Niet in Rusland.quote:Op woensdag 20 mei 2026 15:25 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Een jaar geleden hadden wij ook last van drones boven onze vliegvelden. Gaat vanzelf over.
Beetje hypocriet om de Russische terreur campagne weg te wuiven en dan "make love not war" plaatjes te posten. Gelukkig een serieuze users die niet uit is op trollen.quote:
Drie keer raden waarom Poetin bij ome Xi zijn handje komt ophouden.quote:Op woensdag 20 mei 2026 18:05 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
land dat helemaal niet klein is (grootste land van Europa) en dat wordt gesteund door 450 miljoen Europeanen, en die Europeanen moeten smeken om de hulp van 300 miljoen Amerikanen.
Toch zijn die 450 mil Europeanen levensgevaarlijk wanneer je de russische retoriek moet geloven. Sterker nog het geluid is nu dat Trump de russische vriend is, het is allemaal de schuld van Macron en Starmer.quote:Op woensdag 20 mei 2026 18:05 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
land dat helemaal niet klein is (grootste land van Europa) en dat wordt gesteund door 450 miljoen Europeanen, en die Europeanen moeten smeken om de hulp van 300 miljoen Amerikanen.
Hoe sterker de positie van China wordt, hoe kleiner de rol van Rusland. De oorlog in Oekraïne brengt dit proces in een stroomversnelling. Als succes uitblijft, zal Rusland meer en meer een verkapte vazalstaat worden van Peking. Poetin kan blijven blaffen, maar in de praktijk loopt hij aan de leiband van Xi.quote:Op woensdag 20 mei 2026 17:59 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Er is brede consensus dat tot die nieuwe multipolaire wereldorde ook Rusland een rol speelt. Wel een ondergeschikte rol gezien de demografische ontwikkelingen aldaar. Maar gezien de landmassa, de kernwapens, het enorme leger, de grondstoffen etc etc zal Rusland altijd een grote factor van belang zijn.
Kwam dit artikel uit 2024 recent nog tegen:quote:Op woensdag 20 mei 2026 19:01 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Hoe sterker de positie van China wordt, hoe kleiner de rol van Rusland. De oorlog in Oekraïne brengt dit proces in een stroomversnelling. Als succes uitblijft, zal Rusland meer en meer een verkapte vazalstaat worden van Peking. Poetin kan blijven blaffen, maar in de praktijk loopt hij aan de leiband van Xi.
En ja, Rusland is groot. Rusland heeft kernwapens.
Maar het VK en Frankrijk hebben die ook, en hun economieën zijn groter dan die van Rusland. Daarmee kun je de rol van Rusland ook vergelijken: die is beperkt.
Bovendien is de Russische economie in feite een gigantisch tankstation met kernwapens; het leunt bijna volledig op de export van ruwe grondstoffen. Valt die vraag weg (of bepaalt China de prijs), dan stort het kaartenhuis in.
In de opkomende multipolaire wereld kun je je aandacht beter richten op China, India, Brazilië, Zuid-Afrika, mogelijk Indonesië en Nigeria. Dat zijn de echte grote spelers.
Einde aan de westerse hegemonie, die de wereldorde na WOII bepaalde, met VS aan de top van de piramide.quote:Op woensdag 20 mei 2026 19:10 schreef sp3c het volgende:
wat is die multipolaire wereld waar iedereen het altijd over heeft nu eigenlijk
Dat weet niemand.quote:Op woensdag 20 mei 2026 19:10 schreef sp3c het volgende:
Een machtsbalans waarbij de invloed is verdeeld over meerdere machten, zoals we dat nu op onze aarde kunnen zien zouden dat de VS, China, India en de EU kunnen zijn.quote:Op woensdag 20 mei 2026 19:10 schreef sp3c het volgende:
De transitie kan langzaam plaatsvinden of snel. Maar vergelijk het eens met de wereld van congress van Europa - toon was er een erg duidelijke multipolaire wereld, daar is momenteel nog zeker geen sprake van, echter, de tendens richting een dergelijk model is er wel degelijk.quote:
Congres van Wenen.quote:Op woensdag 20 mei 2026 19:26 schreef BlaZ het volgende:
[..]
De transitie kan langzaam plaatsvinden of snel. Maar vergelijk het eens met de wereld van congress van Europa - toon was er een erg duidelijke multipolaire wereld, daar is momenteel nog zeker geen sprake van, echter, de tendens richting een dergelijk model is er wel degelijk.
