heeft als doel de politiek aan te sporen tot verandering of om bewustzijn te creeëren in de maatschappij. De Iraanse bevolking steunen zou zin hebben als de Nederlandse overheid in bed lag met Iran of wanneer niemand nog op de hoogte was van het lot van de Iraanse bevolking. Beide zijn niet het geval met Iran en het verschil met Israël (waar je naar refereert met 'bootjes') hoef ik je niet uit te leggen denk ik.
Dat is natuurlijk geen protesteren maar gewoon steun aan terrorisme en antisemitisme.

Protesteren is wat de Nederlandse regering poogde met de Zr.Ms. De Ruyter maar die is weggejaagd door de Chinezen.
graag verwijderen
  Moderator vrijdag 29 mei 2026 @ 09:22:33 #282
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_220910715
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 09:16 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Weet je goed te verbergen.
Maar, zoals het een echte slimme man betaamt, beschuldigd hij links en rechts mensen van antisemitisme, want dan ben je echt slim.

[ Bericht 0% gewijzigd door xpompompomx op 29-05-2026 09:36:25 ]
  vrijdag 29 mei 2026 @ 09:35:13 #283
13309 nostra
ask why
pi_220910799
quote:
14s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 09:22 schreef xpompompomx het volgende:
Maar, zoals het een echte slimme man betaamd,
Nee dat kan niet.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  Moderator vrijdag 29 mei 2026 @ 09:35:51 #284
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_220910803
quote:
15s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 09:35 schreef nostra het volgende:

[..]
Nee dat kan niet.
-O-
  vrijdag 29 mei 2026 @ 09:36:25 #285
13309 nostra
ask why
pi_220910807
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2026 23:06 schreef Max23 het volgende:
Dat worden Koreaanse toestanden.
pi_220913753
twitter
pi_220913767
quote:

[..]

Als je in opstand komt gaat je kop eraf, :')
pi_220913773
quote:
2s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 09:19 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Als je dood bent heb je uberhaupt nergens meer wat aan. ;)
pi_220913971
quote:
2s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 09:19 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Wie heeft die 30k eigenlijk geteld?
  Moderator vrijdag 29 mei 2026 @ 16:28:58 #290
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_220913983
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 16:26 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Hier staat het e.e.a.:
https://en.wikipedia.org/wiki/2026_Iran_massacres
pi_220913992
quote:

[..]
Denk dezelfde die de vorige keer tot 6 miljoen wist te tellen.
pi_220914022
quote:

[..]
Hebben we deze wappie ook weer hoor. Fake news zeker?
pi_220914108
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 15:59 schreef DobbyDobby het volgende:

[..]
Als je in opstand komt gaat je kop eraf, :')
Vreedzaam demonstreren is vastgelegd in de Iraanse grondwet (artikel 27), mits demonstraties ongewapend zijn en geweldloos verlopen. Dit in tegenstelling tot onze bondgenoot Saoedi-Arabië waar demonstratierecht feitelijk niet bestaat.

Gewelddadige opstanden, terrorisme en het gebruik van geweld door protesteerders zijn daarentegen ook in Iran verboden, net zoals in vrijwel ieder ander land. Wie zich daaraan schuldig maakt, moet rekening houden met zware straffen en dat mogelijk ook je “kop eraf gaat”. Lijkt me niet meer dan normaal en terecht.
pi_220914141
quote:
Eerste alinea:

"As of 25 January 2026, the total death toll estimates ranged from 6,488 people to upwards of ~36,500 people, including 209 government-affiliated military and non-military personnel,"
pi_220914165
quote:

[..]

Hoe denk je dat dit zou werken? Als jij als Iraans burger ziet dat er zonder moeite duizenden van je eigen landgenoten gedood worden door hun eigen regering, zou je dan vooraan staan om in opstand te komen, of zou je afwachten wat er gebeurt?

Niets doen is niet hetzelfde als steunen, niets doen kan in deze ook gewoon zelfbehoud zijn.
  vrijdag 29 mei 2026 @ 18:29:43 #296
38496 Perrin
pi_220915069
Jeetje de 59e poging van Trump alweer mislukt.

twitter
pi_220915216
Trump is voor zijn doen heel stil de laatste dag, waarschijnlijk een griepje. Beterschap ! Dan maar wat nieuws van de bondgenoot.

Ben Gvir herhaalt nogmaals: "Israel will not allow the U.S. to strike a deal with Iran".

Jonathan Pollard, die 30 jaar in de VS gevangen zat wegens spionage voor Israel, werd in 2020 bij zijn aankomst in Israel als held onthaald door premier Netanyahu. Hij onderhoudt ook nauwe banden met Smotrich en Ben‑Gvir. In een recent interview zei hij: “We have to be prepared for the next war, which will be against Turkey and Egypt. The storm is coming”.
Hoe kan het toch dat deze mensen zo bloeddorstig blijven, alsof er in Libanon en Gaza nog niet genoeg bloed heeft gevloeid.
pi_220915819
Als een rat onder de bus gegooid:

“The UAE carried out dozens of airstrikes during the war, including strikes after the ceasefire announcement and is playing a deeper role than previously known alongside the US and Israel, according to the Wall Street Journal. The strikes were coordinated with the US and Israeli intelligence services, targeting Iran’s energy infrastructure. Saudi Arabia asked the US to urge the UAE to halt the attacks on energy facilities, as fears grow of wider attacks on energy infrastructure."
pi_220915842
edit: verkeerde topic
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  vrijdag 29 mei 2026 @ 20:13:26 #300
38496 Perrin
pi_220915854
Hoeveel miljard aan herstelbetalingen gaat hij overmaken aan Iran?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')