Tripolair of quadrupolair kunnen als tussenvormen bezien worden.
Dude. Nog steeds (!!!) zijn die russen iedere fucking dag bezig om westerse bedrijven en vooral oligachen te plunderen.quote:Op woensdag 20 mei 2026 17:45 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ik denk niet dat er straks animo is om te investeren in rus.
Zelfs een contract dat oliemij 99,99% van de winst mag houden voor x jaar is niets waard. Als het westen alles weer gefixed heeft nationaliseert de volgende tsaar het weer met een pennestreek.
russisch talking point.quote:Op woensdag 20 mei 2026 19:10 schreef sp3c het volgende:
snap hem ook nietquote:Op woensdag 20 mei 2026 21:07 schreef oheng het volgende:
[..]
russisch talking point.
Ik snap niet waarom iedereen hier weer intuint. Het is een offtopic discussie, want het gaat in hier over rusland.
BRICS gaat ons allemaal pakken.quote:Op woensdag 20 mei 2026 21:11 schreef sp3c het volgende:
[..]
snap hem ook niet
wat ik ervan begrijp is het dezelfde wereld maar dan met de Russen danwel de Chinezen ipv de Amerikanen
dan heb ik liever de normalpolaire wereld tbh
Deze man vat het wel samen.quote:Op woensdag 20 mei 2026 19:01 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Hoe sterker de positie van China wordt, hoe kleiner de rol van Rusland. De oorlog in Oekraïne brengt dit proces in een stroomversnelling. Als succes uitblijft, zal Rusland meer en meer een verkapte vazalstaat worden van Peking. Poetin kan blijven blaffen, maar in de praktijk loopt hij aan de leiband van Xi.
En ja, Rusland is groot. Rusland heeft kernwapens.
Maar het VK en Frankrijk hebben die ook, en hun economieën zijn groter dan die van Rusland. Daarmee kun je de rol van Rusland ook vergelijken: die is beperkt.
Bovendien is de Russische economie in feite een gigantisch tankstation met kernwapens; het leunt bijna volledig op de export van ruwe grondstoffen. Valt die vraag weg (of bepaalt China de prijs), dan stort het kaartenhuis in.
In de opkomende multipolaire wereld kun je je aandacht beter richten op China, India, Brazilië, Zuid-Afrika, mogelijk Indonesië en Nigeria. Dat zijn de echte grote spelers.
Lolquote:
Die zogenaamde multipolaire wereld is feitelijk gewoon het afschaffen van de internationale rechtsorde en terug naar het recht van de sterkste.quote:Op woensdag 20 mei 2026 21:07 schreef oheng het volgende:
[..]
russisch talking point.
Ik snap niet waarom iedereen hier weer intuint. Het is een offtopic discussie, want het gaat in hier over rusland.
Nee, dat impliceert het allerminst. Ook binnen een multipolaire wereld kan een internationale rechtsorde voorkomen; de volkenbond is een goed voorbeeld daarvan.quote:Op woensdag 20 mei 2026 21:20 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Die zogenaamde multipolaire wereld is feitelijk gewoon het afschaffen van de internationale rechtsorde en terug naar het recht van de sterkste.
Hey, weer een "zie ze allemaal weggesleept worden om aan het front te vechten alhoewel iedereen dienstplichtig is" filmpje. Dat is werkelijk het enige waar de pro-russen de laatste jaren constant mee aankomen, alsof ze een punt maken.quote:
Nee dit is een filmpje van de burgerbevolking die 'terugvecht' dat gebeurt niet altijd (succesvol) en hier wel. vandaar het filmpje.quote:Op woensdag 20 mei 2026 21:53 schreef MaxMark het volgende:
[..]
Hey, weer een "zie ze allemaal weggesleept worden om aan het front te vechten alhoewel iedereen dienstplichtig is" filmpje. Dat is werkelijk het enige waar de pro-russen de laatste jaren constant mee aankomen, alsof ze een punt maken.
Dit is geen Russisch punt, het is simpelweg historische theorie; het is een theoretisch model waarin macht tussen staten gedefinieerd wordt.quote:Op woensdag 20 mei 2026 21:07 schreef oheng het volgende:
[..]
russisch talking point.
Afgaande op alle reacties en ondertonen hier op FOK!. Dacht ik dat juist jij wel kon genieten van blanken die andere blanken moeten afslachten door een oorlog gestart door de blanke dicator poetin.quote:Op woensdag 20 mei 2026 21:55 schreef Since2003 het volgende:
[..]
Nee dit is een filmpje van de burgerbevolking die 'terugvecht' dat gebeurt niet altijd (succesvol) en hier wel. vandaar het filmpje.
Ja daag en mijn witte huidje dan?quote:Op woensdag 20 mei 2026 21:58 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
Afgaande op alle reacties en ondertonen hier op FOK!. Dacht ik dat juist jij wel kon genieten van blanken die andere blanken moeten afslachten door een oorlog gestart door de blanke dicator poetin.
Dus waarom nou doen alsof het je om mensen levens gaat en zeg gewoon wat je bedoelt. Daar kan ik dan tenminste nog respect voor hebben.
Ik begrijp dat het woord bestaat.quote:Op woensdag 20 mei 2026 21:56 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dit is geen Russisch punt, het is simpelweg historische theorie; het is een theoretisch model waarin macht tussen staten gedefinieerd wordt.
De historische evolutie van de mondiale polariteit verloopt over het algemeen volgens vier gedefinieerde modellen: Imperiale/Unipolariteit (Oudheid tot 17e eeuw), Multipolariteit (18e eeuw tot 1945), Bipolariteit (1945 tot 1991), Unipolariteit (1991 tot de jaren 2010).
Het is wel degelijk relevant en niet een specifiek punt van Rusland. Het is eerder een idee dat voortkomt uit de opkomst van China en India dan vanuit Rusland.quote:Op woensdag 20 mei 2026 22:04 schreef oheng het volgende:
[..]
Ik begrijp dat het woord bestaat.
Maar het is nog steeds een irrelevant talking piont van rusland.
Ontopic:
Er is een interview met Robert Magyar, waarin hij wat cijfers noemt. De Oekrainsche drone campagne kost 40 miljoen euro, en doet 4 miljard schade. Wat mij wat aan de lage kant lijkt, sommige wapensystemen alleen al kosten vele tientallen miljoenen.
Het doden van 1 russische soldat kost slechts 882 euro.
Perdon, ik bedoelde eigenlijk het concert van Europa. De grote alliantie van Groot-Brittannië, Rusland, Oostenrijk-Hongarije, Pruisen en Frankrijk.quote:Op woensdag 20 mei 2026 19:35 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Congres van Wenen.
Maar inderdaad: de wereld die daardoor ontstond was multipolair.
Ik zeg niet dat rusland het woord bedacht heeft, ik zeg dat rusland dit woord gebruikt om deze oorlog te rechtvaardigen. Rusland heeft de woorden nazi's, drugsgebruiker, biolabs, demilitarisatie, navo uitbreiding, bescherming van russische minderheden etc etc ook niet uitgevonden.quote:Op woensdag 20 mei 2026 22:08 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Het is wel degelijk relevant en niet een specifiek punt van Rusland. Het is eerder een idee dat voortkomt uit de opkomst van China en India dan vanuit Rusland.
Overigens geeft Oekraïne ongeveer 6 miljard per jaar aan drones uit.
Ja, dat zal putin heus voor ogen hebben, en z'n minions, als ze dit talkingpoint weer eens ter berde brengen he.quote:Op woensdag 20 mei 2026 21:52 schreef BlaZ het volgende:
Ook binnen een multipolaire wereld kan een internationale rechtsorde voorkomen; de volkenbond is een goed voorbeeld daarvan.
Wat heeft dat met de potentialiteit an sich van doen?quote:Op woensdag 20 mei 2026 22:24 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ja, dat zal putin heus voor ogen hebben, en z'n minions, als ze dit talkingpoint weer eens ter berde brengen he.
Oekraine heeft voor deze oorlog al +300 miljard ontvangen. Met 882 euro kosten voor het doden van 1 soldaat zijn er dus al meer dan 300 miljoen soldaten gedood? Wat een amateuristische klets allemaal weer!quote:Op woensdag 20 mei 2026 22:04 schreef oheng het volgende:
[..]
Ik begrijp dat het woord bestaat.
Maar het is nog steeds een irrelevant talking piont van rusland.
Ontopic:
Er is een interview met Robert Magyar, waarin hij wat cijfers noemt. De Oekrainsche drone campagne kost 40 miljoen euro, en doet 4 miljard schade. Wat mij wat aan de lage kant lijkt, sommige wapensystemen alleen al kosten vele tientallen miljoenen.
Het doden van 1 russische soldat kost slechts 882 euro.
Polariteit an sich gebruikt men niet om de oorlog te rechtvaardigen, je bent in de war met invloedssfeer. Dat is verder bij vrijwel elke oorlog zo, men poogt de publieke opinie, die in vele historische oorlogen bijzonder relevant is gebleken, te beïnvloeden.quote:Op woensdag 20 mei 2026 22:22 schreef oheng het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat rusland het woord bedacht heeft, ik zeg dat rusland dit woord gebruikt om deze oorlog te rechtvaardigen. Rusland heeft de woorden nazi's, drugsgebruiker, biolabs, demilitarisatie, navo uitbreiding, bescherming van russische minderheden etc etc ook niet uitgevonden.
En over Magyar, ik weet niet over welke drones hij het heeft, ik meende dat hij nu de commandant is van een drone regiment/brigade/korps/legeronderdeel? Weet niet of strategische drones daar ook onder vallen, of onder de SBU oid.
Wat heeft "de potentialiteit" van doen met dat pro-kremlin apen te pas en te onpas ermee op de proppen komen?quote:Op woensdag 20 mei 2026 22:26 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Wat heeft dat met de potentialiteit an sich van doen?
Dat getal had puur betrekking op zijn eenheid, niet op de AFU als geheel.quote:Op woensdag 20 mei 2026 22:28 schreef LXIV het volgende:
[..]
Oekraine heeft voor deze oorlog al +300 miljard ontvangen. Met 882 euro kosten voor het doden van 1 soldaat zijn er dus al meer dan 300 miljoen soldaten gedood? Wat een amateuristische klets allemaal weer!
Je naïviteit is liefquote:Op woensdag 20 mei 2026 15:49 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Uiteraard niet gelijk.
Immers hebben slepende kwestie als deze veel tijd nodig.
Dat is inmiddels wel gebleken, want we zijn er nog (lang) niet.
Blijven praten met Rusland en tonen van enig respect jegens Poetin, desnoods over toekomstig hernieuwde samenwerking op sociaal en economisch gebied, handel en meerdere zaken, blijft vooralsnog de meest raadzame optie, zelfs al zijn er thans nog geen garanties voor verbetering tussen de strijdende landen.
Het advies om te blijven praten blijft gelden voor vrijwel alle onderlinge communicatie tijdens deze ruim vier jaar durende oorlog. Het Westen en de Russen zouden elkaar weer moeten herontdekken, begrijpen en betrekkingen met elkander kunnen aangaan. Maar de kat tegen de haren instrijken gooit daarentegen misschien juist meer olie op het vuur dan nodig is.
Ook binnen een multipolaire wereld kan een internationale rechtsorde voorkomen; de volkenbond is een goed voorbeeld daarvan.quote:Op woensdag 20 mei 2026 22:38 schreef ExTec het volgende:
[..]
Wat heeft "de potentialiteit" van doen met dat pro-kremlin apen te pas en te onpas ermee op de proppen komen?
Het is hier geen 10 voor taal waar komt het woord vandaan.
quote:Op woensdag 20 mei 2026 22:47 schreef BlaZ het volgende:
Ook binnen een multipolaire wereld kan een internationale rechtsorde voorkomen;
quote:Op woensdag 20 mei 2026 22:24 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ja, dat zal putin heus voor ogen hebben, en z'n minions, als ze dit talkingpoint weer eens ter berde brengen he.
Dat is net zo goed onzin. Ik kan ook wel zeggen dat het doden van een soldaat slechts 60 cent kost als dat de prijs is van de kogel die hem raakt..quote:Op woensdag 20 mei 2026 22:42 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Dat getal had puur betrekking op zijn eenheid, niet op de AFU als geheel.
Er is een verschil tussen de woordenboek definitie en wat sommigen mensen daadwerkelijk bedoelen.quote:Op woensdag 20 mei 2026 22:52 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat is toch geen relevante vraag gezien het voorgaande?
Ik heb het over de historische theorie. Ga lekker ergens anders zitten trollen.quote:Op woensdag 20 mei 2026 22:54 schreef ExTec het volgende:
[..]
Er is een verschil tussen de woordenboek definitie en wat sommigen mensen daadwerkelijk bedoelen.
Daar moet je blijkbaar op gewezen worden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |